Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.  (gelezen 12134 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Purk2000

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Jametic
As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Gepost op: juli 03, 2011, 11:21:33 am »

Ik lees in eerdere berichten dat de meningen over het laten staan van de vouwwagen op de banden tijdens een winterstalling wat verdeeld zijn.
Gewoon laten staan op de banden en ze harder oppompen of er worden oplossingen aangedragen als krik-steunen en as-steunen.
De VW staat in onze eigen garage dus we kunnen er altijd bij, dat is dus niet het punt.

Onze oude vouwwagen (Tago settler super comfort) had een dissel en uitdraaisteunen die veel robuuster waren dan die van de Jametic.
De Tago lieten we in de winter gewoon (waterpas) op zijn steunen staan met de wielen van de grond.

Bij de Jametic zouden we dan krik- of assteunen willen gebruiken, maar waar plaats je deze steunen dan? (ik ben dus niet zo technisch).

Trouwens bij de vouwwagen zit geen krik.
Indien je een lekke band krijgt waar plaats je dan een krik.
Bij een auto staat het in het instruktieboekje waar je de gaten kunt vinden voor het plaatsen van de krik.
Of ga je dan de steunen uitdraaien voor het verwisselen van de band?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.337
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2011, 11:29:04 am »

Ik denk dat ik dan de steunen ga gebruiken.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2011, 12:14:56 pm »

Bij de holtkamper cocoon is expliciet bij de oplevering gezegd dat bij het wisselen de uitdraaipootjes gebruikt moeten worden.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2011, 01:19:07 pm »

Sommige klappers kunnen door de uitdraaisteunen gedragen worden bij andere zijn ze puur voor stabioliteit terwijl de wielen altijd het gewicht moeten draaien

Je kunt dan een krik (vaak zelfs uit de auto) gebruiken onder een steunpunt van onderstel. Je kunt dan kijken waar het onderstel vlak bij de as een stevig stuk heeft om de krik genoeg houvast te geven.
Om te zorgen dat de wagen niet gaat rijden kun je de handrem gebruiken of de twee uitdraaipoten van de andere kant lekker stevig opdraaien.

Mocht er bij de auto geen krik zitten dan kun je die natuurlijk nieuw kopen (een universele) maar bij iedere kringloop, rommelmarkt en vooral bij autosloperijen koop je zo'n ding voor een paar euro.

Oh ja neem dan als het kan gelijk een kruisleutel mee die zijn een stuk sterker dan de #*@0X*!/*-# sleutels die vaak lekker compact bij auto's zitten
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2011, 01:22:20 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #4 Gepost op: juli 03, 2011, 02:02:26 pm »

Wij hebben geen keus, de eigenaar wil niet dat er steuntjes worden uitgedraaid omdat in geval van brand de boel ontruimt moet kunnen worden.
Gelogd

HenkenSusan

  • Gast
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2011, 02:36:31 pm »

Als reactie op de opmerking over de sleutels die standaard zijn meegeleverd. Ik heb op vakantie in Frankrijk een nieuwe kruissleutel moeten aanschaffen.
Nu is dat een heel fijn ding om te gebruiken, maar veel te groot om handig mee te nemen. In Frankrijk vond ik een opvouwbare kruissleutel, past in iedere kofferbak bij de reserveband, ideaal. :)
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2011, 07:21:14 pm »

Ja zo'n opvouwbare kruissleutel heb ik ook bij de GAMMA zien liggen maar ik ben een beetje bang voor de sterkte van de verbindingen.
Heb je die van jouw al geprobeerd?
Als ie de krachten goed aankan ga ik er misschien ook 1 kopen voor in de auto.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Dirk willem

  • Gast
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2011, 10:16:25 pm »

Gebruik geen krik van een auto..dat geeft alleen maar problemen en dan druk ik mij nog netjes uit..koop voor 10 of 20 euro een 2 tons krik en daar til je hem zo mee op. Ook als hij vol is, en zo dicht mogelijk bij het wiel doe nog iets er tussen om het beschadigen tegen te gaan en klaar is kees..maar eh Kijken of de banden niet te oud zijn en Wheel seal zijn nog betere opties
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2011, 10:42:59 pm »

Als reactie op de opmerking over de sleutels die standaard zijn meegeleverd. Ik heb op vakantie in Frankrijk een nieuwe kruissleutel moeten aanschaffen.
Nu is dat een heel fijn ding om te gebruiken, maar veel te groot om handig mee te nemen. In Frankrijk vond ik een opvouwbare kruissleutel, past in iedere kofferbak bij de reserveband, ideaal. :)
De grootte valt toch wel mee? Is een plat ding. Liever een echte die het doet dan zo'n opvouw geval. Wielmoeren/bouten kunnen soms best vast zitten. Vooral als ze jaren niet los zijn geweest. Als het ding knapt als je al je kracht er op zet, weet ik niet of je nog veel trek in je vakantie zult hebben
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Dirk willem

  • Gast
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #9 Gepost op: juli 05, 2011, 11:20:06 pm »

hahah juist soms dus size matter
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #10 Gepost op: juli 05, 2011, 11:21:45 pm »

hahah juist soms dus size matter

Dat kan iedereen die wel eens een klapkar probeert vol te pakken beamen...  :O

 :#
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2011, 06:00:44 am »

voor het stallen kun je het beste assteunen gebruiken, kost niet veel.

banden verwisselen, idd een goede krik is fijn.
niet afhaken, dan valt ie ook niet om.

en idd, een gewonekruissleutel lijkt mij ook beter.
neemt niet al te veel ruimte in.
Gelogd

screech

  • Gast
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #12 Gepost op: juli 08, 2011, 10:58:48 am »

In de stalling staat de wagen gewoon op zijn banden.
Voor wisslen bij een lekke band heb ik een potkrik met as steun in de disselbak staan. De achterkant van onze slinger (om de pootjes uit te draaien) is exact de juiste groote van de wielmoeren. Dus die kan ik daarvoor gebruiken, geen kruissleutel nodig.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #13 Gepost op: juli 08, 2011, 01:05:08 pm »

Ik hoop dat je met de zwengel de bouten los kunt krijgen.
En dan nog vastdraaien, dat doe ik toch liever met een kruissleutel dan weet ik zeker dat het wiel blijft zitten waar die hoort.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2011, 07:12:26 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

screech

  • Gast
Re:As-steunen of kriksteunen bij wegzetten vouwwagen.
« Reactie #14 Gepost op: juli 08, 2011, 01:07:09 pm »

Het gaat me te ver om mijn momentsleutel mee te nemen voor het geval dat.   :)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal