hoi
mijn banden vd vouwwagen zijn 11 jaar oud,maar zien er optisch nog goed uit.ik twijfel om ze nu te verangen voor het weekendje weg met pinksteren omdat de bestemming dan dichtbij is,of om dit vlak voor de grote vakantie te doen.is het risico op een klapband nu zo groot dan?de banden zien er echt nog goed uit.wat zouden jullie adviseren?
Anwb adviseert vervangen om de 6jaar. Punt is dat je haarscheurtjes niet of nauwelijks kunt zien.
je moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als je een klapband krijgt, dus gezien de 11 jaren gewoon vervangen, dat kan je de kop niet kosten.....
en is waarschijnlijk goedkoper dan de schade die je kan oplopen door een klapband :#
Citaat van: muis op april 23, 2013, 07:42:12 AM
Anwb adviseert vervangen om de 6jaar. Punt is dat je haarscheurtjes niet of nauwelijks kunt zien.
Ik heb een jaar of twee geleden met de auto een algehele politiecontrole gehad. Politieagent meldde dat de achterbanden (7 jaar oud en hoogbelastbaar want bestelwagen met 600kg laadvermogen) voldoende profiel hadden, maar wel aan vervanging toe waren wegens droogtescheurtjes. Ben er mee naar de garage gegaan waar men mij bezwoer dat die droogtescheurtjes in de betreffende banden echt geen reden waren om te vervangen omdat, zolang er geen echte beschadiging is (stoepje meepakken etc.) de sterkte van een band toch vooral bepaald wordt door de kern van de band.
Niettemin: De kosten van tijdige vervanging zijn bij een vouwwagen relatief laag. En als er iets gebeurt met een band aan je vouwwagen, dan is dat dus uit de aard der zaak altijd tijdens je vakantie. En dat wil je niet. Ik niet, tenminste...
Ik heb dezelfde situatie. Banden 10 jaar oud. Hemelvaartbestemming op 1 uur rijden en de zomervakantie op 1000km.
Ik laat ze voor de zomervakantie vervangen. Mijn banden zien er optisch ook goed uit.
Ik vond wel dat tijdens de vorige rit naar frankrijk de wagen zijdelings wat schommelde op de banden. Ondanks dat de bandenspanning goed was.
Ik hoop dat ik met nieuwe banden meteen wat meer stabiliteit heb.
De kosten bedragen 200 eur voor 2 banden. Dan kunnen ze weer minstens 6 jaar mee, dus dat is 33 euro per jaar. dat overleef ik denk ik wel. :)
Waarbij natuurlijk ook nog de vraag is of je het als kosten moet zien of als investering ;)
Je hebt gelijk. De investering is 200 eur. De kosten 33 per jaar.
100? per band???
Met echt "gouden"ventiel dopje??
Ik was 80? kwijt voor bandjes van mijn scout.
Dat was dan wel een kleine 10*500 ballonbandje maar dat zijn wel incourantere maten als de 13 icnh banden die er tegen woordig op zitten.
Ik had vorig jaar op de terug weg uit Frankrijk 2 klapbanden :N
Deze waren 5 jaar uit en zagen er nog prima uit, echter de vorige eigenaar had ze altijd met 4,5 bar volgepompt waardoor de play's van elkaar af waren gekomen.
Bij een pneucentre in Frankrijk was ik 55 euro kwijt per band incl. montage en uitbalanceren. het waren 13 inch banden van Michelin.
Volgens mij zijn ze in Nederland niet veel duurder, dus 200 euro vind ik nogal duur.
200 eur was een grove schatting van mij. Maar goed, de bandjes kosten ca 65 euro per stuk. http://www.middelbos.nl/banden/caravans-vouwwagens?cat=579&dir=asc&inch=579&order=price. (http://www.middelbos.nl/banden/caravans-vouwwagens?cat=579&dir=asc&inch=579&order=price.) (prijzen staan genoemd ex Btw)
Dan nog de montage, dan zal ik ergens op 160-180 uitkomen.
Lutgerink, zijn dat wel banden met voldoende laadcapiciteit?
Je verzekering kan ook moeilijk gaan doen als je niet op tijd je banden vervangt... Stel dat je banden ouder dan 6 jaar zijn, dan zou het in het ergste geval de verzekering opgelopen schade bij een klapband niet vergoeden (verschilt overigens wel per verzekeraar/polis!!!).
als je toch overweegt ze te vervangen voor de zomervakantie waarom dan niet direct voor de hemelvaart?? Dan heb je zekerheid en qua kosten maakt het natuurlijk niets uit. Een eventuele klapband gebeurt niet per definitie pas na 500 km............
Li Kg Li Kg Li Kg Li Kg Li Kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600
Bovenstaand een index, ik had volgens de index een draagvermogen van 437KG per band. voor mijn totale belasting van 650KG is dat ruim voldoende :)
Ik heb net gisteren nieuwe banden besteld voor de onze (zijn nu 6 jaar oud). Zit nu een maat op van 155/80/13 79T en we gaan naar Semperit Comfort Life 2 155/80/13 83T XL banden. Bij de invoering gaf het RDW aan dat de 79T banden inprincipe konden met ons gewicht van 900 kilo, maar we hielden weinig over. De 83T banden zijn nieuwe Extra Load banden tot 487 ipv 437 kg. Kosten per band: 62,50 incl btw en afvoer/montage.
Bij zowel de ANWB als de ADAC banden test komen ze voor 2012 en 2013 als goed tot zeer goed uit de test. Dan ben ik voor 125 weer het mannetje :)
Voor mij is het onbegrijpelijk om een soort roulette te spelen met oude banden. Wat er ook gebeurd de gevolgen van een klapband van de vw zijn nooit leuk. In het minst erge geval moet de band vervangen worden , maar het kan natuurlijk ook heel laat of in de weekenden gebeuren en daar sta je dan. Niet overal is er een ANWB.
Erger is het wanneer je vouwwagen over de kop gaat en total loss is, wel je vakantie volledig verpest.
Maar het allerergste is natuurlijk dat er door de klapband een ongeluk ontstaat met alle gevolgen van dien en dan bedoel ik niet alleen materiele schade.
Samengevat is het onverantwoord om met oude banden op weg te gaan, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.
Mijn initiele reactie was ietsje heftiger ... Je zal zo'n ..... maar tegenkomen onderweg. ::)
Nu kun je bij niemand in de portemonee kijken, maar het is onverantwoord om hier risico mee te nemen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medeweggebruikers. Ga dan liever een dag minder op vakantie, kun je elke 6 jaar nieuw rubber laten monteren.
Veel mensen vergeten dat deelnemen aan het verkeer vertrouwen in wildvreemden impliceert. Vertrouwen in het feit dat ze zich o.a. aan de regels houden, blijven opletten en hun auto (en aanhanger) goed onderhouden.
Ik heb het al vaker geschreven, en zal het blijven herhalen.
Banden zijn het belangrijkste van alles, het is het enige contact met de weg, zowel van de auto als van de aanhanger.
Onjuiste bandenspanning, uitgedroogde banden, beschadigde banden, het is allemaal levensgevaarlijk.
Zo'n band kan zo maar klappen, en probeer dan maar de zaak onder controle te houden.!!
Inderdaad, liever een paar dagen korter op vakantie, en dan weer jarenlang veilig op de weg.
En nog even dit : 200 euro voor 2 bandjes is wel behoorlijk prijzig, moet voor 100/125 euro makkelijk kunnen.
ff bellen met verschillende bandenboeren.
Citaat van: Tago Herman op april 23, 2013, 08:26:35 PM
Ik heb het al vaker geschreven, en zal het blijven herhalen.
Banden zijn het belangrijkste van alles, het is het enige contact met de weg, zowel van de auto als van de aanhanger.
Onjuiste bandenspanning, uitgedroogde banden, beschadigde banden, het is allemaal levensgevaarlijk.
Zo'n band kan zo maar klappen, en probeer dan maar de zaak onder controle te houden.!!
Inderdaad, liever een paar dagen korter op vakantie, en dan weer jarenlang veilig op de weg.
En nog even dit : 200 euro voor 2 bandjes is wel behoorlijk prijzig, moet voor 100/125 euro makkelijk kunnen.
ff bellen met verschillende bandenboeren.
Helemaal mee eens
Als zoon van een bandenspecialist kan ik niet anders zeggen, er zijn trouwens al eerder topics geweest over dit onderwerp!
Na 5 a 6 zijn de banden gewoon toe aan vervanging, jaartje langer hoeft geen directe ramp te zijn maar die eerder genoemde haarscheurtjes komen dan en word de band dus slechter!!
Ik begrijp niet helemaal waarom een klapband nu zo gevaarlijk zou zijn... Volgens mij zit het er vooral in hoe je er zelf mee omgaat. Belangrijk is om zelf niet in paniek te raken. Ook het verband met oude banden zie ik niet. Een klapband is doorgaans het gevolg van een beschadiging, hetzij spijker of schroef of ander stuk metaal, danwel schuren langs een stoeprand. Een oude band zal allicht kwetsbaarder zijn dan een nieuwe, doch dat uit zich eerder in langzaam leeglopen. En met beide situaties heb ik inmiddels wat ervaring :-(
Natuurlijk is het belangrijk om je wagen, en dus ook banden, goed te onderhouden. Ik ga daarvoor zelf vooral af op de mening van ervaren vakmensen. Bij aflevering van de vouwwagen werd mij door de monteur verteld dat na 5 jaar, de banden jaarlijks ge?nspecteerd dienen te worden, en indien nodig vervangen. Er werd echter ook gezegd dat ze zo gemakkelijk 10 jaar mee kunnen.
Los daarvan ga ik ze waarschijnlijk toch na een jaar of 6 wel vervangen ivm. Tempo 100 eisen.
Het gevaar van een klapband?
Probeer eens een linker-wiel te vervangen als er geen of slechts een hele smalle vluchtstrook is, in de regen, om 4 uur 's-nachts... Da's niet alleen niet heel erg leuk, maar ook nog eens levensgevaarlijk. Een aanrijding tijdens het sleutelen kan je vakantie aardig verpesten...
Vreemd genoeg komen klapbanden eigenlijk nooit voor in de laatste 100 meter voor de camping...
Daarnaast is pech, in welke vorm dan ook, niet leuk als je eigenlijk kilometers moet vreten op weg naar de camping in Zuid-Verweggistan.
Citaat van: hurenkam op april 23, 2013, 08:31:43 PM
Ik begrijp niet helemaal waarom een klapband nu zo gevaarlijk zou zijn... Volgens mij zit het er vooral in hoe je er zelf mee omgaat. Belangrijk is om zelf niet in paniek te raken. Ook het verband met oude banden zie ik niet. Een klapband is doorgaans het gevolg van een beschadiging, hetzij spijker of schroef of ander stuk metaal, danwel schuren langs een stoeprand.
Ik heb het zelf nooit meegemaakt. Sterker nog. Ik heb geloof ik in de 33 jaar dat ik m'n rijbewijs heb maar één keer een lekke band gehad. Maar op basis van wat je op het www kunt terugvinden lijkt het erop dat een echte klapband (boem!) maar heel zelden voorkomt en dat het aan flarden gaan van de band vaker het gevolg is van te lang ongemerkt doorrijden met een lek. En dat veroudering maar in een heel klein deel van de gevallen de echte, directe oorzaak van een klapband is. Te hoge druk, te lage druk, te hoge belasting en ernstige beschadiging lijken veel vaker oorzaak te zijn.
Maar dan nog. Voorkomen blijft nu eenmaal beter dan genezen. Als er overigens al echt iets te genezen valt als je je klapper 600 meter op een lege velg met je meegetrokken hebt...
Citaat van: CEO op april 23, 2013, 08:44:07 PM
Probeer eens een linker-wiel te vervangen als er geen of slechts een hele smalle vluchtstrook is, in de regen, om 4 uur 's-nachts... Da's niet alleen niet heel erg leuk, maar ook nog eens levensgevaarlijk.
Waar je de band vervangt staat los van waar je de lekke band krijgt. Natuurlijk moet je een en ander met beleid doen. Ik had wellicht geluk dat het me overdag met goed weer overkwam, maar ik heb de auto rustig naar een veilige plaats gereden om de band te vervangen. Kan natuurlijk even duren als er werkzaamheden zijn, en is zeker niet prettig, maar nog steeds niet levensgevaarlijk.
Citeer
Daarnaast is pech, in welke vorm dan ook, niet leuk als je eigenlijk kilometers moet vreten op weg naar de camping in Zuid-Verweggistan.
Dat kan ik alleen maar beamen.
Wij hebben een keer een klapband gehad met onze cara!!
Het waren "goede banden".
Waren oud en ws uitgedroogd, maar wisten wij veel! Mooie bandjes met goed profiel! Beginners he!
Afijn op weg naar Besancon ging het mis!
Ronald voelde opeens wat rukken aan de trekhaak, en toen ik in rechterbuitenspiegel keek kwam er rook van de band en de caravan hing scheef!!
Gelijk de combinatie naar de berm gereden, en jahoor de band compleet aan flarden!
Gelukkig was het de rechterband en stonden we bij een invoeggedeelte dus ruimte genoeg.
Maar vrolijk word je er niet van, als je band moet wisselen bij +30 graden in de volle zon en de weg die ook nog scheef afloopt naar rechts! Het is allemaal wel gelukt , kregen ook nog een bezoekje van de gendarmerie die vroeg of alles goed ging!
Eenmaal op de camping heeft Ronald bij een bandenspecialist beide banden laten vervangen met het oog op een veilige terugreis!
Dit is iets wat we nooit meer willen meemaken!
Bijgevoegd een foto van de klapband!!
Citaat van: herowebe op april 23, 2013, 09:21:09 PMEenmaal op de camping heeft Ronald bij een bandenspecialist beide banden laten vervangen
Dat is er dus één te weinig. I: ;) ;)
Citaat van: Frankie op april 23, 2013, 08:47:33 PM
Maar dan nog. Voorkomen blijft nu eenmaal beter dan genezen. Als er overigens al echt iets te genezen valt als je je klapper 600 meter op een lege velg met je meegetrokken hebt...
Ja klopt, na een klapband kan je de band weggooien, en als je pech hebt de velg ook. In mijn geval had ik geluk dat de velg nog goed was, er was voldoende rubber om blijven zitten :-)
Zoals ik hierboven ook al aangaf ben ik helemaal voor goed onderhoud, ik vindt echter de benoeming levensgevaarlijk of onverantwoord nogal overtrokken als algemene aanduiding voor zo'n situatie.
Citaat van: herowebe op april 23, 2013, 09:21:09 PM
Dit is iets wat we nooit meer willen meemaken!
Bijgevoegd een foto van de klapband!!
Wow... Dat ziet er bijzonder onprettig uit... ik kan me goed voorstellen dat je daar enorm van schrikt, zeker met een zware caravan zul je dat toch even voelen....
Citaat van: hurenkam op april 23, 2013, 09:34:49 PM
Wow... Dat ziet er bijzonder onprettig uit... ik kan me goed voorstellen dat je daar enorm van schrikt, zeker met een zware caravan zul je dat toch even voelen....
Ja idd, maar omdat het gelukkig niet ging slingeren, kon Ronald de combinatie rustig naar rechts de berm insturen, en we reden "maar"80 km! Beladen was de cara ong. 1000kg. Niet zo heel groot gelukkig.
Toen we gingen kijken schrokken we wel enorm van hoe de band eruit zag, en wat evt. ook had kunnen gebeuren!
@Frankie, de reserveband was al nieuw!! Maar we dachten dat de andere banden nog heel goed waren!
Bij de vouwwagen kregen we nieuwe banden erop, ondanks dat deze "nog maar" 4 jaar oud waren!!
iedereen bedankt voor de reacties,ik heb gisteren net nieuwe banden besteld voor 130 euro en een doos gebak voor de monteurs kan ik straks veilig de weg op
Heel verstandig! Ik heb geen foto's meer van mijn klapband, maar nog wel een foto van de band van toen ik hem had gekocht (2 maand voor de vakantie).
Op het eerste gezicht niets aan te zien, datum goed, profiel goed, geen droogte scheurtjes, niet eivormig of een vlakke kant o.i.d.
Het waren dus banden van net 5 jaar oud, echter te hard opgepompt. Later zag ik dat de belasting van de band 345KG (71T) was, dit is ook wel minimaal in mijn beleving.
Ik moet zeggen dat na 2 klapbanden in 30 minuten, dat wil je niet meer meemaken. Gek om te zeggen misschien maar het viel mij achteraf wel mee, ik hoorde veel "gerommel" achter de auto maar slingeren deed de VW niet. Ik heb zelf langs de Franse snelweg de wielen verwisseld maar volgens mij mag dat niet eens wettelijk gezien? (Ik weet het trouwens niet zeker). Maar ik kan wel zeggen dat het geen pretje is om op zo'n locatie (los van de temperatuur) een band te verwisselen.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die genuanceerd kunnen reageren. Ik schrok ook even toen bleek dat mijn banden bijna 10 jaar oud zijn, maar bij een onderhoudsbeurt zei Ad van Roadmaster dat het eigenlijk nog niet eens nodig was om ze te vervangen. Desondanks voor mijn eigen gemoedsrust doe ik dat toch. Maar levensgevaarlijk en allerlei verwensingen zijn zwaar overtrokken.
Ik hoop vooral dat de wagen er iets stabieler van wordt als ik nieuwe banden laat monteren. Het ging nu ook goed bij 120, maar hij schommelde toch een beetje.
Ik zou ze gewoon vervangen en ook je reservewiel niet vergten.
Als ik me zelf na ga word de de vw redelijk maximaal beladen en stevig mee door gereden. Als het dan ook nog 30 graden is en het is een 10 inch bandje dn wordt hij goed warm.
70 euro per band via onze stalling. inclusief montage
Vorige week zaterdag de banden later vervangen. Ze waren 6 jaar oud en zagen er aan de buitenkant als nieuw uit. Kreeg ook blikken toegeworpen van: waarom wil je die vervangen........
Zie hier het bewijs:
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M3YXPZKR.jpg)
Een van de banden had dus een interne uitdroging/beschadiging. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de wagen een keertje weggezet met een te lage bandendruk. De twee strepen komen denk ik van te lang staan op een plek. De andere band kon ik niet veel aan zien.
ik heb sinds 3 weken een jamet maar ik weet niet hoe oud de banden zijn de verkoper zei dat de banden nog wel 2 jaar mee konden aangezien ze er nog goed uit zagen maar hoe kan ik zien hoe oud de banden zijn weet iemand dit?
de banden zien er idd nog prima uit niet ingedroogd ofzo en een goed profiel
en nog 1 vraag welke spanning is de beste ?
in de band staat een code van 4 cijfers. De eerste 2 zijn de week van productie en de volgende 2 het jaar van productie. 1209 is bijv. week 12 van 2009.