Hallo iedereen.
De titel zegt het zelf al. Wij zijn een kinderloos koppel op zoek naar een vouwwagen voor trektochten (max enkele dagen op dezelfde plaats)
Graag horen we graag wat tips van ervaren gebruikers. Tot nu toe zijn wij tentgebruikers geweest, maar stilaan willen we graag wat meer opzet-en slaapcomfort.
Onze vouwwagen zou dus erg snel opzetbaar moeten zijn en een redelijk laadvermogen moeten hebben.
Tot nu toe viel onze keuze op een trigano alpha of combi camp country.
Aangezien deze nogal prijzig zijn vroegen we ons af of er ook goedkopere alternatieven zijn
Wij staan open voor zowel nieuw als 2e hands vouwwagens
Ik hoor graag jullie tips and tricks :)
Een goedkoper alternatief is één van je favoriete wagens 2e hands proberen te krijgen. Dat klinkt flauw maar ik bedoel het wel serieus.
Zelf heb ik geen praktijkervaring met de Alpha, maar daar is op dit forum wel het nodige over te vinden. Zelf heb ik de Country, en dat is inderdaad een zeer geschikte wagen om mee rond te trekken. De basis (wagentent met eventueel luifel) staat binnen no-time, naar behoefte kun je dan verder delen aanbouwen (voortent, extra luifel). De vaste keuken past ook in het beeld van snel klappen: klep open en alles staat klaar. Of het matras je bevalt is persoonlijk. Mij (>100 kg) bevalt het prima, anderen denken daar anders over.
Bij de Country bewaar je het merendeel van de bagage onder het bed, bij de Valley (het zusje van de Country) ligt dat er op. Het eerste is natuurlijk makkelijker bij vaak verkassen.
De wagen ligt stabiel als een huis achter de auto, je merkt amper dat je iets aan je trekhaak hebt.
De Alpha en de Country zijn verder grotendeels vergelijkbare wagens, alleen van een ander merk. Of het prijsverschil terug te vinden is in de kwaliteit en/of duurzaamheid weten we over een paar jaar, daarvoor is de Alpha te kort op de markt.
Heb je de vouwwagens die je op het oog hebt al een keer "live" gezien?
Ga een keertje kijken bij een winkel die (beide) heeft staan.
Soms kan je meining omslaan of juist bevestigt worden als je een wagen ziet.
Holtkamper's staan ook snel wel duur.
Welk budget zit je te denken ?
De een vind 2000? al veel de andere koopt een vw van 20.000?.
Duur is relatief.
Wij hebben net onze combi-camp flexi comfort opgehaald. Supersnelle klapper met ruimte. En betaalbaar.
Alvast bedankt voor jullie reacties. We hebben beide wagens al "live" bekeken, de alpha wat uitgebreider aangezien de cc heel wat duurder was voor (op het eerste zicht) een erg gelijkaardige wagen.
Ons budget ligt niet helemaal vast. Voordat we de alpha zagen dachten we aan een 6000?. Daarom vroeg ik me af of er nog types/merken zijn met gelijkaardige voordelen als de alpha en de cc (opzetsnelheid, comfort, erg mooie keuken) maar met misschien een zachtere prijs.
De kwaliteit van de alpha is inderdaad moeilijk te voorspellen omdat hij zo nieuw is. Hoe zit het met andere trigano's? Op zich heb ik het niet zo op Franse merken :N
Als wij weer zouden kiezen, zouden we voor de Cabanon Malawi gaan. Kan met of zonder keuken. Zonder keuken vanaf zo'n 5300 Eu geloof ik. Maar de Jametic die we nu hebben bevalt ook prima en biedt wel weer wat meer ruimte en staat ook vrij vlot. Het snelle/trage zit vooral in de troep die mee gaat. Je moet alleen even met de keuken sjouwen. Alhoewel dat met wielen eronder een stuk makkelijker gaat. En de nieuwe doorloopkeuken hoeft er niet meer achter weg.
Meer opzet en slaapcomfort? Wij zijn deze winter weer terug naar de tent gegaan. Vier jaar een CC Panda gehad, veel plezier van gehad. We gaan terug naar een Sibley Ultimate PrO 500 met luchtmatras. In 8 minuten op te zetten. Geen gesleep meer met een (aanhang-) wagen achter je. En een comfortabel luchtmatras slaapt gewoon zoveel lekkerder dan zo'n simpele lattenbodem in een vouwwagen. Ik bouw zelf een keukentje en klaar.
Als je voor een vouwwagen kiest, kies er dan een met een harde bovenkant zoals een Combi Camp of een Holtkamper Astro met hardcase anders ben je nog een grondzeil aan het schoonmaken. Het nadeel van een CC is dat ie niet mugdicht is bij de aansluitingen van de tentstokken. Eén keer helemaal lek gestoken op een camping in Zeeland in het najaar. Hebben we opgelost door die openingen dicht te plakken met tape. Misschien is dit bij de nieuwere modellen opgelost, zul je moeten kijken. En koop zo'n vouwwagen tweedehands. Die dingen lijden nauwelijks. Kijk even of ie ieder jaar onderhouden is (wiellagers invetten en om de 5 jaar nieuwe bandjes) en de gasslang op tijd vervangen. Dat is het wel zo'n beetje. Succes met je keuze.
Citaat van: carvers op maart 01, 2013, 04:21:59 PM
Het nadeel van een CC is dat ie niet mugdicht is bij de aansluitingen van de tentstokken. Eén keer helemaal lek gestoken op een camping in Zeeland in het najaar. Hebben we opgelost door die openingen dicht te plakken met tape. Misschien is dit bij de nieuwere modellen opgelost, zul je moeten kijken.
De voortent is inderdaad niet mugdicht, de beestjes kunnen tussen keuken en wagentent langs en door de opening van de luifelstok. Wagentent en met name de slaaptent zijn echter bug-free (mits je de ritsen sluit... ::) )
Wij hebben 3 jaar geleden een Tago Settler ( Crossing) gekocht. Een snel op te zetten vw, die ons prima bevalt.
Dit is zeker een vw om eens te bekijken.
De Tago Settler wordt niet meer gemaakt na het faillissement van Gerjak. De Comi-Camp Flexi is een copie van de Tago, als je dus nieuw zoekt is dit zeker een optie. Ook de prijs, ca ? 6.000,-- valt in jullie begroting.
Een mooie cabanon malawi zou ik zeggen..veul voor weinig (relatief natuurlijk)
Wij gaan dit jaar voor het derde seizoen met de Alpha op pad. De ervaring van NielsP is ook volledig van toepassing op de Alpha, de cc en de Alpha zijn vrijwel identieke klappers. De beperkte verschillen waren ons het prijsverschil niet waard, maar het is maar net waar je jezelf het meest prettig bij voelt. Mocht je er specifieke vragen over hebben, dan ben je van harte welkom.
Trekkend met zijn 2e ik zeg holtkamper astro.
Maar een cc of astro zal ook voldoen.
Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Een Jametic dus. Prima waar voor z'n geld. Hoeveel weken per jaar ben je nou helemaal op stap?
Wij hebben al 15 jaar een Jamet, eerst een Montana, nu een Arizona. De laatste paar jaar trekken wij met de Arizona zonder voortent. Dat staat super snel. Als we geld genoeg hebben, wordt het een jametic, met doorloop keuken.
Een grondzeil gebruiken wij nooit. Ons tenttapijt (met van die gaatjes) ligt zo op het gras. Dat verstikt het gras niet en is wel lekker aan je voeten.
Overigens gaan wij altijd naar het zuiden, we zijn mooi-weer kampeerders.
Tja Onze Jamet xl rondo heeft een 123-opzet systeem. Zelf vindt ik hem wel snel opgezet.
Maar als beginnende klapper heb ik geen vergelijkings ervaringen.
Citaat van: Marinajl op maart 01, 2013, 09:39:28 PM
Hoeveel weken per jaar ben je nou helemaal op stap?
:off
Daar zul je nog van staan te kijken hoeveel dat voor sommige mensen is... ;) Afgelopen jaar begon het kampeerseizoen op Goede Vrijdag, waar we voor het eerst een rammelende watertank hadden en in de praktijk leerden dat de blauwe CG-flessen onder een bepaalde temperatuur er mee ophouden :I
Het seizoen liep door tot zondag 30 september, het duurde dus 6 maanden oftewel het halve jaar 2012. In die periode al gauw een keer of 12 er op uit geweest met de wagen.
Dus ja, dat verschilt nogal per kampeerder! :J
(Vandaar ook dat de modulariteit van de wagen voor ons zo belangrijk was: in Zuid Frankrijk heb je iets andere wensen/eisen dan bij -4 op een natuurkampeerterrein bij Punthorst... )
Onze eerste trip zou een 6-weekse trektocht door Scandinavie zijn. En als alles loopt zoals gepland staan er nog zulke reizen op het programma :# dus ja. Hij zou toch wel intensief gebruikt worden.
Vandaag zijn we een workshop gaan volgen waarbij we de alpha hebben kunnen opzetten en weer inklappen en dit heeft ons denk ik toch wel over de streep getrokken.
Nogmaals bedankt voor jullie advies, maar ik denk dat we eruit zijn :#
aha, bij Ridderbeks geweest...
Die Alpha staat hoog op mijn lijstje als eens een andere wagen wil.
