Hebben een andere auto gekocht waar uiteraard nog een trekhaak onder moet. Voor ons zou een afneembare trekhaak de voorkeur hebben; voor de parkeersensoren en uiteraard vinden wij trekhaak nou niet het mooiste aan een auto...
Heeft iemand negatieve ervaringen met een afneembare trekhaak?
Wij hebben ook een afneembare trekhaak onder onze Ford Mondeo. Behalve dat je hem niet ziet, zie ik geen voordelen.
Voor de parkeersensoren is een afneembare trekhaak niet noodzakelijk...
Wij hebben ook een afneembare haak. Prijsverschil met een vaste haak was maar een paar tientjes. Was zelf ook bang dat de haak invloed zou hebben op de sensoren, maar daar blijken de ontwerpers dan toch al rekening mee gehouden te hebben ;-) Onze auto staat in en parkeergarage die niet zo ruim bemeten is en dan parkeert het ook weer iets makkelijker zonder haak
Ik kan geen nadelen noemen; ik klik hem er zo onder!
Wij hebben afneembare trekhaak gehad, deze was niet geschikt voor een anti slingerkoppeling. Maar als vouwwagen gebruiker heb je daar geen last van.
betreft gevoeligheid parkeer sensoren zal je bij de dealer na moeten vragen.
ik weet (zelf ook last van gehad) dat sommige wagens de trekhaak zien.
zelf heb ik wel afneembaar omdat ik het veel mooier eruit vind zien.
hier ook een afneembare. Ivm sensoren (welke ik eigenlijk altijd uit heb staan...).
Nu is het wel zo dat wanneer er een aanhanger is aangekoppeld, de sensoren sowieso in actief worden. Dit zal wel per auto verschillen.
geen negatieve ervaringen.
Wij hebben ook een afneembare trekhaak op onze Opel.
Heel gemakkelijk systeem, enkel voordelen.
Bij ons worden de sensoren achteraan automatisch uitgeschakeld als een aanhangwagen gedetecteerd wordt (bij aansluiting van de AHW op het elektrisch cirquit)
Wij hebben een afneembare gekozen, vinden geen trekhaak mooier en je kan je er ook niet tegen stoten als je in de kofferbak wilt zijn. we hebben nog wel getwijfeld voor een elektrisch wegklapbare maar om daar weer 400 euro meer voor uit te geven vonden we een beetje te gek worden.
Op onze vorige auto hadden wij ook een afneembare trekhaak, maar ik vond het best lastig die er telkens onder te klikken en er vanaf te halen. Er was een speciaal foefje voor sleuteltje omdraaien ergens iets indrukken en tegelijk draaien. Aangezien je dit niet dagelijks doet moest ik het telkens weer bedenken en met het losmaken precies hetzelfde. was is wel los met de sleutel, maar dan moest nog flink wrikken om hem echt er vanaf te halen en bij het erop zetten ook dan klikte de haak er ook niet altijd makkelijk in. Voor mezelf moest ik ook altijd een paar keer checken of echt wel goed vast zat. En als je trekhaak niet gebruik waar laat je hem dan weer bij het reservewiel daar past het eigenlijk niet niet fijn. Uiteindelijk heb ik hem er het laatste jaar niet meer vanaf gehaald en laten zitten.
PS: het was er 1 van het merk Thule misschien dat dat nog iets uitmaakt, maar dat zou toch een goed merk moeten zijn. Op de nieuwe auto hebben we een vaste haak, maar heb er nog niks achter gehad.
Wij hebben ook een afneembare. Zat er standaard niet op en toen nog geen intentie om met aanhanger te gaan rijden...
Ook ik vind het een behoorlijk gedoe om die parkeerhaak er telkens onder te klikken... afhalen gaat dan weer eenvoudiger.
