Wij gaan dit jaar voor het eerst op vakantie met een Vouwwagen. Onze Renault Megane Station uit 2008 heeft een afneembare trekhaak wat tot nu toe allee nog maar handig is gebleken.
Hoewel ik me geen zorgen maak over de veiligheid, vroeg ik me toch af of er wellicht dingen zijn waar we extra op moeten letten omdat het een afneembare trekhaak is?
Zijn er forum leden die een auto hebben met vaste trekhaak en nu met de afneembare trekhaak (of andersom) bijvoorbeeld verschil merken met het één of ander?
Of is het gewoon gaan met die banaan? :#
wij hebben renault clio estate uit 2010 met een afneembare trekhaak, en gewoon gaan met die banaan!
Mijn ervaring hierin is beperkt: ik heb één keer een tijdelijke auto gehad met afneembare trekhaak, voor de rest altijd een vaste gehad. Qua rijden heb ik geen enkel verschil gemerkt, ook geen aparte maatregelen genomen. Op één na: de trekhaak verwijderen nadat je de klapper hebt neer gezet zodat niet één of andere sneue gast dat voor je doet als je ergens geparkeerd staat... (Reist zo lastig weer naar huis)
Niels, bedankt voor de tip, daar hadden we nog niet aan gedacht :)
Twingo2, dat gaan we dan ook maar doen :)
Citaat van: NielsP op april 02, 2013, 03:41:17 PM
de trekhaak verwijderen nadat je de klapper hebt neer gezet zodat niet één of andere sneue gast dat voor je doet als je ergens geparkeerd staat... (Reist zo lastig weer naar huis)
Er zit toch gewoon een slot op die dingen?? Op de mijne in ieder geval wel. Geen ervaring met een vaste trekhaak, heb inmiddels 4 jaar een afneembare. Nooit problemen mee.
Citaat van: Ccindy op april 02, 2013, 03:51:16 PM
Er zit toch gewoon een slot op die dingen?? Op de mijne in ieder geval wel. Geen ervaring met een vaste trekhaak, heb inmiddels 4 jaar een afneembare. Nooit problemen mee.
slot is vaak een optie, wist ik ook niet, ging er dus ook gewoon vanuit totdat de mijne gemonteerd was...zonder slot.
Nooit problemen mee gehad maar zou het op de volgende auto wel een fijner idee vinden.
Hier ook geen verschil gemerkt met een verwijderbare trekhaak tov een vaste.
Ik haal ook de trekhaak eraf als ik niet meer met aanhanger rij. Het slot kan bij langdurig geplaatst zijn door vuiligheid etc helemaal vast komen te zitten. Dan gaat ie er dus helemaal niet meer af, ook als je dat zou willen :-\ Is toch zonde van het geld om dat slot eruit te tikken en een nieuwe te moeten plaatsen.
Wij hebben ook een afneembare onder de C4. Zou niet weten waarom die minder veilig zou moeten zijn. Zit gemonteerd met een slot. En ik haal de trekhaak er toch nooit meer af, zat er al onder. Zie het als een mooie bescherming aan de achterkant.
Wij hebben onder de vorige auto een afneembare trekhaak gehad, het verschil merk je echt niet, alleen zorgen dat als je de afneembare monteert je een duidelijke klik hoort (was bij die van ons dan) en dan kan je er aan trekken en duwen wat je wilt maar los gaat deze dan echt niet meer.
Gewoon gaan met die banaan dus :)
Wij hebben een Espace met afneembare trekhaak en inderdaad geen verschil voor wat betreft (geremde) aanhanger. Het wordt wat anders wanneer je een anti-slingerkoppeling hebt. Dit veroorzaakt een moment op je trekhaak. Hiervoor zijn niet alle (misschien wel geen?) afneembare trekhaken geschikt. In ieder geval die van ons niet.
Maar langleven de vouwwagens :>! Deze hebben geen anti-slingerkoppeling nodig, zoals en cara#%^{$~.
Citaat van: Ccindy op april 02, 2013, 03:51:16 PM
Er zit toch gewoon een slot op die dingen?? Op de mijne in ieder geval wel. Geen ervaring met een vaste trekhaak, heb inmiddels 4 jaar een afneembare. Nooit problemen mee.
Dat is dus blijkbaar niet standaard, de wagen waar ik toen in reed (Peugeot 5008) had er iig g??n slot op. :?
Onze vorige auto had ook een afneembare, maar daarvan waren de sleutels kwijt, dus eigelijk ook weer niet echt afneembaar.
Tijdens het rijden (met aanhanger) geen verschil. De contactdoos zat echter een beetje verstopt onder de bumper, en daarmee was het dus in halfdonker wroeten en draaien om de stekker er goed in te krijgen.
Wij hebben een elektrisch inklapbare trekhaak :>
Doet het prima.
@MJB dat is super handig zeg!!
Alle andere bedankt voor jullie reacties!
Voor mensen die bang zijn voor vieze handen. En errug duur neem ik aan. Trekhaak voor een BMW is toch al erg prijzig.
Citaat van: jellejawa op april 03, 2013, 06:24:34 AM
Voor mensen die bang zijn voor vieze handen. En errug duur neem ik aan. Trekhaak voor een BMW is toch al erg prijzig.
Tsja, of ik wel of niet vieze handen wil hebben is mijn zaak en of ik daar bang voor ben ga ik hier niet benoemen.
De kosten zitten voor een flink deel in de montage (met name de elektronica), en die zijn niet echt afhankelijk van het type haak wat je laat plaatsen.
wat hier in dit topic nog niet genoemd is; veel auto's met parkeer sensoren zijn alleen geschikt voor afneembare trekhaken.
Zodra bij mij de trekhaak bevestigd is worden de sensoren achter uitgeschakeld. (Peug 5008)
Dus hier moet je even rekening mee houden met de keus tussen een vaste of afneembare trekhaak.
Citaat van: Swede op april 03, 2013, 11:25:34 AM
wat hier in dit topic nog niet genoemd is; veel auto's met parkeer sensoren zijn alleen geschikt voor afneembare trekhaken.
Zodra bij mij de trekhaak bevestigd is worden de sensoren achter uitgeschakeld. (Peug 5008)
Dus hier moet je even rekening mee houden met de keus tussen een vaste of afneembare trekhaak.
Dat is bij ons ook de reden dat er een afneembare trekhaak is geplaatst. De sensoren worden echter niet uitgeschakeld als de trekhaak is bevestigd; die doen het gewoon en reageren helemaal niet op de trekhaak. Volgende keer dus gewoon een vaste hier.
Klopt, was ook de reden dat ik een afneembare trekhaak kreeg op mijn Superb... Zit er alleen altijd onder en hij kan zichzelf nog steeds achteruit inparkeren. Hangt denk ik wel van type / merk auto af.
Wij hebben inderdaad parkeersensoren die uit gaan op het moment dat de trekhaak erop zit..Super handig dus :)
@TallGuy: hier ook een Skoda (Octavia). Die wordt in het najaar vervangen voor de nieuwe Octavia, al wilde ik eerst een Superb, toen de nieuwe Octavia nog niet gepresenteerd was. Maar wordt dus gewoon een vaste trekhaak.
<< Sent from my iPad using Tapatalk >>
Citaat van: MJB op april 03, 2013, 08:02:33 AM
Tsja, of ik wel of niet vieze handen wil hebben is mijn zaak en of ik daar bang voor ben ga ik hier niet benoemen.
De kosten zitten voor een flink deel in de montage (met name de elektronica), en die zijn niet echt afhankelijk van het type haak wat je laat plaatsen.
Prijzen voor montage van de electronica lijken me niet te verschillen voor vaste of afneembare trekhaak. Maar voor onze C4 zat er ca. 400 euro prijsverschil in vast of afneembaar. Dus best pittig. Maar dit kan per merk natuurlijk verschillen. Maar ik weet nog goed dat een voormalig werkgever geen trekhaak onder zijn 7 serie wilde vanwege de prijs van rond de 1500 eu.
Let bij een afneembare trekhaak goed op het vastzetten ervan.
Mijn vader heeft een kunststof handvat met daarin een metalen tandring en die is ooit te strak aangedraaid.
Het is nu dus niet meer mogelijk om deze te verwijderen omdat het ringetje los van het handvat is geraakt.
Al jaren een afneembare trekhaak, die wel geteld er 1x is afgehaald (hij kan er inderdaad af...)
Voor de VW hadden wij een flinke caravan (1600 kg) en nog nooit een rammel, kraak of iets gehoord.
Citaat van: Swede op april 03, 2013, 11:25:34 AM
wat hier in dit topic nog niet genoemd is; veel auto's met parkeer sensoren zijn alleen geschikt voor afneembare trekhaken.
