Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??  (gelezen 12631 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #15 Gepost op: januari 30, 2019, 05:32:30 pm »

Ik neem aan dat hij bedoelt voor 10 Euro extra komen ze bij je thuis. En dat klopt ook min of meer: keuring in Uden kost 106 Euro, keuring op elk adres in Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden kost 117,50 Euro. Onze zuiderburen zijn vreemd genoeg veel duurder uit: Belgie kost maar liefst 165 Euro.

Bron: https://www.dekra-claims-and-expertise.nl/nl/tempo-100/

Voor onze caravan hebben we de thuis keuring laten doen. Je hoeft niet eens thuis te zijn als de persoon bij de caravan kan komen en de trekkende auto erbij staat. Voor de vouwwagen moeten we nog een afspraak maken, maar gezien deze in de garage staat moeten we daar wel voor thuis zijn.
Op de gelinkte site staat ook alle voorwaarden. Kort door de bocht komt het voor een normale vouwwagen erop neer dat je banden snelheidscategorie L (120 km/u) of hoger moeten zijn, banden jonger dan 6 jaar en je shockdempers moet hebben.  En je auto moet ABS hebben, maar dat is al verplicht op alle nieuwe auto's sinds september 2010 en al lang daarvoor gangbaar op de meeste auto's.
De trekende auto hoeft er niet eens bij. Dat is je eigen verantwoording of dat klopt

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #16 Gepost op: januari 30, 2019, 05:33:59 pm »

Dus je moet er even onder kijken of je schokbrekers ziet of alleen bladveren.
Tegenwoordig is het vooral torsie vering. Vanaf de buitenkant lijkt het net alsof je geen vering hebt maar dat zit in de as verwerkt.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #17 Gepost op: januari 31, 2019, 12:06:45 am »


Of ze voor een tientje komen keuren betwijfel. De prijs volgens dekra is 117,50. In Duitsland laten keuren loont wellicht de moeite. Wat ik las op een caravan forum in totaal 65 euro. Dat is de keuring en leges bij het gemeentehuis. Klinkt als wat meer werk.

Been there, done that...

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13725.45

Het wordt tijd dat ze in Duitsland een keer op het internet aangesloten gaan worden en afscheid nemen van die oost-duitse stempel-voorliefde...
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #18 Gepost op: januari 31, 2019, 12:21:39 am »

Correct: en dat is een harde eis. Geen schokdempers = geen Tempo 100  keuring mogelijk.


Dat is niet helemaal waar. Als de toegelaten massa 0,3 keer de lege massa van de het trekkende voertuig is, zijn oplooprem en schokdempers niet verplicht. Als het trekkende voertuig een busje, pickup of SUV is bijvoorbeeld, zit je daar snel aan. Ook een Camplet achter zoiets als een Touran TDI hoeft zo geen oplooprem en dempers te hebben!
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 409
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #19 Gepost op: januari 31, 2019, 05:32:27 am »

Been there, done that...

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13725.45

Het wordt tijd dat ze in Duitsland een keer op het internet aangesloten gaan worden en afscheid nemen van die oost-duitse stempel-voorliefde...


Gaaf, mooi avontuur.  :#

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #20 Gepost op: januari 31, 2019, 07:21:49 am »

Dat is niet helemaal waar. Als de toegelaten massa 0,3 keer de lege massa van de het trekkende voertuig is, zijn oplooprem en schokdempers niet verplicht. Als het trekkende voertuig een busje, pickup of SUV is bijvoorbeeld, zit je daar snel aan. Ook een Camplet achter zoiets als een Touran TDI hoeft zo geen oplooprem en dempers te hebben!

Volgens het huidige formulier op Dekra website is deze mogelijkheid er niet. Wordt niet genoemd als een mogelijkheid om een Tempo 100 te krijgen.
Zelfs al zou dat wel zijn: de meeste vouwwagens hebben een MTM van 750 kg en dan zou je een auto nodig hebben van 2500kg LEEG gewicht. Dat zijn er niet zoveel.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #21 Gepost op: januari 31, 2019, 03:53:01 pm »

Volgens het huidige formulier op Dekra website is deze mogelijkheid er niet. Wordt niet genoemd als een mogelijkheid om een Tempo 100 te krijgen.
Zelfs al zou dat wel zijn: de meeste vouwwagens hebben een MTM van 750 kg en dan zou je een auto nodig hebben van 2500kg LEEG gewicht. Dat zijn er niet zoveel.

