Allen,
Op het gevaar af dat dit soort topic al eens eerder werd gepleegd... (ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet het antwoord gevonden wat ik zocht)
Bij de dealer waar ik mijn klapper heb gekocht hangt er een groot bord met daarop de melding dat als je je klapper om het jaar bij hen op onderhoud doet je telkens een jaar extra garantie krijgt.
Dit kan tot 4 keer gebeuren.
Nu heb ik daar zo mijn bedenkingen bij:
1. Is dit een 'lokkertje'? Ik bedoel, het is als dealer vrij lucratief om de mensen een extra jaartje garantie te geven op een nieuwe klapkar als ze op onderhoud komen. je vervangt eens wat, je rekent onderhoudskosten aan en op het moment dat er effectief iets aan de kar kan schelen (bijvoorbeeld na 5 jaar) geef je er de brui aan.
2. Wat ze precies controlleren (men zegt 40 punten) zeggen ze niet (heb het, moet ik toegeven, ook niet gevraagd) hebben jullie daar een idee van?
3. Is het de moeite om jaarlijks twee keer de verplaatsing naar de dealer te maken (voor mij toch een 240 km enkele reis) aangezien de klapper daar een week moet blijven?
4. Doen jullie dit soort onderhoud en wat is jullie ervaring hiermee?
alles hierboven is zeker niet negatief bedoeld, ik heb een zeer goede ervaring tot nu toe met mijn dealer (vw-specialist Boxtel), ik wil gewoon even polsen naar jullie gedachten hierover, en als het jaarlijks onderhoud effectief nuttig blijkt te zijn dan doe ik dat met de glimlach, want ook ik wil een zorgeloze vakantie...
Alvast bedankt voor jullie inzichten...
Citaat van: StijnMattheus op september 20, 2012, 03:13:53 PM
Allen,
Op het gevaar af dat dit soort topic al eens eerder werd gepleegd... (ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet het antwoord gevonden wat ik zocht)
Bij de dealer waar ik mijn klapper heb gekocht hangt er een groot bord met daarop de melding dat als je je klapper om het jaar bij hen op onderhoud doet je telkens een jaar extra garantie krijgt.
Dit kan tot 4 keer gebeuren.
Nu heb ik daar zo mijn bedenkingen bij:
1. Is dit een 'lokkertje'? Ik bedoel, het is als dealer vrij lucratief om de mensen een extra jaartje garantie te geven op een nieuwe klapkar als ze op onderhoud komen. je vervangt eens wat, je rekent onderhoudskosten aan en op het moment dat er effectief iets aan de kar kan schelen (bijvoorbeeld na 5 jaar) geef je er de brui aan.
2. Wat ze precies controlleren (men zegt 40 punten) zeggen ze niet (heb het, moet ik toegeven, ook niet gevraagd) hebben jullie daar een idee van?
3. Is het de moeite om jaarlijks twee keer de verplaatsing naar de dealer te maken (voor mij toch een 240 km enkele reis) aangezien de klapper daar een week moet blijven?
4. Doen jullie dit soort onderhoud en wat is jullie ervaring hiermee?
alles hierboven is zeker niet negatief bedoeld, ik heb een zeer goede ervaring tot nu toe met mijn dealer (vw-specialist Boxtel), ik wil gewoon even polsen naar jullie gedachten hierover.
Alvast bedankt voor jullie inzichten...
Ik ga dit jaar voor het eerst (na 2 seizoenen) de wagen w?l voor een beurt brengen. Hij moet er toch heen voor een kleine reparatie. Geen idee wat de dealer allemaal gaat doen, maar dat weet ik eigenlijk bij mijn auto ook nooit... Maar mijn situatie is qua reizen wat anders, de dealer zit bij mij letterlijk om de hoek. Zelf ontbreekt mij de handigheid om aan zaken als oplooprem en zo te knutselen en ik weet van mijn dealer dat hij vakman is.
Ik heb net een vouwwagen gekocht en de dealer gevraagd naar de onderhoudsperiodiek. Hij gaf aan om de twee jaar, remmen, banden, gasdruk op de keuken en aansluitingen van gas. Hij gaf aan dat de vouwwagen ook mee kan naar de onderhoudsbeurten voor de auto, dan kijken ze in de garage remmen en banden na. Echter, je gasaansluitingen niet. Vind ik persoonlijk ook belangrijk. Kortom hij gaf aan om de twee jaar, maar ik ben een vouwwagen noob.
:off
Grappig: als iemand mij zegt "om het jaar" dan denk ik: dit jaar niet, volgend jaar wel, het jaar daarop niet et cetera.
Maar als iemand zegt "om de 2 jaar" dan denk ik ??k: dit jaar niet, volgend jaar wel, het jaar daarop weer wel et cetera.
Dat zal dus vast niet kloppen... ::)
Als het gaat om een technische controle van de "aanhanger" dan kun je net zo goed naar een locaal servicepunt gaan voor caravans en aanhangers. Het wordt een ander verhaal als het gaat om onderhoud aan de "Tent"zelf.
Ik ga altijd naar mijn locale Bandenservice welke ook Bovag servicepunt is voor caravans en aanhagers.
Over de frequentie waarop je de VW laat controleren doe ik geen uitspraak. Ik zelf doe dat gemiddeld om de 2 jaar, maar ik rijd ook gemiddels zo'n 8000 km per jaar met de VW. Hiervan is het meerendeel in bergachtige gebieden waar de remmen behoorlijk op de proef worden gesteld.
Of de banden nog in goede staat en voldoende profiel hebben kun je zelf redelijkerwijs beoordelen. Met de remmen ligt dat anders. Periodiek deze laten nakijken is geen overbodige luxe maar een pure noodzaak in verband met je veiligheid.
Het gaat hier echt om een jaarlijkse onderhoudsbeurt die een verlenging van de garantie tot gevolg heeft.
zoals ik al zei, wat ze doen weet ik niet. Ik had het beter gevraagd natuurlijk (kan ik alsnog doen)
Als de dealer in kwestie mee leest mag ie het natuurlijk ook gewoon in de groep gooien.
In je oorspronkelijke vraag zeg je "om het jaar". Is het nu elk jaar of om het haar, gezien je reisafstand maakt dat ook nog wel even uit!
Citaat van: NielsP op september 20, 2012, 04:20:15 PM
In je oorspronkelijke vraag zeg je "om het jaar". Is het nu elk jaar of om het haar, gezien je reisafstand maakt dat ook nog wel even uit!
Bij ons in West-Vlaanderen (België) is om het jaar gelijk aan jaarlijks.
Dus elk jaar...
Ik weet dat hier nogal wat verwarring rond is (ook in België zelf trouwens).
Dus om het jaar = jaarlijks = elk jaar = iedere keer dat het nieuwjaar is geweest.
Citaat van: StijnMattheus op september 20, 2012, 03:13:53 PM
Bij de dealer waar ik mijn klapper heb gekocht hangt er een groot bord met daarop de melding dat als je je klapper om het jaar bij hen op onderhoud doet je telkens een jaar extra garantie krijgt.
Dit kan tot 4 keer gebeuren.
3. Is het de moeite om jaarlijks twee keer de verplaatsing naar de dealer te maken (voor mij toch een 240 km enkele reis) aangezien de klapper daar een week moet blijven?
Ik vind het nogal een vaag verhaal. Dus als je de klapper om het jaar voor onderhoud brengt krijg je 1 jaar extra garantie, maar het 2e jaar dan? Vervolgens lees ik uit je verhaal dat de klapper 2 x per jaar voor onderhoud moet.
Je moet je afvragen wat die extra garantie inhoud en of dit opweegt tegen de kosten. Een onderhoudsbeurt is niet gratis. Zelf heb ik tot op heden mijn klappers om het jaar naar de plaatselijke aanhanger/caravan onderhoudsboer gebracht en kreeg na afloop een Bovag checklist mee. Het belangrijkste vindt ik dat de reminrichting, banden, verlichting en dat soort technische zaken in orde zijn.
Citaat van: Alberik op september 20, 2012, 04:24:04 PM
Ik vind het nogal een vaag verhaal. Dus als je de klapper om het jaar voor onderhoud brengt krijg je 1 jaar extra garantie, maar het 2e jaar dan? Vervolgens lees ik uit je verhaal dat de klapper 2 x per jaar voor onderhoud moet.
Je moet je afvragen wat die extra garantie inhoud en of dit opweegt tegen de kosten. Een onderhoudsbeurt is niet gratis. Zelf heb ik tot op heden mijn klappers om het jaar naar de plaatselijke aanhanger/caravan onderhoudsboer gebracht en kreeg na afloop een Bovag checklist mee. Het belangrijkste vindt ik dat de reminrichting, banden, verlichting en dat soort technische zaken in orde zijn.
Ok, ik merk dat er toch nog wat taal en interpretatieproblematiekjes opduiken.
Duidelijker zo misschien:
Je koopt je klapper in 2012. Je hebt dus 1 jaar garantie, dwz: tot 2013
Indien je elk jaar onderhoud laat doen bij de dealer dan krijg je telkens 1 jaar extra garantie.
Voorbeeld:
Ik koop mijn klapper in 2012 --> garantie tot 2013
ik ga op onderhoud in 2013 --> garantie wordt uitgebreid tot 2014
ik ga op onderhoud in 2014 --> garantie wordt uitgebreid tot 2015
enz... 4 keer max.
ik moet geen twee keer per jaar op onderhoud gaan, maar de klapper moet er een week blijven.
Gezien ik niet telkens een week verlof ga nemen om erop te wachten doe ik dat zo:
2012: ik rij naar nederland met de klapper, en ik keer terug naar huis zonder. Ik wacht een week en ik rij zonder klapper naar nederland. Daarna rij ik terug naar huis met klapper.
2013: idem
2014: idem
Dat is toch bijna zo'n 1,000 km voor je verlenging van je garantie waar je waarschijnlijk toch al recht op hebt. http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie (http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie)
Citaat van: Qwaqa op september 20, 2012, 04:38:48 PM
Dat is toch bijna zo'n 1,000 km voor je verlenging van je garantie waar je waarschijnlijk toch al recht op hebt. http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie (http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie)
Verkoopsvoorwaarden van de dealer zeggen expliciet 1 jaar bij nieuwe wagens.
Door dit te ondertekenen heb ik denk ik afstand gedaan van wat in de consuwijzer staat. Ik kan me vergissen natuurlijk (en hoop ik)
Ik ben geen jurist, maar consumenten zijn redelijk goed beschermd. Een verkoper mag geen onredelijke beperkingen opleggen, en dat lijkt mij bij dit wel. Een vouwwagen is natuurlijk wel een wat complexer product. Je mag verwachten dat de wagen lang mee gaat, je mag verwachten dat de tent lang waterdicht is, maar mag je ook verwachten dat het kraantje het even lang doet, de koelbox?
Lastig hoor...
Wij hebben daar afgelopen jaar een nieuwe CC gekocht en ik meen mij te herinneren dat je het af kunt kopen voor ? 495,-. Dat heb je totaal 5 jaar garantie (= 4 jaar extra) en de 5 onderhoudsbeurten.
Ik heb er niet voor gekozen; wij zijn nu aan onze 3e vouwwagen toe en we hebben werkelijk nog nooit iets kapot gehad. En als er iets door onhandigheid of anders kapot gaat valt het weer niet binnen de garantie. Ik draag zelf het risico wel voor het geval er iets onverhoopt kapot mocht gaan. We hebben anders ook nog de verzekering op de vouwwagen.
Citaat van: Qwaqa op september 20, 2012, 04:53:59 PM
Ik ben geen jurist, maar consumenten zijn redelijk goed beschermd. Een verkoper mag geen onredelijke beperkingen opleggen, en dat lijkt mij bij dit wel. Een vouwwagen is natuurlijk wel een wat complexer product. Je mag verwachten dat de wagen lang mee gaat, je mag verwachten dat de tent lang waterdicht is, maar mag je ook verwachten dat het kraantje het even lang doet, de koelbox?
Lastig hoor...
dat is het nou net... wat is garantie?
als je naleest op de website van de dealer en de website consuwijzer dan laat dit toch een hoop ter discussie.
Natuurlijk wil ik een goed onderhouden klapper, natuurlijk wens ik dat ik een jaar extra garantie krijg, maar wat stelt het in de praktijk allemaal voor...
vandaar dat ik de knuppel even in het hoenderhok gooi met dit topic.
ik vind 1 jaar op een nieuwe klapper al weinig. Ik zou best wel willen de moeite doen om elk jaar een onderhoudsbeurt te laten doen.
Maar dan wil ik er wel wat voor terug als het mis gaat tijdens die eerste 5 jaar.
Er zijn best wel een hoop forumleden die bij deze dealer een vouwwagen hebben gekocht.
Deze dealer heeft bij diezelfde forumleden ook een heel goede reputatie, zo lees ik.
Mijn eigen ervaring met deze dealer is ook zeer positief, dus daar zeker geen probleem.
Dit onderhoudsbeurten-verhaal moet dus wel gekend zijn op dit forum..
Vandaar de vraag naar ervaringen....
Wat kost zo'n beurt eigenlijk?
Dan kun je beter inschatten of het de moeite is.
Dat weet ik niet.
Is denk ik ook afhankelijk van de zaken die ze moeten vervangen, en wat ze hiervan doorrekenen
Citaat van: StijnMattheus op september 20, 2012, 06:32:32 PM
Dat weet ik niet.
Is denk ik ook afhankelijk van de zaken die ze moeten vervangen, en wat ze hiervan doorrekenen
Dat zou ik in ieder geval wel van te voren vragen of afspraken over maken. Anders geef je ze bijna een blanco cheque (OK, beetje overdreven). Bij ons is het een vast bedrag, meen iets van 90 euro.
De standaard beurt inclusief verlenging van de garantie kost 125 euro (althans dit jaar).
Voor ons geldt hetzelfde. Wij hebben de Alpha in 2011 nieuw gekocht bij de Vouwwagenspecialst en maart 2012 is 'ie er voor de controlebeurt heen geweest. Dat is voor ons ook ongeveer 100km enkele reis. Desondanks gaat 'ie er komend winter/voorjaar weer naar toe voor een controle. Ik wil gewoon zeker weten dat er niets aan mankeert en ga niet zelf de wielen er af halen, trommels demonteren, etc. Het remsysteem zal zo af en toe ook wel doorgesmeerd moeten worden, etc. Na afloop zit er een mooi stickertje achterop dat 'ie z'n BOVAG beurt heeft gehad. Hebben we in geval van ongelukken dus ook nooit discussie over. Ik zie het daarom ook als een soort afkoop van risico/discussies over de staat van onderhoud. Plus dat ik op deze manier de garantietermijn oprek naar 5 jaar. Die garantie geldt voor de hele kar, dus ook het tentdeel. En dat dat geld kost, tja het zij zo.
Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om zo af en toe weer eens door de showroom te lopen om te zien wat er allemaal weer is veranderd... :J
Daarnaast: ik heb een behoorlijk bedrag ge?nvesteerd in dat klapbeest. Daar vind ik een goede zorg gewoon bij horen. Sommigen kunnen dat inderdaad zelf, ik niet. Die jaarlijkse beurt hebben wij dus mee gecalculeerd in het plaatje 'kopen of niet'.
Ook ik maak voorlopig gebruik van het verlengen van de garantie in combinatie met het onderhoud bij de Vouwwagenspecialist. Jaarlijks onderhoud dat deed ik altijd al. Toen CampoWorld nog in Waddinxveen zat was dat ook makkelijk: 'S morgens vlak voordat ik de A12 op draaide even afslaan bij CampoWorld en 's middags onderweg naar huis weer ophalen. Tot aan nu had ik geregeld met de Stalling. Die heeft een deal met http://www.wintersrecreatie.nl/ (http://www.wintersrecreatie.nl/) die de wagen gewoon in de stalling komen halen en brengen voor een Bovagbeurt. Heb je er zelf geen omkijken meer naar.
Of ik dat nu nog doe na die 5 jaar weet ik niet. Mijn autodealer verhuurt en verkoopt ook Aanhangwagens en daar kan ik ook terecht voor een beurt.
Overigens begreep ik dat dat je ook een afspraak kunt maken dat se 'm doen terwijl u (al winkelden in de omgeving) wacht
Citaat van: NielsP op september 20, 2012, 08:34:38 PM
Daarnaast: ik heb een behoorlijk bedrag ge?nvesteerd in dat klapbeest. Daar vind ik een goede zorg gewoon bij horen.
Helemaal mee eens :J!
Citaat van: wijnand op september 20, 2012, 09:13:27 PM
Helemaal mee eens :J!
Begrijp me niet verkeerd, ook helemaal mee eens...
Ik lees dat Wijnand zijn klapper ook bij de vw specialist heeft gekocht en met het onderhoud een goede ervaring heeft.
Interessant, dat is wat ik wou weten, ik lig heus niet wakker van de (betrekkelijk kleine) kost om m'n klapper in goede conditie te houden.
maar ik hou er ook niet van om door een dealer voor het lapje te worden gehouden, vandaar de vraag om ervaringen...
zijn er nog mensen die ook goede of slechte ervaringen hebben met dit soort onderhoudsbeurten?
Wij hebben in 2010 een Combi-Camp Valley gekocht. Toen viel me die claim ook al op, en dacht direct het volgende:
- Wij gaan hooguit 2x per jaar op vakantie en rijden dan in totaal max 2500 km met het ding. Het grootste gedeelte snelweg.
- De rest van het jaar staat hij binnen.
Dan zou ik na 1 jaar al weer terug moeten voor een onderhoudsbeurt? Oftewel 125 euro aftikken voor een remcontrole want de banden, verlichting etc zullen echt niet stuk/versleten zijn na 2500 km.
Totale onzin en daarbij is het ook nog eens 200 km rijden (100 km heen en weer en dat 2 keer), ik ga daar echt niet aan beginnen.
Ik snap het ook niet, met je auto rij je 20000km in een jaar en die gaat 1 keer per jaar naar de garage voor een beurtje, waarom zou je dan onderhoud doen op een klapkar die altijd binnen staat en maar zo weinig kilometers heeft gereden...
Trouwens stel dat de remmen niet werken dan is dat nog geen probleem, mijn Volvo v70 krijgt hem echt wel tot stilstand :)
Citaat van: wijnand op september 20, 2012, 08:15:12 PM
De standaard beurt inclusief verlenging van de garantie kost 125 euro (althans dit jaar).
Voor ons geldt hetzelfde. Wij hebben de Alpha in 2011 nieuw gekocht bij de Vouwwagenspecialst en maart 2012 is 'ie er voor de controlebeurt heen geweest. Dat is voor ons ook ongeveer 100km enkele reis. Desondanks gaat 'ie er komend winter/voorjaar weer naar toe voor een controle. Ik wil gewoon zeker weten dat er niets aan mankeert en ga niet zelf de wielen er af halen, trommels demonteren, etc. Het remsysteem zal zo af en toe ook wel doorgesmeerd moeten worden, etc. Na afloop zit er een mooi stickertje achterop dat 'ie z'n BOVAG beurt heeft gehad. Hebben we in geval van ongelukken dus ook nooit discussie over. Ik zie het daarom ook als een soort afkoop van risico/discussies over de staat van onderhoud. Plus dat ik op deze manier de garantietermijn oprek naar 5 jaar. Die garantie geldt voor de hele kar, dus ook het tentdeel. En dat dat geld kost, tja het zij zo.
In mijn optiek afzetterij. Wel een goede marketing om hiermee de zgn. garantieperiode te verlengen en wat extra inkomsten te genereren. :O
De hele bende loshalen en trommels demonteren na een jaar is waanzin tenzij je er 10.000 km per jaar mee rijdt.
Ik ben voor advies naar een goede aanhangerspecialist (ook bovag) geweest om de zin en onzin hierover te bespreken. Ik heb het dan puur over het onderstel. De gasslangen van de kar vervangen eenmaal per 4 jaar kan ik zelf wel..
Ik kreeg een eerlijk advies en een eerlijke rekening...
Conclusie: Na 3 jaar was het met de Cabanon (alles ALKO) voldoende om de trommels even door te spuiten met perslucht. Hij raadde op basis van de hoeveelheid stof aan om na 2 jaar eens terug te komen voor demontage en betere reiniging. "Was nu nog niet nodig". Hij liet zien wat er uit een kar kan komen die wekelijks veel wordt gebruikt door een aannemer... In vergelijk hiermee was die van mij schoon.
Daarnaast is de oplooprem afgesteld en gesmeerd. Ook is het geheel getest. Half uur werk, kosten ?20,-. :H
Bij een grotere beurt zal dit ongeveer ?50 euro zijn. Advies was voor mij (3000 km per jaar met de kar, deels met berglandschap) om de twee jaar onderhoud te laten doen met om en om een grotere en kleine beurt. Mijn vw zal daarom geen caravan- of vouwwagenbedrijf van binnen bekijken voor dit soort onderhoud. (let op, het betreft slechts mijn mening... :))
Citaat van: marcenjeannette op september 21, 2012, 09:35:12 AM
Ik snap het ook niet, met je auto rij je 20000km in een jaar en die gaat 1 keer per jaar naar de garage voor een beurtje, waarom zou je dan onderhoud doen op een klapkar die altijd binnen staat en maar zo weinig kilometers heeft gereden...
Als eigenaar van een aantal klassieke auto's kan ik je zeggen Stilstand is ook achteruitgang. en rust roest.
Om dan je remmen te laten controleren is op zich niet zo slecht, ook voor je banden is stilstaan niet de meest gunstige omstandigheid
Maar bij een bovagbeurt bekijken ze nog wel wat meer dan dat.
Onderstel: oplooprem/koppeling, chassisraam en dissel, neuswiel en uitdraaisteunen, as(sen), wielremmen, naven en eventueel veren of schokdempers;
De Opbouw: bodemcontrole;
Elektra: en indien aanwezig aansluitingen, aarding, zekeringen, verlichting, accu;
Gas: koelkast, kachel, gasstel. Controle van de gasslang, drukregelaar en afpersen gasleiding;
Velgen en Banden: de banden worden gecontroleerd op voldoende profieldiepte,
bandenspanning, het juiste draagvermogen, leeftijd (max. 6 jaar), droogte
scheuren, beschadigingen en separatie;
Remmentest: uw vouwwagen zal onderworpen worden aan een computer gestuurde remmentest, voor nog meer zekerheid.
En je kunt wel zeggen dat je auto de wagen stil kan zetten, maar wat als hij bij een noodstop scheefremt? Dat je aanhanger dan schaart is niet ondenkbaar.
Als je naar de lijst kijkt dan zie je ook een aantal zaken die onder garantie prima vervangen kunnen worden, dat vind ik het ritje toch wel waard. Ik maak er wel een dagje van!
Veel van de hiervoor genoemde zaken ga ik niet voor betalen. Het lijkt een beetje op de winter en zomers checks waar sommige autobedrijven mee komen. Uw auto wordt op 29? belangrijke punten gecontroleerd.. Tuurlijk..
Kijkt u gerust even in de showroom rond... 8)
(kleine edit: ik check zelf veel van deze zaken zelf en controleer bijvoorbeeld maandelijks of bij temp. schommelingen de bandenspanning. Ook vloeistoffen controleer ik zelf. Zelfde geldt voor de klapkar, enkel het onderstel en rem laat ik prof. nakijken.
Kleine nuance is daarom op zijn plaats. Ik denk dat veel van de persoon afhangt. Waar voel je je goed bij... de ene persoon verzekerd bijv. alles terwijl dat van de andere niet hoeft.)
Ik vind het wel grappig, de verschillende reacties hier.
Er is niet echt een lijn te trekken in 'doen of niet'.
Interessant.
Ik laat (controleer) de remmen en banden elk jaar.
Remmen elk jaar even schoonmaken.
Vorig jaar onze hk gekocht en de remmen waren nog nooit schoongemaakt. Happen en scheuren in de voeringen hoppa 135e.
Als je de remmen elk jaar even laat of zelf schoonmaakt prima!!
En je gasslang vervang je toch zelf? Kan ik zelfs met 2 linkerhanden
Onze kar moet terug voor garantiewerk. We laten dan meteen een beurt doen, al is het maar omdat dan de garantie wordt verlengd met een jaar. (en ja, ik weet dat ook al is de garantie is afgelopen, je nog steeds rechten hebt, maar gelijk krijgen is iets anders dan gelijk hebben).
Citaat van: marcenjeannette op september 21, 2012, 09:35:12 AM
Trouwens stel dat de remmen niet werken dan is dat nog geen probleem, mijn Volvo v70 krijgt hem echt wel tot stilstand :)
Ja, in dat geval zou ik ook niet aan onderhoud doen :I. Zonde van het geld :K.
Dit is weer typisch zo'n voorbeeld van wel een bak geld uitgeven aan de aanschaf van een vouwwagen, maar daarna mag het geen cent meer kosten. Heb je er weleens bij stil gestaan dat het niet gebruiken van de vouwwagen ook tot technische problemen kan leiden? Remmen die langzaamaan vast gaan zitten (met links/rechts verschillend remgedrag tot gevolg), mogelijke corrossie van verlichting/elektra, uitdroging van rubbers, noem het maar op. Er zit meer aan een vouwwagen dan alleen een paar remtrommels. Een auto wordt vaak elke dag gebruikt en kleine of grote mankementen melden zich dan gaande weg. Jij komt er achter op het moment dat je op vakantie wilt. Die vergelijking gaat dus mank. Helaas zijn er nog teveel mensen die nut en noodzaak van goed onderhoud volledig onderschatten. Tot er op vakantie wel iets gebeurt...
Heel af en toe lees ik berichten waarna ik mij serieus begin af te vragen of er niet een APK plicht voor vouwwagens/aanhangers/caravans moet komen.
Citaat van: GJT op september 21, 2012, 10:47:28 AM
Ik denk dat veel van de persoon afhangt. Waar voel je je goed bij...
Waar ik mij in ieder geval niet goed bij voel is betrokken raken (op wat voor manier dan ook, ongeval, lange file, hinder, verzin het maar) door pech van een ander omdat die het onderhoud niet of slecht laat uitvoeren. Het hebben van een technisch apparaat als een vouwwagen die onder heel varierende omstandigheden wordt gebruikt (voorbeeldje: maanden stil staan en dan ineens 110 op de snelweg, om vervolgens op allerlei boerenweggetjes door elkaar geschud te worden), hoort nu eenmaal goed onderhoud.
Er zijn meerdere topics over onderhoud en volgens mij wijken we ook af van deze topic. Veel mensen onderschatten onderhoud! Daarom heeft de anwb het ook elke zomer weer zo druk :)
Citaat van: wijnand op september 21, 2012, 12:20:54 PM
Waar ik mij in ieder geval niet goed bij voel is betrokken raken (op wat voor manier dan ook, ongeval, lange file, hinder, verzin het maar) door pech van een ander omdat die het onderhoud niet of slecht laat uitvoeren. Het hebben van een technisch apparaat als een vouwwagen die onder heel varierende omstandigheden wordt gebruikt (voorbeeldje: maanden stil staan en dan ineens 110 op de snelweg, om vervolgens op allerlei boerenweggetjes door elkaar geschud te worden), hoort nu eenmaal goed onderhoud.
Eens! Echter hiervoor volstaat het periodiek laten controleren, afstellen en onderhouden van je onderstel met reminrichting. Dit hoeft geen ?125 per jaar te kosten is mijn mening.
Of dat onderhoud 125 euro waard is, moet ieder voor zich bepalen. Zolang het onderhoud maar gebeurt, en er niet vertrouwd wordt op de remcapaciteit van de trekkende auto. Zoals eerder gemeld houdt die BOVAG beurt iets meer in dan de punten die jij noemt. Samen met het jaar extra garantie is dat voor mij die 125 euro waard.
Om even weer on-topic te gaan en welles nietes te vermijden...
Ik ben er nu al aan uit dat niet iedereen het onderhoud doet en dat de een het goedkoper laat doen dan de andere, al dan niet door een gespecialiseerde onderhoudsfirma..
Ikzelf wordt liever niet geconfronteerd met een mankement als ik op vakantie vertrek en zal dus het nodige doen om dit te vermijden (of toch een goede poging doen)
wat ik me verder afvroeg, wat doet men dan zo allemaal specifiek naar de vouwwagen gericht bij zo'n onderhoud?
Ik bedoel, remmen nakijken, banden en smeren enzo is allemaal wel mooi, maar wat doet men met betrekking tot de rest (het kampeergedeelte zeg maar)/
Citaat van: wijnand op september 21, 2012, 12:14:23 PM
Ja, in dat geval zou ik ook niet aan onderhoud doen :I. Zonde van het geld :K.
Dit is weer typisch zo'n voorbeeld van wel een bak geld uitgeven aan de aanschaf van een vouwwagen, maar daarna mag het geen cent meer kosten. Heb je er weleens bij stil gestaan dat het niet gebruiken van de vouwwagen ook tot technische problemen kan leiden? Remmen die langzaamaan vast gaan zitten (met links/rechts verschillend remgedrag tot gevolg), mogelijke corrossie van verlichting/elektra, uitdroging van rubbers, noem het maar op. Er zit meer aan een vouwwagen dan alleen een paar remtrommels. Een auto wordt vaak elke dag gebruikt en kleine of grote mankementen melden zich dan gaande weg. Jij komt er achter op het moment dat je op vakantie wilt. Die vergelijking gaat dus mank. Helaas zijn er nog teveel mensen die nut en noodzaak van goed onderhoud volledig onderschatten. Tot er op vakantie wel iets gebeurt...
Heel af en toe lees ik berichten waarna ik mij serieus begin af te vragen of er niet een APK plicht voor vouwwagens/aanhangers/caravans moet komen.
Ik zeg ook niet dat je totaal geen onderhoud moet doen maar zeker als je kar maar 2 keer per jaar een paar 1000 km rijdt dan hoef je echt niet ieder jaar voor 125 euro een onderhoudsbeurt te laten doen. Dus het is geldklopperij. Kijk en ik houd je niet tegen, als je graag 2 dagen kwijt wilt zijn om je klapkar weg te brengen en op te halen en daar ook nog voor wilt betalen dan moet je dat vooral doen :)
Natuurlijk moeten de remmen het wel goed doen en ik let daar ook op, ik wil ook gewoon veilig op vakantie :P
Citaat van: marcenjeannette op september 21, 2012, 01:40:22 PM
Ik zeg ook niet dat je totaal geen onderhoud moet doen maar zeker als je kar maar 2 keer per jaar een paar 1000 km rijdt dan hoef je echt niet ieder jaar voor 125 euro een onderhoudsbeurt te laten doen. Dus het is geldklopperij.
Dat is jouw mening, die ik niet deel. Stilstand levert meer problemen op dan constant gebruik. Maar als je dat niet wilt zien.... Ga maar eens praten met de wegenwachtmonteurs die bij elke vakantie weer hun handen vol hebben aan kampeermiddelen waar van het onderhoud echt niet elk jaar hoefde.
Die 125 euro is nogmaals niet alleen de beurt, maar ook de verlengde garantie. Maar goed, je hebt wat over voor een onbezorgde vakantie of niet.
"Twee keer per jaar" is ook een uitspraak die niet voor iedereen geldt. Onze eerste kampeerweekend dit seizoen begon Goede Vrijdag en zal naar verwachting 15 oktober pas weer eindigen. Ik denk al met al een keer of 10, 12 er op uit. En dat is een stuk vaker dan dat ik met een normale aanhanger rijd. Dus ik vind het de moeite waard het spul goed te onderhouden.
Volgens mij heeft de topicstarter al het verzoek gedaan om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag.
Citaat van: StijnMattheus op september 21, 2012, 01:13:04 PM
Om even weer on-topic te gaan en welles nietes te vermijden...
Ik ben er nu al aan uit dat niet iedereen het onderhoud doet en dat de een het goedkoper laat doen dan de andere, al dan niet door een gespecialiseerde onderhoudsfirma..
Ikzelf wordt liever niet geconfronteerd met een mankement als ik op vakantie vertrek en zal dus het nodige doen om dit te vermijden (of toch een goede poging doen)
wat ik me verder afvroeg, wat doet men dan zo allemaal specifiek naar de vouwwagen gericht bij zo'n onderhoud?
Ik bedoel, remmen nakijken, banden en smeren enzo is allemaal wel mooi, maar wat doet men met betrekking tot de rest (het kampeergedeelte zeg maar)
Voor zover ik weet beperkt het zich tot een technische keuring, vaak wordt de onderhoudsbeurt vergeleken met een APK. Men kijkt niet, om maar eens een dwarsstraat t enomen, of je tentstokken nog recht zijn. Of is dat niet wat je bedoeld met het kampeergedeelte.
Wij hebben de wagen net terug van de vouwwagenspecialist. Hij moest toch voor een kleine tentreparatie en dus het onderhoud maar meteen meegenomen. Wij hebben hem vorig jaar september gekocht toen was hij 1 jaar oud. Kregen er wel 2 jaar garantie op. En het was een occasion. Dus kwestie van onderhandelen.
Omdat hij toch moest dacht ik het beurtje doen we er meteen bij. Anders had ik het wellicht pas volgend jaar gedaan. Om het jaar is tegen ons gezegd (en ze bedoelen volgens wat ik begreep), éne jaar wel, andere jaar niet. Dus eens per 2 jaar onderhoudsbeurt.
Ik vind 125 euro ook wel een hoop geld voor mij gevoel. Maar zoals anderen ook melden. Veiligheid boven alles! En de tentreparatie viel mij dan gelukkig weer mee qua prijs. Had ik hoger verwacht.
Ook wij zijn bij de vouwwagenspecialist en wel tevreden over hun. Ook al hebben wij een roadmasterwagen, wel bij hun gekocht!
Citaat van: Roadmasterstarter op september 21, 2012, 04:06:34 PM
Wij hebben de wagen net terug van de vouwwagenspecialist. Hij moest toch voor een kleine tentreparatie en dus het onderhoud maar meteen meegenomen. Wij hebben hem vorig jaar september gekocht toen was hij 1 jaar oud. Kregen er wel 2 jaar garantie op. En het was een occasion. Dus kwestie van onderhandelen.
Omdat hij toch moest dacht ik het beurtje doen we er meteen bij. Anders had ik het wellicht pas volgend jaar gedaan. Om het jaar is tegen ons gezegd (en ze bedoelen volgens wat ik begreep), éne jaar wel, andere jaar niet. Dus eens per 2 jaar onderhoudsbeurt.
Ik vind 125 euro ook wel een hoop geld voor mij gevoel. Maar zoals anderen ook melden. Veiligheid boven alles! En de tentreparatie viel mij dan gelukkig weer mee qua prijs. Had ik hoger verwacht.
Ook wij zijn bij de vouwwagenspecialist en wel tevreden over hun. Ook al hebben wij een roadmasterwagen, wel bij hun gekocht!
quote van de website van de vw-specialist:
-----
ONDERHOUD en VEILIGHEID!
U heeft 1 jaar garantie op een nieuwe en 1 jaar garantie op gebruikte wagens vanaf de afleveringsdatum tenzij anders aangegeven op uw koopovereenkomst. Niet onder de garantie vallen materialen die aan slijtage onderhevig zijn zoals b.v. banden, ritsen etc. alsmede mogelijke transportkosten, verzendkosten voor het opsturen en/of ontvangen van onderdelen t.b.v. garantie-onderzoek cq reparatie.
Garantieverlenging bij nieuwe wagens mogelijk indien de wagen jaarlijks wordt aangeboden voor een onderhoudsbeurt.
-----
dus niet jaar 1 niet, jaar 2 wel jaar 3 niet, jaar 4 wel...
KK Jaarlijks dus....
Jaarlijks dan moet de wagen ieder jaar gekeurd worden.
Dus om het jaar.
Vorig voorjaar onderhoud zelf gedaan aan de Jametic. Valt eigenlijk weinig te doen. Beetje vet in de nippels, speling oplooprem controleren. Remmen nakijken en de wiellagers. Dit jaar wil/moet ik het toch laten doen. De verzekering verlangt n.l. dat voor de volledig casco dekking, er iedere 2 jaar onderhoud is gepleegd en de vw is nu net 3 jaar oud. Heb nu wat bedrijven om prijzen gevraagd en dat liegt er niet om. Varieert van 142,- Eu (Jamet dealer) tot 170 Eu.
Beste Jellejawa,
Ik adviseer je eens te vragen bij een aanhangwagenspecialist. Een factuur van een erkende aanhangerspecialist zal echt wel voldoen voor de verzekering. Ze vragen een fractie van de door jou genoemde bedragen. Het 'tentwerk' inspecteren voor de verzekering lijkt me onzin. Het zal met name om het onderstel gaan. Wellicht herhaling maar een door een Bovag erkende specialist rekende mij 20 euro... bij remtrommels open en helemaal reinigen ongeveer 50 euro.
Citaat van: GJT op januari 17, 2013, 07:53:51 PM
Beste Jellejawa,
Ik adviseer je eens te vragen bij een aanhangwagenspecialist. Een factuur van een erkende aanhangerspecialist zal echt wel voldoen voor de verzekering. Ze vragen een fractie van de door jou genoemde bedragen. Het 'tentwerk' inspecteren voor de verzekering lijkt me onzin. Het zal met name om het onderstel gaan. Wellicht herhaling maar een door een Bovag erkende specialist rekende mij 20 euro... bij remtrommels open en helemaal reinigen ongeveer 50 euro.
De kampeerboeren inspecteren ook de tent niet. Heb navraag gedaan en het gaat puur om het onderstel en het afpersen van het gas, meer niet. Vindt dat best nog prijzig, heb 5 adressen benaderd. Hier in het dorp zit Tonca, aanhangerspecialist. Die vraagt ook rustig 150 Eu en test niet eens het gas. Zal nog maar eens verder rondkijken, vind het wat overdreven prijzen.
Zo staat de Alpen Kreuzer op een KNOTT onderstel en heb ik bij een aanhangwagenbouwer ook vrij goedkoop een aanpassing laten doen. Die gasten weten er alles van terwijl een verkoopzaak meerdere merken hebben en hun ervaring moeten verdelen.
Zo hebben wij weer het geluk dat op mijn werk veel aanhangers rondrijden en er een eigen werkplaats is voor het onderhoud. De monteur wou wel wat eerder beginnen en heeft alles nagelopen, was ook nodig, dus was er heel erg blij mee. :)
Ik mocht vanmorgen 80 euro afrekenen voor de keuring en onderhoud.
Helaas moest er ook 1 wiellager worden vernieuwd, dus gelijk maar 2 laten doen en een nieuw rem kabeltje.
Kost wat, maar ik heb het gevoel dat ik er alles aan doe om veilig op vakantie te gaan. :O
Oeps, verkeerde topic, het was niet bij de dealer.
Citaat van: Parker700 op mei 22, 2013, 03:59:13 PM
Ik mocht vanmorgen 80 euro afrekenen voor de keuring en onderhoud.
Helaas moest er ook 1 wiellager worden vernieuwd, dus gelijk maar 2 laten doen en een nieuw rem kabeltje.
Kost wat, maar ik heb het gevoel dat ik er alles aan doe om veilig op vakantie te gaan. :O
Oeps, verkeerde topic, het was niet bij de dealer.
Verstandig. wel goedkoop, ik moet 140 betalen voor keuring en onderhoud bij de dealer. waar heb jij het laten doen? Zal wel niet in de buurt zijn. De aanhangerboer hier in het dorp vraagt 160 Eu. Heb meerdere bedriven gevraagd, maar allemaal duurder dan de dealer.
In Harskamp.
80,= is de gewone BOVAG keuring en onderhoud zonder de extra's.
Misschien een idee om een Topic te openen met bedrijven die goedkoop onderhoud en beurten kunnen/willen leveren. Leuk voor die bedrijven, maar nog leuker voor de forum leden.
Citaat van: jellejawa op mei 22, 2013, 05:56:44 PM
Misschien een idee om een Topic te openen met bedrijven die goedkoop onderhoud en beurten kunnen/willen leveren. Leuk voor die bedrijven, maar nog leuker voor de forum leden.
Goed plan! Kan er dan ook bij vermeld worden wat er dan voor onderhoud wordt uitgevoerd?