Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht  (gelezen 1798 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thijsk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: -
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #15 Gepost op: maart 04, 2024, 08:16:03 pm »

We hebben vorig jaar toen ons dochtertje 3 was een oude 2e hands combi-camp vouwwagen gekocht. We hebben hem nu 2x een weekend getest (dit jaar gaan we voor het echie), dus ik heb niet helemaal dezelfde situatie, maar wel vrij recente ervaring met jonge kinderen:
- Besef dat op jonge leeftijd de situatie van jaar tot jaar vrij snel veranderd: waar je nu denkt behoeft aan te hebben, is volgend jaar totaal anders
- Wellicht komt er nog een tweede kind bij (of wellicht ben je al zeker dat dat niet gaat gebeuren), dit heeft natuurlijk ook impact op hoe je hem gaat gebruiken.
- Snel opzetten vs binnenruimte: Stel je gaat naar een mooi-weer-gebied dan zal je over het algemeen veel buiten zijn: je hoeft dan alleen een luifel op te zetten (dat gaat dan redelijk snel). Mocht het slechter weer worden dan kan je dan de tijd nemen om alle zij-flappen erin te ritsen, etc.

Wij hebben zelf een combicamp met gastencabine. Vooral:
- Vaste keuken die we helemaal gevuld hebben met alle keukenspullen - dit hoeven we dus niet te pakken/opruimen rond een reis
- een goed hoog (breed) bed
- veel pakruimte onder het bed
- we hebben een veldbedje in de gastencabine: zo ligt onze dochter ook niet op de koude grond
- In de vroege ochtend als ze wakker is leggen we wat klein speelgoed op de klep. Wij liggen er zelf naast en dan kan zij even spelen - en wij nog even blijven liggen
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 411
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #16 Gepost op: maart 05, 2024, 09:26:45 pm »

Wij hebben bewust gekozen voor een kleinere vouwwagen. Past altijd en zoals al eerder gemeld kinderen vermaken zich wel op de camping. Het 1,2,3 systeem wordt aangeraden wat ik begrijp. Zijn lekker snel en vaak voorzien van 2 vaste bedden. Wat voor ons een nadeel was dat de beide bedden dan dicht bij elkaar zijn. Wij hebben juist gekozen voor een vouwwagen waarin onze zoon in een achtertent slaapt die je aan de vouwwagen ritst. Dat geeft iets meer privacy en onze zoon vindt het geweldig. Nadeel is dat hij op de grond slaapt. Dat is koud maar een babybedje past er vaak dan weer wel in.


Wij vinden het kuipgrondzeil een must. Ook bij heel slecht weer houden we droge voeten.
Enige nadeel is schoonmaken als je weer opbreekt.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #17 Gepost op: maart 05, 2024, 11:43:04 pm »

Aard Kok Tundra is zeker een mooie wagen, maar zeker geen snelle wagen om op te bouwen. Dus redelijk wat ruimte maar redelijk wat opbouw werk.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #18 Gepost op: maart 06, 2024, 07:41:18 am »

Tundra is vooral groot, niet heel snel, kwalitatief geweldig. En de nieuwprijs van bouwwagens is ernstig gestegen. Ik kon die van ons na 2 jaar voor de nieuwprijs 2e hands verkopen dus daar zou ik niet naar kijken.

Ik zou de Tundra zeker niet als trekker vouwwagen beschouwen, maar als je zn ruime wagen wil is er geen trekker vouwwagen meer ben ik bang. Ik vind een Kavango/Kariba meer bij je wensen passen is alleen te duur misschien.

Zelf zou ik nooit een wagen zonder keuken willen scheelt een hoop tijd/opruimen.
Gelogd

Marjolein_B

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #19 Gepost op: maart 06, 2024, 09:15:21 am »

Wij hebben een aantal jaren geleden voor dezelfde keuze gestaan, hoewel de kinderen iets ouder waren toen (3 en 5 uit mijn hoofd). Wij kwamen uit bij een 123-systeem met een voortent die mee uitklapt, met kuipzeil, hoewel we die niet altijd gebruiken. Kuipzeil is ook fijn om het een beetje warm te houden, niet alleen voor regen.
Destijds op het lijstje stonden:
- de 123 van Cabanon (weet even niet meer welke): deze viel af omdat we de kwaliteit van de afwerking (ritsen etc) niet zo goed vonden
- Trigano Odyssee: je kan hier de voorwand van de voortent ook in de luifel ritsen. Dat leek ons handig want meer ruimte zonder dat je een aparte voorwand moet kopen. We vonden m wel een beetje vierkant.
- combi camp flexi: vonden we heel geschikt
Maar uiteindelijk gekozen voor de Aart Kok Kavango omdat
we daar de tent het mooiste vonden. M.u.v. de tent is de Kavango hetzelfde als de Flexi.

Na drie jaar moesten we helaas de zoektocht nog een keer doen omdat onze vouwwagen verloren is gegaan bij een stallingbrand.
We zijn toen toch op dezelfde uitgekomen omdat we wel graag een voortent willen. Dus met net ff wat andere wensen en situatie voldoet een 123-vouwwagen nog steeds dus.
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Berichten: 96
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #20 Gepost op: maart 06, 2024, 10:48:36 am »

Ik kan me erg vinden in de reactie van Marjolein hierboven. Wij hebben afgelopen zaterdag een Trigano Odyssee GL gekocht. De belangrijkste redenen:
- 2 2-persoonsbedden direct klaar voor gebruik
- Voortent klapt mee, dus relatief snel
- Keuken met veel kastruimte, dus alle keukengerei kan mooi daar in
- Stahoogte. Met mijn 1.90m vond ik de Kavango en Flexi wat laag en door de schuinere wanden wordt dat richting de wand nog erger.

Nadelen:
- Inderdaad een vierkant model. Vooral met de vierkante 'boog'luifel eraan. y
- Koelkast kan niet in de keuken

Wij gaan met onze 3 kinderen van <5 jaar op reis dit jaar. Als ze in de toekomst allemaal in een eigen tentje willen dan denk ik dat een ander model geschikter wordt.

Let op 1: alleen bij de Odyssee vanaf 2020 kan de voorwand van de voortent worden verplaatst naar de luifel. Dit model is buiten je gestelde budget.
Let op 2: Beste is om in een winkel te gaan kijken en te ervaren hoe een vouwwagen voelt. Dat klinkt wat zweverig, maar ik had nooit een Odyssee uitgekozen alleen gebaseerd op de plaatjes en ervaringen op internet.
Let op 3: Wij hebben er nog niet mee gekampeerd.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2024, 10:50:34 am door Kevin2 »
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #21 Gepost op: maart 06, 2024, 11:17:18 am »

Ik deel de mening van Kevin.
Wij hebben tot vorig jaar een Odyssee gehad.
Die staat (best) snel. Je hebt een grote binnentent, een keuken én een luifel, en 2 vaste bedden.

Rondtrekken kan, want, afhankelijk van wat je allemaal opzet (luifel? Vloer? 6 haringen of 30?) duurt opzetten maar een half uurtje tot, als je alles erop en eraan wil, toch wel 1,5u.

De vloer zit er altijd bij. In NL in de regen kan dat leuk zijn. Wij gaan altijd naar het zuiden en hebben de vloer quasi nooit gebruikt. Onze nieuwe vouwwagen (ander merk) heeft er geen meer, bij mooi weer is het het werk niet waard bij vaak verhuizen, dus wij doen het met gaatjestapijt. Bij onze Odyssee gebruikten we de inritsvloer ook nooit. Eerste jaren worteldoek, laatste jaar gaatjestapijt in tent en onder luifel.

Succes met zoeken!

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

Marjolein_B

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #22 Gepost op: maart 06, 2024, 12:32:11 pm »

Let op 2: Beste is om in een winkel te gaan kijken en te ervaren hoe een vouwwagen voelt. Dat klinkt wat zweverig, maar ik had nooit een Odyssee uitgekozen alleen gebaseerd op de plaatjes en ervaringen op internet.

Hier ben ik het ook mee eens. Wij hebben 'm uiteindelijk ook op gevoel gekocht. Maar dat heb je pas als je er in staat, in loopt, etc.
Gelogd

Opreis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: NVT
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #23 Gepost op: maart 06, 2024, 01:47:49 pm »

Super mooi topic zo, dank! Ik begin mij alleen af te vragen of ik goed in de gaten heb wat een 1,2,3 systeem is.

Anyway we zijn in onderhandeling voor een Holtkamper Flyer Expedition. Redelijk oud (1999) maar erg weinig gebruikt (ongeveer 1x per twee jaar). Snel op te zetten, kleinere voortent en mooie keuken. Enige nadeel is wel dat de voortent soort van de luifel is als je een luifel wil. Ben benieuwd hoe snel er te switchen is tussen de 2.

De huidige eigenaar geeft aan dat er een soort kuipzeil in zit met houtjes en lusjes.
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Berichten: 96
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #24 Gepost op: maart 06, 2024, 02:12:30 pm »

een 1-2-3 systeem vouwwagen is een wagen met twee tweepersoonsbedden naast elkaar. De naam 1-2-3 zal iets met de stappen van opzetten te maken hebben, maar ik kom niet verder dan bed openklappen en tent uitvouwen ::)

Het voordeel is dat je direct 2 bedden  en je voortent hebt staan en bagageruimte houdt onder een van de bedden. Ook is de constructie relatief eenvoudig, en dus relatief eenvoudig op te zetten.

Voorbeelden van deze bouwwijze zijn:
- Trigano Odyssee
- Jamet Jametic
- Aart Kok Kavango/Kariba
- Combi Camp Flexi
Gelogd

Marjolein_B

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #25 Gepost op: maart 06, 2024, 02:37:48 pm »

een 1-2-3 systeem vouwwagen is een wagen met twee tweepersoonsbedden naast elkaar. De naam 1-2-3 zal iets met de stappen van opzetten te maken hebben, maar ik kom niet verder dan bed openklappen en tent uitvouwen ::)

Het voordeel is dat je direct 2 bedden  en je voortent hebt staan en bagageruimte houdt onder een van de bedden. Ook is de constructie relatief eenvoudig, en dus relatief eenvoudig op te zetten.

Ik weet ook niet wat het 123 dan is. Neerzetten, naar de zijkant openklappen en voortent eruit trekken?

Of openklappen, voortent eruit, lampjes uit de knoop halen drankje inschenken?
Gelogd

Marjolein_B

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #26 Gepost op: maart 06, 2024, 02:39:52 pm »

De Holtkamper Flyer Expedition is geen 123 systeem denk ik, als ik het zo op het filmpje zie.
Volgens mij is Holtkamper sowieso een categorie apart ;-)

Ik mis daar dus wel de voortent, dat heb ik bij de meeste Holtkampers wel en daarom was dat voor ons niet echt een optie (afgezien van het feit dat ik ze vrij duur vind)
Gelogd

Opreis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: NVT
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #27 Gepost op: maart 10, 2024, 09:42:50 am »

Uiteindelijk is de Holtkamper die we eerst op het oog hadden niet doorgegaan. Maar er is een nieuwere voor in de plek gekomen uit 2003. Kunststof kap en kuipzeil. We moeten nog even wachten tot we hem kunnen ophalen.

Iedereen bedankt voor meedenken. Aan dit topic en aan het forum in het algemeen echt super veel gehad. Foto's volgen uiteraard zodra die voor het eerst staat O0
Gelogd

Bonny

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.724
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #28 Gepost op: maart 10, 2024, 10:00:59 am »

En weet je al ongeveer wanneer je hem kunt halen ?
Gelogd
Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht.

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.267
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Aanschaf vouwwagen voor een stel met een kleine. Advies gezocht
« Reactie #29 Gepost op: maart 10, 2024, 10:34:53 am »

Veel plezier met je holtkamper.
Als hij goed behandeld is kan die nog wel even mee.

Je kunt hem natuurlijk ook komen laten zien. ;)
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal