Hallo,
Kan iemand mij vertellen van welk soort buis de imperial gemaakt is van de Jamet Arizona ( diameter en wanddikte) ik wil zelf een imperial maken maar het moet natuurlijk wel net zo sterk of sterker zijn dan een orginele. En de 3 kokers die er dwars overheen liggen (afmeting en wanddikte) maten van een andere vouwwagen zijn ook welkom dan kan ik vergelijken. Alvast hartelijk dank voor de eventuele reactie.
Met vriendelijke groet Peter :)
Verwarmings pijp 15 of 22 mm dik. Dit is sterk genoeg, je moet wel over het juiste gereedschap beschikken. En kunnen buigen en lassen.
Henk
Ik heb zelf een imperiaal gelast voor onze Alpen Kreuzer. Heb ik stalen kokers voor gebruikt, 2 mm dik, 30 mm*30 mm, en de constructie superstevig.
dank jullie wel voor jullie reacties, ik wil hem eigenlijk zo orgineel mogelijk maken maar mocht ik niet meer reacties krijgen ga ik het denk ik wel met de buizen voor de zijkant maken en de kokers 30x30 bovenop.
Gr peter
Heb er in het verleden ook zelf 1 gemaakt, denk vooral na over een makkelijke constructie, waarbij adapters op de vw blijven zitten, en je middels borgpennen de imperial snel kunt losmaken. Wanddikte 2mm is sterk genoeg, ga voor alu, staal is vrij zwaar!
@ Bosje: Helaas kan niet iedereen alu lassen, daarom heb ik staal gebruikt
Ik heb er zelf een gemaakt voor onze Raclet Safari en heb dat gemaakt van alu buis doorsnede 35mm en een dikte van ongeveer 5mm.
Wat betreft gewicht is deze er goed door mij alleen op te leggen.
Daarbij HAD ik inderdaad wel het geluk dat ik op mijn werk aluminium kon lassen.
Ben er afgelopen zomer mee naar Frankrijk geweest en dat ging prima. Had er 2 kinderfietsen en het reservewiel uit de auto op liggen.
Heb erin het najaar nog wel wat aan gemodificeerd om hem wat stabieler te krijgen en wil nog rubber doppen tussen de bak en de imperiaal maken tegen het beschadigen.
Ik zal proberen een foto te plaatsen zoals wij er afgelopen zomer mee naar Frankrijk zijn gereden.
De modificatie die ik eraan heb gedaan heeft te maken met de montage op de vw. daar heb ik nu U profielen gelast i.p.v. de montage direct op de buizen. dat gaf veel ruimte waardoor het nogal heen en weer kon bewegen en dat is nu veel minder en straks met de doppen er tussen zo goed als weg.
Succes met je project altijd leuk om het zelf te maken geeft veel voldoening.
Nog een tip, wellicht overbodig. Ik heb de fietsdragers van Marktplaats e.d. gekocht. Daardoor 2 verschillende types maar ook daar heb ik al voordeel van gehad doordat die kleine kinderfietsen niet overal op blijken te passen.
Een foto van onze Safari met fietsendrager/ imperiaal
Hier ook een foto van het imperiaal dat ik heb gemaakt voor onze Alpen Kreuzer. In tegenstelling tot het fabrieksimperiaal zit deze niet vast aan het chassis van de vouwwagen, maar het zit vast aan de bagagerails op het deksel. Zo hoeven we het imperiaal niet weg te halen als we de vouwwagen openklappen.
Hallo
Hoe sterk is Aluminium? kan dit twee fietsen van 20 kg en een kinderfietsje dragen? koker van 30 30 en poten van 25 bij 25.
resp 2,5 en 3 mm dik.
Geldt ook voor de Trigano, ik wil deze zelf maken. maar twijfel nog aan de sterkte van de imperiaal. Wie kan me tips en adviezen geven?
Hendrik Jan
toen we nog met de tent kampeerde, ik had een bagagewagen.
op de deksel was een rek aangebracht, dit was samengesteld van waterleiding-buizen.
had zelf een keer 4 fietsen erop, gaf geen krimp.
weet zo niet meer hoe de buizen aan elkaar waren verbonden. Knelkoppelingen?
Ik heb het laten uitrekenen door een collega en met de constructie die ik heb gemaakt en aluminium pijp 50 x 5 mm zou 60 ? 70 kg moeten kunnen hebben. Ik heb echter 40 x 5 mm alu pijp gebruikt. Dat zal wel wat minder kunnen hebben maar ik verwacht dat 50kg+ geen probleem mag zijn. Veel meer moet je, denk ik, ook niet willen ivm wegligging, stabiliteit e.d.
Want zoals wel bekend bij de meeste wil je het gewicht zo laag mogelijk houden.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes.
Weergegeven draagconstructie is gemaakt van alu koker 30x2. Op knooppunten extra inwendige alu koker 25x2.
Volledig boren, poppen en bouten, geen lassen toegepast. Voordeel hiervan is dat het geen belachelijke opbergruimte in beslag neemt.
De dwarsliggers zullen nog wel inwendig verstevigd gaan worden met stalen U-profielen.
Tijdens het Hemelvaart weekeinde ga ik 'm testen met 4 fietsen (old-skool stalen frame's) op een Jamet Texas.
Bij goed gevolg een update. Anders ook.
grtz, Erik
He Erik, dit klinkt hoopvol,
Ik heb ns gegoogeld en alu kokers zijn niet erg duur. Jouw constructie van koker in koker op cruciale plekken biedt veel mogelijkheden. Hoe stevig ( stijf) is de constructie? Ik had zelf 4 dwarsliggers bedacht voor extra stevigheid. Groot voordeel daarbij is ook dat je de fietsen makkelijk iets naar voren of achteren kunt schuiven om de kogeldruk te beinvloeden.
Kun je een closeup foto plaatsen van dwarsliggers op de hoofdliggers? En een closeup van de hoekschanieren?
Hendrik Jan
Ik heb voor ?100,- een originele via marktplaats gekocht. Sterk en licht in tegenstelling tot de zelfbouw die ik hiervoor had. Verder is de aanschaf van materialen om zelf te bouwen ook niet echt goedkoop en zit je al snel met oxidatie. Met andere woorden wat is het echte voordeel om er zelf 1 te bouwen?
Zeker ! Op Marktplaats zwerven die dingen helaas niet bij bosjes rond.
Kijk voor de gein hier eens naar.
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m672003106-jamet-imperial.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr (http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m672003106-jamet-imperial.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr).
Voor ?225,00 kan ik zelf een hele mooie maken.
Tot nu toe heeft mijn imperial me alleen nog een hand vol popnagels en paar binnenzeskantschroeven gekost.
De aluminium kokers was afval voor een ander, voor mij 'goud' waard. Maar dat moet je ze van tevoren niet vertellen :H
Ook de lamellenstoppen voor op de uiteinden van de kokers heb ik ergens geregeld. Toch handig, zo'n werkgever.
Mind you , we hebben hier niet over ongeoorloofd lenen !
De scharnierstukken heb ik zelf geprogrammeerd en geponst.
De overige waarde van het zelf maken is sowieso de lol die ik eraan beleef.
Als het onderweg mis gaat mag ik alleen maar hopen dat er geen slachtoffers achter me rijden.
Dit overkwam me echter ook met een originele Twinny Load op de kogel. Toen hing mijn fiets opeens horizontaal de auto.
Het viel me op dat achterop komende automobilisten abrupt afremden. Origineel wil dus tegenwoordig ook niet alles zeggen.
@Hendrikjvd : zie de foto's.
grtz, Erik
Ziet er netjes uit!
Demonteer jij hem in zijn geheel of blijft er (zoals bij mij) een deel op de vw zitten?
Ik zal komend weekend wat extra foto's posten van mijn rek.
Ik moet nog wat kleine dingetjes voor het klapweekend.
Bij mij blijven geen delen achter op het frame van de wagen. Deze heb ik nodig bij het uitlijnen en stutten van de wagen.
Het geheel wordt met 4 stuks schroef M12 vastgezet. Het extra blokje is om ruimte te creƫren t.o.v. de kunststof nokjes voor de elastieken.
grtz, Erik
voor alle foto's
https://drive.google.com/folderview?id=0B10fSNt_Zp30R29zOXVlNkgwTG8&usp=sharing (https://drive.google.com/folderview?id=0B10fSNt_Zp30R29zOXVlNkgwTG8&usp=sharing)
have fun
Hallo allemaal,
Ik wil even laten weten dat m'n constructie met 80kg aan fietsen de heen- en terugreis met vlag en wimpel heeft doorstaan.
In het begin was het wel behoorlijk wennen. Op hobbelige wijkbestratingen schommelt het vervaarlijk heen en weer.
Op de snelweg is het gedrag voorbeeldig. Heerlijk rustig.
groeten, Erik
Zoals beloofd zal ik ook nog een paar foto's van onze imperiaal posten.
Op de foto's is te zien hoe hij op de wagen is gemonteerd en welk deel wij er af halen als wij klappen. Ook hoe het geborgd is.
Grt. Mattheu.
P.s. Tijdens het klapweekend hebben wij ook nog uitgevonden dat de imperiaal precies onder het bed past als we open geklapt zijn. WW :P :#