Hallo allemaal,
Het valt mij geregeld op dat er een hardnekkig (voor)oordeel bestaat wat betreft de kwaliteit van Franse vouwwagens en ik vraag me af of dit terecht is of dat dat doordat het telkens gezegd wordt door diverse mensen en dus weer overgenomen wordt door anderen iets is wat in stand gehouden wordt... :?
Wij hebben namelijk zelf een Cabanon, een franse vouwwagen en ik vind dit een zeer degelijke vouwwagen van goede(zware) (290gr/m katoen) kwaliteit. Verder lees ik ook veel goede verhalen over de Trigano, ook frans. ::)
Ook lees ik geregeld dat er nog heel oude Jamet's rondrijden die nog prima dienstdoen. Kijk over smaak valt niet te twisten en iedereen kiest het model waar hij of zij zich het beste bij voelt of wat het beste in het budget past. Maar zouden er nou nog echt slechte vouwwagens gemaakt worden?
Ik denk dat het allemaal relatief is. Er zal best eens een slecht maandagochtend-model tussen zitten. Maar zoals je op dit forum regelmatig leest treft dat lot ook andere, niet Franse merken.
Je eigen ervaring is denk ik al bewijs genoeg dat het vooroordeel niet klopt!
Ik denk inderdaad dat het veelal een vooroordeel is, dus per definitie overdreven.
Het zal wel zo zijn dat er nu en dan iets niet correct gemonteerd wordt (heb ik trouwens nu voor met mijn Trigano Alpha (zie topic aldaar)) en dat er hier en daar een afwerkingsfoutje voorkomt..
Dit is dan m.i. niet door de zogenaamde Franse slag, maar gewoon door de graad van afwerking die een vw van die bepaalde prijsklasse heeft.
Ik bedoel: een Trigano Alpha kost 8450 euro basisprijs, een Combicamp gaat daar 4000 euro boven. Ik mag dan wel hopen voor de combicampers onder ons dat die afwerkingsfoutjes er niet zijn.
Er zijn hier genoeg topics te lezen over problemen bij andere, niet Franse, merken en types. Zoek maar eens op over de Holtkamper Kyte.
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van aantallen. Als er zeer veel wagens van Franse makelij worden aangekocht, is de kans ook groter dat er mankementen worden gemeld.
in totaliteit mischien niet.
Maar de proeftijd zou wel verlengd mogen worden waardoor de kinder ziektes opgelost worden voor ze op de markt gebracht worden.
Deze conclusie trek ik uit de verhalen die ik hier lees.
heb nu mijn 2 de Jamet en kan zeggen dat ik zeker tervreden ben.
Het is allemaal van minder zware kwalitijd als je het over ritsen en doek hebt.
Maar het gaat met gemak 20 jaar mee allemaal.
Waar het grootste verschil inzit is de afwerking en veel dingen zijn minder doordacht.
Maar dit zijn geen redenen dat een vouwwagen minder lang mee zal gaan.
Wel jammer trouwens dat er bij Jamet weer een serie zat met prblemen maar ook dit komt bij alle merken voor.
Citaat van: StijnMattheus op september 16, 2012, 10:03:41 PM
Ik mag dan wel hopen voor de combicampers onder ons dat die afwerkingsfoutjes er niet zijn.
Wat dat betreft heb ik geluk gehad met een 'foutloze' wagen, maar ook bij CC treden dit soort fouten op.
vooroordelen zijn per definitie niet oke.
ook al zou een merk/model 100 slechte leveren en jij heb net die goede, is het ook oké.
Verder telt ook het gebruik erg mee, ga je 1x per jaar weg (en naar 1 camping), zal minder snel tegen mankementen aanlopen, dan iemand die pakweg 5x per jaar er opuit trekt, en per trip gemiddeld 3 campings aandoet.
Zelf ben ik de gelukkige eigenaar van een Jamet Jametic, en daar zijn wat verhalen over geschreven, maar evenveel problemen als er waren, zoveel zijn er (hopelijk) ook opgelost. En dit zelfde geldt bijv ook voor een Holtkamper Kyte, om maar eens een paradepaardje te noemen.
Dus al die vooroordelen? klap die lekker in, en klap die klapper lekker uit en geniet elke mogelijkheid van je klapkar WW WW
Ik wens het niemand toe trouwens...
Het is rot als er iets niet correct is afgewerkt aan een toestel/ding/iets waarvoor je zoveel geld neertelt.
