Wij (gezin met 2 jongens, resp. 2,5 jaar en 4 maanden oud) zijn op zoek naar onze eerste vouwwagen en zijn gisteren bij De Wit geweest, omdat we na oriëntatie op internet de Cabanon modellen wel aantrekkelijk eruit vonden zien.
We hebben nog geen definitieve keuze gemaakt, we twijfelen nog tussen de Mercury en de Safari Lodge. Maar nu ik vandaag nog eens op de site van De Wit zat te kijken zag ik daar opeens ook de Imperia staan (http://www.dewitschijndel.nl/imperia-vouwwagen/ (http://www.dewitschijndel.nl/imperia-vouwwagen/)), die erg lijkt op de Mercury qua afmetingen en uiterlijk aan de buitenzijde. De ene foto van de binnenkant op de site laat wel zien dat de wagentent totaal anders is. Op deze foto lijkt het wel alsof het een assymetrische vouwwagen is terwijl bij de specificaties toch wel staat dat het een symmetrische is.
Dit model stond gisteren nog niet in de showroom, maar ik wil 'm wel graag in onze overwegingen meenemen. Weet iemand meer over de Imperia en dan met name wat de verschillen zijn met de Mercury?
Heerlijk slapen, ruime ventilatie
U kunt heerlijk slapen dankzij de luxe matrassen en dubbele lattenbodems met een breedte van 150 x 210 cm. Door de ASYMMETRISCH vorm van de Imperia liggen de bedden naast elkaar en kunt u één grote slaapruimte creëren. Dankzij de ruime ventilatiemogelijkheden is het slaap- en leefklimaat in de tent onder alle omstandigheden uitstekend te noemen.
Dit staat er in de omschrijving.
bij de opgesomde specificaties staat dat het klapmechanisme symmetrisch is. De tent daarom heen dus niet lijkt me dan. Maar goed ik kan het verkeerd begrijpen :?
Ik had het toevallig net met een Columbia-bezitter over de Imperia.
We zijn het erover eens (MENING!) dat wij de indeling van de Imperia niet handig vinden... en dat je voor een vergelijkbaar bedrag de Columbia koopt (als je bij de Imperia voor de Deluxe versie gaat). Nu is dat een behoorlijk slagschip, die Columbia, maar daar houden wij wel van (hij met zijn Columbia en ik met mijn Raclet Safari).
Overigens heb ik niet naar de uitrusting van beide gekeken dus wellicht is de Imperia voor die 8.000 euro helemaal compleet en moet je er bij de Columbia nog voor 1.000 euro aan accessoires bij kopen maar ik zou zeker voor dat geld eens verder kijken dan de Imperia. De Mercury is al 500 euro voordeliger dan de Imperia...
Nu ja, meningen en smaken verschillen...
Er staat dat middels gasveren de bagageruimte ook ingeklapt bereikbaar is.
Dat heb ik bij een dubbelklapper in ieder geval nooit gezien. Ik denk dat het een enkelklapper is. Maar verder nog niet veel info over te vinden....
Het is volgens mij een interessante constructie. Hij klapt open net als bij een markies-systeem met de twee bedden tegen elkaar aan, alleen is de tent geen markies model maar volgens het systeem van de dubbelklapper. Daardoor blijft er naast de wagenbak een ruimte over zodat je toch bij je bagage onder het bed kunt komen. Het bed scharniert dus aan de lange zijde en niet aan de korte zijde zoals bij het markiessysteem gebruikelijk is. Op de foto van De Wit zie je achter de keuken ook een rits die de doorgang naar de ruimte naast de wagen kan aflsuiten. Ben benieuwd of hier ook (inritsbaar) grondzeil ligt. Lijkt me een echt nieuwe innovatie. Of heeft iemand dit al eens gezien? Lost het probleem van ' waar laat ik m'n bagage tijdens het kamperen' van de dubbelklapper op.
Ik sluit me aan bij mijn voorganger; waarschijnlijk een combinatie van 2 werelden en wellicht zo gek nog niet. De praktijk zal het uit moeten wijzen.
Ik denk dat 1 van de voordelen zal zijn dat de matrassen uit 1 stuk zijn en niet een los stukje wat je er aan moet leggen, maar zeker weten doe ik dat uiteraard niet.
Wij hebben een tijdje geleden de Mercury besteld. Van de week de imperia ff goed bekeken. (Wie weet konden we de bestelling nog konden omzetten).
De ruimte naast de bedden lijkt mij ook wel fijn en de bagageruimte onder het rechter bed ook.
Mij lijkt het toch fijner om een tussenstuk te hebben (tussen de bedden), vooral voor het in en uit je bed stappen.
De meiden gaan samen in een ondertentje, en dan hebben we nog bagageruimte zat over.
En de mercury heeft die leuke keukenuitbouw, vind ik geweldig mooi.
Ik ben sowieso een "beetje verliefd" op de mercury en de imperia heeft me er niet vanaf gekregen ;-)
Dus wij blijven bij onze keuze :-)
Leuke ontwikkeling, Cabanon is goed bezig!
Voordelen die ik zie:
- Je kunt bij je bagage als de wagen is ingeklapt.
- Matrassen en lattenbodems uit één geheel. Bij de Mercury houdt de lattenbodem op bij het bankje.. zal lekker liggen op die rand.
- De voortent is een halve meter minder diep (idd ik zie dit als voordeel...)
- Een mogelijk ander voordeel, maar dat zie ik hier niet, is dat de bagage onder een bed kan blijven liggen? Het lijkt er op dat je vanaf de zijkant hier bij kunt?
- hopelijk ben je nu ook af van het los ophangen van je binnententen?? In dat geval zal de basistent sneller staan.
Nadelen die ik bij het zien van de foto's kan bedenken zijn:
- Verplicht opzetten voortent, immers om bij een overnachting zo uit je bed te komen aan de voorzijde lijkt me niet erg handig. De tussenruimte van de Mercury biedt net een beetje ruimte/privacy hiervoor (omkleedruimte).
- (nog?) Geen optie voor een luxe luifel die rechtstreeks aan de wagen kan.
- geen keukenuitbouw in voortent. aangezien je aan de voorkant de tent uit moet kun je hier geen keuken plaatsen. De keuken zal dus aan de kant moeten staan hiermee verlies je ruimte omdat de keuken een stuk je tent in komt door de ronde vorm van je voortent. Anderzijds scheelt het ontbreken van de keukenuitbouw weer een stok en tijd bij opzetten.
Citaat van: GJT op januari 18, 2014, 06:52:50 PM
Leuke ontwikkeling, Cabanon is goed bezig!
Dat zijn ze zeker. Goede wagens voor een goede prijs
En mooie :-)
Hele mooie! :)
toch lang niet zo mooi als een Raclet Safari :K
;)
Eeeeh
:-)
Ik heb per mail wat meer informatie over de Imperia van De Wit gekregen:
Citeer
De Cabanon Imperia staat al in onze showroom. Dit is echter nog niet de definitieve versie, maar nog een prototype. Er worden nog een aantal dingen aan verbeterd.
Het definitieve model verwachten we uiterlijk halverwege februari.
Het is inderdaad een a-symmetrische. Ik zal dit op de website aan laten passen. Bedankt voor de opmerking!
De bagageruimte is bereikbaar zonder dat de tent uitgevouwen moet worden en ook wanneer hij opgebouwd is kun je bij de bagageruimte onder het bed. Je klapt de wagentent open en je binnententen zitten dan ook al meteen op zijn plek. De wagentent wordt opgezet samen met 1 boog aan de voorzijde (ca. 80 cm. diep). Hierdoor heb je een luifel en altijd een droge instap in je bed. De voortent wordt dan weer aan dit 80 cm diepe deel gezet.
Klinkt makkelijk!
Goedemorgen, inmiddels volg ik dit forum al meer dan een jaar. Ik volg dezelfde route als velen voor mij om onze keuze te bepalen. Ik woon vlakbij de Wit en de VWS en ga regelmatig kijken, we hebben verschillende wagens op onze shortlist gehad. De Imperia staat nu bovenaan onze lijst. Heeft er iemand aanvullende informatie? Is er inmiddels al een Imperia-bezitter op dit forum???
Tijn, waarschijnlijk krijg je wat meer reacties wanneer je zelf een topic start in het cabanon stukje :)
Citaat van: tijn op mei 11, 2014, 10:20:47 AM
Goedemorgen, inmiddels volg ik dit forum al meer dan een jaar. Ik volg dezelfde route als velen voor mij om onze keuze te bepalen. Ik woon vlakbij de Wit en de VWS en ga regelmatig kijken, we hebben verschillende wagens op onze shortlist gehad. De Imperia staat nu bovenaan onze lijst. Heeft er iemand aanvullende informatie? Is er inmiddels al een Imperia-bezitter op dit forum???
Zou dat al kunnen? Ik begreep dat het nog niet helemaal uitontwikkeld was toch? Als je 'm
nu (mei) zou kunnen bestellen, dan duurt het toch nog wel een week of wat voordat je 'm daadwerkelijk op de oprit hebt staan.
Hallo Allen, even een vraagje aan degene die de vouwwagen gezien hebben. De ruimte aan de zijkant van het bed waar je het bed open kan klappen, is die ruimte niet erg krap? Loop je niet constant tegen het doek aan, hoe zit het met de hoogte daar? En kan je ook aan die zijkant uit het bed stappen? Alvast bedankt voor jullie reactie!
Er zijn er schijnbaar al een paar de deur uit. Dus misschien was er al iemand een weekendje wezen proefkamperen.... Vandaar de simpele vraag.
Vandaag ben ik nog een keer gaan kijken en je kunt inderdaad in de ruimte naast het bed staan. Zelf ben ik 1.87 en moet wel bukken om erin te stappen en je staat vervolgens tegen het tentdoek. Lijkt me een probleem wanneer het doek nat is. Via die kant het bed uit is niet mogelijk. De binnentent heeft daar alleen een raam met gaas erin.
Bedenk goed dat bij dit type, als je alleen de wagenbak opzet, je meteen buiten staat als je uit bed stapt. Geen tussenstukje dus.
:> Gisteren de knoop doorgehakt en we hebben een Imperia aangeschaft....
Met Pinksteren gaan we lekker proefkamperen.
Gefeliciteerd met de keuze en geniet ervan!
Citaat van: PetraL op mei 14, 2014, 08:44:16 PM
Bedenk goed dat bij dit type, als je alleen de wagenbak opzet, je meteen buiten staat als je uit bed stapt. Geen tussenstukje dus.
Dat zou voor mij niet afwegen tegen het klapsysteem. Grootste voordeel is volgens mij de bereikbaarheid van de bagage als hij is ingeklapt en uitgeklapt en dat dus alles wat je niet gebruikt lekker kan blijven liggen.
Proficiat dus!
Dank jullie wel. ... voor ons gaf de bereikbaarheid van de bagageruimte de doorslag.
Nu nog op zoek naar een betaalbare koelkast en we zijn klaar voor het kampeerseizoen.
Gefeliciteerd! :>
Ondanks wat ik zei, is het een enorm mooie en gave wagen!
Proficiat en heb je wat moois in het vooruitzicht.
We horen graag hoe je het proef kamperen is bevallen.
Vandaag nog wezen kijken, onderdeel van de voorpret (a.s. woensdag!! :K) en even meten hoe groot de bakken moeten zijn die we gaan aanschaffen. Toch wel erg gaaf om het geheel weer te zien. Daarnaast even staan passen en meten om te kijken welke koelkast we in de grote disselbak gaan krijgen. Waarschijnlijk gaat het deze worden: [http://www.zanussi.nl/Products/Product-page/?pId=b862953e-6ee4-4b46-9de9-cdbf1a46e0ff] De felsranden van de disselbak moeten dan wel door een tweede persoon wat naar buiten getrokken worden maar ik denk dat het past. Heeft iemand van jullie ook een aardlekschakelaar ingebouwd? De wit heeft er een in een stekkerblok a €59,- erg prijzig maar misschien maak ik nog een vaste opstelling.
Proefkampeerweekend met Pinksteren: in een woord geslaagd! :nl
Gelukkig waren we met vrienden die tijdens het inpakmoment de Kids meenamen naar het zwembad. Het was erg warm die dag en omdat alle spullen nog een vaste plek moeten krijgen hebben we alles wel 2x vast gehad. Opzetten en inpakken duurde toch wel 2 uur.
Koelkast (zie hierboven) zorgde voor maximaal koele drankjes. We hebben gisteren nog een oventje en een toilet aangeschaft. Nu hebben we onze vakantiespullen compleet. Komende week ga ik zelf nog een kraan inbouwen, alle materialen plus accupakket heb ik inmiddels in huis. Nog 14 dagen werken en de zomervakantie begint. France here we come! W:
Super gaaf om te lezen!
Waar gaan jullie naar toe in Frankrijk.
Ps aanschaf wc is een vd beste aankopen die wij hebben gedaan ;-)
Het toilet is een uitkomst voor 's nachts en natuurlijk de kids overdag. Wij maken een rondje Frankrijk, dit keer een rondje tegen de klok in. We eindigen ergens aan de Middellandse Zee. We boeken nooit, behalve een plekje aan de kust. En jullie? Waar gaat de reis heen?
Wij eerst 10 dagen Spanje, Tossa de Mar, daarna 9 dagen ergens aan de Ardeche.
:-)