Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)  (gelezen 6913 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeonSoest

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Gepost op: augustus 03, 2021, 08:49:59 am »

Sinds kort in het bezit van een Fat Freddy. Yeah!!   
Uitdaging is nog het meenemen van onze 2 gewone lichte fietsen op de dissel.
Wie weet goed systeem dat past? Liefst dicht op de dissel met goten. Dank!
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2021, 03:28:43 pm »

Heb je een FF van 2019 of later? Vanaf dat jaar is lange dissel standaard en heb je meer mogelijkheden. Tot die tijd was de lange dissel een optie en op de korte dissel past denk ik alleen zo’n smal rekje met 2 goten en een beugel tussen de 2 fietsen.
Op onze 2019 Lazy Jack met lange dissel staat een Thule Superb drager, deze heeft extra grote afstand tussen de fietsen zodat kans klein is dat die elkaar raken.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

LeonSoest

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2021, 09:13:23 pm »

Dank! Model 2017, ik vermoed korte dissel. Dan dus inderdaad 2 goten met rekje.  Moet voldoende zijn.
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2022, 11:27:39 pm »

Ik breek dit topic nog even open. Wij hebben sinds kort een Campooz Lazy Jack model 2021 en nou dacht ik ook even een Thule Caravan Superb XT op de (lange) dissel te monteren.
Dus fietsdrager gekocht en bij thuiskomst blijkt het geheel niet te passen. De achterste bevestigingspunten van de drager op de chassisbalken van de dissel, vallen te ver naar binnen toe.
Oplossing zou kunnen zijn dat ik de drager verder naar voren schuif, maar wil het passen, dan zal het neuswiel eraf moeten en dan komt de drager ook veel te dicht bij de achterkant van de auto te staan.
@Jeronimo, hoe heb jij dit opgelost?
Ik kan me voorstellen dat ik een extra dwarsbalk tussen de 2 chassisbalken plaats en daar de drager op bevestig, maar kan het ook zonder knutselwerk?
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2022, 11:13:43 am door Seb »
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2022, 08:33:10 pm »

Ik volg hier graag even. Wij overwegen een lazy jack aan te schaffen. Maar willen ook onze fietsen mee. Bij voorkeur 2 op de dissel en 3 op de wagen zelf. Is dat mogelijk?
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #5 Gepost op: februari 12, 2022, 08:19:27 pm »

https://www.obelink.nl/obelink-front-ii-pro-fietsendrager.html

Wij hebben zoiets. Deze kun je redelijk makkelijk pas maken op de dissel. De bevestigingsbeugels zijn te verschuiven op elke breedte.
Alleen hadden we wel een probleem met de lengte van de U bout waarmee de drager wordt vastgezet op de dissel. Zelfs de verlengde beugels waren te kort voor onze dissel (aart kok livingstone) welke erg hoge disselbalken heeft. Ik heb zelf een plaatje staal bebruikt en 2 stukken draadeind ipv de orginele beugels.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #6 Gepost op: februari 12, 2022, 08:23:59 pm »

Bedankt. Maar ergens hoop ik toch iets te vinden dat gewoon past :-)
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #7 Gepost op: februari 12, 2022, 09:22:16 pm »

Ik denk dat die drager van obelink direct wel past. De Campooz heeft veel smallere disselbalken.

Bovenop de wagen kun je dit plaatsen:

https://www.karstentravelstore.nl/campooz-rack-bagage-of-fietsendrager.html?gclid=Cj0KCQiA0p2QBhDvARIsAACSOOMqFPNUNOUXXTx1j5jUl9ghhBd50sieETUndPXNWOLmlvEHb-aBoQcaAlE0EALw_wcB
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #8 Gepost op: februari 14, 2022, 11:49:03 pm »

Ik ben op onze Lazy Jack uit 2021 (dus standaard lange dissel) een Thule Caravan Superb XT (brede goten) aan het plaatsen. Deze is door gebruik te maken van de optionele derde goot die tussen de 2 reeds gemonteerde goten in worden gezet, geschikt te maken voor 3 fietsen. Dit past net op de dissel. Bij ons model 2021 moet dan wel het neuswiel 10cm naar voren worden verplaatst. Blijkbaar hebben ze recent de dissel en ook de oplooprem veranderd, waardoor het neuswiel dus naar achteren is komen te zitten. Overleg met Campooz (zij kenden dit euvel ook nog niet), leverde op dat ze adviseren het neuswiel naar voren te plaatsen. Hiervoor moet je zelf een 10.5mm gat boren in de disselbalk. Je gebruikt dan het voorste gat dat al in de balk zit voor de achterste bout van de neuswielklem en boort dus een nieuw gat voor de voorste bout. Daarmee zit het neuswiel weer op de plek waar het bij de eerdere modellen ook zat en kun je de drager dus goed plaatsen.
Ik zal tzt hier foto's van de situatie voor en na verplaatsing van het neuswiel plaatsen.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #9 Gepost op: februari 15, 2022, 05:01:47 pm »

Ik denk dat die drager van obelink direct wel past. De Campooz heeft veel smallere disselbalken.

Bovenop de wagen kun je dit plaatsen:

https://www.karstentravelstore.nl/campooz-rack-bagage-of-fietsendrager.html?gclid=Cj0KCQiA0p2QBhDvARIsAACSOOMqFPNUNOUXXTx1j5jUl9ghhBd50sieETUndPXNWOLmlvEHb-aBoQcaAlE0EALw_wcB

Ja inderdaad... alleen las ik ergens op facebook bij de campooz eigenaren dat je dan niet veel meer onder je zeil kan meenemen.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #10 Gepost op: april 05, 2022, 10:47:56 am »

Zijn er hier veel met veel ervaring met het rack dat op de wagen zelf past? Is dat gemakkelijk? Kan je dan nog gebruik maken van het pack&go? Vermoedelijk niet? Veel gedoe om het te kantelen vooraleer je de wagen kan beginnen opzetten?

En kan je nog steeds tafel en 5 stoelen onder het zeil krijgen? :-)

Dankjewel!
Gelogd

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #11 Gepost op: april 16, 2022, 09:59:07 pm »

Om nog even terug te komen op de plaatsingsissues van de Thule Superb XT op de dissel van onze Lazy Jack (2021):
Het neuswiel heb ik zonder problemen naar voren verplaatst. Hierna kon de fietsen drager net op de dissel worden gemonteerd, maar ik kon de neuswiel zwengel niet helemaal ronddraaien zonder dat hij tegen de voorste fietsgoot aan kwam. Uiteindelijk heb besloten naar een metaalbewerkingsbedrijf bij mij in de buurt te gaan met de dwarsbalk die in de V-dissel zit met het verzoek deze balk 10cm breed en in de vorm van een U-profiel te maken (ipv het korte L-profiel wat het nu is). Zo kan ik de 2 zwarte bevestigingsbeugels met boutjes op die nieuwe balk bevestigen ipv met de grote U-beugels. De drager komt zo ook iets verder richting de bak van de aanhanger te zitten, waarmee de zwengel van het neuswiel volledig vrij kan draaien.
Aan de voorzijde wordt de drager gemonteerd met de bijgeleverde U-beugels, gewoon rond de chassisbalken van de dissel.
 
De originele balk werd digitaal (met laser techniek) opgemeten en er werd een exacte kopie met de door mij gewenste aanpassingen gemaakt, tot op de millimeter nauwkeurig.
Materiaal is 3mm dik Sendzimir verzinkt staal (net als de originele balk).
Kosten waren rond de 80 euro, maar het ziet er dan wel meteen helemaal perfect uit.

Zie bijgevoegde foto’s van de oude en de nieuwe balk naast elkaar en de nieuwe situatie van de drager op de dissel.
Om het hoogteverschil tussen chassisbalk en de dwarsbalk op te heffen, heb ik er nog 2 vulplaatjes van 4mm dik bij laten maken.
Indien gewenst kan ik de snijmal/technische tekening hier ook nog posten.

Waarom geen andere drager dan, vraag je je misschien af? Er moeten 3 (eigenlijk 4 fietsen mee) en de Thule Superb XT heeft extra brede goten, zodat de 2.6 inch brede banden van mijn MTB er ook nog enigszins in passen. Ik ken geen andere fietsen drager voor op een dissel die zulke brede goten heeft.












Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: april 16, 2022, 10:02:54 pm door Seb »
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #12 Gepost op: april 17, 2022, 10:00:51 am »

Strak werk Seb !

Kunnen ze bij CampooZ zo overnemen als extra optie  :J
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #13 Gepost op: april 17, 2022, 11:09:20 am »

Ziet er strak uit, maar heel formeel gesproken mag het neuswiel niet verplaatst worden, want je mag geen extra gaten in je chassis boren. (Of er moesten al gaten zitten: maar volgens mij heb je ook gaten geboord voor het extra dwarsbalkje)
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Seb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack 2021
Fietsendrager Campooz (Fat Freddy)
« Reactie #14 Gepost op: april 17, 2022, 11:39:45 am »

Voor de dwarsbalk heb ik geen extra gaten geboord. Er zat daar namelijk al een dwarsbalk. De nieuwe past in de gaten van de oude balk. Voor het neuswiel heb ik 1 extra gat geboord. Dit in overleg met de heren van Campooz, die mij dit adviseerden.
Ik boor ook liever niet in het chassis maar ik kan mij niet voorstellen dat een 10mm gaatje in een profiel van 4mm dik zoveel uitmaakt voor de integriteit van de constructie. Maar wellicht dat lezers met een achtergrond in de werktuigbouwkunde hier een gefundeerd antwoord op kunnen geven.
Waar staat trouwens dat het boren van extra gaten niet “mag”?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal