Hoi,
Ik ben nieuw sinds vorig jaar september een vouwwagen gekocht. Met hemelvaart proefgekampeerd. ging goed. Van de zomer gaan we naar Kroatie. Nu willen wij door Duitsland harder dan 80 rijden.
Nu heb ik gelezen dat je er schokbrekers onder moet gaan zetten. Andres mag de maximale belading 30% van de max toegelaten massa zijn. In mijn geval 0.3 * 1050 is 315 Kg.
Ik ben zelf totaal niet handig. Maar is er nog een verschil tussen de verschillende typen Jamets. Wat ik las over het gat in de balk die zit aan de voorzijde.
En is het lastig zelf te doen? Of lukt dat als je zelf niet zo handig bent ook wel?
Ik woon in Zutphen gld.
Groet Martijn
Zitten die er bij Jamet niet standaard onder?
De 2013 modellen namelijk wel.
Als het toen een optie was kun je er denk ik vrij veilig vanuit gaan dat alle ogen/gaten er al zitten.
hij is 2e hands gekocht. Dus wel een gat maar geen schokbrekers.
Ik heb gekeken bij het topic tempo 100 jamet arizona. En het lijkt mij als ik onder mijn vw kijk dat er aan de as 2 plaatjes moeten worden gelast welke de schokbreker met het chassis moeten gaan verbinden. 1 gat welke al aanwezig is opboren en de andere bijboren. Zou dit kunnen kloppen?
En waar moet je dan precies dat plaatje oplassen?
Ik heb geen keuring en rij in Duitsland gewoon 100 km. Zorg dat je een beetje netjes rijd en er is niets aan de hand. Mocht je doordeweeks rijden, in Duitsland stikt het overdag van de inhaalverboden voor vrachtwagens EN auto's met aanhangers. Je schiet er dan ook weinig mee op.
Hoi martijn ik ben benieuwd hoe oud de vouwwagen is? Want de wat jongere jamets zitten schokbrekers onder. En misschien is de jouwne al voorbereid!!!! Dan zouden ze er zo onder kunnnen, als dat zo is dan is dit zelf goed te realiseren.
Volgens mij is hij van 2004/2006 althans de banden zijn van 2004.
Dus zo jong is hij niet meer. Is volgens mij een Jamet Kentucky. Op de as is niets voorbereid op het chassis is een gat.
Ik ga de schokbrekers bestellen in Dld totaal 60 euro. En nieuwe banden kosten me na 6 bedrijven gebeld te hebben tussen de 120 e n140 euro.
Bedankt.
Weet iemand hier op het forum toevallig hoe hoog de bekeuring zal zijn,
Als ik (per ongeluk) 100 km rijd zonder tempo 100 keuring sticker?
Ik zit namelijk nog te dubben wat wijsheid is.
Citaat van: jozefien op mei 18, 2013, 12:34:49 AM
Weet iemand hier op het forum toevallig hoe hoog de bekeuring zal zijn,
Als ik (per ongeluk) 100 km rijd zonder tempo 100 keuring sticker?
Ik zit namelijk nog te dubben wat wijsheid is.
Merk je vanzelf. Wij hebben al 3 jaar door Duitsland gereden met zo'n 100 km/u. en nooit een boete gehad. gewoon niet opvallen en een beetje opletten op flitsers en wat er achter je rijdt. Heb sinds vorig jaar wel schokbrekers onder de Jamet gebouwd. Maar niet voor de Tempo 100 keuring, maar voor de betere wegligging. En die is toch beduidend beter heb ik gemerkt.
@Martijng72, je max. aanhangergewicht zal er niet hoger door worden als je laat keuren. Aan de pootjes van de as waar de wielen zitten bevestigd zouden 2 oogjes kunnen zitten. Daaraan bevestig je een schetsplaat aan iedere zijde van de vw. Daar komt de schokbreker dan weer aan te hangen. Onder aan de chassisbalk komt ook een schetsplaat voor het andere eind van de schokbreker. Dus hopelijk heb je ook meteen de juiste schetsplaten meebesteld voor de bevestiging, anders moet je die zelf (laten) maken. Aan de prijs van 60 eu te zien heb je alleen schokbrekers besteld. Elders op dit forum is nog een Topic waar alles uitvoerig is beschreven.
ik heb in het aangehaalde topic gekeken en schokbrekers bij gezocht via de link. De schokbrekerset en bevestiging voor aan het chassis samen kost 60 euro. Voor aan de as omdat er geen schroefgaten zijn dacht ik dat de schokbrekers met het materiaal wat er bij zit aan de as vastgelast kan worden? Als ik op die site verderkijk dan vibd ij namelijk bevestiging voor aan de as. Echter die verschillen niet veel van de bijgeleverde bevestigingen.
Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag.
Citaat van: jozefien op mei 18, 2013, 12:34:49 AM
Weet iemand hier op het forum toevallig hoe hoog de bekeuring zal zijn,
Als ik (per ongeluk) 100 km rijd zonder tempo 100 keuring sticker?
Ik zit namelijk nog te dubben wat wijsheid is.
Snelheidsovertredingen in Duitsland zijn meestal om te lachen... voor 20 km te hard (dus ipv 80, 100 rijden) normaal 20 EUR. Echter: let op inhaalverboden (soms telt het inhaalverbod voor vrachtwagens ook voor aanhangers) en Baustellen: daar zijn ze wat minder makkelijk.
De Polizei bekeurt zelden of nooit voor snelheid, mits veilig voor jezelf en anderen. De flitspalen maken geen onderscheid.
Overigens is met vragen over boetehoogte Dr. Google je vriend... :)
Wel iets meer dan 20 euro hoor...
KLIK (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11430.msg141865#msg141865)
Die link is voor LKW en Omnibusse... (vrachtwagens en bussen). Personenauto's zijn aanzienlijk voordeliger. Er zit ook een vertaalfunctie op Google :H
Voor zover ik weet gaat die link ook op voor personenwagens met aanhanger, neem aan dat het hier op dit forum over overtredingen met de vouwwagen gaat ;)
Ben het met jullie eens afgelopen 2 jaar door Duitsland gereden en gewoon 100 km p/u en dan wordt je nog zat ingehaald door vw en zelfs caravans. Ben van mening als je geen gekke dingen doet dus niet opvalt loop je weinig risico......of hebben wij gewoon mazzel gehad : :H :H :> :>
Wil de volgende set aanschaffen. Zou dan alleen nog extra de schetsplaten voor ana het chassis moeten aanschaffen, klopt idt iemand ervaring mee.
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempfer-knott/hwr-stossdaempfer-fuer-100-km-h-achsstossdaempfer-fuer-alle-achsen/a-1176/ (https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempfer-knott/hwr-stossdaempfer-fuer-100-km-h-achsstossdaempfer-fuer-alle-achsen/a-1176/)
Het gaat me niet alleen om legaal 100 km/u te mogen in Dld maar ook dat de vouwwagen dan stabieler is. Ik heb een paar jaar in Dld gewerkt dus weet dat de bekeuringen minder zijn dan in Nld. Hier bedoeld om het begrotingstekort weg te werken. >:(
Deze kan je monteren, de plaatjes moet je aan de as (laten) lassen, vervolgens de chassis beugels erbij bestellen, die monteer je op de juiste afstand (zie beschrijving bij de schokdempers) extra gaatjes boren kan gerust in het chassis, is echt wel sterk genoeg!
Zelf heb ik de groene schokdempers besteld via deze site
Ok dan heb ik dus de goede!!!! Dacht het al maar beter zeker.
Voor aan de as heb ik deze besteld.
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/stossdaempfer-haltewinkel-von-750-bis-3500kg/a-1430/ (https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/stossdaempfer-haltewinkel-von-750-bis-3500kg/a-1430/)
Een gat bijboren in het chassis.
De andere schetsplaten laten lassen. WW
Ik heb ook de groene besteld vorig jaar. Die zijn tot 900 kg geloof ik. Meer in overeenstemming met het gewicht van de vw. Deze zwarte zijn van 750 tot 1800 kg. Die zijn eigenlijk voor zwaardere aanhangers. wellicht dat die toch te hard dempen en de vw meer kan stuiteren vanwege de hardere demping.
Toen ik de groene bestelde heb ik ook gedubd over de zwarte omdat die goedkoper waren dan de groene, maar uiteindelijk gekozen voor bij de vw passende schokdempers.
Citaat van: martijng72 op mei 29, 2013, 10:04:00 PM
Ok dan heb ik dus de goede!!!! Dacht het al maar beter zeker.
Voor aan de as heb ik deze besteld.
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/stossdaempfer-haltewinkel-von-750-bis-3500kg/a-1430/ (https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/stossdaempfer-haltewinkel-von-750-bis-3500kg/a-1430/)
Een gat bijboren in het chassis.
De andere schetsplaten laten lassen. WW
De link hier verwijst naar de beugels die je op het chassis vastbout, de beugels die bij de schokdempers zitten, die moeten op de as gelast worden
Nadat mijn 4x4 CP vorig jaar bij Erica in Zeist tempo 100 gekeurd werd zat ik ook met het probleem dat grote vignet te plaatsen.
Zie mijn oplossing. Naast de prijs van het bordje moet je nog investeren in een blindklinktang en potnagels.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=9230.0 (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=9230.0)
Ik zou me niet echt zorgen maken. In Duitsland wordt je aan de voorzijde geflitst en de sticker zit aan ..... De achterzijde. Vorig jaar met het gehuurde bakkie ook door Dld gereden, net over de 100 km en daarbij ook "commissaris Rex" ingehaald.
Geen enkel probleem!
Dit jaar weer door Dld, met onze eigen Jamet zonder sticker. Eens kijken of we nu Cobra 11 tegen komen :J
Wij zijn ook al een paar keer door Duitsland gereden met vouwwagen met de teller op 100, en alleen inhalen als je niemand hindert (goed kijken of er geen snelle auto aan komt) Zelfs een paar keer ingehaald door de Polizei maar die keken niet op of om. Maar goed, dat bied nog geen garantie voor een boetevrije reis.
Citaat van: Tom op juni 10, 2013, 03:00:27 PM
Wij zijn ook al een paar keer door Duitsland gereden met vouwwagen met de teller op 100, en alleen inhalen als je niemand hindert (goed kijken of er geen snelle auto aan komt) Zelfs een paar keer ingehaald door de Polizei maar die keken niet op of om. Maar goed, dat bied nog geen garantie voor een boetevrije reis.
Kennissen van ons werden ook met 100 op de teller door der Polizei ingehaald (en hadden ook geen tempo 100 sticker) maar warden mooi afgeremd terug naar 80. Verscheen zo'n mooi matrixbord op de hoedenplank dus dat was een duidelijk signaal. Het gaat 100x goed, maar vroeg of laat ben je een keer aan de beurt. Maar dat is natuurlijk met alles in het verkeer ;)