Buiten het esthetische zie ik geen voordelen van een afneembare trekhaak.
een vaste trekhaak is ook nog eens een extra bumper als er iemand achterop klapt... :#
Ik heb een afneembare. Zat er op toen ik m'n impreza (tweedehands) kocht. Een vaste zou ook geen optie zijn omdat die dan voor de nummerplaat zou steken. Bevalt overigens uitstekend.
Doe maar een vaste, is tevens een leuke extra bumper.... :I
En ja..... Ervaring spreekt....
Citaat van: Palafima op maart 14, 2014, 06:35:17 AM
Hebben een andere auto gekocht waar uiteraard nog een trekhaak onder moet. Voor ons zou een afneembare trekhaak de voorkeur hebben; voor de parkeersensoren en uiteraard vinden wij trekhaak nou niet het mooiste aan een auto...
Heeft iemand negatieve ervaringen met een afneembare trekhaak?
Geen negatieve ervaringen, wij halen de afneembare er nooit af. we zien het als een soort van extra stevige bumper. Nette dop er op.
Wij hebben een afneembare gehad i.v.m. dat de trekhaak voor de kenteken zat.
Voor ons geen afneembare trekhaak meer.
en idd een extra bumper. :#
Heb afgelopen weekend een afneembare trekhaak gemonteerd. Vind het zelf mooier maar zie verder geen voordelen. Mijn vorige auto had een vaste trekhaak, maar dat ging niet helemaal goed in combinatie met de parkeer sensoren.
Tip; als je de trekhaak er zelf onder kunt zetten, deze zijn in Duitsland stukken goedkoper :)
Wij hebben een electrisch in-/uitklapbare trekhaak. Netjes afgewerkt en werkt prima.
http://www.youtube.com/watch?v=y6tBVDxMKo0 (http://www.youtube.com/watch?v=y6tBVDxMKo0)
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van mensen die hun trekhaak zien als een middel om maximale schade te veroorzaken in geval van aanrijding.
Citaat van: MJB op maart 14, 2014, 08:21:48 PM
Wij hebben een electrisch in-/uitklapbare trekhaak. Netjes afgewerkt en werkt prima.
http://www.youtube.com/watch?v=y6tBVDxMKo0 (http://www.youtube.com/watch?v=y6tBVDxMKo0)
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van mensen die hun trekhaak zien als een middel om maximale schade te veroorzaken in geval van aanrijding.
Trekhaak is geen middel om maximale schade te veroorzaken maar om zo weinig mogelijk schade aan je eigen voertuig te hebben als er een sukkel achterop rijdt :P
Ik had op mijn vorige auto een afneembare, garage verwachtte problemen met de parkeersensoren.
Maar in de praktijk geen problemen gehad. In de praktijk haalde ik hem er bijna nooit af en zat hij er altijd op.
Van mij hoeft het dus niet meer, een afneembare.
Echt nut alleen als je een auto hebt waarbij de trekhaak voor het kenteken zit - dan moet je volgens mij wel afneembaar kiezen.
Citaat van: bensi op maart 14, 2014, 08:26:42 PM
Trekhaak is geen middel om maximale schade te veroorzaken maar om zo weinig mogelijk schade aan je eigen voertuig te hebben als er een sukkel achterop rijdt :P
Die "sukkel" kan heel goed iemand anders zijn die op tijd stil stond, maar zelf aangereden wordt. Ik ben niet zo'n voorstandenr van de "Als ik zelf maar zo weinig mogelijk schade heb maakt het mij niet uit wat voor gevolgen dat voor anderen heeft."-houding.
Een trekhaak is f'ugly. Dus voor ons ook een afneembare :-)
Werkt super goed en geen nadelen.
Citaat van: PetraL op maart 14, 2014, 08:55:18 PM
Een trekhaak is f'ugly. Dus voor ons ook een afneembare :-)
Werkt super goed en geen nadelen.
tjah... ugly vind ik niet. Mooi ook niet maar hij stoort me echt niet.
Hij zit er dan ook niet voor het mooie :)
En hij zit er natuurlijk ook niet als bumper of om schade toe te brengen aan anderen.
Maar meestal als er iemand achterop je rijdt is het natuurlijk wel zijn eigen schuld -> en anders is het sowieso verzekeringswerk...
Hij zit er nou eenmaal. En dat is nou eenmaal bij een groot percentage van de auto's zo... deal with it :)
Citaat van: MJB op maart 14, 2014, 08:31:40 PM
Die "sukkel" kan heel goed iemand anders zijn die op tijd stil stond, maar zelf aangereden wordt.
Dat kan inderdaad ook gebeuren ja.
CiteerIk ben niet zo'n voorstander van de "Als ik zelf maar zo weinig mogelijk schade heb maakt het mij niet uit wat voor gevolgen dat voor anderen heeft."-houding.
Ook dat ben ik met je eens, ik ben dan ook niet iemand met die houding, ik was het alleen niet eens met je stelling dat een trekhaak als middel wordt gebruikt om zoveel mogelijk schade te berokkenen :I
je bent wel snel met conclusies verbinden aan reacties van anderen zeg.
Citaat van: MJB op maart 14, 2014, 08:31:40 PM
Die "sukkel" kan heel goed iemand anders zijn die op tijd stil stond, maar zelf aangereden wordt.
Alles kan. Koffiekan theekan, Wim Kan :P
Wat die sukkel al of niet overkomt wordt niet per definitie meer als jij de schade aan jouw auto wilt beperken. Anders gezegd: wie achterop een ander klapt, door welke oorzaak dan ook (inclusief een derde die de tweede voortduwt) heeft schade aan z'n voorkant. En die schade wordt niet groter door de quasi beschermende trekhaak van de voorligger.
En ik kan het weten. Ik stond een paar maanden geleden gesorteerd voor rechtsaf toen ik, mijmerend over problemen tijdens mijn verbouwing, links van mij de auto's zag optrekken en dacht 'ah, we kunnen' waarna ik kloek optrok en slechts een krappe meter de tijd kreeg om te beseffen dat mijn voorganger stilstond omdat rechtsaf nog wel rood had.
Baf!! Daar hing ik met het gat in mijn bumper aangehaakt aan de trekhaak van m'n voorganger.
Denk niet dat dat gat in mijn bumper, veroorzaakt door die trekhaak van mijn voorganger (dikke SUV) mijn grootste probleem was. Koplamp uit het lood, zijscherm verbogen waardoor deur niet goed meer opent. Motorkap die een gebruiksaanwijzing vergt om te sluiten.
En dat komt allemaal echt niet door zijn trekhaak. Dat gat in die bumper provisorisch repareren was een kwestie van zwarte duct tape en is totaal ondergeschikt. De rest, die niets met de trekhaak te maken had, is (naast een lekke koppakking) de oorzaak van het feit dat ik een nieuwe auto heb moeten bestellen.
Waarmee tevens gezegd zij, dat je de beschermende functie van die trekhaak niet moet overschatten. Als je echt een klap krijgt verdwijnt die trekhaak in de bumper van degene die op je klapt, waarna de grote dreun alsnog (en even hard) komt. :J
Citaat van: bensi op maart 14, 2014, 09:09:27 PM
je bent wel snel met conclusies verbinden aan reacties van anderen zeg.
Wie mijn tekst nog eens goed leest ziet dat ik:
1) wel aangeef waar ik geen fan van ben,
2) maar nergens beweer dat specifieke deelnemers in de discussie dat gedrag vertonen (immers, dat zou een voorbarige conclusie zijn). Het is wel een beetje een opzetje voor "wie de schoen past trekke hem aan".
Echter de tekst "je bent wel snel met conclusies verbinden aan reacties van anderen", wekt bij mij juist de indruk dat hier iemand een conclusie over mij baseert op slecht leeswerk! Mij kan het verder niet boeien, ieder ziet dingen nu eenmaal met het eigen perspectief (anders zouden we in een saaie wereld leven). En echt bijdragen aan de trekhaak-discussie doet het niet meer.