Tesla Model X  :H
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #22 Gepost op: januari 31, 2019, 07:46:09 pm »

Met als bijkomend risico dat dan de trein zwaarden mag worden dan 3500 kg en je een ander rijbewijs nodig hebt...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #23 Gepost op: januari 31, 2019, 08:32:14 pm »

Met als bijkomend risico dat dan de trein zwaarden mag worden dan 3500 kg en je een ander rijbewijs nodig hebt...
Een aanhangwagen met een MTM tot 750kg mag met rijbewijs B achter elke auto tot MTM 3500kg. In dit (uitzonderlijke) geval mag een totale trein van 4250kg met rijbewijs B bestuurd worden.
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #24 Gepost op: januari 31, 2019, 09:49:10 pm »

Volgens het huidige formulier op Dekra website is deze mogelijkheid er niet. Wordt niet genoemd als een mogelijkheid om een Tempo 100 te krijgen.
Zelfs al zou dat wel zijn: de meeste vouwwagens hebben een MTM van 750 kg en dan zou je een auto nodig hebben van 2500kg LEEG gewicht. Dat zijn er niet zoveel.

Het gaat om dit artikel:

https://www.nebe-sachverstaendiger.de/images/pdf/tempo100.pdf

Het stond er in elk geval nog in toen ik naar de keuring ging. Vanwege de factor 0,8 hoeven vouwwagens ook geen stabilisatorkoppeling te hebben. Bij mij werd dat bij de TuV nagekeken destijds. De factor 0,3 lijkt een theoretische, en met een aanhanger van 750 kg kom je daar idd niet snel aan, maar met bv een Camplet of een andere lichtgewicht is dat een ander verhaal. Dan moet de auto 1650 kg leeg zijn (Camplet is 500 kg maximaal toegelaten) en dat is geen heel gekke waarde. Een Volvo V70, Renault Espace of ieder willekeurig busje of groter SUV zitten daar per definitie op. In Waren, Dld, ben ik ooit een Camplet tegengekomen zonder oplooprem en dempers achter een VW bus, met Tempo 100. Die had toen mijn aandacht, omdat er niet zo heel veel omgbouwde Camplets zijn (vanwege het lastige frame). Die reed op die regeling. Een treingewicht zwaarder dan 3,5 ton zit je met de genoemde auto's snel aan. Rijbewijs E is dan al snel een must. Uitgerekend de categorie vouwwagens zorgt daar echter snel voor een uitzondering: tot 750 kg mag je trekken met B boven een eigen wagenmassa van 3,5 ton. Maar dat staat los van het (voormalige?) feit dat schokdempers niet onontkoombaar zijn voor een Tempo 100 keuring.

Edit: Wat JanJD zegt dus.
Gelogd

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #25 Gepost op: januari 31, 2019, 10:19:58 pm »

Ik bedoel voor 10 euro , dat het orijsverschil 10 euro is , dus ze komen voor een rientje aan huis maar de keuring kost, ( zie Dekra)
Ik heb tempo 100 , h elemaal blij mee , lekker doorrijden , we zijn dit jaar naar Kroatie geweest, aankomend jaar naar italie, we zijn Frankrijk gewent, met 130 oke ik hield hem op 120/125
Met tempo 100 ,  110 in Duitsland en snachts 120
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #26 Gepost op: februari 02, 2019, 06:59:54 pm »

Ik heb geen tempo 100 maar ook ik tuf 100 in Duitsland en regelmatig halen caravans en vouwwagens ons in die een stuk harder rijden.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #27 Gepost op: februari 04, 2019, 04:29:38 pm »

Ik heb geen tempo 100 maar ook ik tuf 100 in Duitsland en regelmatig halen caravans en vouwwagens ons in die een stuk harder rijden.
Daar verbaasde ik me ook over, heen en terug naar Oostenrijk afgelopen jaar. Blijkbaar is de pakkans klein.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.236
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #28 Gepost op: februari 04, 2019, 05:56:04 pm »

Daar verbaasde ik me ook over, heen en terug naar Oostenrijk afgelopen jaar. Blijkbaar is de pakkans klein.

Tja de pakkans is klein, en de boetes een stuk lager dan in NL.
En als jij 100kph rijdt zonder tempo100 keuring ga je 20km te hard.
Als ik 120kph rij met tempo100 keuring, rij ik evengoed  maar 20km te hard....
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2019, 05:59:20 pm door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Snelheid rijden met vouwwagen / omkeuring 100 ??
« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2019, 06:36:26 pm »

Precies daarom heb ik een 100km keuring.... 120km/u zonder dat het erg duur wordt :)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal