Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: cahummel op augustus 09, 2012, 01:00:05 PM

Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op augustus 09, 2012, 01:00:05 PM
Naar aanleiding van een bericht hiet op het forum, heb ik onze Alpen Kreuzer maar eens naar S&S caravans in Gorredijk gebracht voor een onderhoudsbeurt. Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over de service van deze firma. Ik had op donderdag de vouwwagen gebracht en kon hem vrijdagochtend weer ophalen.

Totdat..... 2 uur later belde ze van S&S dat de oploopremdemper kapot was (ik had al wel gemerkt dat de vouwwagen bokte als ik remde). En toen begon de zoektocht, want bij een 21 jaar oude Alpen Kreuzer zijn zulke onderdelen niet snel voor handen. Hij had eens rondgebeld en bestellen van die demper kon in Duitsland, en dan zou hij 1,5 maand later geleverd worden. Dat was mij echter te lang, dus heb zelf een poging gedaan dat proces in te korten. Dus heb ik de firma SWIBA gebeld, waarvan de eigenaar me te kennen gaf dat hij dat wel had, maar helaas (voor mij) net zijn vouwwagen aan het uitvouwen was en dus niet op het bedrijf aanwezig was. Hij gaf me echter het adres van een aanhangwagenhandel in Delfzijl die zoiets wel moesten hebben. Die opgebeld en inderdaad, die hadden zo'n demper. Dus ik moest "even" naar Delfzijl vanuit Beetsterzwaag (daar staat de vouwwagen gestald). Uiteindelijk 90 euro neergeteld voor de correcte demper en weer terug nar Gorredijk. Net voor sluitingstijd de demper afgeleverd, en die zou inderdaad moeten passen met wat aanpassingen (1,5 cm van de schroefdraad moest eraf en er moest een oog aan gemaakt worden). Uiteindelijk heeft alles geduurd tot vrijdagmiddag, toen kon ik de vouwwagen weer meenemen.

Door arbeidsloon was het allemaal ietsje duurder geworden dan de 85 euro op de website (het was uiteindelijk 190 euro, exclusief demper), maar daarmee was de hele vouwwagen nagelopen, en ik moet zeggen, hij remt nu als een zonnetje, veert beter dan ooit, en de wielen worden een stuk minder warm dan eerst. Goede uitsmijter is overigens dat er aan de banden niets hoefde te worden gedaan, terwijl ik dacht dat die vervangen moesten worden. Er zaten geen droogtescheurtjes in, en ze waren prima in orde. Nu komt het: het zijn de Pneumant banden die ooit af fabriek geleverd werden op deze Alpen Kreuzer.

Al met al ben ik zeer tevreden over de firma S&S, goede en vriendelijke service, en ondanks alles toch heel betaalbaar.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Casper71 op september 12, 2012, 10:21:12 PM
21 jaar oude banden die niet vervangen worden ?
Ben zelf niet snel bang, maar hier schrik ik toch wel van.
Gaat denk ik wel in tegen alle adviezen die ik hier op het forum heb gelezen.
Aan de andere kant: vaak ben je ook wel snel te bang.
Mooi dat het gelukt is met de oploopremdemper.
Kan je mooi weer een aantal jaren verder.

Groeten, Casper
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Alex op september 13, 2012, 07:08:53 AM
Hmmmmm hebben ze ook in de banden gekeken ?

Ik weet dat de 6 jaar die de anwb zegt niet altijd hoeft maar als ze echt 21 jaar zijn wist ik het wel.
Ga je er ver mee op vakantie of blijf je in Nederland?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Yella op september 13, 2012, 07:54:09 AM
Zou er niet 120 mee gaan rijden.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: wijnand op september 13, 2012, 09:00:46 AM
Als je weet dat een stel nieuwe bandjes 100 euro kosten, dan zou het niet in mij opkomen om 21 jaar oude banden te laten zitten :I. Het gaat op de weg uiteindelijk niet om jouw veiligheid, maar om die van de andere weggebruikers. Als die banden inderdaad 21 jaar oud zijn dan neem je willens en wetens onverantwoorde risico's. Ben benieuwd wat je verhaal zou zijn als er ongelukken gebeuren als gevolg van een geklapt bandje....
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Yella op september 13, 2012, 10:06:05 AM
Citaat van: wijnand op september 13, 2012, 09:00:46 AM
Als je weet dat een stel nieuwe bandjes 100 euro kosten, dan zou het niet in mij opkomen om 21 jaar oude banden te laten zitten :I. Het gaat op de weg uiteindelijk niet om jouw veiligheid, maar om die van de andere weggebruikers. Als die banden inderdaad 21 jaar oud zijn dan neem je willens en wetens onverantwoorde risico's. Ben benieuwd wat je verhaal zou zijn als er ongelukken gebeuren als gevolg van een geklapt bandje....
Ik denk dat er dan een aardig probleem kan ontstaan en je voor behoorlijke kosten gaat opdraaien.
Ik ben voornemens zelf onze Jametic 2010 komend voorjaar een beurtje te laten geven. Is niet echt nodig, omdat ik het onderhoud zelf kan doen. Maar de verzekering heeft een voorwaarde dat aangetoond moet kunnen worden dat de vw max. 2 jaar geleden is nagekeken door een dealer. Dus mocht er bijv. een lager heet lopen met veel schade als gevolg, dan ben ik ingedekt. vw heeft inmiddels ca. 10.000 km onder de wielen, dan mag er wel eens naar worden gekeken ook.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Qwaqa op september 13, 2012, 10:21:30 AM
"neem je willens en wetens onverantwoorde risico's"? Ik had begrepen dat bij contrĂ´le bleek dat de banden nog van dusdanige kwaliteit waren dat ze op dit moment nog niet vervangen hoeven te worden. Of vertrouwen jullie S&S caravans niet met hun conclusie?
Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Patrickvanw op september 13, 2012, 10:21:45 AM
21 jaar oude banden zou echt onverantwoord zijn hoor...
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: wijnand op september 13, 2012, 11:08:19 AM
Citaat van: Qwaqa op september 13, 2012, 10:21:30 AM
"neem je willens en wetens onverantwoorde risico's"? Ik had begrepen dat bij contrĂ´le bleek dat de banden nog van dusdanige kwaliteit waren dat ze op dit moment nog niet vervangen hoeven te worden. Of vertrouwen jullie S&S caravans niet met hun conclusie?

Dat soort conclusies trek ik inderdaad ernstig in twijfel. Ik vraag mij ook sterk af of S&S bij hun standpunt blijft als er door een klapband ongelukken ontstaan en TS verhaal gaat halen. Ik ken het bedrijf niet, maar vindt dit geen aanbeveling voor hun advisering. Zeker niet omdat ik ook uit het verhaal opmaak dat de banden al flink warm zijn gelopen vanwege verkeerd functionerende remmen.

Ik ben van mening dat als je met een vouwwagen, aanhanger, caravan de weg op gaat het onderhoud gewoon in orde moet zijn. Het laten zitten van zulke oude banden zijn naar mijn mening een heel verkeerde vorm van zuinigheid die voor de overige weggebruikers onnodige risico's met zich meebrengt. Zeker omdat nieuwe banden nu niet echt een enorme investering zijn.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op september 13, 2012, 12:00:28 PM
Ik denk zelf dat het niet onverantwoord is, er zijn geen droogtescheurtjes in de banden te zien, dus dat is geen probleem. 120 rijden met de vouwwagen mag niet en doe ik dus ook niet (het mag in frankrijk, maar daar doe ik het ook niet). Ik voel bij iedere stop of de banden warm zijn, en houd altijd goed in de gaten tijdens het rijden wat de vouwwagen doet.

Daarnaast is een klapband alleen het einde van de wereld bij een caravan, want die weegt veeeeel meer en gaat dus met de auto aan de haal, een vouwwagen doet dat niet, want die is veel lichter, je kunt een vouwwagen met een klapband gewoon netjes op de vluchtstrook neerzetten.

En als laatste argument: wij hebben het helemaal niet breed thuis, en die beurt hebben we al voor moeten sparen, 2 banden van plusminus 150 euro in totaal kan ik gewoon niet betalen.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op september 13, 2012, 12:21:14 PM
En daar nog boven op: als je kijkt naar de hoeveelheid kilometers die je op een band kunt rijden, mijn auto heeft nu 60000 kilometer gereden  sinds banden wissel (maar dan alleen voor, die van achter zitten er al langer om) en de banden zijn nog prima in orde, en je kijkt naar wat een vouwwagen rijdt op een jaar, in mijn geval zo'n 2000 kilometer, is het dan niet gewoon zo dat die banden minstens 60000/2000=30 jaar mee moeten kunnen gaan??

Natuurlijk snap ik dat de vergelijking ietsje scheef gaat omdat een auto regelmatig rijdt, en een vouwwagen niet, dat een vouwwagen platte vlakjes onder de banden krijgt van het staan op dezelfde plek, etc. Maar daar heeft de vorige eigenaar goed op gelet, die verzette de vouwwagen regelmatig om dat te voorkomen, en ik doe dat ook. Dan heb je natuurlijk nog de droogtescheurtjes die een band gevaarlijk kunnen maken, maar daarover zegt de ANWB: "Droogtescheuren waarbij de koordlagen van de band zichtbaar zijn, zijn wettelijk niet toegestaan. Laat het echter niet zover komen en vervang de banden tijdig. Let vooral op het gedeelte van de band waar de caravan de afgelopen tijd in de stalling op heeft gestaan. Vergeet ook het loopvlak in de groeven niet te controleren" Wettelijk gezien is er dus niets aan de hand.

Verder: ik heb al behoorlijk wat kilometers achter de rug inmiddels met de vouwwagen  (Slovenie, Oostenrijk, Zwitserland, Bretagne, Sauerland, Ardennen, Luxemburg, Eiffel) en nog geen enkel probleem gehad.

Op termijn gaan de banden echt wel vervangen worden, maar daar moet ik eerst weer een jaartje voor sparen, eerst komt de APK van de auto, en dat kost ook altijd meer dan verwacht.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Yella op september 13, 2012, 01:01:19 PM
Is eigenlijk hetzelfde als de distri riem van je auto, die vervang je tijdig, ook al ziet die er nog 100% uit. De onze is vandaag aan de beurt, niet lekker 470 Eu aftikken. Maar als tie knapt ben je aan de beurt. Mijn zwager heeft het al 2x meegemaakt, net over de km's heen. Dus beter voorkomen dan genezen.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: wijnand op september 13, 2012, 01:37:04 PM
Ik durf de stelling aan dat banden van een vouwwagen of caravan nooit vervangen worden omdat het loopvlak versleten is. Dan moet je wel heel veel vakantiekilometers maken. Maar dat zegt zeker niet dat de tijd dat ze goed blijven evenredig langer wordt. Dat er aan de buitenkant geen droogtescheurtjes zichtbaar zijn, wil helemaal niet zeggen dat ze er niet zijn. De band heeft ook een binnenkant waar van alles mis kan zijn, maar wat je dus niet ziet. En als het dan fout gaat, eindigt dat vrijwel altijd in een klapband. Dus dat er op op alle ritten die je noemt niets is gebeurd, zegt niets over de staat van de banden. Ik noem dat geluk hebben.

De eisen van de ANWB zie ik echt als de absolute ondergrens, zelfs beneden wat verantwoord is. Voor de APK mogen autobanden 1,6mm profiel hebben. Met dat soort banden durf ik de weg niet op als het regent.