Citaat van: Anke W op maart 02, 2013, 08:43:19 PM
Onze eerste trip zou een 6-weekse trektocht door Scandinavie zijn. En als alles loopt zoals gepland staan er nog zulke reizen op het programma :# dus ja. Hij zou toch wel intensief gebruikt worden.
Vandaag zijn we een workshop gaan volgen waarbij we de alpha hebben kunnen opzetten en weer inklappen en dit heeft ons denk ik toch wel over de streep getrokken.
Nogmaals bedankt voor jullie advies, maar ik denk dat we eruit zijn :#
Nou gefeliciteerd dan :# :#
Of is dat nog wat voorbarig? ;)
Dat is nog wat voorbarig inderdaad :) nog alles goed laten bezinken want het blijft een stevig prijskaartje natuurlijk en er kan de komende dagen nog altijd een leuke occasion verschijnen... We bekijken het nog even
Veel succes met de keuze.
Niet makkelijk binnen het budget te vinden, maar wij vinden het een heerlijke vouwwagen: Zambezi original.
Erg snel klappen, muggendicht slapen en nat in te pakken.
Ik hoop niemand voor de schemen te schoppen maar:
Als ik zo het filmpje en de foto's van de Alpha zie lijkt mij:
- de Alpha niet geschikt om aan Noorwegen aan de kust te staan.. ik zie erg weinig scheerlijnen.
- de opzet tijd veel langer is als je ook binnen wilt koken.
- Bij aflopende ondergrond mogelijk problemen met opzetten omdat je in je deksel loopt! (dit komt nogal eens in Scandinavie voor)
Onze ervaring met meerdere jaren Noorwegen en 1x Schotse kusten met onze Aart Kok Kariba.
- Staat zeker zo snel overeind
- meeste tijd bezig met hameren van de rotspennen
- beduidend stormvaster (eigen ervaring boven windkracht 8 zowel in Noorwegen bijna op het strand als in Schotland op de Hebriden)
- Koken in je vaste tent
De prijzen ontlopen elkaar nauwelijks.
Voor storm hoef je niet echt bang zijn.
Dit omdat de zijwanden aan de deksel zitten.
Ja je luifel maar dit is bij alle wagens zo.
Binnen koken kost meer tijd want je moet de zijwanden in ritsen.
Met een paar keggen hou je je deksel ook goed recht.
Wij stonden met onze Columbia met luifel, een enorme windvanger, precies verkeerd. Recht in de wind, en die was er veel en hard. Geen krimp gaf dat ding.
Het lijkt dus wel mee te vallen met stormgevoeligheid van vouwwagens.
Wagens als de CC en dus waarschijnlijk ook de Alpha zet je juist op z?nder scheerlijnen aan de wagentent: z'n kracht haalt de wagen uit uit mee kunnen bewegen met de wind/storm. Scheerlijnen beperken die beweging en werken derhalve averechts. Als je bij dergelijke wagens toch scheerlijnen wilt gebruiken, zet er dan altijd een elastiek tussen.
Citaat van: Alex op maart 03, 2013, 09:21:15 PM
Voor storm hoef je niet echt bang zijn.
Dit omdat de zijwanden aan de deksel zitten.
Ja je luifel maar dit is bij alle wagens zo.
Binnen koken kost meer tijd want je moet de zijwanden in ritsen.
Met een paar keggen hou je je deksel ook goed recht.
Maar die zijwanden worden niet als bij bijvoorbeeld een de Waard tent met meerdere scheerlijnen en haringen vastgezet...
Ik laat me graag overtuigen... maar de echte stormvastheid was voor ons een must ivm kamperen bij Noorse Fjorden als ik de ravages zag bij niet stormvaste tenten en bij voortenten van caravans etc. waarbij zelfs stormbanden het begaven was ik erg blij met ons karibaatje.
Niet alleen het wij van WC eend adviseren gevoel...
Ik bekeek gewoon even heel en mischien wel te kritisch de Alpha.
En toch is de opmerking van een vast deksel op een aflopende grond een goede. Ondanks keggen is het niet altijd makkelijk zo'n deksel goed te plaatsen. Heb het met onze Jametic al meerder malen meegemaakt in Hongarije en Tsjechie. Stond soms erg beroerd en die heeft niet eens een vast deksel. Je bent gewoon veel beperkter in het kiezen van een plaats.
Wij hebben een paar jaar met de holtk. Flyer gekampeerd, deze was wel stormvast. ( Door engeland en schotland getrokken) Maar het waterpas zetten en het klappen van het vaste deksel op een vlakke ondergrond kostte veel tijd. Zeker bij ongelijk terrein. Daarom kijken wij nu weer meer naar een soft top/kuipzeil of naar systemen met pootjes, die- dat denken wij- wat minder last hebben van ongelijke terreinen. We gaan er van uit dat fabrikanten de stormvastheid hebben getest, je zet tenslotte geen vouwwagen op in een showroom als je gaat kamperen. Is er al eens een test gedaan naar stormvastheid van verschillende vouwwagens? En dan bedoel ik een vergelijkende test, niet een verkoop test.
Nou ligt het deksel van de flyer wel een stuk dichter bij de grond dan het deksel van de combi camp. Die heeft het imperial op de grond. Met cc heb ik geen ervaring. Maar het lijkt me dat je daarvan het deksel wat eenvoudiger corrigeert als er speling zit door de ondergrond.
Citaat van: Cdr op maart 04, 2013, 09:08:38 AM
Nou ligt het deksel van de flyer wel een stuk dichter bij de grond dan het deksel van de combi camp. Die heeft het imperial op de grond. Met cc heb ik geen ervaring. Maar het lijkt me dat je daarvan het deksel wat eenvoudiger corrigeert als er speling zit door de ondergrond.
Klopt, over het algemeen is dit goed te doen. Het is ook maar waar je voor kiest: horizontaal of parallel met de ondergrond. Hier zijn al hele discussies over gevoerd, ieder heeft z'n eigen voorkeur. Mocht je het deksel van de CC willen ondersteunen dan volstaan 2 keggen op de hoeken. Zelf heb ik het nog niet mee gemaakt dat een plek voor mij 'te schuin' was, er is meestal wel iets creatiefs op te vinden. Terwijl wij toch best veel op kleinere, 'simpele' campings komen in o.a. Frankrijk waar ze van egaliseren nog nooit gehoord hebben ;)
Wat het aantal scheerlijnen aan de zijwanden/voortent betreft: een CC heeft wel degelijk een behoorlijk aantal afspanpunten aan de voortent, een Alpha zal die dan ook wel hebben? Alleen de wagentent zet je op zonder haringen/scheerlijnen. CC is natuurlijk (van oorsprong) Deens, ik ga er gemakshalve van uit dat die wagens geschikt zijn voor het Noordelijke klimaat?
Als je alleen het slaapgedeelte bij de alpha uitklapt, dan staat ie inderdaad supersnel. besluit je echter om de voortent ook op te zetten, dan zijn er genoeg alternatieven die een stuk sneller staan.
vaste deksel heeft wel als voordeel dat je bv een paar fietsen makkelijk mee kunt nemen, en het isoleert.
Zoals krizz aangeeft, staat de kariba supersnel, en gaat de meeste tijd zitten in afspannen, nadeel is echter de kuip, deze moet je elke keer inritsen (je kunt m ook zonder opzetten). de voorkant laten wij erin zitten. afbreken vanaf de eerste haring tot achter de auto doe je -alleen- binnen de tijd die vrouwlief nodig heeft om de vaat van het ontbijt te doen, kortom, heel snel.
kortom ik denk dat emotie de belangrijkste rol gaat spelen bij je keuze (naast de kosten natuurlijk).
Citaat van: NielsP op maart 04, 2013, 09:24:46 AM
Wat het aantal scheerlijnen aan de zijwanden/voortent betreft: een CC heeft wel degelijk een behoorlijk aantal afspanpunten aan de voortent, een Alpha zal die dan ook wel hebben? Alleen de wagentent zet je op zonder haringen/scheerlijnen. CC is natuurlijk (van oorsprong) Deens, ik ga er gemakshalve van uit dat die wagens geschikt zijn voor het Noordelijke klimaat?
Geen WC eend maar eigen ervaring :#:
Inderdaad, de Alpha heeft ook een heel aantal scheerlijn/spanbandpunten. Aan alle tentdelen (wagenbak, voortent, achtertent en luifel). Je gebruikt ze alleen bij slecht weer, voor opzetten met normaal weer heb je ze niet nodig. Die spanbanden worden aan het dak geklikt en een knappe storm die er dan nog beweging in krijgt. Wij hebben vorig jaar aan het Lipnomeer meerdere keren een giga-onweersstorm recht op de voorkant gehad met enorme rukwinden (keukenzijde). Met de luifel er aan (maar zonder voortent), die met die scheerlijnen/spanbanden vast zat. Niets aan de hand, waar menig caravanner op zoek kon naar een nieuwe luifel/voortent. Wat dan wel handig is, maar niet noodzakelijk, is dat je de buizen in de wagentent ter ondersteuning van het dak plaatst, anders trek je met de spanbanden het dak enigszins naar beneden. Zal bij de CC ook wel zo gaan. Ik maak me over de stormvastheid van de Alpha dus geen enkele zorgen.
Voor wat betreft de schuine grond/vaste deksel in Tsjechie was de plek zo scheef dat de voortent er niet voor kon (stokken te kort). Evengoed stond de wagenbak met luifel snel recht door een paar blokjes onder het deksel te leggen. Geen enkel probleem dus om 'm netjes waterpas neer te zetten.