Hallo allemaal,
Gezien de omstandigheden van het jaar (school, werk, etc.) zijn we voor het eerst gedwongen in het hoogseizoen op vakantie te gaan.
We gaan weg op zo'n beetje het "zwartste weekend" van aankomende zomer, namelijk het weekend voor 14 juli.
Het idee is nu om s'nachts te rijden. Kale rijtijd is 10 uur zonder stops van zeeland naar omgeving Die.
Mijn vraag is nu zijn er tips en hoe doen andere dit. bepaalde stopplaatsen, hoe laat vertrekken, hoe doe je dit met vroege aankomst op de camping, maw elke tip is welkom. We rijden met zijn tweeen en hebben 1 kind van 10 op de achterbank.
Vast bedankt voor jullie reacties
De vraag is vooral waar je je zelfs prettig bij voelt. De een zweert bij snachts rijden, de ander liever niet. De een kan gerust 12 uur op een dag rijden, de ander is het 5 uur al zat.
Ik heb meerdere vakantie afstanden van 1200 km in een dag overbrugt waarbij de gemiddelde snelheid, inclusief stops, net onder de 100 km/h ligt. sommige mensen zullen dit waanzin noemen, wij voelen ons er prima bij. Echt snachts rijden heb ik 1 keer gedaan maar de dagen erna heb ik nodig te herstellen kwa vermoeidheid. Kortom, je zult van iedereen een ander advies krijgen, bedenk daarom wat je zelfs zou willen/kunnen.
Naar Die lukt op zich ook prima als je een uur of 4 vertrekt. Wij rijden meestal op zondag en dan is het zelfs na een zwarte zaterdag relatief rustig. Zeker als je vroeg vertrekt ben je veel sleurhutten, die in de morgen vertrekken voor. Om 10 uur smorgens ben je dan al een mooi eind op weg en in de loop van de middag kom je aan.
Met vroeg aankomen op een camping hebben wij geen ervaring. Wellicht van te voren hierover even met de camping communiceren?
Zondag rijden is een aanrader, het is vaak een heel stuk rustiger. De zaterdag is vragen om problemen.
Wij vertrekken ook om een uur of 4, dan heb je zo rond de ontbijtstop het noorden van Frankrijk al bereikt. Met de vouwwagen kun je ook net een iets hoger tempo aan dan met de caravan, dus die ben je tijdens het ontbijt al grootdeels kwijt!
Afgelopen jaar hebben we in een rood weekend (toegegeven, niet zwart) een paar keer voor kleine stukjes 50 kunnen rijden (rond Parijs en rond Tours), maar voor de rest ging het fluitend. En eind van de middag even klappen, even plonzen in het zwembad en daarna lekker aan de W:
Volgens mij zal de drukte nog mee vallen op 12/13 juli. Zwarte zaterdagen zijn meestal op de grens van juli en augustus. Dan krijgen alle Fransen vakantie. Je hebt alleen wel kans dat de Fransen een lang weekend nemen omdat ze maandag vrij hebben.
Ik zou denk ik op zondagochtend vroeg gaan rijden. Dan ben je makkelijk eind van de middag ter plaatse.
Geen vrachtverkeer op zondag, dus dat scheelt al heel veel. Je zult dan ook geen last hebben van eventuele langweekenders.
Wat ik ook een paar keer heb gedaan en dat bevalt ook goed. vrijdagagavond om 18:00 ofzo vertrekken. En dan tegen 2:00 's nachts een formule 1 hotel pakken. Dan hoef je zaterdag nog maar een klein stukje. Met wintersport deden we dit ook altijd, maar dan vrijdag rond de middag vertrekken. Op een echt zwart weekend heeft dit geen zin denk ik. Dan hoor je wel vaak mensen die vrijdagavond vertrekken en dan toch vast komen.
In dit weekend heb je zoals gezegd het risico op drukte vanwege het lange weekend.
Ik ga zelf ook in dat weekend weg en vertrek altijd op zondag omdat het dan rustiger op de weg is en lekker kan door rijden.
Wat de anderen ook al zeggen, wat vind je zelf het prettigst.
Door mijn ziekte kan ik geen lange afstand rijden en vind 500 km op een dag genoeg. Dan heb ik na het opzetten van de klaphut nog tijd om te ontspannen.
Succes!!
Citaat van: Yolanda op november 28, 2013, 12:41:57 PM
Ik ga zelf ook in dat weekend weg en vertrek altijd op zondag omdat het dan rustiger op de weg is en lekker kan door rijden.
Wat de anderen ook al zeggen, wat vind je zelf het prettigst.
Door mijn ziekte kan ik geen lange afstand rijden en vind 500 km op een dag genoeg. Dan heb ik na het opzetten van de klaphut nog tijd om te ontspannen.
Huh, maar daar ben je niet alleen in hoor! Veel langrijders (zoals Theun1957) rijden niet alleen, maar met z'n tweeën, om en om.
Ik rij (ook) in m'n eentje en na 600 km hou ik het graag voor gezien. Sterker nog, dan wil mijn vrouw als niet-rijder zelfs graag dat we stoppen voor c.q. op zoek gaan naar een overnachtingsplek.
Ik rij om een uur of 5 in de ochtend, heerlijk!! Tegen de tijd dat ik op de grens van Frankrijk ben wordt het drukker.
Ik moet wel alleen rijden, anders komen we nergens haha. Vandaar een niet al te lange afstand. ;)
Campings zijn om 0800 in de morgen wel open en als je van te voren vertelt hoe laat je er bent mag het ook wel een uurtje eerder. Gedurende de reis je stops zo plannen dat je op die tijd aankomt. Een camping reserveren is een goed idee want zoeken en doorzoeken als het niet bevalt is niet wenselijk na een nacht rijden.
