Wij kamperen nu een jaar of tien met een Trigano vendome uit 1995 en zijn op zoek naar een andere vouwwagen waarbij ook de voortent meteen opgezet wordt zodat we sneller staan. In eerste instantie gingen we kijken voor een Trigano odyssee of olympe. Maar nu is ons oog gevallen op de Jametic panorama, welke eigenlijk precies is wat wij zochten (niet te klein zoals de odyssee en andere jametics/niet te groot zoals de olympe). Maar ik kan hier maar weinig over vinden, is dit een nieuw model en heeft iemand hier al ervaring mee? hij echt zo snel op te zetten en zitten er nog foutjes of onhandigheden in. Gaat een wagenbak van metaal niet snel roesten, we hebben nu kunststof namelijk. Ik weet dat Jamet en Trigano uit dezelfde fabriek komen, maar is de kwaliteit ook vergelijkbaar?
En als je een nieuwe vouwwagen koopt valt er dan nog wat af te dingen op de prijs of is het echt de prijs die op de prijslijst staat. De verkoper gaf aan dat de wagens na de zomer goedkoper zijn, maar weet iemand of dat echt veel scheelt, we waren eigenlijk op zoek voor volgend jaar, maar zijn nu toch wel een beetje verliefd geworden.
Heb even snel de afmeting van de Panorama opgezocht, is 5,20 breed bij 5,15 lang, normale Jametic is 4 bij 4,85 dus de Panorama is wel wat groter. Na de zomer heb je meestal wel aanbiedingen van (uitloop)modellen, of een demomodel, kerstspullen zijn immers na de kerst ook goedkoper dan voor de kerst. Of een wagenbak gaat roesten hangt af van het onderhoud en waar deze buiten het seizoen wordt gestald, vocht en metaal is altijd funest. Je zou dit kunnen voorkomen door het metaal in de was te zetten?
Citaat van: Tom op maart 23, 2014, 10:12:38 AM
Of een wagenbak gaat roesten hangt af van het onderhoud en waar deze buiten het seizoen wordt gestald, vocht en metaal is altijd funest. Je zou dit kunnen voorkomen door het metaal in de was te zetten?
Niet helemaal mee eens, de was voorkomt niet het roesten. Wij hadden een jamet uit 2009 en deze begon ook te roesten op de lasnaden en het gedeelte waar de keuken op stond. Het zijn geen auto's waar eerst een soort van coating overheen wordt gezet en daarna diverse lagen lak.
Roest ontkom je niet aan, echter je kunt dit wel bijwerken en herstellen.
Wij hebben de Jamet Rondo xl, dat is de voorloper van de panorama. Kwaliteit vergelijk tussen jamet en trigano kan ik je niet geven. Wat ik wel weet is dat de wagen redelijk makkelijk en snel is op te zetten. Waarbij zoals bijna altijd geldt dat oefening kunst baart. Wat bij ons het meeste problemen oplevert is het grondzeil inritsen. Ik heb rugproblemen en mijn vrouw moet dat vooral alleen doen. Wagenbak heb ik nog geen roest op bemerkt, maar de wagen staat ook altijd binnen gestald als hij niet wordt gebruikt.
Hopelijk beantwoord dit wat van je vragen, wil je meer weten hoor/lees ik het wel.
Wij hebben onze panorama 2014 afgelopen augustus met wat korting kunnen bestellen. Wij wilden geen 2013 of een overjarige. Regelmatig krijg je diverse extra's via acties. Maar uit het forum heb ik al geleerd dat bij jamet je eigenlijk altijd al die extra's kan krijgen. Wij gaan net voor de Pasen ons exemplaar halen.
Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
Hiervoor hadden we een jamet canyon, maar de voortent opbouwen vonden we te lang duren. En de keuken en de voortent lagen onderweg in het gangpad. Die nadelen hebben we dan niet meer. We gaan het zien, hoe het gaat bevallen.
Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
Citaat van: elenp op maart 23, 2014, 04:18:35 PM
Wij hebben onze panorama 2014 afgelopen augustus met wat korting kunnen bestellen. Wij wilden geen 2013 of een overjarige. Regelmatig krijg je diverse extra's via acties. Maar uit het forum heb ik al geleerd dat bij jamet je eigenlijk altijd al die extra's kan krijgen.
Goed om te weten, welke extra's zijn dat dan. Dingen als schokbrekers en reservewiel ofzo, of ook echt opties op de tent zelf? Wij willen inderdaad ook af van het lange opzetten en de spullen in het gangpad, met zijn tweeën was dat nog niet zo'n probleem, maar nu we kinderen hebben is het onhandig geworden.
Citaat van: danny060473 op maart 23, 2014, 10:57:16 AM
Wij hebben de Jamet Rondo xl, dat is de voorloper van de panorama. Kwaliteit vergelijk tussen jamet en trigano kan ik je niet geven. Wat ik wel weet is dat de wagen redelijk makkelijk en snel is op te zetten. Waarbij zoals bijna altijd geldt dat oefening kunst baart. Wat bij ons het meeste problemen oplevert is het grondzeil inritsen. Ik heb rugproblemen en mijn vrouw moet dat vooral alleen doen. Wagenbak heb ik nog geen roest op bemerkt, maar de wagen staat ook altijd binnen gestald als hij niet wordt gebruikt.
Hopelijk beantwoord dit wat van je vragen, wil je meer weten hoor/lees ik het wel.
Wat ik me nog afvroeg is hij eigenlijk ook weer snel in te klappen. Als je verder al alles ingepakt hebt bedoel ik dan en bijvoorbeeld voor op doorreis.
Citaat van: vendome95 op maart 23, 2014, 05:18:05 PM
Wat ik me nog afvroeg is hij eigenlijk ook weer snel in te klappen. Als je verder al alles ingepakt hebt bedoel ik dan en bijvoorbeeld voor op doorreis.
Meeste werk zit dan eigelijk in de haringen schoonmaken. Het is een kwestie van grondzeil losritsen. Haringen los en vouwen maar, dit gaat allemaal relatief snel, ik schat in 15 minuten. Voor een enekele overnachting zou ik dan geen grondzeil plaatsen en niet rondom de haringen doen. Maarrrrr wij hebben nog nooit een enkele nacht overnacht! Hiervoor hadden we een Arizona, maar dat was veel meer werk om helemaal op te zetten, maar ideaal voor een enkele nacht.
Ik vraag me af hoeveel ruimte er is tussen de bedden.
Kun je je dekbed laten liggen tijdens het klappen?
Is er voldoende ruimte om een topper of zo op een van de twee bedden te leggen?
Nee, bij ons ligt er alleen een onderlaken op. Meer lukt echt niet.
De matras is goed dus een topper is niet nodig.
Bij ons ligt het dekbed er gewoon op, iets meer helpen dichtvouwen
Wij zijn momenteel aan het tobben met de stang van de kleding kast. De tussenstukken schieten los en we zien nog niet hoe we de staander achteraan vast moeten maken. De vork krijgen we niet goed op de vierkante buis... Iemand suggesties?? Louise
Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
En we zijn er uit geloof ik. Wel met de Franse slag af en toe die constructie. Groetjes
Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
Het is ons gelukt om een dikke slaapzak erbij te klappen. De spanband van de bedpoot werkt fijn mee. Opzetten gaat vrij snel. Meeste werk was de klerenkast stang en de voortent midden stang. Volgende keer gaat er een iets hoger opstapje mee want wij zijn maximaal 1.72 volgens kampeer zaak hoef je bij 1 overnachting die 2 buizen niet perse te gebruiken.
Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
Wij konden dat koppelstuk tussen de 2 staanders wat naar middenvoor gaat daardoor met moeite monteren. Groetjes vanuit de wachtkamer van de kaakchirurg :-(
Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
Op zich is de jametic goed bevallen. Alleen dat gedoe met de "kledingkaststang" was even lastig.
Ben blij dat we even zijn gaan proefkamperen.
De verkoper had ook gezegd, dat we voor een nachtje dat niet perse hoefden te monteren.
Maar dankzij de aardige mensen hier van het forum, waren we er achter dat de achterste staander op het frame van het rechter bed moet rusten. voorgaande modellen hebben een pen met een gat. wij hebben een soort vierkante vork aan de onderkant van de staander. wij zaten even te twijfelen op welke vierkante buis hij nou moest, want er zitten er daar 3 bij elkaar. En dan is mijns inziens, de rand van je lattenbodem niet echt vanzelfsprekend.
Zo zit het bij ons exemplaar dus:
https://drive.google.com/file/d/0Bw9Iua38WoplVzYxYmdjX3ZPV3c/edit?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0Bw9Iua38WoplVzYxYmdjX3ZPV3c/edit?usp=sharing)
Dat stond trouwens ook niet vermeld of met een foto duidelijk in de gebruiksaanwijzing.
Maar we zijn er uit gekomen zonder grote ruzie onderling. :)
We gaan er ook nog voor terug naar de dealer, want het t-stuk van de kledingstang heeft een andere lengte dan het t-stuk voor de voortentstang.
Dus als de onderste goed zit, dan krijg je onmogelijk dat bovenstuk goed er tussen.
We hebben nu bij het onderste stuk de plastic haakjes een heel stuk eruit moeten trekken, omdat anders met geen mogelijkheid dat bovenstuk (wat langer is) er tussen paste. https://drive.google.com/file/d/0Bw9Iua38WopldUZaWkxnSGJuOFU/edit?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0Bw9Iua38WopldUZaWkxnSGJuOFU/edit?usp=sharing) hier kan je de foto ervan zien
Ik zal kijken of ik het met een foto kan verduidelijken.
Dat wordt trouwens ook opgelost door de dealer na onze vakantie volgende week. (zelf hebben we geen tijd meer om langs te gaan voor die tijd)
ook sneuvelden er bij het opzetten al een stuk of 5 elastieken, die waren uitgedroogd. Mag je toch niet verwachten bij een gloednieuwe klapper. Gelukkig hebben we die altijd wel bij ons.
En de bedrading van de, mooie, ledlichten aan de voorzijde, lag gewoon in een een grote lus in de voorste bagagebakken.
We hadden met ons proefnachtje geen ductape bij ons, dus die plakken we binnenkort vast als we weggaan.
Wel aan de verkoper gemeld, en die zou het ook aan de importeur doorgeven.
ook een naadje van de grondzeilrits (aan de tent) was losgegaan merkten we bij het afbreken, dat mogen we binnenkort even laten stikken bij de dealer.
Voor de rest geen klachten:
Heerlijk die grote opbergruimte onder de bedden, ook als je staat op de camping.
De rondzit missen we niet, en aan de onderkant uit je bed stappen vind ik eigenlijk nog makkelijker gaan dan via de zijkant. Klein opstapje eronder, werkte perfect.
We houden nu zelfs ruimte over.
Bij onze oude vouwwagen, canyon uit 1994, lag de keuken én de voortent in het gangpad. En nu niet meer.
Dat scheelt echt een boel. ook de gewichtsverdeling was duidelijk anders.
We hebben zelfs wat extra ballast voorin gelegd omdat de asdruk anders veel te laag was.
Een disselbak hebben we niet erbij gekocht, omdat we hier al hadden gelezen dat dat met de Panorama niet echt netjes zit.
We kopen binnenkort een lagere langwerpige bak die we voorop monteren, voor het grondzeil etc.
die bak willen we ook afneembaar maken, zodat we ook (misschien) nog eens fietsen op de dissel mee kunnen nemen.
Wat wél even wennen was: de voorkant heeft geen klep, dus als hij ingeklapt staat is het een héél eind kruipen om iets uit de voorste stuk van het gangpad te halen.
Maar dat went ook vast wel.
We zijn er nog steeds superblij mee.
Louise
Als er trouwens nog liefhebbers zijn voor de gebruiksaanwijzing van de Panorama 2014: ik heb 'm ingescand.
Ik heb me er nog niet in verdiept hoe ik die het makkelijkste kan delen via het forum.
Maar als er iemand interesse heeft, dan hoor ik het wel.
Louise
Als het niet lukt mag je het ook wel naar mij sturen zet ik hem erop
dan doe ik het even op de allermakkelijkste manier voor mij:
via wetransfer: http://we.tl/uB5JrdPKv3 (http://we.tl/uB5JrdPKv3) 7 dagen te vinden vanaf nu.
groetjes, Louise
En daar heb ik even snel een pdf van gemaakt, lekker makkelijk te lezen op je iPad.:
https://www.dropbox.com/s/1k8j4mdaykf2fhh/Panorama%20opzetinstructie.pdf (https://www.dropbox.com/s/1k8j4mdaykf2fhh/Panorama%20opzetinstructie.pdf)
Die is erg groot.
Ik ga hem vanavond wel even voor je op het forum zetten.
Citaat van: vendome95 op maart 23, 2014, 05:18:05 PM
Wat ik me nog afvroeg is hij eigenlijk ook weer snel in te klappen. Als je verder al alles ingepakt hebt bedoel ik dan en bijvoorbeeld voor op doorreis.
Dit is een kwestie van haringen los, drie stangen los ( dakligger de verticale staander en de kledingkaststang) , eea inschuiven (buizn) en dicht klappen, ik vind het meeste werk nog om het tentdoek er een beetje christelijk op te vouwen en mee te klappen. Hiervoor ga ik denk ik eens aan de slag met wat spanbandjes zodat eea beter blijft liggen.
Wij hebben inmiddels toch een gebruikte rondo gekocht. We zijn er nog niet mee weggeweest (we hebben hem ook pas 2 dagen). Maar hebben hem gister even opgezet toen we de spullen uit onze oude vouwwagen gingen halen en bij de nieuwe gingen inladen. Maar hij is zo in en uitgeklapt. En we hebben enorm veel bergruimte, veel meer dan in de Vendome, doordat we inderdaad de voortent en alle stokken niet meer mee hoeven te slepen.
De mensen van wie we de wagen gekocht hebben, wisten weinig van het opzetten, ze deden het ook niet goed. Maasr dankzij het forum wisten wij o.a. van het pengat bij het bed. Ik denk dat we er nog veel plezier van gaan hebben, en hoop dat we snel even kunnen proef kamperen.
Onze Panorama dit weekend aangekoppeld voor de eerste ervaringen. Die zijn erg positief.
De garderobestang heeft vooral last van het niet goed waterpas zetten van de wagenbak en het bed. Indien ze beide waterpas staan is de garderobestang zo geplaatst en hebben beide t-stukken de juiste lengte. Je legt dan ook zo de plaat in voor de buis midden voor.
Citaat van: TallGuy212 op mei 30, 2014, 09:04:55 PM
Onze Panorama dit weekend aangekoppeld voor de eerste ervaringen. Die zijn erg positief.
De garderobestang heeft vooral last van het niet goed waterpas zetten van de wagenbak en het bed. Indien ze beide waterpas staan is de garderobestang zo geplaatst en hebben beide t-stukken de juiste lengte. Je legt dan ook zo de plaat in voor de buis midden voor.
Wij hadden met de Jametic nooit last met het monteren van de garderobestang of de stang in de voortent. Er zitten toch snelspanners op? Of is dat nu niet meer zo?
Zitten nog steeds snelspanners op. Ding is idd zo geplaatst als de handel netjes waterpas staat, en dat staat ie!
Wij zien nu in de gebruiksaanwijzing dat met ingang van modeljaar 2014 beide stangen zijn gewijzigd. Andere nummers. Deze week gaan we langs de dealer, wij hebben liever de voorgaande stangen. Want deze passen volgens ons niet goed op de onderbouw. De eerste krassen zitten daarom ook al op de bak door die gekke staander. Wij willen ook een stang met pen wat in onze bedbodem past. Het gat zit er toch nog. Wordt vervolgd....
Hallo,
Wat een geweldig forum hier, alle info hier heeft ons ontzettend geholpen met onze keuze voor onze vouwwagen!
Wij zijn ook de trotse eigenaar van een nieuwe Jamet Panorama en vorig weekend hebben we deze voor het eerst uitgeprobeerd.
Zelfde issue met de garderobestang (exact dezelfde foto's gemaakt) en na melden bij De Wit, het volgende antwoord:
CiteerEr is bij verschillende typen blijkbaar een verwisseling geweest met de spacers voor de "gewone" Jametics en de Panorama.
De Panorama heeft net wat meer tussenruimte. Intussen heb ik de juiste maat voor uw Panorama van hen ontvangen.
Ze hebben het volgende toegepast; de spacer is gewoon hetzelfde qua breedte, echter is er een kleinere diameter buis gebruikt die in de oorspronkelijke buis zit.
Simpele oplossing met wel twee voordelen; de kunststof klemmen passen beter, deze zitten strakker en de buis draait mee waardoor het vastklemmen makkelijker gaat, er staat minder spanning op.
Het heeft dus niet te maken met waterpas zetten, maar met een verwisseling van onderdelen!
De oplossing (ik heb een foto gezien) bestaat dus uit een buis in de oorspronkelijke buis en die ingeschoven buis is iets langer.
Ik denk dat het niet erg is qua krachten die erop staan, dus dit gaan we ze laten aanpassen.
Wij hebben deze modificatie ontvangen. Goed idee, maar hij past niet. Indien waterpas gestel is de stang aan de voorzijde zo'n 12mm te smal. Geen probleem bij het opzetten. Nogmaals: zet de handel waterpas want anders kun je de tent naar het atelier brengen, ik spreek uit ervaring.
We hebben de gemodificeerde stang gewoon thuis gelaten.
Tallguy,
Hebben we het echt over hetzelfde euvel?
In ons geval en zoals hierboven ook beschreven wordt de ongemodificeerde kapstokstang uit elkaar getrokken, dusdanig dat de houdertjes eruitschieten. Zie ook https://docs.google.com/file/d/0Bw9Iua38WopldUZaWkxnSGJuOFU/edit?pli=1 Dit had onze foto kunnen zijn.
Nu in het voorstel de stang dus wordt verbreed, zodat de plastic delen niet meer uit de stang schieten, lijkt het mij dat er een probleem opgelost wordt, in plaats van vergroot. Ook wordt het makkelijker om het t-stuk van de voortentstang te monteren, omdat die tegen de kapstok in werkte (beiden moeten dezelfde afstand geven en doen dat niet). Last but not least, Jamet erkent dat er twee typen kapstokstangen zijn, een smalle voor de Jametic en een bredere voor de Panorama.
Dus waar zou waterpas zetten het probleem moeten oplossen, ik snap het namelijk niet en ik wil zeker niet naar een atelier, dus begrijp heel graag wat je bedoelt!
Alvast dank voor je toelichting!
Ja, we hebben het over hetzelfde euvel.
Indien de wagenbak en bed niet beide waterpas staan en je legt de plaat voor de middenstang op de beide frames scheurt de buis uit de tunnel. Er komt dan gewoon teveel spanning op het doek te staan omdat de buizen niet vlak zijn.
Persoonlijk vind ik het echt geen probleem dat de garderobestang aan de voorzijde niet perfect zit. Bij ons woden de buisklemmen elk 5 a 6 mm uit de buis getrokken, maar ze zitten prima. De aangepaste buis is te breed, die zal ik wellicht nog op maat maken. Maar ongeacht de breedte van deze koppeling: de handel moet gewoon waterpas staan in de breedte om goed te functioneren. Ik gebruik een leveler van marktplaats. De klapper staat in 30 seconden waterpas.
Tallguy,
Ah, nu snap ik je, als het uitklappend deel niet goed genoeg is uitgerekt staan de delen te dicht op elkaar en komt de voortent met name onder druk. Er was mij al aangeraden om de tunnel niet te gebruiken, snap nu waarom (ik steek hem er niet tussendoor).
Het verklaart in ieder geval een deel van het probleem (al stond ik op vlakke grond, maar niet gemeten) en voor jou jammer dat ze het te breed hebben gemaakt. Ik kan mij nu ook voorstellen dat je aangeeft dat het de tent kan doen scheuren als het te breed wordt.
Voor mij de les om dit te laten demonstreren bij levering van de fix.
Leveler moest ik even opzoeken, die kunnen we morgen direct even scoren bij een kampeerzaak!
Waterpas staat op de lijst!
Dank voor je terugkoppeling!
Een leveler komt vaak voor 30-40 euro langs op Marktplaats, nieuw zijn ze best prijzig... Er staan er nu diverse te koop voor 35 euro.
Al doende leert men... eehhh, leer ik...
Een leveler is één van de oplossingen, een setje wiggen zag ik net in een filmpje van de ANWB en die doen het ook, en dat scheelt een hoop omvang en kosten.
Maar het doel blijft hetzelfde, aandacht voor waterpas neerzetten!
Ik moet de klapper nog tegenkomen die in 60 seconden zijn vouwwagen over alle assen waterpas heeft staan met behulp van wiggen. Op MP heb je een leveler voor 20 euro en ze zijn compacter dan wiggen. Overigens is het een hele klus om een wiel 15cm omhoog te krijgen met wiggen. Ik hen mijn accuboor bij me, de wagenbak staat in no-time waterpas.
Dan begint overigens de ellende want bij onze Panorama kunnen de pootjes tov standaard hoogte wagenbak alleen omhoog. Hier ontbreken een paar gaatjes in de pootjes, maar dat wordt netjes opgelost door onze dealer.
Tallguy, kan je nog duidelijk uitleggen waar het volgens jouw aan schort? Ik vat het nog niet helemaal. Afgelopen twee weken weg geweest met de klapper, en die stond waterpas. Gisteren nogmaals dat dwarse stuk (kledingkaststang) bekeken en opgemeten en zelf toen tot de conclusie gekomen dat het wel lijkt alsof er een verkeerd onderdeel uit de bak met onderdelen is gepakt toen de losse onderdelen werden toegevoegd aan de vouwwagen in de fabriek . Het dwarse stangetje is gewoon twee centimeter te kort. We hadden nauwelijks internet daar, ik ben meteen bijna afgekickt hihihi. Thuisgekomen lees ik hier op het forum dat er een modificatie is en dat er bekend is dat er hier en daar foute delen zijn geleverd . En dat we gelukkig niet de enigste zijn met dit probleempje. Voor de rest weinig klachten. Binnenkort maar weer eens contact opnemen met de dealer als de vouwwagenman ook terug is van vakantie . En ik ga ook eens googelen op leveler.
Wat dat precies is. Groetjes Louise ps heeft iemand de zijkanten bij de luifel besteld en gebruikt ? Bevallen die?
Wij hebben de luifelzijwanden erbij en zijn hier erg blij mee. Zonder de zijwanden vind ik de luifel weinig voorstellen.
Klopt, wij zaten in de zon van opzij aardig weg te smelten. Als regenafdak was het wel voldoende om met drie personen er onder te zitten. Van ellende, we hadden ook geen tarp of parasol, maar badlakens aan de zijkant (of voorkant) gemaakt want de zon was behoorlijk verschroeiend in de Ardennen afgelopen twee weken.
Het is wel weer een hele uitgave, maar ik geloof toch dat we er veel plezier van krijgen. Nu was de Panorama al een bezienswaardigheid bijna, iedereen vond m mooi en ruim, dan helemaal :)
Wij hebben de zijkanten ook en dat bevalt prima. We trokken ook veel bekijks op ons oefenweekendje (als je de wagen bij het neerzetten verkeerd om neerzet, is publiek ook gegarandeerd... :-) ).
De ruimte is ook echt opvallend, het is een enorm ruime wagen!
Enige wat tegenviel was de enorm Franse slag bij de ondertent. Die moet je zelf voorzien van extra touwtjes om deze goed vast te krijgen aan uitsteeksels boven op de bak, daar zijn de elastieken echt te kort voor. Ga ook niet klooien met de schroefjes met drukknoop, het plastic karton onder het uitklapbed is zo zacht als boter, drie van de vier schoten eerder al los...
Maar verder een heerlijk ding en in de twee dagen oefenen echt genoten!
Opzetten valt ook mee en afbreken ging vanaf volledig opgezet inclusief luifel met flappen, in twee uur!
Wij hebben heel veel regen gehad en dan zijn de zijwanden ook ideaal. Er kan van alles onder blijven staan (bolderkar, speelgoed) zonder dat het nat wordt. Vooral in de hoeken krijg je enorm veel extra ruimte.
Wat zitten er nou eigenlijk voor speciale scheerlijnen aan de luifel? Wij hebben nog gewone scheerlijnen, maar nu lijken er wel een soort van storm band machtige dingen aan te zitten. Dit lijkt mij veel steviger. Kan iemand zeggen wat dit nou precies is en hoe het vast zit. Misschien dat het ook los verkrijgbaar is.
Het zijn stormbanden die aan de boog wordén vastgemaakt door simpelweg een lus om de buis te schuiven. Daar klik je vervolgens de banden aan vast. Erg stevig en makkelijk.
Ik zie net dat de Panorama 2015 easy acces heeft :ingeklapt kan je de hele wagenbak met tent inclusief dekzeil vanaf de zijkant openklappen..... Jammer dat ze dat voor dit jaar nog niet hadden.... En 10 centimeter langere dekzeilen. een goede verbetering lijkt mij.
Ik vraag mij af of je op je plek nog wel goed bij de bagage onde het bed kan, als deze naar de zijkant scharniert. Het dekzeil is wel goed, dit moeten wij nog laten verlengen. Dan hebben we tenminste geen nat bed meer als we door de regen rijden.
Easy Access.... Vraag me wel af hoe stoelen ed onder het dekzeil blijven liggen want als ik de foto's goed bekijk is het elastiek los.
Verder lijkt me dat de toegankelijkheid er enorm op achteruit gaat. De rechter bakken zijn moeilijker te benaderen en opgezet moet je er dus vanaf de zijkant bij. En dat is niet erg ruim. De huidige toegankelijkheid indien opgezet lijkt mij practischer.
Ja, dat lijkt mij dus ook. Wij gebruiken de linker bergruimte zelfs helemaal niet. Doordat de keuken daarvoor staat kunnen we er helemaal niet bij. Lijkt mij dus dat je je bergruimte op de camping niet goed meer kan gebruiken. Vraag mij ook af ofje het bed vanaf de voorkant wel omhoog kan krijgen.
De donkere slaapcabines lijken mij wel fijn. Onze achterkant en het dak zijn helemaal wit, dus superlicht. Heb al eens gedacht om de cabines te verven, maar durf het ivm krimp nog niet aan.
Volgens mij zijn de slaapcabines nog steeds wit/ecru. Het dak van de tent zelf (inclusief de achterkant) is idd van donkerblauw katoen en dat is redelijk donker.
Ja, als je opgezet alleen nog via de zijkant erbij zou kunnen , is dat inderdaad niet zo handig. Ik ben heel erg blij met het opklapbare bed. We hebben onze kleding in van die kleine koffertje op wieltjes en die rollen we zo snel er in en uit. Als de wagen niet uitgeklapt is mag dochterlief erin klimmen om wat te pakken. De zijkanten hebben we nog steeds niet vol, daar zitten de permanente kampeerspullen in. Kachel, waterkoker, snoeren etc. Wat een verschil met onze Canyon :daar lag de voortent en de keuken in het middenpad onderweg. Nu hadden we in de Agila bijna geen bagage. Heerlijk hoor een onbelemmerd uitzicht via je binnenspiegel.
Om nog maar te zwijgen van de 24 dozen wijn die ik mee terug kon nemen uit Frankrijk.. W: W: W:
Dat krijgen wij niet voor elkaar helaas. Zowel de vouwwagen als de auto ligt helemaal vol. Maar er past bij ons ook vrijwel niks onder het dekzeil en we nemen denk ik ook veel mee. Alhoewel het steeds beter gaat. Volgende keer in ieder geval al geen buggy mee dus dat scheelt ook. Maar toen we nog met zijn tweeën waren hadden we ook de hele vouwwagen en auto incl. Achterbank vol liggen. Maar de achterbank is nu in beslag genomen door de kids en die hebben ook veel spullen mee. Maar het past nog steeds goed, zelfs voor het eerst geen dakkoffer mee.
Ik moet eerlijk zeggen dat we niet veel mee nemen. Met zijn drieën zijn we. Voor dochterlief een grote krat met deksel erop, daar ging al haar speelgoed en knutsel spul in. In haar koffer de knuffels er nog bijgepropt. Wij hadden nog een extra tas met 2 ereaders, een tablet en de gopro en de zaklampen en snoeren en opladers. Maar wij hebben vroeger veel gekampeerd op de motor, dan leer je wel wat weinig mee nemen is. Hihihi. Maar gelukkig heeft onze dochter geen buggy en luiers meer nodig, dat scheelt echt heel veel. Vroeger presteerde ze het eens om op een dag drie sets kleding te bevuilen door spelen of ongelukjes. Maar we dwalen een beetje af wat onderwerp betreft.
Ik vind de Jametic ruim genoeg voor ons drie, we hadden nog niet eens het ondertentje in gebruik en in de ruimte naast de bak lag alleen een opgeblazen luchtbed. Dus ruimte zat hadden we, ook als het plensde buiten.
Wij hebben de vaste kampeerspullen in de vakken, maar die zitten nog niet voor de helft vol. Dit zijn dus de slaapzakken, kussens, windscherm, luifel, badmintonsets, zwembadje etc etc.
In de grote bak hebben wij 6 klapkratjes. 1 met electra, 1 met huishoudelijk, 1 met speelgoed van mijn dochter. De overige 3 kratjes zijn leeg maar vullen zich gedurende de vakantie met etenswaren e.d. Tussen de kratjes passen de stokken en overige lange dingen. Vervolgens nog twee opstapjes en de wasteil, plasemmer en de lege watertanks van de keuken. Helemaal voorin hebben wij dan nog de tentuitbouw liggen. Zo komt de gewichtsverdeling mooi uit, keurig 55 kilo. Aan het einde van de vakantie komt ook de vuile waszak nog onder het bed te liggen want vol is de kar nog lang niet.
Grondzeil, stoelen en tafel liggen op de klapper onder het verhoogde dekzeil.
In de auto hebben we dan drie transparante kledingkratten met hierin per persoon kleding, schoenen, handdoeken, toilettas etc. En de koelkast staat op de achterbank. Volgend jaar niet meer, want er is gezinsuitbreiding onderweg, dus dan wordt het iets voller in de auto. Gelukkig hebben we ruimte zat! :K
Wij hebben de koelkast in de auto en in een metalen kist op de dissel zit ook nog van alles. Gasfles etc. Zonder ballast op de dissel was hij steeds te licht, wat we ook probeerden met beladen. Over twee weken kan ik bij de dealer terecht voor wat kleine dingetjes. Naadje los rits grondzeil , te strakke hordeur die we niet dicht krijgen, weeffoutje in dak, en natuurlijk voor het gedoe met het te korte dwarsstanggetje.
Misschien leer ik ooit nog weel om minder mee te nemen. Ik vind de zijruimte aan de rechterkant echt super. Daar hebben wij de wasmand staan, maar ook de voorraad water (blijft vrij koel daar) en andere dingen die we vaak gebruiken, maar niet rond willen laten slingeren. Daar hadden we nu een groot dubbelgevouwen grondzeil liggen. Het is eigenlijk jammer, ook voor de tocht dat er onder het klapbed geen kuipgrondzeil ligt. Dan zou er ook wat minder makkelijk kruipende beesten kunnen komen, bij het ondertentje van onze dochter. Ik had al gekeken of daar een kuipzeil voor te bestellen was bij ESVO, maar die hadden alleen maar met een breedte van 4m. Op doorreis doen we het kuipzeil er trouwens niet in en toen hadden we meteen 's ochtends een op hol geslagen vogel in de voortent, die ook nog eens poepte op de keuken en een kat die maar steeds de tent invloog via de zijkanten. Lang leve het kuipzeil dus, hele vakantie geen vervelende beesten in de tent gehad. Op een egel ofzo na dan bij de bergruimte.
Samen met het verlengen van het te korte dekzeil en een goede oplossing voor het vasdte tweede bed staat dit op ons wensenlijstje voor volgend jaar.
Wij hadden kennelijk een mol gehad onder het kuipzeil, maar daar hebben we niets van gemerkt.
Wij gebruiken het dekzeil als kuipzeil onder het klapbed. Groot genoeg en je spullen staan droog
Wij hebben van de dealer nieuwe kledingkast stokken gekregen met iets dikkere tussenstukken. Dus dat probleem is opgelost. Tent is eraf om een los stiksel aan kuipzeilrits en van de rits van een slaapcabine te stikken. Komen we daar, klappen we de klapper uit, is het tussenstuk van de boog finaal verbogen. Boog lag kennelijk niet goed met klappen, hebben we dus helemaal niets van gevoeld.... We zijn altijd zo voorzichtig met inklappen. Gelukkig had hij genoeg van die plaatjes op voorraad. Dus we hebben er nu alvast een reserve bij ons. Zal je gebeuren als je op de camping uitklapt...
Volgens onze dealer waren die dwarse stokken van de vroeger vrij lang waardoor er regelmatig een tent scheurde omdat de druk naar de zijkanten te groot werd als de tent kromp.
Ik zit toch nog te worstelen met opzetten.
Als we de zijkant hebben uitgeklapt en naar voren de boog hebben gedaan, beginnen de vragen.
Als je de zijstukken eerst spant, krijg je dat het midden 'achterblijft', waardoor het framedeel voor het zetten van de voortentnokstang (deze gaat over de twee hoge framedelen van de slaaptenten heen, tegelijk de nok van de tent). Dit dus gewijzigd in eerst dit deel monteren vóór je de zijkanten spant.
Eén afwijking op de instructie getackeld, maar dan loop ik tegen het volgende aan.
Je kan de zijstukken omhoog schuiven, zodat je meer ruimte krijgt in de voortent, maar dan wordt de spannende werking tegengesteld aan het omhoog houden van het achterste gedeelte van de tent, met gevolg dat de slaapcabines achter lager worden en de voorkant ook lijkt te zakken. Allemaal niet mooi dus...
Hoe dit op te vangen, heb ik nog niet kunnen ontdekken, hoe ik ook puzzel op de spullen.
Morgen zoeken we een mooier plekje en ik denk erover de zijstangen van onderaan te laten blijven lopen, dit lijkt een betere constructie.
Nu ben ik natuurlijk benieuwd of ik de enige ben, die hier op zit te puzzelen, dit geldt denk ik voor meer modellen, die opzij en naar voren klappen.
Wie herkent dit dus en heeft de beste truuk voor opzetten?
Alvast dank!
Citaat van: roelof op september 02, 2014, 03:53:58 PM
Ik zit toch nog te worstelen met opzetten.
Als we de zijkant hebben uitgeklapt en naar voren de boog hebben gedaan, beginnen de vragen.
Als je de zijstukken eerst spant, krijg je dat het midden 'achterblijft', waardoor het framedeel voor het zetten van de voortentnokstang (deze gaat over de twee hoge framedelen van de slaaptenten heen, tegelijk de nok van de tent). Dit dus gewijzigd in eerst dit deel monteren vóór je de zijkanten spant.
Eén afwijking op de instructie getackeld, maar dan loop ik tegen het volgende aan.
Je kan de zijstukken omhoog schuiven, zodat je meer ruimte krijgt in de voortent, maar dan wordt de spannende werking tegengesteld aan het omhoog houden van het achterste gedeelte van de tent, met gevolg dat de slaapcabines achter lager worden en de voorkant ook lijkt te zakken. Allemaal niet mooi dus...
Hoe dit op te vangen, heb ik nog niet kunnen ontdekken, hoe ik ook puzzel op de spullen.
Morgen zoeken we een mooier plekje en ik denk erover de zijstangen van onderaan te laten blijven lopen, dit lijkt een betere constructie.
Nu ben ik natuurlijk benieuwd of ik de enige ben, die hier op zit te puzzelen, dit geldt denk ik voor meer modellen, die opzij en naar voren klappen.
Wie herkent dit dus en heeft de beste truuk voor opzetten?
Alvast dank!
Wij lieten de zijstangen onderop zitten tot we rondom alle haringingen hadden geslagen, dan zijstokken omhoog en afspannen. Wagen heeft altijd mooi strak gestaan!
Klopt. Als je de zijstokken eerder omhooig zet, zakt de achterkant inderdaad in. Pas als je helemaal klaar bent met opzetten moet je de zijstokken omhoog doen. Dan gaat het goed.
Geweldig, direct al twee antwoorden! Bedankt!
Ontspanden jullie de zijstokken nog bij het verplaatsen, of lieten jullie de spanning erop?
Of is het zelfs beter (je forceert niets) om de stokken eerst te ontspannen want je spant toch opnieuw af?
Klinkt allemaal onwennig, maar heb er al een paar uur puzzelen opzitten, dus doe het morgen graag ineens goed (dan gaat het eindelijk snel).
Ik ben zelf nu tot de volgende opzet volgorde gekomen:
- Na uitklappen van de bedden de boog omdraaien, vastzetten, verlengstukken monteren en alles inritsen
- Na openklappen framedeel voortentnokstang zetten
- Voorkant inritsen (nu nog laag), evt luifel al aanritsen
- zijstokken spannen en middenstok boven spannen
- Nu kapstok met rare bedkoppeling (nieuwere modellen) monteren en spannen, deze niet te hoog, anders loopt de tent weer vanuit een punt af naar de zijkanten
- Beginnen met van achteren af spannen, tot aan het midden
- Nu grondzeil erin ritsen en met haringen straktrekken
- nu voortentstok spannen en zijbogen spannen
- Nu gehele tent afspannen en als laatste dus zijstokken verhogen
Ik hoor graag als ik hem nu goed doorheb, nogmaals dank voor jullie meedenken!
Middenstok boven deed ik als allerlaatst. Soms vergat ik hem zelfs, twijfel of hij tijdens gewoon weer echt nodig is. Bij regenval zeker wel tbv afwatering
Volgens mij plaatsen wij ook eerst de garderobestang en daarna pas de middenstang. Zonder de garderobestang is de afstand tussen de buizen ook niet goed volgens mij, waardoor je die middenstang lastig kunt plaatsen.
Wij ritsen ook eerst het grondzeil erin voordat we helemaal afspannen. Als we dit niet deden vonden we het lastig om te zien hoe de tent schuin wegloopt aan de voorkant.
Ik denk dat wij het qua volgorde zo doen.
Citaat van: roelof op september 02, 2014, 06:17:01 PM
Ik ben zelf nu tot de volgende opzet volgorde gekomen:
- 1 Na uitklappen van de bedden de boog omdraaien, vastzetten, verlengstukken monteren en alles inritsen
- 2 Na openklappen framedeel - 6 voortentnokstang zetten
- 3 Voorkant inritsen (nu nog laag), evt luifel al aanritsen
- 4 zijstokken spannen - 6 middenstok boven spannen
- 5 Nu kapstok met rare bedkoppeling (nieuwere modellen) monteren en spannen, deze niet te hoog, anders loopt de tent weer vanuit een punt af naar de zijkanten
- 9 Beginnen met van achteren af spannen, tot aan het midden
- 7 Nu grondzeil erin ritsen en met haringen straktrekken
- 8 nu voortentstok spannen en zijbogen spannen
- 9 Nu gehele tent afspannen en- 10 als laatste dus zijstokken verhogen
Ik hoor graag als ik hem nu goed doorheb, nogmaals dank voor jullie meedenken!
Inderdaad met de schuine stokken omhoog schuiven even de spanning eraf halen met de snelspanners. Als ze horizontaal omhoog zijn weer op spanning zetten. Staat ook zo in de gebruiksaanwijzing...
Je kan /mag ze ook schuin laten zitten, zitten ze alleen voor het raam. Ik zag trouwens dat bij een oud model Jametic die zijstokken absoluut niet omhoog konden...
Citaat van: elenp op september 02, 2014, 08:16:04 PM
Je kan /mag ze ook schuin laten zitten, zitten ze alleen voor het raam. Ik zag trouwens dat bij een oud model Jametic die zijstokken absoluut niet omhoog konden...
Alleen bij de rondo/panorama kunnen ze omhoog, bij alle andere jametics niet. Als wij op doorreis zijn laten we ze ook schuin voor een enkele overnachting, maar dan stoot ik toch steeds mijn hoofd er tegen aan.
Oké, weer wat geleerd. :-) Ik vind het trouwens heerlijke stangen om handdoeken over te hangen :drogen lekker snel zo als het buiten regent.
Citaat van: vendome95 op september 02, 2014, 07:57:16 PM
Volgens mij plaatsen wij ook eerst de garderobestang en daarna pas de middenstang. Zonder de garderobestang is de afstand tussen de buizen ook niet goed volgens mij, waardoor je die middenstang lastig kunt plaatsen.
Wij ritsen ook eerst het grondzeil erin voordat we helemaal afspannen. Als we dit niet deden vonden we het lastig om te zien hoe de tent schuin wegloopt aan de voorkant.
Ik denk dat wij het qua volgorde zo doen.
Geweldig deze reacties, ik ga morgen met een geruster gemoed de verhuizing in.
Reden dat ik de kapstok later doe, is dat ik deze gelijk wil zetten met de buitenkant en dan moeten de zijstangen al gespannen zijn. Maar het bovenstuk met die rothaakjes wil onder spanning er niet meer op. Grootste probleem met dit onderdeel is juist de spanning van de zijstangen, dus die doe ik vroeger en dan is het geen probleem, je drukt de stangen ook zo uit elkaar.
Ik weet niet wie het in dit topic riep, maar het uitgeklapte deel moet wel waterpas staan en daar ben ik sinds die opmerking extra op gaan letten: dan is het bovenstuk niet meer moeilijk te monteren, mits er geen druk van de zijkanten is.
Met alle tips hierboven, ga ik er zeker uitkomen, toch leuk dat dit forum er is!
Ik kijk trouwens nu omhoog en zie diverse zaken te drogen hangen, we hadden nog geen waslijn opgehangen, zijn nu vier dagen onderweg! Gebeurd dus meer.
Iemand trouwens nog tegen gekomen dat de ritstrekker die de luifel moet verbinden, (rechtsonder als je voor de tent staat) gaten slaat in het plasticdoek er naast, ik heb nu al 2 setjes met gaatjes, ik ga dit nog melden bij De Wit...
Daar ga je dus de fout in, met die garderobestang.
Na klapperdeklap staan de twee buizen schuin omhoog op de 1e klikker.
Vervolgens plaats je de garderobestang waarbij je zirgt dat deze horizontaal en vertikaal mooi gespannen is.
De driehoek opleggen en de middelste stang en staander plaatsen.
Gronzeil inritsen en goed positioneren en de 4 haringen slaan.
Boogluifel mooi op spanning en op zijn plek zetten. Uiteraard met alle ritsen dicht.
Tent afspannen. Ik begin in het midden en werk naar voren en naar achteren toe.
Vervolgens de schuine buis over de klikker heen en omhoog brengen. Uitschuiven en op spanning zetten.
Hij staat dan echt retestrak!
... En hij staat retestrak!
Heel erg blij met jullie bijdragen, dit heeft mij echt geholpen!
Dank dus!
Ik had weliswaar wel andere leermomenten vandaag, zet hem nooit meer te dicht tegen de kant van de kampeerplek, de boog kwam in de struiken...
Omdat de grond zowel afloopt, als scheef is, was dit een dure twee keer afstellen, die krikjes zijn enorm stroef, vraag mij af of die een klodder vet mogen gebruiken.
Hierdoor van 11 tot vier bezig geweest, ik weet nu wel hoe ik de wagen waterpas moet maken (nu ook ontdekt dat het uitgeklapte bed te weinig gaatjes in de stangen heeft, ik heb moeten graven om ook die pas te krijgen.
Maar dan krijg je wat terug, een heerlijk strakke tent en verbazingwekkend lang gewacht met afspannen (pas toen de voorbogen gerekt waren na het inritsen van het grondzeil), topwagen en een goede ervaring rijker over waterpas zetten! Nu de luifel ook afgewerkt en het is een genot om alle ruimte te zien en ervaren!
Nogmaals dank dus voor de hulp, ik ga er eentje op drinken!
Veel plezier, en drinkse
Wij zijn met de hemelvaart voor het eerst weggegaan met onze nieuwe Jametic Panorama. Een lekker lang weekend kamperen op Boscamping de Langeloerduinen in Norg. Een fijne camping waar we in het verleden wel vaker zijn geweest.
Alles bij elkaar is het erg goed bevallen. Helaas wel wat verkouden en de nachten waren ook wat fris. Daardoor slipe ons zoontje niet zo goed in zijn eigen bedje. Uiteindelijk maar tussen ons in genomen. Dat ging goed.
Het opzetten ging na een beetje puzzelen uiteindelijk redelijk eenvoudig. Toch jammer dat er niet iets van een handleiding bij zit. Een plaatjes van de buizenconstructie is alles waar je het mee moet doen. (En de handleiding die hier op het forum staat natuurlijk vergeten...). Maar goed, uiteindelijk ging het allemaal prima. Ok, hij stond misschien nog niet helemaal strak maar dat komt over een paar weken wel als we richting Duitsland en Italië gaan.
Het easy access systeem is ons erg goed bevallen. Die maakte het inpakken bij ons voor de deur erg eenvoudig.
Daarnaast zijn we erg blij met de zee van ruimte in de voortent. Flink meer dan we gewend waren in onze tent. Het inritsbare kuipzeil bevalt goed en ook het panoramadak vonden we erg fijn. Daarmee krijg je toch heel wat licht in je tent, ook als het wat minder weer is. De bedden bevallen ook prima. Stuk comfortabeler dan op een matje in de tent! :)
Toch ook twee minpuntjes. Zijn al eerder genoemd geloof ik:
- De pootjes onder het uitklapbed kunnen alleen langer gemaakt worden. Korter is er niet bij. En dat was bij ons juist net iets nodig om het bed waterpas te krijgen. Aangezien er niet veel gewicht op dit bed zou komen hebben we de pootjes daar waar nodig maar iets in de grond gedrukt (zonder plankje eronder) zodat het bed in ieder geval waterpas stond. Volgende keer wat beter op letten bij het plaatsen van de wagen.
- Wij hebben de grote jamet disselbak op de wagen en daardoor is het niet goed mogelijk de tent netjes af te spannen. Het doek schuurt al snel langs de hoeken van de disselbak. Ik moet nog even uitvogelen hoe ik dit het netste kan doen.
ziet er mooi uit hoor!
Citaat van: Maarten77 op mei 21, 2015, 03:11:29 PM
- Wij hebben de grote jamet disselbak op de wagen en daardoor is het niet goed mogelijk de tent netjes af te spannen. Het doek schuurt al snel langs de hoeken van de disselbak. Ik moet nog even uitvogelen hoe ik dit het netste kan doen.
Ik heb van die http://www.bol.com/nl/p/alecto-beschermende-tafelhoekjes-4st/9200000012520519/ en bison powermax avondje vastzetten met tape en probleem opgelost dat het langs de disselbak scheurt.
Aan zoiets zat ik inderdaad te denken. Bedankt voor de tip.
Mooi! Dat easy access ziet er ook fijn uit.
Hoi,
Ik was vandaag even langs mijn vouwwagen gegaan om een kluisje er in te maken en alles te testen.
Om mijn banden te kunnen wisselen heb ik van de dealer destijds een gecombineerde draaistok gekregen met daarop twee doppen. 1 voor de pootjes en de andere voor de banden. Ik weet niet of jullie dit weleens geprobeerd hebben om dit los te krijgen, maar mij is het nog niet gelukt. Voor de aankomende vakantie dacht ik een kruissleutel te kopen met 4 maten 17/19/21/22 is deze te klein. Om de juiste maat te weten had ik eigenlijk deze gecombineerde draaistok mee naar huis moeten nemen, maar jullie raden het al. Ik heb deze gewoon weer netjes opgeborgen. Weet iemand de maat van de wielmoer en ik vroeg mij nog af of men nog tips hadden voor als je eventueel pech zo krijgen wat te doen hoe te wisselen.
Alvast bedankt
Meestal is het sleutel 19.
Bij ons model is het maat 23 en die is allesbehalve regulier. Ik ben nog op zoek naar een reservedop.
Die beschermhoekjes op de disselbak lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. We hebben de Panorama nu bijna week staan, en je kunt het al zien op het tentdoek waar de punten van de disselbak ertegenaan drukken. Ik ga na thuiskomst ook zeker aan de slag met van die beschermhoekjes. Bedankt voor de goede tip!
De doppen op de zwengel van Jamet passen gewoon op een goede ratel. Daarmee draai je eea zo los.
Citaat van: TallGuy212 op augustus 22, 2015, 08:52:54 AM
De doppen op de zwengel van Jamet passen gewoon op een goede ratel. Daarmee draai je eea zo los.
Ik heb al heel snel een opvouwbare kruissleutel gehaald bij de Aldi, past op zowel de wielen als de pootjes. Scheelt veel ruimte.
Wij hebben ook sinds half april onze Roadmaster Family S uit 2008 ingeruild op een hagelnieuwe Jametic Panorama die wij begin juni geleverd kregen.
Wat een ontzettend fijne wagen is dit zeg. Heerlijk snel op te zetten in vergelijking tot onze Roadmaster.
Easy Access systeem is fantastisch met inpakken....(leg alleen wel je tafel(s) en stoelen vast als je hem opzij open klapt....
Afspannen was een vreemde gewaarwording, ik kreeg hem nooit zo strak opgezet als de ouwe trouwe, maar het gemak was wel zoveel groter.
Maar dankzij de tips van het forum, gaat dit in de toekomst ook wel goed komen.
Het klapbed kregen we tijdens de vakantie niet horizontaal, waardoor de tent dus ook niet op zijn mooist stond.
Easy Access systeem ook in opengeklapte toestand prima bruikbaar, en anders gewoon het bed omhoog klappen als je er spullen onder vandaan wilt hebben.
Verder hebben we drie weken enorm genoten op de camping in de Dordogne.
Greetz,
CassiusZ
Een tijdje terug was ik bij de stalling om wat spullen uit de vouwwagen te halen en kwam ik er achter dat de gasdrukveren van het easy access systeem helaas hun werk niet meer deden. Het kostte veel kracht om de kar open te zetten en open blijven staan deed hij al helemaal niet. Volgende week gaat hij dus naar de dealer om deze te laten vervangen.
Ik ben blij dat we er vooraf achterkwamen want was dit vlak voor de vakantie gebeurd dan hadden we het waarschijnlijk niet op tijd kunnen laten repareren.
Citaat van: momobv op augustus 21, 2015, 08:28:26 AM
Die beschermhoekjes op de disselbak lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. We hebben de Panorama nu bijna week staan, en je kunt het al zien op het tentdoek waar de punten van de disselbak ertegenaan drukken. Ik ga na thuiskomst ook zeker aan de slag met van die beschermhoekjes. Bedankt voor de goede tip!
De eerste paar keer hadden wij het doek ook over de disselbak gespannen bij onze Rondo, maar ik was ook bang dat dit niet lang mooi zou blijven. Bij ons was er ruimte tussen de disselbak en de wagen en daar trekken we het doek nu langs. Voordeel is dat we de disselbak kunnen blijven gebruiken. Hij staat minder strak, maar met het doek over de bak stond hij ook niet ideaal.