Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoudsbeurt vouwwagen  (gelezen 54726 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elbruno

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #60 Gepost op: augustus 26, 2011, 06:24:13 pm »

Zoals toegezegd de uitslag.
Weggebracht bij lokaal caravan bedrijf. Hebben onze Alpenkreuzer een onderhoudsbeurt gegeven. Kosten 135,-
Bovag sticker gekregen en wielen en oploop rem zouden zijn afgesteld. Uit rapportje blijkt verder niets bijzonders.
Bij rijden naar stalling had ik echter het idee dat bij remmen nog steeds de kar nadrukkelijk een "klonk" laat horen
bij normaal aan remmen rotonde/ bocht. Gek lijkt me als je bedenkt dat er verder geen bagage ed inzit.
Voor mijn gevoel zou de oploop rem best nog wat strakker mogen staan, dus later inkomen.
Enfin. belangrijkste nu was zeker te weten dat de remblokken en lagers nog goed zijn en neem aan dat daar
serieus naar is gekeken. 
Volgend jaar gaat hij dus waarschijnlijk weer een flink rondje mee!
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #61 Gepost op: augustus 28, 2011, 10:05:57 am »

Onderhoud? Ik vraag me ook af waar je het geld voor betaald. Een lijstje nalopen, vinkjes zetten en geld incasseren. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in. Als je er bij mocht blijven en wat uitleg zou krijgen had ik er geen moeite mee (en zou ik wel het dubbele willen betalen  :O).

Wij hebben 13 jaar met een Conway gedaan (13 jaar geleden nieuw aangeschaft, vorige week verkocht). Hij heeft nooit een 'servicecentrum' van binnen gezien en we hebben ook nooit problemen gehad.

- Het smeren van de oplooprem heb ik zelf met regelmaat gedaan,
- De oplooprem heb ik 1 keer wat bijgesteld, verder altijd prima gefunctioneerd
- Vrijloop van de wielen af en toe controleren, geen problemen mee.
- Banden nooit vervangen: Zagen er uit als nieuw, ze zien bijzonder weinig UV licht (alleen tijdens de rit) wat de band zou schaden.
(Ik heb de KCK er op nageslagen en kwam de volgende opmerking bij een bandentest tegen:  'Als het carcas door de droogtescheurtjes niet zichtbaar is, zijn de banden veilig'; wij hadden NUL droogtescheurtjes. Bij een tussenstop voelde ik de temperatuur van de banden en de velgen en deze waren altijd in orde.
Als ik de wagen uit de stalling haalde wat er ook steeds maar heel weinig drukverlies.

Als je zelf de gasslang en drukregelaar vervangt is dat goedkoper dan het laten cotroleren of ze nog goed zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2011, 10:08:31 am door nunogconway »
Gelogd

elbruno

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #62 Gepost op: augustus 28, 2011, 10:45:39 am »

Beste nunogconway,
Eigenlijk ben ik het wel met je eens. Wel wil ik daarbij nog een kanttekening plaatsen.
Je geeft aan alles nauwkeurig in de gaten te houden. Mijn ervaring en misschien ook van anderen, is dat er heel wat mensen op pad gaan zonder enige controle door hen zelf t.a.v. banden, bandenspanning, vrijlopen wielen e.d. Je hoeft wat dat betreft tijdens de zomermaanden maar eens rond te kijken op de weg.....
Zelf houd ik het ook een beetje in de gaten en ga alleen voor een beurtje als ik daar aanleiding voor zie.
Ach, zodra steeds meer mensen attent zijn op de staat van onderhoud en eventueel zelf wat kunnen, zal er wel weer vanuit de branche een lobby starten voor een "verplichte" jaarlijkse of 2 jaarlijkse keuring om de "meter te laten lopen"
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #63 Gepost op: augustus 28, 2011, 11:07:36 pm »

Nou de beurt was op zich goed maar de slimpies  hadden mijn lange slang vervangen voor een te korte. :(
Kwam ik pas achter op het vakantie adres. :(
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #64 Gepost op: augustus 29, 2011, 08:50:39 am »

Nou de beurt was op zich goed maar de slimpies  hadden mijn lange slang vervangen voor een te korte. :(
Kwam ik pas achter op het vakantie adres. :(

Vervangen ze die slang altijd, of alleen als deze (te) oud is?
De mijne is nog geen jaar oud bijvoorbeeld.

Ik zit ook te twijfelen of ik een beurt zou willen laten doen.
Maar ik zou het dan meer voor het onderstel (wielen, remmen) willen laten doen. Niet voor het keukenblokje.