Je kan om en om rijden en ook allebei als bijrijder een uurtje slapen, zorg dat de bestuurder voorzien is van alle gereedschappen en doe het als je weet dat er een paar honderd km rechtuit aankomen. Een in slaap gevallen bijrijder is stress als de chauffeur dan verkeerd rijdt omdat de kaart bij de bijrijder is.
Het kamp opzetten na een nacht rijden kan tegenvallen, hier moet je op voorbereid zijn. Je kan het hoognodige opzetten en later de rest.
Jullie willen daarna slapen terwijl jullie kind van 10 los wil op de camping (want die heeft de hele nacht wel geslapen in de auto).
Als je het goed voorbereid kan je al deze zaken voor zijn en is 's nachts rijden echt Fantastisch! (= mijn mening ik weet het :#)
Oveirgens: Vroeg in de ochtend gaan rijden (04.00 uur ofzo) zodat je de drukte voor bent daar geloof ik niet zo in; je bent dan de Nederlanders voor, maar je staat gewoon met de Fransen in de file, zwarte zaterdag is als de Fransen vakantie krijgen, niet de Nederlanders..
Dit jaar zat ik per ongeluk in een zwart weekend. Maar wat ik begrijp is het vooral de zaterdag. Ik vertrok op zondagochtend i.d.d. ook rond de klok van 5 en rondom parijs was het wel erg druk. (file) ergens na parijs een camping gezocht (weet niet meer welke en dat is jammer. Was wel een aanrader voor mensen die van aanraders houden) OP de maandag de wagen weer ingeklapt en rustig naar de eindbestemming gereden. Toen was het niet meer druk.
Oh, ja die zondag waren de parkeerplaatsen en tankstations ook best druk.
maar 's nachts rijden doe ik niet meer. van de opwinding zijn mijn kids klaarwakker en dat terwijl er buiten niets te zien is. de DVD zijn ze dan ook zat. Overdag staat de DVD nooit aan. Mag wel, kunnen ze zelf be?nvloeden, maar ze kijken liever om zich heen. (en zo zie ik het eigenlijk ook graag, toch zonde als je dat hele stuk aan het rijden bent en ze krijgen er niets van mee!)
Wij rijden ook altijd 's nachts. Ik vind het niet fijn, maar rijdt heerlijk rustig. Naar Die doen wij in 12,5 uur vanuit Noord Holland. Gemiddeld net onder de 100 km/u. Om beurt rijden. Slapen lukt mij helaas niet in de auto. Wij vertrekken meestal rond 12 uur in de nacht, eerst nog even licht slapen. Wij vertrekken overigens altijd op vrijdag, valt drukte ook mee. Maar hoe je ook rijdt, ergens loop je toch drukte op.
Op zwarte zaterdag hebben we nog nooit gereden maar om 3.30 - 4u vertrokken op een weekdag hebben we al wel gedaan. Dat rijdt effectief rustig. Je bent dan voor de spits Antwerpen en Brussel voorbij. Wij vertrekken dan wel vanuit omgeving Antwerpen. We hebben nog nooit echte file meegemaakt in al onze jaren Frankrijk. Rond 13u -14u zorgen we dat we Lyon passeren (door de tunnels) daar kan je even wat tijd verliezen maar geen echte file. Als je daar rond de middag kan voorbij rijden is het daar rustiger
Stops zijn voor ons: ontbijt in Luxemburg (even tanken voor het daar heel druk wordt) en middageten iets voor Lyon. Moesten we toch ooit in file staan voor de middag rijden we door tot voorbij Lyon.
Als je tot in Die moet is er eigenlijk niet zo'n groot probleem de grote drukte begint vaak na Vienne of Valence en voor Die moet je dan niet zo ver meer je niet zo ver meer. In Valence kan je er af rijden.
Wij zijn een aantal jaren in de buurt van Die geweest. Wij gingen de laatste jaren niet bij Valence van de snelweg af, maar 1 afrit verder bij Loriol. Vonden wij prettiger en rustiger rijden.
Vorig jaar de heenweg 's nachts gereden en de terugweg overdag. Het heeft allebei voor- en nadelen.
In de nacht is het heerlijk rustig en erg weinig kans op oververhitte lagers.
Overdag zijn er meer rustplaatsen open met meer sociale controle.
Puur het rijden, dan doe ik liever 's nachts, maar dan zie ik wel altijd op tegen opzetten van de klapper, omdat dit dan meestal eind van de morgen is bij een warm zonnetje. En een lange rit achter de rug, dat helpt dan niet echt haha.
Vanaf Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2
Hallo Theun1957,
Wij zijn 1x in de nacht gaan rijden en dat beviel prima, uitgezonderd dat onze kleine jongen het ook allemaal prachtig vondt en dus niet in de auto ging slapen. Daardoor moest de bijrijnder ook wakker blijven en waren we alle 3 dus de sigaar ::)
Ik werk regematig 's nachts dus ben ik het "gewend" (voor zover je er aan kan wennen) om het maar zo te zeggen. 's nachts rijden heeft voor- en nadelen. Het is veel rustiger waardoor de gemiddelde snelheid aanzienlijk hoger is. Maar het is absoluut niet zo dat je alleen rijdt hoor, er is relatief veel vrachtverkeer (in het weekend is dat wel minder) het is drukker dan je denkt.
Helaas is het doordat het zo donker is wel veel saaier rijden en daardoor ook slaap verwekkend. Er is alleen door de straatverlichting wat te zien.
Voorbereiding is in ieder geval het halve werk, zoek van te voren uit of je langs de weg die je gaat rijden vaak genoeg kan stoppen/ wisselen. De ene route biedet meer pauze mogelijkheden dan de andere route.
Als je het gewend bent om niet zo heel veel te slapen of om laat naar bed te gaan, is 's nachts rijden minder moeilijk dan wanneer je een vroeg-naar-bed-gaan of lang slaper bent. Wat je kan proberen is voor te gaan slapen door na het avond eten een paar uur naar bed te gaan. Maar ik ken ook weer collega's die daar juist helemaal niet tegen kunnen.
Zorg voor koffie in een thermoskan en 1 of 2 blikjes red-bull ofzo. Koffie is maar beperkt werkzaam als je het gewend bent te drinken en dan kan je beter even door de zure appel heen bijten een een blikje red-bull open trekken. Een appel eten geeft snel energie en houdt je bezig dus 1 of 2 appel bij de hand hebben is ook makkelijk en gezond.
Het is wel aan te raden met z'n 2-en te gaan rijden, als je moe bent kan je wisselen en even de ogen dicht doen. Het vergt dus wat zelf-kennis en discipline om tijdig te herkennen dat je moe bent en de ander wakker te maken om te gaan wisselen. Het is bij mensen die 's nachts werken in 's ochtend dan naar huis rijden ook bekend dat ze veel meer risico lopen om betrokken te raken bij een ongeval omdat door de vermoeidheid van een nacht werken het reactie vermogen veel minber is en je kan in slaap vallen zonder dat je het merkt. Dus zodra je voelt dat je moe begint te worden wisselen en niet nog een uurtje door rijden. Je brengt namelijk niet alleen jezelf maar ook de passagiers in gevaar.
Een tip van mijn kant: neem een creditcard mee. Mocht het om wat voor reden dan ook tegen vallen dan kan je in Frankrijk een Formule1 of soort gelijk hotel pakken. Dat kan met de automaat aan de buitenkant van het pand.
En wellicht is dat ook een optie: 'middag's of begin van de avond gaan rijden (afhankelijk van waar je woont) en in Noord Frankrijk (kort na de grens) een camping of hotel pakken. Daar slapen en vervolgens vroeg in de ochtend vertrekken en doorrijden. Dan kom je veel minder moe aan en je rijdt toch voor iedereen uit. Antwerpen ben je dan al ver voorbij, of als je via Parijs rijdt ben je daar voordat de rest er aan komt.
succes met keuze maken :J
's nachts rijden doe ik nooit. wel een paar keer gedaan, maar is me enorm tegengevallen. Daarom vertrekken wij de laatste jaren op zondagochtend om 4:00. Ook na een zwarte zaterdag is het op zondag goed te doen. Wij gaan meestal naar Zuid Frankrijk en rijden dan ergens tussen de 800 en 1000 km. Ligt er net aan hoe dat het gaat. Als we het rijden beu zijn pakken we de ANWB gids "campings voor onderweg" bij en kiezen er dan 1 uit. Meestal zoeken we er dan 1 met zwembad en eetgelegenheid zodat we de camping niet af hoeven. 's ochtends vertrekken we dan weer heerlijk uitgerust voor de laatste paar 100 km.
Wij hebben dit jaren gedaan en dat is altijd goed bevallen. Je kunt dan heerlijk snel rijden en nauwelijks oponthoud bij de peage of benzinepomp.
Onze tips:
1. Creeer voor de kinderen een soort slaapkamer idee, dus pyjama of makkelijke kleding, kussens en dekens
2. Zorg voor snoep en Koffie en/of Red Bull
3. 's Morgens zo rond een uur of 5 is de zwaarste periode, we namen rond die tijd altijd een uitgebreide stop van 1,5 tot 2 uur. Tijd voor een hazeslaapje, opfrisbeurt en ontbijt bij benzinepomp.
Als je aangekomen bent niet meteen gaan klappen, wij gingen altijd direct naar het zwembad en daarna eerste W: of bier op het terras.
Citaat van: Spiegelbeeld op november 29, 2013, 10:08:50 AM
Als je aangekomen bent niet meteen gaan klappen, wij gingen altijd direct naar het zwembad en daarna eerste W: of bier op het terras.
Als ik na zoveel uur rijden eerst op het terras (en als het ook nog even kan: in de zon, want daarvoor reden we naar Frankrijk) aan de W: of bier ga, vrees ik het ergste voor het klapresultaat daarna... :#
Wij zetten meestal direct de basis op, zodat er geslapen en gekookt kan worden in een zonodig beschutte omgeving. Dat kost maar een paar minuten. Bevalt de camping inderdaad en willen we langer blijven dan volgen de dag(en) erna de overige delen van klappie naar behoefte.
Citaat van: NielsP op november 29, 2013, 12:18:20 PM
Als ik na zoveel uur rijden eerst op het terras (en als het ook nog even kan: in de zon, want daarvoor reden we naar Frankrijk) aan de W: of bier ga, vrees ik het ergste voor het klapresultaat daarna... :#
Nog een voordeel van de Cocoon, dat openklappen is zo simpel, dat levert in welke staat je ook verkeerd een goed resultaat op. Daar kan weinig aan mis gaan.
Maar een koel biertje in de zon op een terras (zucht, was het maar weer zover) is wat anders dan je volledig laten vollopen, dus meestal bleef het bij een normale hoeveelheid :#
Citaat van: Spiegelbeeld op november 29, 2013, 01:43:56 PM
Nog een voordeel van de Cocoon, dat openklappen is zo simpel,
Die competitie ga ik graag eens een keer aan... Ben er van overtuigd dat een CC n?g simpeler is, in ieder geval de basistent I: ;)
(knuppel -> hoenderhok, we dutten een beetje in de winterslaap anders :P )
Citaat van: Spiegelbeeld op november 29, 2013, 01:43:56 PM
Maar een koel biertje in de zon op een terras (zucht, was het maar weer zover) is wat anders dan je volledig laten vollopen, dus meestal bleef het bij een normale hoeveelheid :#
Het was uiteraard ook een geintje. Maar wat ik eigenlijk bedoel: we zorgen ervoor dat de 'noodzakelijke' dingen eerst gereed zijn, daarna smaakt dat biertje des te beter en geeft het niet als we toch wat langer blijven plakken op het terras.
