Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?  (gelezen 39324 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdwinMerks

  • Gast
Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Gepost op: april 12, 2012, 09:10:06 pm »

Even een nooby vraagje (we gaan dit jaar voor de 1e keer met de klapper weg.. :J)

Op de meeste campings maak je gebruik van van de blauwe CEE stekkers. Ik heb een katrol met aan de ene kant een "vrouwtje" (stekker met gaatjes) en aan de andere kant een "mannetje" (stekker met pinnetjes). Welke kant sluit ik nu aan op het aansluitpunt van de camping? Is dat altijd hetzelfde? Ik wil dit graag weten ivm aan te sluiten stekkerblokken. Ik heb een vrouwwagenunit gekocht (met zekering en aardlek) met een stekker met pinnetjes (mannetje dus). Die moet dus de vrouwtjes stekker van de katrol.
Houdt dus in dat ik het "mannetje" over heb voor aan te sluiten op de stroompaal van de camping. Dat moet dus in dit geval altijd een stekker met gaatjes (vrouwtje) zijn....maar is dat altijd ook zo?

Raden jullie aan om voor de zekerheid een koppelstuk aan te schaffen? Of zijn er andere zaken waar ik op moet letter waar het gaat om stroom en aansluitingen? We gaan overigens naar San Marino mocht dat iets uitmaken.

Graag tips!

groet, Edwin
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2012, 09:14:18 pm »

Voor zover ik het weet sluit je altijd het mannetje aan op de campingpaal (net als bij een gewoon stopcontact) anders wordt het heel erg gevaarlijk dat er stroompinnen uit de paal komen. In het buitenland heb je weleens een verloopstuk nodig. Deze zomer gaan we naar Frankrijk en de camping adviseerde om een franse verloopstekker aan te schaffen dus hebben we dat maar gedaan. Zijn de kosten ook niet.
Gelogd

arnold van leeuwen

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2012, 09:16:48 pm »

Omwille van de veiligheid zal dit wel altijd zo moeten zijn. Anders staat er stroom op de pinnen en dat is niet zo lekker. Daar ben je niet voor inge-ent zeg ik maar. Dus net als thuis. Stroom zou altijd aan de gaatjes kan moeten zitten de stekker die je erin doet dus de pinnen.

Bij het verlengen van de kabels zou ik twee losse blauwe nemen (mannetje en vrouwtjes) en die in een afsluitbare koker doen om regenwater te voorkomen in de koppeling.
http://www.obelink.nl/auto-caravan-accessoires/elektriciteit/veiligheidsbox.html?category_params=category_id%3D1235

Daarnaast een verloop naar "gewone" stekker aangezien er in het buitenland nog wel eens andere aansluitingen zijn op campings.
http://www.obelink.nl/auto-caravan-accessoires/elektriciteit/verloopsnoer.html?category_params=category_id%3D1235%26page%3D3

Oh ja zorg ervoor dat het buiten kabel is (veelal neopreen) daar sijpelt geen vocht in.

Dat zijn mijn tips. Succes en veel plezier.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.665
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2012, 09:17:33 pm »

Het is net een gewoon verlengsnoer, alleen met een pinnetje meer.

Handig om inderdaad een verloopstukje te hebben naar een gewone geaarde stekker, maar die zijn gewoon te koop (eurotje of 7)
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2012, 09:20:18 pm »

ja, het mannetje gaat in de camping-stroompaal.
(als daar een mannetje zou zitten zou er continu 230 volt op een open pin staan)

Overigens is het handig om verloopstekkers te hebben, omdat niet alle campings zijn uitgerust met CEE aansluitingen. Bij iedere bouwmarkt kan je zo'n verloopstekker halen (Dus een verlengsnoer(tje) met mannetje en vrouwtje euro stekker en verloopstukje van euro naar normaal. )
Hoe het in San Marino geregeld is weet ik niet maar ik vermoed dat als je het van te voren vraagt aan de camping waar je heen gaat ze wel kunnen vertellen wat er nodig is)


ik typ te langzaam zie ik, 3 reakties intussen! Zo zie je maar, iedere vraag wordt hier vlot beantwoord. :)
Gelogd
live life outdoors

Marja

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2012, 09:23:28 pm »

Ik lees hier even mee want wij gaan komende zomer ook voor het eerst met stroom kamperen.
Als ik deze stroom-unit koop met 20 meter kabel, is dat dan voldoende of heb ik dan ook nog verloopjes o.i.d. nodig?
http://www.de-wit.nl/nl/230-volt-unit
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #6 Gepost op: april 12, 2012, 09:27:25 pm »

Reacties komen inderdaad snel. Het forum is hot sullen we maar zeggen  :K

Maar goed. Een verloopstekker ga ik sowieso aanschaffen. De katrol die ik heb is er een van Crusader. 50 meter neopreen kabel dus dat moet lukken. Via marktplaats heb ik een Crusader stekkerblok (vouwwagenunit) met zekering EN aardlekschakelaar op de kop kunnen tikken. Het ziet er naar uit dat het dus moet gaan lukken...

Bedankt!
Gelogd

Piet Peters

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #7 Gepost op: april 12, 2012, 09:41:41 pm »

Ik zou ook liever voor deze gaan in de vouwwagen met beveiliging.
http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #8 Gepost op: april 12, 2012, 09:46:37 pm »

Reacties komen inderdaad snel. Het forum is hot sullen we maar zeggen  :K

Maar goed. Een verloopstekker ga ik sowieso aanschaffen. De katrol die ik heb is er een van Crusader. 50 meter neopreen kabel dus dat moet lukken. Via marktplaats heb ik een Crusader stekkerblok (vouwwagenunit) met zekering EN aardlekschakelaar op de kop kunnen tikken. Het ziet er naar uit dat het dus moet gaan lukken...

Bedankt!

50 meter is wel heel veel, voor de veiligheid mag je het niet op het katrol laten zitten.
Als je namelijk een kachel aansluit kan de warmte niet weg en kan de boel smelten als er nog 20 meter opgerold zit
Op de haspel staat het maximale vermogen opgerold en afgerold. Even goed in de gaten houden.

Ik heb een kabel van 20 meter en één van 10 meter. Altijd nog genoeg geweest. Wel altijd verloopstekker mee.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #9 Gepost op: april 12, 2012, 10:36:51 pm »

Ik zou ook liever voor deze gaan in de vouwwagen met beveiliging.
http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit
Die beveiliging is niet meer dan een automatische zekering. Dus hooguit beveiliging tegen overbelasting. Voor echte (persoonlijke) beveiliging moet je ofwel een scheidingstrafo hebben, of een aardlekschakelaar. De scheidingstrafo is eigenlijk de beste zekerheid omdat die garandeert dat je er geen zogeheten galvanische verbinding is tussen de aangesloten apparaten en de 230V op de kast. Hetzelfde als het niet-geaarde 230V scheerstopcontact op de camping. De aardlekschakelaar is eigenlijk een beveiliging achteraf, die in werking treedt als er stroom wegvloeit naar aarde. Maar dat is dus het moment waarop het probleem er al is.
Probleem is wel dat  scheidingstrafo's met een groot vermogen nogal prijzig zijn.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2012, 11:09:55 pm door Frankie »
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2012, 12:11:18 am »

Ik zou ook liever voor deze gaan in de vouwwagen met beveiliging.
http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit

Zo eentje is het ook maar dan met een extra aardlek. Deze heeft alleen een zekering.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #11 Gepost op: april 13, 2012, 12:14:27 am »

50 meter is wel heel veel, voor de veiligheid mag je het niet op het katrol laten zitten.
Als je namelijk een kachel aansluit kan de warmte niet weg en kan de boel smelten als er nog 20 meter opgerold zit
Op de haspel staat het maximale vermogen opgerold en afgerold. Even goed in de gaten houden.

Ik heb een kabel van 20 meter en één van 10 meter. Altijd nog genoeg geweest. Wel altijd verloopstekker mee.

mmm...begin te twijfelen. Zou toch zomaar kunnen dat het 25 meter is..ff checken dus. Als dat zo is haal ik er nog eentje van 10 meter of zo bij (inclusief waterdicht koppelstuk..)
Gelogd

ScubaRider

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #12 Gepost op: april 13, 2012, 12:03:49 pm »

50 meter is wel heel veel ...
Als je veel meters hebt kun je nog wel eens op dat mooie beetje afgelegen plekje gaan staan ...

Ik zou ook liever voor deze gaan in de vouwwagen met beveiliging.
http://www.de-wit.nl/nl/tent-en-vouwwagen-unit
Tja, die unit heb ik dus ook, alleen gaf die het laatste weekend in oktober geen spanning meer af. Nu spontaan weer wel :? maar nu onderbreekt de stroom niet meer als ik op de testknop druk. Omdat het nogal dure dingen zijn die ook nog eens onhandig mee te nemen zijn dacht ik er over om het gewoon zonder zo'n unit te doen: op campings sluit je normaal toch op een paal aan waar ook een aardlekschakelaar in zit.

Maar ik ruil mijn mening met liefde voor een betere, dus kom maar ...
« Laatst bewerkt op: april 13, 2012, 12:06:55 pm door ScubaRider »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #13 Gepost op: april 13, 2012, 12:17:19 pm »

Omdat het nogal dure dingen zijn die ook nog eens onhandig mee te nemen zijn dacht ik er over om het gewoon zonder zo'n unit te doen: op campings sluit je normaal toch op een paal aan waar ook een aardlekschakelaar in zit.
Nogmaals: in dat ding onder die link zit dus geen aardlekschakelaar, alleen een zekeringautomaat!

En als er in de paal daadwerkelijk een (goed werkende, dus ff testen) aardschakelaar zit is een tweede natuurlijk niet nodig.
Overigens zijn die schakelaars vrij standaard qua afmetingen, dus je kunt het ding ook gewoon openschroeven en de kapotte schakelaar verwijderen (zit op een rail geklikt) en er een nieuwe 10A aardlekschakelaar voor in de plaats zetten. Kost een paar tientjes en levert daar waar er toevallig geen aardlekschakelaar op een camping aanwezig is toch wat meer veiligheid.

10 A voor de zekeringautomaat lijkt veel gezien het vermogen dat je normaal op de camping mag trekken, maar de beveiliging die je met die 10A zekeringautomaat hebt op een camping is ook niet zozeer om dat vermogen te beperken, maar als kortsluitbeveiliging. En geloof me. Als er echt sprake is van kortsluiting, klapt zelfs een 25 A zekeringautomaat er uit.  :#
« Laatst bewerkt op: april 13, 2012, 12:26:30 pm door Frankie »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #14 Gepost op: april 13, 2012, 04:25:58 pm »

aardlek heeft een in tent of VW, zeker met vochtig weer, eigenlijk geen zin. Door de vochtigheid en de gebruikte kabels in de VW (vaak geen waterdicht neporene) heb je allerlei lekstromen die al snel de grenswaarde van de aardlek overschreiden en dan blijf je resetten (vandaar dat de badkamer meestal niet via de aardlek loopt). Een aardlek nemen met een hogere waarde heeft dan geen zin, omdat je dan geen echte bescherming meer hebt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal