Dag allemaal,
De jacht op de allereerste vouwwagen voor mij gaat onverminderd door ondanks dat er al enkele opties zijn.
Op dit moment ben ik aan het kijken naar een tweedehands Heinemann.. zoals je kunt raden, uit Duitsland... :H
Waarom deze ook interessant is voor mij is dat hij/zij/het redelijk redelijk betaalbaar dingetje lijkt te zijn..helaas ook weer een eind uit de buurt (350+ km) dus wil ik zoveel mogelijk info verzamelen ... maar de doorlooptijd daarvoor is slechts een dag of 6.
Probleem is dat ik helemaal geen draadje op dit mooie forum er over kan vinden.. maar ook geen Youtube filmpje, alleen wat over de top versneld filmpje waarvan niet duidelijk is of het wel om het bewuste merk gaat.
Ik heb wel begrepen dat Heinemann niet meer geproduceerd wordt. En ik heb op een Duits forum wat foto's gevonden... leuk, maar (nog) niet voldoende
Mijn vragen zijn:
Kent iemand het merk? c.q. heeft iemand er ervaring mee?
Is het een snel opzetter? Of meer een bouwpakket?
Het gaat om een Heinemann Z 572 B uit 1989
Jullie hulp is ongelofelijk gewaardeerd...
Groet, Ad
Pff nog nooit van gehoord.
Hoop dat andere je kunnen helpen.
Heb eigenlijk nog nooit van het merk gehoord voor vouwwagens. Weet wel dat heinemann bagagewagens en dergelijke maakt, en die zijn van goede kwaliteit.
Zag wel op marktplaats een heinemann vouwwagen aangeboden, en die lijkt op een ouder type mecinor uit Portugal.
Wat ik van de foto's kan aflezen is dat het een dubbelklapper is (dus twee bedden aan weerszijden van de kar), en het lijkt een bouwwagen, veeeeeeel stokken, en dus geen snelle opzettijd.
Ondanks dat het natuurlijk leuk is om zoiets bij de club te hebben, vraag ik me wel af waarom je het niet dichter bij huis zoekt, of van een iets couranter merk. Als je een snelklapper zoekt zijn er legio alternatieven.
Ik heb er ook nog nooit van gehoord. En ik vraag mij af of het wel verstandig is om een "Exoot" aan te schaffen, dit met name op het verkrijgen van reserve onderdelen.
op onderstaand forum kun je er wel het e.e.a. over vinden;
http://www.klappcaravanforum.de/ (http://www.klappcaravanforum.de/)
http://www.klappcaravanforum.de/search.php?keywords=heinemann (http://www.klappcaravanforum.de/search.php?keywords=heinemann)
........ ik wist zelf niet eens dat daar bestond ..........
En op dat zelfde forum een speciaal topic over de Heinemann
http://www.klappcaravanforum.de/viewforum.php?f=77 (http://www.klappcaravanforum.de/viewforum.php?f=77)
Misschien klap ik finaal mis maar een vouwwagen uit 89 lijkt mij geen snelklapper.
350 Km voor een onbekende vouwwagen is mij te veel
Tja... 350 km is ook ver... daarom ook jullie adviezen gevraagd... maar dat de indicaties zijn niet goed....gelukkig staat er ook nog een mooie wagen op 30km afstand :K krijg als het goed dit weekend daar een telefoontje over.... en dan nog een mooie snelle wagen in het westen...
Zo onbekend is Heinemann als vouwwagen nu ook weer niet hoor, in de jaren 70 hadden ze een model wat je de voorloper van de snelklapper kunt noemen. Deze Heinemann heeft zelfs aan de wieg gestaan van de eerste Holtkampers. Er heeft zelf hierover een topic gelopen op dit forum. Naast de klappers werden er ook (kleine) aanhangers gebouwd van verzinkt aluminium, al dan niet met deksel en achterklep. Ik heb zelf nog een uitvoering met deksel uit '72 in nog prima staat die ruim 10 jaar dienst heeft gedaan als vakantie aanhanger achter onze Suzuki Swift. Op dit moment maakt Heinemann nof huifaanhangers en paarden trailers etc.
Citaat van: bosi op februari 13, 2014, 08:16:39 PM
verzinkt aluminium
Lijkt mij niet, verzinkt staal zal het wel zijn.
Weet het niet zeker, maar gezien het gegeven dat het metaal van de bak en deksel niet magnetisch is lijkt het me geen staal,de top laag is zeker weten zink. Onderframe met torsie as en dissel wel van verzinkt staal. Dus ondanks dat de laklaag op de bak en deksel niet helemaal sluitend meer is en de aanhanger altijd buiten staat, zelfs na meer dan 30 jaar geen spoortje van roest, zelfs niet op plaatsen waar ik gaten heb geboort om bevestiging punten te maken voor fietsen dragers.
Niet magnetisch metaal: keuze uit RVS en Aluminium. Niet roesten na het boren van gaten: RVS en Aluminium. Verzinken wordt gebruikt als roestbescherming, dus dat is bij beide materialen niet van toepassing. Qua kleur lijkt Zink en Aluminim het meest op elkaar, en RVS wordt bijna nooit toegepast, dus de beste kandidaat lijkt mij aluminium. I:
(Daarnaast zag ik een topic op het duitse forum met een plaatje, en dat lijkt op getrokken profiel, wat ook altijd een zacht materiaal is, voor metaal dus Alminium)