In onze zoektocht naar een snelklapper stuit ik onverwachts op een showmodel Camp-let Savanne uit 2010. Als ik wil kan ik een deal maken door een showroommodel Savanne te ruilen tegen mijn Roadmaster, maar aangezien de Camp-let niet echt in mijn vizier stond weet ik er te weinig van. Ik heb er nooit zo naar omgekeken vanwege de beperkte ruimte voor bagage. Toch vandaag maar eens gaan kijken en ik ben niet ontevreden. Ziet er degelijk uit en klapt supersnel. Dat zijn enorme voordelen evenals het harde deksel. Nadelen vind ik de lage keuken en uiteraard beperkte bagageruimte (al zijn daar wel oplossingen voor op de imperiaal natuurlijk).
Al met al een goede kandidaat om onze Roadmaster op te volgen, maar zoals gezegd ik weet er nu te weinig van en ben benieuwd naar gebruikerservaringen van andere gebruikers. Ik zie jullie reactie graag tegemoet. Wie kan mij vertellen wat de + en - punten zijn?
De bergruimte valt inderdaad tegen, alhoewel wij het bed opgemaakt konden laten, en tafels en stoelen kwijt konden.
De keuken is inderdaad wat laag, wij hadden daar niet zoveel last van.
Wat wel vervelend was is dat de keuken niet goed vast te zetten was aan de onderkant, al is dat volgens mij bij latere modellen veranderd.
De 2e slaapruimte heeft de wielkasten waardoor je wat minder ruimte hebt om te liggen.
En als je die als slaapplaatsen gebruikt ook minder bagage ruimte.
Wij hadden daar geen kussens liggen dus meer bagageruimte
De wagen is inderdaad snel op te zetten maar moet je wel veel haringen gebruiken om de tent echt goed te zetten.
Klein en licht achter de wagen waardoor de wagen bij ons nog wel eens een beetje stuiterde maar dat hoort er een beetje bij natuurlijk.
Wat ons betreft is er dus maar 1 zwaar nadeel en dat is het vast zetten van de keuken en het gemis van een goede koelkast daarin.
Succes
wat betreft de het vastzetten van de keuken: van welk jaar was jullie Savanne? Waar ik naar ben gaan kijken is van 2010.
Jouw opmerking over de haringen verbaast mij, omdat de indruk bij mij is ontstaan dat je met 6 haringen de voortent vastzet en omdat het een tenttrailer is heeft de wagentent geen haringen.
De beperkte slaapruimte door de wielkasten was mij ook opgevallen. We moeten nog eens gaan proefliggen.
Wordt de Camplet voor 2 of 4 personen gebruikt?
Voor 2 personen is het een prima wagen, voor 4 wordt wat lastig. Onderweg overnachten gaat dan bijvoorbeeld niet zonder dat je de bagage er uit haalt. Een bijkomend nadeel (met 2 volw. en 2 kinderen) vonden wij de beperkte opbergruimte als de tent opgezet was, nergens konden we iets kwijt, alleen in de voortent die dan ook vol met kratjes stond.
Citaat van: nunogconway op augustus 05, 2012, 12:55:32 PM
Wordt de Camplet voor 2 of 4 personen gebruikt?
Voor 2 personen is het een prima wagen, voor 4 wordt wat lastig. Onderweg overnachten gaat dan bijvoorbeeld niet zonder dat je de bagage er uit haalt. Een bijkomend nadeel (met 2 volw. en 2 kinderen) vonden wij de beperkte opbergruimte als de tent opgezet was, nergens konden we iets kwijt, alleen in de voortent die dan ook vol met kratjes stond.
ja dat realiseer ik mij ook. We (2 volw en 1 kind van bijna 3) hebben nu een Roadmaster Fam S dus een zee aan ruimte. Dat betekent dat je concessies moet doen aan wat je mee kunt nemen en hoe je e.e.a. neerzet in voortent of onder het deksel. Ik probeer mij daar een beeld van te vormen maar dat is niet makkelijk. Gebruikerservaringen helpen daar goed bij dus dank daarvoor.
Wij hadden een royal uit 98! Er zijn inmiddels veel veranderingen aangebracht maar volgens mij is et principe hetzelfde.
Alle camplets werken ongeveer hetzelfde.
Ik vond 6 haringen echt te weinig, helemaal met wind!
Citaat van: Patrickvanw op augustus 05, 2012, 01:09:36 PM
Wij hadden een royal uit 98! Er zijn inmiddels veel veranderingen aangebracht maar volgens mij is et principe hetzelfde.
Alle camplets werken ongeveer hetzelfde.
Ik vond 6 haringen echt te weinig, helemaal met wind!
thnx, geen idee of het afspannen van de voortent veel is veranderd sindsdien maar ik neem het mee.
Hallo,
wij hebben sinds juni het modeljaar 2011, nieuw in gebruik. Wij gebruiken hem voor 2 personen.
Onze eerste indrukken:
- degelijke vouwwagen
- opzetten gaat inderdaad vlot, in principe kun je volstaan met 6 haringen, evt. aan te vullen met een paar scheerlijnen. Bij langer verblijf, kun je op je gemak er wat pennen bij zetten.
- wij hebben een inritsbaar grondzeil, het is n.m.m. best een klus om dit er goed strak in te ritsen, maar heeft wel een groot voordeel: netjes kamperen!
- er is weinig tot geen bagageruimte, wij kunnen grondzeil en (extra) luifel wel kwijt op het rechter bed, maar daarna houdt het snel op, stoelen en tafels moeten in de auto, evenals de tassen en kratjes...
- wij hebben daarom een grote disselbak als extra genomen, dit is zeker aan te raden, voor zaken als een koelbox, chem. toilet e.d.
- het inklappen valt ons ondanks, dat we vrijwel niets in de bak bewaren niet mee, wij zijn telkens blij als het gelukt is en willen liever niet meemaken, om dit bij nat weer te moeten doen!
- als alles staat hebben we samen ruimte voldoende en voelt het heel lux
- de keuken bevalt ook prima en zit o.i. goed in elkaar, jammer is wel, dat er geen kleine koelkast in zit, die het ook op gas doet, daarom zijn we met warm weer afhankelijk van koelbox en electra
Conclusie: met de gemaakte opmerkingen geschikt om met twee personen in te kamperen, minder geschikt voor vier personen en als je telkens maar 1 of 2 nachtjes wilt staan (dan is het nl veel gedoe)
nb wij hadden ook als optie 2 fietsendragers op de bak, bij de eerste rit vielen de fietsen er af, de goten zaten niet goed vast, extra aandraaien resulteerde in afbreken van de bouten, wij hebben fietsendragers geruild voor de disselbak (met bijbetaling) en besloten, dat wandelen ook heel leuk is!
gr. Dick
Ik zou je beslissing niet laten afhangen van het aantal haringen.
binnen 10 minuten tik je er minstens 10 a 20 in de grond.
De opbergruimte daarintegen wel in overweging nemen, wat heb je nu allemaal in je kar opgeborgen wat er straks misschien niet meer inpast (dat moet je toch ergens anders kwijt als je thuis bent)
Succes met de overweging.
Hoi,
wij hebben een savanne met een latten bodem. De bagageruimte is hierdoor echt super weinig. Bij ons liggen de bankkussens voorin, dan de luifel, de gastencabine en de stokken, en dan 2 stoelen en een tafeltje, die passen precies. Door de lattenbodem en het keukentje verlies je gewoon veel opbergruimte. De ruimte onder de lattenbodem is ook te beperkt om tijdens het verblijf een kratje onder te zetten. Als je kiest voor een savanne, kan je misschien beter het Frialo??? systeem nemen als je lekker wilt slapen, dan heb je meer ruimte om kratten/tassen op je bed te zetten. Lijkt me overigens wel lastig als je met regen in moet pakken!!!
Door de lattenbodem hadden wij in het begin ook moeite met hem dichtklappen (zie elders op forum).
wij zijn met z'n vijfen, met mooi weer heb je prima de ruimte (want dan ben je buiten), met regen is het beperkt omdat je al je spullen in de tent hebt staan. de bagagezak is net iets lager dan een boodschappentas. Als je met kids bent zo ik toch een andere wagen overwegen waar je wat meer opbergruimte hebt.
voordeel is wel dat het een fijn wagentje is om mee te rijden en je 2 slaapcabines hebt die van de grond slapen op een hard deksel, dus geen vocht ed.
aanritsbaar grondzeil is een aanrader (ook wel even een werkje), maar maakt afspannen wel lastiger.
succes!
gr vlinder
Citaat van: vlindertje op augustus 11, 2012, 10:17:15 PM
aanritsbaar grondzeil is een aanrader (ook wel even een werkje), maar maakt afspannen wel lastiger.
Ik probeer dat te begrijpen, maar of ik heb nog nooit op een scheve camping gestaan, of de Cabanon heeft dit niet doordat het niet een frame is wat je opbouwt, maar je slechts een aantal bogen plaatst. Komt het omdat als je een frame opbouwt links en rechts niet meer past?
op een of andere manier is het lastiger om de wanden mooi naar buiten af te spannen, doordat het grondzeil aan de wanden vast zit. soms lijkt het alsof het grondzeil te klein is. Het is wel een officieel camplet grondzeil, maar het was oorspronkelijk een kuipgrondzeil, de dealer in Driebergen had een adres waar hij ritsen eraan kon laten zetten.
Hopelijk is het zo wat duidelijker?
Overigens is het geen frame dat je opbouwt, alleen 2 stokken uitschuiven en later nog een hulpstok plaatsen.
gr Vlinder
Citaat van: Dick Bode op augustus 10, 2012, 11:37:00 AM
Hallo,
wij hebben sinds juni het modeljaar 2011, nieuw in gebruik. Wij gebruiken hem voor 2 personen.
Onze eerste indrukken:
- degelijke vouwwagen
- opzetten gaat inderdaad vlot, in principe kun je volstaan met 6 haringen, evt. aan te vullen met een paar scheerlijnen. Bij langer verblijf, kun je op je gemak er wat pennen bij zetten.
- wij hebben een inritsbaar grondzeil, het is n.m.m. best een klus om dit er goed strak in te ritsen, maar heeft wel een groot voordeel: netjes kamperen!
- er is weinig tot geen bagageruimte, wij kunnen grondzeil en (extra) luifel wel kwijt op het rechter bed, maar daarna houdt het snel op, stoelen en tafels moeten in de auto, evenals de tassen en kratjes...
- wij hebben daarom een grote disselbak als extra genomen, dit is zeker aan te raden, voor zaken als een koelbox, chem. toilet e.d.
- het inklappen valt ons ondanks, dat we vrijwel niets in de bak bewaren niet mee, wij zijn telkens blij als het gelukt is en willen liever niet meemaken, om dit bij nat weer te moeten doen!
- als alles staat hebben we samen ruimte voldoende en voelt het heel lux
- de keuken bevalt ook prima en zit o.i. goed in elkaar, jammer is wel, dat er geen kleine koelkast in zit, die het ook op gas doet, daarom zijn we met warm weer afhankelijk van koelbox en electra
Conclusie: met de gemaakte opmerkingen geschikt om met twee personen in te kamperen, minder geschikt voor vier personen en als je telkens maar 1 of 2 nachtjes wilt staan (dan is het nl veel gedoe)
nb wij hadden ook als optie 2 fietsendragers op de bak, bij de eerste rit vielen de fietsen er af, de goten zaten niet goed vast, extra aandraaien resulteerde in afbreken van de bouten, wij hebben fietsendragers geruild voor de disselbak (met bijbetaling) en besloten, dat wandelen ook heel leuk is!
gr. Dick
Beste Dick, bedankt voor de uitgebreide reactie, maar deze nodigt mij niet uit tot de aanschaf van de savanne. Juist het snelle en gemakkelijk klappen is de trigger om naar de Savanne te kijken. en ik schrik zelfs van de ervaring met de fietsendragers. Ook dat is voor ons een must om fietsen mee te nemen en bij voorkeur op de vw.
Het afbreken van bouten betekend dat de kwaliteit v/d bouten niet juist is en of dat ze te licht zijn en berekend op de krachten die er op komen.
Op het kopje v/d bout staat een code, je moet min. 8.8 hebben maar het liefst 12.5.
Vaak zijn de mee geleverde boudtjes van pisbakken staal.
K,weet uit ervaring dat je prima fietsendragers op de Camplet kunt monteren zonder dat daar iets mee gebeurd.
Om de beperkte bergruimte op te vangen hebben wij een dakkoffer gemonteerd op het imperial voor de grondzeilen, tafel en stoelen en wat klein spul.
Verder op het imperial met sjorband de lossen luifel en tussenbuizen.
In de Camplet: 4 dekbedden, 3 kussen, 3 kleddingtassen en een boodschapkrat met nog wat speelzooi. De tassen gaan voor 1 overnachting er even uit en zetten we of in de voortent of auto. Dus ook voor doortrekken geen probleem.
In de disselkist: gasfles, watercan (vast er in en met leidingen onder de wagen door).
haringen, stroomhaspel, gereedschap, verlichting enz.
Campingkoelkastje en wat spullen die je onderweg nodig hebt blijven in de auto en door de vaste plek voor gas/water kunnen we onderweg ook v/h keukentje gebruik maken om te koken en wassen.
Dus samenvattend:
We zijn een gezin met 2 kids, 8 en 3 , rijden in Citroen Xantia met weinig bergruimte (gastank) en krijgen meer dan genoeg mee in de Camplet en vind derhalve dat het met de beperkte bergruimte v/d Camplet best mee valt.
In m,n eentje zet ik het ding op compleet met alles er op en eraan binnen 20 min.
Ohja, ook met de gastencabine erbij.
Onderweg is het rijden met het wagentje 130km geen enkel probleem.
In de bijlage een foto van ons onderweg.
Groetjes Marcel
Even in reactie op Marcel:
- de fietsendrager is mee gekocht met de Savanne en gemonteerd door de dealer, mogelijk hebben we gewoon pech gehad; wat wel opviel, was dat de gebruikte beugels en bouten niet allemaal hetzelfde waren, zo was er één bout erg lang en deze kwam ook nog precies onder de band uit...
- wat de ruimte betreft; ja, met een dakkoffer en extra sjorbanden kun je best e.e.a. oplossen, dat is in feite vergelijkbaar met een extra disselbak. Wat mij echter een beetje op het verkeerde been heeft gezet (bij aanschaf) is het verhaal over al die kratjes, die allemaal op het bed zouden passen ;-)
- het idee van de water- en gasleiding vind ik best wel goed, lijkt me erg handig, mogelijk lost dit meteen het schimmelprobleem in de waterslang op, dat wij hebben ervaren. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de combinatie van water en lucht. Als de slang vol blijft zal dit mogelijk niet meer voorkomen.
- tenslotte opzetten gaat ons ook redelijk vlot af, alleen het inritsbare zeil zorgt nog wel eens voor wat extra zweetdruppels. Het opruimen en inklappen kostte ons vandaag bij mooi weer zo'n anderhalf uur, inclusief het drogen van de condens-natte matras en de binnentent, die er best makkelijk in en uit ging.
gr. Dick
Hoi hoi..
wij hebben een Savanne uit 2006.
We zijn met z'n tweeën en hond; de deksel gebruiken wij als kledingkast :p - maar 1 of 2 kinderen zouden er best kunnen liggen.
Ik ben positief over de camp-let, met name het onderstel.. de rij eigenschappen zijn goed!! zeer goed.
De totale ruimte die de camp-let gebruikt, is 16m2; dus.. valt dat onder een 'kleine' plek op de camping.. -goedkoper en vaak nog wel ruimte-
Bergruimte in de VW is idd minder... wij hebben gekozen om er zelf een lattenbodem in te bouwen... vw.gerritneuteboom.nl (neem maar eens kijkje op de site); maar de tassen en koelkast kunnen in de auto - skoda fabia -
Inmiddels op de dissel een fietsendrager gemonteerd... die dat is perfect.
Op de deksel vervoeren we tijdens de vakantie: 2 campingtafels; 1 luxe stoel.. en 2 vouwstoelen.
Het -ons- enige nadeel, er zit geen 'gasveer' op de klapper.. dus je moet wel sterk zijn op de klapper te openen.. (ik kan het niet alleen modellen tot 2007 hebben dat niet..)
5-10 haringen zijn voldoende, maar je kan ook 25 haringen in er rammen... scheerlijnen zijn bij ons niet nodig.
We hebben een tarp bij de vrijbuiter gekocht.. en gebruiken die als verlenging van de voortent...
succes met je keus...
- Je moet geen klap-kar nemen om veel bagage er in te willen vervoeren de meeste klap-karen mogen max 150 kg extra! inladen... en let dan op de kogeldruk van eigen auto...
- Hoeveel kg met je auto trekken? geremd en ongeremd..
Wij zijn dit jaar voor het eerst met de HK flyer weg geweest na jaren in een camplet royal.
De HK is nog vele malen sneller dan een camplet, meer bagage ruimte en meer slaap plaatsen lijkt me.
Zou ook eens gaan kijken naar een HK
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Wij nemen het allemaal mee in onze zoektocht naar een snelklapper en de savanne is nog steeds een optie. We gaan hem zeker eens bekijken in levende lijve en zijn dan gezegend met een boel kennis en ervaringen van jullie.
Citaat van: neutje op augustus 18, 2012, 12:29:13 PM
Hoi hoi..
- Je moet geen klap-kar nemen om veel bagage er in te willen vervoeren de meeste klap-karen mogen max 150 kg extra! inladen... en let dan op de kogeldruk van eigen auto...
- Hoeveel kg met je auto trekken? geremd en ongeremd..
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Niet iedereen heeft een stationcar en ook niet alle stationcars zijn geschikt om veel bagage in te gooien. Klinkt gek, maar is helaas waar. Hier op het forum heb ik al genoeg verhalen gelezen van mensen waarbij het neuswiel de weg raakt. Zelf hebben we wel een grote auto, maar ook twee kinderen en twee honden. Dan wil je echt het merendeel van je bagage in de de vouwwagen hebben. Of je moet met een dakkoffer gaan werken op de auto of op de vouwwagen. dat zijn toch ook weer extra kosten en als je 'm op de auto moet hebben kost dat ook meer brandstof. Alles hangt samen met hoe je kampeert, maar volgens mij is de bagageruimte in een vouwwagen wel degelijk iets om serieus rekening mee te houden.
Citaat van: poldertoerist op augustus 30, 2012, 10:22:53 PMDat ben ik toch niet helemaal met je eens.
Ik ook niet.Bovendien is het volgens mij ook niet juist. Onze Livingstone geldt met z'n 450kg netto volgens mij als een vrij zware klapper. En daar kan dus gewoon 300 kilo bijgepropt worden voor je aan de maximale 750kg komt. Persoonlijk denk ik overigens dat de wens/eis v.w.b. bagage in de klapper ook niet zozeer in het gewicht zit, maar meer in het volume. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de tien kratten die er in mijn klapper passen ooit elk met 30kg bagage gevuld zullen worden. En iets dergelijks zal voor andere klappers/klapperaars ongetwijfeld ook gelden.
Maar het punt is dat volgens mij de Camplets op het punt van dat vaak zo gewenste bagage-volume nou net minder goed scoren.
Ik ben juist voor het kamperen met vouwwagen gegaan omdat je dan veel bagageruimte hebt. In ons geval gaat de windsurfuitrusting en de fietsen mee.
Wat dat betreft ben ik heul blij met onze roodmaster.
Wij hebben één jaar gekampeerd met de Savanne.
De grote afknapper was de zeer beperkte bagageruimte.
Dat was ook de reden dat we hem weer hebben weggedaan.
De positieve kanten zijn de goede wegligging en het snelle opzetten.
Ook binnen hadden we met 4 personen genoeg ruimte, maar dat kwam ook doordat we 2e slaapcabine gebruikten voor de kleding e.d.; de kinderen sliepen in opgooitentjes.
Neem je redelijk wat spullen mee, dan zou ik verder zoeken!
Zo blijkt naar weer dat de keuze voor een vouwwagen zeer persoonlijk is!!
Je moet je eigen eisen goed op een rijtje zetten en dan veel gaan kijken bij diverse klappers!!