De disselbak van de Kyte had ik bij aankoop nog eens wat bijzondere aandacht beloofd. Het ding zit eigenlijk net een paar cm te dicht op de wagen. Met name aan de bovenkant is het daarom lastig het dekzeil er tussen te krijgen. Het deksel liet zich ook wat lastig openen/verwijderen/plaatsen.
Oplossing die zou kunnen is om er aan de voorzijde een stuk uit te slijpen zodat hij in zijn geheel naar voren kan. Dit vind ik echter zonde van de kist. Daarom bedacht hoe het anders kan. Ik heb de kist nu enigzins schuin naar voren gezet door aan de achterzijde een klosje te maken van 12mm dik (2x 6mm Trespa). De achterzijde komt hiermee wat omhoog en dit creeert boven ruimte! Ik had dit eerst geprobeerd en zag meteen dat dit de oplossing was. Ik heb nu mooi genoeg ruimte om het dekzeil er tussen te krijgen.
Bovendien valt mij de schuine stand van de box optisch erg mee.
De klosjes zijn voorzien van gaten waardoor de bouten vallen. Deze kunnen op deze wijze niet meer van hun plek. De bestaande bouten zijn nu echter iets te kort en moeten worden vervangen voor exemplaren van een cm langer.
Mensen met dezelfde ergernis: doe er je voordeel mee!
De klos (aan één zijde) op zijn plek op de disselbalk, hij verhoogt in feite de disselbalk op deze plek:
(http://imageshack.com/scaled/large/189/ktfj.jpg)
Dat heb je netjes opgelost.
Hoe monteert Holtkamper de kist eigenlijk op de dissel.
Gewoon door de bodem van de kist met een paar bouten door de dissel?
Zit er nog een (houten)plaat onderin de kist. De kist is immers maar van 1mm dik aluminium.
Hetzelfde als hier zichtbaar, maar dan zonder het klosje..
Aan beide zijden van de bodem zit een ronde ring van een cm of 6. Deze verstevigd het aluminium en verdeeld de kracht plaatselijk waar de bouten trekken. Om de bodem niet naar beneden te trekken monteert HK de nylon bus (zie foto). Deze vult de ruimte tussen de buitenste rand van de disselbak en de ring. De kist zit zo op 4 plaatsen vast door de gaten die hiervoor al in het chassis zaten. De gaten zitten hier kennelijk standaard in het chassis want ze lijken niet geboord en zijn gegalvaniceerd.
Goed idee GJT.
Zelf heb ik geen disselbak, maar een fietsendrager.
@GJT, de gaten zitten er niet standaard in, zojuist gekeken en er zitten geen gaten in het frame.
slimme oplossing.
Voordeel kan ook zijn dat de belading naar voren, m.a.w. kogeldruk, niet of nauwelijks toeneemt.
De disselbak (op onze vorige wagen) heb ik juist naar achteren, richting wagen en dekzeil verplaatst. Dit vanwege een iets lagere kogeldruk. De krappere ruimte tussen zeil en disselbak nam ik er maar bij. Achteraf had deze bak ook onder helling kunnen staan en had ook het regenwater van de platte deksel kunnen afvoeren.
Bedankt voor je reactie GJT.
Ik heb denk ik een disselbak gevonden die past van tranenplaat steviger is en waar een lichtgewicht gasfles van 5 kg inpast maw 45 cm hoog 38 cm breed en 115 cm breed. Nu twijfel ik wel een beetje ivm de rits, wat denken jullie hij is dus 3 cm hoger dan de alu TEC bak.
Gr. Patrick
Nog even als aanvulling. Zelf zocht ik vorig seizoen een kleinere disselbak. Ik heb er uiteindelijk eentje gevonden van alu traanplaat (mooi in stijl met de rest van de wagen) die schuin met de dissel mee loopt. Deze kun je zo ver naar voren schuiven als nodig voor het dekzeil. Ik heb er een dunne mdf plaat onderin gelegd met M10 bouten naar een alu profiel onder de dissel. (bij mij zitten er dus geen gaten in de dissel zelf).
Dit jaar de disselkist voor het eerst life getest en het bevalt me prima. Het is voldoende voor de haringzak, de airco stokken, de slingers, reserve wiel bouten, grondzeil, hamers etc.
900/660 x 300 x 350
http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak (http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak)
RuudW
Wij hebben ook een alu traanplaat disselbox op maat laten maken bij Gepro Trading. Bevalt goed, staat prachtig, stevig, waterdicht en goed af te sluiten.
De afmetingen zijn 115cm lang, 34cm breed en 43cm hoog. De breedte en hoogte zijn vrij kritisch ivm met de beperkte ruimte op de dissel van de Kyte. Hoger dan 43 cm en breder geeft problemen om de rits te kunnen sluiten en de elastieken te plaatsen. Onze deksel is ong. 3 cm hoog, deze valt aan de achterkant (waar de schanieren zitten) iets in. Dit geeft mij voldoende ruimte om de ritsen te sluiten en (weliswaar met moeite) de elastieken weer geplaatst krijg.
Kortom maximale afmetingen incl deksel : 115cm L x 34cm B x 43cm H
Citaat van: RuudW op november 09, 2013, 05:11:51 PM
Het is voldoende voor de haringzak, de airco stokken, de slingers, reserve wiel bouten, grondzeil, hamers etc.
http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak (http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak)
RuudW
RuudW: heb je de klemmen voor de sligers met popnagels gedaan?
Eigenlijk zou je de tent naar achteren moeten plaatsen als er een disselbak op komt om het gewicht te verdelen. Ik neem aan dat HK ook de tent naar achteren plaatst als je standaard een keuken via HK er op besteld af fabriek.
De standaard Gepo Trading box (900/660 x 300 x 350) heeft dagmaat afmetingen 756/610 x 185 x 310.
Wat mij opvalt op de foto van RuudW is de lengte van de slinger.
Deze is aanzienlijk korter dan de slinger die wij meegeleverd gekregen hebben bij de Kyte (liefst 88cm).
Dat gaat dus nooit passen.
Wij hebben bij Gepro een offerte laten maken voor een ietwat grotere box waar wij onze slinger wel kwijt in kunnen.
Helaas is de prijs van de disselbox ineens vele malen duurder: +/- € 450,00 ex BTW. :?
Ik overweeg om voor de Kyte XL een korte(re) slinger aan te schaffen, maar kan dit wel, gaat dit werken of zie
ik iets over het hoofd.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Citaat van: RuudW op november 09, 2013, 05:11:51 PM
Nog even als aanvulling. Zelf zocht ik vorig seizoen een kleinere disselbak. Ik heb er uiteindelijk eentje gevonden van alu traanplaat (mooi in stijl met de rest van de wagen) die schuin met de dissel mee loopt. Deze kun je zo ver naar voren schuiven als nodig voor het dekzeil. Ik heb er een dunne mdf plaat onderin gelegd met M10 bouten naar een alu profiel onder de dissel. (bij mij zitten er dus geen gaten in de dissel zelf).
Dit jaar de disselkist voor het eerst life getest en het bevalt me prima. Het is voldoende voor de haringzak, de airco stokken, de slingers, reserve wiel bouten, grondzeil, hamers etc.
900/660 x 300 x 350
http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak (http://www.geprotrading.com/nl/aluminium-disselbak)
RuudW
Hoi TrailerFan,
Sorry voor de enorm late reactie, we waren even heerlijk van de Kyte aan het genieten ;-))
We kregen bij de Kyte destijds ook een langere slinger, maar die mochten we in bunnik zonder problemen inruilen voor een kortere. Deze past makkelijk. Wel even bellen of ze 'm op voorraad hebben.
Groeten,
Ruud W.
No problem (You've got mail a PM) .
Citaat van: RuudW op november 09, 2013, 05:11:51 PM
Ik heb er een dunne mdf plaat onderin gelegd met M10 bouten naar een alu profiel onder de dissel. (bij mij zitten er dus geen gaten in de dissel zelf).
Heb je een foto van hoe dit dan zit? Ik heb op mijn Cocoon ook geen gaten in het chassis van de wagen. Ik wil mijn fietsdrager vervangen door een disselbak. Deze lijkt mij ook wel mooi...
Ik wil eigenlijk niet in het chassis boren.
Citaat van: RuudW op augustus 17, 2014, 04:51:59 PM
We kregen bij de Kyte destijds ook een langere slinger, maar die mochten we in bunnik zonder problemen inruilen voor een kortere.
Hoe lang is die slinger precies? Want ik zit straks met het omgekeerde. Ik maak een disselbak achterop onze Cocoon door een drager achterop te monteren. Heb dan een langere slinger nodig.
De slinger die wij bij de Kyte geleverd hebben gekregen is 88cm.
Van RuudW heb ik inmiddels bericht dat de korte slinger die zij hebben een lengte heeft van 68cm.
Citaat van: TrailerFan op augustus 17, 2014, 09:10:54 PM
De slinger die wij bij de Kyte geleverd hebben gekregen is 88cm.
Van RuudW heb ik inmiddels bericht dat de korte slinger die zij hebben een lengte heeft van 68cm.
Dank. Heb ook ff gemeten, maar de slinger bij de Cocoon is 68 cm. Maar zelfs 88 zal voor ons te kort zijn. Er komt een disselbak van 58 cm achter. Ik denk dat ik moet kijken voor een verlengstuk. Achteraf hadden we beter een Cocoon met verlengd chassis kunnen nemen. Maar hier komt ook wel weer een oplossing voor.