Maar moet je de hele vouwwagen dan leeg opleveren of mag je hem gewoon direct vanuit de stalling erheen brengen?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #65 Gepost op: augustus 29, 2011, 09:11:35 am »

Ik had het eigenlijk ook alleen voor het onderstel gedaan.
Maar de slang met drukmeter waren te oud dus die hebben ze ook vervangen.

Had alleen de keuken leeg gehaald bij de rest hoeven ze niet te zijn.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #66 Gepost op: augustus 29, 2011, 09:14:21 am »

Ik had het eigenlijk ook alleen voor het onderstel gedaan.
Maar de slang met drukmeter waren te oud dus die hebben ze ook vervangen.

Had alleen de keuken leeg gehaald bij de rest hoeven ze niet te zijn.

Hmzz... ik ben wel een uurtje bezig met leeghalen van het keukenblok.
Zit helemaal vol zodat er niets kan klapperen ;)

Ik dacht eerst te snappen waarom het zoveel geld kost. Ze moeten de hele vw uitklappen en inspecteren. Maar dat hoeft blijkbaar niet.

Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #67 Gepost op: augustus 29, 2011, 11:54:21 pm »

ze hoeven helemaal niets uit te klappen. zelfs de keuken blijft erop als de vw de brug op gaat.
in feite kijken ze alleen naar het onderstel, de as met lagers en banden en de reminrichting
Gelogd

elbruno

  • Gast
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #68 Gepost op: augustus 31, 2011, 01:59:20 pm »

Daarom vind ik het nu jammer dat er geen officiële Alpenkreuzer dealer meer is.
In de praktijk zit men bij een andere dealer toch niet echt te wachten op vriendelijk geprijsd onderhoud op een oude Alpenkreuzer toch?
Bandje en standaard onderhoud leuk, maar openklappen, opzetten van zo'n oudje......
Om nog maar niet te spreken over kleine onderdelen zoals een scharniertje e.d.
We gebruiken 'm dus maar tot de tent / opbouw "op" is  :J :J
 
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re:Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #69 Gepost op: augustus 31, 2011, 05:55:38 pm »

Ik heb nog verzuimd te melden dat ik de popnageltjes van de vouwwagen altijd naloop en, indien ik er bij kan, vervang. Het gebeurt namelijk af en toe dat er een afbreekt.
Gelogd

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #70 Gepost op: mei 17, 2012, 03:38:43 pm »

Zo net even de VW weggebracht naar Roadmaster voor een onderhoudsbeurt. Twijfelde even of ik het wel zou doen, maar ja de 2e beurt in 7 jaar is niet teveel denk ik. Ad vertelde me dat ze onder de wagen alles loshalen nakijken en invetten. Ook de banden en verlichting (niet geheel onbelangrijk!) worden ge?nspecteerd. En er is waarschijnlijk een nokstang krom ook daar wordt even naar gekeken.
Eind van de week halen we 'm weer op en dan.... nog maar 5 weken tot w op vakantie naar Millau (Frankrijk) gaan :>

Ik heb ook nog een vraag voor jullie: Om de hoeveel tijd doen jullie dit?
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2012, 09:54:02 pm door Goolse Klapper »
Gelogd

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #71 Gepost op: mei 24, 2012, 11:16:33 pm »

Vandaag de VW weer opgehaald bij Roadmaster. Er waren geen bijzonderheden  :# alleen advies voor volgend jaar nieuwe banden. Profiel is nog goed (vermoed volgend jaar ook nog wel) maar ze zijn dan 8 jaar oud en dus behoorlijk op leeftijd.
Vond het onderhoud niet goedkoop, maar ga nu wel met een gerust hart de weg op. De wagen lijdt toch het meest van heel het jaar stil staan ::)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #72 Gepost op: mei 24, 2012, 11:53:09 pm »

Vandaag de VW weer opgehaald bij Roadmaster. Er waren geen bijzonderheden  :# alleen advies voor volgend jaar nieuwe banden. Profiel is nog goed (vermoed volgend jaar ook nog wel) maar ze zijn dan 8 jaar oud en dus behoorlijk op leeftijd.
8 jaar is bejaard, maar volgens mij wordt daar vaak meer ophef over gemaakt dan nodig is. Ik kreeg ooit een volledige politiecontrole waarbij me gewezen werd op droogtescheurtjes, wat volgens oom agent een reden was om de band te vervangen. De banden waren net 6 jaar oud.

