Hoi klappers,
Ik weet dat er over handremmen e.d. op dit forum al heel wat geschreven is. :O
Maar na wat speurwerk is mij nog niet duidelijk wat jullie met de handrem doen als je de vw weg zet. ::)
Of te wel laten jullie de handrem erop staan of niet? :?
Ik heb namelijk begrepen uit familiekring en toen ik mijn E rijbewijs ging doen, dat de handrem van een aanhanger nooit langer als 24 uur aangetrokken mag zijn.
Graag wil ik weten wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Ik zet de handrem er niet op.
Gebruik deze ook niet bij de auto overigens alleen op een schuine helling wegrijden, zet auto altijd in de versnelling is voor in de winter ook veel beter en dan hoef je niet in de winter eraan te denken omdat het een gewoonte is geworden.
De aanhangwagenspecialist heeft mij aangeraden om de handrem er af te halen als de pootjes neergedraaid zijn omdat er dan geen vocht opgesloten zit tussen de remdelen met alle gevolgen van dien.
Die van mij staat weken met aangetrokkken handrem op de dam. :?
Anders rold hij de weg op. :P
Op de camping staat de handrem er op, in de garage niet want daar kan de kar toch nergens heen.
Wij gebruiken 'm nooit. Staat altijd vlak, dus is ook niet nodig. Is ons geadviseerd omdat eventueel aantrekkend vocht roest kan veroorzaken waardoor hij vast gaat zitten.
Als je de mazzel van een vlakke ondergrond hebt is dat inderdaad misschien niet nodig. Maar als ik een keg onder één van de wielen heb, wat vrij vaak voorkomt, dan zet ik de wagen toch liever wel op de handrem....
(Onze wagen heeft alleen onder de keuken pootjes, er is dus verder niets wat het naar voren rollen van de wagen voorkomt.)
Citaat van: spikehome op augustus 03, 2012, 09:16:47 AM
Ik zet de handrem er niet op.
Gebruik deze ook niet bij de auto overigens alleen op een schuine helling wegrijden, zet auto altijd in de versnelling is voor in de winter ook veel beter en dan hoef je niet in de winter eraan te denken omdat het een gewoonte is geworden.
:off
En als er dan iemand tegen je auto aan rijdt gaan de tandwielen van de versnellingsbak kapoet :+
Terug On- topic
Als we op de camping staan, staat ie op de pootjes en gebruiken we dus geen handrem.
In de stalling (bij mijn schoonvader) is het enigszins vlak, maar daar zetten we hem ook niet op de handrem, dan gebruiken we keggen.
Citaat van: ILOnA_013 op augustus 03, 2012, 02:16:26 PM
:off
En als er dan iemand tegen je auto aan rijdt gaan de tandwielen van de versnellingsbak kapoet :+
Als er iemand tegen je auto aan rijdt gaat ie zo wie zo kapoet ::)
Ik gebruik de handrem van de auto ook nooit als ik parkeer.
Ziet er naar uit dat de meeste de handrem tijdens het langdurig weg zetten van de wagen de handrem dus niet gebruiken.
Ik zelf kies ook voor keggen bij scheef staan. Om wegrollen te voorkomen gebruik ik "blokken" achter of voor de wielen net waar nodig natuurlijk. :**
Toch heb ik (en mijn vrouw) het afgelopen jaar op de camping weer heel wat klapkar en sleurhut eigenaren om moeten praten om de handrem eraf te halen. :(
Gelukkig luisterden de meesten wel (hadden er niet bij stil gestaan e.d.) en zo hebben weer heel wat handremmetjes naar beneden zien gaan. 8)
laat iemand rustig met inparkeren met zn trekhaak op jouw trekhaak duwen, jouw auto gaat naar voren in zn versnelling wat ie niet leuk vind, tandwiel breekt en niemand weet van niks, totdat je bij de garage bent voor een nieuw onderdeel in de bak te laten zetten, hetzij een complete bakvervanging, just my 2 cents, toch maar de handrem gebruiken
kijk maar naar Parijs, daar staan ze allemaal in zn vrij zonder handrem erop geparkeerd, gewoon naar voren tikken is heel normaal daar
Citaat van: Walter op augustus 03, 2012, 03:16:09 PM
laat iemand rustig met inparkeren met zn trekhaak op jouw trekhaak duwen, jouw auto gaat naar voren in zn versnelling wat ie niet leuk vind, tandwiel breekt en niemand weet van niks, totdat je bij de garage bent voor een nieuw onderdeel in de bak te laten zetten, hetzij een complete bakvervanging, just my 2 cents, toch maar de handrem gebruiken
kijk maar naar Parijs, daar staan ze allemaal in zn vrij zonder handrem erop geparkeerd, gewoon naar voren tikken is heel normaal daar
:off
Ik ken toch genoeg plekken in Parijs waar je je auto niet in z'n vrij en zonder handrem erop weg wil zetten >:(
Dan kan je hem beneden van de straat weer ophalen :H :H waarschijnlijk tegen een andere auto o.i.d. aangeprakt.
Citaat van: ILOnA_013 op augustus 03, 2012, 02:16:26 PM
:off
En als er dan iemand tegen je auto aan rijdt gaan de tandwielen van de versnellingsbak kapoet
Waardeloze auto dan. Jij denk dat de krukas niet even een slagje maakt als je de auto aantikt?
:off
He ik maak de auto's niet...
maar ken meerdere mensen die hem nooit op de handrem zette met als gevolg gladde tandwielen...
Maar ieder z'n ding, ik gebruik wel altijd de handrem van de auto...
Maar on topic, bij de vouwwagen gebruiken we hem niet...
Citaat van: Walter op augustus 03, 2012, 03:16:09 PM
laat iemand rustig met inparkeren met zn trekhaak op jouw trekhaak duwen, jouw auto gaat naar voren in zn versnelling wat ie niet leuk vind, tandwiel breekt en niemand weet van niks, totdat je bij de garage bent voor een nieuw onderdeel in de bak te laten zetten, hetzij een complete bakvervanging, just my 2 cents, toch maar de handrem gebruiken
kijk maar naar Parijs, daar staan ze allemaal in zn vrij zonder handrem erop geparkeerd, gewoon naar voren tikken is heel normaal daar
We leven niet in Parijs ik zou daar mijn auto ook niet parkeren.
Maar een auto aanslepen kan dus ook niet meer als hij ook niet in de versnelling kan stil staan?
Tjee wat een onzin, lekker in de versnelling staan kan geen kwaad word zelfs geadviseerd.
Zodra hij op z'n plekje staat met de pootjes op de grond gaat de handrem eraf. (anders krijg ik mn bedla ook niet over de dissel heen...) In m'n garage staat hij ook niet op de handrem.
Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk
Citaat van: spikehome op augustus 03, 2012, 08:33:22 PM
We leven niet in Parijs ik zou daar mijn auto ook niet parkeren.
Maar een auto aanslepen kan dus ook niet meer als hij ook niet in de versnelling kan stil staan?
Tjee wat een onzin, lekker in de versnelling staan kan geen kwaad word zelfs geadviseerd.
sorry, ik zal geen argumenten uit ERVARING neerzetten, uw wil zal geschiedde.
ik leef ook niet in Parijs maar zeg alleen hoe DAAR wordt geparkeerd.....
het wordt zelfs geadviseerd, want wij van WC-eend, ................
monteurs moeten ook eten :O :+ :X
maar om terug on topic te gaan, wij gebruiken de handrem van de vouwwagen NIET.
Citaat van: Walter op augustus 03, 2012, 08:41:04 PM
sorry, ik zal geen argumenten uit ERVARING neerzetten, uw wil zal geschiedde.
ik leef ook niet in Parijs maar zeg alleen hoe DAAR wordt geparkeerd.....
maar om terug on topic te gaan, wij gebruiken de handrem van de vouwwagen NIET.
Oftopic bedoelde ermee dat in Parijs de bumpers gebruikt worden waar ze bedoelt voor zijn om te bumperen maar in Nederland is het toch een soort heilige (melk) koe. (en zou hem daarom ook nooit parkeren in Parijs zonde van de mooi mee gespoten bumpers)
Ontopic.
Citaat van: Alex op augustus 03, 2012, 10:06:47 AM
Die van mij staat weken met aangetrokkken handrem op de dam. :?
Anders rold hij de weg op. :P
Je kan dan toch de pootjes gewoon uitdraaien?
Dan kan je ook nog blokken achter of voor je wielen (net waar nodig) leggen.
Is maar een idee I:
Tja maar ik doe het al jaren zo.
Nooit problemen gehad. :?
Ik eigenlijk ook nooit, ook niet met andere aanhangers. De juiste term voor 'handrem' is toch ook 'parkeerrem'? ;)
Gladde of kapotte tandwielen heb ik nog nooit van gehoord. Kromme remschijven wel.
Als je in de 1e versnelling rijdt en je laat je gas los dan breken je tandwielen toch ook niet.
De handrem gebruik ik alleen voor de hellingproef.
Bij de vouwwagen heb ik er eigenlijk niet op gelet, maar ik ga het proberen te onthouden voor de volgende keer. Met de wielen in de lucht kan de handrem er net zo goed af inderdaad.
Even terugkomend op de vraag.
ik gebruik de handrem van de vouwwagen altijd tijdens de vakantie en nog nooit problemen gehad. Niet met een oude Jamet en ook niet met een nieuwe Aart Kok Kavango.
In de winterstalling echter nooit op de handrem, die kan dan gaan plakken. Soms komt het dan nog los met een paar stevige tikken tegen de trommel, maar als je pech hebt kan het hele spul uit elkaar. Ook hier helaas ervaring mee dankzij een behulpzaam persoon die alhoewel goed bedoeld de wagen op de handrem had gezet. E.e.a was trouwens gewoon in Zeeland en niet in Parijs.
Hum nog niet iedereen overuigd dus :( om de handrem niet te gebruiken.
Als je nog nooit problemen hebt gehad, betekend dat niet dat dat ook nooi zal gebeuren. :**
Toch maar door gaan met de missie om de handrem niet te lang aangetrokken te hebben. :O :I
Als je nog nooit problemen hebt gehad, betekend dat niet dat dat ook nooi zal gebeuren.
Dit klopt natuurlijk als een bus, maar dit ook; als je geen handrem hebt kan er nooit iets mee fout gaan.
Handrem gaat er alleen op bij het op- en afrijden van de oprit. Als ie eenmaal staat gaan de keggen voor de wielen en het wielslot er op.
Op de camping gaat de handrem er af als de VW op z'n pootjes staat. Waarom een risico lopen als je het erg eenvoudig kan wegnemen?
Ik heb zelf nooit vastgeroeste remmen meegemaakt en kan me alleen maar voorstellen dat je er bij staat en denkt "had ik nou maar...."
wat een ieder met zn auto doet moet ie zelf weten voor mijn part mieteren ze hem bij het grof vuil na 1 keer gebruiken.
dan on topic
ik gebruik de handrem alleen om de VW te parkeren, maar als dat langer dan een dag á 2 dagen is gaan er blokken achter of voor de wielen.
op de camping gebruik ik hem alleen om hem op zn plaats te houden voor dat de steunen uitgedraait zijn
daarna gaat ie er af
is trouwens wel een zwaar klere ding die handrem moet er bijna mn hele familie voor meenemen.'
echt een nadeel van de Camplet de handrem zijwaarts trekken terwijl je hem aantrekt trek je de VW weer om.
dus voet tegen de dissel en dan trekken.
grt Koos
Waar ik mijn vw stal wordt de handrem altijd gebruikt.
Nooit geen probleem mee gehad.Staat dan wel altijd vorst vrij en droog.
Op de camping altijd eraf,wiel staan toch niet op de grond I:
Nou als mijn vouwwagen openstaat op de camping staat de handrem er altijd op.
Je zou ineens wegrijden midden in de nacht.
Maar mijn poten zijn voor de stabiliteit en niet voor het dragen van de complete vouwwagen.
Als de wielen van de grond kwam, zou ik hem van de handrem afhalen gezien hij dan toch geen nut heeft.
Een oud topic, maar voor ons dit weekend erg actueel! We wilden ruim voordat we op vakantie gaan de vouwwagen nog een keer uitklappen en even nakijken of alles inderdaad nog in de bagagebak lag zodat we net voor vertrek niet voor verrassingen komen te staan. De vouwwagen staat gewoon in onze eigen garage, dus zo gepiept, dachten we.... Er was geen beweging in te krijgen :N. Wij waren er ons niet van bewust dat je in de stalling de vouwwagen nooit op de handrem moet laten staan, dus: hartstikke vast. Na telefonisch overleg met de vouwwagenspecialist en een paar tikken met de hamer schoot de rem gelukkig los. Misschien toch een handige tip voor andere onwetenden: zeker als de wagen/onderkant wat vochtig is: nooit op de handrem laten staan!!! :)
Fijne vakantie allemaal!
Omdat wel net n mand een nieuwe camp let Classic hebben, en we afgelopen maand een mooie tocht met de nieuwe wagen hebben gemaakt, op allerlei hellingen en terreinen, heb ik de handrem vaak gebruikt. Ik vind het doodeng als ineens die hele wagen wegrolt, al is het maar een stukkie. Het is toch schrikken. Maar wat mij opvalt is, dat die rem eigenlijk weinig doet. Je zet de wagen goed op de handrem. Phoe, leunt even tegen de wagen en t zaakje rolt zo weg. Is dat altijd zo met dit soort handremmen of doe ik iets fout? In onze onkunde en met een hele lange vragenlijst gaan we komende week even terug naar Erika in Zeist alwaar ze ons wat uitleg gaan geven. Er is zoveel te leren met zo n hele nieuwe wagen. Liefst had ik de verkoper n weekje mee op reis genomen, om al m n vragen ter plekke te kunnen beantwoorden.
Ik heb nogmaals de instructie gelezen. De kar waterpas zetten dan de handrem erop! En dan open klappen. Nergens in de instructie wordt gerept dat de handrem er weer af moet. Zou naar m.i. Ook onlogisch zijn aangezien hij van zijn eventuele keggen af kan glijden. In de stalling idd de handrem eraf.
Ik gebruik de handrem in de stalling niet. Maar meestal zet de stallingseigenaar de Cocoon binnen. Maar het is daar vlak, dus niet nodig. Thuis zet ik de Cocoon wel op de handrem omdat de oprit hellend is. Op de camping staat hij ook altijd op de handrem.
Wij gebruiken de handrem alleen als die nodig is niet in de stalling en niet tijdens de vakantie.