Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Tago => Topic gestart door: gjong1975 op maart 10, 2014, 11:43:31 AM

Titel: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: gjong1975 op maart 10, 2014, 11:43:31 AM
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de minimale koppel is om zonder moeite een Tago Dessert te trekken?
Zowel voor normaal, als ook berglandschap

Mvg GJ
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: C5CCV op maart 10, 2014, 12:01:58 PM
Tja, wat is zonder moeite ............. je zou je gegevens op de onderstaande site in kunnen vullen;


http://www.caravantrekker.nl/
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: Jerome op maart 10, 2014, 01:05:34 PM
Het zijn niet alleen de Nm die het hem doen. Het is toch samenspel tussen motor, overbrenging en rest van de auto.
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: bensi op maart 10, 2014, 01:37:22 PM
Citaat van: Jerome op maart 10, 2014, 01:05:34 PM
Het zijn niet alleen de Nm die het hem doen. Het is toch samenspel tussen motor, overbrenging en rest van de auto.
Motor, overbrenging, vermogen, koppel, eigen gewicht van trekkend voertuig   :J

idd even checken op www.caravantrekker.nl  geeft een aardig beeld van de combinatie.
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: Alexander O op maart 10, 2014, 02:19:47 PM
Zo'n Tago is een normale vouwwagen, niet extra groot of zwaar. Dat betekent dat elke auto met 80+ pk en 150+ Nm prima zou moeten volstaan.
Alles meer dan dit betekent dat het gemakkelijker rijdt. En als je aan de ondergrens zit, of daar flink onder, dan moet je in de bergen wellicht een versnelling terug en toeren houden om met enige snelheid boven te komen. Daar moet je je vooral niet te druk over maken!  :#

Ik heb zelf 120pk en 300Nm, en dan is het gevaar eerder dat je veel te hard rijdt met de VW er achter, omdat je niet eens merkt dat ie er achter hangt  :K
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: cahummel op maart 11, 2014, 02:37:32 PM
Daar zou ik me niet al te druk over maken, wij trekken onze vouwwagen met een 18 jaar oude Opel Astra station met een 1.4 liter motor met 60PK en 103Nm koppel (dan wel bij 2200 toeren), en dat gaat prima. Je moet dan natuurlijk wel op tijd terugschakelen, maar op de grote helling achter Luik (erg steile helling in de snelweg), kan ik ook gewoon met 80 km/h omhoog rijden. Zorg gewoon dat het toerental dicht in de buurt blijft van daar waar het maximum koppel zit, en je hebt geen enkel probleem.
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: Runningr op maart 11, 2014, 05:10:44 PM
"Vroegah"... Gingen we met mijn ouders op vakantie met een 70pk auto met daarachter een caravan. Ook daarmee zijn we alle passen in de Alpen en steile wegen in Noorwegen op gekomen. ja, het gaat wat langzamer, ja, je moet flink toeren maken (afhankelijk van de auto kan dit >4000 toeren zijn). Maar dat hoeft toch geen geen probleem te zijn? Ik vind het wel wat hebben, weet je ten minste weer dat je op vakantie bent, in NL hoef je dat niet zo snel (of je moet wel hele hoge dijken hebben ;-) ). Dus met vouwwagen... Kom je feitelijk met alle auto's wel boven, maar sommige auto's komen iets eerder boven dan andere!
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: Yella op maart 11, 2014, 05:54:55 PM
Citaat van: Runningr op maart 11, 2014, 05:10:44 PM
"Vroegah"... Gingen we met mijn ouders op vakantie met een 70pk auto met daarachter een caravan. Ook daarmee zijn we alle passen in de Alpen en steile wegen in Noorwegen op gekomen. ja, het gaat wat langzamer, ja, je moet flink toeren maken (afhankelijk van de auto kan dit >4000 toeren zijn). Maar dat hoeft toch geen geen probleem te zijn? Ik vind het wel wat hebben, weet je ten minste weer dat je op vakantie bent, in NL hoef je dat niet zo snel (of je moet wel hele hoge dijken hebben ;-) ). Dus met vouwwagen... Kom je feitelijk met alle auto's wel boven, maar sommige auto's komen iets eerder boven dan andere!
Maar je wilt ook niet opgeduwd worden door een volgeladen 40 tonner.
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: Alexander O op maart 11, 2014, 08:01:34 PM
Citaat van: Alexander O op maart 10, 2014, 02:19:47 PM
Dat betekent dat elke auto met 80+ pk en 150+ Nm prima zou moeten volstaan.

Als ik zou moeten inschatten wat je nodig hebt om fatsoenlijk mee te kunnen met een vouwwagen erachter, ook heuvel op, dan zou ik zeggen 80+ pk en 150+ Nm. He ik heb een déja vu ::)
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: cahummel op maart 12, 2014, 01:14:36 PM
Mee oneens.

Ik kom goed met het verkeer mee met een aanzienlijk lager aantal PK's en ook een aanzienlijk lager koppel. Ik haal in Oostenrijk en Zwitserland ook gewoon keurig 85 op de teller omhoog gaand, en haal ook vrachtauto's met gemak in. Het gaat in principe om de verhouding PK/gewicht van de auto, en voor koppel geldt dat ook. Een auto van 1400 kilo met het genoemde minimum aantal PK's zou met een vouwwagen erachter nog best eens wat moeilijkheden kunnen krijgen, waar een auto van 900 kilo met dat aantal PK's als een malle tegen bergen oprijdt met vouwwagen erachter.

De moraal van het verhaal: staar je niet dood op PK's en Nm's, het gaat om meer factoren dan alleen die getallen. Je moet je pas zorgen gaan maken als je in Nederland bij het omhoog rijden voor een brug of viaduct al terug moet schakelen. Hoeft dat niet dan zal er in de bergen ook weinig aan de hand zijn. Gewoon op tijd terugschakelen (als je voelt of hoort dat de motor aan het "zwoegen" is, ben je te laat).
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: weep op maart 12, 2014, 05:30:02 PM
Citaat van: cahummel op maart 12, 2014, 01:14:36 PM
het gaat om meer factoren dan alleen die getallen.

Klopt helemaal. Mijn vorige auto had 115 pk en 170 nm maar woog leeg al 1650 kg. Al te steile hellingen vermeed ik (Luik nog wel, maar daar werd ik regelmatig door zo'n grote vrachtwagen ingehaald).
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: Yella op maart 12, 2014, 05:53:48 PM
En scheelt ook nog wat je allemaal nog meeneemt in auto en vw.
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: mars op maart 12, 2014, 10:11:12 PM
Citaat van: gjong1975 op maart 10, 2014, 11:43:31 AM
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de minimale koppel is om zonder moeite een Tago Dessert te trekken?
Zowel voor normaal, als ook berglandschap

Mvg GJ

Een tegenvraag. Welke auto is de trekauto?
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: robfzr1000 op maart 13, 2014, 12:10:14 AM
Ach, ik weet nog dat we eind jaren 80 met een oude colt van pakweg 45-50 pk naar Spanje gingen, met paps, mams en 2 kids, plus een overvol geladen roadmaster erachter(die groter en hoger was dan de auto)
Ik zeg maar zo, je komt er wel en zou me niet druk maken over of je het gaat halen of niet, de meeste wagens kunnen wel een vouwwagen trekken, en ja hoe meer gewicht/koppel/vermogen van de wagen, des te makkelijker het gaat maar ligt natuurlijk ook aan hoe je het financieel kan trekken.

Dat is nou het voordeel van een vouwwagen, iedereen kan zo'n ding achter zijn wagen gooien, of je nu een 15 jaar oude swift hebt met een 20 jr oude roadmaster erachter, of een Cayenne met een plinternieuwe Aard Kok, het blijft een vouwwagen en het ultieme(wat mij betreft) vakantiegevoel.
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: robfzr1000 op maart 13, 2014, 12:16:26 AM
Citaat van: robfzr1000 op maart 13, 2014, 12:10:14 AM
Ach, ik weet nog dat we eind jaren 80 met een oude colt van pakweg 45-50 pk naar Spanje gingen, met paps, mams en 2 kids, plus een overvol geladen roadmaster erachter(die groter en hoger was dan de auto)
Ik zeg maar zo, je komt er wel en zou me niet druk maken over of je het gaat halen of niet, de meeste wagens kunnen wel een vouwwagen trekken, en ja hoe meer gewicht/koppel/vermogen van de wagen, des te makkelijker het gaat maar ligt natuurlijk ook aan hoe je het financieel kan trekken.


Edit: de colt had 55 pk en 90NM bij 5000 toeren, dat doet een swift van 13 jaar oud nog veel beter, dus zal best goedkomen(ondanks dat ik niet weet waar je mee gaat rijden)
Titel: Re: minimale koppel Tago Dessert
Bericht door: Yella op maart 13, 2014, 04:41:32 AM
Citaat van: robfzr1000 op maart 13, 2014, 12:16:26 AM

Edit: de colt had 55 pk en 90NM bij 5000 toeren, dat doet een swift van 13 jaar oud nog veel beter, dus zal best goedkomen(ondanks dat ik niet weet waar je mee gaat rijden)
Mijn kleine Calimero (Daihatsu Cuore 1.0 van 1999) met 55 pk en ook tussen de 90-100 Nm mag amper wat trekken. 400 kg max. geremd. Maar deze weegt ook maar 695 kg. Kan in het dagelijkse verkeer meer dan prima meekomen, maar ik zou er echt niets achter willen hebben. Met 5 personen er in (ja het past) was duidelijk te merken dat het moeilijker werd.
De buurman met Renault Clio van het voorlaatste model, 75 pk mag iets van 1300 tot 1500 kg trekken. Is niet te geloven. Heeft er een cara dinges achter. Je moet het niet eens willen.