Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder  (gelezen 3934 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #15 Gepost op: november 17, 2022, 10:51:47 pm »

Ik denk dat meer af hangt van hoe zwaar je de keuken zelf maakt dan wat je er in steekt. Denk wel dat het deurtje heel wat gewicht kan hebben.
Andere optie is dat je gewoon op de vloer schuift, je verliest geen ruimte onder en boven en kan iets zwaardere keuken maken. Het is er iets moeilijker uit te halen, maar dat doe je alleen bij opslagen en afbreken.
Gelogd

de.peter

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2023
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #16 Gepost op: november 18, 2022, 11:07:35 am »

Bedankt allemaal voor de constructieve ideeën, erg fijn om deze te lezen!
We zijn al volop aan het tekenen en ideetjes aan het vergaren. Een lichtgewicht keuken is voor ons ook een must, mogelijk dat we de scharnieren nog kunnen verstevigen zoals met die campwerk, dat ziet er wel heel robuust uit!
Omdat ik onze wagen nog niet heb (nog zo lang wachten tot maart 2023) kan ik nog niet heel concreet verder denken omdat ik de maten enzo nog niet heb. Het deurtje moet ook nog dicht kunnen :D
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #17 Gepost op: november 18, 2022, 03:11:28 pm »

Als je dat graag eerder hebt, wil ik wel een keer kijken naar maten bij deze van ons. Wij hebben wel een paar jaar oudere wagen, maar denk niet dat die maten zijn aangepast. Ik denk ook niet dat je de maten van de volledige wagen nodig hebt, maar enkel deze van die achterste ruimte waar de keuken gaat inpassen dus denk ik dat het wel een keer kan doen zonder de wagen open te zetten.

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #18 Gepost op: november 18, 2022, 11:51:57 pm »

Om de scharnieren van de achterklep te ontlasten zou je kunnen overwegen om de keuken op rails aan de wagenbak bodem vast te zetten. Ik heb dit gedaan met mijn eigen gemaakte keuken van onze 3Dog vouwwagen, zie https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.50#msg283236
« Laatst bewerkt op: november 19, 2022, 12:02:36 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #19 Gepost op: november 19, 2022, 12:27:56 am »

Bij de 3DOG lijkt me dat een praktischere oplossing, bij de Safari veel minder. Is een dubbelklapper waar je dus door die ruimte loopt, en vaak op je kousen, om naar de slaapcabinnes te gaan. Je moet de keuken om dus goed te kunnen handelen van de rails op pootjes zetten, weg van de deur. Met je kousen op de rails stappen lijkt me ook eerder een pijnlijke bedoenig. Daarom zou ik die oplossing wel gebruiken bij een 3DOG, maar niet bij een raclet Safari.
Gelogd

de.peter

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2023
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #20 Gepost op: november 21, 2022, 08:30:53 am »

Ik had deze maten hier al ergens op het forum gevonden. Geen idee of ze accuraat zijn?
Ik ben ook geïnteresseerd om de hoogte tussen de bodemplaat en de onderkant deksels te weten om de max hoogte van de keuken te kennen.
Bedankt alvast FriedelP!
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #21 Gepost op: november 21, 2022, 08:44:31 am »

Ik zou dit ten zeerste afraden! De as is niet te verplaatsen omdat je ook met de wielkuip zit. Als je er dan toch een zelfbouw keuken achter hangt, kan dit levensgevaarlijke situaties opleveren omdat je dan heel andere gewichtsverhoudingen krijgt. En is het ook nog eens de vraag of je het zo wel verzekerd krijgt. Daar komt je afdekzeil ook nog eens bij kijken. Is ook niet goedkoop om aan te laten passen .......

Levensgevaarlijk nog wel. Hoe zit dit dan met mensen die een fietsendrager achterop een VW plaatsen? Dat zie ik ook langskomen.
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #22 Gepost op: november 21, 2022, 04:04:08 pm »

Dat is een trailerhitch volgens mij. Van Holtkamp er. Die zijn daar vast op berekend.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #23 Gepost op: november 28, 2022, 08:11:04 am »

Kan, maar vind je de 'levensgevaarlijk' nu ook niet wat overdreven?
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Zelf een keuken maken voor een vouwwagen besteld zonder
« Reactie #24 Gepost op: november 28, 2022, 01:35:04 pm »

Levensgevaarlijk zal het niet zijn, maar het is wel belangrijk om in de gaten te houden hoeveel gewicht die keuken met zich mee brengt. Het hangt natuurlijk vrij ver achter de as, dus de arm is groot. Als je dan ook nog een vrij zware disselbak hebt voorop, heb je een soort wip gecreëerd, bij het rijden kun je dan ineens behoorlijke klappen op je trekhaak krijgen. Als je dan al een auto heb met veel auto achter de achteras wordt het sturen er niet leuker op. Maar nogmaals: mijn verhaal hangt aan elkaar van de aannames, en ik zou het zeker wel doen een keuken achterop, maar maak wel van tevoren een goede berekening of het echt kan.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal