Hoi,
Wij zijn in het bezit van een Cabanon Neptune uit 2010. Een zeer mooie en ruime wagen.
Echter valt het ons tegen hoe lang we erover doen om deze op te zetten.
Ten eerste is het een zware klus om de keuken eraf te tillen en deze de tent in te sjouwen. Ook het opzetten van de voortent vergt enige tijd en kracht (ondanks de weinige stokken/bogen).
Kortom; niet handig voor een enkele overnachting.
Nu gaan wij morgen naar Holtkamper om deze wagens eens in het echt te bekijken. Onze voorkeur gaat op dit moment uit naar de flyer ivm de ruimte. Wat we zowieso niet meer willen missen is het inritsbare kuipzeil. Dit is wel erg handig.
Nu is mijn vraag: Is de Holtkamper inderdaad een snelle klapper of ben je hiermee uiteindelijk ook 2,5 uur mee bezig om alles op te zetten?
voor de flyer durf ik het niet te zeggen. Dat kunnen ze je zo laten zien in Emmen of Bunnik.
Onze 1e keer met de cocoon (incl adventure tent, luchtbedden voor die tent) spullen in de keuken een plek geven etc, waren we 2,5 uur bezig.
De keren erna waren we binnen 45 minuten ingepakt en ingeklapt, opzetten ging net zo snel.
Het uit/inklappen zelf is echt minuten werk, meeste tijd gaat in het opruimen zitten. Veel kan je echter vaak de avond ervoor doen. (geldt denk ik voor alle merken)
Kom overigens veel snelle wagens tegen op dit forum en lees ook vaak dat het waterpas zetten redelijk wat tijd kan kosten, met name bij wagens met een harde top.
Citaat van: Swede op augustus 10, 2012, 02:32:32 PM
De keren erna waren we binnen 45 minuten ingepakt en ingeklapt, opzetten ging net zo snel.
Zonder te willen suggereren dat ik anti-holtkamper zou zijn (ik zou niet durven :O), zo lang doen wij ook over de Columbia. Hoe lang doen jullie over de Neptune?
Met de odyssee waren wij in een uur klaar.
Nu met de kyte een 20minuten dan staat ie volledig.
Dit kan sneller wel.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
De laatste keer opzetten van de Neptune heeft 2,5 uur geduurt (inclusief opzetten kastjes e.d.) Dit wel zonder kinderen, daar hadden we even oppas voor...
Het inklappen doen we wanneer we weggaan, dit omdat als je de voortent weghaalt, je niets overhoudt dan de wagen zelf en dat is lastig ivm bagage en de keuken.
Het opbreken doen we dan denk ik ook zo'n 2 uur over.
Dat is inderdaad een aardige tijd met opzetten/afbreken. Met Holtkamper zal dat zeker sneller gaan. Het is wat hierboven al werd vermeld, de meeste tijd gaat gewoon in het uitpakken/opruimen van de spullen zitten.
Het is altijd wel leuk om de filmpjes te bekijken hoe de fabrikanten de vouwwagen opzetten alsof de duvel achter hen aanzit maar heb nog nooit mensen op een camping zo hun vouwwagen op zien zetten na een 'lange' reis, daarna komt het uitladen en plaatsen van alle spullen nog wat gewoon tijd in beslag neemt. Kan wel begrijpen dat mensen een vouwwagen met voortent willen die wat makkelijker/sneller is op te zetten, daarom zijn wij ook van Alpenkreuzer Super Gt overgestapt naar een Spacer, in de basis was de Alpenkreuzer ook vlot, alleen met de voortent was je langer bezig.
Ja afbreken duurt iets korter want je hoeft niet meer waterpas te stellen.
Alle rommel om ons heen ruimen we de dag ervoor op.
Voordeel kyte is dat je nog steeds de complete leefruimte hebt.
Het maakt niet uit of je 1 nacht staat of de hele week.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Doet iedereen nu net of het een wedstrijd is..............dat opzetten van die vouwwagen.
Als het moet staat onze CC heeeeeeeeeel snel, maar ik bewaar toch de rust om hem weloverwogen neer te zetten.
Wij pakken de CC zo in dat we na het opzetten van de wagen weinig 'op zijn plaats' hoeven te zetten, het meeste spul kan gewoon onder het bed blijven liggen waar we het het met het inpakken neer hebben gelegd :J .
het is geen wedstrijd, maar als je regelmatig van camping wilt wisselen is het wel fijn als je geen hele vakantiedagen kwijt bent aan afbreken en opbouwen van je vouwwagen. blijf je lang op dezelfde plaats dan is het natuurlijk niet zo spannend.
als onze kids wat groter zijn gaan wij ook naar een snellere klapper kijken om wat meer te kunnen gaan trekken....
Als onze kinderen zo groot zijn dat ze niet meer mee gaan wordt het zeker geen vouwwagen meer maar een caravannetje, zonder voortent met luifeltje.
Het gaat mij niet om de snelheid maar om het gemak.
tja dan kom je bij de snelklappers uit
Wij zijn dit jaar zonder kinderen met onze Cocoon rondgetrokken.
Opzetten, incl. alles op zijn plaats zetten duurt ongeveer 40 minuten. Dan staat ook echt alles, incl. W: bier :)
We zijn binnen een uur weg, dan reken ik vanaf het moment van: goh, we moeten nu echt beginnen tot het moment van gedoucht in de auto zitten.
Onze ervaring is dat er bij een kort verblijf minder uit de wagen gehaald wordt om op te hangen/neer te zetten. En minder eruit betekent ook minder erin bij het weggaan. :)
ben stiekum trouwens allang gevallen voor de kyte maar vind het nog teveel geld voor iets wat je maar enkele weken per jaar gebruikt. Dat wordt over een paar jaar een goeie tweedehands aanschaffen denk ik.
Ik wil gewoon even meegeven dat als je voor een Flyer gaat ook moet sjouwen met de keuken. De keuken moet je altijd van de dissel halen als je de Flyer openzet. Ook voor één overnachting. Tenzij jullie natuurlijk gaan voor een Flyer zoder keuken. Wil je geen keuken verslepen dan heeft Holtkamper andere modellen. De Spacer heeft het meeste weg van de Flyer en je hoeft de keuken niet te verrijden.
Ik kan alleen zeggen dat we zeker geen 2,5 uur bezig waren met onze Flyer. Hangt er altijd vanaf hoeveel je in en uit wil pakken. Reken 1 uurtje en dan had alles wel zijn plaats.
Wij hebben op de heenreis deze vakantie in 3 gedeelten gedaan. De eerste overnachting alleen de wagenbak opgezet en vanuit de achterbak geleefd. Na het pannekoekenbakken begon het helaas te regenen en dan mis je wel een voortent of in ieder geval een luifel. Voor de 2e overnachting, daar bleven we 2 nachten hebben we toch de voortent opgezet en dat is toch wel prettiger...
We hebben er veel over gedacht en gebrainstormd en we willen toch gaan informeren wat het kost om een extra rits aan de wagenbak te laten makern zodat we de luifel die we nu al hebben daaraan kunnen ritsen voor een overnachting. De keuken dekken we dan af met het dekzeil van de vouwwagen.
Ook wij zullen als de kinderen groter zijn wel gaan overstappen naar een snellere, kleinere vouwwagen denk ik zo...voor nu nog niet we zijn nog steeds erg blij met de ruimte en dat dat meer tijd kost met opzetten nemen we dan maar voor lief!
Citaat van: CabanonJoeri op augustus 10, 2012, 09:08:49 PM
ben stiekum trouwens allang gevallen voor de kyte maar vind het nog teveel geld voor iets wat je maar enkele weken per jaar gebruikt. Dat wordt over een paar jaar een goeie tweedehands aanschaffen denk ik.
Tja dat was bij ons ook het grootste punt.
Maar probeer er nu vaker mee weg te gaan.
En je geniet dan wel steeds van je eigen mooie wagen.
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.
Het algemene beeld is dat de Holtkamper idd sneller staat. Als je bij de Flyer ook de keuken moet verplaatsen valt deze waarschijnlijk al af (of ze moeten hier bij Holtkamper een ingenieus systeem voor hebben :P), we zullen morgen wel zien in Emmen, we zijn op Holtkampergebied vrij blanco en laten ons verrassen :K
Wij gingen van een mercury naar een kyte. Nu 3 keer verkast. Morgen naar de laatste camping. Ik zal nog een wat uitgebreider verslag plaatsen maar hij bevalt al super....
Het is niet alleen de opzettijd maar ook de inrichting. In de kyte zit alles onder je bed. Hier blijft het ook dit scheelt bij aankomen en inpakken zeer veel verslepen van spullen. Hetzelfde geldt voor de werkelijk ideale keuken! Voorheen haalden we de dag voor vertrek de voortent al weg. Dit hoeft ook niet meer. Al met al veel praktischer zo.
Citaat van: Jessica Stephan op augustus 10, 2012, 09:53:04 PM
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken.
Het algemene beeld is dat de Holtkamper idd sneller staat. Als je bij de Flyer ook de keuken moet verplaatsen valt deze waarschijnlijk al af (of ze moeten hier bij Holtkamper een ingenieus systeem voor hebben :P), we zullen morgen wel zien in Emmen, we zijn op Holtkampergebied vrij blanco en laten ons verrassen :K
Een Spacer is dan inderdaad een optie. Keuken kan op de dissel blijven. Een en ander ligt er ook aan waar je naar toe gaat op vakantie. Een Spacer heeft een grotere voortent dan bijvoorbeeld een Cocoon. De harde bak kan voor sommige een nadeel zijn. Bij ons gaat alles in de bak en in de auto. Dakkoffer niet nodig...en we hebben nogal wat bij hoor!
Die keuken van de Flyer-dissel halen kost mij echt niet meer dan een paar minuutjes. Dat maakt toch niet zoveel uit?
Voor ons dus wel. Daarom ( en wat andere redenen)zijn wij van een Flyer naar een Cocoon gegaan.
Ik was het helemaal zat de zware volle keuken over een hobbelig, soms drassig, grasveldje te trekken.
Nu voor het eerst een lange vakantie met de Cocoon XL weggeweest en alles ging haast blindelings vanzelf.
Een andere reden was dat ik de vouwwagen helemaal alleen kan (moet) opzetten en weer inklappen. En dat ging perfect. Een klein minpuntje is toch wel om de kogeldruk juist te krijgen bij een MTT trailer met keuken achterop en disselbak voorop. Ik heb de disselbak compleet vol moeten stampen en flessen water en ander spullen.
Ga dus toch een staalplaat laten coaten, die onderin mijn disselbak komt te liggen, voor standaard meer kogeldruk.
Wat ons ook opgevallen is, is dat de Cocoon XL veel kleiner lijkt dan een Flyer, maar in weze net zo veel ruimte biedt en veel praktischer is voor ons. En dat je niet perse al een zeer grote plaats moet hebben voor de oppervlakte, zoals de Flyer.
Maar wij hebben wel 8 jaar genoten van de Flyer, absoluut!
Kwaliteit, die staat!
Wij zijn dit jaar voor het eerst met onze Cocoon MTT weggeweest. Ideaal met verkassen. We hadden de spullen zo geladen dat er erg weinig in de auto zat. De tassen met kleren onder het bed en die konden dus ook gewoon blijven staan. Het scheelt erg veel met in- en uitruimen als je weer naar een volgende camping wilt gaan. s'avonds alles al onder het bed leggen, hoef je de volgende dag alleen in te klappen en wegwezen. Van het moment van opstaan tot vertrekken van de camping kan dan in minder als 1 uur. De keuken zit bij ons vast op de wagen, daar hoeven wij dus niets aan te doen.
Al met al is de wagen ons goed bevallen met 5 verschillende campings die we hebben bezocht.
Citaat van: Qwaqa op augustus 10, 2012, 09:02:36 PM
Als onze kinderen zo groot zijn dat ze niet meer mee gaan wordt het zeker geen vouwwagen meer maar een caravannetje, zonder voortent met luifeltje.
Dachten wij vorig jaar ook.........is toch een nieuwe CC geworden (met een luxere keuken dan sommige c......ns ;) )
Gisteren naar Holtkamper geweest en ik moet zeggen dat het idd mooie vouwwagens zijn. De mooiste en voor ons meest praktische vinden we een Cocoon. De S uitvoering met een Adventure tent voor de kids. Optimaal zou een MTT uitvoering zijn, maar dat is zo nieuw dat deze voor ons nog niet te betalen is.
