Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: EV rijders met caravan of vouwwagen gezocht  (gelezen 683 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
EV rijders met caravan of vouwwagen gezocht
« Gepost op: september 12, 2023, 10:03:11 pm »

https://goedkoperrijden.blogspot.com/2023/09/ev-rijders-met-caravan-of-vouwwagen.html?m=1

Deze zomer viel het mij op dat ik meer vragen ontving over laadstations waar je met caravan of vouwwagen niet goed kunt laden. Steeds meer mensen nemen immers een vouwwagen of een caravan mee op de elektrische autovakantie.

Vooral in het buitenland zijn de snellaadstations er niet of niet voldoende op ingericht. Zoals je ziet gaat dit bij Fastned heel goed, maar Fastned is helaas wel een uitzondering op de regel.

Ik ga daarom een groot artikel schrijven over de ervaringen van deze EV rijders met een aantal tips en aanbevelingen voor de bouwers van snellaad stations en daarom wil ik graag van alle caravan/vouwwagen rijders weten welke ervaringen je in het buitenland hebt opgedaan, wát er beter kan en hoe je zelf de uitdagingen hebt opgelost. Met foto's uiteraard. Zo kunnen we elkaar verder helpen.

Heb je dus ervaring, zet je verhaal op de mail naar mhachmang@laadpastop10.nl en vergeet de foto's niet. Om je tot die tijd toch een beetje op weg te helpen heb ik nog een laatste tip van Jeroen -Hemertje- van Hemert te delen: In de routeplanner van ABRP kun je bekijken welke snellaadstations aanhangervriendelijk zijn.

Da's alsvast een mooi begin.





Gelogd

rkollman

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country Xclusive
    • Blog Kollman.nl
Re: EV rijders met caravan of vouwwagen gezocht
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2023, 09:15:50 am »

Ik rijd sinds 2016 al volledig elektrisch, maar deze zomer dus voor het eerst met een vouwwagen achter de auto (nu eindelijk een EV die ook een aanhanger mee mocht & kon nemen :-)). Wij hebben dit jaar Noorwegen gekozen en zijn daar met een Jamet Air naartoe gegaan.

Noorwegen is duidelijk een EV-land! Dat wist ik al, maar dat heeft zich nu ook wel bewezen. Echt elk dorp dat een supermarkt heeft, heeft vaak wel een snellader en de standaard laadpalen zijn sowieso in overvloed te vinden.
Het enige probleem is dat je Nederlandse laadpas nagenoeg nergens werkt, je hebt een creditcard nodig en een smartphone om de vele apps te installeren en te kunnen laden bij diverse snelladers.

Ik rijd nu een Ford Mustang Mach E en die heeft als voordeel dat je bij alle Ionity (en aangesloten stations bij hun Blue Oval netwerk) kunt laden. Heel makkelijk zelfs, gewoon stekker erin steken en hij start al met laden. De rekening loopt dan via je creditcard die ik gekoppeld heb aan mijn FordPass account.

De andere is natuurlijk Tesla. Voor deze Ford heb ik 2 Tesla's mogen rijden en was dus altijd erg tevreden met hun snellaad-netwerk. Nu dit ook opengesteld is voor gastgebruikers, maak ik daar goed gebruik van. Heel af en toe werkt een Tesla supercharger niet, maar in Noorwegen is dat geen probleem. Naast elke Tesla Supercharger staat vaak wel een ander merk snellader waar je dus met je creditcard terecht kunt.

Het verbruik viel me niet tegen. Terugrekenend is mijn verbruik met max. 20% toegenomen ten opzichte van het rijden zonder een vouwwagen. Wel moet je hierbij rekening houden dat je met een vouwwagen erachter max. 100 (of in Nederland 90) rijdt en in Noorwegen is vaak 80 al erg hard. Zoals alle EV rijders wel weten, langzamer rijden is een flink hoger bereik!

Mijn voorkeur in Nederland & Duitsland is overigens bij Fastned laden. Het voordeel van Fastned stations is dat deze nagenoeg altijd een "drive-thru" hebben. Dat is wel erg fijn met een aanhanger achter je auto. Ik kies dan vaak wel het achterste laadstation (als deze beschikbaar is) zodat ik niet meerdere laadstations blokkeer. Maar Fastned heeft de boel wel dusdanig ruim ingericht dat zelfs het voorste station gebruikt kan worden en met wat passen en meten kan dan ook nog iemand achter je laden terwijl de vouwwagen nog aan de auto hangt.

Bij andere stations komt het vaak op je achteruitrij vaardigheden aan om later weer goed weg te komen en bij Tesla kan je geluk hebben, is het niet druk dan sta je gewoon even over meerdere plekken geparkeerd (hierbij bleef ik wel altijd in de buurt van de auto zodat ik 'm bij toenemende drukte toch kon verplaatsen voor andere EV rijders).

Al met al is het ons zeer goed bevallen en dit gaan we dus zeker vaker doen. Geen reden voor ons om over te stappen op een brandstofgebaseerde (ICE) auto voor de vakanties.

Gelogd
Klapper sinds 2023, gestart met een Jamet Air 2023 en vanaf september 2023 een Combi-Camp Country Xclusive Grey Edition
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal