Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Opletten met koken op inductie  (gelezen 1155 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de.peter

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2023
Opletten met koken op inductie
« Gepost op: april 16, 2023, 11:16:44 am »

In een ander topic had ik wat bevindingen gepost over hoe lang het duurt om te koken op inductie. Na eindelijk wat praktijk ervaring hieronder mijn bevindingen:

Wij stonden vorige week in Béziers, op camping Les Sablons. We hadden daar een aansluiting van 10A. Aangesloten via de standaard CEE kabel (https://www.obelink.be/pro-plus-20-meter-cee-verlengkabel.html).

We hebben om te koken twee inductie kookplaatjes gebruikt: https://www.amazon.de/dp/B0BF97DK2J?th=1

Ik heb er altijd ook goed op gelet om in totaal niet meer dan 2000 Watt te verbruiken. We zijn hier dan ook nooit over gegaan. Als we kijken naar andere verbruikers in de vouwwagen was dat bijna niets, geen koelkast want er was privé sanitair met koelkast voorzien. Mogelijk een paar smartphones die lagen op te laden. Ik heb de zekering ook gechecked van de camping, die was inderdaad 10A.

Op het einde van de vakantie willen we alles opruimen maar krijgen we de stekker niet meer uitgetrokken. Technieker van de camping erbij moeten halen, en wat bleek? De plastic rond de pinnen in de stekker was gesmolten.

In de artikelbeschrijving van Obelink staat dat de kabel geschikt is tot maximaal 2300 watt (dat is 10A). Echter in de specificaties staat dan weer 16A (=230*16=3680W). Mogelijk duid dit op piekstroom.

De conclusie die ik kan trekken is:
1. Of de kabels (met name de stekkers) zijn gerate op 16A maar kunnen niet eens 10A aan.
2. Of de stekkers van de camping zijn amper voorzien op 10A.

Ik heb de versmolten stekkers mee naar huis maar ze liggen in de bak van de wagen dus kan er niet onmiddellijk bij. Van zodra ik even tijd heb om hem terug open te zetten zal ik hier een foto plaatsen.

Dit topic is meer om te waarschuwen. Want koken op inductie werkt echt prima. We hebben echt niet lang moeten wachten op ons eten of zo.

Het gevaar zit hem in de onderdelen die je zelf niet in de hand hebt, zoals een slechte verbinding bij de stekker.

Geen idee hoe we't nu verder gaan aanpakken, mogelijk met een batterij die aan een lager amperage oplaad.



« Laatst bewerkt op: april 16, 2023, 11:18:39 am door de.peter »
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Opletten met koken op inductie
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2023, 12:58:36 pm »

Ik had bij obelink ook verlengkabels die bij nadere inspectie thuis allemaal 10A waren (dunnere aders). Ook verdeelblokken moet je mee oppassen.

Bij de Action liggen nu weer 16A verlengers en verdelers.

Opletten inderdaad als je langere tijd hogere amperage gebruikt, zoals met koken. Nu had je dan smelten. Dit had ook brand kunnen worden onder de juiste omstandigheden.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

steve.v

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: RACLET VillaNova
Re: Opletten met koken op inductie
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2023, 01:17:14 pm »

Is er iemand die al eens een test gedaan heeft ivm actief vermogen en stroom bij een inductiekookplaat?

Inductie wil zeggen magnetisme en dus ook een faseverschuiving tussen spanning en stroom. Dwz dat je mogelijk ook een hogere stroom nodig hebt om 2000W te bekomen.

Lijkt me wel interessant om eens na te meten met een vermogensmeter. Meettoestellen heb ik, maar geen inductiekookplaat  :**
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Opletten met koken op inductie
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2023, 03:06:12 pm »

Inductie is een inductieve belasting. De 3600W is gemeten als ohmse belasting. Het verschil is hier heel aardig uitgelegd bij het 'beste antwoord':
https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/174114/apparaten-een-stopcontact/
Die inductieplaatjes zijn dus een forse belasting en aanslag op dat elektriciteitssnoer. Bovendien ben je erg afhankelijk van de kwaliteit van de stopcontacten op de camping. Als je daar een beetje overgangsweerstand hebt in de orde van grootte van een ohm, dan heb je daar al een warmteproductie in de orde van 100W. Dan is het zo kapot.
Gelogd

