hallo allemaal een vraag,
het is zeker 20 jaar geleden dat ik voor het laats met een aanhanger gereden heb.
onze vw die we krijgen heeft een op loop rem hoe werkt de rem,
en moet ik nog ergens rekening mee houden met het rijden.
de aanhanger waar ik toen mee reed had geen rem.
in maart krijgen we onze vw en er komen toch steets meer vragen.
ook welke kleur nummerplaat ik moet hebben. krijg binnen kort een nieuwe trekhaak
dus daar moet ook een nummerplaat worden besteldt
probeer even na te gaan wat voor stekker er op je klapper zit, dan kan je er nu nog voor zorgen dat je trekhaak straks de zelfde aanlsuiting heeft (Jaeger of Mulitcon)
Is het een oudere wagen (7 polig) of een nieuwe (meestal 13 polig).
Anders is er altijd nog de optie om met tussenstekkers te werken maar als je dat nu nog kan voorkomen..
Een witte kentekenplaat moet voldoende zijn (afhankelijk van het totaal gewicht van de vouwwagen).
Voor je vraag over de oplooprem is het voor mij het meest makkelijk om je door te verwijzen naar de volgende site;
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/oplooprem.php (http://www.caravantrekker.nl/algemeen/oplooprem.php)
Let ook op je verzekering.
Niks aan toe te voegen. Alleen handig om misschien eerst wat te oefenen met aanhanger alvorens meteen in het diepe te springen en af te reizen voor vakantie naar het buitenland. Gewoon ff op zondagmorgen naar een industrie terrein. Daar is dan geen kop en kun je rustig achteruit oefenen etc.
Citaat van: ko op januari 26, 2013, 08:51:13 AMkrijg binnen kort een nieuwe trekhaak
dus daar moet ook een nummerplaat worden besteldt
De keren dat ik een trekhaak heb laten monteren was de levering van een witte plaat eigenlijk altijd inclusief.
En een witte plaat kost je de kop ook weer niet. Ik zoek een 2de, voor de aanhanger die ik wel eens gebruik van de buurman. Kwam toen bij Brezan uit voor rond de 13/14 Euro. Anderen waren duurder.
Wij zijn destijds begonnen met een Camp-let en wat ik me van die vouwwagen in ieder geval herinner is dat ik van dat hij wel erg eenvoudig achteruit te manoeuvreren was; je hebt er ook veel overzicht over omdat de bak compact is. Maar goed, even ergens oefenen en je hebt het waarschijnlijk snel onder de knie. Bij het achteruit rijden is het altijd even nadenken wat je moet doen. Dus als er een stress situatie zou ontstaan altijd eerst even ademhalen, anders gaat het vast verkeerd.
Mijn man is ervaren in het rijden met een vouwwagen. Maar soms kom je in situaties terecht in het buitenland op hele smalle wegen die in ene niet meer doorgaanbaar zijn. Keren met vw wordt dan lastig...dus heel makkelijk afkoppelen draaien, auto er voorbij en weer aankoppelen. Dat is het grote voordeel van een vw t.o.v. een caravan...
En dit hebben we toch een paar keer meegemaakt...omdat wij nou eenmaal zonder navigatie lekker toeren gaan en de kleine wegen opzoeken...dat is voor ons avontuur...
In principe werkt een oplooprem automatisch dus mag je er niets van merken (alleen dat het beter remt dan een wagen zonder oplooprem). Ik merk altijd een klein schokje als ik stevig geremd heb en ik rij weer weg omdat de wagen dan weer van de rem af schiet. Bij mij gaat het achteruit rijden wel een stuk moeilijker, ondanks dat daar ook iets voor is ingebouwd (een terugrijautomaat). Het gaat, maar zwaarder omdat de wagen toch wat remt. Verder moet ik als ik na achteruitrijden de wagen afkoppel eerst weer de dissel uittrekken omdat de wagen dan op de rem staat.
Verder nog een tip voor achteruitrijden: pak het stuur aan de onderkant vast. Je moet als je achteruit rijdt precies tegen je gevoel in sturen (wil je naar links dan stuur je naar rechts) en als je het stuur aan de onderkant vastpakt werkt dat hetzelfde. Ik vind het makkelijker, maar het blijft lastig. Afkoppelen is inderdaad zo gek nog niet (alhoewel op een sterk stijgende of dalende weg... brrr....).
Laat je niet afschrikken: gewoon rijden met een vouwwagen is echt niet moeilijk. Een geremde, geveerde vouwwagen rijdt veel prettiger dan een ongeveerde en ongeremde aanhanger.
Citaat van: weep op januari 27, 2013, 10:41:21 PM
Verder moet ik als ik na achteruitrijden de wagen afkoppel eerst weer de dissel uittrekken omdat de wagen dan op de rem staat.
Ja, zeker doen, anders schiet de de koppeling tegen je bumper, en daar ben je niet blij mee. Dus na achteruitrijden, éven vooruit rijden.
Citaat van: weep op januari 27, 2013, 10:41:21 PM
Verder nog een tip voor achteruitrijden: pak het stuur aan de onderkant vast. Je moet als je achteruit rijdt precies tegen je gevoel in sturen (wil je naar links dan stuur je naar rechts) en als je het stuur aan de onderkant vastpakt werkt dat hetzelfde. Ik vind het makkelijker, maar het blijft lastig.
Ik vond het bij E-bij-B altijd moeilijk te onthouden. De rij-instructeur zei dan dat je de onderkant moest beetpakken en dat was dan waar de wagen heen stuurt als je achteruit gaat. Voor mij was dat zo contra-intu?tief. Voor mij werkt het beter als ik denk welke kant van de wagen ik weg wil hebben uit mijn spiegel, en die kant moet ik dan op draaien met het stuur.
Citaat van: CenC op januari 27, 2013, 12:57:59 PM
En dit hebben we toch een paar keer meegemaakt...omdat wij nou eenmaal zonder navigatie lekker toeren gaan en de kleine wegen opzoeken...dat is voor ons avontuur...
Wij rijden met navigatie en worden gewoonlijk langs en over hele kleine wegen gestuurd. Dat vinden we gewoonlijk prachtig, behalve als we met de vw rijden, dan is het wel eens wat minder grappig, vooral met een toevallige melkauto als tegenligger, bijvoorbeeld.
Leeuwhans
Erg belangrijk is ver vooruit kijken en afstand houden op de voorligger. En leren inschatten, wanneer in te halen.
Als je defensief rijdt, houd je het overzicht.
Citaat van: Leeuwhans op januari 29, 2013, 02:41:08 PM
Wij rijden met navigatie en worden gewoonlijk langs en over hele kleine wegen gestuurd. Dat vinden we gewoonlijk prachtig, behalve als we met de vw rijden, dan is het wel eens wat minder grappig, vooral met een toevallige melkauto als tegenligger, bijvoorbeeld.
Zo bracht de navigatie ons op het weggetje, althans het eind van het weggetje, op onderstaande foto. Sta je dan, met de neus van de auto naar beneden en links en rechts nog geen 50 cm speling... Ik ruik de koppeling van de auto nu nog, na een 'hellingproef achteruit'!
Citaat van: mars op januari 29, 2013, 03:16:32 PM
Erg belangrijk is ver vooruit kijken en afstand houden op de voorligger. En leren inschatten, wanneer in te halen.
Als je defensief rijdt, houd je het overzicht.
Ik wil daaraan nog toevoegen: ga niet of nauwelijks harder dan stapvoets over verkeersdrempels of verhoogde kruispunten. :#
Tja, met je klapper op weg gaan is gewoon goed verstand gebruiken en een paar standaard zaken in de gaten houden:
-zorg voor een goede belading van je VW, het meeste gewicht boven de as van de VW (dus geen wip/wap met een volgepakte disselbak en weer een hoop gewicht achterop om de boel weer in balans te krijgen)
-controleer je kogeldruk, rond de 50 kg is normalerwijs prima (je hebt disselwegers, maar een stuk bezemsteel boven op je personen weegschaal doet het ook).
-Banden van zowel klapper als trekkend voertuig op spanning, niet versleten en/of te oud (denk ook aan de reserve)
-Uitgerust aanrijden (neem de tijd)
-Gewoon rustig aan rijden, ik weet in Frankrijk mag je 120 km/h, maar dat hoeft niet, gewoon 80-90 is ook prima (zeker met een wat lichtere auto).
-Ondanks oplooprem, wordt je remweg langer (zeker bij volle belading van trekwagen en klapper), en hoe harder je rijdt des te langer je remweg.
-Houd gewoon wat meer afstand van je voorligger en wees op het "zuig effect" van zware vrachtwagen combinaties bij het inhalen (zowel als je zelf inhaalt of wanneer je ingehaald wordt)
-Plan je route en vertrouw niet blind op de tomtom, zorg voor een papieren versie en zo'n ouderwetse kaart is ook handig.
-Denk er aan dat je draaicircel met klapper, een behoordelijk stuk groter wordt, dus bochten wat ruimer aansnijden.
-Achteruit rijden met een klapper moet je oefenen, zoek voordat je op vakantie gaat, een rustig parkeer terrein op en ga lekker oefenen (is in het begin enorm lachen), rijd niet te hard en neem vooral de tijd. Maak gebruik van een spotter (liefst ook een chauffeur) dat voorkomt dat je of bij scharen je auto/VW beschadigd, of dat je bomen/struiken/plaatjes/etc. mist als je net in de andere spiegel kijkt. Lukt het toch niet, gewoon afkoppelen en duwen is geen schande.
-Leg de lat niet te hoog, gelijk onervaren de alpen in met haarspeld bochten en sterke stijgingen/dalingen is niet ieder mans ding.
-Mijd grote drukte en pas dus je rij tijden aan.
Je zult vanzelf merken dat het je elke keer weer beteraf gaat en voordat je het weet ben jij de gene die de tips geeft aan zo'n onervaren newby.
Veel stress vrij plezier van je klapper
:off
over die disselwegers, die zijn voor een habbekrats te vinden op marktplaats. Nieuwe caradinges hebben er vaak in ingebouwd in de dissel waardoor ze dus over zijn. Die neem je ook makkelijker mee op vakantie dan een personenweegschaal.
mits je je aardappels van de heenreis evenredig vervangt door flessen wijn voor de terugreis :H
er was afgelopen weekend de mogelijkheid om bij Bravo een rondje te rijden in een "kleine" auto met camplet erachter.
Een eenvoudige disselweger heb je al voor een euro of 7. Zo'n langwerpig geval met een veer er in en een schaalverdeling er op. Zal niet echt secuur zijn, maar voldoende om bij benadering het gewicht te weten. En makkelijk mee te nemen in de vw.
Citaat van: bosi op januari 29, 2013, 04:03:05 PM
Tja, met je klapper op weg gaan is gewoon goed verstand gebruiken en een paar standaard zaken in de gaten houden:
-zorg voor een goede belading van je VW, het meeste gewicht boven de as van de VW (dus geen wip/wap met een volgepakte disselbak en weer een hoop gewicht achterop om de boel weer in balans te krijgen)
-controleer je kogeldruk, rond de 50 kg is normalerwijs prima (je hebt disselwegers, maar een stuk bezemsteel boven op je personen weegschaal doet het ook).
Bedankt voor de tips! :J WW
bedankt voor de tips:
heb even gebelt krijg inderdaat wite nummerplaat en op de vw zit een 7 polige aansluiting.
heb eens gekeken wat er allemaal mee moet ben benieuwt of dat allemaal in de vw past.
en ik begrijp dat een goede gewicht verhoudig belangrijk is. heb de keuken achter zitten
dus het zwaare gewicht moet echt op de as zitten. en ik zal zeker ergens een rustig plaatsje
op zoeken om te oefenen. hoe zit het eigenlijk met het mistlicht kan dat ook met een 7 polige
sluiting ?
gr ko
Als het een af fabriek 7 polige aansluiting is op de auto is dan zit op pool 5/58R het mist achterlicht (soms met hulp schakelaar zodat het mist achter licht van de auto wordt uitgeschakeld als je de vouwwagen aansluit). Is het een bestaande aansluiting dan bestaat de kans dat de pool bedoelt voor het mistachterlicht is gebruikt voor de constante/schakelde stroom voorziening voor de caravan. Dat zie meteen als je de VW aankoppeld dan brandt het mistachterlicht continu.
Krijg je een 13-polige jager stekkerdoos op je auto dan moet je een verloop naar 7 polig aanschaffen (kost een tientje bij de halvord) en werkt het mistachterlicht gewoon zoals het hoort. Krijg je een 13 polige multicon stekkerdoos dan kun je gewoon de 7 polige stekker van je vouwwagen gebruiken, mits deze van kunststof is (metaal geeft kortsluiting gevaar).
Hierbij een linkje naar de verschillende systemen en de aansluitschema's
http://www.trailerplus.nl/picdb/v5o/250/3116.gif (http://www.trailerplus.nl/picdb/v5o/250/3116.gif)
Wat betreft het beladen, het is verleidelijk om, als je zo'n enorme disselbak hebt, deze vol te doen met de (volgepakte) koelbox, gasflessen, haringen etc. Om dat weer inbalans te krijgen, moet je vaak boven op de toch al volgeladen keuken (achterop) weer het nodige gewicht pakken. Dan krijg je met een wat lichtere auto als je over een hobbel rijdt gauw het wipwap effect en blijft de hele combinatie na schommelen en deinen. Dus de disselbak met beleid pakken en het gewicht goed verdelen, boven de as van je VW.
Ga ergens oefenen!!!
Het is al een keer genoemd,terecht.
Op een industrie terrein bochtje achteruit enz.
RECHT achteruit.
Als dat een beetje lukt ga je naar de snelweg en ga je proberen bij een parkeerplaats op de vrachtwagenplaatsen achteruit op te rijden enz.
Je hebt er zeker plezier van als je (een beetje) met je vw overweg kan.
Niet alleen onderweg maar ook op vole/krappe campings.
Ik koppel de vw alleen af op de camping.
Het wordt door de rest van de fammillie niet altijd gewaardeerd als ik even aan het pielen ben
maar ik krijg de vw altijd waar ik hem wil hebben.
Onderweg afkoppellen is mijn eer te na.
(Moet wel vertellen dat ik in een grijs verleden vrachtwagen chauffeur ben geweest)
Citaat van: papajur op januari 30, 2013, 09:04:18 AM(Moet wel vertellen dat ik in een grijs verleden vrachtwagen chauffeur ben geweest)
:off
Dat is geen absolute garantie vrachtwagen in de problemen (http://www.youtube.com/watch?v=x5Ceaj7-N5s#)
:#
:# :# :# :#
Das appels met peren vergelijken.
Was weer 1 van onze "vrienden uit het Oosten"
roemeen als ik het goed zag.
Citaat van: papajur op januari 30, 2013, 11:06:33 AM
:# :# :# :#
Das appels met peren vergelijken.
Was weer 1 van onze "vrienden uit het Oosten"
roemeen als ik het goed zag.
Ehh... zoek maar eens op youtube op "Bijna aanrijding met trein", dan zie je een landgenoot in de bocht (letterlijk). :P
Citaat van: papajur op januari 30, 2013, 11:06:33 AM
:# :# :# :#
Das appels met peren vergelijken.
Was weer 1 van onze "vrienden uit het Oosten"
roemeen als ik het goed zag.
Wis nie da ze daar zulke grote vouwklappers hadde..... :#, zeker nie met een wit kenteken en rijbewijs B ::)
Citaat van: papajur op januari 30, 2013, 09:04:18 AM
Ga ergens oefenen!!!
Het is al een keer genoemd,terecht.
Op een industrie terrein bochtje achteruit enz.
RECHT achteruit.
Als dat een beetje lukt ga je naar de snelweg en ga je proberen bij een parkeerplaats op de vrachtwagenplaatsen achteruit op te rijden enz.
Of een aantal E-bij-B lessen nemen. Je hoeft geen examen te doen, en anders zijn er tegenwoordig weer kleinere examens geloof ik.
Ja klopt, dat is geloof ik B code 96, maar in feite is de opleiding daarvoor gelijk aan E achter B, en het zou dan zonde zijn een code 96 aantekening te laten maken op je rijbewijs terwijl je dan ook een "normale" E achter B kunt hebben.
Mijn devies is net als dat van de anderen: Oefenen! Ik kan inmiddels de vouwwagen in alle situaties achteruit rijden, draaien, maart mij niet uit, ben zelfs een keer gedraaid op een zeer smal bergweggetje. Maar goed, ik speel vals, ik rijd voor mijn eigen zaak een BE-combi van 15 meter totale lengte.