Hoi!
In navolging van mijn andere topic waarin ik nog vroeg of ik met mijn berlingo 1.4i (benz) naar 't zuiden zou kunnen rijden, dit wel is meegevallen, doch na onze eerste campingtrip de servo het begeven heeft (losstaand van het feit dat ik een VW aan 't slepen was), heb ik vandaag toch maar besloten waar voor mijn geld te kiezen en de berlingo in te ruilen voor een (mits opleg) nieuwe Zafira 1.7cdti ecoflex met 110 pk (81kw). Nu is mijn vraag of het raadzaam is om onze eerste roadtrip mét VW nog wat uit te stellen tot de wagen goed ingereden is. Ik vermoed dat we ergens half augustus zouden willen vertrekken en liefst naar daar waar de zon schijnt (dus ongetwijfeld Bergen doen met de nieuwe wagen-vw). Kan dit, is dit ok of nefast voor een wagen met misschien dan iets van een 1000 km op de teller?
Cheers,
Bart
Een 1.7 diesel merkt een vouwwagen niet eens. Volgens mij kan dat wel (maar daar is de dealer voor; gewoon even bellen).
daarnaast is inrijden toch iets van vroeger..? Die eerste 1.000 km wordt aangeraden om niet plankgas, echt voluit, te rijden maar voor zover je dat al van plan bent doe je dat vast niet met je klapkar achter de Zafira :-)
ik zou inderdaad de dealer bellen. lijkt mij de aangewezen instantie om dit na te vragen, tenzij er op dit forum Opel Zafira experts zijn..... maar dat lijkt mij niet per se het geval.
Een auto is pas ingereden met 35000 km op de teller :#
De eerste 1000 km rustig inrijden is iets van vrugehr :> . In die tijd moest het metaal nog glad gepoetst worden vanwege de minuscule braampjes. Tegenwoordig zijn er betere bewerkingstechnieken, die dit volledig overbodig maken.
Rustig rijden met een koude motor is nog altijd verstandig. :J
Mijn ouders zijn ook op vakantie gegaan met een nieuwe auto en hadden dezelfde vraag, het antwoord van de dealer luidde als volgt;
Voor de motor schijnt dit als deze nieuw is de beste belasting te zijn omdat je met optrekken met de vouwwagen/cara*** erachter wat langer en gelijkmatiger in de versnellingen doorhaalt zodat de motor zich goed kan 'zetten'
Ik heb dit ook maar gehoord maar het klinkt niet raar wat hun is verteld volgens mij.
Ik heb kennissen met een Hyundai Matrix die NIEUW met een caravan op vakantie gingen, zij hebben daarna niets dan problemen gehad met die auto. Bleek dat je de 1e 3000km niets mocht trekken. Dus vraag het aub de dealer voor je zoiets doet.
Tja, Hyundai...
:-)
(voor de volledigheid: privé H200 bestuurder geweest)
Citaat van: DannyST op juli 31, 2012, 08:08:20 PM
Tja, Hyundai...
:-)
(voor de volledigheid: privé H200 bestuurder geweest)
Ok, maar ik ga er van uit dat als dit voor het ene merk opgaat het voor een ander merk ook zo ZOU KUNNEN zijn.
Jup, zou kunnen...
Citaat van: DannyST op juli 30, 2012, 09:53:16 PM
Volgens mij kan dat wel (maar daar is de dealer voor; gewoon even bellen).
goeie tip, ik doe zeker nog eens navraag bij een paar techniekers!
Wij kregen een jaar geleden bij onze nieuwe auto het advies om de eerste 1000 kms niet te hoog in de toeren te rijden, dus om niet boven de 3000 toeren uit te komen. Misschien de bergen dus nog maar even vermijden als bestemming ?
naar mijn weten is dit bij alle auto's.
Dat ze eerst 3000 kilometer moeten inrijden.
Daarom ook nooit meer een nieuwe gekocht.
2dehandse rijd veel lekkerder
En kan minder kapot als de nieuwe,(airco en dergelijke)
Citaat van: primera op augustus 01, 2012, 08:09:30 AM
naar mijn weten is dit bij alle auto's.
Dat ze eerst 3000 kilometer moeten inrijden.
Daarom ook nooit meer een nieuwe gekocht.
2dehandse rijd veel lekkerder
En kan minder kapot als de nieuwe,(airco en dergelijke)
:H :H :H
Dus eigenlijk rijdt een auto lekkerder als hij oud is en daarbij kan er steeds minder kapot bij een auto op leeftijd :>
Het instructieboekje (A6 2010) van AUDI meldt:
"Een nieuwe wagen moet de eerste 1500 km worden ingereden. Tijdens de eerste 1000 km het motortoerental niet hoger laten komen dan 2/3 van het maximum toegestane toerental. Geen volgas geven en geen aanhangwagen trekken. Van 1000 km tot 1500 km kan het toerental en daardoor de snelheid worden verhoogd.
Tijdens de eerste bedrijfsuren ontstaat er in de motor een hogere inwendige wrijving dan later, wanneer alle bewegende delen aan elkaar zijn aangepast.
De rijstijl tijdens de eertse 1500 km is ook van invloed op de motorkwaliteit."
Kijk dus eens in je instructieboekje, misschien staat er wat in.
Je kunt gerust op vakantie met de Zaffie. Trappen kan ook, zolang deze koud is, wordt het motorvermogen begrensd (of in elk geval geleidelijker geregeld). Zoals al eerder gezegd zul je weinig voelen van de vouwwagen. Heb een 1.9cdti gehad met vergelijkbare specs. vanaf het begin goed los gereden en heb er 3,5 jaar een erg fijne auto aan gehad (lease).
@Taan: Hij heeft een Opel, geen Audi :K
Tijdens de zogenaamde inrijperiode (die hedentendage eigenlijk niet eens meer relevant is) is de motorregeling ook anders dan wanneer je een 5000km gereden hebt.
Tegenwoordig kan men met zo weinig toleranties motoren bouwen dat zaken als inrijden en speciale inloopolie niet meer van toepassing zijn. Zorg wel dat je een litertje olie bij je hebt. Tijdens het trekken van een vouwwagen, vooral bij hoge omgevingstemperatuur en regelmatige hoogteverschillen kan door een verhoogde motortemperatuur iets meer olieverbruik optreden dan normaal. Aan de pomp betaal je het dubbele voor de olie (uit eigen ervaring dit jaar).
Fijne vakantie.
Groeten,
Mischa
Ik ben dit jaar op vakantie gegaan met mijn nieuwe Renault Megane met ongeveer 500km op de teller bij wegrijden in Nederland.
Vaak is de eerste 1000km rustig rijden tot 2500rpm met een diesel.
Het is vooral belangrijk om in het begin, eerste 1000km de toeren niet te snel te laten oplopen. Hard optrekken wordt hieronder verstaan.
Daarbij is het rustig warm rijden van de motor het allerbelangrijkst.
Als je dit in je achterhoofd houd gaat je auto lang mee.
Citaat van: Michielvandaalen op augustus 08, 2012, 05:02:52 PM
Vaak is de eerste 1000km rustig rijden tot 2500rpm met een diesel.
Het is vooral belangrijk om in het begin, eerste 1000km de toeren niet te snel te laten oplopen. Hard optrekken wordt hieronder verstaan.
Wat ik al zei: dat is bij Opel in de computer geregeld.
Citaat van: Michielvandaalen op augustus 08, 2012, 05:02:52 PM
Daarbij is het rustig warm rijden van de motor het allerbelangrijkst.
Dat heeft niks met leeftijd te maken. Dat is ook belangrijk voor een auto van 10 jaar met 100000km op de teller.
Groeten,
Mischa
Hoi allen!
Super bedankt voor de reacties... Dit indachtig ga ik binnenkort op mijn gemakje de zon opzoeken. Kijk er alvast naar uit, verwacht niet echt problemen met de wagen, is in elk geval al een pak sterker dan de vorige. Moesten jullie nog tips hebben i.v.m. rijgedrag, dan hoor ik ze graag. Ben in elk geval geen racepiloot, dus hoge toeren zou sowieso nie echt aan de orde zijn.
Cheers,
Bart
Citaat van: GlobetrotterXXL op augustus 08, 2012, 09:29:19 PM
Moesten jullie nog tips hebben i.v.m. rijgedrag, dan hoor ik ze graag.
Probeer een zo groot mogelijk deel van de reis vooruit te rijden. Dat gaat het snelste en is het minst vermoeiend.
Nee, gewoon wat vaker in je achteruitkijkspiegel kijken om in de gaten te houden wat je wagen doet. Voor de rest gewoon je gezonde verstand gebruiken en ver vooruit kijken. Hoeveel power je ook onder de kap hebt, de auto gedraagt zich ALTIJD anders dan wanneer die klapdoos er niet achter hangt.
Fijne vakantie alvast.
Groeten,
Mischa
Citaat van: mischa72 op augustus 08, 2012, 09:34:27 PM
Probeer een zo groot mogelijk deel van de reis vooruit te rijden. Dat gaat het snelste en is het minst vermoeiend.
:) :)
Ik zou zeggen, voor geen enkele auto echt een probleem, maar sommige merken dekken zich goed in. ::)
Als je rustig op je toerenteller rijdt, zal de auto er niet onder lijden, bij de genoemde opel houdt je zoveel mogelijk je schakelindicator in de gaten (bergop lukt dat niet helemaal) weet je zeker dat je ook goed zit.
Net terug van de Cote, met een nieuwe Astra Tourer Cosmo 1.7CDti Ecoflex (zo dat is een mond vol :J) heerlijk kunnen cruisen over een rustige peage (behalve bij Lyon) en waar het mocht 130 met cruisecontrol. Dat er een VW achterhing zag ik dan vooral aan de verbruiksmeter.
hier zou ik ook zeggen geen probleem!
Wij zijn onze nieuwe auto s'morgens gaan halen en zijn in de namiddag vertrokken voor 979 km! alles is vlot gegaan! Nieuwe auto's kunnen hier normaal wel tegen.
Dat zeiden ze ons toch toen we hem gingen halen.
Het inlopen van de motor en zuigerveren was vroeger vooral nodig omdat de hoontechnieken nog niet helemaal lekker waren, de zuigerveren van dermate kwaliteit (allemaal gietijzeren, zelfs de bovenste compressieveer) en de olie ook bagger was...
Nu worden de meeste cilinders met goede technieken gehoond (na honen plateau honen, om de hoge pieken weg te halen om op de juiste ruwheidswaarde uit te komen) een chrome topveer met wat meer druk dan de oude versies... en betere loop eigenschappen van de materialen van blokken/cilinder wanden in combinatie van de huidige olieen...
Hierdoor wordt het vroegere "inloopproces" heel erg sterk verkort en kun je met 20 minuten stationair op 2000 toeren al genoegen nemen... maar hee, das mijn mening maar natuurlijk he... :P
Citaat van: Bosje op augustus 09, 2012, 02:56:17 PM
Ik zou zeggen, voor geen enkele auto echt een probleem, maar sommige merken dekken zich goed in. ::)
Als je rustig op je toerenteller rijdt, zal de auto er niet onder lijden, bij de genoemde opel houdt je zoveel mogelijk je schakelindicator in de gaten (bergop lukt dat niet helemaal) weet je zeker dat je ook goed zit.
Net terug van de Cote, met een nieuwe Astra Tourer Cosmo 1.7CDti Ecoflex (zo dat is een mond vol :J) heerlijk kunnen cruisen over een rustige peage (behalve bij Lyon) en waar het mocht 130 met cruisecontrol. Dat er een VW achterhing zag ik dan vooral aan de verbruiksmeter.
Nice to know, de mijne heeft dezelfde motor, maar dan de 110pk versie. Zafira is natuurlijk een zwaarder gewicht dan een Astra, maar dan nog verwacht ik niet al te veel problemen. Verbruik is nu eenmaal zo, ben wel van plan eenmaal thuis het ding terug in de stalling te zetten, dus als het maar voor 1500 km per jaar is, dan gaan die extra litertjes er wel af.
I.v.m. de eerder genoemde schakelindicator, ik vermoed niet dat ik dat heb, of ben er toch niet uit hoe ik hem moet aanzetten.
Cheers,
Bart
Geen techneut, maar wel ervaring. met onze nieuwe auto gelijk met VW op vakantie geweest. Meivakantie gewoon in nederland en zomer (twee maanden later) in Frankrijk. nergens last van gehad en nog steeds niet :) zelfs niet met caravan... wij hebben wel een 1.8 benzine auto, weet niet of dat anders is hoor..
Citaat van: GlobetrotterXXL op augustus 09, 2012, 07:20:17 PM
Nice to know, de mijne heeft dezelfde motor, maar dan de 110pk versie. Zafira is natuurlijk een zwaarder gewicht dan een Astra, maar dan nog verwacht ik niet al te veel problemen. Verbruik is nu eenmaal zo, ben wel van plan eenmaal thuis het ding terug in de stalling te zetten, dus als het maar voor 1500 km per jaar is, dan gaan die extra litertjes er wel af.
I.v.m. de eerder genoemde schakelindicator, ik vermoed niet dat ik dat heb, of ben er toch niet uit hoe ik hem moet aanzetten.
Cheers,
Bart
Bart de schakelindicator zit naast je kilometerstand, in de rechteronderhoek van het display tussen de snelheidsmeter en toerenteller en kan bij mijn weten niet uit, dus zou altijd aanmoeten staan.
enne ik heb ook de 110pk versie, dus dezelfde.
Nope, intussen al een jaar in bezit en al 15000 km op de teller maar nog nooit een schakel indicator gezien. Wel een heerlijke wagen. Vorige zomer toch mee tot in Luxemburg gereden. Dit jaar de midi Pyrenees.
Verstuurd van mijn Nexus 7 met Tapatalk
Ik heb onlangs ook een nieuwe auto gekocht. Advies was om de eerste 1000km niet te hoog in de toeren te rijden. 1000km snelweg zou ook niet goed zijn, maar lekker wat afwisseling. 80 km-wegen met wat stoplichten, zodat je iedere versnelling aan het werk kunt zetten.
In het instructieboekje staat specifiek vermeld niet binnen 800km met een aanhanger te rijden!