Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?  (gelezen 4478 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de.peter

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2023
Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Gepost op: december 02, 2022, 07:42:58 pm »

Als je op een kampeerplaats staat waar elektriciteitsvoorziening is van bvb 6A, en je gaat daarover, wat gebeurt er dan? Springt er een zekering ergens die je telkens weer aan moet zetten? Bezoek aan de receptie?

Hoe beveilig je je hiertegen? Hebben jullie in de vouwwagen geschakelde zekeringen zitten afhankelijk van de max toegelaten stroom op de staanplaats?

Ik ben helemaal nieuw wat betreft kamperen op staanplaatsen en kon hier nog niet veel op het forum over vinden vandaar.

Zelf was ik aan het denken om de load te bufferen met een dikke AGM batterij + inverter maar het kost allemaal best wat en weegt ook niet weinig.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: december 02, 2022, 08:17:19 pm door de.peter »
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2022, 08:30:56 pm »

Ja dan klapt de zekering op de camping er uit. Of je kunt hem zelf standig op de paal omzetten of naar de receptie. In de 10 jaar dat ik nu met ons gezin kampeer is het nog nooit voorgekomen dat bij mij de zekering van 6 amp eruit klapt. Gewoon goed opletten wat er aan staat. En niet alles tegelijk aanzetten

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #2 Gepost op: december 03, 2022, 07:36:48 am »

Met 6A heb je zo’n 1400 Watt ter beschikking. Dat is veel voor kampeer gebruik in de zomer.  Zo lang je niet elektrisch kookt.
In het voor- en najaar kan het ook maar moet je wel wat opletten wanneer je een elektrische kachel gebruikt.
Als je een kachel van 800 Watt hebt en een waterkoker van ook nog eens 800 Watt en ze gelijktijdig gebruikt ga je boven de 1400 Watt uit. Dan is het even keuze maken. Eerst water koken en dan de kachel aan.

Het is niet nodig extra voorzieningen te treffen om te voorkomen dat de zekering van de camping uitgaat. Gewoon opletten wat je verbruikt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

steve.v

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: RACLET VillaNova
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2022, 08:02:42 am »

Bij het beveiligen van een elektrisch circuit komt er toch wel wat meer kijken dan enkel het uitschakelen van een installatieautomaat op stroomwaarde X , als je het echt veilig wil maken dan denk ik bv. ook aan het plaatsen van een aardlekschakelaar :# Hieronder een korte samenvatting

Beveiliging tegen overstroom => installatieautomaat via thermisch deel)

Als er een te hoge stroom vloeit dan gaat die installatieautomaat (zekering) inderdaad uitschakelen, de vraag is natuurlijk wanneer  ::) Wel dat hangt af van de nominale stroomwaarde en van de uitschakelkarakteristiek.

De meeste campings vermelden enkel de maximale stroomwaarde.
Met de formule I = (P1+P2+P3+...)/U kan je (eenvoudig) berekenen welke stroom je zal vragen aan de camping. Je telt alle ingeschakelde vermogens op en deelt dit door de spanning. De berekende stroom mag niet hoger zijn dan de maximale stroom.
Is deze toch hoger dan zal de installatieautomaat niet altijd onmiddellijk af slaan, hier komt de uitschakelkarakteristiek om de hoek. Hier is er keuze tussen ( B  C of D) het vaakst gebruikt is klasse-C.

Een installatieautomaat C6 zal een stroom van 6A gedurende ongeveer een uur doorlaten zonder uitschakelen. Hoe hoger de gevraagde stroom hoe sneller hij zal uitschakelen. Zo zal een stroom van 12A uitgeschakeld worden na ongeveer 10 seconden.

Beveiliging tegen kortsluiting => installatieautomaat via magnetisch deel)

Bij kortsluiting schakelt de installatieautomaat magnetisch uit en dit gaat in de range van miliseconden.

Beveiliging tegen lekstroom => aardlekschakelaar

In het geval van een foutstroom zal de aardlekschakelaar detecteren dat er een stroom naar de aarde vloeit (in het beste geval via de aarding en niet via een geliefde) en dan zal deze uitschakelen.







Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 175
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #4 Gepost op: december 03, 2022, 07:48:19 pm »

Nou steve.v, ik vind het hartstikke mooi uitgelegd, maar begrijp er geen zak van. (ligt aan mij hoor). Maar zoals Jerome het vertelt, zo doe ik het ook. En toch moest ik dit jaar weer een keer naar de boer om de zaak weer aan de gang te krijgen. Als de vrouw gaat fohnen terwijl de kachel aan staat was iets te veel van het goede. Ik had trouwens gezegd dat dat wel kon. (niet dus)
Gelogd
Johan ZRL 2020

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #5 Gepost op: december 04, 2022, 09:06:39 am »

Alles wat warm moet worden heeft meestal een hoog wattage. Waterkoker, koffiezetapparaat, kacheltje, föhn enz. Daar kun je beter geen meerdere van tegelijk aan zetten. Maar dat had je al ervaren. Beste is om even een lijstje te maken met de wattages zodat je die bij twijfel even kunt raadplegen. Wij hebben slechts 1 keer meegemaakt dat we geen spanning hadden. Er zaten destijds 4 plekken op 1 aardlekschakelaar. En de overburen veroorzaakten kortsluiting. Tja, dan is het bij ons ook over en uit!
Gelogd

steve.v

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: RACLET VillaNova
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #6 Gepost op: december 04, 2022, 09:34:48 am »


Dat lijstje heb ik even gemaakt

Eerste rij is de stroom, eerste kolom is het totale vermogen van alle ingeschakelde apparaten

Groen is geen probleem (max 1h)
Oranje is kort gebruik (max 1 min)
Bij rood wandel je naar de receptie   :evil:

https://drive.google.com/file/d/1ctE1MrQoLe_j6xZkgeCC-U7v3KP6ueb_/view?usp=share_link

* heb even een link geplakt, moet nog even uitzoeken hoe een afbeelding lukt ;-)
« Laatst bewerkt op: december 04, 2022, 09:39:07 am door steve.v »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2023, 10:54:24 am »

Wij weten wat we (maximaal) verbruiken. Per apparaat hebben we dat bekeken. Hieruit volgt voor ons dat we een voorkeur hebben voor een plek met minimaal 8A stroom.
Op enkele campings moet je betalen om de zekering weer om te zetten, soms kan je zelf de stroomsterkte kiezen. Voor de zekerheid heb ik een serverkast sleutel mee: daar krijg je best wat camping stroompalen mee open (Dubbelbaardsleutel D5). Die kreeg ik ooit eens bij een klant en ligt nu in de kar. Uiteindelijk 1 keer gebruikt na stroomuitval door onweer.

Op het overgrote deel van de campings wordt overigens totaal niet ingewikkeld gedaan als de stroom een keer uitvalt. Vooral op warme dagen moet je je koelkastinhoud in de gaten houden...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: holtkamper spacer
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2023, 09:34:37 am »

We zijn thuis verwent daar gebruik je wat je nodig heb
op camping is altijd weer effe wennen  wij hebben water koker en koffiecupjes automaat koelkast twee ventilator en soms een kachel
is effe plannen wat te gelijk aan kan maar 6 amp in frankrijk is niet altijd 6 amp soms heel ruim bemeten
en klap hij er gebeurd er niks zolang de receptie open is en bier en wijn niet warm worden
makkelijks is als je hem er zelf de stop terug kan zetten 
anders loopje naar receptie
niet te druk over maken
je kan er een verbuiks meter tussen hangen kost 16 euro
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #9 Gepost op: februari 13, 2023, 09:53:40 pm »

Thuis klapt hij ook gewoon bij te hoge vraag. Alleen heb je dan bijna altijd een zekeringsautomaat die je weer omklikt. En doordat je tegenwoordig veel groepen hebt, gebeurt het niet veel meer bij gewone apparaten. Maar een droger + wasmachine + oven + keramische kookplaat op 1 groep? Grote kans op KLIK.


Maar goed, heb ook wel eens op een camping gestaan waar iemand broodjes ging bakken in een grote oven in een camper en tegelijkertijd een föhn gebruikte. Sloeg in onze gehuurde camper de koelkast en de acculader in de stress.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

jvle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: YSIN Opera en Holtkamper Cocoon
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2023, 03:45:19 pm »

Een vermogensbegrenzer kan natuurlijk ook (ik heb er zelf geen ervaring mee/behoefte aan)

" Met een Watt controller kunt u veel klein huishoudelijke elektrische apparaten gebruiken, zonder dat de spanning op uw campingplaats of ligplaats onderbroken wordt! Ook al gebruikt u apparaten tot 2000 watt bij 3, 4 of 6 ampère!!! Op een kampeerplaats of ligplaats met een aansluiting van bij voorbeeld 4 ampère kunt u slechts apparaten gebruiken tot maximaal 920 watt totaal, dus uw koffiezetapparaat met pads kunt u dan wel vergeten, maar…. met een Watt controller ertussen, kunt u wel lekkere koffie zetten.

Ook friet bakken bij 4 ampère is mogelijk en zelfs het maken van overheerlijke ovengerechten!! Of er nu 3, 4 of 6 ampère aanwezig is, door de Watt controller op de juiste stand te zetten (3, 4 of 6) kunt u diverse apparaten aansluiten. U hoeft niet bang te zijn dat de spanning op uw campingplaats of ligplaats onderbroken wordt!: de campingbeheerder of havenmeester zal u dankbaar zijn."
Gelogd

de.peter

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2023
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #11 Gepost op: februari 17, 2023, 04:07:27 pm »

@jvle dat is wel interessant, ben benieuwd naar de manier waarop dit werkt eerlijk gezegd.

Hier meer info erover: je kan er maar één toestel tegelijk aan hangen?
https://www.camparo.nl/site/meest-gestelde-vragen/

Speciaal toestel
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #12 Gepost op: februari 17, 2023, 08:26:55 pm »

Er zijn zoveel uitzonderingen , dat ik em niet zou kopen.
Magnetron mag er bijv ook niet op ivm te hoge startpiek. Niet dat je een magnetron moet gaan meezeulen, ging me meer om de werking van die stekker, qua startpiek demping (niet dus).
En bij verouderde camping Electra werkt de stekker ook niet (omdat voltage dan bijv omlaag gaat  <200V of onzuivere sinus heeft.
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2023, 06:05:28 pm door getiem »
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 909
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #13 Gepost op: februari 28, 2023, 01:59:37 pm »

wij zoeken altijd naar campings met 10 ampere, want 's ochtends geen koffie omdat er thee gezet wordt gaat niet goed.
Een keer meegemaakt in Biddinghuizen, we wilden de verjaardag van onze oudste op de camping vieren, maar de hele dag in de weer geweest met die stomme zekeringen, en ook met het toiletgebouw dat om 21.30 op slot ging (dan nog maar 2 toiletten en een douche buiten....) Maar goed die camping is inmiddels van Molencate, nu maar hopen dat ze e.e.a. verbeterd hebben. (Wij staan er nooit, maar liggen er wel.... met de zeilboot)
Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: Te veel stroom verbruiken, wat gebeurt er dan?
« Reactie #14 Gepost op: februari 28, 2023, 04:35:43 pm »

2300 watt op de camping. Sorry hoor maar een campingwaterkoker is 600W ofzo, en een koffiezetter ook zoiets.

1380 watt (6 amp) is echt meer dan voldoende als je gewoon....kampeert.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal