Weet er iemand van de Belgische klappers hier op het forum wat nu juist de wetgeving is ivm de belasting op een vouwwagen?
http://www.bccma.be/reglementering.cfm (http://www.bccma.be/reglementering.cfm)
Op deze link staat de regelgeving maar mij lijkt die voor een vouwwagen zeer onduidelijk en/of bediscussieerbaar.
Citaat van: wemsey op september 08, 2012, 09:26:31 PMOp deze link staat de regelgeving maar mij lijkt die voor een vouwwagen zeer onduidelijk en/of bediscussieerbaar.
Volgens mij is wat daar staat zo helder als glas. Een cara :ca of vouwcara :ca of een wagen met een uitvouwbare tent zijn kampeeraanhangwagens. Een aanhangwagen waar je bagage en/of een tent in mikt zijn gewone kleine aanhangwagens. Maar zoek even op dit forum. Dit is -ik meen ergens aan het begin van dit jaar- al eens eerder ter sprake geweest.
Kan het in ieder geval niet direct terugvinden hier op het forum :?
:off @Alex verplaatst naar Reizen? Snap ik niet. Een forum waar veel Vlamingen op zitten, waarvoor dit een thuis topic is, dat is toch niet echt Reizen...
Citaat van: wemsey op september 08, 2012, 10:15:51 PM
Kan het in ieder geval niet direct terugvinden hier op het forum :?
Ik zal morgen wel even zoeken. Tapatalk search is nogal beperkt.
Hier in België hebben we belastingen op vanalles en nog wat (ik geloof dat we zelfs belastingen hebben op schoonmoeders en grapjes over Nederlanders)
maar van een vouwwagenbelasting heb ik nog nooit gehoord.
Citaat van: StijnMattheus op september 08, 2012, 11:33:50 PMmaar van een vouwwagenbelasting heb ik nog nooit gehoord.
Dat komt misschien omdat-ie zo niet heet. ;) :P Maar zoveel zaken als Vlamingen en Nederlanders van elkaar onderscheiden, zo vergelijkbaar en eensgezind zijn zij in het ontwijken en ontduiken van belastingen. Ofwel door te stellen 'wizziknie' ofwel door de onrechtmatigheid, onzinnigheid of onwenselijkheid ervan te benadrukken. :)
Vroeger deed ik als vakantiewerk het afleveren van televisies voor een lokale wit- en bruingoedketen. En je wilt niet weten hoe vaak ons geld geboden is om de administratieve zaken m.b.t. het toen nog bestaande kijk- en luistergeld te 'vergeten'. :P
Denk je niet dat je als consument toch op zijn minst ervan op de hoogte moet 'gebracht' worden dat er zoiets zou bestaan?
Ik ga toch ook niet kijken in het vierhonderdelige wetboek van België als ik een brood ga kopen of ik er misschien toevallig geen belasting moet op betalen.
Ik heb er geen probleem mee om een belasting te betalen, maar dan moet die wel gecommuniceerd worden...
Citaat van: StijnMattheus op september 09, 2012, 12:36:11 AM
Denk je niet dat je als consument toch op zijn minst ervan op de hoogte moet 'gebracht' worden dat er zoiets zou bestaan?
Zoals bij ons in NL de regel geldt 'iedereen behoort de wet te kennen' terwijl niemand 'm helemaal en in detail kent, zal die regel in enige vorm in België ook wel bestaan. 'Ikwizzutnie' is dus niet geldig.
De Vlaamse online media die erover bericht hebben (Google op 'tax aanhangwagen'), meldden in een bijna overal gelijk bericht (wat dus ongetwijfeld ooit een persbericht van de overheid geweest is) dat de belasting altijd al voor alle aanhangers bestond, maar afgeschaft is voor kleine aanhangers. En het is een belasting die -kennelijk- op eigen aangifte gedaan moet worden. Vergelijkbaar met zoiets als een vergunning.
En toegegeven. Belasting op eigen aangifte. Daar zijn er in de strijd tegen belastingontwijking vandaag de dag niet veel meer van. :)
Komt er nog bij dat bij ons in Belgie de gemiddelde politieman niet weet wat een vouwwagen juist is. Het is sowieso een dicussiegeval want volgens de definitie van een kampeerwagen behoort een vouwwagen wel degelijk NIET thuis in die categorie terwijl ze in de volgende zin wel de vouwwagen vermelden. Plooicaravans en vouwwagens zoals fleetwood en opera zouden er dan eigenlijk wel onder vallen want die hebben een vaste inrichting.
Op de site van belastingen vlaanderen maken ze zelfs geen vermelding van vouwwagens daar staat in die categorie "kampeeraanhangwagen (caravan)"
Zo is er in Belgie ook al jaren lang discussie of je nu met een 2 zits streetbuggy wel of niet in de gebieden mag rijden waar quads verboden zijn.
Daar is ook geweldige dubbelzinnigheid over in de wet. De meeste agenten houden zich er al niet meer mee bezig want er blijkt geen juist antwoord te zijn.
En zo zijn er wellicht nog tal van andere leuke wetteksten waar je een forum mee kan vullen :J
Van de eerder genoemde website: (http://www.bccma.be/reglementering.cfm)
Citeer
1. Definitie
Een kampeeraanhangwagen is elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk bevestigd is. Worden aanzien als kampeeraanhangwagens: caravans (ook vouwcaravans) en camping-cars of met andere woorden aanhangwagens met een uitklapbare of uitvouwbare tent. Worden niet aanzien als kampeeraanhangwagens, aanhangwagens voor het vervoer van bagage, zelfs al zijn ze bestemd voor het vervoer van kampeermateriaal, stacaravans die niet bestemd zijn om door een personenauto over een tamelijk lang traject te worden voortgetrokken, en niet op de openbare weg mogen getrokken worden.
Ik kan het niet leuker maken, ook niet makkelijker, maar, eh, ik zou, eh, dus, eh, wel tsja, denken,hmmm dat...
Citaat van: wemsey op september 09, 2012, 09:17:53 AMOp de site van belastingen vlaanderen maken ze zelfs geen vermelding van vouwwagens daar staat in die categorie "kampeeraanhangwagen (caravan)"
http://www.bccma.be/reglementering.cfm (http://www.bccma.be/reglementering.cfm)
"Worden aanzien als kampeeraanhangwagens: caravans (ook vouwcaravans) en camping-cars of met andere woorden aanhangwagens met een uitklapbare of uitvouwbare tent." Daar zit geen woord Chinees bij. :)
Inmiddels heb ik op het forum gezocht en gevonden (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,5733.msg100331.html#msg100331).
Citaat van: Frankie op september 09, 2012, 01:43:08 AM
Zoals bij ons in NL de regel geldt 'iedereen behoort de wet te kennen' terwijl niemand 'm helemaal en in detail kent, zal die regel in enige vorm in België ook wel bestaan. 'Ikwizzutnie' is dus niet geldig.
Dit kan dan wel een terecht argument zijn, maar dat zou dan willen zeggen dat iedereen die iets koopt of iets doet (of niet doet), eerst de moeite moet doen om een en ander op te zoeken in wetteksten die geen mens begrijpt. Dit lijkt me op zijn minst een onrealistische verwachting te zijn. Dat is m.i. gewoon onmogelijk. Dat moet toch anders kunnen...
voorbeeld:
Als ik een akte onderteken om een bedrijf op te richten of om een huis te kopen bij de notaris, dan staat die akte voor 3/4 vol met wetteksten die betrekking hebben op de inhoud van de akte in kwestie. Dat is duidelijk voor de rechtspersoon die deze akte onderschrijft. De wetteksten worden u aangeboden en dan kan je idd niet zeggen dat je het niet wist.
op deze manier zou men ook verkopen van andere zaken kunnen organiseren. Verplicht de dealer om de wetteksten in hun documenten op te nemen zodat de wet tot bij de burger geraakt. DAN kan je als overheid eisen stellen en is het argument van 'ik wist het niet' ontkracht.
