Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kyte opzetten als storm dreigt  (gelezen 2405 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dimitri

  • Gast
Kyte opzetten als storm dreigt
« Gepost op: juli 25, 2017, 11:33:59 pm »

Wij hebben vorig jaar een 2e handse Kyte gekocht en zijn er super blij mee.
Ook weten we inmiddels redelijk goed hoe we de Kyte moeten opzetten en inklappen.
Wel vragen we ons af hoe we de Kyte moeten opzetten als het dreigt te gaan stormen.
Zeker ook omdat ik elders op het forum iets heb gelezen over storm stokken.... d
We hebben stokken voor onder de luifel (2,5m) en twee stokken voor het airco-dak en ook hebben we een aantal stormbanden, maar kan iemand uitleggen hoe we van de gewone opstelling kunnen switchen naar een stormopstelling?

Hartelijke groet, Dimitri
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte opzetten als storm dreigt
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2017, 12:21:28 am »

Wat versta je onder storm? Windkracht 9 is storm, kan soms onder een donderbui zitten. Denk dat je alle punten moet gaan afspannen, inclusief grondzeil. Luifel oprollen is een andere optie, maar nog steeds de rest goed afspannen. Staat de membraan open,  deze sluiten. Met de flyer deden extra haringen op de zijwand en voorwand. En dan maar wachten. Bij de flyer was het wel zaak dat de voortent op de stokken blijft, echter door de winddruk wilde stokken nog wel eens wat inzakken. Door onderdruk kreeg je een soort vliegtuig vleugel effect wat uplift van de luifel verzoorzaakte, als dit gebeurde met de ingezakte stokken gingen de stokken van de grond, niet uit het doek daar er regendoppen op zatten. Buien zijn het ergste, pffff en je hebt windkracht hoei


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Kyte opzetten als storm dreigt
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2017, 06:43:20 am »

Als het dreigt te gaan stormen door bijvoorbeeld een naderend onweersfront, dan laat je het beste de vouwwagen dicht totdat het front weggetrokken is. Als het gewoon wat hard waait is er niets aan de hand. Gewoon vlot de hoofdtent op hoogte zetten en de luifelpunten vastzetten. De Kyteluifel kan ondersteunt worden door de lange stok met vork. Die zet je onder de mast, zo ongeveer op de plek waar de boogstok de luifel aan de voorzijde verbreedt. Dan een scheerlijn met elastiek vanaf de lus aan de voorzijde van de luifelmast met een haring vastzetten en klaar. Heel veel meer hoef je bij harde wind niet te doen. Natuurlijk wel wat meer afspanpunten plaatsen dan normaal. That's it.

Groeten, Matthijs
Gelogd

Dionne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Aero uit 2015 (Windforce)
Re: Kyte opzetten als storm dreigt
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2017, 08:59:00 pm »

Wij hebben hem gisteren met redelijk wind opgezet in Bretagne. Ging prima. Wij hebben geen hulpframe dus de voortent opzetten was wat zwaarder omdat daar vol de wind op stond. Meteen vastgezet met meerdere haringen.
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: Kyte opzetten als storm dreigt
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2017, 09:21:11 pm »

Wij hebben de kyte nu 4 jaar en 1 keer met echt harde wind gestaan. Heb toen de elastieken gespannen. Deze elastieken waren er bij geleverd.

Daarnaast ook harde wind gehad maar nooit bang geweest dat die weg zou waaien. Hij zit met heel weinig haringen vast. enige waar ik voor zorg is dat de luifel op de punten goed vast staat. De rest staat meestal helemaal los. Heb ene kyte windforce dus een iets ander frame dan normaal. Maar ook dit frame zorgt ervoor dat alles op zijn plek blijft zitten.

Oja en als je zijflappen gebruikt onder de luifel zou ik die gedeeltelijk openritsen zodat de wind wegkan.
Gelogd

Dimitri

  • Gast
Re: Kyte opzetten als storm dreigt
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2017, 12:04:32 am »

Met deze reacties kan ik zeker iets, dus dank! :)
Wat ik me nog afvraag of ik met de 2 stokken die je gebruikt voor het airco-dak bij de extensions nog iets kunt doen bij harde wind/storm.

Fijne vakantie en groeten, Bregje & Dimitri
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Kyte opzetten als storm dreigt
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2017, 07:27:46 am »

Ja, in de wagenbak leggen en er weer uithalen bij stralend mooi en rustig weer  :#
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal