Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koudschuim matras + warmbloedje?  (gelezen 1655 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Koudschuim matras + warmbloedje?
« Gepost op: november 06, 2019, 11:38:42 am »

Wij verwachten in april 2020 onze Lazy Jack. Daar worden koudschuim matrassen meegeleverd. 1 keer 2 persoons-matras van 10 cm hoog en 2 keer 1-persoons-matrassen van  5 cm hoogte.

Onze jongste zoon is behoorlijk warmbloedig. Bij onze vorige klapper zweette hij zich drijfnat bij een buiten temperatuur van plm. 20 graden.
Zijn slaapzak (comfort temp 10 graden C) op schuimrubber matras op houten plank is binnen 2-3 uur nat van het zweet.
Schuimrubber matras op houten plank met katoenen matrashoes en 1 enkele fleece-deken is binnen dezelfde tijd nat van het zweet.
Hij sliep destijds uiteindelijk in z'n blote bast en een nachtluier. Alleen rond 23 uur dekten we hem toe met een dunne fleece deken.

Hij sliep als baby/peuter op een aerosleep-matras, toen zweette hij niet zo erg. Waarschijnlijk omdat hij op zo'n honingraat-structuur gaasmateriaal lag. Nu kunnen we wel weer zo'n soort aerosleep-topper kopen. Maar ik zag dat Obelink ook zo'n soort honingraat-structuur gaasmateriaal te koop heeft. Er wordt gezegd dat dit zachter materiaal is dan een akwamat. Er wordt weliswaar gezegd dat het onder de matras moet.  De aquam.aster ziet er zowat hetzelfde uit als de aerosleep-topper van toen.

Vanwege huisstofmijt-allergie moet ik voor de matrassen van Cara C'air-stof anti-allergie-hoezen voor de matrassen maken.
Nu overweeg ik zo'n laag aquam.aster OP het matras aan te brengen, onder de allergiehoes, net zoals bij een aerosleep-topper.
Of kunnen we beter iets anders doen?

Wie weet wat we het beste zouden kunnen doen?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2019, 12:47:04 pm »

Bij Twenteland matrassen maken ze matrassen op maat. Daar hebben ze een stof/bekleding waar ze de matrassen mee bekleden die zweten tegen gaan.
Mijn zoon heeft zo’n doek op zijn matras liggen en die zweet weinig tot niets meer.
Bij komend voordeel is dat het ook nog met anti mug spul is behandeld.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #2 Gepost op: november 06, 2019, 03:32:12 pm »

Je kunt ook fiberfill gebruiken, zoals bij normale matrassen gebeurt :
https://www.schuimrubber.nl/product/fiberfill_100_grams/
« Laatst bewerkt op: november 06, 2019, 03:54:18 pm door Drikusniet »
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #3 Gepost op: november 06, 2019, 11:08:54 pm »

@Theu: Ik ben op hun site wezen zoeken, maar niks gevonden met trefwoorden zweten, transpiratie of mug insect oid.  Bij hun folder over de tijk heb ik helaas ook niets gevonden. Mocht je weten hoe die laag heet, dan hoor ik het graag.

@Drikusniet: Fiberfill zie ik voornamelijk gebruikt worden als materiaal voor dunne dekens, of als afwerkingsmateriaal. Het lijkt me riskant om zoiets te gebruiken, want het zal zeer waarschijnlijk de warmte rondom z'n lijf isoleren, ben ik bang. Ik heb in het verleden fiberfill gebruikt als warmte-isolatielaag in een wollen hooimadam. Dat liggend op m'n knieën te verwerken voelde al behoorlijk warm aan.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #4 Gepost op: november 07, 2019, 06:47:24 am »

Fiberfill isoleert inderdaad, maar het matras zelf doet dat nog meer. Het zorgt er ook voor dat er ruimte is voor zweet om weg te komen, waardoor je het klamme gevoel kwijt bent.
Kijk daarnaast ook bij buitensportstoffen die als 1e laag gebruikt worden. Die zijn speciaal om zweet zo snel mogelijk weg te voeren van de huid. Ook die zijn van een kunstof vezel die geen vocht opneemt maar juist afvoert, zoals ook bijv. fiberfill. Een combi zou ideaal zijn.
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #5 Gepost op: november 07, 2019, 07:07:02 am »

Onze zoon van 8 is ook altijd erg warm met slapen, wij hebben in de LJ een Aquamaster mat onder zijn matrasje gelegd. Deze zorgde voor voldoende ventilatie onder het matras om deze droog te houden. Groot voordeel van de LJ is dat de slaapcabine veel ventilatie heeft en je altijd iets open kan laten naar buiten toe zonder dat het in kan regenen.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #6 Gepost op: november 07, 2019, 11:44:21 am »

@Jeronimo: De vele ventilatie-mogelijkheden van de LJ is inderdaad een pluspunt waarom we voor de LJ hebben gekozen. Wat gebruiken jullie naast het matras, en daaronder de aquamaster-mat, als slaapzak/deken?

Is de aquamaster-mat ook zodanig zacht, dat je 'm mogelijk als topper onder de hoes zou kunnen gebruiken?
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #7 Gepost op: november 07, 2019, 07:31:17 pm »

@Jeronimo: De vele ventilatie-mogelijkheden van de LJ is inderdaad een pluspunt waarom we voor de LJ hebben gekozen. Wat gebruiken jullie naast het matras, en daaronder de aquamaster-mat, als slaapzak/deken?

Is de aquamaster-mat ook zodanig zacht, dat je 'm mogelijk als topper onder de hoes zou kunnen gebruiken?

Wij hebben een badstof hoesmolton en een hoeslaken over de matras. De aquamaster mat op de matras zou ik zeker niet doen, gaat denk ik niet lekker liggen en als je er direct op ligt verwacht ik dat je hem indrukt dus dan is het ademend vermogen ook meteen weg.  Als de matras er op ligt wordt de druk verdeeld.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #8 Gepost op: november 07, 2019, 11:18:46 pm »

Hoek-tre,
Ik durf je niet te vertellen hoe ze het spul noemen. Als ik eraan denk wil ik morgen kijken of er iets op staat.
Maar de makkelijkste manier is even bellen met Twenteland.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.562
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #9 Gepost op: november 09, 2019, 01:19:15 pm »

Nog een tip, gebruik geen fleece.
Maar gebruik ademend katoen voor hoeslakens en dekbedden en slaapzakken.
Fleece en polyester ed zweten namelijk heel erg omdat ze je lichaamswarmte niet afvoeren!
{ helaas ervaring mee door mijn nachtelijke opvliegers  :Z )
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #10 Gepost op: november 16, 2019, 11:00:27 am »

Fleece=PET= hetzelfde materiaal waar frisdrankflessen van zijn gemaakt. Daar wil je eigenlijk niet onder slapen toch?
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Koudschuim matras + warmbloedje?
« Reactie #11 Gepost op: november 16, 2019, 11:08:00 am »

Nog niet genoemd hier volgens mij....
Bij erg warme nachten verruilen we de slaapzak voor een lakenzak (van katoen!). Dan heb je toch iets om je heen en lig je behaaglijk, maar niet zo warm.
Fleece isoleert inderdaad heel goed en neemt geen vocht op. Dit lijkt me ook minder geschikt als je het snel warm hebt.

De lakenzak werkt ook als het erg koud is trouwens. Dan gaat ie als extra laagje in de slaapzak.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal