In een aantal ander topic's kwam het al zijdelings voorbij, modificaties en wijzigingen in je roadmaster (bv de banken eruit),
maar Roadmaster is verder niet heel erg vernieuwend, ze hebben daar zo hun eigen kijk op kamperen!
Dus de vraag is: Wat zou je anders willen zien aan je roadmaster ?
Ik zou graag een tunnelvoortent willen, scheelt heel veel buizen in elkaar schuiven en vergroot het opzet gemak.....
Zal er niet meer inzitten, is inmiddels een 1-/2- manszaak.
Ze zullen wel moeten. Innovaties zijn nodig om te overleven en daarbij kun je best je identiteit behouden.
Duidelijk minpunten van de Roadmaster vind ik.
1. het slaapcomfort. Je moet echt nog extra matrassen meenemen om goed te kunnen slapen. Daarnaast is de ventilatie in een dichte bak of op een plank natuurlijk slecht. Ik heb overigens geen ervaring met andere wagens.
2. Het uiterlijk. Zowel tent als wagen zien er gedateerd uit. De kleur van de wagen vind ik echt :ca 1980
3. De afwerking van de wagen met die losse hangsloten. :N
4. Alles is zwaar! Ook het opzetten vereist aardig wat inspanning. Dat is de prijs van degelijkheid hoop ik.
5. De Keuken. Die vind ik nu niet praktisch ingedeeld. En het oog wil ook wat.
Het is jammer dat roadmaster redelijk stil staat qua innovatie. Het is nu nog 1 van de toppers in vouwagens, maar als het zo doorgaat zullen ze worden ingehaald. Aan de andere kant is innovatie duur en nu biedt een RM heel veel waar voor zijn geld. Daarnaast zijn lang niet alle noviteiten beter. Ik ben dus toch erg blij met mijn RM. Vaak is rond beter, soms vierkant. (vrij gequoot uit fruitella reclame)
Citaat van: krebster op april 22, 2013, 02:34:20 PM
Ik zou graag een tunnelvoortent willen, scheelt heel veel buizen in elkaar schuiven en vergroot het opzet gemak.....
Ik ben benieuwd hoeveel sneller een cabanon columbia voortent sneller gaat dan een roadmaster voortent. Volgens mij valt dat verschil reuze mee.
Ik vind het in ieder geval niet veel werk om dat frame in elkaar te zetten. Het lastigste van de voortent is eigenlijk dat dat doek zo verdomd zwaar is en dat je op een trapje moet staan om het op het frame te leggen.
Het bungalowtentmodel is misschien niet zo mooi om te zien. maar de "rechte"wanden zijn wel erg praktisch. Je hebt bijna overal stahoogte.
Het is een spuper kar, alleen het slapen...
Afmetingen van de bedden zijn ruimschoots voldoende,
maar de matrasjes zijn echt te dun.
Iets van een lattebodem zou erg fijn zijn, ook ivm de ventilatie.
Het spijt me, maar als ik een klapper wil die eruit ziet alsof ie uit 1980 komt, dan koop ik er eentje uit 1980, niet nieuw. Toen wij op zoek gingen naar een klapper hebben we RM links laten liggen, niet eens naar gekeken. En ja, hij is degelijk, value for money en nog meer, maar het is gewoon te gedateerd! En ik denk niet dat er nog innovaties te verwachten zijn als ik he artikel in de KCK lees.
Citaat van: Taan op april 23, 2013, 03:22:47 PM
Ik ben benieuwd hoeveel sneller een cabanon columbia voortent sneller gaat dan een roadmaster voortent. Volgens mij valt dat verschil reuze mee.
Wat is de opzettijd van de voortent?
Goeie vraag,heb t nooit apart gemeten, ben ongeveer 2,5 uur bezig van parkeren tot compleet geinstalleerd....
En als ik de tussentent meeneem ietsje langer. Misschien valt het ook wel mee, heb geen ervaring met andere klappers,
wat ik vermoeiend vind is de grote hoeveelheid haringen die je nodig hebt...
Het inpakken duurt overigens langer.......
Qua slapen, wij slapen altijd op de twee schuimmatrasjes, en op de plank een luchtbed, en die heeft mijn voorkeur!
Citaat van: Qwaqa op april 23, 2013, 08:18:34 PM
Wat is de opzettijd van de voortent?
Als je aan een stuk door gaat ben je met 15-20 minuutjes een heel eind denk ik. Maar meestal hebben we nog andere dingen (lees kinderen)tussendoor. Ik ben niet zo'n haringliefhebber, maar mijn vrouw wil ze er allemaal in.
Citaat van: TallGuy212 op april 23, 2013, 06:58:02 PM
Het spijt me, maar als ik een klapper wil die eruit ziet alsof ie uit 1980 komt, dan koop ik er eentje uit 1980, niet nieuw. Toen wij op zoek gingen naar een klapper hebben we RM links laten liggen, niet eens naar gekeken. En ja, hij is degelijk, value for money en nog meer, maar het is gewoon te gedateerd! En ik denk niet dat er nog innovaties te verwachten zijn als ik he artikel in de KCK lees.
Je hoeft je niet te verontschuldigen, je hebt vooral jezelf te kort gedaan. Tenzij je het uiterlijk heel belangrijk vindt. Voor mij is dat een nice-to-have.
Ook mijn andere kritiekpuntjes vind ik niet doorslaggevend. Er blijft gewoon nog wat te wensen over.
Ik heb natuurlijk geen recht van spreken want ik heb geen Roadmaster.
Een Roadmaster heeft een heel eigen karakter. Prima! Een de Waard heeft dat ook, en daar zijn innovaties ook ver te zoeken.
Een beetje updaten zou denk ik wel wonderen doen. Een op enkele accenten na ecru tentdoek bijvoorbeeld, ik denk dat zo iets de wagen een compleet andere aanblik geeft. De wagen heeft een robuuste aanblik, maar ook daar zou je met kleuren kunnen werken, of iets andere materialen. Net als bij de keuken. Maar verder is een Roadmaster gewoon een Roadmaster en zo hoort het ook.
Als veel klanten om een lattenbodem vragen zou ik dat als fabrikant toch overwegen, of standaard een Froli bedsysteem aanbieden. volgens mij is dat iets wat je er makkelijk uit kunt halen zonder dat je het concept van de wagen geweld aan hoeft te doen.
Gewoon lekker genieten van jullie Roadmasters mensen!
+Rm is superdegelijk
+Rm is groot
+Bij problemen kun je rechtstreeks naar de fabriek
+Bij Rm kennen ze hun produkt van en buiten
+Value for money
-Rm IS achterhaald
-Rm ben je even bezig met opzetten.
Bedden ervaren wij niet als onconfortabel.
Het scheelt welke schuimmatrassen je hebt.
Ik denk dat Rm 1 van de beste vw is in vw-land.
Dat is-ie al 30/40 jaar omdat die 30/40 jaar niet veranderd is.
Mijn mening is dat als op 1 plek blijft met een (groot)gezin dat je met een Rm het beste uit bent.
Wil je iets hip,of trek je rond,of ben je maar met zijn tweetjes/drietjes dan zou ik niet een Rm keizen.
Citaat van: Taan op april 23, 2013, 08:41:23 PM
Als je aan een stuk door gaat ben je met 15-20 minuutjes een heel eind denk ik. Maar meestal hebben we nog andere dingen (lees kinderen)tussendoor. Ik ben niet zo'n haringliefhebber, maar mijn vrouw wil ze er allemaal in.
Wij zijn wel wat langer bezig.
Vooral de uitbouw (keuken) kost weer even wat langer.(zijn toch weer 5 stangen extra)
Sommige Rm hebben een dubbelle uitbouw zijn 2x5 stangen =toch zeker een 15/20 min extra.
Heb je wel een joekel van een voortent,bent er wel even zoet me
Wij ook wel, maar a.s. hemelvaart wordt pas de 4e keer dat we hem opzetten. (en ik heb er zo'n zin in!)
Ik hoop dat de roadmaster nog lange tijd zal bestaan. Zijn zeer degelijke vouwwagens. Wij beleven veel plezier aan die van ons. Kunnen niet wachten tot dat we de RM weer mogen open klappen. :>
Ik denk dat Ad hoopt het hiermee uit te kunnen zingen tot aan zijn pensioen.
Er zal daar niet veel meer gebeuren aan ontwikkeling.
Of hij dat zo vol houd, waag ik ook te betwijfelen.
Het zou i.d.d. mooi zijn als hij een tunnel voortent ontwikkeld, en een inritsbaar kuip zeil in de vouwwagen zou maken, lattenbodems met betere matrassen. Ook de keuken mag wel eens een opknap beurt mogen hebben.
Wij hebben de roadmaster nu vier jaar en zijn er nog steeds erg mee in onze sas.
Gedateerd? Ja.
Verder is het een oerdegelijke vouwwagen die alles heeft wat ik ervan verwacht, en ik hoop dat ie nog vele jaren meegaat. Natuurlijk hebben we voor de opzet tijd wel eens naar wat ander gekeken. Als je dan ?10.000 voor een mooie aart kok bijvoorbeeld gaat uitgeven omdat deze dan makkelijk opzet terwijl je verder tevreden bent ben je mijns inziens ook niet goed bezig.
Elk jaar weer krijgen wij nog meedere opmerkingen dat wij zo'n mooie wagen hebben en dat ie zo mooi strak staat. ;)
Hallo,
Slapen in een roadmaster, ja dat is persoonlijk. Ik heb een family S uit 2003, deze heeft nog niet de verhoogde klep.
Ik hou wel van comfort daarom in een uurtje tijd lattenbodem ingebouwd.
Probleem is dat je ze wel even op maat moet zagen (breedte) om het in de wagenbak te krijgen. De 2 lattenbodems waren per stuk 2m x0,8m en moesten naar 2m x0,7m daarom per lattenbodem even 1 zijkant eraf en met de decoupeerzaag alle latjes ingekort, boel weer monteren, de twee lattenbodems met bouten aan elkaar gekoppeld en in de wagenbak gelegd.
Bij het inklappen leggen we de standaard matrasjes onder de lattenbodem anders krijg je de boel niet ingeklapt.
Zal eens een foto maken.
NB nabericht 1-1-2015: het is niet meer nodig 's ochtends de matrassen omhoog te zetten om te ventileren. Heb nu ook de foto's toegevoegd.
Groet,
Martin
Zijn die matrasjes in de family s nu echt zo beroerd?
Ik heb een runner s en dus geen 'vast deksel' maar een zeil en daardoor wat meer mogelijkheden om een dikker matras te gebruiken en ben dan ook simpelweg tevreden over die kar. Natuurlijk zijn er hier en daar wat gebreken, maar dat is niet vreemd voor een vw die al sinds '97 (als ik het goed heb) niet meer wordt geproduceerd. Zal binnenkort toch eens kijken of ik het serienummer en dus de leeftijd van mij bak kan terugvinden ;)
Modernisering is niet altijd beter of praktischer.
Een aantal merken biedt haar voortent aan in de vorm van een tunneltent. Nadeel gebogen stokken die allemaal op één manier in elkaar gezet moeten worden, minder stahoogte aan de zijkant. Voordelen? Ik hoor het graag, ken ze zelf niet.
Ingeritst grondzeil: Veel werk om het in te ritsen. Regelmatig lees ik op dit forum dat het slecht past, dat ritsen niet lekker lopen. Zware, lastig op te vouwen dingen. Moet toch nog een zeiltje onder om het schoon te houden, en ik loop liever op het bekende gaatjestapijt. Bij de ingang van de tent lastige oplossingen.
Stromend water en wasbak ingebouwd in het keukentje. Dus minder ruimte in je keuken, terwijl ik liever met mijn wasbak naar het wc gebouw loop.
Steeds luxere en zwaardere keukens, die inmiddels 1500 tot 1800 euro kosten. Er moeten wielen onder om ze nog te kunnen verplaatsen.Leeglopende accu's voor stromend water, gasleidingen tussen disselbak en keuken die lostrillen, ingebouwd koelkastje zodat je geen ander model mee kan nemen.
Jammer dat de AlpenKreuzer uit 1980 niet meer bestaat! Maar beste mensen, even zo goed is het als u juist wel liever een tunnelvoortent etc heeft :J
Citaat van: toonvkr op mei 12, 2013, 01:13:09 PM
Modernisering is niet altijd beter of praktischer.
Een aantal merken biedt haar voortent aan in de vorm van een tunneltent. Nadeel gebogen stokken die allemaal op één manier in elkaar gezet moeten worden, minder stahoogte aan de zijkant. .
Ingeritst grondzeil: Veel werk om het in te ritsen. .
Stromend water en wasbak ingebouwd in het keukentje.
Vooral blijven geloven. Ik denk dat dat hele internet ook niets wordt.
Verstuurd van mijn Nexus 4
Mjah, laat ik eens reageren.
Al met al al 1x de Roadmaster Runner (uit 2001, dus toen werden deze ook nog gemaakt) opgezet.
De eerste keer opzetten vergde wat tijd, maar met 2,5 uur stond deze toch echt geheel (incl 2x uitbouw en luifel) en was de boel ingericht. Daar mn vrouw pas later op de avond kwam, heb ik het voor een groot deel alleen moeten doen (met wat hulp van vrienden waaronder een meer ervaren klapper)
Matrasjes: Ik ben zelf 120+kg en lig op een dubbel matras gewoon goed. Tja. je moet het matras ventileren, maar een lattenbodem (zonder plank eronder geeft weer sneller koude door. De bedplank (want een Runner heeft geen deksel) buigt iets door, maar daar zijn we mee bezig (gewoon een 2e set pootjes eronder)
Een lattenbodem is ook niet alles (zeker met meer dan 100kg, waar deze ook niet op berekend zijn)
Gedateerd.. mjah het heeft geen hippe strepen als bijv een Jamet, maar kreeg op de camping toch te horen van de 'overbuurman' goh.. mooie vouwwagen, zeker nog niet zo oud.. Mijn antwoord was, nee inderdaad, pas 12 jaar .. en zn ogen vielen er bijna uit.. Dat ze er wat concervatief uitzien ben ik helemaal eens, maar gedateerd.. zeker niet.
Keuken: Ja hij is zwaar, en wij hebben wel een wasbak, maar geen kraantje (en dat hoeft van mij ook niet) maar wel lekker ruim en degelijk. Iets wat ik niet kan zeggen van menig ander keukenblok uit dezelfde periode.
Moderne snufjes nodig ?
Wellicht afritsbare flappen... kan je ze apart opbergen (en schoonmaken) en wel zo makkelijk met opvouwen.
Inritsbaar grondzeil.. die zijn vaak snel kapot (omdat er toch 'te veel' kracht op komt te staan, of beestjes die alsnog willen binnenkomen en er gewoon een gat in maken. Dus die optie hoeft van mij niet echt.
Een oplossing voor de opslag van de (toch redelijk lange) stokken zou mooi zijn. Daar deze niet alleen lang, maar ook relatief zwaar zijn wil je deze laag in de wagen houden. Wellicht een buis eronder.
Verder.. heb ik tot op heden weinig te klagen over de klappert.
Citaat van: Jurricane op mei 13, 2013, 04:39:59 PM
Inritsbaar grondzeil.. die zijn vaak snel kapot (omdat er toch 'te veel' kracht op komt te staan, of beestjes die alsnog willen binnenkomen en er gewoon een gat in maken. Dus die optie hoeft van mij niet echt.
Heb je voor deze bewering ook een bron?
Overigens, mijn eerste wens was de Roadmaster, maar de verkopers kregen de wagen niet op tijd uit de stalling en toen kwam er een andere wagen op het pad. Ik vind ze er zeker niet verouderd uitzien.
Verstuurd van mijn Nexus 4
Citaat van: Martin333 op mei 04, 2013, 01:04:44 PM
Hallo,
Slapen in een roadmaster, ja dat is persoonlijk. Ik heb een family S uit 2003, deze heeft nog niet de verhoogde klep.
Ik hou wel van comfort daarom in een uurtje tijd lattenbodem ingebouwd.
Probleem is dat je ze wel even op maat moet zagen (breedte) om het in de wagenbak te krijgen. De 2 lattenbodems waren per stuk 2m x0,8m en moesten naar 2m x0,7m daarom per lattenbodem even 1 zijkant eraf en met de decoupeerzaag alle laatjes ingekort, boel weer monteren, de twee lattenbodems met bouten aan elkaar gekoppeld en in de wagenbak gelegd.
Bij het inklappen leggen we de standaard matrasjes onder de lattenbodem anders krijg je de boel niet ingeklapt.
Zal eens een foto maken.
Groet,
Martin
Ik vraag me af of een lattenbodem het slaapcomfort nou zo verhoogt. Het lijkt mij vooral bedoeld om beter te ventileren. Maar een lattenbodem in een dichte bak ventileert natuurlijk nog niet. Of is er om je matras heen nog ruimte voor de ventilatie.
Ik lig nu gewoon in de bak, maar mijn matras was wel nat van het zweet na het klapweekend.
Als we het dan toch over innovaties hebben;
http://www.cc-club.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=19&Itemid=38 (http://www.cc-club.nl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=19&Itemid=38)
Wat een prachtige keuken!
Citaat van: toonvkr op mei 12, 2013, 01:13:09 PM
Modernisering is niet altijd beter of praktischer.
Dat is zeker waar, verandering is niet altijd verbetering...
Maar draai het eens om, elke verbetering is namelijk wel een verandering.
M.a.w. zonder verandering (==innovatie) is verbetering niet mogelijk.
En tja, je kunt wel altijd alles bij het oude willen laten, maar dan leef je zo ongeveer als de Amish...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amish (http://nl.wikipedia.org/wiki/Amish)
(niet dat daar wat op tegen is hoor, maar het heeft niet mijn voorkeur)
Citaat van: toonvkr op mei 12, 2013, 01:13:09 PM
Een aantal merken biedt haar voortent aan in de vorm van een tunneltent. Nadeel gebogen stokken die allemaal op één manier in elkaar gezet moeten worden, minder stahoogte aan de zijkant. Voordelen? Ik hoor het graag, ken ze zelf niet.
Ken je ze niet, of wil je ze niet kennen (dat vang ik tussen de regels zo op...)? Zelf heb ik geen voortent in de vorm van een tunneltent, maar ik heb verschillende Cabanon tunnel modellen bekeken, en doorgaans is stahoogte (wel natuurlijk vooral in het midden) juist hoger. Ook zijn de voortenten sneller op te zetten dan de traditionele voortenten zoals bij de roadmaster, jamet louisiana/arizona en andere soortgelijke modellen. Ze voelen ook erg ruim aan vergeleken bij een traditioneel model.
Persoonlijk vindt ik de Cabanon Safari Lodge de mooiste die ze hebben (geen tunnel model), maar het is tegelijk ook het meeste opzet werk. De Cabanon Columbia (wel tunnel model) staat een stuk sneller en heeft dezelfde ruimte. Over smaak valt te twisten (mijn vrouw vindt een tunnelmodel mooier), maar opzetgemak is al veel minder subjectief, en weegt toch ook mee bij velen (bij ons in ieder geval wel, vandaar de Jametic).
Citaat van: toonvkr op mei 12, 2013, 01:13:09 PM
Ingeritst grondzeil: Veel werk om het in te ritsen. Regelmatig lees ik op dit forum dat het slecht past, dat ritsen niet lekker lopen.
Zware, lastig op te vouwen dingen. Moet toch nog een zeiltje onder om het schoon te houden, en ik loop liever op het bekende gaatjestapijt. Bij de ingang van de tent lastige oplossingen.
