Hallo allemaal,
Nieuw op het forum, althans nu geregistreerd, en meteen een balletje opgooiend;
Wij zijn in het bezit van een trigano odyssee uit 2011 (onze eerste vw) en zijn er inmiddels een weekje in het voorjaar en de afgelopen twee weken mee weggeweest. Super bevallen! Wel een, in onze ogen, missertje geconstateerd vanuit Trigano. het neuswiel is veel te laag en raakt voornamelijk bij drempels ook de weg hetgeen een forse schok teweeg brengt. Dat kan o.i. niet goed zijn voor het geheel. We gaan hem dus verzetten, hoger monteren. Zijn er meer tegen hetzelfde aangelopen? Overigens is de gereden snelheid enkel een factor voor de zwaarte van de schok maar je kunt niet voorkomen dat het neuswiel de grond raakt.
Dit heeft ook vaak te maken dat de auto met een beladen aanhanger op de kogel ook behoorlijk inzakt. Ik had hier ook last van heb hulpveren onder de auto laten monteren.
Hoi TrigaOdys,
Welkom op het forum, en gefeliciteerd met de aankoop van deze geweldige wagen!
Wij hebben dezelfde (1 jaartje ouder) en bij het omhoog halen van het neuswiel draai ik het eerst helemaal omhoog tot de slinger vast loopt. Vervolgens draai ik de klembout los en trek de hele stang zover mogelijk omhoog zodat het wiel in de rijrichting staat, en nog wel vrij kan draaien.
Hiermee heb ik nog nooit een drempeltje geraakt, alhoewel ik de hoge drempels wel stapvoets neem.
Succes ermee!
Bedankt voor de reacties.
E.e.a. zal idd wel met de auto te maken hebben. In ons geval een Renault Laguna station. Het neuswiel helemaal opdraaien is ook in onbeladen toestand onvoldoende.
Ik ben voornemens om eenzelfde RVS U-profiel op de dissel te monteren alswaar de dissel uit bestaat en zo het neuswiel zeven centimeter te kunnen verhogen. Volgens mij moet dat zelfs met de huidige bouten kunnen.
Overigens inderdaad een geweldige wagen! Heb inmiddels de bijgeleverde scheerlijnen (zes a.d. wagen en vier kleintjes a.d. luifel) vervangen door lint waar ik weer clips aan vastgenaaid heb. Een soort "budget"stormbanden dus. Lijkt me makkelijker en sterker als de standaardlijnen en beter afspanbaar.
Citaat van: trigaodys op september 25, 2012, 08:55:09 PM
Bedankt voor de reacties.
E.e.a. zal idd wel met de auto te maken hebben. In ons geval een Renault Laguna station. Het neuswiel helemaal opdraaien is ook in onbeladen toestand onvoldoende.
Je moet de neuswiel opdraaien zodat deze tussen de uitsparingen komt daarna de hendel ernaast los draaien en het hele zaakje omhoog trekken.
Ik heb bijna 10jaar een odyssee gehad en achter verschillende auto's en nog nooit heeft de neuswiel de grond geraakt.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Dubbel post.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Je kan het neuswiel wel hoger zetten, maar dan zal iets anders het laagste punt vormen. Dat is vaak zo'n half ronde beugel die het remmechaniek moet beschermen. En daarvan wil je echt niet dat die de grond raakt. Is het niet beter om de oorzaak van het probleem aan te pakken of te wel het teveel doorzakken van de Laguna? Een setje hulpveren doet wonderen. Bij onze Octavia speelde hetzelfde en sinds daar hulpveren onder zitten raakt de auto/vw de grond niet meer.
Kzal eens even navragen wat hulpveren kosten en op kunnen lossen.
De laguna staat er om bekend dat ze graag inzakken zodra er iets aan de trekhaak hangt, onze jamet raakt ook op z'n tijd een drempel met z'n neuswiel, wat je voorstelt is de beste optie, welk bouwjaar hebben jullie?
Citaat van: spikehome op september 25, 2012, 09:09:37 PM
Je moet de neuswiel opdraaien zodat deze tussen de uitsparingen komt daarna de hendel ernaast los draaien en het hele zaakje omhoog trekken.
Ik heb bijna 10jaar een odyssee gehad en achter verschillende auto's en nog nooit heeft de neuswiel de grond geraakt.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
zat daar ook een laguna tussen? :#
Citaat van: Walter op september 30, 2012, 05:19:36 PM
zat daar ook een laguna tussen? :#
nee dat niet allemaal Peugeot
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Inmiddels het neuswiel verzet. Natuurlijk nog geen afstanden afgelegd maar het lijkt prima te werken. Iets anders is nu het laagste maar absoluut niet te laag.
Wij zijn dit jaar voor het eerst weg geweest met onze Camplet. In de Ardennen passeerde ons gedurende een file een Belgische auto. Een mevrouw attendeerde ons er op dat het kleine wieltje omlaag was. Gelijk de vluchtstrook op en gecontroleerd en ja hoor het wieltje liep over de straat. Er zal ook smeervet op de buis. Vanaf dat moment de schroef zodanig strak aangetrokken dat ik er pijn in mijn arm van heb gekregen. De bout en de moer zaten ook wat scheef. Later de moer wat beter op de bout gedraaid.
Ik begrijp echt niet waarom je een krachtpatser moet zijn om dat wieltje zodanig vast te zetten dat het gedurende de rit niet naar beneden zakt. Ik ben maar een gewone boekhouder...
Groeten,
Leeuwhans
Citaat van: Leeuwhans op oktober 16, 2012, 12:16:44 PM
Er zal ook smeervet op de buis. Vanaf dat moment de schroef zodanig strak aangetrokken dat ik er pijn in mijn arm van heb gekregen.
Ik begrijp echt niet waarom je een krachtpatser moet zijn om dat wieltje zodanig vast te zetten dat het gedurende de rit niet naar beneden zakt.
herkenbaar, en daarom haak ik voor vertrek altijd de bekende witte elastiek 'met haak' om het wielasbeugel, met het elastiekdeel vastzittend om de stekkerhouder (of dissel); het omhooggehouden wiel is zo extra geborgd, zit in de rijrichting en blijft vrijdraaien als het echt moet.
Hoi,
Wij hebben er ook last van dat het neuswiel laag hangt. Wij halen het neuswiel er altijd vanaf als de vouwwagen aan de auto is gekopelt. Leggen neuswiel in disselbak. Niet vergeten natuurlijk eerst neuswiel er weer aan te maken als je Afkoppelt.
Was bij Renault Senic en nu Fiat Doblo
Zelfs bij een Doblo tegen de grond? die staat best hoog op zijn wielen van achter en het is ook niet bepaald een auto die makkelijk door zijn veren zakt.