Lees ik bij nieuws commercieel, dat een nieuwe vouwwagen nu ook een coc keuring moet krijgen. Iets met europese regelgeving. http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11345.0 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11345.0)
Ik heb hier niets over gehoord bij de aankoop van onze vouwwagen, een paar weken terug. Is dit zaak van de dealer om te regelen, of kun je straks als eigenaar met je vouwwagen naar een keuring( met bijbehorende kosten) :N
En heb je een probleem als je geen keuring op je nieuwe vouwwagen hebt?
Wie weet hier meer over te vertellen?
ja, zonder zo'n keuring mag je er niet meer mee de weg op.
Mooi verhaal, lijkt inderdaad ook echter wanneer het niet direct op 1 april geplaatst wordt.... WW
edit: kom het nieuws echter op meerdere sites tegen, had wel een goede grap kunnen zijn....
Als het een grap is, ben ik er met open ogen ingetuind, maar ik denk niet dat het een grap is.... :?
wat ik zo snel tegenkom is dat het bij nieuwe aanhangers meegeleverd wordt (zou moeten worden) en op oudere wagens (voor oktober 2012) niet van toepassing is.
Citaat van: Swede op april 02, 2013, 10:10:52 AM
wat ik zo snel tegenkom is dat het bij nieuwe aanhangers meegeleverd wordt (zou moeten worden) en op oudere wagens (voor oktober 2012) niet van toepassing is.
Laten wij onze wagen nu net hebben betaald vóór 1 oktober 2012 (ivm BTW-verhoging). ;)
Citaat van: Ccindy op april 02, 2013, 11:12:53 AM
Laten wij onze wagen nu net hebben betaald vóór 1 oktober 2012 (ivm BTW-verhoging). ;)
En dan ook geleverd, neem ik aan. Het gaat immers om de afleverdatum.
Citaat van: jackodb op april 02, 2013, 12:18:26 PM
En dan ook geleverd, neem ik aan. Het gaat immers om de afleverdatum.
Hoe definiëer jij 'afleverdatum'? Op het moment dat Ccindy betaald heeft, is het eigendom formeel van verkoper naar koper overgegaan. De wagen is als ik me haar verhaal van toen kan herinneren, na die tijd slechts gestald bij de dealer. Maar de formele levering (overdracht van eigendom door betaling van de factuur) had daarvoor al plaatsgevonden. Het was vóór die datum dus haar eigendom. I:
Lees hier ff verder...http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11345.0 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11345.0) je bedoelt dit verhaaltje
Citaat van: Mr Roadmaster op april 02, 2013, 05:30:41 PM
Lees hier ff verder...http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11345.0 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11345.0) je bedoelt dit verhaaltje
Inderdaad, en ook bij verder zoeken naar CoC certificaten, wordt steeds gesproken over geleverde aanwagens. Wat dan precies de definitie is in dit verhaal, weet ik niet.
Maar ik kan me voorstellen dat 'formeel eigendom' niet exact hetzelfde als 'fysiek afgeleverd', al zal daar meestal niet veel verschil in zitten.
Ik wilde hetzelfde zeggen als Frankie. Factuur staat op 30 september 2012. Er staat nergens wanneer ik hem daadwerkelijk heb opgehaald. Betaling is ook voor 1 oktober geweest en ipv bij mijn eigen stalling stond hij gewoon een half jaar gratis gestald bij De Wit.
Hij stond er overigens ook fysiek al die tijd, want het is een 2012 model die ze nog op voorraad hadden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volgens mij klopt dit niet of ik begrijp het niet.
Volgens goedingelichte RDW bron geldt een dergelijke verklaring typegoedkeuringsgegevens alleen voor voertuigen die kentekenplichtig zijn en dat is een VW over het algemeen niet. Het identiteitsnummer van onze flexi begint trouwens wel op een vergelijkbare manier zoals in het Roadmaster bericht is vermeld: XL9AKA.........
AK zal wel voor aart kok staan.
Samengevat: ik kan geen enkele aanwijzing vinden die enig vermoeden geeft dat den dergelijke typegoedkeuring verplicht is sinds genoemde datum.
Hier staat er wel ook iets over al is het heel weinig.
http://www.a1aanhangwagens.nl/weetjes.html (http://www.a1aanhangwagens.nl/weetjes.html)
Les hier verder hestocon (http://www.hestocon.com/_nl/news.html#artikel27)
Citaat van: Mr Roadmaster op april 02, 2013, 08:22:53 PM
Les hier verder hestocon (http://www.hestocon.com/_nl/news.html#artikel27)
Hierin wordt gesproken over "nieuw te registreren aanhangwagens". Aanhangers (en de meeste vouwwagens) tot 750 kg. zijn
niet voorzien van een eigen kenteken en worden dus niet geregistreerd volgens mij.
Citaat van: villeke op april 02, 2013, 07:07:47 PM
Volgens mij klopt dit niet of ik begrijp het niet.
Volgens goedingelichte RDW bron geldt een dergelijke verklaring typegoedkeuringsgegevens alleen voor voertuigen die kentekenplichtig zijn en dat is een VW over het algemeen niet. Het identiteitsnummer van onze flexi begint trouwens wel op een vergelijkbare manier zoals in het Roadmaster bericht is vermeld: XL9AKA.........
AK zal wel voor aart kok staan.
Samengevat: ik kan geen enkele aanwijzing vinden die enig vermoeden geeft dat den dergelijke typegoedkeuring verplicht is sinds genoemde datum.
In duitsland zijn alle aanhangers kentekenplichtig.
Citaat van: Alberik op april 02, 2013, 09:12:54 PM
Hierin wordt gesproken over "nieuw te registreren aanhangwagens". Aanhangers (en de meeste vouwwagens) tot 750 kg. zijn niet voorzien van een eigen kenteken en worden dus niet geregistreerd volgens mij.
Juist alle onderstellen worden geregistreerd. dat is juist de clou. Nu zijn alle onderstellen terug te leiden naar de afleverancier..en die kan de eerste koper weer achterhalen.
Bij de vouwwagens is dat vaak juist het probleem, als je een gekocht hebt en de verkoper zegt dat ie uit 2000 is en je kunt het nergens aan terug lezen, verkoopt ie jouw mss wel een wagen uit 1980.. weet jij veel als aspirant koper.
Nu is alles te traceren en de juiste gegevens boven water te krijgen.
Alle wagens die voor tussen een bepaalde datum ( leest op hestocon ) in bezit waren bij een verkoper/leverancier van aanhangwagens vouwwagens moesten deze voor een bepaalde datum als nog aanmelden en voorzien van de juiste papieren en inslagnummers.
Zo lees ik het althans...
Dus alleen om een aanhanger te traceren naar juiste gegevens.
en de keuring voor 850 en 1000 kg is een extra van Roadmaster die ze erbij hebben gedaan.
Citaat van: Alberik op april 02, 2013, 09:12:54 PMAanhangers (en de meeste vouwwagens) tot 750 kg. zijn niet voorzien van een eigen kenteken en worden dus niet geregistreerd volgens mij.
Dat dacht ik eerst ook. Maar "registreren" is volgens mij niet hetzelfde als "op kenteken zetten". En bovendien hebben al die aanhangerboeren het ook over een verplicht COC attest voor 'kleine ongeremde aanhangers'.
Ik vind het overigens heel slecht dat het RDW helemaal niks over dat COC attest op hun site heeft staan. Alleen wat Engelse teksten m.b.t. invoer.
Wat ik wel begrepen heb (maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan heb) is dat een typeplaatje en een aankoopbewijs voldoende is voor wagens van voor oktober 2012. Maar talloze mensen zullen van hun vouw- of aanhangwagen helemaal geen aankoopbewijs hebben.
Maar goed, wat is nu het antwoord op de vraag van Cdr? Mij is het vooralsnog volstrekt onduidelijk.
Als CDR die een paar weken geleden heeft gekocht moeten die nummers ingeslagen zijn in het onderstel en op de papieren ook vermeld staan.
Thats all
Mij is het ook onduidelijk, maar ik let even goed op bij de levering. Wij moeten de wagen nog geleverd krijgen. Ik vermoed dat de leverancier het certificaat er bij moet geven. Het zou mij niet verbazen dat stapsgewijs de Europese regels uniform worden wat betreft kenteken registratie voor voertuigen. In ieder geval is op RDW niet zoveel te vinden, en ik ken alle andere instanties en bedrijven niet. Voorlopig is het aan de leverancier, als ik het goed lees op de site van hestocon.
Citaat van: Mr Roadmaster op april 02, 2013, 09:35:24 PM
Als CDR die een paar weken geleden heeft gekocht moeten die nummers ingeslagen zijn in het onderstel en op de papieren ook vermeld staan.
Thats all
Dat zou mij dan verbazen. Cdr, jij hebt ook een flexi besteld toch?
Zoals ik al eerder zei is in onze flexi een plaatje bevestigd met het identiteitsnummer. Dit nummer staat ook vermeld op de factuur, maar that's all.....
Ten minste, voor zover ik nu inzicht heb. Ik ga van het weekend nog wel eens speuren aan de flexi waar dit nummer allemaal is bevestigd, maar qua papierwinkel weet ik het zeker, alleen op de factuur..
Ja, wij krijgen de flexi in mei. Ik zal er eerdaags eens over bellen, of dat certificaat erbij zit. Misschien is het allemaal keurig in orde, maar door dat bericht van de roadmaster dealer dacht ik, eens rond vragen. Jullie hebben dus geen certificaat bij jullie vouwwagen ontvangen. Terwijl dit volgens Europese regelgeving wel zo zou moeten, zo lijkt het.
wordt vervolgd....
Na verdere verdieping van de tekst op www.hestocon.com/_nl/news.html#artikel27 (http://www.hestocon.com/_nl/news.html#artikel27) en wederom mijn RDW-bron te hebben gesproken begin ik te begrijpen hoe het zit. Ik deel dit uiteraard graag met jullie met als doel eventuele hiaten aangevuld te krijgen, dus vul gerust aan indien je iets mist.
De tekst op hestocon is op zich duidelijk, met name de categorie O1 is van belang, en luidt als volgt:
Europese richtlijn 2007/46/EG
Voor menig voertuigfabrikant is 29 oktober 2012 een belangrijke datum.
Vanaf die dag moeten alle incomplete en compleet gebouwde (zware) bedrijfswagens en aanhangwagens zijn goedgekeurd volgens de Europese richtlijn 2007/46/EG.
Alle bestaande nationale goedkeuringen, die niet op deze richtlijn zijn gebaseerd, komen op
29 oktober 2012 te vervallen.
Kentekenregistratie op basis van deze goedkeuringen zal dan niet meer mogelijk zijn.
Zoals aangegeven gaat het hier om bedrijfswagens van categorie N2 en N3, en de aanhangwagens/opleggers van categorie O1 tot en met O4. Over de aanhangwagens O1, met een maximale massa van 750 kg, is nog geregeld verwarring.
In België, Groot-Brittannië (alle categorieën O) en Nederland is ook na 29 oktober 2012 kentekenregistratie voor deze aanhangwagens niet vereist. Wel is het na die datum verboden deze aanhangwagens te verkopen, evenals in gebruik te nemen, als ze niet zijn goedgekeurd volgens de Europese richtlijn.
Ook voor de aanhangwagens van categorie O1 dient dus een goedkeuring te worden aangevraagd.
De aanvraag van een goedkeuring zal voor veel fabrikanten niet de prioriteit hebben die het verdient. Sommige menen zelfs dat de ingangsdatum nog wel verplaatst zal worden.
Dit terwijl aan de andere kant overheidsinstanties op volle capaciteit werken, en een tijdige afhandeling al niet meer gegarandeerd kan worden.
========
Ik leid hieruit het volgende af:
1. Voor iedere nieuwe vouwwagen is sinds 29 okt 12 een typegoedkeuring volgens genoemde Europese richtlijn verplicht!
2. Na genoemde datum mag een nieuwe vouwwagen zonder dergelijke typegoedkeuring niet meer worden verkocht!
3. De fabrikant is verantwoordelijk om zorg te dragen dat een vouwwagen voldoet aan de eisen die worden gesteld aan een dergelijke typegoedkeuring, immers anders mag de vouwwagen niet eens worden verkocht.
4. Indien een vouwwagen moet worden gekentekend dan is een COC noodzakelijk om aan te kunnen tonen dat wordt voldaan aan de Europese richtlijn, maar tot 750 kg is een vouwwagen niet kentekenplichtig.
5. Indien een vouwwagen wordt geëxporteerd naar het buitenland is een COC noodzakelijk.
6. Indien de vouwwagen niet wordt gekentekend of geëxporteerd naar het buitenland is een COC niet noodzakelijk om te hebben, m.a.w. dan is de praktijk niet anders dan voor 29 okt 12.
Dus: vraag aan de leverancier of de gekochte vouwwagen is voorzien van een typegoedkeuring die voldoet aan betreffende Europese richtlijn. Naar ik aanneem is het antwoord dan "ja" en vraag vervolgens om dat aan te tonen, m.a.w. verzoek om een verklaring (COC) dat de vouwwagen voldoet aan betreffende richtlijn.
En dat is dus precies wat ik morgen ga doen en ik ben benieuwd wat de Vouwwagenspecialist en/of Aart Kok zal zeggen.
Ik ben benieuwd naar de reactie' s van de verkopers...
Citaat van: Mr Roadmaster op april 03, 2013, 09:24:55 PM
Ik ben benieuwd naar de reactie' s van de verkopers...
Die antwoorden ongetwijfeld dat ze op geen stukken na weten wat een organisatie als het COC met vouwwagens te maken heeft. :#
Citaat van: Frankie op april 03, 2013, 10:57:49 PM
Die antwoorden ongetwijfeld dat ze op geen stukken na weten wat een organisatie als het COC met vouwwagens te maken heeft. :#
Ben er bang voor ja....maar mss hebben ze hier mee gelezen en komen ze volkomen beslagen ten ijs... I:
Ik heb de vraag ook maar neergelegd bij de verkoper van onze Jamet. Ben nu al nieuwsgierig naar het antwoord.
Zojuist heb ik de Vouwwagenspecialist gesproken, maar men weet vooralsnog niet in detail hoe e.e.a. zit, maar ze nemen vandaag nog contact op met AK en laten het mij dan nog weten. Ik wacht rustig af.
Ook onze Jamet dealert heeft gen idee waar het over gaat... Heeft het in zijn reactie over een factuur als eigendomsbewijs dus daar hebben ze de klok niet eens horen luiden, laat staan dat ze weten waar de klepel hangt.
Maar even doorvragen dus.
Ik heb de vraag via mail neergelegd bij Erica Zeist. Hopelijk worden leveranciers wakker met meerdere mensen die vragen stellen.
Citaat van: villeke op april 04, 2013, 10:24:45 AM
Zojuist heb ik de Vouwwagenspecialist gesproken, maar men weet vooralsnog niet in detail hoe e.e.a. zit, maar ze nemen vandaag nog contact op met AK en laten het mij dan nog weten. Ik wacht rustig af.
VWS heeft contact opgenomen met AK maar die begrepen onvoldoende wat ik bedoelde. Mij werd gevraagd om mijn vraag per mail aan de VWS te sturen, zodat zij de vraag konden doorspelen aan AK. Dat heb ik vanmiddag gedaan en ben nu in afwachting van antwoord. Ik ben inmiddels erg benieuwd aangezien het lijkt dat de leveranciers niet weten hoe e.e.a. zit. Nu maar zien hoe de fabrikant reageert.
Het volgende kom ik ook tegen op sommige sites
met informatie:
OPGELET! Sommige adverteerders beweren dat hun aanhangwagens een COC attest hebben,ze hebben echter geen chassis nummer en ook geen COC homologatie ,ze zijn dus niet in orde volgens de nieuwe Europese reglementeringen!! VRAAG DUS NAAR HET => EG CERTIFICAAT VAN OVEREENSTEMMING
COC EUROPEES GELIJKVORMIGHEIDSATTEST (voor 28 landen) (niet verkrijgbaar met terugwerkende kracht)
GEHOMOLOGEERD DOOR ERKENDE KEURING
LICHTBALK VOLLEDIGE BREEDTE VAN DE AANHANGWAGEN(achterkant)
BREEDTELICHTEN VOORKANT AANHANGWAGEN
GEKEURDE VERLICHTING EN REFLECTOREN
GEKEURDE TORSIEASSEN MET IDENTIFICATIEPLAATJE
CHASSISNUMMER IN CHASSIS +CHASSIS PLAATJE
IDENTIFICATIENUMMER OP DISSEL
EXTRA STEVIGE EN GEKEURDE V-DISSEL
GENUMMERDE KOPPELING
SPATLAPPEN
NIEUWE WIELEN (velg en band) OPGELET! Aanhangwagens zijn gehomologeerd met NIEUWE WIELEN tweedehandswielen zijn niet meer toegestaan!
Dus nieuwe vouwwagenbezitters: controleer als je in de gelegenheid bent of bovenstaande punten kloppen, die spatlappen zie ik bijvoorbeeld nog niet op nieuwe aanhangers gemonteerd zitten, op foto's van de dealers.
Heb ik ook gelezen. Heb nog niet alles nagelopen maar ik weet zeker dat m'n flexi geen spatlappen heeft. Of daarmee dan per definitie niet is voldaan minimale eisen, dat weet ik dan weer niet..... Is nog nader te bezien.
Vond deze nog, maar wat alles precies inhoud is voor mij als leek nog niet helder. Je kunt wel zien waar O1 aanhangers aan moeten voldoen
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:353:0001:0030:NL:PDF (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:353:0001:0030:NL:PDF)
Citaat van: Frankie op april 02, 2013, 09:25:43 PM
Ik vind het overigens heel slecht dat het RDW helemaal niks over dat COC attest op hun site heeft staan. Alleen wat Engelse teksten m.b.t. invoer.
mee eens, begrijp best dat er dan verwarring ontstaat en onduidelijkheid. De RDW is toch het orgaan waar in eerste instantie de informatie te vinden moet zijn.
Er staat wel info op de site van het rdw, maar niet specifiek over een COC.
Ik vond dit: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/TGK%20(Beoordeling%20en%20Toezicht)/Naslag/Ingangsdata%20EG%20Richtlijnen%20en%20Verordeningen%20januari%202013.pdf#page40 (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/TGK%20(Beoordeling%20en%20Toezicht)/Naslag/Ingangsdata%20EG%20Richtlijnen%20en%20Verordeningen%20januari%202013.pdf#page40)
Op pagina 44 staat te lezen dat er inderdaad per 1-11-2012 nieuwe eisen gelden. Alleen staat er ook dat de oude typegoedkeuring geldig blijft tot 1-11-2014. In Belgie is geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid binnen de richtlijn (artikel 6) en zijn de eisen per 1-11-2012 al van kracht.
Citaat van: Cdr op april 04, 2013, 07:33:08 PM
Vond deze nog, maar wat alles precies inhoud is voor mij als leek nog niet helder. Je kunt wel zien waar O1 aanhangers aan moeten voldoen
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:353:0001:0030:NL:PDF (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:353:0001:0030:NL:PDF)
Ja dat is een interessant edoch moeilijk leesbaar stuk. Maar feitelijk is het niks meer dan een verwijsmatrix. Kijkende naar kolom "O1" wordt per onderwerp met een "x" aangegeven welke specifieke verordening van toepassing is. Maar feitelijk is dat voor ons als eindgebruikers niet relevant. De fabrikant moet een product maken wat voldoet aan al deze verordeningen, dat door een (onafhankelijke) instantie laten toetsen en wanneer een stempel "OK" wordt gegeven resulteert dat in een EG-typegoedkeuring dat wordt bevestigd d.m.v. een COC. Heb je als eindgebruiker een dergelijk COC in bezit dan kun je aantonen dat is voldaan aan de EG-typegoedkeuring in die gevallen dat dat noodzakelijk is (op kenteken zetten, export, etc...).
Tenminste, zo begrijp ik het..... I:
Citaat van: TallGuy212 op april 04, 2013, 07:51:17 PM
Er staat wel info op de site van het rdw, maar niet specifiek over een COC.
Ik vond dit: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/TGK%20(Beoordeling%20en%20Toezicht)/Naslag/Ingangsdata%20EG%20Richtlijnen%20en%20Verordeningen%20januari%202013.pdf#page40 (http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/TGK%20(Beoordeling%20en%20Toezicht)/Naslag/Ingangsdata%20EG%20Richtlijnen%20en%20Verordeningen%20januari%202013.pdf#page40)
Op pagina 44 staat te lezen dat er inderdaad per 1-11-2012 nieuwe eisen gelden. Alleen staat er ook dat de oude typegoedkeuring geldig blijft tot 1-11-2014. In Belgie is geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid binnen de richtlijn (artikel 6) en zijn de eisen per 1-11-2012 al van kracht.
ook interessant! Dat zou dan kunnen betekenen dat de oude typegoedkeuring ook voor nieuwe, recent gekochte vouwwagens geldt tot 1-11-2014.......en dat de Belgen pech hebben..... ;)
Lastig, lastig......
Citaat van: villeke op april 04, 2013, 07:19:37 PM
Heb ik ook gelezen. Heb nog niet alles nagelopen maar ik weet zeker dat m'n flexi geen spatlappen heeft. Of daarmee dan per definitie niet is voldaan minimale eisen, dat weet ik dan weer niet..... Is nog nader te bezien.
Mooi topic om te volgen!
Had ik al een vooruitziende blik.................
:# :# :#
Citaat van: villeke op april 04, 2013, 07:52:45 PM
Heb je als eindgebruiker een dergelijk COC in bezit dan kun je aantonen dat is voldaan aan de EG-typegoedkeuring in die gevallen dat dat noodzakelijk is (op kenteken zetten, export, etc...).
Tenminste, zo begrijp ik het..... I:
Ik denk dat dat de conclusie moet zijn. Maar of een fabrikant de verklaring voortaan standaard meelevert....
Citaat van: villeke op april 03, 2013, 09:18:37 PM
Over de aanhangwagens O1, met een maximale massa van 750 kg, is nog geregeld verwarring.
In België, Groot-Brittannië (alle categorieën O) en Nederland is ook na 29 oktober 2012 kentekenregistratie voor deze aanhangwagens niet vereist. Wel is het na die datum verboden deze aanhangwagens te verkopen, evenals in gebruik te nemen, als ze niet zijn goedgekeurd volgens de Europese richtlijn.
Ook voor de aanhangwagens van categorie O1 dient dus een goedkeuring te worden aangevraagd.
en hoe zit het hier dan mee?
Citaat van: villeke op april 03, 2013, 09:18:37 PM
Over de aanhangwagens O1, met een maximale massa van 750 kg, is nog geregeld verwarring.
In België, Groot-Brittannië (alle categorieën O) en Nederland is ook na 29 oktober 2012 kentekenregistratie voor deze aanhangwagens niet vereist. Wel is het na die datum verboden deze aanhangwagens te verkopen, evenals in gebruik te nemen, als ze niet zijn goedgekeurd volgens de Europese richtlijn.
Ook voor de aanhangwagens van categorie O1 dient dus een goedkeuring te worden aangevraagd.
Citaat van: Cdr op april 04, 2013, 08:32:53 PM
en hoe zit het hier dan mee?
daarvoor is dus ook een EG-typegoedkeuring vereist tenzij een uitloop van de oude typegoedkeuring tot 1-11-2014 geldt.....denk ik nu.....
Maar moet je dan niet kunnen aantonen dat je aanhanger aan die eisenn voldoet...wederom een certificaat, alleen andere eisen.
de mogelijkheid van uitloop voor oude type goedkeuring zorgt voor verwarring, omdat deze tegenstrijdig is met de richtlijnen van de EU die zeggen dat met de nieuwe regelgeving alle oude regelgevingen komen te vervallen. en die datum is 29-11-2012.
Citaat van: TallGuy212 op april 04, 2013, 08:49:10 PM
Maar moet je dan niet kunnen aantonen dat je aanhanger aan die eusen voldoet...mwederom een certificaat, alleen andere eisen.
klinkt logisch.....
Citaat van: Cdr op april 04, 2013, 08:53:12 PM
de mogelijkheid van uitloop voor oude type goedkeuring zorgt voor verwarring, omdat deze tegenstrijdig is met de richtlijnen van de EU die zeggen dat met de nieuwe regelgeving alle oude regelgevingen komen te vervallen. en die datum is 29-11-2012.
klopt, maar een overgangsregeling is niet vreemd. Europees gezien is het lastig om zaken in alle aangesloten lidstaten op korte termijn in te voeren, dus een overgangsregeling kan dan een oplossing zijn, maar of dat in dit geval ook zo is en met die reden....geen idee....
als ik het goed gelezen heb, was er een overgangsregeling voor vouwwagens van voor 29-11-2012. "Voor deze datum gebouwde voertuigen die onder de vervallen nationale typekeuringen vallen kunnen worden aangemeld in de "restantvoorraad" regeling."(hestocon)
Altijd leuk: EU normering... Ik mis nog een beetje de klepel in dit verhaal.
Als je de capslock eisen die Cdr plaatste bekijkt dan zouden toch alle aanhangerboeren hiervan moeten weten? Zeker ook vw boeren..
Als ik de lijst met voorwaarden bekijk dan worden aanhangwagens ook flink duurder... Ik heb even snel wat nieuw aangeboden aanhangers bekeken maar er zijn er dan nog een hoop die niet voldoen...
Ik heb mailcontact gehad met de leverancier van onze in december 2012 geleverde vouwwagen. Zij geven aan, op basis van informatie ontvangen van de branchevereniging, dat bestaande typen pas na 29 oktober 2014 een CoC nodig hebben.
Al met al een vage toestand, de hierbovengenoemde regeling voor restvoorraad las ik zelf trouwens in de context van voertuigen die een eigen kenteken moeten hebben.
Ik begrijp wel waarom de Nederlandse fabrikanten, importeurs en handelaren niet (goed) op de hoogte zijn. want in 9 van de 10 gevallen komt een vouwwagen niet boven de 750kg en is dus niet kentekenplichtig in ons land dus maakt het allemaal niets uit! pas als je je wagen exporteert naar bijvoorbeeld Duitsland wordt het opportuun. Vandaar ook dat Roadmaster er achter kwam.
Citaat van: poldertoerist op april 04, 2013, 09:53:59 PM
Ik begrijp wel waarom de Nederlandse fabrikanten, importeurs en handelaren niet (goed) op de hoogte zijn. want in 9 van de 10 gevallen komt een vouwwagen niet boven de 750kg en is dus niet kentekenplichtig in ons land dus maakt het allemaal niets uit! pas als je je wagen exporteert naar bijvoorbeeld Duitsland wordt het opportuun. Vandaar ook dat Roadmaster er achter kwam.
In de praktijk klopt je redenering, anders gezegd: je hebt er geen last van als je niet exporteert om wat voor reden dan ook een eigen kenteken op je vw wilt hebben, maar de regelgeving geldt ook voor deze categorie! M.a.w. verkoop van nieuwe aanhangers zonder typegoedkeuring mag dan niet meer (nu niet of na 29-10-2014 niet).
Daarnaast vind ik het een principe-kwestie: ik wil weten hoe het zit, en ik verwacht dat de fabrikant (in mijn geval: AK) ook weet hoe het zit en mij informeert.
Hoe dan ook, klappen en genieten doe ik toch wel :# :# :# bier
Daar komt nog bij dat de meeste nieuwe vouwwagens in Nederland op enig moment sowieso ge?mporteerd (en geëxporteerd) worden. Hetzij als complete wagen, hetzij als typegoedgekeurd onderstel. En dat zou naar mijn idee moeten betekenen dat dat attest er in eerste aanleg al bij zou moeten zitten.
dan zouden er ook geen tempo 100 keuringen meer kunnen worden uitgevoerd,
Als er geen coc EG keuring bij zit
Ik heb de vraag ook gesteld aan het RDW.... Guess what.... Die weten het ook niet en hebben mijn vraag doorgezet naar specialisten die binnen een week met een antwoord gaan komen.
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Ik begrijp dat u informatie wilt over de regelgeving in verband met de COC en EG keuring van aanhangers.
Helaas heb ik de gevraagde informatie niet. Ik heb uw e-mail voor beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is 5 werkdagen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd en wens u een fijne dag.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
HAhahaha ik heb exact dezelfde reactie van het RDW.
Dan laat ik de RDW even voor wat het is :# :#
Benieuwd of jullie allebei hetzelfde antwoord krijgen.
Ik heb van de VWS of AK nog geen antwoord gekregen, maar dat had ik vandaag ook nog niet verwacht. De vraag is toch lastiger te beantwoorden dan in eerste instantie lijkt.
Dan zijn ze daar nu wel wakker geschud door de vouwwagenclub leden :H :H :H
hebben wij ook weer bijgedragen aan wat nieuw werk voor de RDW ...nu opleving van de economie?
Nou... Aan ons ligt het niet... Wij jagen er in enkele maanden ons jarenlang bij elkaar gesprokkelde spaargeld doorheen!
Citaat van: TallGuy212 op april 05, 2013, 07:40:28 PM
Nou... Aan ons ligt het niet... Wij jagen er in enkele maanden ons jarenlang bij elkaar gesprokkelde spaargeld doorheen!
Goed bezig man....
Antwoord van RDW:
U vraagt de RDW informatie over het toelaten van een aanhangwagen tot 750 kg.
Een kenteken is alleen verplicht voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg. Aanhangwagens lichter dan 750 kg moeten vanaf 1 mei 2009 alleen zijn (type)goedgekeurd voor de toelating tot het verkeer op de weg. Ook de zogenaamde zelfbouwaanhangwagens moeten aan deze voorwaarde voldoen, ook al zijn ze niet kentekenplichtig.
Langs twee wegen kunnen voertuigen worden goedgekeurd. Enerzijds is er een typegoedkeuring en anderzijds is er een individuele goedkeuring.
Een typegoedkeuring is een goedkeuring van een voltooid voertuig die wordt afgegeven voor een bepaald type voertuig en komt er op neer dat voertuigen die behoren tot dat type automatisch goedgekeurd zijn voor de toelating tot het verkeer op de weg. Met andere woorden: deze voertuigen hoeven niet meer individueel goedgekeurd te worden door de RDW.
Met individuele goedkeuring wordt bedoeld een goedkeuring voor de toelating tot het verkeer op de weg voor een individueel, enkel voertuig. Kenmerkend voor het verkrijgen van een individuele goedkeuring is dat het voertuig in beginsel gekeurd moet worden door de RDW. De eisen waaraan de RDW zo?n voertuig toetst zijn opgenomen in de Regeling voertuigen. Bij deze eisen hoort een wijze van keuren. Deze wijze van keuren kunt u vinden op de volgende website: http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Aanhangwagen-toelatingskeuring-voor-voertuigen-na-1998.aspx?path=Portal/IGK/Aanhangwagen (http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Aanhangwagen-toelatingskeuring-voor-voertuigen-na-1998.aspx?path=Portal/IGK/Aanhangwagen) en oplegger.
Nadat het voertuig individueel is goedgekeurd ontvangt de aanvrager voor zijn voertuig een bewijs hiervan. Dit bewijs wordt een IGC genoemd. Met het IGC kan u aantonen dat het voertuig voldoet aan de toelatingseisen voor gebruik op de weg. In beginsel kan dit bewijs ook dienen om het voertuig in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschap te registreren.
Vragen?
Heeft u verder nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken via info@rdw.nl of telefonisch via 0900 07 39.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.
Moet dit even laten bezinken.................
Ze zijn bij overheidsinstanties als het RDW een meester in het antwoord geven op vragen die niet gesteld zijn.
Je zou ook op z'n minst verwachten dat de letters COC of de term 'gelijkvormigheidsattest' in het antwoord voor zouden komen.
Volgens mij is dat namelijk de crux. Zo's attest is een verklaring dat de betreffende aanhanger een aanhanger is die overeenkomt met de typegoedkeuring die voor die betreffende aanhanger geldt.
In Jip- en Janneketaal zou dat volgens mij moeten betekenen dat erop staat dat de aanhanger met het serienummer ABC000 typegoedgekeurd is, met een verwijzing naar de gegevens van de typegoedkeuring XYZ999 zoals de fabrikant die bij het RDW (of een andere instantie) heeft laten uitvoeren.
Overigens verwijzen 99 van de 100 search results op dit gebied naar Belgische sites. Kennelijk heeft men de Europese wetgeving daar sneller overgenomen dan in Nederland
Exact hetzelfde antwoord gekregen en daar hoort volgens mij een andere vraag bij.
haha.
Daar zit gewoon iemand vragen te beantwoorden met behulp van standaard alinea's die hij tot 1 mail maakt. Over de COC is nog geen standaard antwoord voor handen.
zou men bij de Bovag misschien meer weten?
Citaat van: TallGuy212 op april 08, 2013, 12:52:09 PM
Exact hetzelfde antwoord gekregen en daar hoort volgens mij een andere vraag bij.
Ook via Erica Zeist ligt de vraag bij Aart Kok.
http://www.holtkamper.nl/Nieuws.html?cId=Nieuws&rId=33 (http://www.holtkamper.nl/Nieuws.html?cId=Nieuws&rId=33)
Wordt dit nu bedoeld?
Volgens mij is dat precies wat er bedoeld wordt.
Citaat van: GJT op april 10, 2013, 09:22:26 PM
http://www.holtkamper.nl/Nieuws.html?cId=Nieuws&rId=33 (http://www.holtkamper.nl/Nieuws.html?cId=Nieuws&rId=33)
Wordt dit nu bedoeld?
Inderdaad en het is potdikkeme nog een RDW document ook!! Ik heb zelf nog geen antwoord van de VWS of AK. Morgen maar eens bellen.
Citaat van: villeke op april 10, 2013, 11:14:30 PM
Inderdaad en het is potdikkeme nog een RDW document ook!! Ik heb zelf nog geen antwoord van de VWS of AK. Morgen maar eens bellen.
Ik denk dat je het bericht nog even goed moet lezen. Natuurlijk is dit een RDW document, want dit is de typegoedkeuring van het RDW. Dit is geen COC!
De leverancier kan/moet op basis van die typegoedkeuring een COC afgeven, maar COC's worden NIET door het RDW afgegegeven. Het COC is een verklaring dat de betreffende aanhanger/onderstel overeen komt met de aan de
producent afgegeven typegoedkeuring.
Anders gezegd: het document wat je daar ziet is door het RDW afgegegeven aan en in bezit van de maker (in dit geval dus Holtkamper). Maar het is geen COC.
Holtkamper zegt dat zelf ook duidelijk:
"Holtkamper is als Europees producent erkend, hierdoor zijn wij in staat om alle modellen tenttrailers met een EG Certificaat Van Overeenstemming (CVO) te leveren."
"Dit CVO is het 'geboortebewijs' van het voertuig en de verklaring van conformiteit met de type-goedkeuring van de EC. "Nou is dat "als Europees producent erkend" volgens mij een beetje opgeklopte marketingpraat, want als elke leverancier van aanhangers vanaf een bepaalde datum verplicht is een CVO af te geven, moeten ze dus allemaal 'als Europees producent erkend' zijn. Je mag je dan afvragen door wie en op welke manier ze erkend worden. En volgens mij is daar maar één antwoord op, namelijk "door een typegoedkeuring door het RDW". I:
Dat bedoel ik ook. Het betreft logischerwijs een typegoedkeuring door de RDW want de RDW is de keuringsinstantie. Maar dat betekent tevens dat de RDW en in dit geval ook HK precies (zouden moeten) weten wat wordt bedoeld met de door forumleden gestelde vragen. De gegeven antwoorden en nog steeds niet gekregen antwoorden doen echter anders vermoeden.
Ik kreeg de volgende reactie van onze Jamet dealer:
Na een rondgang van importeur naar Bovag en RDW zijn we er uit dat de COC geen verplichting is in Nederland en hoeft derhalve ook niet verstrekt te worden.
Er is door ons bedrijf nog nooit een COC verstrekt voor wagens onder de 750 KG.
U heeft een bericht gelezen waarin Holkamper aangeeft de COC mee te leveren, dit wordt gebracht onder mom van verhoging van de kwaliteit.
Dit is echter niet zo. Het is puur een type goedkeuring en zegt niets over de kwaliteit. Holtkamper heeft de COC nodig om de wagens op de buitenlandse markten te kunnen aanbieden.
Zonder dit document worden ook de tempo 100km certificaten afgegeven door de TUV. Jamet voldoet aan alle voorwaarden en vele klanten rijden inmiddels rond met deze 100 KM sticker.
Wij kunnen u de COC desgewenst aanbieden tegen de kosten die ons daarvoor in rekening worden gebracht door de fabrikant.
Dit zullen administratie kosten en leges kosten zijn. Pas na aanvraag weten wij hoe hoog deze zijn.
Wij kunnen de COC aanvragen op het moment dat wagen bij ons binnen is. Deze is dus bij aflevering nog niet voorhanden.
Laat u even weten of u werkelijk de COC nodig heeft.
Met vriendelijk groeten,
Citaat van: TallGuy212 op april 12, 2013, 05:12:44 PMNa een rondgang van importeur naar Bovag en RDW zijn we er uit dat de COC geen verplichting is in Nederland en hoeft derhalve ook niet verstrekt te worden.
Ik denk dat ze de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Het is Europese wetgeving. En dus moet Nederland daarin volgen. Het eerste de beste ongeremde Jacobse en Van Es-bakkie (http://www.aanhangerkopen.nl/intermobie-zelfbouw/265-intermobie-200x100cm.html) wordt nota bene geleverd met CoC attest en grote vouwwagenleveranciers weten van toeten noch blazen...
CiteerWij kunnen de COC aanvragen op het moment dat wagen bij ons binnen is. Deze is dus bij aflevering nog niet voorhanden.
Laat u even weten of u werkelijk de COC nodig heeft.
Het is niet een kwestie van nodig hebben. Volgens mij zijn ze gewoon verplicht om het erbij te leveren omdat je 'm strikt formeel bij controle moet kunnen laten zien.
Wie het weet mag het hier posten.... Ik heb in elk geval bewijs dat de fout dan bij de dealer ligt.
ik heb vandaag een reminder naar de VWS gestuurd want heb nog steeds geen antwoord. wordt dus nog vervolgd...... :**
Antwoord vanuit holtkamper:
Citeer
Achteraf uitgeven van een CVO is helaas niet mogelijk, alle vanaf nu nieuw te bouwen wagens worden uitgeleverd met een CVO.
Een CVO is nog niet verplicht voor Holtkamper tenttrailers, omdat deze door het RDW zijn aangemerkt in een categorie, waarvoor ingangsdatum oktober 2014 geldt.
reactie van Erica(zat al even in mijn mailbox, maar ik was zelf op pad :)):
Er heerst momenteel nog veel onduidelijkheid over deze verklaring.
Zelfs de RWD kan hier nog geen duidelijk antwoord op geven.
Volgens onze branchevereniging is de COC verklaring daadwerkelijk verplicht vanaf oktober 2014.
Op dit moment zijn er nog geen verklaringen. Aart kok is wel bezig om deze te maken.
Hierbij zijn zij ook afhankelijk van hun leveranciers.
De vouwwagen zal dus nog worden afgeleverd zonder verklaring.
Overigens is er nog merk dat wij verkopen, wat wel met verklaring geleverd word.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.
Dus voorlopig nog geen COC bij Aart Kok wagens.
Vandaag een korte reactie van de VWS. AK komt nog met een definitief antwoord omdat de RDW nog geen duidelijkheid geeft. Wacht maar rustig af.
Naar aanleiding van deze discussie hebben wij dit gesprek ook gevoerd met onze dealer, de Vries Caravans in Heerhugowaard. Daar hebben ze aangeboden om te kijken of het zou lukken een COC van Trigano te krijgen voor onze Jamet Dakota. Dit is gelukt! Ik heb net een kopie van de fax ontvangen en het origineel is met de post onderweg.
Wat wel bijzonder is is de maximum snelheid volgens het COC: deze is 100 km/u en niet de in de Jamet folder genoemde 130 km/u die in Frankrijk wettelijk is toegestaan.
Belangrijke vraag is nu hoe hard ik dan mag rijden... 100 volgens de maximum snelheid volgens de fabrikant of de wettelijke 130 km/u in Frankrijk.
ALs er ongeluken gebeuren zullen hun zeggen je mocht maar 100.
Het ligt vooral aan de vouwwagen,
Als deze solide is. En niet verwringt dan kan je zonder problemen 130 rijden,
Mits er de goede banden onder zitten.
Op de website van de KCK staat het volgende, meeste is al wel bekend:
https://www.kck.eu//?page=artikelen&sub=article&id=2517&lastpage=&lastid= (https://www.kck.eu//?page=artikelen&sub=article&id=2517&lastpage=&lastid=)
Dus als de eerste toelating na 29-10-2012 is, moet je een coc of igc ontvangen. Ik ben blij dat ik doorgezeurd heb, want wij hebben nu een coc ontvangen.
Normaal dient dit verplicht afgeleverd te worden bij alle wagens die vanaf oktober vorig jaar geleverd worden.
Deze regelgeving is niet nieuw maar al enkele jaren gekend. Het is straf dat zelfs grote merken deze regelgeving gewoonweg gemist hebben.