Ik denk dat ik voor veel mensen op het forum spreek als ik zeg dat er toch een grote hoop spaargeld in onze vouwwagens is gestoken.
En dan wil je wel dat het goed is natuurlijk.
Dit verlang ik van el produkt goedkoop of duur.
Hij mag minder doordacht zijn maar moet goed zijn.
Veel vooroordelen over Franse merken en dat is niet alleen met vouwwagen stammen uit het stenen tijdperk toen Franse slag echt Franse slag was en dat was in de tijd dat ze poep met lange oe schreven....
Tegenwoordig gaan de Franse merken net zolang mee dan merken uit een ander land, speelt wel mee hoe je er zelf mee om gaat natuurlijk.
Wat ik gewoon een beetje jammer vind is dat er al snel gezegd wordt dat franse vouwwagens niet deugen ...terwijl er idd bij de duurdere merken ook genoeg mis is/gaat maar daar is het dan niet een gebrek aan kwaliteit???
Ben het helemaal met je eens. Dan heet het ineens productontwikkeling...
En voor sommige mensen is het natuurlijk een makkelijk argument om de keuze voor een duurdere vouwwagen te verantwoorden. Want als die Franse karren ineens net zo goed blijken te zijn wordt dat een stuk lastiger... :#
Citaat van: Walter op september 16, 2012, 10:16:31 PM
Veel vooroordelen over Franse merken en dat is niet alleen met vouwwagen stammen uit het stenen tijdperk toen Franse slag echt Franse slag was en dat was in de tijd dat ze poep met lange oe schreven....
Tegenwoordig gaan de Franse merken net zolang mee dan merken uit een ander land, speelt wel mee hoe je er zelf mee om gaat natuurlijk.
+1
De vooroordelen over diverse merken stammen uit een tijd dat ze tot op een bepaalde hoogte nog gerechtvaardigd waren. Zo hebben mensen het bijvoorbeeld over de Duitse degelijkheid. Een naam die jaren geleden gevestigd is, maar vandaag de dag veel te vaak geen waarheid meer is. Om even in recreatieland te blijven Zet een Hobby caravan maar eens naast een Chateau of Carvalair van dezelfde leeftijd. ik denk dat je, je mening dan snel bij zal stellen. Zelf had ik ene Knaus, uit het tijdperk (tot begin jaren 2000) van een toch wel heel bijzondere kwaliteit. Knaus heeft die naam nog wel, maar ik weet ook dat het niet meer gerechtvaardigd is. Bij automerken zie je dat ook heel sterk. En een Zanussi wasmachine gaat tegenwoordig echt wel net zo lang mee als een AEG
Maar het is er zo lang ingepraat.. dat krijg je er niet snel uit. Hoe goed je producten ook zijn. 1 keer een misser en iedereen zal zeggen zie je wel.... En bij de andere merken zegt men.. nou ja kan gebeuren...
Citaat van: poldertoerist op september 16, 2012, 10:40:08 PM
En een Zanussi wasmachine gaat tegenwoordig echt wel net zo lang mee als een AEG ...
Komen voortaan beide uit Italië .......
Voor wat betreft die Franse vouwwagens; het is niet zozeer een mindere kwaliteit, maar zaken zijn wat minder zwaar uitgevoerd. Of dat een probleem is, over het algemeen niet. Vroeger had een AEG wasmachine een mooie zware metalen deur en die is voortaan van kunststof. Maar goed, hij wast (denk ik) nog net zo goed als vroeger, of misschien wel beter.
Het voordeel van de Franse wagens is dat als je er volgend jaar eentje koopt er nog steeds een disselbak voorop kan. Dat zegt mij genoeg :)
De levensduur zal niet uitmaken tov andere modellen. Wat ik wel heb gezien, en is hierboven ook al genoemd) is de bedroevende afwerking. Bij een beursmodel van Jamet, losse naden, rafels, 5x over hetzelfde stuk gestikt en geen 1x recht en ga zo maar door. Ben er toen meer op gaan letten en denk dat daar het grote verschil zit, in de afwerking.
Als er een nieuw model op de markt komt kan dat meer problemen geven (kijk maar naar de verschillende topics)
Cabanon is op zich een sterk merk dat begonnen is met tenten voor vouwwagens uit oa Engeland. Een deel van onze Conway heeft ook Cabanondoek en doet het nog prima :J
Citaat van: muis op september 16, 2012, 11:07:09 PM
De levensduur zal niet uitmaken tov andere modellen. Wat ik wel heb gezien, en is hierboven ook al genoemd) is de bedroevende afwerking. Bij een beursmodel van Jamet, losse naden, rafels, 5x over hetzelfde stuk gestikt en geen 1x recht en ga zo maar door. Ben er toen meer op gaan letten en denk dat daar het grote verschil zit, in de afwerking.
Als er een nieuw model op de markt komt kan dat meer problemen geven (kijk maar naar de verschillende topics)
Cabanon is op zich een sterk merk dat begonnen is met tenten voor vouwwagens uit oa Engeland. Een deel van onze Conway heeft ook Cabanondoek en doet het nog prima :J
Ben ik helemaal met je eens muis, zo hebben we vorig jaar op de beurs ons staan verwonderen over de belabberde afwerking van de Wolder...
Wat dan wel weer jammer is dat de Cabanon dus wel over een kam geschoren worden met de minder afgewerkte Jamet...
Ja, die Wolder was ook niet netjes gedaan maar die komt nog iets zuiderlijker weg, uit Portugal.
Maar als je het verschil neemt tussen de Trigano Alpha en de Combi-Camp. Punt is ook dat je voor een goede afwerking ook meer betaald. Een Cabanon is in prijs / kwaliteit, (afwerking) niet te vergelijken met Jamet, Jamet is beter te vergelijken met die Wolder in prijs / kwaliteit (afwerking)
Citaat van: muis op september 16, 2012, 11:32:48 PMEen Cabanon is in prijs / kwaliteit, (afwerking) niet te vergelijken met Jamet, Jamet is beter te vergelijken met die Wolder in prijs / kwaliteit (afwerking)
Maar de belangrijke vraag is natuurlijk wel of en in hoeverre afwerking invloed heeft op de levensduur.
Een naad waarbij aan het eind acht keer kris kras heen en weer gestikt is met niet netjes afgeknipte draden aan het eind die meegestikt zijn ziet er lelijk uit, maar is niet per definitie minder stevig dan een netjes afgewerkte stiknaad waarbij het garen braaf afgeknipt is.
Citaat van: Frankie op september 16, 2012, 11:50:23 PM
Maar de belangrijke vraag is natuurlijk wel of en in hoeverre afwerking invloed heeft op de levensduur.
Een naad waarbij aan het eind acht keer kris kras heen en weer gestikt is met niet netjes afgeknipte draden aan het eind die meegestikt zijn ziet er lelijk uit, maar is niet per definitie minder stevig dan een netjes afgewerkte stiknaad waarbij het garen braaf afgeknipt is.
Dat is een goede opmerking. Afwerking en kwaliteit moet je niet met elkaar verwarren.
Een duur product hoeft niet per definitie beter te zijn. Je verwacht het wel, maar inderdaad gaat er in het afwerken ook tijd (dus geld) zitten. Overigens.. onze caravan had een Deense voortent (ventura) die had ook gewoon die "rafeltjes" zoals ik ze hier en daar ook in de tent van de Trigano zie. De Deense tent waarvan je toch echt wel degelijkheid verwacht liet bij een fikse regenbui soms nog wel eens een drupje door dat is bij de Trigano niet voorgekomen.
Wellicht is het bij de huidige Jamets wel zo dat ze proberen de prijs scherp te houden en daar iets te ver in doorgeschoten zijn. Maar of dat nou typisch frans is???
Citaat van: muis op september 16, 2012, 11:07:09 PM
De levensduur zal niet uitmaken tov andere modellen. Wat ik wel heb gezien, en is hierboven ook al genoemd) is de bedroevende afwerking. Bij een beursmodel van Jamet, losse naden, rafels, 5x over hetzelfde stuk gestikt en geen 1x recht en ga zo maar door. Ben er toen meer op gaan letten en denk dat daar het grote verschil zit, in de afwerking.
Dat had ik hier ook al aangegeven, bedoelde de kwaliteit van de afwerking
vroeger waren de vouwwagens wel degelijker in elkaar gezet. zelf heb ik een rapido confort klapcaravan van 33 jaar oud. mooi is anders maar het is wel degelijk.
ook de scout pivo van 23 jaar oud die ik vorige maand heb verkocht was een zeer degelijke vouwwagen.
tegenwoordig heb ik de indruk dat het allemaal niet veel meer mag kosten maar wel zoveel mogelijk moet opleveren. zaken als degelijkheid en lange gebruiksduur zijn tegenwoordig taboe want een vouwwagenfabrikant wil ook graag onderdelen verkopen.
om deze reden krijg je steeds meer negatieve topics op dit forum over diverse merken. de verwachtingen zijn hoger door ervaringen uit het verleden dan dat tegenwoordig gemaakt wordt. dit is trouwens niet alleen met vouwwagens het geval maar met van alles.
zelf zit ik in de verwarming. een cv ketel van 15 jaar geleden is uitgerust met pakkingen en koper/rvs onderdelen. tegenwoordig is dit vervangen door plastic en o-ringen.
Ik heb 10jaar een trigano odyssee gehad.
Naast het bed wat een keer kapot is gegaan omdat we de eerste waren met de latten bodem bed.
Is er nog nooit wat kapot gegaan.
Dus wij hebben er goede orde ervaringen mee.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Citaat van: mvdkant op september 17, 2012, 02:15:28 AMeen cv ketel van 15 jaar geleden is uitgerust met pakkingen en koper/rvs onderdelen. tegenwoordig is dit vervangen door plastic en o-ringen.
Dat dat ook niet alles zegt blijkt als je bij de gemiddelde verwarmingsmonteur de naam Atag Blauwe Engel laten vallen. Ouderwets degelijk gebouwd, maar de telefoniste van mijn installateur kent de storingscodes van dat ding uit het hoofd.
Bovendien is in die 15 jaar -om maar een voorbeeld te noemen- door de gerealiseerde rendementsverhogingen de temperatuur van het rookgas zo sterk gedaald dat zelfs een rookgasafvoer van PVC geen enkel probleem is, daar waar die bij oudere ketels nog van metaal moe(s)t zijn. Kunststof betekent dus niet altijd 'minder goed'.
Citaat van: mvdkant op september 17, 2012, 02:15:28 AM
Tegenwoordig is dit vervangen door plastic en o-ringen.
Dit is een zeer terechte opmerking.
Ik kan me er eindeloos aan ergeren dat dingen altijd, maar dan ook altijd, ergens een plastieken onderdeel hebben dat er vroeg of laat de brui aan geeft.
Bijvoorbeeld de powergrip stokken bij onze Alpha. Een hele dikke, degelijke metalen stok en dan daarop een powergripsysteem dat is uitgevoerd in, jawel, plastiek.
Je kan er donder op zeggen dat dit het eerste is dat kapotgaat, versterft of kraakt.
Dan sta je daar met een hele degelijke, dikwandige metalen stok die van je lang zal je leven niet stuk te krijgen is in de ene hand en met een afgebroken plastiek hendeltje in de andere hand.
vroeger riepen ze ook dat franse auto's al roestten in de catalogi, dat is inmiddels ook anders.
De verschillen in prijs zitten met name in de kosten van het gebruikte materiaal, hoeft dus niet per sé van mindere kwaliteit te zijn.
Er zijn ook ontzettend veel Jamets, misschien bedingen die wel een goede quantum korting bij hun leveranciers.
Je betaald vaak ook voor het merk. Ieder zijn eigen keus en uiteindelijk staan we toch allemaal samen in de wei of op de camping :)
Wij hebben 3 Jamet vouwwagens gehad, en nu een Combi Camp. Met onze Jamets heb ik bij de eerste die toen 3 jaar oud was lekkage van de wielkasten gehad. Dat is door de dealer onder garantie verholpen. Dit is inmiddels 10 jaar geleden, maar ik las onlangs nog op dit forum dat deze kwaal nog wel voor komt. Bij Combi Camp hebben ze nog wel eens last dat de popnagels het begeven, of lekkage problemen. Maar ik denk wel dat door steeds duurder worden de grondstof prijzen sommige samenstelling van materialen varanderen. Materialen waar veel aardolie produkten in worden gebruikt als PVC en andere plastic soorten met de daar bij behoorende weekmakers zijn daar eenvoorbeeld van. Ook de vraag vanuit de opkomende economieen die alle goede grondstoffen op kopen wordt de vraag prijs ook steeds hoger. Ook arbeidsloon en nu weer een BTW verhoging werken daarin door. Ja en een bedrijf moet ook winst maken om verder te innoveren, voor zover er in vouwwagen land nog mogelijk is.
Ik denk niet dat het vooroordeel terecht is...
Ik kan alle argumenten die hier zijn neergezet nog wel een keer opnoemen ;)
Maar over de afwerking, tsja... ik heb bij onze Jamet nog geen dubbel gestikte naden e.d gezien.
Zal er bij het klapweekend eens op gaan letten...
Ik denk dat het toch ook heel erg te maken heeft, met hoe je met je spullen omgaat.
Bij de jamet is het doek van een wat lichtere kwaliteit, maar ik heb daar geen last van en dat zelfde doek gaat ook al 18 jaar mee ...
En zoals hier al een paar keer voorbij is gekomen, als iets er eenmaal inzit, krijg je er maar moeilijk uit, qua vooroordeel
Citaat van: ILOnA_013 op september 17, 2012, 03:58:23 PM
Maar over de afwerking, tsja... ik heb bij onze Jamet nog geen dubbel gestikte naden e.d gezien.
Dubbel gestikt is toch juist wat je wilt omdat je anders lekkage krijgt?
over het algemeen zijn er met goederen een aantal zaken die met name de prijs bepalen:
Exclusieviteit; hoe exclusiever het merk en dus de koper groep, hoe duurder, daar de eisen die aan dit soort merken wordt gesteld, door de koper, in zijn algemeenheid hoger zijn, zullen zaken als gebruikte materialen en afwerking over het algemeen ook net iets beter zijn, de oplage is dan ook naar verhouding laag.
Oplage: Worden artikelen in grote oplage gemaakt, wordt de prijs automatisch lager, hierin kan dan veelal weer onderscheid worden gemaakt tussen het A en B merk van een leverancier, bijv. Jamet versus Trigano (maar zo zijn er nog anderen, ze komen allebei uit de zelfde fabriek maar Trigano is het A merk en Jamet het B merk, je ziet aan vaak verschillen in de gebruikte materialen als in de afwerking.
Ook wil exclusieviteit niet altijd zeggen dat je het beste krijgt voor het hoge bedrag dat je betaald, een sprekend voorbeeld zijn de engelse sport auto's van welleer die, zeer exclusief en duur zijn, maar ze kenden ook nogal wat problemen, wellicht is de HK kyte een goede vergelijking in deze.
Dit hebben gezegd, zegt het natuurlijk nog niets over de kwaliteit. Ik durf best te beweren dat er heden ten dage geen slechte vouwwagens meer worden verkocht en volgens mij in het verleden ook eigenlijk niet. Duurzaamheid wordt, zoals door anderen al eerder gezegd, niet uitsluitend bepaald door alleen de allerbeste afwerking of het gebruik van de beste materialen. Een goed voorbeeld zijn de al om geroemde Alpen Kreuzers, deze kwamen in de basis toch uit het voormalige oost duitsalnd en dat land stond er nu niet bepaald om bekend dat zij kwalitatief de beste spullen leverden, maar toch vinden we nog heel wat AK's die het nog prima doen.
Over onze Trigano trigano zijn we in zijn geheel best tevreden, het tent doek is degelijk 240 grams Ten kate en de afwerking van onze klapper is voor ons prima. Het kan natuurlijk altijd beter, makkelijker, mooier, maar voor ons (de de portemonee) hoefd dat niet. Om hierin ook een vergelijk te maken, we hebben bijna 15 jaar met een imitatie de Waard piramide tent gekampeerd (model op basis van de vergrote zilver meeuw van fabrikant Rotterdam, later over genomen door de Waard), deze koste bijna de helft van een orginele de Waard, maar was zelfs na 15 jaar in uitstekende conditie.
Citaat van: Qwaqa op september 17, 2012, 04:12:05 PM
Dubbel gestikt is toch juist wat je wilt omdat je anders lekkage krijgt?
Ja..., ik bedoelde ook die lelijk afgewerkte stiksels, zes keer heen en weer enz
Citaat van: ILOnA_013 op september 17, 2012, 04:18:30 PM
Ja..., ik bedoelde ook die lelijk afgewerkte stiksels, zes keer heen en weer enz
Tja, dan is het wel goed dicht (of juist lek gestoken met die naald)
en je hebt meer garen voor je geld....
niets te klagen dus.
Ik heb ook helemaal niks te klagen met onze Jamet :)
Hij is groot, waterdicht, ziet er heel goed uit voor zijn leeftijd.
De vorige eigenaren hebben hem met veel liefde behandeld en dat doen wij ook 8)
We hopen er zeker nog jaren plezier van te hebben (http://i102.photobucket.com/albums/m98/ILOnA_013/animaatjes-kamperen-60031.gif)
Citaat van: StijnMattheus op september 17, 2012, 09:11:20 AM
Bijvoorbeeld de powergrip stokken bij onze Alpha. Een hele dikke, degelijke metalen stok en dan daarop een powergripsysteem dat is uitgevoerd in, jawel, plastiek. Je kan er donder op zeggen dat dit het eerste is dat kapotgaat, versterft of kraakt.
Dan sta je daar met een hele degelijke, dikwandige metalen stok die van je lang zal je leven niet stuk te krijgen is in de ene hand en met een afgebroken plastiek hendeltje in de andere hand.
Waarom zou dat zo snel kapot gaan? De ontwikkelingen in kunststoffen staan ook niet stil. Er worden tegenwoordig halve auto's in kunststof geproduceerd, die zeker zo lang meegaan. De meeste van de powergrips zitten onder tentdoek, zodat ze niet aan direct zonlicht/UV blootgesteld worden. De powergrips wekken bij mij overigens niet de indruk dat ze heel snel kapot gaan, maar de tijd zal het leren. Ik vind ze in elk geval heel wat praktischer dan die oogjes waar je vroeger de buizen mee vast moest zetten. Overigens zijn die dingen voor een paar euro te vervangen, mocht er toch een stuk gaan.
Franse klappers zijn naar mijn mening niet slechter of beter dan klappers uit andere landen.
Kijk goed naar de prijs kwaliteit verhouding.
En als het van een franse wagen wat minder is , nou en wat dan nog.
Na 10 jaar gaat hij toch weer de deur uit omdat er nieuwere en moderner spul op de markt is gekomen.
En natuurlijk is het altijd leuk om iets nieuws te kunnen kopen.
Al mijn klappers waren van Franse makelij en de volgende ook weer.
:J Jamet Arizona
:J Trigano Odysee
:J Trigano Alpha
martin
Citaat van: wijnand op september 17, 2012, 10:26:21 PM
Waarom zou dat zo snel kapot gaan? De ontwikkelingen in kunststoffen staan ook niet stil. Er worden tegenwoordig halve auto's in kunststof geproduceerd, die zeker zo lang meegaan. De meeste van de powergrips zitten onder tentdoek, zodat ze niet aan direct zonlicht/UV blootgesteld worden. De powergrips wekken bij mij overigens niet de indruk dat ze heel snel kapot gaan, maar de tijd zal het leren. Ik vind ze in elk geval heel wat praktischer dan die oogjes waar je vroeger de buizen mee vast moest zetten. Overigens zijn die dingen voor een paar euro te vervangen, mocht er toch een stuk gaan.
Ik vrees toch dat het ouderwetse metalen oogje stukken degelijker was dan dit. Het geeft me ook niet de indruk van direct stuk te gaan, maar het zal toch het zwakke punt zijn van het tentframe. En aangezien iets maar zo sterk is als zijn zwakste punt... Plastiek vergaat vroeg of laat, net als het rubber van je banden. Zeker als het blootgesteld wordt aan temperatuursverschillen en vochtigheidsgraad. Het is ongetwijfeld praktisch en laat ons beiden hopen dat ik er ferm naast zit....
Volgens mij gaat plastic na een aantal jaren kapot omdat de weekmakers eruit verdwijnen en daarmee wordt het product broos. IJzer heeft geen weekmakers, die kunnen ook niet verdwijnen.
Citaat van: Qwaqa op september 17, 2012, 10:51:54 PM
Volgens mij gaat plastic na een aantal jaren kapot omdat de weekmakers eruit verdwijnen en daarmee wordt het product broos. IJzer heeft geen weekmakers, die kunnen ook niet verdwijnen.
IJzer roest. Is ook niet fijn.
En v.w.b. dat bros worden: Harde kunststoffen hebben uit de aard der zaak geen of nauwelijks weekmakers. Dus die komen er ook niet uit. Sommige kunststoffen worden wel bros onder invloed van UV licht, wat juist voor kampeerartikelen een probleem is.
Het barst in de wereld van de kunststof onderdelen op cruciale plaatsen die het een eeuwigheid volhouden.
Het feit dat kunststof onderdelen kapot gaan heeft naar mijn idee dan ook niet zozeer te maken met het feit dat het kunstof is, maar met het feit dat de producent de verkeerde kunstof gekozen heeft voor het beoogde doel.
Bovendien is kunststof in heel veel gevallen een veel betere oplossing dan metaal. Een deuk in een kunststof autobumper is er met een föhn uit te halen. Dat gaat je met ijzer niet lukken. Een glijlager is typisch iets waar kunststof ideaal voor is. En een ijzeren bierkratje lijkt me geen optie :#
Uit mijn ervaringen met de Cabanon Mercury kan ik wel iets van de Franse slag herkennen. Het zit hem echter met name in de afwerking van zaken. De het naaiwerk en de tent zelf zijn prima. In mijn wagen werd Ten Cate doek gebruikt. (Kwalitatief niets op aan te merken, hoewel ik mensen nu wel een lichtere kleur KATOEN doek adviseer. De all-season voortent was blafheet bij zon. Dit heeft echter niet niets met de kwaliteit te maken.)
De dikte van de stokken in de wagenbak was nogal eens een puntje van zorg. Zeker als deze niet afgespannen waren dan schommelde het geheel gevaarlijk waarbij de krachten op de buizen echt een zorgenpuntje was. In de praktijk ging het echter altijd goed. Eenmaal opgezet stond hij ook als een huis. Ik heb enkel eens een elastiek en van die metalen drukknopjes in de stokken vervangen (roesten stuk). Dit zijn reguliere slijtagezaken in mijn ogen en goedkoop te repareren.
Waar je wel wat terugzag van de Franse slag was de keuken. De afwerking van dit ding was beneden peil. De metalen randen in de keuken waren vlijmscherp waardoor ik een paar uur moest schuren om het ding veilig te krijgen. Ik heb in het begin bij de eerste hulp gezeten. Ik was met een vinger blijven haken wat resulteerde in een mooi stuk lostliggende huid.
Het ladenblok was zeer scheef gemonteerd. Zelfs een blinde had het kunnen zien maar hij wordt toch zo afgeleverd. De laden gleden overigens ook erg primitief in het blok.
Ook een irritatiepuntje waren de schuimstrips tussen wagen en keuken. Bij warmte lieten ze los..
Bovenstaande puntjes zijn echter zelf eenvoudig op te lossen en niet onoverkomelijk. Ondanks deze puntjes is de prijs kwaliteit verhouding van dit Franse product op een prima niveau!
Met de Franse vouwwagen nooit geen problemen gehad.
Na 25 jaar Franse auto rijden (Peugeot) ook nooit problemen gehad.
1,5 jaar Volkswagen en al 2 keer bij garage.
Citaat van: spikehome op september 18, 2012, 08:57:00 AM
Met de Franse vouwwagen nooit geen problemen gehad.
Na 25 jaar Franse auto rijden (Peugeot) ook nooit problemen gehad.
1,5 jaar Volkswagen en al 2 keer bij garage.
:off Toevallig iets met het Tsi-blok..? :O
Citaat van: GJT op september 18, 2012, 09:03:53 AM
:off Toevallig iets met het Tsi-blok..? :O
toevallig net niet (nog).
te maken met airco waar bijna alles aan kapot is geweest wat er maar voor nodig is.
Terwijl je van de rekening van reparaties aan de airco het juist erg warm krijgt :#
Laten we het bij Franse vouwwagens houden.
Bij Franse auto's kan ik alleen maar aan het liedje "Franse auto" van het Goede Doel denken: "Een pakketje schroot met een dun laagje chroom".
Gelukkig hebben vouwwagens geen chroom W:
Citaat van: wijnand op september 18, 2012, 09:34:25 AM
Terwijl je van de rekening van reparaties aan de airco het juist erg warm krijgt :#
Gelukkig binnen garantie allemaal.
2 dagen zijn ze ermee bezig geweest.
Compressor vervangen condensor vervangen leidingen spoelen diverse malen.
nee of mijn volgende auto nog een vw word weet ik zo nog niet.
Gezien het een prive auto is en straks garantie voorbij is houd ik mijn hart vast.
Citaat van: Spiegelbeeld op september 18, 2012, 10:29:37 AM
Laten we het bij Franse vouwwagens houden.
Bij Franse auto's kan ik alleen maar aan het liedje "Franse auto" van het Goede Doel denken: "Een pakketje schroot met een dun laagje chroom".
Gelukkig hebben vouwwagens geen chroom W:
on topic weer