Ik kan er best inkomen dat de overheid een belasting heft op vanalles en nog wat en ik heb er niets op tegen om die dan ook met de glimlach te betalen, maar men moet niet van de bevolking verwachten dat men het allemaal van tevoor gaat opzoeken, dat werkt gewoon niet.
Citaat van: StijnMattheus op september 09, 2012, 10:00:12 AMIk kan er best inkomen dat de overheid een belasting heft op vanalles en nog wat en ik heb er niets op tegen om die dan ook met de glimlach te betalen, maar men moet niet van de bevolking verwachten dat men het allemaal van tevoor gaat opzoeken, dat werkt gewoon niet.
De mate waarin wat je vindt afwijkt van de realiteit is geen argument. Bovendien vind ik het in dit geval wat gezocht. Die belasting is er in België altijd al geweest en werd bekend veronderstelt. Nu hij op eenvoudige aanhangers vervallen is ga je opeens stellen dat je op enig moment meegedeeld had moeten worden dat je die belasting moet betalen.
Als ik in NL mijn hengel in het water gooi of zelfs maar een vishengel koop, is er ook niemand die tegen me zegt dat ik een -verplichte- visakte nodig heb.
Weet ik wel, mijn punt is gewoon dat het voor de bevolking niet altijd even evident is om van alles op de hoogte te zijn.
De regelneverij is van die aard dat men het zo ingewikkeld maakt dat mensen afhaken en dat de burgerzin ondermijnd wordt zodat mensen het maar zijn gang laten gaan.
De meeste goed bedoelende mensen gaan inderdaad eens nakijken wat er moet gebeuren om in orde te zijn, maar voor elke burger die dit doet is er ook een die het niet doet.
Daar zijn de goedbedoelenden dan de dupe van.
Citaat van: Frankie op september 09, 2012, 09:49:28 AM
http://www.bccma.be/reglementering.cfm (http://www.bccma.be/reglementering.cfm)
"Worden aanzien als kampeeraanhangwagens: caravans (ook vouwcaravans) en camping-cars of met andere woorden aanhangwagens met een uitklapbare of uitvouwbare tent." Daar zit geen woord Chinees bij. :)
Dat is geen officiele overheidsdienst he. En je moet dan wel de volledige definitie beoordelen en niet een stukje ervan lijkt mij. Nu iedereen beslist natuurlijk zelf of hij de aangifte doet maar ik denk niet dat er veel belgen zijn die dit zullen betalen. Dit is voor mij zoeken naar extra belasting en daar zijn de meeste landgenoten niet echt mee bezig
;)
Wij hebben alles uitgezocht en:
1/ aan de hand van het door Frankie gevonden artikel WEL onze verkeersbelastingen (dus geen vouwwagenbelasting ;))betaald voor onze vouwwagen. Het kost ons iets meer dan 30 euro en daar wil ik geen risico voor lopen. Wij gingen er van uit dat onze aanhangwagen zijn gewicht < was dan 750kg dus daar moet normaal geen verkeersbelasting op betaald worden. Zelfs onze verzekeringsmakelaar heeft ons dit 4 jaar geleden zo verteld! Dit jaar (mede door forumlid Faba) kwamen we er achter dat dit totaal fout was.
2/Daarna hebben we bij onze autoverzekering navraag gedaan en blijkt dat we voor de vouwwagen met een geladen gewicht van meer dan 500 kg OOK MOESTEN BETALEN. We hebben dit braaf allemaal in orde gebracht. OK, het zijn allemaal extra's maar ik wil niet geconfronteerd worden met een schadegeval dat niet verzekerd is en waardoor we zelf moeten opdraaien.
Ik ben volledig akkoord dat het niet allemaal even duidelijk is en dat je niet van alles kan op de hoogte zijn. Wij waren dat dus duidelijk ook niet en reden dus al 4 jaar onbewust niet verzekerd en niet in orde met de verkeersbelasting rond. Wat niet weet, wat niet deert maar eens ik wist dat we niet in orde waren heb ik dat direct in orde gebracht.
Iedereen moet dit maar voor zichzelf uitmaken. Maar vanaf nu kan geen enkele Belg van dit forum zich nog verstoppen achter "ik wist het niet" :#
Alvast allemaal bedankt voor de reacties en de links. Even duidelijk stellen dat ik vooral in orde wil zijn met alles en zeker geen uitvlucht zoek om een belasting te ontduiken, vandaar ook dit topic. Maar waar geen belasting is moeten we er ook geen gaan zoeken lijkt mij. Navragen bij de officiele instanties blijft ook een persoonlijke interpretatie van de ambtenaar in kwestie gezien een vouwwagen in Belgie geen eigen officiele code voor aard van voertuig heeft.
Ik wil het toch even kort samenvatten :
volgens de vlaamse wetgeving zijn er 4 categorien van aanhangwagens:
?een gewone aanhangwagen;
?een kampeeraanhangwagen (caravan);
?een bootaanhangwagen;
?een aanhangwagen voor zweefvliegtuigen.
De vermelding van die 'caravan' tussen haakjes staat er ook niet voor niets bij
Je mag er hier dus van uit gaan dat een wegenbelasting niet nodig is voor een vouwwagen.
Stel dat je toch perse wil dat je vouwwagen onder de 2e categorie zou vallen dan voldoet hij nog steeds niet aan de volgende definitie;
De definitie van een kampeeraanhangwagen is in Belgie :
Een kampeeraanhangwagen is elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personenen waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd.
De dubbelzinnige extra zinnen die op sommige sites toch verwijzen naar vouwwagens komen niet van de officiele websites van de vlaamse regering.
Het is duidelijk dat een vouwwagen in Belgie gewoon niet opgenomen is in de wetgeving en blijft daardoor een vreemde zaak, ook voor de wetgever.
Definitie van een kampeeraanhangwagen:
Een kampeeraanhangwagen is elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk bevestigd is. Worden aanzien als kampeeraanhangwagens: caravans (ook vouwcaravans) en camping-cars of met andere woorden aanhangwagens met een uitklapbare of uitvouwbare tent. Worden niet aanzien als kampeeraanhangwagens, aanhangwagens voor het vervoer van bagage, zelfs al zijn ze bestemd voor het vervoer van kampeermateriaal, stacaravans die niet bestemd zijn om door een personenauto over een tamelijk lang traject te worden voortgetrokken, en niet op de openbare weg mogen getrokken worden.
Volgens mij duidelijk een Vouwwagen
Dit antwoord kreeg ik na een mailtje naar de jawel, dienst van de verkeersbelastingen!
Ja dat is nu net de dubbelzinnige tekst die van de site van BCCMA komt. Alleen al door die dubbelzinnigheid zal het niet mogelijk zijn iemand hiervoor te beboeten.
Citaat van: wemsey op september 09, 2012, 09:19:33 PM
Ja dat is nu net de dubbelzinnige tekst die van de site van BCCMA komt. Alleen al door die dubbelzinnigheid zal het niet mogelijk zijn iemand hiervoor te beboeten.
Huh. Moet jij eens opletten... Mensen worden dagelijks beboet voor dubbelzinnig omschreven zaken. De rechter is degene die de dubbelzinnigheid corrigeert.
Persoonlijk vind ik die tekst niet zo dubbelzinnig. Er staat geen woord Chinees in. Kun je hooguit nog stellen (wat je eerder deed) dat de BCCMA geen overheid is. Dan heb je gelijk. Vraag is wel waar een dergelijke, toch niet onbelangrijke organisatie deze verondersteld onjuiste of dubbelzinnige informatie vandaan gehaald heeft.
En om terug te komen op het beboeten: De eerste agent die een boete uitdeelt houdt bij de rechter ongetwijfeld voet bij stuk vanwege de strekking van de wet en de bedoeling van de wetgever. En de rechter volgt hem daar ongetwijfeld in. En dan is er dus alsnog wetgeving op basis van jurisprudentie. En ook jurisprudentie en de gevolgen daarvan wordt niet via de post op je deurmat gelegd. En toch is jurisprudentie onderdeel van de wetgeving die iedereen dient te kennen, ook al kent niemand hem. Ook van belastingwetgeving.
Even de officiele wetteksten er bijgehaald :)
http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm (http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm)
Koninklijk besluit 14 april 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
daarin staat duidelijk : elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd.
En niets meer.
Er is verder ook geen enkel KB dat vermedlding maakt van kampeeraanhangwagens
Die ambtenaar heeft dat dus gewoon zelf van de eerste de beste website gehaald ipv zijn eigen wetteksten erbij te halen.
Voor mij is het toch wel duidelijk hoor
Ik vrees dat heel deze discussie mijn vorig punt een beetje staaft.
het is niet evident voor de burger...
Citaat van: wemsey op september 09, 2012, 09:49:42 PM
Even de officiele wetteksten er bijgehaald :)
http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm (http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm)daarin staat duidelijk : elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk is bevestigd.
En niets meer.
Er is verder ook geen enkel KB dat vermedlding maakt van kampeeraanhangwagens
Laten we vaststellen dat 99 ,9 procent van alle vouwwagens bedoeld is voor het verblijf van personen en dat bij datzelfde percentage de binneninrichting (bed, bank, soms keuken) blijvend aan het koetswerk bevestigd is en daarmee dus voldoet aan de definitie.
Dat is weer een andere discussie. Zal iedereen zelf moeten uitmaken of zijn/haar vouwwagen daaraan voldoet
Citaat van: wemsey op september 10, 2012, 08:54:28 AM
Dat is weer een andere discussie.
Huh? Volgens mij is dat dus juist DE discussie die leidt tot de conclusie of de vouwwagen onderworpen is aan die belasting.
Leuke discussie, maar over hoeveel geld aanbelasting hebben we het eigenlijk?
en by the way wij betalen ook belasting over de vouwwagen in Nederland, heb bij aanschaf BTW betaald ;)
Citaat van: Bosje op september 10, 2012, 10:52:34 AM
Leuke discussie, maar over hoeveel geld aanbelasting hebben we het eigenlijk?
Ruim drie tientjes. Onafhankelijk van de waarde van de klapper/caravan/boottrailer
Citaat van: Bosje op september 10, 2012, 10:52:34 AM
en by the way wij betalen ook belasting over de vouwwagen in Nederland, heb bij aanschaf BTW betaald ;)
En (tot nog toe) 2% minder dan in België. :P
Tja, nogmaals, Belgische leden: Manlief werkt toevallig bij de instantie waar die centjes naartoe gaan (belastingen) en ik werk bij de instantie die boetes uitschrijft als mensen betrapt worden op niet betalen (politie). Niet dat wij hier op zoek zijn naar "ontduikers" :#.
In elk geval: de politieambtenaar weet dus WEL wat een campingcar (=vouwwagen) is en ik heb nu toch de indruk als ik collega's vertel over ons kampeermiddel, zij vrij goed weten waarover ikpraat :o
Verder is de wet naar mijn (misschien beperkte) inzicht niet echt interpreteerbaar= een campingcar is erop gemaakt om erin te verblijven, het is erop gemaakt, dat wil niet zeggen dat je dat ook doet. De intentie is er, het gebruik doet er niet toe.
Eenvrachtwagen +7.5 ton die maar voor 3,5 ton beladen blijkt, blijft een vrachtwagen 7,5 ton...
En dat van die verzekering klopt ook.
@Mieke: sorry dat ik je op kosten gejaagd heb, door er jou ook al eens fijntjes op te wijzen :P
Citaat van: faba op september 10, 2012, 04:18:49 PM
Tja, nogmaals, Belgische leden: Manlief werkt toevallig bij de instantie waar die centjes naartoe gaan (belastingen) en ik werk bij de instantie die boetes uitschrijft als mensen betrapt worden op niet betalen (politie). Niet dat wij hier op zoek zijn naar "ontduikers" :#.
Dan zouden jullie toch goed geplaatst moeten zijn om ons de juiste info te geven, dus dat zou alleen maar goed nieuws betekenen :J.
Maar een "campingcar" is toch niet gekend volgens de vlaamse wet?
En de definitie van een kampeeraanhangwagen is veel te vaag, daar vallen enkel de caravans onder volgens de juridische specialisten
Volgens hen is het zelfs onmogelijk hier een geldige boete voor uit te schrijven.
Ik vrees echt dat er geen duidelijk antwoord gaat komen en dat het echte antwoord pas in de toekomst door een rechter gaat worden gegeven.
Lang leve de onduidelijke Belgische / Vlaamse wetgeving
Nog even een toevoeging en dan ga ik stilaan stoppen want het begint mezelf te vervelen en er zijn leukere topics dan deze. (het interesseert me eigenlijk geen kl***n meer :))
Ik verneem vanavond nog dat het blijkbaar ook nog afhangt van waar je woont in Belgie. Officieel zou zelfs de wegenbelasting op elk type aanhanger nog steeds bestaan maar het vlaams gewest geeft een zogenaamde vrijstelling. Inwoners van het Brussels hoofdstedelijk gewest en het Waals gewest zouden nog steeds de wegenbelasting verschuldigd zijn voor elk type aanhanger. Strafer nog is dat, in het geval een vouwwagen niet onder een kampeeraanhangwagen zou vallen, dat de wegenbelasting van een aanhanger vanaf 500kg dan bijna 70 euro zou zijn ipv vooraan in de dertig euro.
Wemsey mij maakt het helemaal niet uit wat iemand ander er van vindt of wat jij er van vindt. IK betaal gewoon wat ik moet betalen, niet meer niet minder.
De info die ik mocht onvangen kwam van DE VLAAMSE OVERHEID dienst VERKEERSBELASTINGEN. Niet van een of andere site geplukt maar ontvangen via een mailtje naar 1207 (de alomgekende info lijn van DE VLAAMSE OVERHEID). Dus niet van een of andere weet ik wat.
Voor mij is die omschrijving zo klaar als een klontje, laat voor mij niks aan verbeelding over.
Dus ja het hangt ook af van waar je in België woont maar dat is voor ALLE verkeersbelastingen (dus ook die van je auto) en niet alleen voor vouwwagens en co. De verkeersbelastingen is GEEN federale bevoegdheid maar eentje van de gewesten!
Maar zoals gezegd iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken of je het wel of niet betaalt.
Klopt en ik wil hier ook niemand aanvallen, mijn excuses als dat zo overgekomen is.
Ik dacht via dit topic een duidelijk antwoord voor iedereen te krijgen. Jij geeft een antwoord vanuit uw standpunt en dat is zeker nuttig.
En voor de duidelijkheid : ik heb nog helemaal geen vouwwagen dus op zich heb ik er geen belang bij om mijn standpunt zo hard te verdedigen.
Het was voor mij en iedere belgische klapper tof geweest dat er duidelijk gezegd kon worden 'ja , je moet de belasting betalen'
Maar hoe meer info we verzamelen hoe meer we vaststellen dat de belasting wettelijk gezien niet voor alle types vouwwagens opgaat. Veel snelklappers en nieuwe tentrailers vallen over het algemeen niet onder de definitie van kampeeraanhangwagen en zijn bijgevolg niet onderhevig aan een wegenbelasting. De andere oudere types met vaste zitbanken zijn sowieso te betwisten volgens de juridische specialisten.
Maar inderdaad iedereen moet het voor zich uitmaken en ook ik zal als ik een eigen klapkar aanschaf, wat zeker de bedoeling is, bekijken of mijn vouwwagen aan de wettelijke eissen voldoet of niet.
Citaat van: wemsey op september 11, 2012, 08:44:25 AMVeel snelklappers en nieuwe tentrailers vallen over het algemeen niet onder de definitie van kampeerwagen en zijn bijgevolg niet onderhevig aan een wegenbelasting.
Deze uitspraak veronderstelt dat je eindelijk begrepen hebt en erkent dat vouwwagens wel degelijk aan belasting onderhevig zijn. Hoera.
Citaat van: wemsey op september 11, 2012, 08:44:25 AMDe andere oudere types met vaste zitbanken zijn sowieso te betwisten volgens de juridische specialisten.
Het is niet de eerste keer dat je zwaait met de mening van 'juridisch specialisten'. Los van het feit dat uit de aard der zaak juridische specialisten die elkaar in de rechtszaal ontmoeten het per definitie in 50 procent van de gevallen bij het verkeerde eind hebben omdat alleen de rechter beslist hoe de wet uitgelegd moet worden, begin ik wel benieuwd te raken naar de identiteit en autoriteit van de juridisch specialisten die deze uitspraken doen. De wetsteksten wijzen er namelijk op dat juist de binneninrichting en daarmee juist het bed en de banken (naast de algemene functie van het verblijf van personen) factoren vormen voor het wél onderhevig zijn aan belastingheffing.
Citaat van: StijnMattheus op september 09, 2012, 09:50:46 PM
Ik vrees dat heel deze discussie mijn vorig punt een beetje staaft.
het is niet evident voor de burger...
Zucht.... :?
ja zucht, ik kap ermee hoor in dit topic
Citaat van: wemsey op september 11, 2012, 10:03:37 AM
ja zucht, ik kap ermee hoor in dit topic
Dat lijkt me verstandig. Je begon deze thread zelf, met de uitspraak "Weet er iemand van de Belgische klappers hier op het forum wat nu juist de wetgeving is ivm de belasting op een vouwwagen?" waarmee je expliciet aangaf het NIET te weten, maar wel te vermoeden dat er sprake is van belasting. Naarmate de draad zich verder ontwikkelde en mensen je meer informatie aangereikt hebben die nodig is om je zelf tot de conclusie te laten komen dat er gewoon belasting over betaald moet worden, raakte je er zelf -op basis van volkomen onduidelijke bronnen- sterker van overtuigd dat je er
geen belasting over hoeft te betalen.
Dan ontstaat -althans bij mij en ik bespeur dat bij anderen ook een beetje- toch echt langzaamaan de moeilijk bedwingbare neiging om onbeleefd te worden. En dat lijkt me niet constructief. De vraag is -deze thread overziend- naar mijn idee echter gerechtvaardigd of je a priori eigenlijk wel ge?nteresseerd was in kennis en informatie in dit forum aanwezig met betrekking tot dit onderwerp om tot inzicht c.q. en oordeel te komen.
Als je de komende tijd met deze zelfde intentie probeert een juiste keuze te maken in je zoektocht naar een vouwwagen, wens ik je toch echt heel, heel veel sterkte...
In de wetgeving heb je qua aanhanger een onderscheid dat wordt gemaakt tussen kampeeraanhangwagen, (waarmee de caravan bedoeld wordt) en dan andere aanhangers onder 750 kg. Enkelassig en ongeremd, onder 750 kg maakt men een opdeling voor aanhangwagens die bedoeld zijn als vakantieverblijf (je hebt de aanhanger dus nodig om je vakantieverbliif overeind te zetten) en diegene die daar niet voor bedoeld zijn. Er bestaat in de wetgeving geen nominatieve lijst waarin duidelijk staat campingcar= 30 Euro belasting per jaar, caravan=... Euro/jaar, plooicaravan= ... jaar, andere vakantietoestanden op wielen=... jaar.
(Om het nog niet te hebben over het aanhangwagentje dat ik hier op het forum vond om achter een fiets te hangen ::))
De overdracht van verkeersbelasting van federaal niveau naar gewestelijk is overigens nog niet zo lang geleden (1 jaar effectieve overdracht van de bevoegdheden) ;)