Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox  (gelezen 4668 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

avr

  • Gast
Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Gepost op: januari 30, 2012, 11:58:47 pm »

Een gemiddelde koelbox zal max zo rond de 6A trekken dus als je er een 30A relais bijplaatst zit je meer dan safe.

Dan heb ik ook nog een vraag, de temp in de disselbak loopt aardig op met een werkende koelbox erin , nu wil ik er een rooster of een ventilator in maken maar weet nog niet helemaal wat nu de beste manier is , heeft iemand hier ervaring mee? (het is een kunststof bak van een trigano olympe)

modbreak, ik heb deze vraag even gesplitst van het andere topic. Er zullen meer mensen zijn met deze vraag en anders verdwijnt hij in het andere topic. Heb ook even de titel aangepast
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 11:14:24 pm door muis »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Re: Verlichting vernieuwen
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2012, 11:05:00 am »

Kun je niet met flinke roosters werken aan de achterkant van de bak.
Één onderin en één bovenin dna krijg je automatisch een luchtstroom en zitten de roosters eigenlijk altijd aan de schaduwzijde zodat je meer koelere lucht krijgt.

Als je toch een ventilator wilt kun je kijken ook kijken naar afzuigsystemen voor boten, afzuiging boven het kooktoestel of de motorruimte komt daar veel voor.

Of op honden aanhangers zie je regelmatig van die 'paddestoel' ventilatie systemen, misschien kun je daar iets mee. Gewoon boven in de deksel monteren.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

avr

  • Gast
Re: Re: Verlichting vernieuwen
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2012, 08:43:17 pm »

Ik zit zelf te denken aan een ventilator aan de achterkant om de warme lucht af te voeren en een rooster voor de toevoer, de ventilator wil ik dan aanssturen via een regelbare temp schakelaar. Zag dat een ventilator met een doorsnede van 112 mm al een verplaatsing heeft van 225 kub per uur, moet nu alleen nog bedenken hoe ik het een beetje waterdicht gemonteerd krijg wat ik wil het liefst de vent achter op de bak an de buitenkant monteren.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Re: Verlichting vernieuwen
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2012, 11:49:07 am »

Ik zit zelf te denken aan een ventilator aan de achterkant om de warme lucht af te voeren en een rooster voor de toevoer, de ventilator wil ik dan aanssturen via een regelbare temp schakelaar. Zag dat een ventilator met een doorsnede van 112 mm al een verplaatsing heeft van 225 kub per uur, moet nu alleen nog bedenken hoe ik het een beetje waterdicht gemonteerd krijg wat ik wil het liefst de vent achter op de bak an de buitenkant monteren.

K,denk dat een vetilator niet nodig is als je aan de voorkant v/d bak een klein rooster maakt die is voorzien van horizontale afschuining..dan loopt het water er niet in, je ziet die roostertjes ook wel eens aan muurgevels zitten voor een keuken apparatuurafzuiging..ze zijn er bij mijn weten ook wel die je die je ook kunt dicht zetten.
Aan de achterkant doe je hetzelfde. De rijwind (mocht je de koelkast tijdens het rijden aan hebben staan) of een zacht briesje doet de rest. Mocht je het koelkastje tijdens het kamperen in de bak laten staan dan zou je achter een van de roosters een ventilator kunnen zetten...wij zetten het koelkastje in de tent en tijdens de reis in de auto om niet te veel kogeldruk te hebben en onder het rijden kunnen we zonder te stoppen en hapje of drankje doen.

Groetjes

Wel zal door die roosters je bak niet geheel waterdicht meer zijn...
 
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2012, 11:17:30 pm »

Ik zat ook al aan zo'n aluminium afzuigkaprooster te denken.
Gelogd

avr

  • Gast
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #5 Gepost op: februari 02, 2012, 10:51:09 am »

ik wil eigenlijk de bak zoveel mogelijk in takt laten , dus niets aan de voor-zij of boven kant en dan ben ik bang dat alleen 2 roosters aan de achterkant te weinig circulatie opleveren.( De koelbox achterin de auto is geen optie omdat ik daar al een compressor koelbox in heb staan)
Het probleem is natuurlijk dat de koelbox altijd max staat te koelen omdat hij de warmte niet kwijt kan en dus nog meer warmte produceerd! Lager zetten heb ik ook al eens geprobeerd maar dat werkt ook niet.

Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #6 Gepost op: februari 02, 2012, 12:21:02 pm »

Het probleem is natuurlijk dat de koelbox altijd max staat te koelen omdat hij de warmte niet kwijt kan en dus nog meer warmte produceerd! Lager zetten heb ik ook al eens geprobeerd maar dat werkt ook niet.

Een koelbox die op 12V werkt, draait continue zonder thermostaat. Dat weet ik nu toevallig omdat wij buiten seizoen het probleem hebben dat mijn eten bevriest in de koelkast die in de auto staat. Mijn man moest lachen toen ik de thermostaat lager draaide, want dat heeft dus totaal geen zin.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #7 Gepost op: februari 02, 2012, 12:58:06 pm »

een dometic/electrolux absorptiekoelkast kun je inderaad alleen op gas of 230V minder laten koelen.

Maar om de roostertjes terug te komen, denk ook even om opspattend regenwater van het wegdek, vooral als je ze aan de voorkant van de bak plaatst.
Meende dat er ook wel roostertjes met sneeuwfilter zijn om zoiets tegen te gaan.
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #8 Gepost op: februari 02, 2012, 02:43:24 pm »

Als je roosters wil plaatsen, monteer ze dan beide aan de achterkant van de bak. Je rijdt ten slotte rond de 80 of harder.
Maar op welke manier je de roosters zal plaatsen, je blijft last houden van vocht. Zeker het opspattende water waarneer je rond de 80 rijdt. Dit wervelt juist omhoog en zo je roosters in.
Voor de zekerheid kun je ook een airco unit inbouwen met de afvoer boven op de disselbak.  8).


Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #9 Gepost op: februari 02, 2012, 04:18:45 pm »

Er zit op de absorptie koelbox maar 1 thermostaat. Die is standaard aangesloten op 220 Volt. Indien je hem het meest gebruikt op 12 Volt, kun je gewoon de thermostaat op de 12 Volt aansluiting zetten.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #10 Gepost op: februari 02, 2012, 04:58:02 pm »

Zat net even te brainstormen over wat ik in zo'n geval zou doen met m'n whitebox als ik er de koelkast in zou vervoeren (momenteel gaat hij achterin de auto en pas op de camping in de box).
Ik denk dat ik deze ontluchter er op zou zetten.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #11 Gepost op: februari 02, 2012, 11:41:52 pm »

Zat net even te brainstormen over wat ik in zo'n geval zou doen met m'n whitebox als ik er de koelkast in zou vervoeren (momenteel gaat hij achterin de auto en pas op de camping in de box).
Ik denk dat ik deze ontluchter er op zou zetten.

Klein beetje off-topic, maar waarom zou je de koelkast IN je whitebox zetten als je hem in je auto vervoerd? Zet hem dan naast de whitebox, op de grond, en maar in je whitebox een plank. Heb je veel meer werkruimte.
Tis maar een idee.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Ventilator of rooster in disselbak ivm koelbox
« Reactie #12 Gepost op: februari 03, 2012, 11:09:35 pm »

Ik ben ook niet heel gelukkig met de indeling van de whitbox, maar ik heb tijdens de reis er 2 vouwkratten staan die er op de camping uit gaan, dus om het gat op te vullen dan de koelkast er maar in.
Maar ik wacht gewoon rustig tot jij je keuken af hebt en dan kijk ik gewoon de kunst af  :O
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal