Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008  (gelezen 13887 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #15 Gepost op: april 12, 2018, 10:21:50 pm »

Mooie en duidelijke handleiding, leuk en handig om alle info op één plek te zien.

Ik heb een flyer, maar vermoed dat het openklappen van het deksel hetzelfde gaat ;)

Je geeft in punt 3.3 aan dat je ongeveer 38cm vrij moet zijn, maar ik heb geen rolmaat mee op vakantie...

Ergens hier op het forum heb ik gelezen dat als je de zwengel achter het scharnier op de grond zet en de hoogte gelijk is aan de onderste bolkopmoer, je de goede hoogte te pakken hebt.
Deze tip gebruik ik nog elke keer bij het opzetten, misschien de moeite waard om mee te nemen in de handleiding.


Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

zo'n uitdraaisteunslinger schijnt er volgens de webshops in lengtes van o.a. 65cm en 85cm te zijn, welke heb jij?
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #16 Gepost op: juni 06, 2018, 10:14:03 am »

In de bijlage een herziene versie van de Spacer opzetinstructie (zip-bestand i.v.m. grootte bijlage, juni 2018)

Een aantal tips verwerkt en de maximum snelheden binnen Europa gelijk up to date gebracht



« Laatst bewerkt op: juni 11, 2018, 08:00:35 am door Hemertje »
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2018, 02:04:03 pm »

zo'n uitdraaisteunslinger schijnt er volgens de webshops in lengtes van o.a. 65cm en 85cm te zijn, welke heb jij?
Beetje late reactie, maar het is een Alko zwengel van 68cm, dus dat zal de eerste dan zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2018, 06:59:56 pm »

ok...
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #19 Gepost op: augustus 23, 2018, 09:00:00 am »

Omdat we nog steeds zaten te klooien om de wagenbak fatsoenlijk te sluiten heb ik hieronder een update geschreven n.a.v. tips die ik ontvangen van heb van Thonny en Herowebe t.b.v.


Citaat
Afbreekinstructie van de wagen en tent

LET OP: Zorg ervoor dat de schroef van de rechter luifelpoot ALTIJD naar buiten wijst, anders krijg je de luifel NIET naar binnen gedraaid!


- Verwijder alle “losse” elementen, zoals keuken, voorschort, voorwand e.d. maar laat het grondzeil en/of antiworteldoek nog even liggen
- Open alle deur/raamritsen van de tussenwand wagen/voortent
- Zorg ervoor dat de binnentent niet volledig gesloten is, dit kan eenvoudig door bijvoorbeeld de onderste ritsen van de bed opening los te ritsen, eventueel ook de zijwand iets geopend laten
- Rits bij voorkeur ook de ventilatievensters deels los
- Maak alle rubbers van de achterwand en voorwand los
- Maak de haakjes van de pvc-tent afsluitrand om het deksel los van de poten en haak deze weer vast in de ogen” in het deksel en trek de elastische hoeken omhoog
- Laat de verticale luifelstaanders zakken
- Knik deze verticale luifelstaanders onder 45* en zet deze richting bakwagen zodat ze zelfstandig blijven staan zoals bij het opzetten van de luifel
- Schuif vervolgens de twee horizontale luifel nokliggers ongeveer 20 centimeter in zodat de spanning van de luifel af is
- Schuif aan de binnenzijde in de wagenbak naast de matrassen het tentframe in en zet deze vast, zodoende is de wagentent minder hoog en trek je de voortent / luifel er makkelijker over heen
- Sla de voortent / luifel helemaal over wagentent heen om hem dadelijk zo vlak mogelijk in te kunnen klappen
- Pak van het voortentframe de bovenste helft van de rechter voortentstaander met een hand vast en draai de tentstok klem los
- Draai deze weer “naar buiten gericht” in het tegenovergestelde borggat en schuif de tentstok in
- Scharnier de tentstaander tegen de dakstang en borg hem met de 8 klem
- Schuif daarna het geheel in tot de aanslag en draai het goed horizontaal weer naar binnen
- Zet het in de daarvoor bestemde frame-haak
- Herhaal dit voor de linker tentstaander
- Let erop dat de ritsen nabij de hardtopdeksel nu weer los geritst worden want bij het sluiten van de hardtop moet er enige speelruimte zijn voor het doek om te schuiven
- Klap de deurboog in de wagenbak naar binnen zodat deze mee naar binnen kan klappen
- Zorg dat alle tentdoek zoveel mogelijk “BUITEN” het frame en de wagen blijft
- Til de hardtopdeksel met een voorzichtige beweging op en klap deze door tot dat de hardtop (bijna) VERTICAAL staat
- Wanneer de deksel VERTICAAL staat, dien je het doek zo ver mogelijk naar HET MIDDEN van de bak te duwen
- Doe je dit niet dan komt het tentdoek als een dikke prop tussen de stangen te liggen en heb je meer moeite om de hardtopdeksel goed dicht te klappen
- Sluit de deksel verder dicht tot onder een hoek van ca. 45 graden
- Werk nu pas het buiten hangende tentdoek met een ‘veeg’ vanaf de disselkant naar binnen terwijl je met de linkerhand de deksel in deze 45 graden hoek in balans houdt
- Wanneer al het doek naar binnen is gewerkt laat je de deksel voorzichtig verder zakken en zorg je ervoor dat er geen doek buiten de wagen komt
- Wanneer je de deksel te snel sluit dan zal de aanwezige lucht het doek naar buiten persen, het kan even duren voordat deze lucht eruit is
- Laat daarna de imperiaal zakken en gebruik deze om aan de disselzijde het deksel goed aan te trekken (ook kan men aan achterzijde bij de scharnieren stevig aandrukken) om de deksel goed te sluiten
- Borg de imperiaal/deksel met de beide klemmen en maak de spanbanden met elastieken/rubbers vast
- Plaats de keuken terug op de vouwwagen wanneer die er nog niet op de dissel zit
- Zet de keuken op de dissel, de wielen omhoog en zet deze zo hoog mogelijk vast
- Zet de keuken vast met de klemmen op de dissel
- Draai de poten van de wagenbak in
- Meet met de disselweger, het gewicht moet tussen de 50-70kg bedragen
- Haak de wagenbak aan de trekhaak
- Draai het neuswiel in
- Plaats de stekker aan de wagen
- Bevestig de breekkabel
- Handrem omlaag
- Sluit eventueel de koelkast aan (steker van de dissel onder aan de aansluiting keuken)
- Verwijder de grondpennen en scheerlijnen
- Neem het antiworteldoek en berg deze op
- Berg de kriksleutel en de houten onderlegplankjes op
- Plaats de fietsendrager en zet deze vast



De handleiding is weer diverse keren gedownload, laat gerust weten wat je ervan vind  :K
Volg jij een andere afbreekprocedure?
Of heb je op-, aanmerkingen op bovenstaande?
Of verdere tips die in de handleiding thuishoren?

Laat het hier weten dan kan ik die meenemen in de update   :J

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #20 Gepost op: september 07, 2018, 10:25:45 pm »

een verdere update:

Opzetinstructie van de Voortent / Vaste Luifel

•   Grofweg bestaat de tenttrailer uit de volgende “tent delen”:
o   Binnentent: het deel op de wagenbak met het slaapgedeelte
o   Tent: de binnenruimte welke vastzit aan het hardtop deksel
o   Luifel: het gedeelte van de (voor)tent dat verbonden zit aan de binnentent
o   Adventure Tent: een tent die zowel aan de tenttrailer kan worden aangesloten, maar ook als volwaardige stormtent kan worden gebruikt!
•   Maak de beide sluitingen van imperaal / deksel en de elastieken/rubbers van de spanbanden bovenop het deksel los
•   Scharnier de imperiaal omhoog tot de linten strak gespannen zijn
•   Ga aan de zijkant staan en pak de imperiaal zo hoog mogelijk vast
•   Het deksel heeft enige tijd nodig om te kunnen worden geopend vanwege de onderdruk in de wagen
•   Trek de imperiaal naar beneden tot de deksel wil vallen
•   Laat dan de imperiaal los en begeleid de deksel naar de grond
•   Maak de haken van de pvc tent afsluitrand van de deksel binnen in de deksel los
•   Haak ze vast aan de uitzetpoten en trek de afsluiting goed over de dekselrand, herhaal dit voor de buitenste hoeken
 
•   Trek de tent afsluitrand over de hoeken en zet deze vast met de elastieken
 
•   Houdt nog even de spanning van het doek, schuif het frame nog niet uit
•   Hierdoor kan je straks de luifel makkelijker over de wagenbak heen trekken
•   Open de rits van de verticale luifelstaanders
•   Holtkamper heeft met een slimme constructie een tweetal verticale luifelstaanders voor de linker-, en rechterzijde handig en compact opgevouwen (voortentframe)

       
•   Maak het frame van de voortent los en til de linker staander uit de houder
 
•   Zwenk de staander naar links, houd het frame zo horizontaal mogelijk bij het naar buiten draaien en geleidt het draaipunt met de hand mee om wrikken te voorkomen
•   Laat de linker staander laag en zet deze met de verticale staander onder een hoek van 45 graden naar binnen toe zodat deze zelfstandig blijft staan, nu kan je straks op normale hoogte werken met het strak spannen van de luifel
•   Herhaal dit voor de rechter staander, zet ook deze onder een hoek van 45 graden
•   Laat de staanders laag staan vanwege ideale werkhoogte
•   Trek de voortent over het tentframe van de wagenbak
•   Trek de luifel over de twee luifel staanders
 
•   Zoals je ziet staat de luifel zelfstandig
•   Schuif nu aan de binnenzijde naast de matrassen het frame uit en zet deze vast
 
 
•   Laat de staanders laag staan vanwege ideale werkhoogte
•   Druk de doekgaten van de luifel op de pennen van de verticale luifelstaanders
•   Klik de rechter luifelstang boven in het midden vast
 
•   Trek linker en rechter luifelstangen EERST HORIZONTAAL uit op maximale spanning en draai deze vast
•   Breng daarna de verticale luifel staanders op juiste hoogte en draai deze vast
•   Zet het luifeldoek recht onder de wagenbak rechts vast met een haring
 
•   Zet het luifeldoek aan de voorkant van de luifel rechts vast met een haring
•   Zorg ervoor dat de zijwand op spanning staat
 
 
•   Herhaal dit voor de linkerzijde
•   Het resultaat aan de linkerzijde
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #21 Gepost op: september 07, 2018, 10:26:17 pm »

en nog een TIP:

De Holtkamper Spacer staat bekend om het doorhangen van de voorzijde van de luifel
Dit kan er natuurlijk beter uitzien aan de voorzijde ;)
Wanneer je een uitschuifbare verandastang, lengte van zo’n 2,4mtr,  tussen de verticale luifelstaanders ter hoogte van de scharnieren klemt kan je de voorzijde keurig recht uitspannen.
Dat ziet er stuk beter en strakker uit!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #22 Gepost op: februari 28, 2019, 10:22:16 pm »

In de bijlage versie 0.4 februari 2019, met hierin opgenomen bovenstaande optimalisaties

Veel plezier ermee, heb je verdere tips of aanpassingen, dan verneem ik ze graag!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #23 Gepost op: juni 04, 2019, 10:39:09 pm »

Nog een tip die ik tijdens het vouwwagen clubweekend kreeg:

4 Afbreekinstructie van de wagen en tent

• Wanneer al het doek naar binnen is gewerkt laat je de deksel voorzichtig verder zakken en zorg je ervoor dat er geen doek buiten de wagen komt
• Wanneer je de deksel te snel sluit dan zal de aanwezige lucht het doek naar buiten persen, het kan even duren voordat deze lucht eruit is
• Laat daarna de imperiaal zakken en gebruik deze om aan de disselzijde het deksel goed aan te trekken (ook kan men aan achterzijde bij de scharnieren stevig aandrukken) om de deksel goed te sluiten

Extra stap:
Draai de poten van de wagenbak in, hierdoor komt de wagenbak van de spanning af en sluit deze makkelijker

• Borg de imperiaal/deksel met de beide klemmen en maak de spanbanden met elastieken/rubbers vast
Borg de imperiaal/deksel met de beide klemmen en maak de spanbanden met
elastieken/rubbers vast
• Plaats de keuken terug op de vouwwagen wanneer die er nog niet op de dissel zit
• Zet de keuken op de dissel, de wielen omhoog en zet deze zo hoog mogelijk vast
• Zet de keuken vast met de klemmen op de dissel

Verwijder deze stap:
• Draai de poten van de wagenbak in
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #24 Gepost op: juni 05, 2019, 10:46:34 pm »

In de bijlage versie 0.5 Juni 2019, met hierin opgenomen bovenstaande optimalisaties

Veel plezier ermee!

NB. Ik zal geen verdere updates meer schrijven.
Gelogd

Hvandijk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper spacer
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #25 Gepost op: augustus 17, 2020, 10:47:10 pm »

In de bijlage het instructieboekje t.b.v. de Holtkamper Spacer wat ik gemaakt heb n.a.v. onderstaand draadje:

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19297.0

Verder dank aan Thonny voor de uitvoerige opzetinstructie die we van hem gehad hebben tijdens het klapweekend 2017.

Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen, stel ze gerust!

Hoi! Het lijkt mij heel fijn om voor onze spacer dit instructie boekje te hebben, maar ik heb blijkbaar geen toestemming om het te downloaden. Staat het boekje er nog wel en hoe kan ik eraan komen? Alvast bedankt!
Gelogd

MRK

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #26 Gepost op: augustus 17, 2020, 11:14:31 pm »

Ik heb hem zojuist nog gedownload (bijlage uit laatste post).

Complimenten voor de uitgebreide handleiding! Ik heb zelf een Flyer, maar er staan een hoop tips in die ik zeker kan gebruiken.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #27 Gepost op: augustus 18, 2020, 08:01:58 am »

Ik heb hem zojuist nog gedownload (bijlage uit laatste post).

Complimenten voor de uitgebreide handleiding! Ik heb zelf een Flyer, maar er staan een hoop tips in die ik zeker kan gebruiken.

Dank je wel MRK, veel kampeerplezier!
Gelogd

Ellenvb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2011
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #28 Gepost op: april 06, 2021, 12:54:22 pm »

Wow, wat een werk zit hierin! Echt geweldig!

Wij zijn sinds vorige week eigenaar van een Spacer uit 2010. Opzetten lukte aardig mbv tips vorige eigenaren, maar een aantal zaken lukte niet. Zoals het kuipzeil helemaal inritsen.. Ik ga eens goed zitten voor deze handleiding. 30 april mogen we weer, hopelijk lukt het beter met deze handleiding.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: (Instructie) Holtkamper Spacer 2008
« Reactie #29 Gepost op: april 06, 2021, 04:43:58 pm »

Wow, wat een werk zit hierin! Echt geweldig!

Wij zijn sinds vorige week eigenaar van een Spacer uit 2010. Opzetten lukte aardig mbv tips vorige eigenaren, maar een aantal zaken lukte niet. Zoals het kuipzeil helemaal inritsen.. Ik ga eens goed zitten voor deze handleiding. 30 april mogen we weer, hopelijk lukt het beter met deze handleiding.

Succes en veel klapplezier!
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal