Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Jamet => Topic gestart door: TallGuy212 op januari 17, 2014, 01:17:53 PM

Titel: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: TallGuy212 op januari 17, 2014, 01:17:53 PM
Wij hebben vorig jaar bij de dealer een Jamet Dakota aangeschaft. Tijdens de zomervakantie constateerde wij enkele problemen waar wij de dealer al tijdens onze vakantie van op de hoogte hebben gesteld:

De klachten zijn:
- tijdens het rijden komt er bij regen water in de wagenbak en het rechter voorcompartiment;
- de keuken is niet waterdicht te koppelen aan de vouwwagen doordat de rubberstrips niet aansluiten en blijven loslaten;
- de vloer is aan de achterzijde doorgezakt, er is duidelijk een kuil of gat te voelen;
- bed is voor ons niet bruikbaar met twee personen daar bed aan zijde wagenbak erg doorzakt. Hierdoor ontstaat een niet vlak bed. De constructie is dermate beweeglijk dat wij zelf niet durven bewegen hetgeen niet ontspannen slaapt. Wel hebben we een losse bout geconstateerd van het scharnier, deze is overigens al sinds aflevering los.
- de voortent lekt op de naden rondom het daklicht. Het betreft serieuze lekkage, er moesten schaaltjes onder gezet worden.

In september hebben wij de vouwwagen ter reparatie aangeboden en tot op heden is de vouwwagen nog niet terug, sterker nog, ze geven al maanden aan op onderdelen te wachten.

Ik ben het inmiddels beu en vraag me af wat mijn rechtspositie is. Ik vind dat de redelijke termijn om eea te herstellen wel verstreken is en wil eigenlijk dat een andere partij het nu gaat oplossen.

Wat is nu het verstandigst om te doen?
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Yvonne01 op januari 17, 2014, 02:10:22 PM
Schadalig! En dat allemaal met een nieuwe wagen

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zou ik me daar eens melden
Titel: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: danny060473 op januari 17, 2014, 02:31:36 PM
Probeer de consumentenbond eens, zij hebben heel veel gewicht in de schaal te leggen.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Yella op januari 17, 2014, 02:49:33 PM
Volgens mij is je dealer wel van goede wil. Heeft bij ons destijds toch ook alles opgelost. Kan best zijn dat de onderdelen niet willen komen vanuit Fr. Onze zijtent is vorig jaar ook zo'n 8 maanden weggeweest ter reparatie bij Jamet. Ik had er geen haast mee, maar het had best wel sneller mogen gaan. Overigens had de dealer destijds wel mijn klachten hier op het forum gezien omdat het in het begin ook wat stroef ging allemaal. En vond hij toch niet zo leuk. Maar feit is dat Jamet beslist geen haast heeft en de dealer zit daar ook mee in zijn maag.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: TallGuy212 op januari 17, 2014, 03:02:32 PM
Rechtsbijstandverzekering heb ik niet. Als ik een advocaat inschakel dan kies ik die zelf uit en ga tot het gaatje. Vraag maar aan mijn oude directeur... Heeft nog steeds pijn in zijn buik en ik werk er nog en hij niet.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: C5CCV op januari 17, 2014, 03:09:10 PM
Je kunt het vaak beter ook zelf oplossen, zeker in dit soort situaties; Ik zou ze eerder schriftelijk alvast aansprakelijk gaan stellen voor schade die ja gaat lijden als de vouwwagen niet binnen nu en ...... weken gerapareerd is. Daar de redelijke termijn daarvoor al lang verstreken is. Ik denk als je even googled, je best iest kan vinden over wat die 'redelijke termijn mag/kan zijn.

Probeer wel schriftelijk een antwoord te krijgen over wanneer je delaer denkt de problemen opgelost te hebben. Een mail is tegenwoordig in veel gevallen ook rechtsgeldig. Dus je kunt een ook mail sturen met een CC aan jezelf.

Succes met de strijd ........ (jammer dat het zo moet lopen)
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Frankie op januari 17, 2014, 03:19:17 PM
Heel vervelend. Mij is iets vergelijkbaars overkomen, zij het wat minder ingrijpend en aanmerkelijk minder langdurig.

Heb je toen je de wagen bracht ook naar een termijn gevraagd? Of is daar iets over afgesproken?

Zes tot acht weken lijkt me, gezien de nogal omvangrijke lijst die je noemt, niet echt een rare periode. Dan zit je, vanaf september gerekend, dus in november. Vervolgens kan dat misschien nog eens uitlopen en komen daar opeens de feestdagen tussen. Maar dan moet het dus nu toch wel zo langzamerhand gebeurd zijn. Mij lijkt dan ook dat je nu dus wel het recht hebt om de leverancier in gebreke stellen. Dat doe je schriftelijk (liefst aangetekend) en daar hang je een redelijke termijn aan. Voldoet hij daar niet aan, dan is er sprake van verzuim en (pas dan) kun je juridische stappen nemen. Dat kan in dit geval zelfs zover gaan dat je de wagen bij de dealer weghaalt en elders laat repareren op zijn kosten, maar dat is typisch iets wat ik dan met een juridisch adviseur zou bespreken.

Probleem is in dit soort gevallen namelijk wel dat als, zoals jellejawa aangeeft, de dealer op zich van goede wil is, maar op zijn beurt nu eenmaal van Jamet afhankelijk is, je er met een andere dealer ook niet uit komt. Want die zal op zijn beurt net zo goed op Frankrijk moeten wachten. Maar dan wel vanaf het moment dat hij op zijn beurt z'n spullen daar gaat bestellen... En dan begint het feest weer opnieuw.

De enige optie die er dan volgens mij in zo´n extreem geval op zou kunnen zitten is de koop ongedaan proberen te maken wegens wanprestatie.

Citaat van: nunogconway op januari 17, 2014, 03:09:10 PMJe kunt het vaak beter ook zelf oplossen, zeker in dit soort situaties; Ik zou ze eerder schriftelijk alvast aansprakelijk gaan stellen voor schade die ja gaat lijden als de vouwwagen niet binnen nu en ...... weken gerapareerd is.
Je kunt ze niet aansprakelijk stellen als je ze niet eerst in gebreke stelt. Bovendien lijkt me het aantonen van het feit dat je schade lijdt door het in de winter niet terugkrijgen van een vouwwagen eerlijk gezegd nogal problematisch.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: olaf op januari 17, 2014, 07:35:19 PM
Citaat van: TallGuy212 op januari 17, 2014, 03:02:32 PM
Rechtsbijstandverzekering heb ik niet. Als ik een advocaat inschakel dan kies ik die zelf uit en ga tot het gaatje. Vraag maar aan mijn oude directeur... Heeft nog steeds pijn in zijn buik en ik werk er nog en hij niet.
Ik neem aan dat je nu op zijn stoel zit  :H

Vervelend hoor en ik geloof dat het ook zeer spannend is dat zo'n grote aankoop zolang bij de dealer staat.
Nu is het wel zo dat met de feestdagen veel bedrijven een periode niet uitleveren (mede door balansen)

:off Een van onze leveranciers die krijgt vanaf 20 december tot zeker eind januari geen leveringen van uit een bepaalde fabriek uit Duitsland. Dit omdat ze heel simpel na hun kerstreces van 2 weken nog eens ongeveer 3 weken nodig hebben om te balanceren, belachelijk gewoon.

Lastige situatie, tuurlijk sta je in je recht, maar hij is (zoals al opgemerkt) mede afhankelijk van leveringen uit Frankrijk.
De dealer moet je ook niet tegen je in het harnas jagen uiteindelijk moet hij je klapper wel tiptop in orde maken.
Suc6

Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Ccindy op januari 17, 2014, 09:06:22 PM
Misschien heb je hier wat aan: http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-laatste-mogelijkheid-verkoper-herstel-product (http://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-laatste-mogelijkheid-verkoper-herstel-product)

Of anders een brief waar bijv. dit stukje in staat:

Is kosteloos herstel of vervanging binnen [redelijke termijn noemen] niet mogelijk, dan bent u in gebreke en heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Ik retourneer dan het product. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.

Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Frankie op januari 17, 2014, 09:36:56 PM
Ja... en dan beroept de dealer zich op overmacht, omdat het voor hem zonder levering door de fabriek niet mogelijk is om te voldoen aan de -overigens niet onredelijke en terechte- eisen van de klant.

En de leverancier kan dan verplicht worden alsnog een gelijkwaardig, goed product te leveren. Maar dat kan hij niet. En dan eist de TS zijn geld terug. En dat krijgt-ie dan (maar geen 100% want de klapper is gebruikt).

En dan zit de TS dus kort voor het voorjaar (lees: aan het begin van het kampeerseizoen) alsnog zonder vouwwagen.

Het is niet voor niets dat steeds meer advocaten ook en liever als mediator optreden. Het op de spits drijven lost het probleem namelijk  niet op en levert veelal twee verliezers op.

(Dat laat overigens onverlet dat je de vereiste stappen moet zetten om, mocht e.e.a. niet in der minne geschikt kunnen worden, de juridische basis overeind blijft.)
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: GJT op januari 17, 2014, 10:10:48 PM
Ik volg Frankie zijn verhaal. Ik zou het absoluut niet op de spits drijven en in goed overleg eruit proberen te komen. Met respect en een nette benadering kom je er meestal wel. Pas als er met redelijkheid en billijkheid niet uit is te komen zou ik verdere stappen zetten. Dit is volgens mij echter minder vaak nodig dan het wordt toegepast.

Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: PetraL op januari 17, 2014, 10:13:48 PM
Sluit k me helemaal bij aan.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Drees op januari 17, 2014, 10:19:04 PM
Ik ook en het is ook nog eens veel goedkoper en kost je minder stress.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: C5CCV op januari 17, 2014, 10:29:03 PM
Maar je moet het ook niet op zijn beloop laten; het minste wat je kunt (en volgens mij, moet) doen is een datum afdwingen dat e.e.a. opgelost is. En dan ruim genoeg voordat je hem wilt gebruiken.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Drees op januari 17, 2014, 10:40:59 PM
Inderdaad, vriendelijk maar duidelijk en vast laten leggen wat je afspreekt (dus bv een bevestiging via de mail laten sturen).
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: GJT op januari 17, 2014, 10:46:52 PM
Citaat van: nunogconway op januari 17, 2014, 10:29:03 PM
Maar je moet het ook niet op zijn beloop laten; het minste wat je kunt (en volgens mij, moet) doen is een datum afdwingen dat e.e.a. opgelost is. En dan ruim genoeg voordat je hem wilt gebruiken.

Absoluut, daar (datum gereed) moet je zeker afspraken over maken. Afdwingen schiet daarin al door in mijn optiek. Als iemand mij op welke wijze dan ook iets oplegt en kracht bijzet met in dit geval bijvoorbeeld beginnen over je consumentenrecht, dan zou ik die persoon daarna ook anders benaderen; meer formeel.
In sommige gevallen is het nodig, maar meestal werkt het averechts.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Paulvh op januari 18, 2014, 01:39:35 PM
Lastig zo'n situatie. Ik ga ervan uit dat de dealer de zaak ook op een prettige wijze wil afhandelen, want je kunt nog zo veel adverteren maar mond tot mond reclame werkt het beste (referral marketing). Dus ik zou zelf twee dingen doen. 1e je houding naar dealer vriendelijk en een ontspannen indruk wekken. En onder het genot van een kopje koffie gezamenlijk een plan de campagne maken. Met redelijke termijn(en). En wat te doen als het doel niet gehaald wordt. Eventueel zo brengen dat hij/zij met alternatieven komt zodat je wel op vakantie kan ( leenwagen?) Ten tweede ondertussen je op juridisch vlak indekken. Maar als je het lukt om het 1e punt te bereiken sta je ook op het juridische vlak sterker.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: TallGuy212 op januari 19, 2014, 11:28:11 AM
Het is erg lastig. Enerzijds heb ik wel het idee dat ze het willen oplossen, anderzijds is er totaal geen communicatie vanuit de dealer over voortgang of gebrek hieraan. Oorspronkelijke inschatting was een termijn van 4 weken!

Juist omdat ik steeds zelf contact moet opnemen om weer te horen dat er niets is gebeurt wakkert de frustratie en ergernis alleen maar aan. Het zou gewoon veel fijner zijn geweest als we regelmatig worden geinformeerd overvoortgang, ook als die er niet is. Lijkt me ook niet teveel gevraagd.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: chrishoek op januari 19, 2014, 11:51:14 AM
Het is in de wintermaanden niet ongebruikelijk dat reparaties de gehele winter door ingepland worden. Daardoor kan het best lang duren voordat de wagen helemaal klaar is, maar daarover hoort vanuit de dealer wel gecommuniceerd te worden.
Indien je er een slecht gevoel over hebt kun je de klachten, zoals hier  al eerder is geopperd,  nog eens op papier zetten en naar de dealer sturen. Daarmee waarborg je in ieder geval je garantieclaims en voorkom je misschien verdere irritatie.
Succes in ieder geval.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Yella op januari 19, 2014, 12:25:55 PM
Waarschijnlijk staat je vw ook al de hele winter buiten. Heb je dat al eens gechecked?
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Frankie op januari 19, 2014, 02:47:33 PM
Citaat van: TallGuy212 op januari 19, 2014, 11:28:11 AMHet zou gewoon veel fijner zijn geweest als we regelmatig worden geinformeerd overvoortgang, ook als die er niet is. Lijkt me ook niet teveel gevraagd.
Dat dat niet gebeurt is wel te verklaren. Ik heb dergelijke situaties ook wel eens met klanten in een lange periode van slecht weer. Het voelt niet echt lekker om een klant eens in de zoveel tijd te berichten dat je helaas niks te melden hebt. Mensen zijn er nu eenmaal op afgericht om iets te doen als iets anders daar aanleiding toe geeft en er iets positiefs te melden is. Als in: 'Hoera er is een onderdeel binnen, dus nu kan Jan dat inbouwen en kunnen we de klant fijn bellen dat z'n dinges over een week klaar is'. Da's toch wat anders dan elke vier weken zeggen: 'Jan, bel jij de klant ff om te zeggen dat we net als vier weken terug weer niks binnen hebben gekregen en dat we dus nog steeds niet weten wanneer z'n dinges klaar is'.  :I
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: Yella op januari 19, 2014, 03:21:18 PM
Ja, zo is het wel. Zolang de klant niets laat horen, hou je het liever stil tot er goed nieuws is te melden. En de dealer gaat er ook niet vanuit dat het zo lang gaat duren. En van de fabrikant krijgen ze waarschijnlijk ook niets te horen.
Heb nu ook iets met een printer. Wil online een HP 3520 bestellen. Kost zo'n 65 euro. Bij Staples.nl slecht 54,45 euro incl. verzenden. De allergoedkoopste dus. Ik kreeg echter een kortingscode van 10 euro. Die echter niet bruikbaar blijkt. Krijg alsmaar de melding dat de kode is verlopen. Nogmaals een nieuwe account aangemaakt, weer hetzelfde en telkens dezelfde kode. Beetje flauw dus om mensen blij te maken met een dode mus. Dus vervolgens een tel. nr. van een winkel opgezocht en gebeld. die kunnen/willen je niet helpen en sturen je door naar een 0900 nummer. Kost inderdaad slechts 2,5 cent per minuut. echter komt er ook nog eens 30 cent mobiele kosten bij. Dat doe ik dus niet. wel geprobeerd, maar kreeg een ellenlang menu en werd vervolgens in de wacht gezet. daarna tot 3x toe een mail gestuurd via hun website. NUL reactie. Ben klaar met dit internet bedrijf. Het bestellen van de printer zal niet zo moeilijk zijn neem ik aan. Maar als er vervolgens problemen zijn ben je flink het haasje. dan bestel ik liever duurder elders waar de klantenservice wel goed is.
Titel: Re: Herstel binnen de garantieperiode
Bericht door: TallGuy212 op januari 20, 2014, 06:42:04 AM
Ik heb zwart op wit dat de klapper binnen staat. Controleren is lastig, ik woon immers niet in de buurt.

Niets melden is m.i. Het stomste wat je kunt doen. Inzicht geven in het feit dat het overmacht is omdat de Fransen niet meewerken en jij je best doet geeft de klant inzicht in de oorzaken en de inzet en betrokkenheid van de dealer. Nu krijg ik sterk het gevoel dat er weinig prioriteit aan ons probleem wordt gegeven.

Maar nogmaals, het betreft een gevoel. Hopelijk verdwijnen onze zorgen straks als sneeuw voor de zon als we lekker onbezorgd met de Dakota op pad kunnen.