Nog een tip om de files te omzeilen ; Ga eens NIET naar Frankrijk, maar b.v. Tsjechie...
Duitsland rijd heerlijk rustig en goede wegen, zowel overdag als `s nachts.
Wij deden vorig jaar over 1050 km 12 uur incl. stops!
Wat betreft het `s nachts rijden ; Ik vind het heerlijk, en ik rij alleen, de rest slaapt.
De catering is wel goed voorbereid, dus ik kan een hele tijd vooruit!
Op de camping aangekomen hebben we met z`n 2en de vouwwagen opgezet, terwijl de kids het zwembad aan het proberen waren.
Daarna 3 uurtjes slapen en ik was weer fris!
gr.
Citaat van: wegbaas op december 02, 2013, 04:59:27 PM
Nog een tip om de files te omzeilen ; Ga eens NIET naar Frankrijk, maar b.v. Tsjechie...
Wij deden vorig jaar over 1050 km 12 uur incl. stops.
Afgelopen 2 jaar naar Frankrijk geweest, 970km in 13 uur incl ruime stops.
Citaat van: wegbaas op december 02, 2013, 04:59:27 PM
Wat betreft het `s nachts rijden ; Ik vind het heerlijk, en ik rij alleen
Ik vind het ook lekker om 's nachts te rijden en ik rij ook alleen
Citaat van: wegbaas op december 02, 2013, 04:59:27 PM
Daarna 3 uurtjes slapen en ik was weer fris!
Op de camping aangekomen, VW opzetten en genieten ..... niet slapen, gewoon een nachtje overslaan :P
Maar Tsjechie staat ook nog op ons lijstje, lijkt me ook mooi. :J
Citaat van: Spiegelbeeld op november 29, 2013, 10:08:50 AM
Onze tips:
1. Creeer voor de kinderen een soort slaapkamer idee, dus pyjama of makkelijke kleding, kussens en dekens
2. Zorg voor snoep en Koffie en/of Red Bull
3. 's Morgens zo rond een uur of 5 is de zwaarste periode, we namen rond die tijd altijd een uitgebreide stop van 1,5 tot 2 uur. Tijd voor een hazeslaapje, opfrisbeurt en ontbijt bij benzinepomp.
:off Mijn kinderen houden niet van koffie en red bull. :off
Ik rij ook graag s'nachts
Citaat van: papajur op december 02, 2013, 08:41:18 PM
:off Mijn kinderen houden niet van koffie en red bull. :off
:H :H
Als je het kunt en de rest van het gezin kan slapen in de auto lijkt het me heerlijk om 's nachts te rijden. Ik denk dat ik rond vijf uur 's ochtends in de vangrail eindig. Vroeg vertrekken (4.00 uur) heb ik wel veel gedaan en dat ging wel. Het is blijkbaar toch erg persoonlijk.
Je zou ook van Brussel via Luxemburg en dan naar Metz/Nancy naar Dyon kunnen rijden of via Reims/Troyes. Vanaf Dyon naar Dole/Bourg en Bresse en dan naar Lyon. Lyon-Valence is dan het grootste knelpunt.
Voor mij nooit meer s'nachts rijden. 1 keer gedaan en reeds een keertje of 10 overdag.
Met de kleine op de achterbank gaat ook alles goed, heeft haar speeltjes en vind 2 (eigenlijk 1 1/2) dag reizen gelukkig geen enkel probleem.
Maar in de nacht rijden vind ik zelf ten eerste niks aan, en de kleine wil dan echt niet slapen en vecht tegen de slaap ipv. lekker spelen en naar buiten kijken.
Dus voor ons heerlijk overdag.
p.s. nog nooit noemenswaardige files gehad :)
Afgelopen zomer hebben we de 'tussenvorm' geprobeerd. Door rond 2:00 te vertrekken.
Dat is me prima bevallen. Met zonsopgang heb je dan al min of meer bekend gebied achter de rug.
De rest van de reis was bij daglicht ook een stuk leuker.
Vanaf Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) 2
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie tips.
We zitten er nu over te denken om toch maar zaterdag middag weg te gaan en alleen even "de kop" eraf te rijden. Zo'n beetje 350 km.
We komen uit Zeeland en gaan via de Westerscheldetunnel, dan om Lille heen richting Parijs en daarna richting Reims. Je komt dan weinig knelpunten tegen. De snelweg naar Reims is meestal vrij rustig. het idee is te stoppen net voor Reims.
Dan ben je uiteindelijk een dag eerder op vakantie. De volgende dag willen we dan redelijk optijd door naar Die maar nu eens over de A39/40. Dat is niet zoveel om en schijnt ook erg rustig te rijden. Het is gewoon weer eens iets anders. Het wordt dus zoals het er voor staat niet s'nachts rijden.
Wij gaan komende zomer ook niet 's nachts rijden zoals we de afgelopen 2 jaar deden.
We willen vrijdag 's morgens vertrekken om een uur of 9 en dan zo rond 15:00 uur een camping zoeken voor 1 nacht. Dan zaterdag morgen door rijden naar de camping in Die. De terug weg waarschijnlijk zelfs over een dag of 3 uitsmeren.
Leuke tip om te overnachten is Hauterives. Daar kan je het Palais dus facteur cheval bezoeken, echt de moeite! De camping in Hauterives is best OK te overnachten.
Citaat van: Mieke op december 08, 2013, 01:30:38 PM
Leuke tip om te overnachten is Hauterives. Daar kan je het Palais dus facteur cheval bezoeken, echt de moeite! De camping in Hauterives is best OK te overnachten.
Niet voor ons Mieke, die camping ligt op maar 114 km van onze bestemming in Die
Wij vertrekken, met of zonder caravan, voor grote afstanden meestal rond 2:30. Een uur of 5 even een bak koffie en een broodje en we ontbijten rond een uur 8. Als we het even zat zijn stoppen we 15 -30 minuten. Rond 16:00 arriveren we meestal op de plek van bestemming. En als het tegenzit overnachten we en gaan we de dag erop verder.
Citaat van: bensi op december 08, 2013, 04:38:12 PM
Niet voor ons Mieke, die camping ligt op maar 114 km van onze bestemming in Die
Je hebt gelijk, wij rijden er ook minder lang over dan jullie. Van daar is het idd nog maar een 2 uurjes rijden. Onze vakantieplanning is iets anders. Wij bleven toen 2 nachtjes daar. Wij overnachten altijd 2 uurtjes van onze vakantie bestemming om dan goed uitgerust op onze "echte" camping aan te komen rond 13u. Kan de vakantie ineens beginnen.
Maar je moet daar echt eens gaan kijken.
Citaat van: Theun1957 op december 08, 2013, 09:21:37 AM
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie tips.
We zitten er nu over te denken om toch maar zaterdag middag weg te gaan en alleen even "de kop" eraf te rijden. Zo'n beetje 350 km.
We komen uit Zeeland en gaan via de Westerscheldetunnel, dan om Lille heen richting Parijs en daarna richting Reims. Je komt dan weinig knelpunten tegen. De snelweg naar Reims is meestal vrij rustig. het idee is te stoppen net voor Reims.
Dan ben je uiteindelijk een dag eerder op vakantie. De volgende dag willen we dan redelijk optijd door naar Die maar nu eens over de A39/40. Dat is niet zoveel om en schijnt ook erg rustig te rijden. Het is gewoon weer eens iets anders. Het wordt dus zoals het er voor staat niet s'nachts rijden.
jullie hebben gelijk hoor! Tis vakantie en die begint als je ingepakt en al van huis vertrekt, dus waarom zo "stressen" op de rit naar de bestemming? Wij doen het ook altijd rustig aan, dat is pas vakantie!
Wij rijden ook s'nachts. Met 2 kids op de achterbank van 1 1/2 en 4 gaan we na het avondeten de meiden in bad doen en dan stappen we in de auto. Er staat een rit van 1300 km voor de boeg en tuffen we rustig door! Tip! Drink een week geen koffie voordat je gaat rijden. Pas koffie drinken als je al een stuk hebt gereden. Zeg na 3 uurtjes. Nog effe met de kids spelen en dan in slaapstand. Slapen ze de hele rit en m'n meissie gaat dan ook vaak tukken. Rond 5 uur pakt ze het 2 uur van me over zodat ik dan een powernapje kan doen. Zijn we daarna redelijk bij tijd op de camping. Dan eerst effe naar het zwembad om daarna te klappen!
Vanaf Texel heb je niet de vrije keus ivm de afvaarten van het veer. Dus de volgende planning gemaakt: zondag de eerste boot van 7 uur. Dan een rit (7+ uur) naar Een B&B hotel in de buurt van Nancy. Aankomst ongeveer half 4 en 4 uur. Even de auto uitladen en dan lekker de prachtige stad verkennen wat eten en op tijd te bed. De volgende dag vroeg vertrekken voor weer een rit van 7+ uur.
Wij rijden ook altijd op zondagochtend rond 4-5 uur weg vanuit Tiel. Ik rij dan zo rond de 1000km ri Spanje en heb via Booking.com al een hotel geboekt. De maandag is het net iets drukker op de weg maar hoeven we nog maar 400km en kunnen dus lekker rustig aan doen. Ik zet de wekker altijd op 3 uur en pakken dan de laatste restjes zoals eten etc in..Mocht ik van de spanning al om 2 uur wakker zijn gaan we gewoon iets eerder weg.. De eerste ruk rij ik meestal 2-3 uur dan kleine pauze voor koffie en weer 2 uur rijden..dan grote eet-pauze. Voor de kleine trek hebben we krentenbollen voor in de auto. Voor de energie als ik moe word drink ik meestal cola of red bull. Chocolade eten geeft ook een boost..en af en toe een dextro tablet.
De zondag is in het algemeen wel lekker rijden, niet te druk en geen vrachtverkeer..dit houd wel in dat je op parkeerplaatsen even moet zoeken naar een plekje(rijden met vouwwagen erachter) omdat de grote parkeerplekken vol staan met vrachtwagens..De kids hebben tv's achterin dus die zijn ook lekker zoet..
Meestal krijg ik rond 14 uur een dip, dan gaan we een plekje zoeken zodat we even kunnen voetballen of spelen met de kinderen. Mijn vrouw rijd niet met een vouwwagen erachter dus rij ik zelf, maar dat vind ik niet erg.
Citaat van: Theun1957 op november 28, 2013, 07:18:03 AM
Hallo allemaal,
Gezien de omstandigheden van het jaar (school, werk, etc.) zijn we voor het eerst gedwongen in het hoogseizoen op vakantie te gaan.
We gaan weg op zo'n beetje het "zwartste weekend" van aankomende zomer, namelijk het weekend voor 14 juli.
Het idee is nu om s'nachts te rijden. Kale rijtijd is 10 uur zonder stops van zeeland naar omgeving Die.
Grappig wij gaan ook naar Die in Frankrijk en wij zijn van plan rond de klok van 04:00 of 05:00 weg te gaan. In de nacht rijden vinden wij niet echt prettig.
De Dróme is in trek dit jaar. Wij zijn er dus ook binnen een maand, maar dan ergens tussen Crest en Die.
Wij gaan dit jaar voor het eerst niet overnachten op de heenweg. Ben eens nieuwsgierig hoe dat ons gaat bevallen om in de late namiddag op onze camping aan te komen ipv voor de middag.
wij gaan over 4 weken naar Vercheny, ligt tussen Crest en Die.............(Les Accasias)
rijdens s'nachts, mijn meisje heeft nachtdiensten en zit dan in het ritme, is altijd nog goed bevallen.
Peter
's nachts rijden is rustiger op de weg, maar ik ben dan wel bovengemiddeld gaar als ik aankom.
Dit jaar gaan we in de buurt van Sisteron. Aangezien het laatste stuk vanaf Grenoble niet echt snelweg meer is, rijden we in twee dagen. De eerste dag ergens tussen Dijon en Lyon stoppen.
Aangezien ik verwacht zo'n 10 uur te willen rijden (exclusief stops) denk ik dat ik rond 6:00u de kar aanhaak en wegrijdt. Dan zijn we eind van de middag wel een heel eind gekomen denk ik. De dag erna nog een kilometer of 400.
Dit is de eerste keer ver met de klapkar en ook de eerste keer een tussenstop. Kijken hoe snel en minimaal we het kunnen doen...
gewoon mooi daar. Zijn er nu 2 jaar achter elkaar geweest. Dit jaar andere kant op. Maar je weet maar nooit waar we uiteindelijk belanden.
Wij zijn jaren geleden eens in zo'n zwarte zaterdag weekend gaan rijden. Maar toen was het ook's nachts echt niet rustig. Dikke file vanaf Lyon tot aan de Spaanse grens zo'n beetje, maar dat was volgens mij wel in augustus.
'S nachts rijden doen we niet meer, dat hebben weer één keer gedaan met toen nog alleen onze dochter, maar die sliep altijd goed in de auto behalve 's nachts dus. Ons zoontje slaapt sowieso niet of nauwelijks in de auto, dus daar hoeven weer het ook niet voor te doen. Dochter is inmiddels 5 dus wij gaan dit jaar ook voor het eerst echt in het hoogseizoen. We vertrekken op zondag, dan is het ook rustiger omdat er weinig vrachtverkeer is en dan rijden we ruim 700km en dan maandag nog iets van 300km.
En als we straks echt pas in augustus en keer vakantie hebben willen weer niet naar het zuiden, maar naar Denemarken of Oostenrijk ofzo.
Citaat van: Mieke op juni 30, 2014, 08:07:57 PM
De Dróme is in trek dit jaar. Wij zijn er dus ook binnen een maand, maar dan ergens tussen Crest en Die.
Wij gaan dit jaar voor het eerst niet overnachten op de heenweg. Ben eens nieuwsgierig hoe dat ons gaat bevallen om in de late namiddag op onze camping aan te komen ipv voor de middag.
Wij gaan ook naar de drôme wij zitten net iets hoger net boven Valence, Chateauneuf-sur-isere
Wij doen het dit jaar geheel anders in vergelijking met voorgaande jaren: we gaan zaterdag gewoon opstaan (rond 7 uur) en vertrekken tussen 9-10 uur. We rijden dan 6 uurtjes naar de overnachtingscamping in de buurt van Rouen (Jumieges - camping la Foret). De volgende dag of een dag later (als de camping bevalt) rij ik weer 6 uurtje verder tot Chatelailon sur place (Port Punay) waar ik uiterlijk maandag aan wil komen. Daar blijven we iig een week, de rest is onbekend.
Maximaal rustig aan dus. Eens kijken hoe dat bevalt :J
Ik ben geen groot fan van 's nachts rijden. Ik ben altijd lange tijd ontregeld als ik de nacht mis en ik wil wel een beetje ontspannen op vakantie.
Wij vertrekken dan ook op zondag ochtend vroeg, zo rond een uur of vijf. Dat is een iets kortere nacht en daarna een gewone dag. De kinderen kunnen dan nog een paar uurtjes slapen in de auto en dan kunnen we uitgebreid ontbijten in Noord-Frankrijk.
Daarna nog een wat uren rijden en in de loop van de middag een overnachtingscamping opzoeken, in de buurt van Mâcon. Totale afstand zo 'n 750/800 km zodat we normaal gesproken rond 3 uur op de camping aankomen. Dat geeft ook nog wat uurtjes uitloop mocht het verkeer tegen zitten.
De volgende dag gaan we dan rond een uur of 9 weer rijden (wellicht zelfs nog wat later) en met nog 400 km te gaan zijn we weer in de middag op de eindbestemming (in de buurt van Die).
Wij gaan vrijdag morgen om een uur of 5 rijden. We rijden dan tot Grenoble en over nachten in een Ibis hotel. De volgende morgen de laatste 170 km, maar dat is een N weg route Napoleon dus dat is toch nog een 3 uur. Overigens wel een mooie route.
Henk
Wij gaan het ook compleet anders doen dit jaar..Dat gesjees voor mijn gevoel tijdens de voorgaande vakanties...Alles vlug vlug want we moeten op tijd weer op de camping aan komen..
Dit jaar gaan we zondags weg om woensdags uiteindelijk op onze uiteindelijke camping te komen in Italie (toscane)
Ik heb 2 leuke campings uitgezocht voor onderweg waar we bij camping nr 2, twee nachten blijven staan en het laatste stukje uiteindelijk nog maar 270 klm is...
Ben benieuwd hoe het ons gaat bevallen :**
Citaat van: superkoe32 op juli 01, 2014, 08:43:17 PM
Wij gaan het ook compleet anders doen dit jaar..Dat gesjees voor mijn gevoel tijdens de voorgaande vakanties...Alles vlug vlug want we moeten op tijd weer op de camping aan komen..
Dit jaar gaan we zondags weg om woensdags uiteindelijk op onze uiteindelijke camping te komen in Italie (toscane)
Ik heb 2 leuke campings uitgezocht voor onderweg waar we bij camping nr 2, twee nachten blijven staan en het laatste stukje uiteindelijk nog maar 270 klm is...
Ben benieuwd hoe het ons gaat bevallen :**
Dat doen wij al jaren. De reis en vakantie begint bij ons als de voordeur dicht valt. Ook al rijden we maar 250 km op een dag. Nooit stress, nooit spijt van gehad.
Citaat van: sanderv op juli 01, 2014, 08:52:26 PM
Dat doen wij al jaren. De reis en vakantie begint bij ons als de voordeur dicht valt. Ook al rijden we maar 250 km op een dag. Nooit stress, nooit spijt van gehad.
De voorgaande jaren hadden we eigenlijk de mogelijkheid niet echt om relaxd te zijn op moment van voordeur dicht. Vaak verhuurde de betreffende campings die we hadden uitgezocht/geboekt de kampeerplekken van zat tm zat. Op de een of andere manier viel onze geboekte vakantie dan vaak zo, dat we donderdags de laatste werkdag hadden, vrijdags ontzettend vroeg in de auto zaten, bij de overnachting camping ook weer heel vroeg weg de volgend ochtend omdat we toch wel redelijk op tijd op plek van bestemming wilde komen...
Maar dit jaar dus anders :** :**
Hier ís 's nachts rijden ook slecht bevallen. Ik ben dan vervolgens een paar dagen vakantie kwijt omdat ik helemaal moet bijkomen, onze "kleine man" slaapt 's nachts niet in de auto, want het is allemaal veel te spannend in het donker, dus ook hij is dagen van slag.
Ook heel vroeg vertrekken (4 of 5 uur 's morgens) werkt niet voor mij en de kleine man; wij kunnen er allebei slecht tegen uit ons slaap gehaald te worden en slapen ook niet meer in de auto.
Dus vertrekken we op vrijdagmiddag, rijden dan tot net boven Parijs, pakken daar een budget hotelletje (42 euro met z'n drieën, incl. ontbijt), zaterdag rijden we dan tot vlak voor de camping, pakken daar weer een hotelletje (dit jaar een leuk B&B) en zondagochtend gaan we op ons gemakkie na het ontbijt richting camping (na mailcontact kregen we te horen dat we vanaf 10 uur op onze plek kunnen). Dan kunnen we voor het echt warm wordt, uitgerust en wel de vw opzetten en daarna lekker genieten van de eerste dag op de camping.
Als ik allemaal lees, denk we gaan op vakantie en dat begint toch als je vrij bent, toch niet als je aankomt op de camping die je op ..... Km geboekt hebt, ga lekker op vakantie en kijk ook eens wat er onderweg te zien is en rij vooral veilig voor je zelf maar zeker voor een ander! Lijkt me dat je heel wilt aankomen en niet dagen moet uitpuffen van de reis, maar als excuus gebruikt dat je zo hard hebt moeten werken!
Fijne vakantie :o 8)
Wij rijden al jaren om half vijf of vijf uur weg, we staan dan om vier uur op. Ik ga gewoon rond 21 uur naar bed en heb dan nog best een normale nacht achter de rug. Ik rijd altijd het eerste stuk, vind ik lekker. Bij ons slaapt niemand in de auto, alleen mijn man soms. Verder gewoon netjes om de twee uur wisselen. We overnachten ergens tussen Macon en Lyon (denken we, maar het is de eerste keer met vouwwagen rijden, dus hoe snel het gaat weten we niet). We stoppen in ieder geval uiterlijk om een uur of vier. Rustig opzetten, zwemmen, eten en op tijd naar bed. Volgende ochtend bijtijds opstaan. Zou mooi zijn als we rond 9 uur kunnen wegrijden, maar hoe snel we zijn met inpakken weet ik nog niet. Ergens in de middag staan we dan op de camping in Valras Plage en is de vraag: strand of zwembad :>
Citaat van: Nekaf op juli 01, 2014, 09:58:22 PM
Als ik allemaal lees, denk we gaan op vakantie en dat begint toch als je vrij bent, toch niet als je aankomt op de camping die je op ..... Km geboekt hebt, ga lekker op vakantie en kijk ook eens wat er onderweg te zien is en rij vooral veilig voor je zelf maar zeker voor een ander! Lijkt me dat je heel wilt aankomen en niet dagen moet uitpuffen van de reis, maar als excuus gebruikt dat je zo hard hebt moeten werken!
Fijne vakantie :o 8)
Helemaal mee eens. Voldoende stoppen, ff voetballen, gezelligheid in de auto. De reis is ook vakantie. Maar uiteindelijk wil je wel graag aankomen voordat iedereen het zat is.
wij staan zondag ochtend rond 3-4 uur op en pakken dan de rest spullen in en maken een ontbijt klaar voor in de auto..Vanuit Tiel rij ik naar Spanje via Antwerpen-Parijs-Millau. Na 2 uur doen wij de eerste koffiepauze. Dan gaan de tv's aan achterin en rijden we ri Parijs. Na Parijs doen we een eetpauze. Ik heb in januari al een hotel geboekt met familiekamer in de buurt van Antrenas (1050km) vlak voor Millau. Onderweg stoppen we vaak genoeg om te spelen met de kinderen (6-9) en te eten. Ik rij helemaal zelf en neem vaak een rust pauze. Onze vakantie begint bij het opstaan sochtends en we nemen ook de tijd om van de omgeving te genieten. Soms rijden we 2 uur achtereen en soms 3 of 4...we zien wel is ons motto.. We willen geen gedoe met opzetten van de vw en hebben daarom ook een hotel genomen..lekker douchen-ontbijten en pleiten..Maandag nog 400km en daar doen we ook lekker rustig aan..alle tijd!! of we nu om 13 of 16 uur aankomen maakt ons niet uit. Sterker nog: als we aankomen ze ik helemaal alleen de vw op en de vrouw gaat met de kids de camping (interpals, platja de pals) ..na 1 1/2 uur staat alles en kunnen de laatste dingen op hun plek worden gezet en kan de vrouw de bedden opmaken.
Kort samengevat; sta op...relax rijden..genieten..en we zien wel! fijne vakantie!
In de nacht rijden doe ik nooit meer. Een keer geprobeerd en hadden wel pech met veel regen. De rotte wegen in België lopen in Frankrijk nog een heel eind door en straatverlichting was er wel (althans, de palen stonden er) maar het was pikdonker. Met regen en een aanhanger vond ik dat toch geen goede combi.
Wij hebben regelmatig 's nachts gereden. We rijden om de beurt en de ander slaapt dan wat.
De kinderen kunnen ook goed slapen in de auto. Voordeel is dat het rustiger onderweg is.
Wij kwamen dan ook niet gebroken aan op de camping. De eerste nacht vroeg naar bed en dan waren we weer in het goede ritme.
Ons is het altijd goed bevallen maar dat hangt er nogal vanaf of de kinderen kunnen slapen en je zelf er geen moeite mee hebt.
Wij gaan dit jaar voor het eerst 's-nachts rijden met de klapkar. Normaal gingen we 's-morgens rond 04:00 rijden en stopten we bij Lyon aan het eind van de middag. Zaterdag deden we dan nog een goeie 200 km en kwamen dan rond de middag op de camping.......dachten we. Vorig jaar liep het de vrijdag perfect, alleen de zaterdag was een ramp, 7 uur gedaan over 200 km...... Knap frustrerend......De kinderen waren het beu evenals papa.... Vandaar dat we nu vrijdagavond rond 20:00 willen gaan rijden, kunnen de kids lekker slapen en zijn we na 1050 km op een mooie tijd op de camping. Dit is iig het plan, nu maar hopen dat het ook zo loopt.....
Citaat van: Henk CC op juli 01, 2014, 08:50:56 AM
Wij gaan vrijdag morgen om een uur of 5 rijden. We rijden dan tot Grenoble en over nachten in een Ibis hotel. De volgende morgen de laatste 170 km, maar dat is een N weg route Napoleon dus dat is toch nog een 3 uur. Overigens wel een mooie route.
Henk
Hoi Henk,
Rijden jullie ook naar Castellane.
Vraagje, als wij op zaterdag rijden en nabij Grenoble willen overnachten hoe vroeg moeten wij dan vertrekken.
Gr Wilbert
Citaat van: Norton op juli 02, 2014, 05:05:06 PM
Vandaar dat we nu vrijdagavond rond 20:00 willen gaan rijden, kunnen de kids lekker slapen en zijn we na 1050 km op een mooie tijd op de camping. Dit is iig het plan, nu maar hopen dat het ook zo loopt.....
Ligt er natuurlijk aan hoe hard je rijdt.(ander topic), maar kom je dan niet erg vroeg aan op de camping?
Wij vertrekken rond dezelfde tijd en rijden dus ook in de nacht. Als we lekker rustig doen zijn we de volgende ochtend rond 9.00 uur 1200 km verder in Cap d'Agde. Vorig jaar hebben we dit ook gedaan en dat is prima bevallen zowel bij ons als bij de kids. Ik vind het super relaxed rijden in de nacht!
Citaat van: Wilbert Elhorst op juli 02, 2014, 05:16:50 PM
Hoi Henk,
Rijden jullie ook naar Castellane.
Vraagje, als wij op zaterdag rijden en nabij Grenoble willen overnachten hoe vroeg moeten wij dan vertrekken.
Gr Wilbert
Hoi Wilbert,
Het ligt er ook een beetje aan waar in NL je vertrekt, wij komen uit het midden Gooi.
Wij gaan tussen 4 en5 uur weg. We doen altijd heel rustig en gaan ook niet over de A31/A6 maar over de A39. Dit is bij Dijon links aanhouden is wat rustiger. Wij rijden tot Voreppe, dit ligt tegen Grenoble en hebben dan ongeveer 1000 km afgelegd. De aankomst tijd is dan ongeveer tussen 16.00 en 17.00uur. De volgende dag gaan we dan om een uur of 8 rustig door naar Le Vernet, dit is ongeveer 190 van af Voreppe.
Voreppe/Grenoble naar Castelanne is 231km en daar moet je toch rekenen op een uurtje of 4. Het is wel de route Napoleon, die overig goed te doen is met een vouwwagen.Wij vinden het altijd rustig rijden op vrijdag, en weinig vrachtverkeer. Vandaar ook de A39. Dit is de 5e keer dat we deze hoek in gaan. Welke zaterdag ga je weg want je hebt ook de beruchte zwarte zaterdagen nog.
Neem wel je tijd het is vakantie!!
Goede reis.
Henk
Citaat van: Jos Montana op juli 02, 2014, 05:18:20 PM
Ligt er natuurlijk aan hoe hard je rijdt.(ander topic), maar kom je dan niet erg vroeg aan op de camping?
Dat klopt, maar ik ben liever zo vroeg mogelijk bij de camping. Kunnen we op het gemak ontbijten, kids kunnen vast de camping verkennen met moeders terwijl ik dan nog even de luiken kan sluiten. We rijden meestal zo tussen de 110 en 120 km/u, het is voor ons maar 1050 km, heb dus idd tijd genoeg. Doen dit dus eigenlijk bewust, want het lijkt me niet echt fijn om na een nachtje door ook nog eens erg laat aan te komen en dan nog op te moeten bouwen. Is niet echt bevorderlijk voor de sfeer..... :P
Ben geloof ik nog niet zo handig met citaten...... ::)
Citaat van: Norton op juli 03, 2014, 04:46:19 AM
Ben geloof ik nog niet zo handig met citaten...... ::)
Blijven oefenen.