Ik heb ook zo'n gaatjestapijt, maar ons inritsbare kuipzeil vouwt toch net zo gemakkelijk hoor. En als je een gaatjestapijt schoon wilt houden moet er toch ook een zeiltje onder?
Citaat van: toonvkr op mei 12, 2013, 01:13:09 PM
Stromend water en wasbak ingebouwd in het keukentje. Dus minder ruimte in je keuken, terwijl ik liever met mijn wasbak naar het wc gebouw loop.
Steeds luxere en zwaardere keukens, die inmiddels 1500 tot 1800 euro kosten. Er moeten wielen onder om ze nog te kunnen verplaatsen.Leeglopende accu's voor stromend water, gasleidingen tussen disselbak en keuken die lostrillen, ingebouwd koelkastje zodat je geen ander model mee kan nemen.
Tja, als je alle kinderziektes van verschillende merken/modellen achter elkaar zet, komt zo'n moderne luxe keuken wel erg slecht uit de bus... maar als je ze individueel beoordeelt, dan zijn de meeste keukentjes toch prima hoor. Wel natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur of je de kraan en wasbak wel/niet gebruikt, of dat je de koelkast wel/niet in de keuken wilt. Sommige modellen laten je daar zelf in kiezen, en anders kun je een andere vouwwagen kiezen (keus is er voldoende). Wij vinden een kraantje met wasbak prettig, en een groot fornuis. Dus is er geen plek voor de koelkast in onze keuken, en wij vinden dat prima. Anderen hebben liever geen kraantje met wasbak, en wel een koelkast, daar zijn dan andere merken weer sterk (b.v. Aart Kok/Holtkamper). Maar als er niet geinnoveerd word, en er geen keuze is, jaag je je (potentiele) klanten die net iets anders/beters willen per defenitie weg naar een ander merk.
Citaat van: toonvkr op mei 12, 2013, 01:13:09 PM
Jammer dat de AlpenKreuzer uit 1980 niet meer bestaat! Maar beste mensen, even zo goed is het als u juist wel liever een tunnelvoortent etc heeft :J
Tja, Alpen Kreuzer was een sterk merk, maar deed wel degelijk aan innovatie... ik vindt het ook jammer dat ze er niet meer zijn, maar juist omdat ik het wel interessant zou vinden met wat voor ideeen zij nu op de proppen zouden zijn gekomen...
Maar wie weet komt ook Roadmaster nog met verrassingen ;-)
Mijn opmerkingen @Hurenkam zijn ook bedoeld om tot nadenken aan te zetten. Inderdaad, als er geen veranderingen waren zaten we allemaal in een wigwam, iglo of hunebed. (overigens, de wigwam zie je regelmatig weer) Neem alleen al die gasveren die ons leven en de deksel lichter maken. En gelukkig zijn de kleine wieltjes uit de jaren 70 vervangen door robuuste exemplaren, waardoor de naam "klapper" niet meer op de banden slaat, maar op het openklappen van de vw. Eerlijk gezegd heb ik geen enkele ervaring met een boogvoortent en zijn mijn opmerkingen daarover uit de lucht gegrepen. Ook heb ik geen ingeritst grondzeil en heb geen idee wat ik zou doen als het alsnog tegen een redelijke meerprijs aangeschaft kan worden. Jouw laatste opmerking over de Alpenkreuzer kan ik van harte ondersteunen (de andere opmerkingen ook). Alleen al de nostalgische klank van deze naam, maar ook het feit dat deze vw ook in zijn tijd andere voorbijstreefde met die prachtige disselbak en de forse autobanden doet mij geloven dat als ie er nog steeds geweest was hij een werpvoortent zou hebben die zich in 3 seconden neerzet. :J :J
Citaat van: Taan op mei 13, 2013, 05:05:17 PM
Ik lig nu gewoon in de bak, maar mijn matras was wel nat van het zweet na het klapweekend.
Zet je 's morgens wel iets onder het matras? Wij kregen van diverse kanten te horen dat je
iedere dag iets onder het matras moet leggen om deze te ventileren. Dit is voor behoud van het matras en de plank. :K
Ja weet ik, maar ik was het dit weekend "vergeten". Ik vind het ook vrij irritant dat dat nodig is trouwens.
Citaat van: Taan op juni 20, 2013, 09:20:51 PM
Ja weet ik, maar ik was het dit weekend "vergeten". Ik vind het ook vrij irritant dat dat nodig is trouwens.
Klopt maar ik denk dat dat bij alle klappers waar het matras op een plank ligt wel nodig is.
Heb deze week mijn Roadmaster weer uit de garage gereden en loop er dan echt wel trots als een pauw omheen. Beetje nakijken en poetsen. Elk jaar, en echt elk jaar, reacties van mensen op de camping: zo das zeker een nieuwe! Toen ze dat aan ons in 2005 vroegen was dat ook zo, maar vorig jaar toch echt allang niet meer. En dit jaar zal het zeker en vast weer voorkomen dat ie voor nieuw wordt aangezien :J.
In 1,5 uur tijd hebben wij hem compleet opgezet en ingericht. Niet veel langer dan andere kampeerders denk ik.
Tsja, onze kinderen worden groter en als die straks apart in een tentje gaan slapen dan wordt ie denk ik wel te groot. Maar dan doen we hem "misschien" wel weg en om die reden, maar zeker niet omdat het een zogenaamd achterhaalde wagen is.
Ik heb mijn 2003 Family S nu een paar jaar en het is inderdaad een degelijke, zeer ruime (3 kinderen...) vouwwagen. Ik denk dat ze er goed aan zouden doen te innoveren, vouwwagens zijn traditioneel toch vaak het kampeermiddel voor jonge gezinnen en dan is bijv. het gedateerde uiterlijk bepaald geen pré. Door een ander kleurtje, bestickering en andere achterlichten (die laten zien dat onze Ad soms ook geen oog voor detail heeft, verlichting is echt sluitpost) kom je al een eind. Bredere as zou ook helpen, ziet hij er wat robuuster uit. Voegt allemaal niets toe aan het kamperen an sich, maar het oog wil ook wat.
Daarnaast is het opzetten best wel een klus. Met name het openen van de klep (iig bij mijn 2003) is zwaar (eigenlijk niet te doen door 1 persoon), maar misschien is dat inmiddels beter met de nieuwere modellen. Maar als 'ie staat regelmatig interesse van andere kampeerders, dus op ruimte ed scoort hij zeker.
Vrees dat met de huidige koers de RM door een kleine groep liefhebbers wel zal worden gekoesterd maar er weinig toekomstmuziek in zit. Helaas...
@RMC i.d.d. helaas..
Als Ad niet aan innovatie doet zal het voor hem moeilijk gaan worden.
Als ik naar de prijsverhoging kijk van de Accessoires dan schrik je je een hoedje.
Ik hoop niet voor Ad dat het potentiele nieuwe RM bezitters afschrikt. :N
De zijwand luifel is van ? 159,- naar ? 198,- gegaan. Kleine 80 euro verschil. :(
Mmm.. heb in de wandelgangen vernomen dat wegen vervelende omstandigheden de zaak te koop staat! :(
De redenen zijn niet leuk maar voor het merk hoeft het niet slecht te zijn.
Citaat van: Alex op december 23, 2013, 05:59:10 PM
De redenen zijn niet leuk maar voor het merk hoeft het niet slecht te zijn.
Nee zeker niet.
Als er een nieuwe eigenaar komt die ook wil/kan investeren zal dat een goede zaak zijn.
Afgelopen jaar zijn er bijna geen nieuwe Roadmasters de weg op gegaan. Almelo heeft er geen verkocht daar in tegen gingen de mensen die voor een Roadmaster gingen kijken met een Cabanon de deur uit. Daarom is Almelo met Roadmaster gestopt.
Citaat van: olaf73 op juni 21, 2013, 12:09:15 PM
De zijwand luifel is van ? 159,- naar ? 198,- gegaan. Kleine 80 euro verschil. :(
kleine 40 euro toch? Nog een flink percentage op de prijs maar minder drastisch tov 80 euro
Citaat van: olaf73 op december 24, 2013, 06:31:40 PMdaar in tegen gingen de mensen die voor een Roadmaster gingen kijken met een Cabanon de deur uit. Daarom is Almelo met Roadmaster gestopt.
Min of meer is het ons zo ook gegaan. Ik had mijn oog eerst op een (2e hands) Roadmaster laten vallen, maar toen kwam de Cabanon voorbij. De keuze was snel gemaakt.
Citaat van: Qwaqa op december 26, 2013, 05:49:08 PM
Min of meer is het ons zo ook gegaan. Ik had mijn oog eerst op een (2e hands) Roadmaster laten vallen, maar toen kwam de Cabanon voorbij. De keuze was snel gemaakt.
Zou bij ons ook zo gegaan zijn. Na onze aankoop (waar we uiterst content mee zijn hoor ;) ) van onze Roadmaster bij Ad, gingen we nog even een keer kijken bij Pauwels hoe de vouwwagen er ook al weer uitzag. Toen hebben we kennis gemaakt met de Cabanons en ze zijn super.
Nadeel van de meeste andere merken is dat het slaapgedeelte te klein is. Dit was voor ons (2 volwassenen, 1 peuter) de reden om drie jaar geleden een tweedehands Roadmaster aan te schaffen. Hoewel ik als langste 1,84 meet, vind ik 2 meter echt te kort. We hebben bij De Wit en een vouwwagendealer daar in de buurt verschillende merken uitgeprobeerd, maar liepen stuk op dat slaapgedeelte bij Cabonon en Jamet van 2 meter. Tot we niet lang daarna ineens op fora tegen Roadmaster aanliepen. Na een bezoek aan Goirle bijna een nieuwe gekocht, maar vlak voor koop kwam op MP ineens daar in de buurt een goede aanbieding voorbij van slechts 1 jaar oud en precies volgens onze wensen.
Hoewel het de eerste paar keer flink uitzoeken was hoe je het opzetten nou het handigst doet, is dit inmiddels geen probleem meer. We gebruiken geen (grond)zeilen, maar leggen de flappen gewoon op de grond. De ruimte onder de wagen gebruiken we vooral als extra berging. Bij slecht weer leggen we daar een zeil onder met opstaande randjes. Werkt prima en scheelt een hoop gedoe met schoonmaken. De tentslippen vegen we met een vochtige handdoek schoon en inklappen maar.
Wij hebben onze RM van mijn schoonzus gekregen en zijn er tot op de dag van vandaag zeer content mee we zijn al een paar weekenden weg gegaan en gebruiken hen ook bijna ieder zondag als hé goed weer is in het recreatiegebied het twiske dit in verband met volleyballen en daarna leker een bak koffie zetten op de oude manier keteltje en een opzet filter ik heb al verschillende VW bekeken op mp maar ik vindt de roadmaster toch nog steeds erg mooi
By the way wij hebben een roadmaster ideal ut1988 en hij fungeert nog steeds uitstekend, ik zet hem binnen 1.30 op en dat in mijn eentje dit is inclusief voortent en haringen
Ik maak me sterk dat er in de jaren toch vele verbeteringen zijn doorgevoerd. Waarom zie ik nergens wat de verschillen zijn bij de verschillende bouwjaren?
Naar wat ik weet is de keuken vernieuwd. Ook zijn er veren in gekomen om de klep makkelijk te openen.
En de stickers zijn nieuw.
Verders vind ik Roadmaster een van de beste vouwwagen die er te koop is stevig snel op zetten en kan tegen een stootje.
Wanneer wat is gekomen weet ik niet. Maar de disselbak is vergroot, het onderstel/trailer is verbeterd, tentdoek verbeterd, het deksel is verhoogd en dergelijke. Kan Ad (of iemand anders die het weet) niet een keer een lijst maken wat alle verbeteringen zijn van de afgelopen jaren ?