Op zijn beurt reageerde de dealer nogal laconiek en zei dat droogtescheurtjes geen probleem waren, waarbij hij naar alle waarschijnlijkeheid vooral de APK-eisen in het achterhoofd had. Daarin worden weinig andere relevante zaken vermeld dan dat je het karkas van de band (lees: de interne stalen/textielen structuur) niet door de beschadigingen (ofwel de scheurtjes) heen mag zien. Nou, daar moet heel wat voor gebeuren. Droogtescheurtjes of leeftijd van banden is voor een auto zelfs helemaal geen APK eis!

Een uitgedroogde band heeft weliswaar een minder groot remvermogen maar de vraag is hoe problematisch dat nou eigenlijk is bij een vouwwagen, die ondanks c.q. vanwege de oplooprem een belangrijk deel van z'n tegendruk toch ondervindt van de trekkende auto.  En aangezien de sterkte van een band toch vooral zit in het karkas, moet een band toch echt heel ver heen zijn wil je een klapband krijgen.

Let wel: dit is geen advies, maar vooral bedoeld als relativering. Wie vindt dat-ie elke 5 jaar nieuwe banden moet hebben moet dat vooral doen. De Bovag adviseert als aanbiedersclub een periode van 6 jaar, maar onder het motto 'Wij van WC-eend adviseren... WC eend, moet je er toch vanuit gaan dat garages c.q. dealers die banden verkopen toch graag ehh... banden verkopen.  :#
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #73 Gepost op: mei 25, 2012, 05:50:31 am »

8 jaar is bejaard, maar volgens mij wordt daar vaak meer ophef over gemaakt dan nodig is. Ik kreeg ooit een volledige politiecontrole waarbij me gewezen werd op droogtescheurtjes, wat volgens oom agent een reden was om de band te vervangen. De banden waren net 6 jaar oud.

Op zijn beurt reageerde de dealer nogal laconiek en zei dat droogtescheurtjes geen probleem waren, waarbij hij naar alle waarschijnlijkeheid vooral de APK-eisen in het achterhoofd had. Daarin worden weinig andere relevante zaken vermeld dan dat je het karkas van de band (lees: de interne stalen/textielen structuur) niet door de beschadigingen (ofwel de scheurtjes) heen mag zien. Nou, daar moet heel wat voor gebeuren. Droogtescheurtjes of leeftijd van banden is voor een auto zelfs helemaal geen APK eis!

Een uitgedroogde band heeft weliswaar een minder groot remvermogen maar de vraag is hoe problematisch dat nou eigenlijk is bij een vouwwagen, die ondanks c.q. vanwege de oplooprem een belangrijk deel van z'n tegendruk toch ondervindt van de trekkende auto.  En aangezien de sterkte van een band toch vooral zit in het karkas, moet een band toch echt heel ver heen zijn wil je een klapband krijgen.

Let wel: dit is geen advies, maar vooral bedoeld als relativering. Wie vindt dat-ie elke 5 jaar nieuwe banden moet hebben moet dat vooral doen. De Bovag adviseert als aanbiedersclub een periode van 6 jaar, maar onder het motto 'Wij van WC-eend adviseren... WC eend, moet je er toch vanuit gaan dat garages c.q. dealers die banden verkopen toch graag ehh... banden verkopen.  :#
De Continental banden onder onze auto vertoonden na ca. 2 jaar al kleine haarscheurtjes in de groeven. In de gaten houden, maar verder geen probleem zolang er geen karkas is te zien volgens autodealer en lokale bandenboer. En een auto maakt doorgaans hogere snelheden dan een vw.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Onderhoudsbeurt vouwwagen
« Reactie #74 Gepost op: mei 25, 2012, 09:45:46 am »

Een uitgedroogde band heeft weliswaar een minder groot remvermogen maar de vraag is hoe problematisch dat nou eigenlijk is bij een vouwwagen, die ondanks c.q. vanwege de oplooprem een belangrijk deel van z'n tegendruk toch ondervindt van de trekkende auto.  En aangezien de sterkte van een band toch vooral zit in het karkas, moet een band toch echt heel ver heen zijn wil je een klapband krijgen.
Dat is volgens mij toch een misvatting Frank. Ik heb het met onze vouwwagen nog niet geprobeerd / hoeven proberen, maar in het verleden met een caravan achter de auto een keer een noodstop moeten maken en toen remde de caravan bijna harder dan de auto, de caravan ging (oplooprem) vol in de ankers en ik had het gevoel dat de auto nog extra werd afgeremd door de remmende caravan.
Dat extra afremmen zal natuurlijk met een veel lichtere vouwwagen niet het geval zijn maar het remmen van de vouwwagen zal toch voornamelijk door de (goed werkende) oplooprem komen en niet voornamelijk door het trekkende voertuig.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal