Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: bereken je vermogen voor de vouwwagen  (gelezen 10591 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard

  • Gast
bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Gepost op: september 30, 2010, 04:26:16 pm »

via www.caravantrekker.nl   handige site ook voor je vouwwagen ff goed lezen en dan invullen...

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: september 30, 2010, 05:22:27 pm »

Algemene conclusie:
Toyota Avensis - 1.6 16v (81 kW/110 pk), bouwjaar: november 1997 - september 2000

Trekt u met de Toyota Avensis - 1.6 16v een beladen Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 40%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meestal voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Hans-K

  • Gast
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: september 30, 2010, 05:43:40 pm »

Bedankt voor deze tip.  Wel leuk om te berekenen wat mijn auto (Toyota yaris verso) kan Het is voor deze geen moeite om mijn Camplet de bergen in te sleuren
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: september 30, 2010, 08:09:09 pm »

verhouding = 27%
snelheid = 142
Hellingen 33%

Ik ben uitgegaan van een vw van 500 kg. Leeg is die 350 kilo en meeste zware dingen gaan in de auto.

Trekt u met de Toyota Avensis III Wagon - 2.0 D4-D een beladen Bagagewagen (achter normale personen auto) van 500 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 27%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2010, 08:18:31 pm door GJT »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: september 30, 2010, 08:17:26 pm »

Toch een vreemde berekening. Heb mijn twijfels of dit klopt. Zie onder de uitkomst.
Algemene conclusie:
Skoda Roomster - 1.4 16v (63 kW/86 pk), bouwjaar: september 2006 - heden
36%
   Trekt u met de Skoda Roomster - 1.4 16v een beladen Bagagewagen (achter MPV of SUV) van 500 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 36%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u ruim voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u ruim voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).
 
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: september 30, 2010, 08:21:29 pm »

De conclusie is vaak positief voor een relatief lichte vouwwagen (t.o.v. een caravan). Bij een snelheid van 80 kunnen de meeste auto's namelijk prima uit de voeten met een vw-tje van 500 kg.
Gelogd

marcenjeannette

  • Gast
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: september 30, 2010, 10:02:15 pm »

Onze auto staat er niet bij (VW Golf III variant uit 1996) maar ik verwacht er niet zo veel problemen mee...

Wat wel bizar is dat onze vouwwagen 9x zo veel waarde heeft als onze auto :# Maar goed één van de redenen om een vouwwagen te kopen was dat we dan de huidige auto konden blijven rijden, scheelt toch weer een flinke investering!
Gelogd

NiBiRo

  • Gast
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: oktober 01, 2010, 07:19:35 am »

Trekt u met de Opel Astra II Stationwagon - 1.6 16v een beladen Bagagewagen (achter normale personen auto) van 550 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 34%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

U kunt prima prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).

Moet ook wel zeggen dat ik met de vakantie haast niet gevoelt hebt. Ja met optrekken, maar verder....
Gelogd

screech

  • Gast
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: oktober 01, 2010, 07:30:42 am »

Waarom rekent niemand (uitgezonderd Alex) hier met het maximale laad gewicht van de vouwwagen? Of mogen jullie vouwwagens maar maximaal 500 kilo wegen?
Vaak neem je namelijk altijd meer mee dan je denk. Je zal dus snel aan het maximale laadgewicht komen.

Hier mijn score. Overigens zijn we van de zomer echt wel ingehaald hoor bij Luik. (maar we hebben zelf ook wel een paar caravans ingehaald  :O)

Trekt u met de Ford Focus C-Max - 1.8 16v een beladen Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 36%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meestal voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).
Gelogd

NiBiRo

  • Gast
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 01, 2010, 07:43:36 am »

Beste Screech,

Weet jij alle gewichten uit je hoofd? De alpenkreuzer Prestige heeft maar een toegestaande gewicht van maximaal 550kg....

Grtz nico
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 01, 2010, 07:59:52 am »

Ik vind dit wel leuk om een keer te doen.

Maar zijn er autos die geen 500/750 (geremd) mogen trekken.
Uitgezonderd fiat500/ morris minor etc.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk .
Een auto waar je met een gezin van 5 in kan,kan ook 750 kg geremd trekken.
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: oktober 01, 2010, 10:03:22 am »

Ik heb hem ook ingevuld. Ik heb opgegeven de auto met 400 kg te beladen én het werkelijke gewicht van de klapper-met-belading opgegeven (650 kg).

De gegevens zijn als volgt:
Trekt u met de Seat Altea XL - 1.4 TSI een beladen Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 32%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.

U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u ruim voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

screech

  • Gast
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 01, 2010, 10:38:38 am »

Beste Screech,

Weet jij alle gewichten uit je hoofd? De alpenkreuzer Prestige heeft maar een toegestaande gewicht van maximaal 550kg....

Grtz nico

Nee hoor, ik weet niet alle gewichten uit mijn hoofd. Maar ik weet wel dat de jametic (en de outdoor versie dus ook) een hoger totaal gewicht meer mag dan 500kg. ik heb het even nagekeken, en inderdaad mag een Jametic Outdoor max 650kg wegen.

Het enige wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat als je de berekening gaat maken de maximale waarden invult. Dan weet je namelijk wat voor jouw combinatie de absolute grenswaarden zijn. Niet dat je die overigens (vaak) gaat opzoeken.
Als ik namelijk bij 'detail trekkrachtberekening' kijk, dan zie ik bij 'Maximale snelheden met de combinatie' het volgende. 
 
Topsnelheden bij windstil weer en bij tegenwind kracht 3
Topsnelheid in de 3e versn. is 125 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 125 km/u.
Topsnelheid in de 4e versn. is 167 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 167 km/u.
Topsnelheid in de 5e versn. is 190 km/u en bij tegenwind (kracht 3) is dat 179 km/u.


Dat ga ik dus echt niet rijden met de combinatie. Maar het is wel handig om te weten hoeveel marge/reserve je combinatie heeft. Zeker handig voor als je (onverwacht) toch bij de grens in de buurt komt. Bv. stijle heuvel met veel tegenwind, dan wil je wel weten hoeveel marge je nog hebt, of dat je de boel beter aan de kant kan zetten.
Gelogd

marcenjeannette

  • Gast
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: oktober 01, 2010, 01:27:54 pm »

Ik rij toch wel regelmatig 190 met mijn vouwwagentje achter de auto hoor  >:( Lekker snel op plaats van bestemming  :J
Gelogd

Hans-K

  • Gast
Re:bereken je vermogen voor de vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 01, 2010, 02:41:41 pm »

Ik rij toch wel regelmatig 190 met mijn vouwwagentje achter de auto hoor  >:( Lekker snel op plaats van bestemming  :J
Buiten het feit dat die snelheid niet te halen is met deze oude wagen is het ook niet juist weergegeven ziehttp://www.autotrack.nl/autogids/testverslag/volkswagen/golf/341

Maar ik kon er wel om lachen  :#
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal