Op het gevaar af dat iemand anders dit al eens aanhaalde :#
Onze wagen is een jamet arizona. Met daarop een 13 polige stekker jaeger. Ik dacht bij jamet dat er standaard een multicon op stond, dus bij het zetten van de trekhaak op onze auto vragen we een multicon.
Thuisgekomen met de auto, 's avonds 2 dagen voor onze eerste rit en korte vakantie met de klapper. De volgende dag de toestand uitgeprobeerd en huh :# paste dus niet hé ::)
Dus geen tijd meer om een jaeger op de auto te laten zetten. Naar de plaatselijke auto-onderdelen specialist en daar geen 13 naar 13 gevonden. Gelukkig wel een 13 jaeger naar 7 polig. (op multicon past ook een gewone 7 polige, dat had ik gelukkig zelf al achterhaalt want de specialist wist dit niet 8)).
En tadaa, de handel deed het gewoon :> :> :>
Onderweg naar Frankrijk, enkele maanden later geflikker van andere automobilisten :?
Wat bleek: hoewel de handel in het begin, bij vetrek wel goed werkt, schijnt dit onderweg op één of andere manier weer spaak te lopen. :? :I :I :I
Wie I: kent het antwoord op dit vraagstuk???
Het zou natuurlijk kunnen dat er toch sluiting in de stekkers is ontstaan Bedenk dat al die verloopstekkers ook weerstand geven en dat kan zomaar in combinatie met wat vocht een probleem gegeven hebben.
Eigenlijk is er maar 1 manier om er achter te komen en dat is zorgen dat de vouwwagen aan een juiste stekker komt te hangen en/of een goede lichtbalk aan de auto. Zo kan je beginnen met het uitsluiten van zaken.
Overigens.. als je geen twee linkerhanden hebt is het vervangen van de stekker (ook aan de auto) echt een fluitje van een cent. aan een schroevendraaier heb je genoeg!
En dan kan je stoppen met het knoeien met verloopstekkers. Dat is eigenlijk toch wel een noodoplossing...
Een goede tip.
als je begint met opdraaien van de stekker maak dan eerst een fot hoe de draden zijn verbonden dan kun je altijd terug naar de basis instellingen....
Soms kan de stekker 180 graden omgedraaid ook plots een ander schema hanteren met de lampen.
dus probeer eerst de stekker eens om te draaien..werkt ie dan goed ff een streep je maken zodat ze altijd op
\de juiste plaats zitten... I:
Dat met de gedraaide stekker hebben we al geprobeerd en dan werken de knipperlichten omgekeerd :#
Het minst verwarrende zal waarschijnlijk zoals Richard voorstelde, zijn om één van beide kanten te veranderen.
Ben ik er ook gelijk vanaf. Radicale oplossingen, daar hou ik wel van :J >:(
Welke kant? Jaeger (klapkar) of multicon (auto)? Ik vermoed dat hier de discussie over welke stekker het beste is, zich opdringt maar mij gaat het daar niet over, mij gaat het over welke is het gemakkelijkst te installeren? :**
Dat maakt op zich niets uit.
http://caravanhandboek.biod.info/ch6-elektriciteit.htm#stekkers (http://caravanhandboek.biod.info/ch6-elektriciteit.htm#stekkers)
Het is on beide gevallen een kwestie van draadjes verbinden
Mij lijkt het dat het van de vouwwagen makelijker is te doen en ook veiliger.
Als je bij de auto iets verkeerd doet kan je minimaal een zekering uit laten knallen.
Als je van plan bent om bij de auto te vervangen zou ik je aanraden om de accu los te koppelen en 1/2 uur te wachten. Voor je aan de stroom begint.
Grootste risico is ook nog dat je naar de dealer moet om de computer van de auto moet laten resetten,
Dus wees slim en pak gewoon de stekker van de vouwwagen aan.
Ondanks welke stekker beter zou zijn.
Geen idee en boeit mij ook niet!
Flikkede de auto's toen ze jou inhaalde?
Hoe zie je dat?
Of was het toen ze jou tegemoet reden,want dan snap ik niet zogoed hoe ze dan jou vw lichten zagen.
Naar aanleiding van deze topic twee opmerkingen:
1) Er is wel degelijk een verloopstekker van Jaeger naar Multicon te krijgen. Neem maar eens contact op met een goede automaterialenzaak.
2) Hoe je ook denkt over de stekkers, Jaeger heeft de wedstrijd gewonnen, steeds meer auto's en aanhangers worden uitgerust met een Jaegeraansluiting. Mijn advies, als je toch iets moet veranderen, ga dan direct voor Jaeger.
Herman.
Citaat van: Tago Herman op oktober 05, 2012, 07:17:56 PM
Naar aanleiding van deze topic twee opmerkingen:
1) Er is wel degelijk een verloopstekker van Jaeger naar Multicon te krijgen. Neem maar eens contact op met een goede automaterialenzaak.
2) Hoe je ook denkt over de stekkers, Jaeger heeft de wedstrijd gewonnen, steeds meer auto's en aanhangers worden uitgerust met een Jaegeraansluiting. Mijn advies, als je toch iets moet veranderen, ga dan direct voor Jaeger.
Herman.
Helemaal mee eens, en het omzetten van de westcon stekker naar een jaeger is een werkje van niet meer dan 15 minuten. met een simpel bedrading/kleuren schemaatje erbij.
Wel handig is om zo;n korte verloop stekker van jager naar 7 poilg in je kofferbak te hebben , voor die fietsendragers en oudere aanhangers, kost bijvoorbeeld bij halfords ( ik wil geen reclame maken) net nog geen tientje. Let bij het gebruik van je jaeger stekker op dat je hem goed koppeld aan de stekkerdoos op je auto, het is een soort bajonet sluiting, die je dus halve slag naar links gedraaid in de stekkerdoos drukt en dan naar rechts omhoog draaid en vergrendeld (rond plaatje valt precies onder het dekseltje van de stekkerdoos)
Veel succes met de eventuele omzetting
Bob
Nou een kwartiertje is wel erg voorzichtig.
Ben zelf alleen al met een 7 polige al een 1/2 uur bezig.
Vooral als het verroest is.
Korte draden, beschadigde kern(uitgedund).
Ik heb het al vaker gedaan maar nog nooit in een kwartier
En dan na het vervangen van de stekker er een flinke dot vaseline insmeren over de schroefjes en draden.
Je kan natuurlijk ook vaselinespray kopen en dat erop spuiten maar is wel veel duurder.
Voordeel is dat eea niet verroest en altijd los te krijgen is.
Als je de contrastekker(doos) aan de auto vervangt, boor dan gelijk onderin een klein gaatje. Evt. vocht kan dan hier weg. Deze gaat dan ook veel langer mee. Uit eigen ervaring!
Citaat van: mars op oktober 06, 2012, 10:16:49 AM
Als je de contrastekker(doos) aan de auto vervangt, boor dan gelijk onderin een klein gaatje. Evt. vocht kan dan hier weg. Deze gaat dan ook veel langer mee. Uit eigen ervaring!
Zomaar de stekkerdoos vervangen is vaak geen optie om zelf te doen (bij nieuwere auto's). Aan de stekkerdoos zit een aangepaste kabelboom die vaak geintergreert is in de auto electronica (can-bus). Zelf vervangen betekend vaak ook dat de kabelboom mee moet worden vervangen (kosten tussen de 100,- en ?200,-) en daarna moet het geheel weer worden ingeleerd in de boord electronica. De stekker aan de vouwwagen vervangen is dan meestal de beste optie, een stekker kost tussen de ?10,- en ?15,- en als de boel niet gecoordeerd is kost vervangen echt niet meer dan een kwartiertje tot een halfuurtje. Moet je de kabel opnieuw aanstrippen etc. reken dan een klein uurtje. Goed het schema rbij houden en je zit in 1x goed.
Bij mij was dus bij het afhalen van mijn hk ook was mis met mijn achterlichten. Garage heeft de boel gefixed voor iets van 85 euro, en dat was dus met montage van een nieuwe doos en het opnieuw in elkaar zetten van mijn kofferbak, want alles moest open om de boel netjes aan te sluiten... Je zou zeggen dat een ander type aansluiting toch ongeveer hetzelfde moet kosten ...
Als je de stekker op de vw vervangt, weet dan wel zeker hoe de aansluitingen op je auto zitten. Deze heb ik tevoren simpel getest met een lampje.
Citaat van: jellejawa op oktober 07, 2012, 08:38:25 AM
Als je de stekker op de vw vervangt, weet dan wel zeker hoe de aansluitingen op je auto zitten. Deze heb ik tevoren simpel getest met een lampje.
Heb je een wat nieuwere auto en een trekhaak af fabriek, dan is bij een jeager of westcon stekkerdoos het niet mogelijk om simpel met een lampje en twee draadjes te testen, Namelijk wordt de verbinding met de auto (via can-bus) pas geactiveerd als door het plaatsen van de stekker een microswitch wordt bekrachtigd, soms zie je ook dat pin 12 op de stekkerdoos wordt gebruikt voor de aanhanger detectie.
In principe is het erg simpel, heb je trehaak met orginele kabelboom, dan kun je de kleur/pin codering van zowel de auto als je VW gewoon aanhouden.
Is de trekhaak later geplaatst en is de aansluiting van de stekkerdoos afgetakt van de bestaande bekabeling dan is controleren wel raadzaam
Citaat van: bosi op oktober 07, 2012, 09:41:24 AM
Heb je een wat nieuwere auto en een trekhaak af fabriek, dan is bij een jeager of westcon stekkerdoos het niet mogelijk om simpel met een lampje en twee draadjes te testen, Namelijk wordt de verbinding met de auto (via can-bus) pas geactiveerd als door het plaatsen van de stekker een microswitch wordt bekrachtigd, soms zie je ook dat pin 12 op de stekkerdoos wordt gebruikt voor de aanhanger detectie.
In principe is het erg simpel, heb je trehaak met orginele kabelboom, dan kun je de kleur/pin codering van zowel de auto als je VW gewoon aanhouden.
Is de trekhaak later geplaatst en is de aansluiting van de stekkerdoos afgetakt van de bestaande bekabeling dan is controleren wel raadzaam
Onze auto is 4,5 jaar oud en meteen door de dealer een trekhaak gemonteerd voor de aflevering. Moest ook ivm de fabrieksgarantie. Geen idee eigenlijk hoe het is gedaan. Zal dan wel van de bestaande verllichting zijn afgetakt, want het testen met lampjes ging prima.
Citaat van: jellejawa op oktober 07, 2012, 01:14:00 PM
Onze auto is 4,5 jaar oud en meteen door de dealer een trekhaak gemonteerd voor de aflevering. Moest ook ivm de fabrieksgarantie. Geen idee eigenlijk hoe het is gedaan. Zal dan wel van de bestaande verllichting zijn afgetakt, want het testen met lampjes ging prima.
Een indicatie dat je trekhaak stekkerdoos in de auto electronica (via canbus) hangt is, dat je op het dashboard een extra richtaanwijzer indicatie signaallampje hebt bij aangekoppelde vouwwagen (of andere aanhanger) en dat bijvoorbeeld je mistlamp op de auto automatisch wordt uitgeschakeld bij aangekoppelde aanhanger (je wordt dat niet verblind door de velle rode reflectie van je eigen mistlamp) zodat alleen de mistlap op je vouwwagen brandt. (Bij de oude 7 polige stekkerdozen had je soms een extra maak/verbreek contact die het zelfde deed, bij jeager/westcon gebeurt dit via de auto electronica). Ook het feit dat je pdc wordt uitgeschakeld, als je achteruit rijdt, bij aangekoppelde vouwwagen is een zekere indicatie dat de autoelectronica een rol speelt.
Het vervelende is dat als je de trekhaak module van de electronica op de een of andere mannier ontregeld dit een effect kan hebben op de rest van de auto electronica met de bijbehorende kosten van dien.
En weet je zeker (of juist niet) dat de trekhaak stekkerdoos aan de auto electronica hangt, laat dit dan tenminste controleren bij je garagebedrijf of dealer. Dan kun je altijd nog beslissen of het vervangen zelf gaat doen of dit aan hun uitbesteed. En nogmaals de stekker vervangen is de meest eenvoudige optie en kun je zeker weten zelf.
huh, had inderdaad nog niet eens gedacht aan de electronica va de auto ::). Daar een kortsluiting is en ik zit in zak en as :?
dus waarschijnlijk een verandering van die op de vouwwagen dan.
Citaat van: papajur op oktober 04, 2012, 11:50:59 PM
Flikkede de auto's toen ze jou inhaalde?
Hoe zie je dat?
Of was het toen ze jou tegemoet reden,want dan snap ik niet zogoed hoe ze dan jou vw lichten zagen.
Ja natuurlijk als ze achter me reden hé :* in het voorbijsteken
of 1 xbij het verlaten van een parking werden we al aangesproken
Citaat van: Tago Herman op oktober 05, 2012, 07:17:56 PM
Naar aanleiding van deze topic twee opmerkingen:
1) Er is wel degelijk een verloopstekker van Jaeger naar Multicon te krijgen. Neem maar eens contact op met een goede automaterialenzaak.
2) Hoe je ook denkt over de stekkers, Jaeger heeft de wedstrijd gewonnen, steeds meer auto's en aanhangers worden uitgerust met een Jaegeraansluiting. Mijn advies, als je toch iets moet veranderen, ga dan direct voor Jaeger.
Herman.
Dat dat verloop bestaat, dat weet ik wel, maar dat hadden ze op dat moment niet in de winkel liggen.
Als ik voor multicon kies hoef ik gelijk geen verloopje van 13- naar 7- polig te hebben, ook het overwegen waard :J
En op de geplaatste multicon op de auto ook plaatsingsgarantie, ook nog zo'n overweging :J
MMmmm tja, projectje tijdens de winter. Gelukkig staat de vw bij ons thuis :K
Citaat van: faba op oktober 09, 2012, 11:57:35 PM
Als ik voor multicon kies hoef ik gelijk geen verloopje van 13- naar 7- polig te hebben, ook het overwegen waard :J
Nog één afsluitende opmerking naar aanleiding van bovenstaande: Let er wel op dat je
geen 7 polige stekker met een metalen mantel in je westcon stekkerdoos douwt, de metalen mantel maakt kortsluiting, dus alleen ééntje met een kunststoffen mantel nemen.
Veel succes bij de ombouw