Zodra bij mij de trekhaak bevestigd is worden de sensoren achter uitgeschakeld. (Peug 5008)
Dus hier moet je even rekening mee houden met de keus tussen een vaste of afneembare trekhaak.
als je een voertuigspecifieke verlichtingskabel gemonteerd hebt bij je trekhaak zou het zo moeten zijn dat de parkeersensoren pas uitgeschakeld worden als er daadwerkelijk een stekker (en dus een aanhanger/fietsenrek) in de stekkerdoos geplaatst wordt. Dan kan de haak dus rustig blijven zitten en piept 'ie toch bij achteruitrijden zonder aanhanger...
Citaat van: falcon op april 03, 2013, 09:50:51 PM
als je een voertuigspecifieke verlichtingskabel gemonteerd hebt bij je trekhaak zou het zo moeten zijn dat de parkeersensoren pas uitgeschakeld worden als er daadwerkelijk een stekker (en dus een aanhanger/fietsenrek) in de stekkerdoos geplaatst wordt. Dan kan de haak dus rustig blijven zitten en piept 'ie toch bij achteruitrijden zonder aanhanger...
Zo werkt dat bij onze C4 inderdaad. Krijg dan ook de melding op het display dat de sensoren zijn uitgeschakeld. Het gekke is overigens dat als alleen de verloopstekker van Jaeger naar Multicon er in zit, de sensoren niet worden uitgeschakeld. Het systeem is dus vrij intelligent.
Je moet wel rekening houden met je rode rembreekkabel! Die mag je niet vasthaken aan de trekhaak door middel van zo'n ijzeren opzetstuk. Deze dient vast aan de auto gemaakt te worden (er zit vaak ergens een ringetje/gaatje waar je hem aan kunt vast klikken).
Citaat van: vdirk op april 05, 2013, 05:56:16 PM
Je moet wel rekening houden met je rode rembreekkabel! Die mag je niet vasthaken aan de trekhaak door middel van zo'n ijzeren opzetstuk. Deze dient vast aan de auto gemaakt te worden (er zit vaak ergens een ringetje/gaatje waar je hem aan kunt vast klikken).
Is dat zo? Wij zijn nl. bij het ophalen van de vouwwagen tot de ontdekking gekomen dat er geen sleepoog onder de auto zit. Wel eentje die je kunt indraaien onder de bumper aan de rechterkant (op de plek waar je ook een tweede uitlaat zou kunnen laten bevestigen), maar dat kan ook niet voor de losbreekreminrichting, want dat is veel te schuin vanaf de dissel (als de kabel al lang genoeg zou zijn). Dus ik wilde morgen zo'n speciaal opzetstuk halen voor de trekhaak, om hem daaraan te bevestigen. Volgende week zaterdag de tempo-100 keuring, dus dan moet het wel goed zijn...
Lees ook dit eens http://members.chello.nl/d.wools/Documenten/VerkeersKnooppunt106artikel.pdf (http://members.chello.nl/d.wools/Documenten/VerkeersKnooppunt106artikel.pdf)
Pffffffff informatief maar niet erg leesbaar geschreven... Maar eens op speurtocht onder de auto!
Citaat van: ff op april 05, 2013, 10:04:31 PM
Lees ook dit eens http://members.chello.nl/d.wools/Documenten/VerkeersKnooppunt106artikel.pdf (http://members.chello.nl/d.wools/Documenten/VerkeersKnooppunt106artikel.pdf)
Bedankt! Die tekst was ik al ergens tegen gekomen, maar zonder de foto's, dus was het niet echt leesbaar. Ik ga vandaag eens op pad.
Wat een bromsnor is de auteur van deze tekst zeg, Nederland is binnen de EU al de uitzondering die eist stelt dat het simpelweg om de "arm" van de trekhaak vastmaken van de losbreekkabel niet goed genoeg is. De gecombineerde kans dat de dissel van de kogel afhupt en dat de losbreekkabel de remmen niet goed in werking zet en dat een ander voertuig hierdoor in de problemen komt bestaat in theorie, maar is in de praktijk per getrokken Km natuurlijk nihil.
Het artikel bevat veel feitelijke informatie, lijkt daardoor ook objectief te zijn. Echter zo nu en dan mengt de auteur daar zijn persoonlijke menig tussendoor waarmee hij feit en fictie vermengt worden. Dit is een vorm van manipulatie waar media en politiek (helaas ook het openbaar bestuur en zelfs sommige wetenschappers) veelvuldig gebruik van maakt.
In dit geval is het best jammer, wat een heel informatieve en betrouwbare bron had kunnen zijn is nu slechts een pamflet geworden. Een kritische lezer kan nooit weten welke feiten die tijdens het onderzoek naar boven zijn gekomen niet in een artikel zijn gekomen, de lezer moet vertrouwen op de objectiviteit van de auteur(s). En in dit geval kan dat niet omdat de auteur zijn subjectiviteit heeft kunnen beheersen.
Wellicht is mijn subjectiviteit ook wat doorgeslagen, ik namelijk een bijzondere hekel aan dit (alomtegenwoordige) verschijnsel (tot in het onredelijke...).
Ik maak de losbreekkabel gewoon vast aan de hulpkoppelling op de afneembare trekhaak. Zou niet weten waarom dat niet goed genoeg zou zijn.
Citaat van: jellejawa op april 06, 2013, 05:34:32 PM
Ik maak de losbreekkabel gewoon vast aan de hulpkoppelling op de afneembare trekhaak. Zou niet weten waarom dat niet goed genoeg zou zijn.
Als de trekhaak los schiet dan werkt de losbreekkabel natuurlijk ook niet. De losbreekkabel is juist daarvoor bedoelt. Maak hem dan ook op de juiste manier vast, volgens mij is het ook nog eens strafbaar als ie niet juist is vastgemaakt.
losbreekkabel (https://www.kck.eu/?page=artikelen&sub=article&id=1994&lastpage=cms&lastid=11)
Dat is nou een handige pagina. Visueel uitgelegd werkt bij mij toch het best.
Citaat van: Mr Roadmaster op april 06, 2013, 06:10:38 PM
Als de trekhaak los schiet dan werkt de losbreekkabel natuurlijk ook niet. De losbreekkabel is juist daarvoor bedoelt. Maak hem dan ook op de juiste manier vast, volgens mij is het ook nog eens strafbaar als ie niet juist is vastgemaakt.
Waarom zou de trekhaak los schieten? Niet best als dat zou gebeuren, dan deugt de constructie niet. De losbreekkabel is bedoeld voor als de koppeling van de aanhanger van de kogel schiet op een of andere manier. Ik doe de losbreekkabel inderdaad in een lus om de kogel, maar ook aan de hulpkoppeling die ik speciaal daarvoor heb bevestigd. Onze trekhaak heeft geen enkele andere mogelijkheid om iets aan vast te maken.
Bij mij zit de trekhaak met 2 bouten en moeren vastgemaakt. De hulpkoppeling die er nu op zit vind ik eigenlijk heel erg lelijk dus ik ben van plan om 1 van de moeren of bouten te vervangen door een versie met oog om de losbreekkabel aan vast te maken, desnoods met een karabijnhaak zoals in het KCK artikel (al snap ik niet hoe het uit kan maken in de remkracht, maar dat is een andere discussie).
Zolang de constructie goed is zal er geen verschil zijn tussen een vaste of afneembare trekhaak. Als je al twijfelt of de haak eraf valt door de losbreekrem zou ik er zeker geen vouwwagen, laat staan een cara^@n aan hangen. Al is het natuurlijk zekerder om het ergens anders aan de constructie te doen.
Citaat van: Avec op april 07, 2013, 11:12:49 AM
Bij mij zit de trekhaak met 2 bouten en moeren vastgemaakt. De hulpkoppeling die er nu op zit vind ik eigenlijk heel erg lelijk dus ik ben van plan om 1 van de moeren of bouten te vervangen door een versie met oog om de losbreekkabel aan vast te maken, desnoods met een karabijnhaak zoals in het KCK artikel (al snap ik niet hoe het uit kan maken in de remkracht, maar dat is een andere discussie).
Het venijn zit er in dat als de losbreekkabel wordt gehinderd, deze de handrem minder strak kan aantrekken als de wagen losbreekt. En daardoor de kar minder hard, of helemaal niet afremt en als een projectiel nog een heel eind doorrolt. Het is de bedoeling dat de haak of het oog van de kabel bij een bepaalde weerstand afbreekt.
Ok, duidelijk. Ik vond al het haakje aan de losbreekrem altijd zit zo iellig, maar dat is dus juist de bedoeling.
Citaat van: Avec op april 07, 2013, 08:28:41 PM
Ok, duidelijk. Ik vond al het haakje aan de losbreekrem altijd zit zo iellig, maar dat is dus juist de bedoeling.
Ja, kort gezegd; vw breekt los, kabel trekt rem aan en breekt daarna op het moment dat de vw remt. Auto rijdt door, vw staat stil op de weg en beland niet ergens tientallen meters verderop, veel schade aanrichtend. Er kan beter een auto op knallen dan dat de vw fietsers of voetgangers ramt met alle gevolgen van dien.
In dat geval mijn excuses, ik ging er altijd vanuit dat het niet toegestaan was om hem aan een afneembare koppeling te maken. Maar als de KCK het zegt, ga ik er in mee!