Ik heb het idee dat die niet meer optimaal is.
Hoe zat het ook alweer?
Ik zet hem op de rem en kan dan de oplooprem betrekkelijk makkelijk indrukken.
Dit hoort toch juist niet zo??
Hij bonkt trouwens niet achter de auto.
Maar heb wel het is idee dat tijdens het wegrijden de rem er net iets te lang op blijft zitten.
Komt zeker omdat hij dan niet vroeg genoeg naar voren komt? :?
als je met de hand de oplooprem (koppeling op de trekkogel) indrukt (zonder dat deze op de handrem staat) dan moet je met aardige kracht de oplooprem in kunnen drukken.
als je deze los laat dan moet de oplooprem weer langzaam terugveren.
als de vouwwagen achter de auto hangt en je remt ermee dan veert de demper in. als de combinatie stilstaat dan veert de oploopdemper weer uit en zie je de vouwwagen ook iets achteruitrijden.
oh-ja, periodiek moet er ook vet in de vetnippels (2 stuks) gespoten worden.
Hmmmmm dan ben ik bang dat ik nog even langs de caravan dealer moet. :(
Kan hem makkelijk indrukken en hij komt niet echt uit zichzelf terug. :(
Citaat van: Alex op juli 23, 2012, 07:15:07 PM
Hmmmmm dan ben ik bang dat ik nog even langs de caravan dealer moet. :(
Kan hem makkelijk indrukken en hij komt niet echt uit zichzelf terug. :(
dan werkt het net zoals bij de mijne :P op zich niet zo problematisch als je in nederland blijft maar als je de bergen in gaat dan is het erg verstandig om er wat aan te laten doen.
wat ik wel doe is na het afremmen tot stilstand, even iets gas geven zodat de koppeling losgetrokken wordt en de wagen niet constant op de rem blijft staan.
Het zou mooi zijn als de oplooprem vanzelf weer terug komt, maar op zich is dit niet erg. Als de auto weer optrekt komt dat vanzelf wel terug.
Bij oudere aanhangers zit hier ook vaak geen veer in.
Toevallig wou ik hier vanavond nog even naar kijken voodat we vertrekken. Ik begrijp dus dat wanneer de vouwwagen bonkt achter de auto alles iets strakker moet worden gezet? Ik heb soms wel eens het gevoel dat de vouwwagen meer remt dat dat deze zou moeten.
Hallo, ik heb me zojuist even geregistreerd juist voor dit probleem. We gaan komende week met vakantie en nu ''bonkt'' de oplooprem. Ik heb reeds een nieuwe oplooprem besteld maar deze komt waarschijnlijk niet meer op tijd binnen.
Nu hoorde ik van een handelaar in aanhangwagenonderdelen dat als de vouwwagen bonkt, er niets stuk hoeft te zijn maar dat hij alleen afgesteld dient te worden. Ik dacht dat ik het op internet wel terug kon vinden maar helaas. Wellicht heeft er iemand ervaring hiermee? Is de demper stuk zoals ik vermoed, moet er een en ander gesmeerd worden of is er iets anders aan de hand?
Alvast bedankt voor de hulp, de starter van het topic kan ik helaas niet helpen maar ik denk dat ons probleem bijna hetzelfde is.
ik zou even langs de aanhangwagenspecialist rijden, die heeft dat wsl zó gefixt, en om je nou de hele rit af te vragen of die rem wel goed is ...
Dat ie niet meer optimaal is merk ik zelf al aan het ''gebonk''. wat trouwens alleen bij harder remmen voorkomt, bij het rustig remmen voel je niets. De intentie is om het zelf op te lossen. Bij een aanhangwagenspecialist ben je vaak toch een paar centen kwijt die ik dan liever op het vakantieadres uitgeef. Misschien verkeerde zuinigheid, maar als ik het goed doe heb ik het wel bespaard.
@verkeerde zuinigheid: een slecht remmende wagen kan je hele vakantie verpesten... nmbm inderdaad verkeerde zuinigheid.
Ik heb de vouwwagen vanmiddga toch nog maar even weggebracht naar de specialist. We houden de wagen voorlopig toch nog dus wil ik er eigenlijk geen twijfel over hebben.
Ik denk dat ik dat wellicht morgen ook maar even doe. Tenzij iemand mij hier kan vertellen dat het ''gebonk'' inderdaad het gevolg is van een slecht afgestelde rem en tevens weet hoe dat te verhelpen. zo eigenwijs als ik ben ga ik het dan eerst zelf proberen.
Het is maar net hoe hard je het bonken vindt. Als je stevig remt, zul je inderdaadeerst iets voelen duwen en dat wellicht ervaren als bonken. Tenslotte moet de vw wel eerst even duwen voordat de rem gaat werken. Je kunt ook de kop naar achteren duwen en kijken hoe snel deze terug komt. Bij de onze duurt dat ca 12 tellen. Onze vw is 2 jaar oud. Ook moet je de boel regelmatig smeren. De kop induwen gaat vrij zwaar.
Dat is bij mij nou juist niet het geval, bij mij gat dit juist erg snel en kan i hem met de hand makkelijk indrukken. Hierdoor bonkt de wagen tegen de auto en remt deze ook meteen erg hard. Hopelijk is het morgen over, en kunnen we lekker naar de zon rijden.
Het met de hand indrukken gaat bij mij juist zwaar, behalve als de handrem erop staat. Probleem is echter dat ie wel weerstand heeft, maar dan ineens niet en als het ware ineens tegen de auto aanschiet, met de welbekende ''kloink''.
ik heb daar ook last van.
Maar wat voor soort smeervet moet je gebruiken.
Voor kogelaars of zo.
het bonken kunnen een paar dingen zijn.
of je remt abrubt af zodat de oplooprem de volle laag krijgt en zo de wielen laat blokkeren.
vliegroest op de remtrommel als gevolg van stilstand. hierdoor happen de remblokken als het ware in de remtrommel. na een paar keer remmen is het vliegroest weg zodat de wagen weer goed remt. bij sommige merken is dit normaal en ook niet te verhelpen zoals bij de rapido klapcaravan. hiermee moet je de eerste keren rustig remmen want de wagen stuitert anders met gierende banden achter de auto aan
de oploopdemper is versleten zodat deze geen of te weinig weerstand biedt en daarom de remkabels met volle kracht aantrekt.
het kan ook nog het afstellen van de oplooprem zijn.
smeervet dient geregeld gebruikt te worden. ongeveer eens per 2 jaar moet er een spuitpistool op de nippels gezet worden waarmee er met kracht vet in de nippels wordt gespoten om zo de oploopdemper te smeren. de vetnippel is een soort fietsventiel waar een kogeltje in zit. de kogel sluit de vetnippel af zodat er geen vet naar buiten kan ontsnappen maar zorgt er wel voor dat het vet naar binnen gespoten kan worden.
maar wat voor soort vet is dat???
goede vraag. volgens mij gebruiken ze in de werkplaats gewoon universeel smeervet.
zelf heb ik zo'n pot staan en smeer dit ook op de trekhaakkogel en werkt prima.
Gelukkig heb ik de vouwwagen op tijd terug voordat we vannacht gaan rijden :)
Het leek,dat de remschoenen in de trommel een te hoge voorspanning hadden zodat ze altijd aanliepen, het bonken is nu wel een stuk minder doordat er beter gedoseerd geremt kan worden. Als dit niet voldoende is moest de demper worden vervangen. Voor drie tientjes weer klaar en met een gerust gevoel op weg vannacht.
ride and smile :#