Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Gekke garantieregel  (gelezen 2878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Gekke garantieregel
« Gepost op: januari 25, 2024, 08:25:27 pm »

Ik kreeg vandaag een redelijk gekke mail van de  vouwwagenspecialist

We kochten in mei een splinternieuwe combi camp. Er werd toen gezegd dat we een verlengde garantie van 5 jaar kregen als we hem elk jaar lieten onderhouden. Ongeveer €250 per jaar onderhoud dus. Elk jaar vind ik persoonlijk vaak. Onze vorige vouwwagens deden we elke 2 jaar binnen.

Vandaag kreeg ik een mail dat de verlengde garantie veranderd is. Je moet niet meer elk jaar binnen, maar enkel in jaar 2 en jaar 4. (dit jaar moet hij niet binnen dus). Mooi mooi, zou je denken, spaart 2 verre ritten en uren wachten uit. Volgend jaar dus pas op onderhoud.
Maar....

Als we daarvoor kiezen, moet er nu, op voorhand dus, €593 betaald worden. Daar zit de prijs van de onderhouden dus al in, maar 't moet op voorhand betaald en de garantie is dan geregeld voor 5 jaar.

Ik vind dat gek. Nu al betalen voor iets dat binnen 2 en 4 jaar gebeurt. Wie zegt dat we de vouwwagen zo lang houden (ik denk het wel maar je weet nooit), wie zegt dat de VWS er tegen dan nog is etc...

Nog iemand die mail gehad? Ervaring mee?
Komt van hetzelfde adres als altijd, als de VWS mailt, maar ik vraag het hier toch maar even...

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2024, 09:35:18 pm »

Klinkt een beetje zoals bij Vandenborre en meerdere van die ketens waar je bij aankoop extra kan betalen voor een uitgebreidere garantie. In de praktijk betaal je dan voor een verzekering. Is daar een extern product dat ze eigenlijk aanbieden als service naar de klant. En bij sommige ketens zijn de bedrijven achter die verzekering schimmig. Voordeel is wel, dat indien bijvoorbeeld vandenborre over de kop gaat, dat de verzekeraar in principe nog altijd moet zorgen dat de garantie verzorgt wordt, eventueel door een ander dan waar je gekocht hebt. De verzekeraar betaald dus diegenen die de garantiedienst uitvoert en dat kan dan eventueel een ander zijn. De keten verkoopt voor de verzekeraar een verzeker contract.


Op die wijze heb je inderdaad de garantie dat ook bij problemen van de verkoper de dienst waarvoor je vooraf betaalde gaat krijgen. Weet niet of dat wat vouwwagenspecialist dat concept volgt.


Wat punt betreft, van ik weet niet of ik dat product dan nog zal hebben, daarvoor zal men de kleine letters moeten lezen, van kan dat mee doorverkocht worden aan volgende eigenaar of niet. Kans is groot dat het daar niet is. Maar mogelijk willen ze wel een effort doen voor zelfde regeling verder te zetten op de volgende wagen voor een lagere prijs of zo als je de volgende terug bij hen koopt en trachten ze zo klanten aan hun zaak te binden.


Maar zou zeker eerst verder informeren voor er op ingaan. En dus waarvoor je exact een contract afsluit.

Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2024, 09:04:30 am »

Je ziet dit in de autobranche ook overal terug; dat zullen ze wel als voorbeeld hebben genomen. Of de vouwwagenspecialist (tegenwoordig overigens 'Tenttrailercentrum) over 5 jaar nog bestaat? Daar zou ik niet aan twijfelen. Met de electrificering van het wagenpark zal de vraag naar vouwwagens m.i. serieus toe gaan nemen en daarmee ook de bestaanszekerheid. Ook bestaan ze inmiddels ruim 40 jaar.


5 jaar garantie vind ik overigens echt een wassenneus; Het wordt pas interessant als het 10 jaar + is. Ik zou eerder denken is dat geld mij die 2 onderhoudsbeurten waard? Da is de extra garantie mooi meegenomen.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2024, 09:37:47 am »

Je betaalt voor je auto toch ook niet vooraf het onderhoud? Als ik de auto bij de dealer laat onderhouden verlengen ze steeds de 'gratis' mobiliteitshulp.
Dan moeten ze gewoon transparant zijn en de kosten voor verlengde garantie apart in rekening brengen van het onderhoud. Onderhoud zou ik niet vooraf betalen.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2024, 09:39:23 am door GJT »
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2024, 09:43:49 am »

Je betaalt voor je auto toch ook niet vooraf het onderhoud? Als ik de auto bij de dealer laat onderhouden verlengen ze steeds de 'gratis' mobiliteitshulp.
Dan moeten ze gewoon transparant zijn en de kosten voor verlengde garantie apart in rekening brengen van het onderhoud. Onderhoud zou ik niet vooraf betalen.

Ik heb voor mijn auto wel een onderhoudscontract voor 5 jaar. Is wel iets anders als hierboven genoemd. Bij mij is het overdraagbaar mocht ik mijn auto eerder verkopen en ik kan er mee naar elke dealer in Nederland.
Zoals ook al genoemd, is het de kosten voor de beurten, de afstand en tijd het waard voor een paar jaar extra garantie....
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2024, 09:48:39 am »

Ik denk dat het niet (veel) duurder is dan 2x een BOVAG beurt. Dat de garantie er dan bij is is idd mooi meegenomen.

De afstand wisten we toen we kochten. Dat blijft een nadeel. Toch nog eens goed over denken.

5 jaar garantie mits elke 2 jaar een beurt bij hen vind ik op zich zeker een goed idee, maar het op voorhand betalen vind ik iets geks. 't Is inderdaad een soort onderhoudscontract, maar alle stukken die vervangen worden zullen alsnog gerekend worden lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2024, 11:13:23 am »

Een "Bovag" beurt aan het onderstel, remmen etc kost inclusief reinigen en afstellen van de remmen ca 150 euro bij een grote aanhangerspecialist in de buurt. Bij een caravanzaak is dit al duurder inderdaad.

Aan de tent en al het overige is verder geen onderhoud van toepassing. Als er een keer een gasslang of waterslang vervangen moet worden dan lukt dat prima zelf.
Voordeel is wel dat ze de wagen weer even zien en mogelijk dingen meenemen die ze bij andere wagens ook verbeterd hebben.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2024, 11:20:21 am »

Ik heb voor mijn auto wel een onderhoudscontract voor 5 jaar. Is wel iets anders als hierboven genoemd. Bij mij is het overdraagbaar mocht ik mijn auto eerder verkopen en ik kan er mee naar elke dealer in Nederland.
Zoals ook al genoemd, is het de kosten voor de beurten, de afstand en tijd het waard voor een paar jaar extra garantie....

Ah, hoort zeker bij de premium beleving. Ik heb nog een ouderwets merk dan denk ik  :#. Standaard 6 jaar garantie en mobiliteit tegenwoordig. Maar dat zal je bij de beurten wel weer betalen.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #8 Gepost op: januari 26, 2024, 01:35:33 pm »

Ik denk dat het niet (veel) duurder is dan 2x een BOVAG beurt. Dat de garantie er dan bij is is idd mooi meegenomen.

De afstand wisten we toen we kochten. Dat blijft een nadeel. Toch nog eens goed over denken.

5 jaar garantie mits elke 2 jaar een beurt bij hen vind ik op zich zeker een goed idee, maar het op voorhand betalen vind ik iets geks. 't Is inderdaad een soort onderhoudscontract, maar alle stukken die vervangen worden zullen alsnog gerekend worden lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Ik heb nu een 2e vw van TTC en ken het concept van verlengde garantie. Ook is het een nette zaak die eerlijk en transparant is maar ook gewoon winst wil maken. de huidige vw is nu 5 jaar oud, en in het voorjaar ga ik zelf de gasslang vervangen en een keer op de brug laten zetten bij een garage, verwacht daar geen gekke dingen en voor 600 euro kan ik dan veel laten maken  :#
Van onder de keuken is een strip losgekomen, slecht gelast en dat zou ik misschien onder garantie vinden vallen (gen idee of dat is na 5 jaar maar dan vind ik eigenlijk ook dat ze dat sowieso moeten maken zonder enig contract. Maaar dat wordt dan een welles nietes verhaal voor iets wat geen functie heeft volgens hun. Kon geen kwaad dat die strip los zat zeiden ze was voor meer stijfheid maar konden ze tegen kostprijs bij een beurt wel maken voor me, dus op zich wel een nette oplosisng vond ik dus zo gelaten. Ik ga dat niet doen een maat van me is handig en dit maken we zelf wel met popnagels zoals de TTC het ook zou doen.
Dus denk dat het altijd wel duurder is dan een BOVAG beurt.
Namelijk 2x150= 300,- tov bijna 600,- kun je aardig wat onderdelen vervangen (of zitten die niet in de prijs? even goed de kleine lettertjes lezen) en de 1e jaren zal dat nihil zijn bij een VW. Immers zijn de slangen nieuw en gaan die 5 jaar mee, remmen en banden idem dito en die vallen vaak buiten garantie claims want dat zijn gebruiks dingen.
Verder wat kan er spontaan in de 1e jaren kapot gaan wat normaal niet onder garantie zou vallen? Zou dan eerder een all risk verzekering afsluiten voor dat geld. Mocht je een storm/ongeluk ofzo hebben dan krijg je ''gewoon'' een nieuwe vw. Dat heb je niet bij deze garantievorm.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #9 Gepost op: januari 26, 2024, 03:59:55 pm »

Bij Camping Zorro ging onderhoud me maximaal rond de 120 euro kosten, betaalde uiteindelijk geen 90 euro. Voor de gevraagde prijs kon ik dus minimaal een onderhoud per jaar betalen over 5 jaar.

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #10 Gepost op: januari 26, 2024, 05:00:51 pm »

Ik ben zeer benieuwd welke garantiegevallen er tussen jaar 1 en 5 nou eigenlijk echt opduiken. Eventuele productiefouten komen doorgaans in het eerste jaar wel bovendrijven. Maar daarna? Na 10, 20 jaar, dan begint het interessant te worden wat mij betreft. Dan wordt de echte duurzaamheid pas zichtbaar.
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2024, 10:48:44 pm »

Kort door de bocht: je moet geen dingen verzekeren die je kunt betalen als het misgaat. De verzekeraar schat de risico's altijd beter in dan jij. (Anders zouden zij failliet gaan.) Dus wel zorgen voor een verzekering in geval van ongelukken en voldoen aan de eisen daarvan, maar verder zou ik echt geen onderhoudscontract afsluiten o.i.d.

En zoals Sander zegt: wat gaat er nou in jaar 1-5 stuk? En zodra het interessant wordt om te verzekeren, zal de verzekeraar niet thuis geven of een hoge premie vragen. Misschien wat cynisch, maar ter illustratie: voor de zorgverzekering krijgen verzekeraars een subsidie vanuit het rijk (vereffening heet het, meen ik) die moet voorkomen dat zorgverzekeraars zich alleen richten op fitte, jonge mensen uit goede buurten. In situaties die niet zo strikt gereguleerd zijn, weten verzekeraars maar al te goed waar ze kunnen verdienen en waar niet.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2024, 10:56:19 pm »

Een verzekering op de vouwwagen heb ik helemaal niet. Dat is in België niet mogelijk. Ik heb dat bij de vorige vouwwagens ook niet gehad. Deze was wel een pak duurder natuurlijk, maar de maatschappijen waar ik naar belde, verzekerden allemaal geen vouwwagens.

 Daarom dat ik die garantie nog interessant vond.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

Thomas1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up 2016
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #13 Gepost op: januari 30, 2024, 09:00:19 am »

Kort door de bocht: je moet geen dingen verzekeren die je kunt betalen als het misgaat. De verzekeraar schat de risico's altijd beter in dan jij. (Anders zouden zij failliet gaan.) Dus wel zorgen voor een verzekering in geval van ongelukken en voldoen aan de eisen daarvan, maar verder zou ik echt geen onderhoudscontract afsluiten o.i.d.

En zoals Sander zegt: wat gaat er nou in jaar 1-5 stuk? En zodra het interessant wordt om te verzekeren, zal de verzekeraar niet thuis geven of een hoge premie vragen. Misschien wat cynisch, maar ter illustratie: voor de zorgverzekering krijgen verzekeraars een subsidie vanuit het rijk (vereffening heet het, meen ik) die moet voorkomen dat zorgverzekeraars zich alleen richten op fitte, jonge mensen uit goede buurten. In situaties die niet zo strikt gereguleerd zijn, weten verzekeraars maar al te goed waar ze kunnen verdienen en waar niet.

Dat eerste deel ben ik het helemaal mee eens; verzeker niet iets als je het zelf kan (en wilt) betalen als het misgaat.
Maar dat stuk over 'vereffening' wil ik graag rechtzetten, ook al is het off topic. Zorgverzekeraars moeten voor de basisverzekering namelijk iedereen accepteren (=acceptatieplicht). Voor de aanvullende verzekeringen kunnen echter vragen gesteld worden, omdat 'bestaande schade' immers niet verzekerd kan worden. Zie onderstaande uitleg:

"Financiële compensatie voor hogere risico’s
Sommige zorgverzekeraars hebben naar verhouding meer verzekerden met een hoog risico op zorgkosten. Om ervoor te zorgen dat zorgverzekeraars met veel verzekerden uit risicogroepen (zoals ouderen, laagopgeleiden en chronisch zieken) aan hun acceptatieplicht kunnen blijven voldoen, voert Zorginstituut Nederland de risicoverevening uit. Door middel van risicoverevening worden zorgverzekeraars die meer verzekerden hebben met hoge zorgkosten, hiervoor financieel gecompenseerd. Dat gebeurt via de zogeheten vereveningsbijdrage die het Zorginstituut aan verzekeraars uitkeert via het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) voor de basisverzekering.  Risicoverevening is hiermee een belangrijke pijler van de solidariteit waarop het Nederlandse zorgstelsel is gebouwd."
Bron: Zorginstituut Nederlandhttps://www.zorginstituutnederland.nl/financiering/fondsbeheer-zvf-en-flz-en-subsidies/zorgverzekeringsfonds/wat-is-risicoverevening#:~:text=Door%20middel%20van%20risicoverevening%20worden,(Zvf)%20voor%20de%20basisverzekering.
Gelogd

Sara Tanzer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
Re: Gekke garantieregel
« Reactie #14 Gepost op: januari 30, 2024, 12:34:21 pm »

Ik kreeg vandaag een redelijk gekke mail van de  vouwwagenspecialist

We kochten in mei een splinternieuwe combi camp. Er werd toen gezegd dat we een verlengde garantie van 5 jaar kregen als we hem elk jaar lieten onderhouden. Ongeveer €250 per jaar onderhoud dus. Elk jaar vind ik persoonlijk vaak. Onze vorige vouwwagens deden we elke 2 jaar binnen.

Vandaag kreeg ik een mail dat de verlengde garantie veranderd is. Je moet niet meer elk jaar binnen, maar enkel in jaar 2 en jaar 4. (dit jaar moet hij niet binnen dus). Mooi mooi, zou je denken, spaart 2 verre ritten en uren wachten uit. Volgend jaar dus pas op onderhoud.
Maar....

Als we daarvoor kiezen, moet er nu, op voorhand dus, €593 betaald worden. Daar zit de prijs van de onderhouden dus al in, maar 't moet op voorhand betaald en de garantie is dan geregeld voor 5 jaar.

Ik vind dat gek. Nu al betalen voor iets dat binnen 2 en 4 jaar gebeurt. Wie zegt dat we de vouwwagen zo lang houden (ik denk het wel maar je weet nooit), wie zegt dat de VWS er tegen dan nog is etc...

Nog iemand die mail gehad? Ervaring mee?
Komt van hetzelfde adres als altijd, als de VWS mailt, maar ik vraag het hier toch maar even...

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Is dit vanuit Boxtel verstuurd? Wij hebben vorig jaar maart een aangeschaft en geen mail ontvangen. Wel hebben wij vorige zomer schade opgelopen an de tent (1 schade door onhandig handelen van ons zelf en 1 schade op een rits) dit gaan ze bij de volgende onderhoudsbeurt gratis verhelpen. Dus ben wel erg blij met de manier waarop ze met je omgaan.

Wel gek om vooruit te gaan betalen voor onderhoud.

gr,

Sara
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal