Sinds de aanschaf van de Dakota had ik een probleem. Mijn vrouw vond het een bezwaar dat de luifel niet rechtstreeks op de wagenbak gemonteerd kan worden. Ik was iets te enthousiast en nu blijkt dat toch wel heel handig te zijn voor een enkele overnachting.
Na enige studie hebben wij vandaag bij Karsten de oplossing bedacht. Wij brengen de voortent naar Karsten die een nieuwe rits voor ons gaat bestellen. Deze rits zetten wij ff op de wagenbak en geven met streepjes de positie van de stokken aan. Dit is van belang omdat de wagenbak asymetrisch is. Vervolgens wordt een luifel in de dakkleur van de Dakota gemaakt van 2,5 meter diep. Met drie telescopische stokken aan de voorkant is het geheel compleet. Kosten: 225 euro excl. Stokken want die hebben we al voor de Tarp.
Enige mits is de rits, maar dat zou geen probleem mogen zijn volgens Karsten, het is alleen geen rits die ze op voorraad hebben.
Zodra hij klaar is maak ik foto's van he resultaat. Oh ja, hij an gewoon meeklappen dus das lekker handig voor onderweg.
Goed bedacht!
// Marcelino Pane e Vino \\
Maar, begrijp ik nu goed dat je een nieuwe rits aan de voortent laat zetten?
Wij hadden nl. al zitten denken om van tentdoek een soort overbruggingsstuk te laten maken van zo'n 40 cm. Die rits je dan aan de wagenbak om vervolgens aan de andere kant de luifel eraan te kunnen ritsen.
Maar uiteindelijk is het makkelijker om er gewoon een compacte luifel aan te kunnen zetten, dus ik ben erg benieuwd naar de foto's! Voor ons zeker ook een oplossing als we ergens 2 nachten staan op heen- of terugreis.
Nee hoor, er wordt een nieuwe rits besteld voor aan de luifel. Die ritst rechtstreeks op de bestaande rits. Alleen zit er de eerste 1,8 meter niets een de rits vast, maar dat maakt helemaal niet uit.
Ja, precies, dat is wat wij ook hadden bedacht. Alleen wilden wij het dan met de bestaande luifel doen via een tussenstuk, maar makkelijker is natuurlijk gewoon een losse luifel met eenvoudige stokken.
Kortom, ik wacht met spanning af naar het eindresultaat!
Ik ben intussen aan het rondmailen voor een verlenging van het afdekzeil rondom, kijken wat dat kost.
Die verlenging laten wij ook meteen doen bij Karsten.
Heb je daarvan al een prijsindicatie gekregen?
Nee, maar. Dat zou erg meevallen...
Reden dat wij de boogluifel niet gebruiken is het feit dat we di boog best lastig vinden om in elkaar te zetten. 3 telescoopstokken staan in no- time!
Ik hou dit topic in ieder geval in de gaten. Kans is groot dat ik daarna ook een ritje naar Zwaag ga maken. ;)
@TallGuy: wordt de verlenging van het dekzeil net zoiets als deze foto (die ik in een ander topic vond):
En hoeveel laten jullie hem verlengen (op de foto lijkt deze iets van 10cm verlengd te zijn).
Verlengen van het dekzeil kostte ons vorig jaar Eu 75 voor de Jametic, bij Karsten. Rondom ca. 14 cm verlengd. Heb er ook lusjes aan laten zetten aan de verlenging. Daar heb ik een extra elastiek door gedaan zodat ik kan kiezen welk elastiek ik gebruik. elastiek kost bijna niets, iets van 50 cent per meter. De verlenging is zonder iets onder het dekzeil iets te lang. Dus vouw ik het dubbel naar binnen. Dan heb ik geen lekkage langs de zijkanten naar binnen door de rijwind als het regent. Het dekzeil sluit n.l. veel beter aan. Als we meer spullen onder het dekzeil hebben, komt het zeil hoger te liggen en gebruiken we het elastiek in de verflenging. Elders op het forum is wel een foto te vinden, lijkt erg op die hierboven is getoond. Leek onze vw, maar was het bij nadere inspectie niet.
Ik heb van Karsten een offerte gekregen voor verlenging van het dekzeil: 75 euro. Dus laten we het maar hier bij de lokale zeilmakerij doen (95 euro), want Karsten is voor ons toch bijna een uur rijden en dat zou dan 2x moeten; 1x voor het brengen en 1x voor het halen. Vind ik teveel moeite voor die 20 euro prijsverschil.
@TallGuy: weet je al wanneer e.e.a. gaat gebeuren? Hoe meer ik erover nadenk, des te meer ben ik ervan overtuigd dat wij dit ook willen, zeker omdat je hem kunt laten zitten met inklappen, dus dat is toch wel erg handig.
De voortent moet uit de klapper gehaald worden en het weer werkte niet zo mee. Gaat denk ik morgen gebeuren dus kan Karsten hier volgende week mee aan de slag. Hij gaf aan dat het vinden van de juiste rits de meeste tijd zal vergen, maar dat het maken dan erg snel zou gaan.
Hou je me op de hoogte? Laat Karsten maar even onthouden op welke punten de stokken zitten, dan hoeven ze dat de tweede keer niet opnieuw uit te zoeken. ;) We hebben er nl. inmiddels een plaatje bij in ons hoofd en tenzij jouw foto's straks enorm gaan tegenvallen (wat ik niet verwacht aan de hand van de omschrijving), willen wij het ook laten doen.
Vooral omdat we de laatste keer in de regen hebben ingeklapt en dan is het toch wel fijn als je de laatste nacht je keuken en wat andere spullen onder een afdakje kunt zetten (we hadden de voortent de dag ervoor afgebroken omdat het toen nog droog was). Ook lijkt het ons ideaal voor een kort verblijf van bijv. 1 of 2 nachten.
Ik zie dat ook wel zitten voor onze Texas! Ik wacht dus ook met spanning de foto's af! :J
Vandaag de voortent naar Karsten gebracht. Grootste uitdaging is het vinden van de rits. Als dat is gelukt ts de rest een eitje. Het wordt overigens een bordeaux kleurig dak, dat komt het dichtst bij de originele kleur van de Dakota.
Als Karsten er geen een heeft (de rits) dan kan je bij Esvo in Volendam vragen...die hebben ook veel van dit spul.
Het is een blokrits van YKK en volgens de Vries Caravans (onze dealert) gebruikt Trigano een eigen soort rits. We bewandelen momenteel twee sporen. Eentje via Karsten die gewoon rechtstreeks naar YKK gaat en bia de Dealer is de vraag bij Ubachs neer gelegd. Ik ga er overigens vanuit dat het gewoon mogelijk is om aan de ritsen te komen, maar we wachten geduldig af.
De klapper is ff naar de Vries terug want die hadden helaas de extra pootjes aan het smallere bed vastgezet, dus komen er nu ook twee pootjes aan de andere kant. De verlenging van het dekzeil laat dus nog ff op zich wachten tot de klapper terug is.
de Vries is altijd erg behulpzaam, komt onze Jametic ook vandaan.
Met de Vries schiet het niet echt op, ze hebben nog steeds geen reactie van de importeur.
Wel kreeg ik vandaa een belletje van Karsten. Ze kunnen de rits leveren, maar die heeft drie tot vier weken levertijd... Gaat dus over onze vakantie heen getild worden.
To be continued....
Moet even wat recht zetten.... de Vries had wel degelijk gereageerd maar de mail zat in mijn spambox. Nu dus de rits besteld bij Jamet.
Citaat van: TallGuy212 op mei 29, 2013, 09:02:43 PM
Het is een blokrits van YKK en volgens de Vries Caravans (onze dealert) gebruikt Trigano een eigen soort rits. .........
Hmmm, zou ook zo maar niet waar kunnen zijn. YKK ritsen hebben een marktaandeel van 90% (http://www.marahcreative.com/blog/2013/01/ykk-a-zipper-monopoly/) wereldwijd.... I: ::) Zeker sinds Optilon er mee 'opgehouden' is.
Is de luifel er inmiddels al? Ben erg benieuwd naar de foto's, want wij hadden er deze vakantie graag een bij ons gehad.
Dat missen van de luifel herkennen we. De rits is inmiddels binnen bij onze dealer, maar wijhebben eerst een gesprek met ze over enkle srieuze problemen met de Dakota. Pas als die zijn opgelost investeren wij weer in de Dakota.
Kan me voorstellen dat je eerst alle problemen opgelost wilt hebben. Gaat vast goedkomen allemaal, maar toch wel even balen als je een nieuwe klapper hebt gekocht. Ik baalde al toen bleek dat 1 van de luifelzijwanden een verkeerde rits bleek te hebben en dat was binnen een paar dagen opgelost. Dus als je dan grotere problemen hebt, word je niet echt vrolijk!