Hallo allemaal,
Wij zijn van plan een vouwwagen te gaan kopen. Een tweedehandse. Nu zijn we al uit een aantal kenmerken. Dubbele slaapvertrekken in de wagenbak gescheiden door een zitje. Voortent plus luifel, disselbak, kuiken plus keukenuitbouw.
We hebben er een aantal op het oog op marktplaats.
Oa een jamet Arizona uit 2004. We willen van kijken, maar alleen de wagenbak kan op gezet worden, de voortent is geen optie? Lijkt me zeer belangrijk om ook deze opgezet te zien toch?
Ik twijfel omdat wij echt startend zijn.... Maar hier moet ik geen genoegen mee nemen, aan de voortent kunnen vele verborgen gebreken zitten ... Of zie ik spoken....
We willen trouwens een jamet of roadmaster van 2000 of jonger...
Iemand tips?
Bij particuliere verkoop is er garantie totdat het geld is overhandigd... dus ik zou de wagen eerst achter de auto hangen en een stukje binnen de bebouwde kom rijden richting een snelweg... onderweg een paar keer goed remmen (niet op de snelweg natuurlijk ::) )... en als de wagen netjes spoort dan zou ik hem helemaal opgezet willen zien.
Geen voortent gezien geen verkoop heel simpel.
Zo zie ik het namelijk.
Wie wil er nu thuis achter komen dat hij een voortent vol met weer heeft.
En geloof me we hebben het hier voorbij zien komen.
Als ze dit niet willen jammer dan op naar de volgende.
Bedankt voor je tips!
Had er eigenlijk niet aan gedacht hem eerst achter de auto te hangen!
Zo zie je maar... We weten echt nog van niks.
Fijn dat jij ook zegt helemaal opzetten! Vond het zo'n vreemde actie!!
Top Alex! Sterkt ons!
En staar je niet blind op die éne vouwwagen.
Ze staan met bosjes te koop.
Kijk ook ff naar de bandjes.... profiel, DOT-code, droogtescheurtjes.
Werkt de oplooprem?
En als je helemaal op save wilt, laat hem BOVAG keuren, vóór dat je de definitieve koop sluit.
E.e.a. met de verkoper afspreken. Wil hij dit niet, dan zou ik hem laten staan.
P.S.... komt ie achter een sunbeam(Talbot) te hangen? (gezien jouw naam, vandaar)
Beetje kort-door-de-bocht-reacties als je het mij vraagt;
Het zal ook van de prijs afhangen;
Hoeveel moeite zal iemand doen voor een vouwwagen van ? 500,-?
Hoeveel mag je eisen/wensen voor een vouwwagen van ? 500,-?
Daarnaast zegt de staat van de slaaptent en de bedden al heel wat over de totale toestand. Je kunt eenvoudigweg geen nieuwe vouwwagen verwachten voor 5% tot 10% van de prijs van een nieuw exemplaar. Ook al willen sommige dat nog zo graag.
De kopers van onze vorige vouwwagen (weggedaan voor ? 550,-) hebben er een prachtige wagen aan; maar ik zou hem voor geen goud geheel opgezet hebben. Was een beetje onder het motto 'graag of niet'.
Neem aan dat een vw uit 2004 wel meer dan 500 euro moet kosten....
Onze vouwwagen heb ik meegenomen en bij mij thuis in de loods heb ik de wagenbak uitgeklapt. Dat zag er allemaal keurig uit. Omdat ik nog niet wist hoe de rest opgebouwd moest worden heb ik het maar voor lief genomen en de vouwwagen gekocht. De prijs was heel gunstig en de vrouw die hem verkocht was de achterbuurvrouw van mijn ouders. :)
Begrijp de reacties, maar kan ze niet altijd volgen. Bij de verkoop van onze vorige vouwwagen hebben wij de voortent niet opgezet. Simpelweg omdat dat bij ons thuis niet kan en ik niet voor een potentiële koper naar een andere plaats ga rijden en "eventjes" een roadmaster met voortent opzet.
De bak hebben we wel opgezet en de voortent in de tuin uitgerold, samen compleet nagekeken en weer ingepakt. Ik weet zeker dat hij er nu een mooie vouwwagen aan heeft. Na 8 jaar kwamen mensen ons immers nog steeds vragen of ie nieuw was.
Tja als bij een particulier een vw koopt kun je moeilijk verwachten dat ie een zee van ruimte heeft om de vw volledig neer te zetten. Eea moet gewoon in goed vertrouwen gebeuren. Bij een dealer kan dit natuurlijk anders gaan. Ivm evt garantie.
Er is toch altijd wel een plekkie te vinden? :?
Volledig opzetten vond ik toch ook belangrijk. Hoe kan je anders weten wat de volledige toestand van de vouwwagen is? Het kan je ook een reden geven om de prijs nog wat omlaag te halen. ;)
Wij hebben trouwens onze vouwwagen maar 500 euro betaald en toch volledig opgezet voor we hem kochten.
Wij hadden onze 3 jaar oude jamet ook te koop staan, in de winter. Bij interesse hebben wij ook aangegeven wel de wagentent te kunnen opzetten voor de deur, maar niet de hele voortent. Uiteraard konden ze wel de voortent binnen uitgerold bekijken. In het voorjaar/zomer hadden we gerust naar een veldje gegaan en alles opgezet, maar niet in het najaar/winter.
Hij stond wel voor aardig wat te koop, maar effectief gezien scheelde het ook 'maar' ?500,-- op inruilen bij een dealer. Achteraf is het niet doorgegaan, niet door de kopers, maar omdat we hem voor aanzienlijk meer konden inruilen bij B&A.
Voor mij persoonlijk zou stokken tellen, en de voortent/luifel uitgelegd zien, voldoende zijn.
500 euro is voor een vouwwagen dan wel niet veel geld, maar toch op zich best een groot bedrag om risico mee te nemen. Wat als de voortent slecht is? Dan heb je toch wel een miskoop. En als beginner (ben ik ook) is het toch ook wel handig om te zien hoe hij opgezet/afgebroken moet worden. Niet onbelangrijk.
Eigenlijk is het zeeeer verstandig om de wagen geheel op te laten zetten. Bij onze eerste hebben we dat ook gedaan. Bij de twee volgende niet. Waarom niet, eigenlijk kan ik daar niet echt ratineel op antwoorden. Was gevoelsmatig. De Astro kwam van een forumlid, en dan liet ik me leiden door vertrouwen. Onze Spacer is wel helemaal opengeklapt en grondig bekeken op de kritieke punten. We kende het model en wisten waar op te letten. Tijdens het gesprek met de verkoper kregen we ook een goed gevoel en het was niet dat ze de wagen niet helemaal wilde opzetten.
Toen wij onze Alpenkreuzer verkocht hadden, regende het behoorlijk.
Met de koper al een eindprijs afgepraat.
In de regen opgezet. Was voor beide partijen belangrijk.
Wat voor de een 'in goede staat' is, kan de ander compleet anders over denken. Ik ,als verkopende partij, nam de moeite van het opzetten.
De koper nam de moeite van thuis weer uitklappen en laten drogen.
Beide tevreden en ook geen gedram achteraf.
Oh ja, hij is toen verkocht voor 1000 gulden.
Misschien had dat 'vroeger' meer waarde dan nu? ;)
Ik heb als verkoper ook nooit anders gewild.
Zo konden de wagen in volle ornaat bekijken en dus geen gezeur achteraf.
Mochten ze toch iets hebben tja jammer dan ik heb alles laten zien.
Bij de laatste wagen zelfs de zelf gemaakte gaatje in de keukenraam laten zien.
Wil geen praatjes achteraf.
Kun je niet gebruiken met mijn positie in de vouwwagen wereld. ;)
Bedankt allemaal voor jullie reactie!
Het is een vouwwagen van ?2250,- dus dat is echt wel de reden dat wij hem uitgeklapt willen zien.
Zie dat de meningen wat uiteen lopen. Maar gezien ons gebrek aan kennis en ervaring is iedere zekerheid een risico minder.
Ook uit en opklappen is nieuw voor ons...
Hoorde dat iemand zei er staan er genoeg.. Jeetje wat een aanbod, maar we verbazen ons ook enorm hoe snel ze verkocht zijn! Als zoete broodjes over de toonbank... Niet te geloven...
Hopen dat ook wij er binnenkort een op de kop kunnen tikken!
Komt vast goed. Er komen er, naar mijn mening, nu meer en meer op mp (en andere websites). En je kunt ook altijd bij dealers voor tweedehandse gaan kijken.
Voor ? 2.250,- zou ik hem ook uitgeklapt willen zien. Zeker als je geen ervaring hebt met vouwwagens, dan heb je meteen alvast een keer gezien hoe het opzetten/afbreken werkt.
Ik denk dat je hem altijd helemaal opgezet wilt kunnen zien. Het is tenstlotte veel geld. Een tweedehands auto van 2250 koop je ook niet zonder proefrit ::)
Maar je moet natuurlijk wel van tevoren weten dat er een grote kans is dat je hem kopen gaat, anders is het niet zo fraai om al dat werk van de verkoper te verlangen. Dus flink doorvragen over staat, problemen, foto's op laten sturen en dat soort zaken.
Daarnaast kun je aan het begin van een bezichtiging ook heel wat punten van de vouwwagen langslopen voordat je op gaat zetten. Denk aan staat van banden en onderstel, rem, rijgedrag achter de auto (ook testen!), staat van de keuken noem maar op.
Wat ik overigens ook wil aanraden voordat je bij particulieren gaat kijken, is eerst even naar de dealer om gebruikte vouwwagens te bekijken. Dan krijg je meer inzicht in wat je precies zoekt en ook waar je op moet letten.
Citaat van: nunogconway op januari 21, 2014, 05:10:35 PM
Beetje kort-door-de-bocht-reacties als je het mij vraagt;
Het zal ook van de prijs afhangen;
Hoeveel moeite zal iemand doen voor een vouwwagen van ? 500,-?
Hoeveel mag je eisen/wensen voor een vouwwagen van ? 500,-?
Daarnaast zegt de staat van de slaaptent en de bedden al heel wat over de totale toestand. Je kunt eenvoudigweg geen nieuwe vouwwagen verwachten voor 5% tot 10% van de prijs van een nieuw exemplaar. Ook al willen sommige dat nog zo graag.
Ben ik toch niet helemaal met je eens. Je zult de verkopers de kost moeten geven die hun bezit op Marktplaats zetten en denken:
die gebreken... die zijn voor de volgende bezitter.Je verwacht een vouwwagen te kopen waar je nog minimaal een jaar mee op vakantie kunt; zelfs voor 500 euro.
Even gechargeerd: dan denk je een vouwwagen te kopen blijkt de verkoper een prima aanhanger te verkopen...
Ik zou ook altijd vragen naar gebreken. Is de tent helemaal waterdicht? Is de staat van de wagen nog goed?
Begint de verkoper te draaien en te sputteren dan is dat in ieder geval een signaal.
...al "pak" je met die vragen de verkopers niet die denken:
die gebreken zijn voor de volgende bezitter Toch kijk ik het hele jaar door wel graag op Marktplaats. Je ziet daar alles wel voorbij komen (leuk om je te oriënteren)
http://www.marktplaats.nl/z/caravans-en-kamperen/vouwwagens/2001-2003-2004-heden.html?categoryId=321&priceFrom=1.000%2C00&priceTo=2.500%2C00&attributes=S%2C2024&attributes=S%2C2025&startDateFrom=always (http://www.marktplaats.nl/z/caravans-en-kamperen/vouwwagens/2001-2003-2004-heden.html?categoryId=321&priceFrom=1.000%2C00&priceTo=2.500%2C00&attributes=S%2C2024&attributes=S%2C2025&startDateFrom=always)
Citaat van: Alex op januari 21, 2014, 09:59:45 PM
Ik heb als verkoper ook nooit anders gewild.
Zo konden de wagen in volle ornaat bekijken en dus geen gezeur achteraf.
Mochten ze toch iets hebben tja jammer dan ik heb alles laten zien.
Bij de laatste wagen zelfs de zelf gemaakte gaatje in de keukenraam laten zien.
Wil geen praatjes achteraf.
Zo denk ik er als verkoper ook over. Heb mijn verkochte vw's altijd helemaal opgezet. Elk gebrekje en vlekje is getoond. Ik wil een zuiver geweten.
Helemaal met Mieke eens. Toen wij onze 25 jaar oude Alpenkreuzer verkochten hem zelfs 2 x opgezet, de eerste keer hebben wij het gedaan, alles uitvoerig voorgedaan, de vw samen met de koper helemaal bekeken, daarna ingevouwen en de koper hem zelf nog eens laten opzetten en invouwen. En dat voor een paar honderd euri, maar wel een goed geweten.
Gelukkig stond onze VW geheel opgezet in de achtertuin van de verkoper, en die was maar 375,-. Uit alle keuze die wij hadden op dat moment vonden wij het toch wel een heel belangrijk iets dat deze geheel zichtbaar was. Dat heeft ons een hoop ellende bespaart lijkt mij, want er waren uiteraard wel wat puntjes maar die wisten we voordat ik het geld op tafel had gelegd.
Citaat van: Mieke op januari 22, 2014, 03:39:31 PM
Zo denk ik er als verkoper ook over. Heb mijn verkochte vw's altijd helemaal opgezet. Elk gebrekje en vlekje is getoond. Ik wil een zuiver geweten.
Dat geld voor ons ook. ;)
Wij hadden in principe ook afgesproken dat de wagen opgezet zou worden bij het ophalen, maar omdat het die dag stormde (dichtgeklapte wagen van de handrem af begon weg te waaien, en een camplet is nou niet echt een windvanger) hebben we besloten het er maar bij te laten zitten. We hebben een blik naar binnen geworpen en wat we zagen zag er goed uit.
Maar daar komt wel bij, dat we een heel goed gevoel hadden bij de verkopers, en de principeafspraak die we een week eerder hadden gemaakt om de boel op te zetten gaf ook vertrouwen. Die mensen konden er natuurlijk moeilijk op gokken dat het toevallig net op de ophaaldag zou gaan stormen ;)
Wegens andere afspraken afgelopen weekend kunnen we pas dit weekend gaan testklappen. Ik ben gelukkig gezegend met ouders met een grote tuin dus daar gaan we zondag (als het droog blijft...) lekker aan de slag.
Ik heb wel de kriebels hoor, nog 2 nachtjes slapen :+
Wij hebben zelfs bij een dealer de vouwwagen geheel laten opzetten. En na de koop is er ook nog een beurt gedaan en kleine verbetering gedaan. Was ook onze eerste aankoop, een probeer vouwwagen. Gaan nu hier mee voor het derde seizoen mee op vakantie. Bedrag was daar in tegen ook niet overdreven maar wel voldoende om het geheel goed te zien en te weten hoe alles werkt.
Altijd of bij twijfel zeker laten uitklappen zover je zelf wenselijk acht...
John