Kwam onderstaand bericht tegen op internet daar wordt je inderdaad niet vrolijk van als Frankrijk ganger. Dus wij zijn het inderdaad eens met de stelling van de ANWB.
http://nos.nl/artikel/493951-actie-anwb-tegen-tolvignet-belgie.html (http://nos.nl/artikel/493951-actie-anwb-tegen-tolvignet-belgie.html)
Weet iemand misschien wanneer dit precies in zou kunnen gaan?
Nee, dat soort tol systemen zijn niet handig. Aan de andere kant snap ik ook dat je als je veel mensen door je land heen rijden en je daarvoor wel je wegennet moet onderhouden je soms daar wel wat voor terug zou willen zien, en op het totale budget van een vakantie gaat het nergens over.
Maar het is een drempel. Nu komen wij nog al eens in België, gedurende het jaar. Dat soort dingen doe je dan niet meer, omdat je dan eerst weer wat moet kopen.
Hetzelfde geldt voor andere landen waar he zo'n vignet hebt. Wij hebben nog steeds de lijmresten van Oostenrijk op het autoraam.
Niet meer dan logisch van België: voor de meeste Nederlandse vakantiegangers is België niet meer dan een obstakel op weg naar Frankrijk. Vaak wordt er niet eens getankt... maar wel volop geklaagd over de kwaliteit van de weg en de bewegwijzering.
Ik hoorde dat een jaarvignet ong. 100 EUR kost en dat er ook voor kleinere delen iets te koop is (10 dagen en 2 maanden dacht ik). Nou ja, dat kost dus een paar tientjes. Wel hoop ik dat ze dan de wegen wat beter gaan maken, dan krijgen we er ook iets voor terug.
Volgens de anwb:
http://www.anwb.nl/belangenbehartiging/verkeer/tol-in-belgie (http://www.anwb.nl/belangenbehartiging/verkeer/tol-in-belgie)
Zou het in 2016 in moeten gaan.
Persoonlijk vindt ik het niet erg als de Belgen wat terug willen zien voor al het verkeer dat door hun land trekt, en ik vindt het ook niet erg om te betalen voor wat ik gebruik. Echter de aangekondigde vignetten passen niet goed op mijn persoonlijke situatie, want voor een 2 weken vakantie in de ardennen of frankrijk moet je dus een 2-maanden vignet nemen (betaal je dus te veel), en voor een dagje antwerpen moet je dus meteen een 10 daags vignet kopen.
Waarom niet ook een 'dagvignet' (van 1 a 2 euro)? dan kun je voor dagtochtjes ook nog voor een redelijke prijs terecht, en als je op doorreis gaat koop je er 2 (1x heenweg, en 1x terugweg).
Nog liever had ik een soort van 'strippenkaart', dat je gewoon een tiental dagen (naar keuze) kan reizen in belgie (is natuurlijk wel wat lastiger te administreren). 7 euro voor 10 dagen vindt ik prima, maar ik gebruik ze zelden op rij.
Het allerbeste zou natuurlijk zijn als hier een Europese afspraak over komt, want ook in andere landen (b.v. Oostenrijk) heb je vignetten en/of tolwegen (b.v Frankrijk). Maar voordat je alle landen op 1 lijn hebt zitten zijn we waarschijnlijk 10 jaar verder...
Mark.
Citaat van: Qwaqa op april 10, 2013, 09:48:48 AM
Nee, dat soort tol systemen zijn niet handig. Aan de andere kant snap ik ook dat je als je veel mensen door je land heen rijden en je daarvoor wel je wegennet moet onderhouden je soms daar wel wat voor terug zou willen zien, en op het totale budget van een vakantie gaat het nergens over.
Maar het is een drempel. Nu komen wij nog al eens in België, gedurende het jaar. Dat soort dingen doe je dan niet meer, omdat je dan eerst weer wat moet kopen.
Hetzelfde geldt voor andere landen waar he zo'n vignet hebt. Wij hebben nog steeds de lijmresten van Oostenrijk op het autoraam.
Ik zou er ook niet zo veel moeite mee hebben maar dan moeten ze die wegen ook WEL ONDERHOUDEN, en dat is juist in Belgie een ramp, wat een slechte wegen daar, en om daar dan voor te moeten betalen ??????? :I
Citaat van: bensi op april 10, 2013, 11:29:21 AM
Ik zou er ook niet zo veel moeite mee hebben maar dan moeten ze die wegen ook WEL ONDERHOUDEN, en dat is juist in Belgie een ramp, wat een slechte wegen daar, en om daar dan voor te moeten betalen ??????? :I
Ieder land heeft zijn eigen inzichten over wanneer iets goed genoeg is en hoeveel geld verdeeld moet worden.
Het maakt reizen door het ?vrije Europa? er niet makkelijker op.
https://www.youtube.com/watch?v=mPzoj1Pw1sY (https://www.youtube.com/watch?v=mPzoj1Pw1sY)
Wel leuk, er staan er zo nog wel meer op. Wij rijden ieder jaar de E25 & E40 meerdere keren, maar "goed wegdek" is een groot woord, maar zo slecht zijn ze ook weer niet.
Ik snap het wel wij zouden in NL hetzelfde moeten doen, kunnen al die PL nummerplaten op de vrachtwagens ook eens een beetje terug doen.
In Duitsland moet vrachtverkeer "maud " betalen
In Oostenrijk/Zwitersland/Tjechie/Slowakije moet je een vignet hebben.
In Frankrijk/Spanje/Italie?/Portugal moet je tol betalen.
In Nederland hoeft een buitenlander niks te betalen?
Mooi 1 Europa :N
Gebruiker betaalt over behalve in Nederland.
Ik zeg alles wat geen NL kenteken heeft ook vignet oid. verplichten.
Dat is een goede en eerlijke manier om ons wegennet beter te onderhouden.
Oei, wat komen er ineens onderbuikgevoelens los!
Korte militaire actie :#
Maar eerlijk gezegd is het niet onredelijk, iedereen wil zo snel mogelijk door dat lelijke land met zijn smerige steden en verlopen industriegebieden. We willen allemaal naar dat mooie Frankrijk met z'n zon.
Alleen moeten die Belgen wel iets bieden als ze geld willen voor onze doortocht. Dus goede wegen en een vlotte doorstroming.
Tevens zullen ze begrijpen dat ieder schip dat nog via de Weterschelde naar Antwerpen wil ook tol moet gaan betalen. De hoogte van die tol is net zo hoog als de tol die wij aan de Belgen betalen. Dan kan de Nederlandse overheid via de belastingdienst dat geld weer aan haar burgers teruggeven. De administratiekosten van dit geheel komen vanzelfsprekend ook voor rekening van onze zuiderburen.
Citaat van: papajur op april 10, 2013, 12:41:05 PM
In Duitsland moet vrachtverkeer "maud " betalen
Dat zou Maud wel willen :). Detail, het is maut
Citaat van: Spiegelbeeld op april 10, 2013, 01:07:45 PM
Tevens zullen ze begrijpen dat ieder schip dat nog via de Weterschelde naar Antwerpen wil ook tol moet gaan betalen. .
Ik ga er maar even vanuit dat je in de overdrijvingen-modus zit.:))
Onze Vlaamse buren hebben >80% betaald van de kosten van het uitdiepen van de Westerschelde, dus niet het sterkste argument.
En, op de Westerschelde is het lastig kamperen, om maar en beetje forum gerelateerd te blijven.
Citaat van: Qwaqa op april 10, 2013, 04:10:16 PM
Ik ga er maar even vanuit dat je in de overdrijvingen-modus zit.:))
Onze Vlaamse buren hebben >80% betaald van de kosten van het uitdiepen van de Westerschelde, dus niet het sterkste argument.
.
Natuurlijk overdrijf ik. Maar je argument dat de Belgen het uitdiepen betaald hebben is niet van toepassing. natuurlijk hebben ze dat betaald! Het gaat immers om de bereikbaarheid van Antwerpen, het uitdiepen geschiedt dus ten behoeven van de Belgen van ons hoeft het niet. Sterker nog, Nederland was tegen, Antwerpen is een soort van concurrent van Rotterdam, dus wij hebben geen belang bij een goed bereikbare Antwerpse haven. Zelfde argument waarom we alles doen om die IJzeren rijn tegen te werken.
Maar on topic: Tol in Belgie betekent hogere kosten voor ons en daar is niemand blij mee! Daarom mag wat compensatie in de vorm van goede wegen en een goede doorstroming wel.Voor de kwaliteit van de Belgische wegen heb ik geen cent over! Voor hun bier daarintegen wel.
Huh? Eerst is je argument dat ze dan de uitdieping moeten betalen, en als ik aangeef dat ze dat gedaan hebben is mijn argument niet juist? Ik geloof dat ik niet zo veel kaas gegeten heb van discussiëren?
De IJzeren Rijn is en ander verhaal, het zou de steden Weert en Roermond een stuk onleefbaarder maken, en desastreus zijn voor één van de mooiste natuurgebieden die wij hebben: De Meinweg.
Tenslotte getuigt het van kleinschalig denken als je bang bent dat Rotterdam zal invoeren ten opzichte van Antwerpen. We moeten juist blij zijn dat we zo dicht bij elkaar verschillende grote havens hebben en elkaar als versterkend beschouwen.
En on topic: niemand betaald graag meer voor iets wat hij al die tijd gratis heeft kunnen gebruiken, ik ook niet.
In de lijn van het Oosterschelde argument, de Fransen moeten de vakantiegangerstol maar betalen, zij hebben er baat bij.
Prima zet van die belgen, moeten we in Nederland ook meteen doen! Scheelt ons weer in de wegenbelasting!
In meer landen moet je betalen.
Sommige alleen voor de snelwegen.
Zelf vermijd ik die toch het meest en betaal dan ook niks.
Door Frankrijk heen vermijd ik ook de tol.
Maar als België wat gaat vragen dan vind ik dat Nederland en Duitsland ook dat moeten doen.
Citaat van: Palafima op april 10, 2013, 07:21:26 PM
Prima zet van die belgen, moeten we in Nederland ook meteen doen! Scheelt ons weer in de wegenbelasting!
^+1
Zoals hier al eerder wordt aangeven is Belgie een door rij land.
Op dat punt vind ik ook dat ze best geld mogen vragen voor gebruik van de wegen door buitenlanders.
De opmerking van de strippenkaart vind ik ook een hele goede opmerking.
Betreft de verbetering van de wegen, waarom zou je.
De wegen zijn goed genoeg voor gebruik.
Wij betalen geen absurde bedragen voor de wegen belasting zoals in Nederland.
Daarbij kan je bij ons nog eens goed remmen op de meeste wegen.
En niet zoals bij jullie in Nl, nieuw wegdek langere remweg.
Maar voor de meeste mensen is het te hopen dat Nederland dit niet gaat doen.
Want dan zegt de overheid" tol voor alle snelwegen en alle mensen'.
Gezien de laatste regeringen gedaan hebben. Zou ik dat nog geen eens willen.
Want de Nl regering, heft voor iedere auto tol en ook nog eens absurde bedragen.
De Nl regering moet de wegenbelasting vrijstelling afschaffen.
Want deze zogenaamde milieu vriendelijke auto's zijn meestal schadelijker voor het mileu en zo zuinig zijn ze nog geen eens.
De mileu vrienelijke auto's slijten ook de wegen.
Citaat van: primera op april 10, 2013, 09:28:16 PMWij betalen geen absurde bedragen voor de wegen belasting zoals in Nederland.
Dat klopt. De Belgen behouden het vragen van absurde bedragen voor aan buitenlanders. :#
Ik verwacht overigens wel dat de Belgen op de vingers getikt zullen worden door de Europese Commissie.
En zo niet, dan zal ik me nog wel een keer of wat bedenken of ik ooit nog eens een weekeindje in een hotelletje in Brugge, Gent, Antwerpen of Brussel ga doen a raison van pakweg ? 200,- Weg toerisme-omzet. :zw
Vanavond trouwens een aardig item in Man Bijt Hond, waarbij Belgen die Nederland in wilden fietsen tol werd gevraagd. En daar kwam me toch een berg xenofobie en racisme bij vrij! :(
@Primera
Hoezo betaal je in Nederland geen absurde bedragen voor wegenbelasting?
In Duitsland betaal je voor een kleine diesel auto een 100 euro belasting PER JAAR.
Citaat van: spikehome op april 11, 2013, 07:23:24 AM
@Primera
Hoezo betaal je in Nederland geen absurde bedragen voor wegenbelasting?
In Duitsland betaal je voor een kleine diesel auto een 100 euro belasting PER JAAR.
Volgens mij staat er :
Wij betalen geen absurde bedragen voor de wegen belasting zoals in Nederland.
en
Want de Nl regering, heft voor iedere auto tol en ook nog eens absurde bedragen
Citaat van: Angel op april 11, 2013, 07:59:55 AMWant de Nl regering, heft voor iedere auto tol en ook nog eens absurde bedragen
Waar heft de Nederlandse regering precies tol bovenop de wegenbelasting, terwijl voor die route geen (gratis) alternatief is en de weg wel van nationaal belang is? Bovendien is 'absurd' een nogal subjectieve kwalificatie. Als je ziet wat voor een fenomenale infrastructuur je ervoor krijgt, dan vind ik dat niet duur. Wegenbelasting is vooral duur als je (te) weinig gebruik van je auto maakt. Maar dat geldt voor alle vaste lasten van een auto. En voor andere bezittingen overigens. Inclusief een vouwwagen.
Ik ben ook tegen het vignet..
straks willen al die mensen die nu genieten van die mooie landbouwgebieden in Frankrijk Noordwaarts trekken vanwege de kosten en dan er achter komen dat er in Europa ook "echte" natuur en echte rust/stilte is... :> :> :> :>
Niet doen dus. :O
Volgens mij wordt er bedoeld met tol de wegenbelasting en niet tol bovenop de wegenbelasting.
Citaat van: Angel op april 11, 2013, 09:06:28 AM
Volgens mij wordt er bedoeld met tol de wegenbelasting en niet tol bovenop de wegenbelasting.
Ah.. op die fiets. :P Daar hoort dan wel een keerzijde bij. Belgen betalen namelijk in de grond van de zaak evengoed wegenbelasting. Alleen noemen ze het niet zo en wordt er door iedereen aan bijgedragen. Ook door hen die nooit gebruik van de wegen maken.
Het is dus een beetje alsof ze zeggen: "Ik leg niet elke maand geld opzij voor het eten, dus kost ons eten ook bijna niks. Maar als er iemand twee keer per jaar mee wil eten moet-ie wel een financiële bijdrage leveren, want het geld groeit me niet op de rug". Zoiets dus. :#
Is deze hele commotie niet gewoon weer een goed voorbeeld van huilie huilie van de Nederlandse burger die voor zijn vakantie een paar euro (als het 100 euro per jaar is, kost het dus ongeveer 30 cent per dag) meer kwijt is??
:off Het probleem zit hem niet in de burger, maar in het beroepsgoederenvervoer over de weg. Die jongens zijn veel geld kwijt aan dit soort flauwekul, en dat voor een zeer beroerd wegennet. Geloof me, ik mijd als roeibotentransporteur (roeiboten zijn redelijk fragiel) Belgie, want de boten hebben er werkelijk te lijden onder de kuilen, lasnaden en andere ongerechtigheden in het wegdek. Bovendien er zit al helemaal niet veel marge in het wegvervoer voor de kleine zelfstandige, dus voor hen is het de pest.
Maar even terug on topic: Je betaalt toch ook voor: Oostenrijjk, Zwitserland, Hongarije, Slowakije, Slovenie, Frankrijk, Italie. En daar wordt ook niet over gemekkerd. Waarom hierover dan wel? Omdat het ineens dichterbij komt? Mijns inziens is het enige valide argument dat je niet betaald voor zulke slechte wegen, het is alle waar naar zijn geld, en dat Belgische wegennet is geen geld waard volgens mij.
Veel mensen klagen hier dat het wegennet slechts en dat we daar niet voor willen betalen. Maar als er geen geld is kunnen ze het misschien ook niet aanpassen. Dus we moeten eerst betalen, dan is er geld om de wegen te verbeteren.
Citaat van: cahummel op april 11, 2013, 01:01:39 PM
Het probleem zit hem niet in de burger, maar in het beroepsgoederenvervoer over de weg. Die jongens zijn veel geld kwijt aan dit soort flauwekul
Betalen die niet gewoon 100 euro per jaar, ofwel 2 euro per week? Als je er elke dag/week moet zijn dan is dat toch niet duur?
Citaat van: cahummel op april 11, 2013, 01:01:39 PM
Je betaalt toch ook voor: Oostenrijjk, Zwitserland, Hongarije, Slowakije, Slovenie, Frankrijk, Italie. En daar wordt ook niet over gemekkerd. Waarom hierover dan wel? Omdat het ineens dichterbij komt? Mijns inziens is het enige valide argument dat je niet betaald voor zulke slechte wegen, het is alle waar naar zijn geld, en dat Belgische wegennet is geen geld waard volgens mij.
Het ligt toch voor de hand dat mensen meer last hebben van de acties van hun buurman dan van hun verre vrienden?
Ophef ANWB is voorbarig volgens den courant.
Citaat van: cahummel op april 11, 2013, 01:01:39 PMMaar even terug on topic: Je betaalt toch ook voor: Oostenrijjk, Zwitserland, Hongarije, Slowakije, Slovenie, Frankrijk, Italie. En daar wordt ook niet over gemekkerd.
Nee hoor, daar kom ik niet, dus daar betaal ik oo niet voor. :-) En voor Frankrijk lgt de zaak wezenlijk anders, want je kunt er daar voor kiezen om de tolwegen niet te nemen. En het alternatief is dan niet snel, maar kwalitatief prima te doen.
Die Belgen proberen al jaren ons geld afhandig te maken voor de doortocht over die slechte wegen.
Tot op heden wordt het plan iedere keer ingeslikt, maar je weet nu al ooit gaat het wel door. Na 10 proefballonetjes zijn we zo suf gebeukt dat er hooguit wat slap geprotesteerd wordt.
Lekker 1 Europa, je hebt wel een auto met een grote voorruit nodig. Een beetje vakantie en je moet je hele ruit volplakken met stickers.
Tja... Waarom niet gewoon digitaal en gekoppeld aan je kenteken... Dat geklooi met die stickers zou anno 2013 toch niet meer nodig moeten zijn.
Hebben ze zelfs in Hongarije al...
Citaat van: cewi op april 11, 2013, 08:15:36 PM
Lekker 1 Europa, je hebt wel een auto met een grote voorruit nodig. Een beetje vakantie en je moet je hele ruit volplakken met stickers.
dat staat mij dus ook tegen. Zet dan maar een tolpoort bij de grens...
Overigens sta ik al regelmatig bij het Belgische tolloket (Liefkenshoektunnel), zou dat dan vervallen?
Citaat van: TallGuy212 op april 11, 2013, 08:20:54 PM
Tja... Waarom niet gewoon digitaal en gekoppeld aan je kenteken... Dat geklooi met die stickers zou anno 2013 toch niet meer nodig moeten zijn.
Maar dan wel in 1 systeem.
De gemiddelde vrachtauto die internationaal rijdt heeft voorts 4 a 5 kasjes voor de ruit hangen.
Die ruit is dan ook wel wat groter maar toch........
Yep, dat is nou het voordeel van één Europa.... :K
Citaat van: TallGuy212 op april 11, 2013, 08:20:54 PM
Tja... Waarom niet gewoon digitaal en gekoppeld aan je kenteken... Dat geklooi met die stickers zou anno 2013 toch niet meer nodig moeten zijn.
In Hongarije doen ze het digitaal via je kenteken, ook de toerist. En er wordt nog ouderwets geflitst zoals ooit in NL. Bij het invullen goed kenteken controleren en het betalingsbewijs een jaar bewaren.