OK, dus gaan we nu hier weer verder met de vraag;
Vaste - of afneembare trekhaak :K
ON-Topic dus weer :J
Citaat van: bensi op maart 14, 2014, 08:26:42 PM
Trekhaak is geen middel om maximale schade te veroorzaken maar om zo weinig mogelijk schade aan je eigen voertuig te hebben als er een sukkel achterop rijdt :P
Het is wat naïef om te denken dat wanneer er flink achter op de trekhaak gereden wordt er geen schade aan je auto is. De schade is misschien niet zichtbaar, maar er kan zeker serieus schade aan het chassis zijn.
Citaat van: MJB op maart 14, 2014, 09:48:39 PM
2) maar nergens beweer dat specifieke deelnemers in de discussie dat gedrag vertonen (immers, dat zou een voorbarige conclusie zijn).
Als je die opmerking maakt in directe reactie op de suggestie dat er een beschermende functie zit aan een trekhaak zul je n.m.m. toch een stuk zorgvuldiger moeten formuleren om niet op z'n minst de indruk te wekken dat je opgeheven vingertje een bepaalde richting op gaat.
Je mag van anderen ook best vragen om zorgvuldig(er) te lezen, maar dat houdt ook de verplichting in om zelf zeer zorgvuldig te formuleren. Opdat je woorden ook echt maar op één manier te begrijpen zijn.
Citaat van: Jerome op maart 14, 2014, 09:59:25 PM
Het is wat naïef om te denken dat wanneer er flink achter op de trekhaak gereden wordt er geen schade aan je auto is. De schade is misschien niet zichtbaar, maar er kan zeker serieus schade aan het chassis zijn.
Mijn vermoeden is dat de SUV in mijn verhaal ongetwijfeld ook schade gehad zal hebben. En niet minder dan wanneer hjj geen trekhaak gehad zou hebben. Zoals gezegd. Die trekhaak ging door die bumper heen alsof het niks was.
Citaat van: Frankie op maart 14, 2014, 09:34:28 PM
Waarmee tevens gezegd zij, dat je de beschermende functie van die trekhaak niet moet overschatten. Als je echt een klap krijgt verdwijnt die trekhaak in de bumper van degene die op je klapt, waarna de grote dreun alsnog (en even hard) komt. :J
Yep, helemaal goed!
kijk eens naar deze foto...
6 jaar geleden hadden we een berlingo, ik heb er zelf een trekhaak onder gehangen...(nooit gebruikt)
1e dag mee weg, en boem!
klapt er een heuse landrover achterop, de trekhaak was verbogen en de berlingo totall loss...
nee, de trekhaak biedt niet altijd bescherming. :#
Als starter van dit topic heb ik genoeg gelezen, ging me nou niet echt om het feit of ik wel/niet maximaal schade wil bereiken met evt achterop rijdende voertuigen! ::)
Bedankt voor de ON topic reacties en wat mij betreft een slot erop! :off
Citaat van: Palafima op maart 15, 2014, 08:27:26 AM
Als starter van dit topic heb ik genoeg gelezen, ging me nou niet echt om het feit of ik wel/niet maximaal schade wil bereiken met evt achterop rijdende voertuigen! ::)
Bedankt voor de ON topic reacties en wat mij betreft een slot erop! :off
Feit is dat je meestal op je rug onder de auto moet om het ding te (de)monteren. Gehannes met het sleuteltje en 3 paar handen nodig omdat je het niet iedere dag doet. Leuke dop er op en verder niet bij nadenken. Een demonteerbare is ook altijd een stuk duurder dan een vaste trekhaak.
Een trekhaak Ugly? Je wilt ze de kost niet geven die een afneembare trekhaak laten monteren en dan alsnog de stekkerdoos in het zicht hebben, of nog erger, een gat in de bumper moeten zagen voor bevestiging... ::) over UGLY gesproken...
Ik heb een vaste haak nu. Heb toen ik voor deze auto keek ook bij een Insignia gekeken. Die hadden een volledig wegklapbare haak. Waarvan je niets zag. In dat geval zou ik het wellicht overwegen.
Hoi
Over een mooie dop gesproken.
Wij hadden een setje van 3 chroom doppen gekocht en na 2 weken waren ze allemaal verwijderd (niet door ons).
Dan maar deze oplossing bedacht,zit er al 6 jaar op en geen mens kan er wat mee doen als ze de andere niet hebben. :H
:)
:H
Citaat van: solex op maart 15, 2014, 02:08:03 PM
Hoi
Over een mooie dop gesproken.
Wij hadden een setje van 3 chroom doppen gekocht en na 2 weken waren ze allemaal verwijderd (niet door ons).
Dan maar deze oplossing bedacht,zit er al 6 jaar op en geen mens kan er wat mee doen als ze de andere niet hebben. :H
Iemand met 1 been?
Briljant! Standaard bij een sportuitvoering?
Hier ook getwijfeld tussen vast of afneembaar. Vorige auto had afneembare en zag inderdaad " beter" uit. Netjes weggewerkt enzo. Nu rij ik een c-max en geen porsche, dus kan het me niet meer veel uitmaken hoe het uiziet. Daar ik vaak met fietsdrager riching Eiffel of Ardennen ga, wil ik absoluut GEEN afneembare meer. Iedere minuut winst voor vertrek, is een minuut langer sluimeren.. En na een intensieve fietstocht heb ik geen zin om thuis nog met die trekhaak te moeten worstelen. Dus voor een vaste gekozen. En gelukkig geen effect op PDC gehad. Al moet ik wel ff 10 cm eerder stoppen als ik de auto dicht op onze andere auto parkeer. Anders is het peeeeeep / krak in plaats van peeeeeeep handrem...
Ik kies voor vast. Ik heb nu een afneembare gehad van Bosal, maar wat een rampen ding. Liet steeds iets los. (Blijkt een kwaal) Voor de vakantie hebben we hem vast gelast.
soms kun je niet kiezen. Licht er aan waar je kenteken plaat zit. Zit hij daarvoor dan moet je een afneembaar nemen
Waar ik niets over lees is dat de kogeldruk van een wegneembare trekhaak minder is.
Mijn auto moest ivm een aanrijding 5 dagen voor onze vakantie naar de garage en was niet op tijd klaar.
De vaste trekhaak mag een kogeldruk hebben van 70 kg.
De auto van de zaak maar 55 kg. O.k. Is wel een andere auto maar als ik deze besteld had met een vaste trekhaak was het ook 70 kg. geweest.
Moest wel de belading van mijn vouwwagen aanpassen om de kogeldruk minder te maken.
Beste Diep dat heeft met de auto te maken volgens mij en niet met de trekhaak. Mijn afneembaar trekhaak mag net zoveel kogel druk hebben als een vaste.
Het verschilt ook per auto. Heeft, volgens mij, niets met een afneembare trekhaak te maken. Ik heb ook een afneembare haak en mag 75kg kogeldruk hebben. Ford Mondeo station uit 2006.
Citaat van: mxartijnmarleen op augustus 04, 2015, 10:55:07 AM
Beste Diep dat heeft met de auto te maken volgens mij en niet met de trekhaak. Mijn afneembaar trekhaak mag net zoveel kogel druk hebben als een vaste.
klopt!
O.k. dat wist ik niet. Ik rij eigenlijk alleen Citroen de C4 Picasso en de Cactus.
Bij de aanschaf viel me dat op dat er verschil in zat.
Lijkt me dan wel zinvol bij een overweging van type trekhaak om daar toch even naar te kijken.
55 kg vind ik namelijk niet zo veel maar als dit 70 of 75 kg is zie ik verder geen probleem.
Citaat van: martijnmarleen op augustus 04, 2015, 10:55:07 AM
Beste Diep dat heeft met de auto te maken volgens mij en niet met de trekhaak. Mijn afneembaar trekhaak mag net zoveel kogel druk hebben als een vaste.
De onze ook, 75 kg op de afneembare die er nooit af gaat. Maar zat er onder.
Als je nog kan kiezen, kies dan aub voor een vaste, hier ook een afneembare. 1 keer gehaast het ding erop geklikt en hij bleek dus niet goed vast te zitten.
Gelukkig bleef de aanhanger aan het reservedraadje (tja, hoe heet zoiets nog maar???) hangen.
Hij zat er nu eenmaal bij, maar nee, nooit meer!!
Tja, haastige spoed......... :#
Ligt dus niet aan het product, maar aan de gebruiker.
Citaat van: mars op augustus 05, 2015, 08:20:15 AM
Tja, haastige spoed......... :#
Ligt dus niet aan het product, maar aan de gebruiker.
Da's waar, maar een goed/slim product waarbij veiligheid een rol speelt, beschermt de gebruiker tegen fout gebruik. Extremen als katten in de magnetron stoppen om hun vacht te drogen daargelaten natuurlijk. ;)
Citaat van: mars op augustus 05, 2015, 08:20:15 AM
Tja, haastige spoed......... :#
Ligt dus niet aan het product, maar aan de gebruiker.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Onze haak kan ik mij niet in vergissen. En toch controleer ik mijzelf altijd. Bij de huidige auto zit er een slotje bij die alleen erin past als de haak er goed in zit..
Dus dat is bij Ford de bescherming.
Bij onze afneembaar trekhaak kan het niet fout gaan. Sleutel moet er af en je moet het groene label zien en een klik horen. Anders gaat het niet. Het is van het merk Bosal.
Een vaste KAN gewoon niet los gaan, dat bedoel ik er mee te zeggen, dus als ik zou mogen kiezen wist ik het wel.
Beetje lullig gezegd, maar ook een 'vaste' trekhaak zit gewoon met bouten en moeren (twee of als je geluk hebt vier) aan je auto vast. Hoewel het niet snel zal gebeuren, kunnen deze ook los komen...
Zelf hebben wij een afneembare, stukken mooier en is er een met slot waar de sleutel niet uit kan als hij niet goed zit. Hiervoor had ik er een die met twee bouten vast gezet werd, werkt ook prima is alleen meer werk.
Citaat van: Frankie op augustus 05, 2015, 09:27:50 AM
Da's waar, maar een goed/slim product waarbij veiligheid een rol speelt, beschermt de gebruiker tegen fout gebruik. Extremen als katten in de magnetron stoppen om hun vacht te drogen daargelaten natuurlijk. ;)
De onze krijg je echt het sleuteltje niet uit als de trekhaak niet goed zit gemonteerd. Het is echter wel een gepruts onder de auto in een lastige houding.
Onze 306 had ook een afneembare Brink.
Maar op 1 manier te monteren, klikken en sleutel omdraaien. Groene label is dan zichtbaar.
Geen klik te horen, dan kun je de sleutel ook niet uitnemen.
Heel simpel. :**
Mijn Camp- let heeft ook een afneembare trekhaak!!!
Citaat van: Frankie op augustus 05, 2015, 09:27:50 AM
Da's waar, maar een goed/slim product waarbij veiligheid een rol speelt, beschermt de gebruiker tegen fout gebruik. Extremen als katten in de magnetron stoppen om hun vacht te drogen daargelaten natuurlijk. ;)
Probleem is dat veel mensen geen gebruiksaanwijzing lezen en denken dat het op hun manier werkt.
Bij een afn.trekhaak kan het gewoon niet fout gaan.
Of je weet niet wat je doet of het is een gevolg van iemand anders zijn losgelaten deskundigheid en daarmee de zaak vernaggelt heeft.Bijv. bij een 2e handsje.
Want alles kan natuurlijk stuk.