Dat een klapband met een vouwwagen niet zo erg is, is een behoorlijke onderschatting van wat er werkelijk gebeurt. Er raakt wel zo'n 700kg achter je auto zwaar in onbalans waar je echt heel alert op moet reageren om de boel op de weg te houden en veilig tot stilstand te komen. De vergelijking met een caravan gaat maar ten dele op omdat veel caravans zijn voorzien van een slingerbedwinger. Nog los van de omstandigheden, want op een weg met aan beide zijden bomen heb je geen ruimte om te corrigeren, waar op een snelweg soms meer ruimte is. 

Alle begrip voor je situatie, je kan nooit in iemands portemonnee kijken. Alleen is het dan de vraag of je iets in de prioriteiten kan veranderen zodat je volgend seizoen wel met een paar veilige banden op stap kunt. De schade die ontstaat bij ongelukken is een veel opzichten veel groter dan de kosten van de banden.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de post hierboven van Jellejawa. Dit is ook een aardige toelichting van Vredestein:

http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/2977/oud-rubber.html (http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/2977/oud-rubber.html)
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Muilwijk op september 13, 2012, 01:51:06 PM
Mijn ervaring, of liever die van mijn ouders, is ook dat er enorm goede banden afgeleverd werden
onder een alpen kreuzer. 
De banden van hun Alpen Kreuzer super gt zijn ook nooit vervangen. In 85 of 86
hebben zij de wagen gekocht en tot 2008 gebruikt. Ook geen droogte scheurtjes oid.
Geluk gehad? Misschien wel.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Blackraven op september 13, 2012, 11:36:29 PM
De vorige eigenaren van mijn vw hebben een klapband gehad waarbij de wielkast aan gort is gegaan. Afgelopen jaar heb ik puur op leeftijd de banden laten vervangen en van buiten waren ze puntgaaf. Van binnen was er 1 echter al wel behoorlijk uitgedroogd. Voor mij een duidelijke reden om ze inderdaad na een bepaalde tijd te vervangen, ook al zien ze er nog goed uit.
Aan de andere kant heb je financieel niet echt een keuze, maar het punt is wel dat je risico's gaat nemen waarvan de kosten achteraf hoger kunnen zijn dan een nieuw setje banden.


Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk
Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Patrickvanw op september 15, 2012, 02:33:35 PM
Je kan wel zeggen dat een klapband niet het ergste vd wereld is, denk ook aan de mede weggebruikers.
Je kan wel zeggen dat ze er prima uitzien maar dat zegt niks.
En er zit zeker verschillen in (auto) banden maar 20 jaar en niks aan de hand is echt geluk ja!
Mijn familie zit al meer dan 30 jr in de autobanden, en hoe eigenwijs er ook gereageerd woord zulke oude banden is gewoon onverantwoord, voor jezelf en voor mede weggebruikers.

Als het een geld kwestie is, kijk dan eens naar 2e hands banden, of andere maatregelen hoe vervelend dat ook kan zien.

Hoop voor jullie dat het allemaal lukt!!

Succes
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: boemipol op september 16, 2012, 02:31:02 PM
Het is heel simpel: lees de voorwaarden van je caravan/vouwwagen-verzekering er even op na.
Meestal zijn er dekkingsbeperkingen bij banden ouder dan 6 jaar.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Alex op september 16, 2012, 03:00:36 PM
Denk niet dat zo'n oude wagen een verzekering heeft. ;)
Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Patrickvanw op september 16, 2012, 03:01:52 PM
Citaat van: Alex op september 16, 2012, 03:00:36 PM
Denk niet dat zo'n oude wagen een verzekering heeft. ;)
dat denk ik inderdaad ook niet!
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Yella op september 16, 2012, 03:07:47 PM
Citaat van: Patrickvanw op september 16, 2012, 03:01:52 PM
dat denk ik inderdaad ook niet!
Maar misschien wel van belang voor de aansprakelijkheid als deze achter je auto hangt en schade veroorzaakt. Als je met 20 jaar oude banden een klapband krijgt en schade veroorzaakt, wat zegt de verzekering dan?
Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Patrickvanw op september 16, 2012, 03:25:29 PM
Geen idee, maar volgens mij staan dat soort zaken echt niet genoemd, staat zo iets ook in je auto verzekering ???
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: wijnand op september 16, 2012, 03:37:24 PM
Citaat van: jellejawa op september 16, 2012, 03:07:47 PM
Maar misschien wel van belang voor de aansprakelijkheid als deze achter je auto hangt en schade veroorzaakt. Als je met 20 jaar oude banden een klapband krijgt en schade veroorzaakt, wat zegt de verzekering dan?
Nog los van de verzekeringskwestie zou ik er persoonlijk wel grote moeite meehebben als een ongeval door iets zou ontstaan waarvan ik vooraf weet had en dat vrij eenvoudig verholpen had kunnen worden. Klinkt misschien hard, maar ik heb er serieus moeite mee als mensen de veiligheid van anderen op de weg in waagschaal stellen.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op september 16, 2012, 03:50:31 PM
Nee, de vouwwagen heeft inderdaad geen verzekering, en daarnaast zegt mijn autoverzekering helemaal niets over dit soort gevallen (aanhangwagen is mee verzekerd dat is het enige wat mijn polisvoorwaarden er over zeggen).

En wat betreft die banden: ik ben op zoek naar goedkope banden om ze te vervangen, en als de auto apk dit jaar minder kost dan ik er voor heb gespaard dan koop ik voor dat geld nieuwe banden voor de vouwwagen. Wie heeft er een idee wat de allergoedkoopste zijn (en nu niet zeggen dat ik daar niet op moet besparen, want ik MOET daar wel op besparen, en het is al een heel stuk veiliger dan nu).

Tot nu toe is de goedkoopste volgens mij: Maxxis MA 701, maat is 135/80/R13, snelheidsindex t (is geloof ik 190 km/u dus hard zat), en loadindex 70 (335 kilo, dus lijkt mij ook genoeg, al is het een beetje krap), en die kost 33,93 bij euromaster.

Nu dus de vraag: past dat onder mij Alpen Kreuzer, en wat moet anders de maat zijn, en weet iemand misschien een nog goedkoper alternatief?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: wijnand op september 16, 2012, 03:54:56 PM
Goed dat je dit zo oppakt. Mijn inschatting is dat ook de goedkoopste band beter is dan wat er nu onder zit, en zeker de gebruikelijke 6-7 jaar meegaat. Van maten van de Alpen Kreuzer weet ik niets, maar er zijn vast andere AK gebruikers die je daarbij kunnen helpen. Ik weet niet of bij die bandenprijzen ook nog montagekosten komen (ventiel, balanceren, etc), maar dan kan het misschien ook interessant zijn om de complete wielen (velg + band) te vervangen. Dat scheelt dan niet zo heel veel meer.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op september 16, 2012, 04:01:38 PM
ja , het plan om die te vervangen was er al voor het plaatsen van het eerste bericht, alleen redde ik dat toen financieel gezien nog niet, en ben aan het sparen.

Er komen inderdaad wel kosten bij voor ventielen en montage, maar dat zal wel niet erg dramatisch zijn, anders vraag ik aan mijn autogarage wat die er voor vragen, zal wel fors minder zijn dan euromaster.

De velg vervangen zal moeilijk zijn, Alpen Kreuzers uit die tijd hebben vanwege het gebruik van Trabant onderdelen een behoorlijk afwijkende steekmaat, en die velgen zijn nieuw peperduur!
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: wijnand op september 16, 2012, 04:05:41 PM
Bij autobanden moet je zo rekenen op 18-20 euro per band aan montagekosten. Ik weet niet of dat voor vouwwagenbanden anders is, maar het aantal/soort handelingen is gelijk, dus het zal niet veel schelen. Als je een garagehouder kent waar je goed mee overweg kunt is er vast iets te regelen.

Dit is misschien ook een optie:

http://www.autobandenmarkt.nl/ (http://www.autobandenmarkt.nl/)

Dan krijg je banden thuis gestuurd (tegen een vaak lagere prijs dan bij de bandenboeren) en ben je vrij bij welk bedrijf je ze laat monteren.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: poldertoerist op september 16, 2012, 06:13:55 PM
niet geschoten is altijd mis.... ik denk dat je ze voor 51 euro hebt. Moet je nadien wel het wagentje weer verkopen maar zet daar je oude banden onder en je vraagt 45 euro :-)

http://www.speurders.nl/overzicht/autos-onderdelen/f_particulier_zakelijk-particulier/aanhanger-alpenkreuzer-113413104.html?fh_view_size=100&q=alpenkreuzer (http://www.speurders.nl/overzicht/autos-onderdelen/f_particulier_zakelijk-particulier/aanhanger-alpenkreuzer-113413104.html?fh_view_size=100&q=alpenkreuzer)

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Yella op september 16, 2012, 07:27:04 PM
Citaat van: poldertoerist op september 16, 2012, 06:13:55 PM
niet geschoten is altijd mis.... ik denk dat je ze voor 51 euro hebt. Moet je nadien wel het wagentje weer verkopen maar zet daar je oude banden onder en je vraagt 45 euro :-)

http://www.speurders.nl/overzicht/autos-onderdelen/f_particulier_zakelijk-particulier/aanhanger-alpenkreuzer-113413104.html?fh_view_size=100&q=alpenkreuzer (http://www.speurders.nl/overzicht/autos-onderdelen/f_particulier_zakelijk-particulier/aanhanger-alpenkreuzer-113413104.html?fh_view_size=100&q=alpenkreuzer)
Als die banden niet nieuw zijn heb je er nog niet veel aan.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Roy S. op september 16, 2012, 08:05:03 PM
Citaat van: wijnand op september 16, 2012, 04:05:41 PM
Bij autobanden moet je zo rekenen op 18-20 euro per band aan montagekosten. Ik weet niet of dat voor vouwwagenbanden anders is, maar het aantal/soort handelingen is gelijk, dus het zal niet veel schelen. Als je een garagehouder kent waar je goed mee overweg kunt is er vast iets te regelen.

Dit is misschien ook een optie:

http://www.autobandenmarkt.nl/ (http://www.autobandenmarkt.nl/)

Dan krijg je banden thuis gestuurd (tegen een vaak lagere prijs dan bij de bandenboeren) en ben je vrij bij welk bedrijf je ze laat monteren.

Als je daar niks kunt vinden kan je ook www.topbanden.com (http://www.topbanden.com) proberen. Die is meestal iets goedkoper dan autobandenmarkt.  :)
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: poldertoerist op september 16, 2012, 08:57:51 PM
Citaat van: jellejawa op september 16, 2012, 07:27:04 PM
Als die banden niet nieuw zijn heb je er nog niet veel aan.

Stel dat ze bij wijze van 3 jaar oud zijn.  dan ben je theoretisch toch een stuk beter onderweg dan met 20 jaar oude banden.  Vandaar.. Niet geschoten...
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Kole op september 19, 2012, 05:33:13 PM
In eerste instantie bent u als bestuurder aansprakelijk voor iets wat niet deugdelijk is aan uw auto of aanhanger. En daar kun je discussie over voeren. Maar bij 20 jaar oude banden??? Dan weet ik wel welke partij dit gaat winnen bij de rechter.
Mocht u een klapband krijgen en er rijdt een motorrijder achter u die het rubber niet meer kan ontwijken dan zijn de gevolgen niet te overzien.
130 euro voor twee banden kan dus een hoop leed besparen.
Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Patrickvanw op september 19, 2012, 06:17:40 PM
Volgens mij is het punt inmiddels gemaakt! En word er aan de banden gewerkt!
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op september 20, 2012, 01:31:11 PM
Ben er inderdaad mee bezig en hoewel de APK kosten van mijn auto vies tegenvielen, die banden komen er, in ieder geval voor volgend jaar (wij gaan dit jaar niet meer weg met de vouwwagen).  :off Alleen nu heb ik er wel spijt van dat ik de vouwwagen niet onder de flat heb gesteld, maar bij mijn oma in Friesland. Nu moet ik dat hele eind rijden om de bandenmaat te weten te komen  ::)
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Qwaqa op september 20, 2012, 01:33:19 PM
Ik weet niet hoe de gesteldheid van je beppe is, maar wellicht kan zij de maten gewoon opschrijven en doorbellen of e-mailen. Als ze gewoon alle getallen noteert die er op staan zitten de juiste gegevens er wel tussen.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op september 20, 2012, 01:50:06 PM
Beppe is in goede staat  :P , dat is inderdaad een goed idee!!
Titel: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Patrickvanw op september 20, 2012, 01:54:01 PM
Kosten van een auto vallen helaas altijd tegen :-(
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op oktober 17, 2012, 10:49:52 AM
Zo ik weet nu de oude bandenmaat, en loop tegen een probleem aan. Ik heb de verschillende andere topics hier ook al over gelezen, maar een echt antwoord op mijn vragen geven ze niet.

Er zitten banden onder de Alpen Kreuzer maat 5.20*13. Nu begrijp ik dat die 5.20 tegelijk de hoogte en breedte van de band aangeeft, en ik heb al uitgevonden dat die maat niet meer te krijgen valt. Omdat een nieuwe velg te duur is voor mij (lees rest van topic), en ik nu geld heb voor twee banden, vroeg ik mij af of het kwaad kan om banden met een andere breedte te nemen. De hoogte wilde ik zo veel mogelijk gelijk houden vanwege de tenthoogte, slikranden etc.

De banden die ik wil kopen zijn: debica passio 135/80 R13 70T, die zijn 27,35 in totaal per stuk, dus kost het me geen rib uit mijn lijf! Wie kan mij vertellen of dit goede banden zijn (iig red ik het wel met de load index), en of ik die maat om de velg van mijn Alpen Kreuzer krijg.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Van_looney op oktober 19, 2012, 04:52:25 PM
Designation Aspect Ratio Width Diameter
5.20x13          90              5.20"    22.36"
                                                                     Wiel breedte
145/80R13                       5.71"     22.13"     4.0"?5.5"

Jou 135/80 zijn iets minder breed en iets minder hoog (80% van 135 ipv 145 = 108 ipv 116mm)

Op een duits forum leed ik overigens dat de 5.20x 13 de standaard trabant bandjes waren :).
Er wordt gezegd dat de 145/80 een goede vervanger is.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Yella op oktober 19, 2012, 05:08:23 PM
Als ik de gegevens zo bekijk zijn de 145 bandjes iets breder, niet smaller. Scheelt een halve " = Ca. 12,5 mm. Dit zou problemen kunnen geven bij het (de) monteren als de wielkasten aan de krappe kant zijn. Bij onze Jamet bijv. heb ik slechts enkele mm's over. Wil daar ook wel iets bredere banden onder. Maar dan zou ik de banden met minder druk, of leeg moeten (de)monteren. En dat is niet handig als je onderweg moet wisselen wegens een lekke band.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op oktober 23, 2012, 05:31:51 PM
Ik heb nu de volgende bandenmaten die wel zouden kunnen passen:

165/60-13, hoog 99 mm
145/70-13, hoog 101,5 mm
135/80-13, hoog 108 mm

en de originelen 5.20*13 zijn  dus eigenlijk 132/100-13, hoog 132mm (ik dacht iig dat bij oude banden, 5.2 inch staat voor zowel breedte als hoogte).

Dus ik heb straks een vouwwagen die 2.4 cm lager staat ???  ::), want anders worden de banden steeds breder, of je kom terecht bij maten die in het geheel niet bestaan. Dat houdt dus ook in minder verend vermogen van de band. Kan dit kwaad?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Tago Herman op oktober 23, 2012, 07:19:06 PM
Een bandenmaat 165 lijkt mij veel te breed.

Ik heb destijds mijn banden op mijn Alpenkreuzer vervangen door banden 145/80/13.

Dit is volgens mij een standaardmaat.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: muis op oktober 29, 2012, 09:41:54 PM
Wie weet wat een onderhoudsbeurt gemiddeld kost?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: theun op oktober 29, 2012, 09:49:07 PM
100 euro
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: muis op oktober 29, 2012, 10:13:35 PM
Dank je, dat valt best mee als ze dan alles nakijken :J
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: papajur op oktober 30, 2012, 08:33:47 AM
Chahummel
Ik had een goed idee voor jou banden maar jou inbox zit vol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

WEER  :(    (of nogsteeds)
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op oktober 30, 2012, 08:58:04 AM
@ Papajur: sorry, ik heb hem nu leeg gemaakt!
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: peertjes op november 14, 2012, 05:37:39 PM
@cahummel
nog verder gekomen met andere banden?
nog contact gehad met bandjeverstandje?

op 6nov. je nog een Pb gestuurd maar het was stil
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: cahummel op november 14, 2012, 07:55:08 PM
@ Peertjes: Sorry, ik ben bezig met de laatste fase van het oprichten van een eigen zaak, klanten contacteren, offertes opvragen voor een bedrijfsauto, etc. Ik heb je mail inderdaad gezien, maar vergeten op te reageren, sorry hiervoor. Ik heb inderdaad contact gehad, en de eigenaar is aan het kijken of er goedkope 5.20*13 banden leverbaar zijn, en als niet, wat de alternatieven zijn.

@ papajur: Ook heb ik de andere suggestie van Grunsven uit Heesch gebeld, en die laten niets meer van zich horen, die zal ik morgen eens even nabellen.

In ieder geval super dat jullie mee willen denken!!!  :>
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Yella op juni 14, 2013, 07:23:14 PM
Vandaag ook de Jametic een onderhoudsbeurt laten geven, vw is nu 3 jaar oud. Verplicht voor de verzekering eens per 2 jaar onderhoud te laten doen (logisch). Prijs 146 Euro, incl. zo'n 6 euro voor remreiniger, nogal fors.
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Alex op juni 14, 2013, 07:53:52 PM
Dat is het zeker als er niks bij vervangen is.

Verstuurd van mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: EdwinMerks op juni 14, 2013, 10:11:46 PM
Citaat van: jellejawa op juni 14, 2013, 07:23:14 PM
Vandaag ook de Jametic een onderhoudsbeurt laten geven, vw is nu 3 jaar oud. Verplicht voor de verzekering eens per 2 jaar onderhoud te laten doen (logisch). Prijs 146 Euro, incl. zo'n 6 euro voor remreiniger, nogal fors.

Verplicht? Staat dat zo in de voorwaarden dan? Welke verzekeraar is dat?
Titel: Re: Onderhoudsbeurt
Bericht door: Yella op juni 15, 2013, 07:47:00 AM
Citaat van: EdwinMerks op juni 14, 2013, 10:11:46 PM
Verplicht? Staat dat zo in de voorwaarden dan? Welke verzekeraar is dat?
Unive. Weet niet meer precies hoe het er staat, maar komt er op neer dat er om de 2 jaar onderhoud aantoonbaar gepleegd dient te zijn. OOk wel logisch, want als je All Risk bent verzekerd en er gaat een wiellager stuk bijv. waardoor er een wiel afvliegt en er veel schade ontstaat, dan is het toch een soort van nalatigheid omdat je geen onderhoud pleegt. Volgend jaar doe ik het onderhoud weer zelf, vorig jaar ook zelf gedaan.