We gaan nu afwegen of we onze Neptune uit 2010 willen "ruilen" voor een voor ons betaalbare Cocoon (zal er dan een moeten worden tussen 2000 en 2005, gezien de prijs)
Als de Neptune eenmaal staat blijft het ook een prachtige wagen. Dus blijf nog even twijfelen... :?
Citaat van: Jessica Stephan op augustus 12, 2012, 10:18:14 AM
Gisteren naar Holtkamper geweest en ik moet zeggen dat het idd mooie vouwwagens zijn. De mooiste en voor ons meest praktische vinden we een Cocoon. De S uitvoering met een Adventure tent voor de kids. Optimaal zou een MTT uitvoering zijn, maar dat is zo nieuw dat deze voor ons nog niet te betalen is.
We gaan nu afwegen of we onze Neptune uit 2010 willen "ruilen" voor een voor ons betaalbare Cocoon (zal er dan een moeten worden tussen 2000 en 2005, gezien de prijs)
Als de Neptune eenmaal staat blijft het ook een prachtige wagen. Dus blijf nog even twijfelen... :?
Gewoon rustig nadenken en marktplaats veelvuldig raadplegen. Nu begint aanbod goed los te komen. Er staan nu zo'n 750 klappers op marktplaats (normaliter rond de 500) en dat gaat nu oplopen tot boven de 1100...keuze genoeg dus. En als een nieuwe te duur is kan een outlet-model bij Holtkamper ook een optie zijn. Hebben wij ook gedaan. Iets oudere bak maar met een ongebruikte tent. Ruikt en ziet er uit als nieuw maar de prijs wel even iets interessanter en gewoon garantie!
Ik zou er goed over nadenken; zeker als je de Neptune zelf nieuw hebt gekocht.
Persoonlijk zou ik nooit iets wat ik zelf nieuw heb aangeschaft 'ruilen' voor iets wat al vele jaren (10?!?) door derden gebruikt is. Dit onder het motto 'je weet wat je hebt' en 'je weet niet wat je er voor terugkrijgt'.
Citaat van: nunogconway op augustus 12, 2012, 10:32:42 AM
Ik zou er goed over nadenken; zeker als je de Neptune zelf nieuw hebt gekocht.
Persoonlijk zou ik nooit iets wat ik zelf nieuw heb aangeschaft 'ruilen' voor iets wat al vele jaren (10?!?) door derden gebruikt is. Dit onder het motto 'je weet wat je hebt' en 'je weet niet wat je er voor terugkrijgt'.
In principe mee eens...vandaar dat wij een ongebruikte tent hebben gekocht.
Citaat van: nunogconway op augustus 12, 2012, 10:32:42 AM
Ik zou er goed over nadenken; zeker als je de Neptune zelf nieuw hebt gekocht.
Persoonlijk zou ik nooit iets wat ik zelf nieuw heb aangeschaft 'ruilen' voor iets wat al vele jaren (10?!?) door derden gebruikt is. Dit onder het motto 'je weet wat je hebt' en 'je weet niet wat je er voor terugkrijgt'.
Wij wilden graag iets hebben wat
echt van ons was, geheel eigen en vertrouwd. En zo voelt het na twee jaar dan ook.
Citaat van: CabanonJoeri op augustus 10, 2012, 09:08:49 PM
ben stiekum trouwens allang gevallen voor de kyte maar vind het nog teveel geld voor iets wat je maar enkele weken per jaar gebruikt. Dat wordt over een paar jaar een goeie tweedehands aanschaffen denk ik.
2e hands zijn ze nog ?12000!! ::)
Maar dan heb je wel iets bijzonder moois
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
daarom nog maar een paar jaar wachten en sparen he... dan worden ze wellicht nog een paar duizend minder.... en tjah, ieder zijn budget he.
Citaat van: CabanonJoeri op augustus 12, 2012, 09:44:14 PM
daarom nog maar een paar jaar wachten en sparen he... dan worden ze wellicht nog een paar duizend minder.... en tjah, ieder zijn budget he.
Per saldo heeft langer wachten geen zin
Je huidige wagen wordt minder waard, en de nieuwe worden steeds duurder,
als je het budget beschikbaar hebt, kan je beter kopen, en met een 2de hands van zeg 2jaar nieuwer blijft hed prijsverschil globaal gelijk, want de leeftijden ten opzichte van elkaar veranderd niet.
Succes!