Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen  (gelezen 29338 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #30 Gepost op: juni 06, 2012, 10:36:59 am »

Met name bij caravans geldt maar één regel;
En die regel is: :ca :ca :ca :ca :ca :ca    ;)

In principe is deze systematiek ook geschikt voor de vw. Dus eerst de as horizontaal, dan via het neuswiel de lengte van de vw waterpas, en dan de uitdraaisteunen of uitvalpootjes omlaag.
Deze methode is benoemd als de methode A, maar blijkt dus niet voor alle vouwwagens de aanbevolen/juiste methode te zijn. Vooral omdat vouwwangens geen cara :ca s zijn.
Wel algemeen toepasbaar als het gaat om de as, maar zeker niet als het gaat om de poten en de manier waarop en de mate waarin ze uitgedraaid of uitgeschoven worden. Zoie hiervoor het eerste bericht in deze thread.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #31 Gepost op: juni 06, 2012, 01:21:36 pm »

Wat is dat toch met kampeerders die gaan graven.
Op sommige campings mag je niet eens een grondzeil hebben, maar je hoort wel mensen dat ze een kuil graven voor een wiel. Of een geul rond de tent.
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #32 Gepost op: juni 06, 2012, 10:02:30 pm »

Onze Roadmaster Family S plaatsen we volgens methode C. Waar wij nog wel eens mee zitten hoeveel druk er op de as/banden moet komen. Nu lossen we dat op door houten keggen onder de wielen te tikken en zo extra steun te geven. Maar tips van de RM-specialisten op dit forum zijn meer dan welkom  WW WW :)
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #33 Gepost op: juni 06, 2012, 10:09:16 pm »

Onze Roadmaster Family S plaatsen we volgens methode C. Waar wij nog wel eens mee zitten hoeveel druk er op de as/banden moet komen. Nu lossen we dat op door houten keggen onder de wielen te tikken en zo extra steun te geven. Maar tips van de RM-specialisten op dit forum zijn meer dan welkom  WW WW :)

De banden mogen /moeten zelfs van de grond komen voor de beste stabiele stevigheid.
geen extra keggen onder de as doen.
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #34 Gepost op: juni 07, 2012, 02:54:13 pm »

De banden mogen /moeten zelfs van de grond komen voor de beste stabiele stevigheid.
geen extra keggen onder de as doen.

dit geldt niet voor alle wagens, alleen op de as staat de vouwwagen nooit stabiel, omdat de as op rubbers veert.
Bij de meeste wagens mag je officeel de uitdraaisteunen niet als krik gebruiken, hoe wil je dan de wielen las van de grond krijgen?
(mi niet nodig, de alko as zorgt met zijn rubbers dat de druk niet te hoog wordt) ;)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #35 Gepost op: juni 07, 2012, 03:26:40 pm »

dit geldt niet voor alle wagens


... en dat is exact de essentie van dit topic: bij welke wagen past welke methode. Zie het startbericht.
Gelogd

DoctorLivingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 28
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Game Drive 2011
  • Klapper in opleiding
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #36 Gepost op: juni 07, 2012, 06:09:35 pm »

Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?

Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #37 Gepost op: juni 07, 2012, 06:57:49 pm »

Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?

Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?
Over het algemeen laat je 1 wiel aan de grond, het hoogste. Wij zetten de vw dan op de gok een beetje scheef en blokkeren het wiel wat op de grond blijft staan. Dan de keg voor of achter het wiel wat omhoog moet en aan de dissel duwen of trekken zodat het wiel op de keg rijdt. dan op de handrem en blokkeren het wiel met blokjes die je bij de keggen kunt kopen. Paar keer oefenen en het gaat makkelijk zat.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #38 Gepost op: juni 07, 2012, 06:59:41 pm »

Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?
Mijn beperkte ervaring is dat je het beste de wagen niet helemaal recht kunt neerzetten, met de dissel afgewend van de kant van de wagen waar het wiel zit dat omhoog moet. Het andere wiel ga je blokkeren (met het blok dat bij de Livingstone tegen de zijkant van de wagen zit) en de banaan leg je dan tegen het te verhogen wiel, aan de kant die het verst van de dissel af zit. Vervolgens trek je zijwaarts aan de dissel, waardoor je het niet-geblokkeerde wiel in feite de banaan op trekt. Zodra de wagen ietsje verder dan op hoogte is, trek je snel de rem aan. Klaar!

Edit:  ik zie nu pas dat Jellejawa al gereageerd had met dezelfde procedure. Tapatalk waarschuwt helaas niet voor tussentijds gegeven reacties...
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2012, 07:03:40 pm door Frankie »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #39 Gepost op: juni 07, 2012, 07:22:59 pm »

Hoe werkt dat het beste die methode met die keggen?

Op een keg rijden en dan op juiste hoogte de handrem erop? dan aan andere kant van het betreffende wiel ook een keg eronder schuiven?
Gaat dat het handigste over een plankje?

Wij gebruiken hier de handrem/terugrijautomaat voor. De wagen een beetje scheef zetten met het wiel waar de keg onder moet een stukje naar voren. Handrem aantrekken, keg plaatsen en de dissel haaks omduwen (haaks=naar de kant waar het wiel omhoog moet). Dankzij de handrem gaat het 'hoogste' wiel niet naar voren, dankzij de terugrijautomaat gaat het 'laagste' wiel w?l de keg op, zonder echt veel kracht te hoeven zetten. Werkt perfect!  :J
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #40 Gepost op: juni 07, 2012, 08:07:38 pm »

Dankzij de handrem gaat het 'hoogste' wiel niet naar voren, dankzij de terugrijautomaat gaat het 'laagste' wiel w?l de keg op, zonder echt veel kracht te hoeven zetten.
Hmmmm... Dat gebruik van de terugrijautomaat had ik me nog niet gerealiseerd. Maar ehhh... blokkeert het wiel dat je de keg op 'draait' dan zodra je de dissel loslaat? En zo niet, hoe blokkeer je dat wiel dan snel op een veilige manier als het op hoogte is?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #41 Gepost op: juni 07, 2012, 08:54:21 pm »

blokkeert het wiel dat je de keg op 'draait' dan zodra je de dissel loslaat?

Ja, want dan wil het wiel naar voren en dat kan niet omdat de handrem is aangetrokken. Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar probeer het eens!
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #42 Gepost op: juni 07, 2012, 08:56:46 pm »

Ja, want dan wil het wiel naar voren en dat kan niet omdat de handrem is aangetrokken. Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar probeer het eens!
Ik ga dat zeker proberen, want het zou aanmerkelijk gecontroleerder zijn dan wat ik zelf deed. Tnx!
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2012, 08:58:32 pm door Frankie »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Re: Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #43 Gepost op: juni 08, 2012, 06:39:34 am »

Ik ga dat zeker proberen, want het zou aanmerkelijk gecontroleerder zijn dan wat ik zelf deed. Tnx!
Had dat zelf ook nog nooit geprobeerd. Maar even onthouden voor de eerstvolgende keer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Het grote pootuitdraai topic: waterpas stellen
« Reactie #44 Gepost op: juni 08, 2012, 11:42:08 am »

....
Bij de meeste wagens mag je officeel de uitdraaisteunen niet als krik gebruiken, hoe wil je dan de wielen las van de grond krijgen?
....

door het neuswiel als krik te gebruiken. Eerst het neuswiel helemaal in, dus de dissel vrijwel op de grond leggen. Dan de achterpoten laten zakken (en goed vastdraaien ;)). Vervolgens met het neuswiel de wagen vlak draaien en voila. De wielen van de grond.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal