Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist  (gelezen 6589 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
(instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Gepost op: augustus 31, 2015, 11:20:48 am »

Ondanks dat de Kyte eigenlijk een eenvoudige wagen is om op en af te bouwen, vond ik dat het afbouwen bij ons altijd rommelig verliep. We liepen teveel van binnen naar buiten en weer naar binnen. Bovendien is er de kritisch stap van het draaien en omhoog zetten van de maststomp en die vergat ik steeds (gelukkig heb ik een oplettende vrouw die schade heeft voorkomen).

Daarom heb ik een checklist gemaakt die helpt af te bouwen volgens een vaste procedure. Het afbreken verloopt nu efficient, snel en soepel en ik weet zeker dat ik die maststomp niet vergeet. Hierbij deze checklist voor mede-Kyters - wellicht kun je er je voordeel mee doen!

Checklist:

Voorbereiding
- klap het bed dicht, controleer of het bed overal op het subframe rust en bevestig de elastieken in de binnentent
- klap de keuken dicht en controleer of dit netjes aanligt

Afbreken:
- Verwijder de boogstok onder de luifel
- Verwijder de boogstok boven de keuken en schuif de oranje buis terug in het hoofdframe
- Verwijder alle haringen van luifel, kindertent en hoofdtent, met uitzondering van de 6 basisharingen
- Ontspan en verwijder de spanband van de luifel (aan de dissel)
- Vouw de zij-extenties in

Ga naar binnen
- Verwijder de deur van de hoofdtent en leg op bed (hoeft niet)
- Verwijder de keukenafdichting en leg op bed (hoeft niet)
- Verwijder de stokken van de kindertent
- Verwijder de boogstok in hoofdtent
- Laat luifelmast zakken, schuif deze in en plaats op wagenframe
- Zet maststop in juiste positie (!)
- Bevestig hulpframe (alleen bij XL)
- Zet hoofdtent in lage positie

Ga naar buiten
- Verwijder basisharingen (6 stuks)
- Leg luifelpunten netjes op de hoeken van de hoofdtent en trek zover mogelijk naar achteren
- Schuif hoofdtent naar de wagen (begeleid doek over hulpframe!) en klap de hoofdtent 'over de kop' in
- Leg de tent netjes op de wagen en trek de tenthoeken zoveel mogelijk naar boven en zorg dat alle stokken netjes binnen het wagenframe liggen
- bevestig afdekzeil, eerst extender, dan het zeil

Opmerkingen en verbeteringen zijn welkom!




 

« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2015, 04:55:34 pm door muis »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #1 Gepost op: augustus 31, 2015, 04:54:16 pm »

Ik zet hem bij de instructies . Vroeg me wel af of hij veel verschilt met de volgende door bouwjaar oid
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=6832.msg76633#msg76633
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2015, 08:03:13 pm »

Mooie aanzet.. Hierbij mijn aanvullingen/wijzigingen. Als optie kun je ook nog eerst de luifel losmaken en op de tent leggen. Deze wordt dan nog iets vlakker bij invouwen.
Verder breng ik de carbon staander niet zelf in positie maar laat ik de tent gewoon staan in de lage positie. Door aan de slaapkant het frame naar beneden te trekken komt alles vanzelf mee. Ik werd hiervoor getipt tijdens een klapweekend en dit werkt perfect. HK heeft ook aangegeven dat dit zo kan.

Voor windforce zal iets anders gelden.

Checklist:

Voorbereiding
-veeg de tent af. Evt borstel op stok voor aircodak tapen. Ook mogelijk is het om delen waar je niet bij komt tijdens verschillende fasen van het klappen te vegen.
- klap het bed dicht, controleer of het bed overal op het subframe rust en bevestig de elastieken in de binnentent
- klap de keuken dicht en controleer of dit netjes aanligt

Afbreken:
- Verwijder de boogstok onder de luifel
- Verwijder de boogstok boven de keuken en schuif de oranje buis terug in het hoofdframe
- Verwijder alle haringen van luifel, kindertent en hoofdtent, met uitzondering van de 6 basisharingen (je kunt een lusje van de luifelpunt ophangen aan een kunststof 'houtje' boven op de hoek van de tent. Je luifelpunten worden zo niet smerig. Zorg er wel voor dat de elastieken van de luifelpunt schoon zijn)
- Ontspan en verwijder de spanband van de luifel (aan de dissel)
- Vouw de zij-extenties in
- rits bij kindertent de verbinding met de extentie aan de tent los. Hierdoor vouwt de kindertent straks mooier terug.

Ga naar binnen
- Verwijder de deur van de hoofdtent en leg op bed (hoeft niet)
- Verwijder de keukenafdichting en leg op bed (hoeft niet)
- Verwijder de stokken van de kindertent
- Verwijder de boogstok in hoofdtent
- Laat luifelmast zakken, schuif deze in en plaats op wagenframe
- Zet maststop in juiste positie (!)
- Bevestig hulpframe (alleen bij XL)
- Zet hoofdtent in lage positie

Ga naar buiten
- Verwijder basisharingen (6 stuks)
- rondom randen grondzeil nalopen met een doekje
- Leg luifelpunten netjes op de hoeken van de hoofdtent en trek zover mogelijk naar achteren
- Schuif hoofdtent naar de wagen (begeleid doek over hulpframe!) en klap de hoofdtent 'over de kop' in
- vervangend voor beschrijving in vorige twee regels: aan bedkant frame vastpakken en naar beneden trekken. Eerst eerste buis, dan tweede. Hiermee vouwt het hulpframe vanzelf op de wagen. Druk het doek aan de slaapkant hierbij niet tussen het frame maar laat het hier buiten teneinde het hulpframe zo ver mogelijk te kunnen laten zakken. (Doek mag hulpframe niet hinderen)
- Luifelpunt aan keukenzijde over de wagen trekken, daarna over de andere luifel over de nu platliggende tent (raamkant). Tent aan raamkant met 2 pers. oppakken ter plaatse van de staanders en hier gecontroleerd over de tent leggen. Begeleid het grondzeil al zo dat hierbij vies op vies (zeil op zeil) komt
- Leg kindertent op de de wagen. Zeil op zeil. Trek hierbij ter plaatse van de buitenste elastieken om hem strak op de wagen te krijgen

- Leg de tent netjes op de wagen en trek de tenthoeken zoveel mogelijk naar boven en zorg dat alle stokken netjes binnen het wagenframe liggen
- bevestig afdekzeil, eerst extender, dan het zeil

Opmerkingen en verbeteringen zijn welkom!
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2015, 08:06:59 pm door GJT »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #3 Gepost op: augustus 31, 2015, 10:41:30 pm »

 :) dit wordt de ultieme beschrijving/ checklist!!

Bedoel je nou dat je dat hefboomstap op de tent op hoogte te zetten compleet weglaat? Dat je dus de poten zover hebt uitgeschoven dat je de 'hoge positie' bereikt zonder te heffen?? Dat zou echt een sensatie zijn omdat ik in dat geval nagenoeg alleen de wagen kan opbouwen!

In dat geval bedoel je niet carbon staander maar carbon ligger, toch?


Nee, ik snap nu wat je bedoelt. Je sleept niet de carbon ligger richting de wagen maar trekt met het neerklappen vanzelf de zaak naar de wagen toe.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2015, 10:52:41 pm door Matthijs_164 »
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #4 Gepost op: augustus 31, 2015, 10:46:58 pm »

Grappig dat iedereen het net weer even iets anders doet.
Wat ik niet helemaal snap is
- rits bij kindertent de verbinding met de extentie aan de tent los. Hierdoor vouwt de kindertent straks mooier terug.
Welke rits bedoel je precies.

De luifel leggen wij over de wagen nadat we de zijkant hebben laten zakken.
Het over de wagen leggen doen wij trouwens met de mast. Dit kan omdat de punt niet vastzit aan de mast.
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #5 Gepost op: september 01, 2015, 12:17:00 am »

Wij doen praktisch hetzelfde, behalve de rits bij de kindertent. De tip van GJT om de tent te laten staan en door de slaapcabine naar beneden te drukken komt de tent automatisch mee, vind ik een goeie. Gaan we proberen.
Gelogd
Groeten,

Erik

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #6 Gepost op: september 01, 2015, 07:33:35 am »

@Diep: de rits waarmee je de extentie aan het dak van de kindertent zet. Rits van ongeveer 80cm? op de plek waar je het stuk stof oprolt die je nodig zou hebben zonder kindertent. Tip kreeg ik bij HK om de kindertent platter op de wagen te krijgen.
Gelogd

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #7 Gepost op: september 01, 2015, 09:38:23 am »

Nu alles nog ff in een pdf zetten foto's  erbij en klaar
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #8 Gepost op: september 01, 2015, 10:14:57 am »

De finale uitkomst zal ik als pdf publiceren. Echter, zonder foto's en zo kaal  mogelijk - het is immers een checklist en geen instructie. Mijn geplastificeerde versie kan in ieder geval in de prullenbak, wat er nu ontstaat is duidelijk beter.  Iedereen bedankt tot zover voor de aanvullingen - iedere aanvulling is welkom!  WW
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #9 Gepost op: september 01, 2015, 11:38:38 am »

Wat ik nog mis is het losmaken van de extensierits aan de achterkant van de wagen cq. slaaptent. Deze is belangrijk omdat je anders de extensiestok niet goed op de ingevouwen tent kunt leggen waardoor er zwarte afdrukken komen (zwarte stipjes van de schijf die hier aan zit) in de zijwand van de slaaptent . Als de rits los is kun je de schijf kwijt in een 'holletje' wat ontstaat bij het invouwen. Hierdoor krijg je later ook de afdekhoes makkelijker over de tent.
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #10 Gepost op: september 01, 2015, 03:02:43 pm »

@Diep: de rits waarmee je de extentie aan het dak van de kindertent zet. Rits van ongeveer 80cm? op de plek waar je het stuk stof oprolt die je nodig zou hebben zonder kindertent. Tip kreeg ik bij HK om de kindertent platter op de wagen te krijgen.

O.k. dank je. Ik zal het de volgende keer eens proberen.
Gelogd

constant

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: Kyte
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2016, 09:29:04 pm »

Hallo,

bij ons werd er tijdens de HK instructie op gehamerd dat de rits op de hoek (rechts achter) van de keuken 10-15 cm losgeritst moet worden vóór het inklappen begint. Anders kan er teveel spanning op komen.

Tips van servicemonteur in Bunnik:
- De ramen van slaapruimte en hoofdtent kunnen het beste 1/3 open staan, dus ook het plastic een gedeelte opengeritst. Zodoende kan de lucht er makkelijker uit tijdens en inklappen. Dit geldt natuurlijk niet voor een Windforce.
- Vliegengaas van slaapvertrek sluiten om gaas/stof niet klem te laten komen tussen de buizen. Stoffen 'deuren' open laten om lucht eruit te laten tijdens inklappen.
- Vliegengaas/stof van Kidstent sluiten om gaas/stof niet klem te laten komen tussen de buizen. Stoffen 'deuren' open laten om lucht eruit te laten tijdens inklappen.
- inklappen zij-extensties beide naar achteren.
- rechter zij-extentie bóvenop de ingeklapte (slaap) tent leggen. Voorkom dat de zij-extentie tussen/onder de buizen van het bedkantframe komt omdat dit reële kans geeft op schade.

-Wij hebben gemerkt dat bij het inklappen het hoofdframe klem kan komen te zitten onder de linkerkant van de wagen. Dit gebeurt bij het inklappen van het bedkantframe en het hoofdtentframe valt dan naar binnen. Remedie is het grondzeil, met hoofdtentframe 10-20cm naar de wagen toe te trekken vóór het bedkantframe wordt ingeklapt.

HK Kyte XL, bouwjaar 2012, zonder windforce, met kidstent L.

De opklapinstructie zou er dan zou uit kunnen zien:


Voorbereiding
-veeg de tent af. Evt borstel op stok voor aircodak tapen. Ook mogelijk is het om delen waar je niet bij komt tijdens verschillende fasen van het klappen te vegen.
- klap het bed dicht, controleer of het bed overal op het subframe rust en bevestig de elastieken in de binnentent
- De ramen van slaapruimte en hoofdtent 1/3 open ritsen incl. eventueel plastic raam. Zodoende kan de lucht er makkelijker uit tijdens en inklappen. Dit geldt natuurlijk niet voor een Windforce.
- Vliegengaas van slaapvertrek sluiten om gaas/stof niet klem te laten komen tussen de buizen. Stoffen 'deuren' open laten om lucht eruit te laten tijdens inklappen.

- klap de keuken dicht en controleer of dit netjes aanligt.
- XL: rits rechts-achter bij de keuken 10-15cm losritsen.

Afbreken:
- Verwijder de boogstok onder de luifel
- Verwijder de boogstok boven de keuken en schuif de oranje buis terug in het hoofdframe
- Verwijder alle haringen van luifel, kindertent en hoofdtent, met uitzondering van de 6 basisharingen. Je kunt een lusje van de luifelpunt ophangen aan een kunststof 'houtje' boven op de hoek van de tent. Je luifelpunten worden zo niet smerig. Zorg er wel voor dat de elastieken van de luifelpunt schoon zijn)
- Ontspan en verwijder de spanband van de luifel (aan de dissel)
- rits bij kindertent de verbinding met de extentie aan de tent los. Hierdoor vouwt de kindertent straks mooier terug.
- Rits de zij-extentie rechts-voor los.
- Vouw de zij-extenties in; de stokken naar achteren.

Ga naar binnen
- Verwijder de deur van de hoofdtent en leg op bed (hoeft niet)
- Verwijder de keukenafdichting en leg op bed (hoeft niet)
- Verwijder de stokken van de kindertent
- Verwijder de boogstok in hoofdtent
- Laat luifelmast zakken, schuif deze in en plaats op wagenframe
- Zet maststop in juiste positie (!)
- Zet hoofdtent in lage positie
- Bevestig hulpframe (alleen bij XL)


Ga naar buiten
- Verwijder basisharingen (6 stuks)
- aan bedkant frame vastpakken en naar beneden trekken. Eerst eerste buis, dan tweede. Hiermee vouwt het hulpframe vanzelf op de wagen. Druk het doek aan de slaapkant hierbij niet tussen het frame maar laat het hier buiten teneinde het hulpframe zo ver mogelijk te kunnen laten zakken. (Doek mag hulpframe niet hinderen)
- Rechter zij-extentie óp de rest van het frame leggen.
- Luifelpunt aan keukenzijde over de wagen trekken, daarna over de andere luifel over de nu platliggende tent (raamkant). Tent aan raamkant met 2 pers. oppakken ter plaatse van de staanders en hier gecontroleerd over de tent leggen. Begeleid het grondzeil al zo dat hierbij vies op vies (zeil op zeil) komt
- Leg kindertent op de de wagen. Zeil op zeil. Trek hierbij ter plaatse van de buitenste elastieken om hem strak op de wagen te krijgen
- Leg de tent netjes op de wagen en trek de tenthoeken zoveel mogelijk naar boven en zorg dat alle stokken netjes binnen het wagenframe liggen
- bevestig afdekzeil, eerst extender, dan het zeil.


Graag lees ik of deze update ook bij jullie 'matched' of dat er andere inzichten zijn.
Groeten, Constant
Gelogd

alexander77

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #12 Gepost op: maart 12, 2022, 09:08:08 pm »

Dit bericht is iets off topic maar ben dan ook helemaal nieuw op dit forum. Wij hebben een Kyte 2010 gekocht vorig jaar maar nog nooit opgezet. Ik heb wel uitleg gekregen bij de koop maar datbis toch vrij lastig onthouden allemaal. Mocht er een keer iemand zijn die in de regio Zuid-Holland of daarbuiten de Kyte op gaat zetten en wij nog een keer mee mogen kijken dan zou geweldig zijn!

Gr,
Alexander
Gelogd

muis

  • Gast
Re: (instructie) Holtkamper Kyte Afbouw Checklist
« Reactie #13 Gepost op: maart 12, 2022, 09:28:34 pm »

Misschien is het klapweekend een idee voor je, kijk even bij meetings  :J
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal