Wie heeft er ervaring met de Kampala?
Wij hebben een Kampala een dag in ons bezitwe hebben hem nu een keer opgezet en zijn geinteresseerd in de tips en trucs voor deze tenttrailer.
Zeg maar, wat wil je weten?
1 tip die ik je kan geven is de volgende. Als je hem openklapt, en je staat voor het opengeklapte bed (die met dat ondertentje), dan heb je aan de linkerkant bij de schanierconstructie van de buizen, een vreemde gebogen "haak" zitten. Het idee hierachter is, dat als je hem dichtklapt, deze haak op een andere buis komt te liggen. Echter, als je niet oplet schuurt, je tentdoek bij het in en uitklappen hier langs en heb je kans op een gat in je tentdoek! Ik heb hem er dan ook direct afgezaagd.
Verder is niet nagedacht over de gasveer van het 2e bed in combinatie met het tentdoek. Bij het dichtklappen en opvouwen, komt het tentdoek hier tegen aan. Daar let je niet op en je ziet het ook niet goed. Gevolg is, dat na een paar keer klappen, er vuil en smeer van de gasveer aan de binnenkant op je tentdoek komt. Het was handiger geweest las ze hier een stukje bisonyl hadden genaaid.
Andere tip: monteer zelf een disselbak, scheelt je een boel centen. Binnenkort plaats ik foto's van de door mij gemonteerde disselbak.
Wij hebben sinds kort ook een Kampala en we hebben deze vorig weekend uitgetest. Wij zijn zeer tevreden want eenmaal dat hij staat, is het een fantastische tent.
We hebben wel al ondervonden dat je wel degelijk enkel tips & tricks nodig hebt om er ten volle van te genieten, zeker bij het opzetten. Wij hebben gezocht wat voor ons de eenvoudigste manier is om hem snel en goed uit te klappen en dit wijkt wel af t.o.v. de aanbevolen instructies.
Wij ritsen de boog nl. niet in voor het uitklappen, wel als de voortent al naar voren is getrokken. De stappen die wij volgen:
- waterpas zetten van de wagen
- de boog ineenklikken en voor de wagen leggen
- openklappen van het bed
- twee uitschuifpalen naar voren brengen (nog niet uitschuiven of bevestigen)
- de voortent naar voren trekken en laten rusten in de vouw van het scharnierpunt (over de keuken)
- rechttrekken van de tent (hier moet je wel met twee zijn, we hebben spanriemen bevestigd aan de bovenzijde (midden) van de slaapkooien. Waardoor je constructie gemakkelijk recht trekt. Tijdens het recht trekken, kruip je onder het tentzeil.
- de spanriem aan de rechterzijde haak ik dan in een andere riem die rond de beugel van het reserverwiel zit, dit d.m.v. een musketon. Op deze manier staat het slaapgedeelte recht en blijft het ook staan.
- de voortent verder over de uitschuifstokken brengen en de boog inritsen
- uitschuifstokken bevestigen
- verder uitduwen van de uitschuifstokken en de tent staat.
Inklappen is hetzelfde, enkel in tegenovergestelde volgorde. We laten de spanriemen ook zitten zodat je de volgende keer nog sneller staat.
Als ik het zelf zo uitschrijf, lijkt het ingewikkelder dan het in feite is. Voor mij is het openzetten van de tent volgens de handleiding, te moeilijk. Ik vrees ook dat de kracht die op de bevestigingspunten met de boog komen te sterk is waardoor die klemmen bijna altijd losschieten. Ook als er wind staat, krijg je op het moment van overtrekken van de boog, een mooie parachute waaronder de wind vrij spel krijgt. Gevaar: vervormen van de uitschuifstokken. Maar dit lijkt niet enkel het gevaar bij de Kampala maar ook bij Kavango. Mijn broer heeft dit parachute effect nl. bij zijn Kavango al mogen ervaren.
Ik hoop dat dit je wat verder kan helpen.
Jullie manier van opzetten is redelijk uniek en is niet volgens de manier van Aart Kok. Jij geeft aan dat het opzetten via de handleiding van Aart Kok te moeilijk is? Leg dat eens uit. Jullie manier lijkt mij absoluut niet de snelste en eenvoudigste manier.
Door de twee uitschuifstangen naar voren te brengen, gaat de rest van de constructie ook mee omhoog. Vervolgens laten jullie het doek op deze stangen rusten, zonder dat deze enige steun hebben met de grond. Om daarna onder het doek te kruipen en de bogen er in te ritsen, lijkt mij ook verre van handig. Maar goed, ieder zijn manier.
Wij klappen het bed open, vouwen het tentdoek uit. Ritsen beide bogen er in. Zetten de 2 uitschuifstangen vast aan de binnenste boog en trekken de hele tent vervolgens met zijn 2-en omhoog. De uitschuifstangen uitschuiven totdat de tent strak staat en als laatste de spanstang tussen de twee bedden aanbrengen. Door dit met zijn 2-en te doen, staat de tent bij ons ruim binnen 10 minuten.
Een handige tip is, om een klein stukje isolatietape o.i.d. in het midden van de bogen te plakken, zodat je de bogen exact in het midden hebt geritst.
Hallo,
Wij zijn ook net in het bezit van een Kampala en hebben hem 1 x opgezet. We zijn erg benieuwd naar de foto`s van de disselbak, hoe te plaatsen, waar op te letten e.d.
Verder vroeg ik mij het volgende af. Gebruiken jullie het ondertentje ook als tentje of alleen als bagagebuidel? Het lijkt mij nogal warm worden zonder ventilatie in het tentje.
groet Saskai
Ik ken jullie wagen niet, maar mijn ervaring is dat ondertentjes een fantastisch klimaat hebben. Heerlijk koel bij warmte, en minder koud bij nachtvorst.
Hoi,
Het tentje is gemaakt van het zelfde zeil als waar het kuipgrondzeil van is gemaakt.
Mijn zoontje heeft er 1 x ingeslapen toen het vrij fris was en toen hadden we wel wat last van condens.
groet
Saskia
@rijzinga
Het probleem dat wij ervaren om de tent op te zetten volgens de instructies van Aart Kok, is dat de boogklemmen lossen op het moment dat je de tent opentrekt. En dan begint het geknoei. Vandaar dat we een alternatieve manier hebben gezocht. Heb jij hier dan nog nooit problemen mee gehad?
@Deejaai Het aandraaien van de boogklemmen is wel iets waar je op moet letten inderdaad. Je moet ze onder de juiste hoek vastzetten en goed aandraaien. De klemconstructie die wordt gebruikt, is niet optimaal. 1 hendel is mij deze vakantie afgebroken (wachten is op reactie Aart Kok). MAar losschieten is slechts 1 keer overkomen (de 1e keer). Een goed alternatief hiervoor, is om gebruik te gaan maken van vleugelmoeren. Dat klemsysteem staat sjiek maar het moet functioneel zijn.
Alle informatie aangaande de disselbak die ik heb gemonteerd op onze Kampala, is hier te vinden: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,10545.0.html (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,10545.0.html)
Nog een vraag aan iedereen. Wie weet een mooie manier om de tent op te vouwen in de wagen. Aan de zijkanten blijft het dikker. Wat doen wij niet goed?
wij vouwen onze voortent eerst tot een lange baan op en dan de punten naar het midden vouwen en zo verder tot de maat die we willen hebben
Dat is lastige manier bij een vaste voortent zoals de Kampala.
ik heb mijn bericht weg gehaald om dat ik dacht dat het een ander model was :X
Dat is een lastige manier bij een enkelklapper met markies systeem zoals de Kampala.
Het opvouwen van de tent van de Kampala, is iets wat je hier niet 1 2 3 kunt beschrijven. Dan wordt je gek ::)
Het is niet heel moeilijk en het kan vrij snel en netjes. Ik heb namelijk een hekel aan een tent met 10.000 kreukels.
Volgens hk mag je anders er alles onder proppen kreukels gaan er vanzelf uit.
En een vouw steeds op dezelfde plek schijnt ook niet goed te zijn.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Kampala nu al 4 jaar en zeker bij opzetten blijft het een lastige, met name de bevestiging uitschuifstok vs boogstok. Deze is bij ons al meerdere keren verbogen. Bij eerste instructie bij De Jong moesten we de tent mbv de uitschuifstok naar voren halen en vooral niet bij de boog vastpakken, bij navraag bij AK bleek dat we juist de boog vast moesten houden en niet de uitschuifstok, en last but not least vorig jaar hebben we alsnog een extra instructie gehad bij AK en daar werd weer aangegeven dat we beide moesten vasthouden en naar voren trekken. De wagen is zeker niet in je eentje te plaatsen ondanks dat het instructieboekje wel dat vermoeden geeft. Ook gaf bij ons de aansluiting tent vs luifel de nodige problemen bij regenval, de rits wordt namelijk niet afgedekt door een vlap maar de regen valt er koud op en loopt door de rits naar beneden (AK gaf aan dat het een zonneluifel zou moeten zijn en deze niet bedoeld zijn om droog onder te zitten'. Maar desalniettemin als de wagen eenmaal staat zou ik niks anders meer willen zeker omdat in de zijkanten ramen zitten en indertijd nog maar weinig model beschikbaar.
Citaat van: Wouter168 op maart 25, 2013, 10:12:51 PM
Kampala nu al 4 jaar en zeker bij opzetten blijft het een lastige, met name de bevestiging uitschuifstok vs boogstok. Deze is bij ons al meerdere keren verbogen. Bij eerste instructie bij De Jong moesten we de tent mbv de uitschuifstok naar voren halen en vooral niet bij de boog vastpakken, bij navraag bij AK bleek dat we juist de boog vast moesten houden en niet de uitschuifstok, en last but not least vorig jaar hebben we alsnog een extra instructie gehad bij AK en daar werd weer aangegeven dat we beide moesten vasthouden en naar voren trekken. De wagen is zeker niet in je eentje te plaatsen ondanks dat het instructieboekje wel dat vermoeden geeft. Ook gaf bij ons de aansluiting tent vs luifel de nodige problemen bij regenval, de rits wordt namelijk niet afgedekt door een vlap maar de regen valt er koud op en loopt door de rits naar beneden (AK gaf aan dat het een zonneluifel zou moeten zijn en deze niet bedoeld zijn om droog onder te zitten'. Maar desalniettemin als de wagen eenmaal staat zou ik niks anders meer willen zeker omdat in de zijkanten ramen zitten en indertijd nog maar weinig model beschikbaar.
Over het opzetten van de Kampala hoor je idd diverse opties. Wat van belang is, is dat je de bevestiging op de boogstok goed vastdraait. Vervolgens de uitschuifstokken
los zet / maakt en dan pas de hele tent naar voren trekt. Bij het omhoogtrekken houden wij ook ook eerst beide (uitschuif + boog) vast. Over het hoogte / zwaartepunt heen doe je dat alleen nog met boog, want bij de andere stokken kom je dan ook niet meer. De plastic bevestigingsdingen die je gebruikt om de uitschuifstok op de boog vast te zetten, heb ik vervangen door vleugelmoeren. Deze houden het geheel vele malen beter vast en schieten niet los.
Ik heb meerdere mensen gehoord over het "probleem" van water (bij regen) tussen de rits van de tent en de luifel. Wij hebben daar geen enkel probleem mee en al enkele keren stevige regen gehad in de Ardeche. Ook bij ons zit er geen flap o.i.d. over de rits heen. Aart Kok reageert met regelmaat vrij raar / vreemd op klachten. Ik had van een dergelijk gerenommeerd merk toch wel een professionelere houding verwacht.
Wat ik wel een ontwerpfout vind, is de manier waarop je de zonneluifel strak zet. Dit doe je d.m.v. een gesp die in het midden (en 2 aan de zijkanten) van de luifel zit. Je trekt de gehele luifel (en die is erg groot) op deze manier strak op het doek. Vanwege het enorme oppervlakte lukt dit niet echt goed. Daar komt bij, dat de boogstokken van de luifel dan gewoon los staan. Met een harde Mistralwind is er zoveel kracht op onze luifel komen te staan, dat het tentdoek in het midden bij de gesp was ingescheurd. Voor de reparatie hiervan hoef je overigens niet bij Aart Kok aan te kloppen. Ik heb het daarom naar volle tevredenheid laten repareren bij de Vrijbuiter. Blijkbaar heeft Aart Kok meerdere klachten hierover gehad, want ze hebben vorig jaar de constructie van de luifel enigszins veranderd. En dat is niet voor niets!! Ik los het inmiddels anders op, waardoor de luifel niet meer aan het doek, maar aan de boog zelf wordt strak getrokken. Hierdoor staat de luifel strakker en komt er geen onnodige spanning op het doek te staan. Ik zal hier eens een keer wat foto's van maken en hier posten. Ik ben het volledig met je eens, het is een prachtige tent! Onze Aart Kok is overigens van 2010..