Joergarms

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 46
  • Merk Vouwwagen: Trigano Camptrail
Re: Opletten met koken op inductie
« Reactie #4 Gepost op: april 16, 2023, 04:45:11 pm »

Onze inductieplaat in de keuken moest op 2 groepen geschakeld worden, aangezien deze platen echt veel stroom trekken. Nadeel op n camping is vaak het aantal overgangen tot de eindgebruiker. Het zal niet voor het eerst zijn dat je misschien maar 200 of 210 volt meet in je tent. Terwijl de wattage van je apparatuur vaak op 240 volt berekend wordt.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Opletten met koken op inductie
« Reactie #5 Gepost op: april 16, 2023, 07:12:50 pm »

Laatste verhaal heeft natuurlijk niets te maken met het smelten. Blijft bizar hoe dat werkt uitleg hier hoven is duidelijk.

Mijn inductie kookplaat thuis heeft een 11KW aansluitwaarde, dus een 3 fase aansluiting. Kan (als ik alle 5 pitten op max vermogen zet) dus gewoon meer vermogen nodig hebben dan mijn warmtepomp met warmte element wat elektrisch bij kan verwarmen van 9KW.

Ik ga het voorlopig lekker bij gas laten voor die 3 weken per jaar, pizzaoven in de tuin ook lekker op gas. Die hoeveelheden lopen in het niet bij mijn oude gasgebruik van mijn huis, dus voorlopig geloof ik het wel lekker met mijn recreatieve gas verbruik
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Opletten met koken op inductie
« Reactie #6 Gepost op: april 16, 2023, 08:42:19 pm »

Inductie is een inductieve belasting. De 3600W is gemeten als ohmse belasting. Het verschil is hier heel aardig uitgelegd bij het 'beste antwoord':
https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/174114/apparaten-een-stopcontact/
Die inductieplaatjes zijn dus een forse belasting en aanslag op dat elektriciteitssnoer. Bovendien ben je erg afhankelijk van de kwaliteit van de stopcontacten op de camping. Als je daar een beetje overgangsweerstand hebt in de orde van grootte van een ohm, dan heb je daar al een warmteproductie in de orde van 100W. Dan is het zo kapot.

Dat een inductiekookplaat een inductieve last geeft klinkt in eerste instantie aannemelijk, maar is dat wel zo? Immers de kookplaat vormt de wisselspanning eerst om naar zeer hoge frequenties voordat de spanning door de spoelen van de kookplaat loopt. En veel moderne apparaten die een blindstroom zouden genereren zijn intern gecompenseerd met condensatoren, want blindstroom heeft negatieve effecten voor het net en daar willen we vanaf.
Helaas niet in de specificaties van diverse kookplaatjes terug te vinden wat de cos phi/power factor is, en hoe dit dus precies zit maar volgens mij gaat die vlieger hier niet op.

Ik denk eerder dat het smelten het resultaat is van een slechte verbinding, een draad die niet goed aangesloten is geweest - een hoge overgangsweerstand. Dat wordt heet, zeker als je gedurende wat langere tijd een stevig vermogen trekt.
« Laatst bewerkt op: april 16, 2023, 08:44:01 pm door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Opletten met koken op inductie
« Reactie #7 Gepost op: april 16, 2023, 09:16:12 pm »

Dat een inductiekookplaat een inductieve last geeft klinkt in eerste instantie aannemelijk, maar is dat wel zo? Immers de kookplaat vormt de wisselspanning eerst om naar zeer hoge frequenties voordat de spanning door de spoelen van de kookplaat loopt. En veel moderne apparaten die een blindstroom zouden genereren zijn intern gecompenseerd met condensatoren, want blindstroom heeft negatieve effecten voor het net en daar willen we vanaf.
Helaas niet in de specificaties van diverse kookplaatjes terug te vinden wat de cos phi/power factor is, en hoe dit dus precies zit maar volgens mij gaat die vlieger hier niet op.

Ik denk eerder dat het smelten het resultaat is van een slechte verbinding, een draad die niet goed aangesloten is geweest - een hoge overgangsweerstand. Dat wordt heet, zeker als je gedurende wat langere tijd een stevig vermogen trekt.

Terechte vraag en ik denk dat je gelijk hebt. Ten minste, als ik het schema en de conclusies op circuitsonline mag geloven. Dan blijft dus inderdaad een overgangsweerstand in het stopcontact over. Maar goed, dat kan met P = I^2  R hard gaan bij stroomsterktes in orde van 10A.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal