Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Camp-let => Topic gestart door: herrwillem op april 10, 2014, 07:53:41 PM

Titel: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op april 10, 2014, 07:53:41 PM
heeft er iemand een Camp-let die Tempo 100 gekeurd is?
en kan die iemand dan even foto's posten van hoe de schokbrekers bevestigd zijn..

groeten
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: beatleenco op april 18, 2014, 06:32:55 AM
Volgens mij heeft ie geen schokbrekers...tenminste, de Camplet,s met de kleinere wielen dus de oudere types hebben een torsieas. En hoe het dan zit met een type 100 keuring weet ik niet...wel dat je er gewoon 130 mee kunt rijden.. ;)
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: bosi op april 18, 2014, 09:50:57 AM
Volgens mij zijn alle alko en vergelijkbare assen torsie assen, anders zou je een starre as met bladveren krijgen.
In principe zou je dus onder elke torsie as schokbrekers kunnen monteren. Bepalend is of er voldoende ruimte is, of de hoek waaronder de schokbreker tussen chasis en as zit goed is en of er bevestigingpunten zijn, waaraan je de bevestigingbeugels kunt vastbouten (eventueel gaten boren) of kunt lassen.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: beatleenco op april 19, 2014, 07:41:43 PM
Ga niet zeggen of het kan of niet maar het lijkt me dat er erg weinig ruimte is en het een nogal duur grapje wordt voor een stickertje met 100 km erop.  :?
Als je er hier in NL tegen de 100 km rijd krijg naar mijn idee geen boete...net als in Duitsland. Dus waarom zo,n sticker?
In Frankrijk mag je (bij mijn weten) 130 met de klapper...ook geen sticker nodig.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: Jerome op april 20, 2014, 07:37:41 AM

Citaat van: beatleenco op april 19, 2014, 07:41:43 PM
Als je er hier in NL tegen de 100 km rijd krijg naar mijn idee geen boete...net als in Duitsland. Dus waarom zo,n sticker?

Ik kan je zeggen dat je in NL een boete krijgt! En daar helpt een 100 sticker niets aan :)35].

En waarom zo'n sticker ... Daar is al veel over gezegd, dat is een keuze. Voor die paar honderd Euro hoef je het niet te laten. En een kar met schokbrekers rijdt echt rustiger.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: Frankie op april 20, 2014, 09:53:16 AM
Citaat van: Jerome op april 20, 2014, 07:37:41 AMIk kan je zeggen dat je in NL een boete krijgt! En daar helpt een 100 sticker niets aan :)35].
Daar is elders op het forum al eens  een lange discussie  (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=13130.msg164754.msg#164754) over geweest. Je krijgt er in principe een boete voor, maar het kan zinnig zijn om er bezwaar tegen te maken.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op april 20, 2014, 02:47:23 PM
Interessante vraag. Wij hebben zelf een oudere Royal (uit 1995, 1997 en 1999, het is een Frankenstein :) ) en ik heb ook gestudeerd op de tempo 100 mogelijkheid. Nu is dat voor de meeste aanhangers geen probleem omdat ze chassisbalkjes in de lengterichting hebben. Daar zijn op ebay.de standaard ombouwkitjes voor te krijgen. Het A-frame van de Camplet is echter een probleem. De schokdempers moeten naar voren gemonteerd worden en de afstand tussen de swingarm en de balk is daar al opgelopen tot zo'n 30 cm. Aan de swingarm zit geen bevestigingsmogelijkheid voor de demper, maar daar bestaan standaard aanlasogen voor. Aan de voorzijde zullen de dempers echter op iets van een dwarsligger onder het A-frame gemonteerd moeten worden. De hedendaagse modeljaren hebben die dempers wel en ik heb daar vorig jaar foto's van gemaakt bij een vouwwagencentrum, alleen was dat op mijn oude telefoon. Gek genoeg is er nergens op internet zo'n afbeelding te vinden, ook niet als je zoekt in het engels, duits of deens. De demomodellen die op de zijkant staan zijn altijd omgeremd. Iets wat heel begrijpelijk is als je wel eens geprobeerd hebt om zonder takeltje een geremde Camplet op de zijkant te zetten  :)
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: Jerome op april 20, 2014, 07:45:11 PM
Citaat van: Frankie op april 20, 2014, 09:53:16 AM
Daar is elders op het forum al eens  een lange discussie  (http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=13130.msg164754.msg#164754) over geweest. Je krijgt er in principe een boete voor, maar het kan zinnig zijn om er bezwaar tegen te maken.

Ach het is wat te lang geleden om daar nog op terug te komen. Maar ik hou het in de smiezen voor een volgende keer  :K. En ik probeer me toch aan de snelheidslimieten te houden. Maar dat valt niet altijd mee, je merkt er niet veel van als dat ding achter de auto hangt. Tenzij ik met de R4 op pad ben, maar dan loop ik niet het risico te hard te rijden  :#.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 03, 2014, 02:02:53 PM
allemaal goed en wel, waarom wel of niet..
maar ik wil het wel....dus het zal er komen ook heb al een hele catalogus van KNOTT dus gewoon ff meten en de onderdelen bestellen..
mss hier en daar iets custom maken..

maar 13 inch wielen er onder ging ook niet en ze liggen er nu toch ook op...

owja kan iemand me ff vertellen hoe ik hier foto's op krijg
en hoe ik een pdf je kan uploaden naar hier

groet wim
een CAMP-LET tuner  8)


projectjes
afgerond: 13 inch ATS classics
nu: TEMPO 100
volgende: de bagage drager




Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 03, 2014, 02:05:23 PM

en sanderv

en niet om op te scheppen ik zet men camp-let alleen op zen zij
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: Frankie op mei 03, 2014, 02:15:14 PM
Citaat van: herrwillem op mei 03, 2014, 02:02:53 PMmaar 13 inch wielen er onder ging ook niet en ze liggen er nu toch ook op...
Lijkt me het beste bewijs dat het niet ging. :#
Sorry, kon't ff niet laten...
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 04, 2014, 01:05:31 AM
Tja, alleen op de zij zetten kan wel, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ik heb beide aanhangers gewoon op de zij in de garage, gaat prima. Heb ik inderdaad een handtakeltje voor geïnstalleerd. En ik gebruik er twee kantelbeugels voor, één waar die op komt te staan en één waar ik de takel aan bevestig. De haak trekt dus aan de wielnaaf. Bovendien heb ik er een neuswiel voor gemaakt met twee kogelpotten, dat manouvreert lekker makkelijk door de garage.

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140421_135734.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140421_135734.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140421_160245.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140421_161257.jpg)

De gewone aanhanger ontbreekt op de foto, die staat normaal op speciale bokjes achter de plek waar de camplet op de zij wordt getrokken.

Overigens vwb de schokdempers: ik heb eens zitten broeden op de as-constructie. Ik zie nog twee mogelijkheden. Je kunt de demper ook aan de as zelf vastmaken, ipv aan het chassis. Dus met een aanlasoog aan de swingarm en de andere zijde aan een bracket aan de as, op de plek waar die naast het chassis uitsteekt, dus aan het deel waar sommige kantelbeugels ook op vastgezet worden:

(http://www.freizeit-caravan.de/media/image/thumbnail/seitenlagerung2012-1_720x600.png)

De tweede mogelijkheid is volgens mij om het aanlasoog aan de swingarm niet zoals gebruikelijk naar beneden aan te lassen, maar naar boven. De schokdemper kan dan naar achteren wijzen en daar komt het chassis juist verder naar de buitenzijde. Als ik dat uitmeet, hoef je nog maar een centimetertje of 5 te overbruggen tussen demper en chassis. Overigens, ik heb die tempo 100 regels ook goed zitten doorlezen. Ik lees overal dat de aanhanger voorzien moet zijn van hydraulische dempers. Nergens staat omschreven aan welke eisen die dempers moeten voldoen of hoe ze gemonteerd moeten zijn. Je kunt twisten over het nut van die dingen onder een torsieas met rubberen elementen, maar goed, dat terzijde, ze moeten eronder zitten. Even advocaat van de duivel modus: wie zegt dat die dingen werkend moeten zijn op de as? Er wordt alleen visueel gecontroleerd of die dingen aanwezig moeten zijn...
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 04, 2014, 07:28:33 AM
hier is een fotootje uit de folder van knott

en de stukken zijn niet zo prijzig hoor

(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/Schermafbeelding2014-05-04om072044_zpsf0a1344b.png)
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 04, 2014, 04:52:04 PM
Maar die technische tekening geldt alleen voor het veel gebruikte chassis met balkjes in lengterichting. Voor een A-frame kun je er niet zo heel veel mee, waar wil je de demper aan bevestigen. Een dwarsbalk onder het chassis kan, maar die moet voor het wiel toch wel zo'n 30 cm buiten het chassis oversteken. Lijkt me lastig om daar een stevige constructie van te maken. Met de demper naar achteren wordt dat een ander verhaal, dan kom je op 5 cm van het chassis uit. Bovendien heb je dan geen verlies van bodemvrijheid, iets wat met de kleine 10" wieltjes zoals hoe ik ze nog heb wel een issue is.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 06, 2014, 08:31:32 PM
(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/Schermafbeelding2014-05-06om202215_zps2139cb5f.png)
(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/Schermafbeelding2014-05-06om202051_zps758b5ab3.png)

hier zijn de de manieren maar wss zal ik nog wel wat zelf moeten maken...
ik laat de foto's zien als hij klaar is

btw ik heb 13 inch wielen gestoken...

die foto's volgen ook nog
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 06, 2014, 10:33:30 PM
Super, ik ben heel benieuwd. Ik heb er ideeën over, maar zie het nog niet helemaal.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: Kien op mei 06, 2014, 10:59:47 PM
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=13383.msg175135#msg175135

Heb net een Cabanon klaar gemaakt, misschien kun je aan de hand van de foto's inspiratie op doen...
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 07, 2014, 02:41:08 PM
Ja, maar ook die heeft de gebruikelijke balken in lengterichting. Het is het A-frame wat het zo lastig maakt.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 12, 2014, 07:53:53 PM
ik wou dat het idd zo gemakkelijk was maar met het A-frame is het idd niet zo van zelfsprekend
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 12, 2014, 10:12:46 PM
Citaat van: herrwillem op mei 06, 2014, 08:31:32 PM

btw ik heb 13 inch wielen gestoken...

die foto's volgen ook nog

Je hebt voor die 13 inch wielen spacers gebruikt las ik ergens. Naafspacers of spacers tussen de as en het chassis om de bak wat op te hogen?

Ik zat me af te vragen, de meeste dempers hebben een werklengte tussen de 270 en 350mm. Als ik die lengte naar voren uitmeet vanaf het deel waar de aanlasflens aan de swingarm moet komen, zit ik nog binnen het versterkte gedeelte van het chassis. Als ik daar een 40x40x4 profiel overdwars overheen bout, van links naar rechts onder de wagen door, met een kleine uitsparing voor de trekstang van het remsysteem, dan zou ik een voldoende solide basis moeten hebben voor de dempermounts. Eventueel heb ik nog de mogelijkheid om een trekstang te gebruiken tussen dat uiteinde en de as/chassisbout. De demper wordt dan naar voren gemonteerd onder een kleine hoek naar boven. Deze dempertjes in deze constructie dus:

https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempfer-knott/wft-stossdaempfer-satz-von-750-1500kg-fuer-100-km-h-achsstossdaempfer/a-2402/

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/Presentatie2.jpg)
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 13, 2014, 09:06:05 PM
naafspacers
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 13, 2014, 09:27:07 PM
super idee, en lijkt me idd een haalbare oplossing...
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 13, 2014, 10:04:27 PM
Ik kom op zo'n 60 euro aan materiaal en voor de keuring kan ik makkelijk naar Kleve bij Nijmegen. Tuv-Nord komt op 45 euro en het Strassenverkehrsamt op 10 euro. Daarbij nog een sticker, kom ik ook op zo'n 60 euro aan keuring. Eventueel nog een paar verse banden (heb nu chinese bandjes uit 99, zou wel Falkens willen) en volgens mij zou ik er dan wel zo'n beetje moeten zijn...
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 18, 2014, 03:45:36 PM
zijn schappelijke bedragen he

(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/Mobile%20Uploads/2014-05/3E454761-8A61-4650-9401-B8E380BFDCB7_zps53yb8fxz.jpg)

dit zijn men nieuwe wieltjes

good-year
maar ook gemaakt in  :P

(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/Mobile%20Uploads/2014-05/8cb19979-0007-49e4-b5a8-5bc51fa56abd_zpsfd7689eb.jpg)


Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 18, 2014, 03:58:51 PM
sander... moet je voor de tempo 100 in Kleve een afspraak maken?
want ik spreek geen letter duits... wel engels???
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 18, 2014, 04:05:05 PM
ow ja ik heb nog 3 10inch wielen met falken bandjes liggen die mag je zo hebben.. ik weet alleen niet hoe oud ze zijn max 2003
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 18, 2014, 09:37:03 PM
Citaat van: herrwillem op mei 18, 2014, 03:58:51 PM
sander... moet je voor de tempo 100 in Kleve een afspraak maken?
want ik spreek geen letter duits... wel engels???

Ik was het wel van plan, ik denk dat ik een keer op een zaterdagochtend ga. Mijn Duits is ruim voldoende, maar met engels zul je zeer waarschijnlijk ook wel terecht kunnen. De grensstreek is nogal breed georiënteerd  :) Ik zie trouwens dat ik een foutje heb gemaakt: mijn banden zijn niet uit 99 (niet van de Camplet althans...) die zijn uit 09. Daarmee voldoen ze nog net aan de tempo 100 keuring, maar liever heb ik er versere op zitten. Ik weet dat een groot deel van de banden uit het verre Oosten komt, ook die van A en B-merken. Bovendien weet ik dat de Chinezen ook prima materialen maken. Alleen hun banden van eigen merken wil nog steeds niet zo lukken, Wanli, Nankang, etc, allemaal vallen ze nog steeds door de mand bij testen. De bekende(re) merken hebben daar geen of minder last van. En de Falken Sincera is het standaard bandje dat oa op de Suzuki Alto geleverd wordt. Doet het prima. Op zich zou ik het niet zo'n punt vinden als ik met het karretje in de buurt bleef, maar de plannen zijn om hem heel Europa door te slepen. En dan heb ik geen zin in gezeur met een ook nog niet heel courante bandenmaat. Die oude wielen van jou zou ik op MP zetten. Is vast wel vraag naar!
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 18, 2014, 09:38:01 PM
Overigens: mooie klassieke ATS velgjes trouwens!
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 19, 2014, 10:11:13 PM
thanks
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: JLuttikholt op mei 20, 2014, 07:46:31 PM
Citaat van: sanderv op mei 18, 2014, 09:37:03 PM
Ik was het wel van plan, ik denk dat ik een keer op een zaterdagochtend ga.

Volgens mij zijn ze op zaterdag niet geopend. Vrijdag halen we onze cocoon op. Ik heb aansluitend een afspraak gemaakt bij de tuv in ahaus. Ik heb de afspraak online gemaakt.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 20, 2014, 10:19:24 PM
Citaat van: JLuttikholt op mei 20, 2014, 07:46:31 PM
Volgens mij zijn ze op zaterdag niet geopend. Vrijdag halen we onze cocoon op. Ik heb aansluitend een afspraak gemaakt bij de tuv in ahaus. Ik heb de afspraak online gemaakt.

Kleve wel, 2e en 4e zaterdag in de maand:

http://www.tuev-nord.de/tuev-stationen/Kleve
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: JLuttikholt op mei 20, 2014, 10:21:27 PM
Dat is handig. Ach ja heb hem nu staan is het ook voor elkaar.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 22, 2014, 05:24:27 PM
sander ook iets voor jou?

http://www.benl.ebay.be/itm/Knott-Original-Nachrust-Stosdampfer-Set-bis1800kg-L3321-/220692838313?pt=PKW_Anhänger_Ersatzteile&hash=item33625177a9&_uhb=1
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 23, 2014, 12:25:29 AM
Citaat van: herrwillem op mei 22, 2014, 05:24:27 PM
sander ook iets voor jou?

http://www.benl.ebay.be/itm/Knott-Original-Nachrust-Stosdampfer-Set-bis1800kg-L3321-/220692838313?pt=PKW_Anhänger_Ersatzteile&hash=item33625177a9&_uhb=1

Ja, die had ik ook gevonden. Hebben een lekker lang werkbereik. Vraag me alleen wel af wat de consequentie is dat ze tot 1800 kg assen gebruikt mogen worden. Bovendien ben ik op zich goedkoper uit met de set uit mijn linkje, al maken een paar tientjes niet uit. Hier zit wel een handiger framehouder bij.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: JLuttikholt op mei 23, 2014, 09:48:08 PM
Kijk als je de wagen laat keuren niet alleen naar de openingstijden van de TUV. Ook het kantoor waar je de sticker haalt moet open zijn. Helaas was dit vrijdag middag niet meer het geval. Nog een extra ritje te gaan voor ons.  :o
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 24, 2014, 12:03:32 AM
Citaat van: JLuttikholt op mei 23, 2014, 09:48:08 PM
Kijk als je de wagen laat keuren niet alleen naar de openingstijden van de TUV. Ook het kantoor waar je de sticker haalt moet open zijn. Helaas was dit vrijdag middag niet meer het geval. Nog een extra ritje te gaan voor ons.  :o

Ja, dat is balen. Maar daar had ik ook al naar gekeken, Kleve is zaterdag open tot 11.00u:

http://www.meldebox.de/Umzug-Kleve-Niederrhein/Kfz-Zulassungsstelle/Kleve-89469/
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 29, 2014, 05:46:47 PM
schokbrekers zijn binnen... volgende week alles maken en monteren

(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/schokdempers_zps89dc3dcf.jpg)

jeuj
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 29, 2014, 05:51:35 PM
dus nog ff geduld en dan komen de foto's van den getunede CAMP-LET komen eraan...

ik ga de steunen dubbel maken op men werk, dus Sander als je interesse mag je ze hebben...
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 29, 2014, 07:46:59 PM
Het balkje onder de chassisbalken bedoel je? Hoe ga je die nu uiteindelijk maken? Ik heb net mijn buurman gevraagd, die is smid en heeft ook nog een stuk kokerprofiel liggen. Welke maat ga jij het van maken? Ik heb gezien dat bij mij het remstangetje net wat te laag zit. Met een kleine uitsparing uit het balkje is dat bij mij opgelost. Aan de uiteindes wilde ik het balkje dichtlassen met een stukje hoekprofiel, dan heb ik gelijk een mooi bevestigingspunt voor een sjorbandje om de fietsen op het rek mee te zekeren.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op mei 30, 2014, 01:07:04 AM
Ik ben wel heel benieuwd naar jouw definitieve ontwerp!
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op mei 30, 2014, 06:43:11 AM
ik ga nog zien ik ga samen met een collega metaalbewerker het ontwerp maken en daarna knippen plooien tot iets mooi..

Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juni 05, 2014, 06:46:36 PM
ff een peekshot (http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/atsoncamplet_zps46dff6d6.jpg)
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 05, 2014, 11:40:46 PM
Ik heb mijn oliepompen vandaag ook binnen gekregen. Ik kan aan de knutsel. Jouw 10 inch velgjes zien er nog heel fraai uit, ik ga de mijne opnieuw spuiten voor ik er nieuwe banden op ga zetten. Motip Steelwheel en 2K blanke lak.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juni 06, 2014, 04:14:15 PM
je mag ze komen halen en men banden zijn van 2009 dus als je interesse hebt
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 11, 2014, 09:15:15 PM
Dat is heel sympathiek. Alleen liggen ze vermoedelijk niet in de buurt, als ik in het profiel kijk. Ik ga mijn eigen velgjes laten ontrubberen, daarna schuren en lakken en vervolgens van nieuw rubber voorzien. Reservewieltje heeft een wat oudere, maar wel ongebruikte en soepele Fulda-band, die laat ik zitten. Heb nu ook het dwarsliggertje opgehaald bij de buurman. Nou, 'tje, het is een balkje 50x50x5, dus die doet niet onder voor de as. Beetje overkill, maar ach, hij had precies een stuk van 1,5m liggen. Heb ik wat over om U-beugels van te maken waar de demperogen in komen en om twee hoekijzers te maken voor een sjoroog.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 14, 2014, 11:53:38 PM
Vandaag fase 1 in project " Camplet tempo 100 ". Schokdemperhouders gemaakt, dwarsligger aan één zijde in model geslepen en de dempersteunen aan de swingarmen gelast. Het uitstekende stuk metaal aan het einde van de dwarsligger wordt ingeboord en gaat als bevestigingspunt dienen voor een spanband die ik over de fietsen kan slaan. De andere zijde van de dwarsligger moet nog, de schokdemperhouder is wel al klaar. Ook wil ik nog een uitsparing maken in het midden, omdat de trekstang van het remsysteem nu op de dwarsligger rust. Met een uitsparing van 2 cm blijft alles mooi vrij. De uiteindes van de dwarsligger worden nog dicht gemaakt.

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140614_215554.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140614_215611.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140614_215623.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140614_221437.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140614_222247.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140614_222301.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140614_222407.jpg)
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: Drikusniet op juni 15, 2014, 12:30:33 AM
Ziet er goed uit, maar moeten er geen gaten in de beugel?
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 15, 2014, 01:07:39 AM
Ja, zekers. En ook nog in de dwarsligger en het chassis, alles wordt met in totaal 6 stuks M12 bouten aan elkaar verbonden. Maar die gaten boor ik pas op het laatst, als alles ideaal uitgelijnd is. Kan na het lassen nog makkelijk van opzij, is plek genoeg.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juni 15, 2014, 07:55:04 AM
netjes
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juni 15, 2014, 08:49:01 PM
wel ff afmetingen doorgeven dan kan ik hem ook zo maken.. ik heb jammer genoeg nog geen tijd gehad
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 15, 2014, 10:00:54 PM
Als ik het af heb, zal ik de maten eens opnemen. Ik heb geen technische tekening of zo, ik ben gewoon al doende aan het ontwerpen en bouwen. Ik ben van drie zaken uitgegaan: de werklengte van de dempers ligt tussen de 270 en 340mm en ik wil de dempers niet te ver van de wielen af hebben (vanwege het laag hangen van de dempers) en de dwarsligger moet op het versterkte deel van het chassis gebout worden.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 21, 2014, 09:53:44 PM
Vandaag even verder geknutseld. UIteindes dicht gelast, sjorogen gemaakt en een uitsparing geslepen en dicht gelast voor de remstang. Het mechanische deel is klaar, alles heeft vast gebout gezeten onder de wagen. Let niet op de te lange bouten, daar komen nog passende in. Alles is met M12 verschroefd, waarvoor ik twee gaten in de onderzijde van het versterkte chassisdeel heb moeten boren. Inmiddels alles weer gedemonteerd en het staat nu in de Fertan. Over twee dagen spuit ik alles zilver of matzwart (even kijken wat ik nog heb staan). Ik denk dat ik 11 juli eens in Kleve langs ga bij de TüV en het StvA. Benieuwd wat "ze Sjermans" er van gaan zeggen...

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140621_181253.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140621_181310.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140621_181338.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140621_181403.jpg)
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 22, 2014, 09:41:02 PM
En gespoten. Klaar.

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140622_175807.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140622_175820.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140622_175827.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140622_175853.jpg)

Al met al zo'n kilo of 12 toegevoegd aan de wagen. Had iets minder kunnen zijn als ik 40x40x4 staalprofiel had gebruikt, maar ik kon voor 10 euro een kleine anderhalve meter 50x50x5 staalprofiel van de buurman overnemen. Scheelde een hoop tijd en gedoe. Voordeel was dat de schokdemperhouders er direct uitgeslepen konden worden. Waren gewoon stukken van 5 cm van de pijp waar ik één vlak uit heb geslepen tot een "U", de schokdemperkop past daar exact tussen. Verder twee schokdempers a 28 euro en twee aanlaslippen a 7 euro. Totaal met wat verzendkosten, paar bouten en moeren en verf is dus op zo'n 6 tientjes uit gekomen.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: Frankie op juni 22, 2014, 10:04:08 PM
Ziet er mooi uit hoor! Moest even nadenken over de stand en de montage van de dempers maar dat komt omdat ik me elke keer moet realiseren dat de vering van klappers een torderende as is, waarbij de beweging niet rechtstandig op en neer is.

Wat me wel opvalt is dat je de lippen waarmee de dempers aan de 50x50 balk zitten aan de onderkant (horizontale zijde) hebt gelast in plaats van aan de (verticale) zijde die naar de as gericht is. Naar mijn idee zou die laatste optie de lasverbindingen van de lippen en de geboute verbinding tussen de 50x50 balk en de disselbalken minder belasten omdat de kracht op de demper dan naar de balk toe drukt in plaats van erlangs. En de kracht van de demper wat hoger aangrijpt aan de constructie waardoor ook de bouten minder belast worden.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 22, 2014, 10:39:40 PM
Citaat van: Frankie op juni 22, 2014, 10:04:08 PM
Ziet er mooi uit hoor! Moest even nadenken over de stand en de montage van de dempers maar dat komt omdat ik me elke keer moet realiseren dat de vering van klappers een torderende as is, waarbij de beweging niet rechtstandig op en neer is.

Wat me wel opvalt is dat je de lippen waarmee de dempers aan de 50x50 balk zitten aan de onderkant (horizontale zijde) hebt gelast in plaats van aan de (verticale) zijde die naar de as gericht is. Naar mijn idee zou die laatste optie de lasverbindingen van de lippen en de geboute verbinding tussen de 50x50 balk en de disselbalken minder belasten omdat de kracht op de demper dan naar de balk toe drukt in plaats van erlangs. En de kracht van de demper wat hoger aangrijpt aan de constructie waardoor ook de bouten minder belast worden.

Ja, daar heb ik ook naar zitten kijken. Probleem daarvan zou zijn dat de 50x50 wat meer richting de dissel zou moeten opschuiven en dan zou die niet meer op het versterkte chassisdeel zitten. Aangezien dat een gesloten koker is en de rest van het chassis alleen een U-profiel vond ik dat zwaarder wegen.  De lasnaden zitten rondom en zijn echt door en door gelast, dus dat kan wel wat hebben. De werklengte van de meeste dempers ligt in de orde van de 300 mm, dus die afstand heb ik wel nodig tussen de montagepunten. Overigens denk ik dat de krachten op de constructie wel meevallen, 2 M12 bouten moeten dat makkelijk kunnen trekken. Als ik deze constructie vergelijk met hoe de meeste trekhaken onder de meeste auto's zijn geschroefd, dan maak ik me niet zo'n zorgen. Sinds ik weet aan wat voor blikken plaatmateriaal een trekhaak en dus een caravan oid wordt gehangen, ben ik daar heel anders naar gaan kijken...

De werkrichting van de dempers heeft mij ook verbaasd. Ik sleutel hobbymatig geregeld aan auto's, daar werken de dempers nagenoeg altijd op inschuiven. Bij aanhangerdempers is dat dus andersom. Ze moeten dus trekkend worden gemonteerd om inverend te kunnen dempen.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juni 22, 2014, 10:56:58 PM
Overigens, waar ik niet aan gedacht had en wat gelukkig wel goed uitkwam: ik heb heel erg zitten kijken naar de bodemspeling van de dempers. De aanlaslippen inkorten vergroot de bodemvrijheid, maar vermindert de werking. Wat ik dus alleen vergeten was met die kleine 10 inch velgjes: het spul moet ook nog vrijlopen als er een band lek is of zelfs afgelopen is. Zonder band hangt de lip nog zo'n 4 centimeter boven de grond. Niet veel, maar net genoeg. Achteraf gezien had ik er toch nog 1 of 2 centimetertjes af kunnen slijpen.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juni 24, 2014, 08:55:00 PM
Netjes, ik nu nog druk aan de boot bezig maar volgend weekend knutselen maar
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juli 01, 2014, 07:46:12 PM
Nou, dat was een hele onderneming... Vandaag om 13.00u bij de TüV in Kleve. "Heeft u de papieren van de aanhanger bij u?" Had deze vraag gelukkig verwacht. Nee, helaas, aanhangers <750kg in Nederland hebben geen eigen papieren. Nu telt een origineel aankoopsbewijs ook, maar ja, dit bakkie is uit 1995 en van de historie is verder niet veel meer bekend... Baas er bij, nee, geen probleem, keuren we gewoon. Ok, eerste horde genomen. Goed, banden bekeken, rekentooltje erbij, 4 jaar en 49 weken oud, check. Loadindex 74, snelheidscodering N, tabelletje erbij, check. Ah, geen slingerkoppeling! Nee, klopt, hoeft ook niet, karretje weegt beladen een stuk minder dan 0,8 keer het leeggewicht van de auto. Autogegevens erbij, rekentooltje, klopt. Check. Remsysteem? Aanwezig, check. Schokdempers? Check. O, maar dat is een eigen bouwsel?! Ja, inderdaad. Goed, rij hem maar even op de put. Ok, gedaan. Aanhanger bekeken, keer tegen aangeslagen, laswerk bekeken. "Je hebt deze dempers er alleen voor de keuring onder gezet, het karretje heeft ze eigenlijk niet nodig?" Nee, klopt. Maar wel goed bevonden. Check. Mooi, 10 minuutjes wachten, papieren in orde. Jee. Horde 2 genomen. Op naar het Strassenverkehrsamt. Ok, geen dubbele parkeerplaats... Even de auto met het karretje in het centrum gezet en op naar de StvA. Hmm, geen pinpasbetaling mogelijk met buitenlandse pasjes... Even te voet naar de pinautomaat, een kilometertje verderop. Weer terug, shoet, wat is het druk. Kaartje getrokken, keuze uit 4 mogelijkheden. Die ik geen van 4 moet hebben. KraftFahrZeug-Zulassung, dat lijkt er wel op . Z-064 zegt het kaartje. Z-053 zegt het bord op de muur.... Hmm, dit kon nog wel eens even gaan duren. Ruim een uur later geeft het bord eindelijk Z-056 aan. Zucht. Om de tijd te doden vraag ik voor de vorm aan mijn buurman of het altijd zo duurt hier. Ja, meestal wel. Ok, en ik weet niet eens of ik het juiste ticket heb... Waarvoor ben je hier? Stickertje halen, voor mijn aanhanger. Ah, maar dan kun je beter het ticket halen met KFZ-Kurzgeschäft erop. Misschien gaat dat sneller. Ok, tweede ticket erbij, K-048. Bord zegt inmiddels Z-058 en K-046. Goed, we wedden op twee paarden. Kwartiertje later, pling, K-048!. Jeeh! Naar de balie, horde 3 genomen. "Ik moet een plakker hebben, hier heeft u het Tüvrapport". Dat kan meneer, heeft u de papieren van de aanhanger? Eh, nee, een nederlandse aanhanger <750kg heeft geen papieren. Hmm, even de baas erbij halen. Zucht. Nee, is akkoord. Wilt u dit pasje even afrekenen bij die automaat? Tuurlijk. Blieb, blieb, blieb. En terug naar de balie. "Zo, nu heeft u een sticker 100 nodig.". Klopt, daarvoor ben ik hier. Nee, die hebben we niet. Uuhhh?! Nee, die moet u even bij de winkel aan de overkant halen. Okeeee, maar moet ik dan weer achteraan in de rij? Nee hoor, ik wacht gewoon tot u terug bent. Dat er inmiddels weer 50 wachtenden in de zaak stonden maakte blijkbaar niet zo veel uit. Dus, rennend naar de overkant, 3 euro afgetikt en we hebben een sticker. Horde 4 genomen. Snel terug naar de balie en inderdaad, ik kan zo door. Plakkertje erop, paar stempeltjes erbij en ik durf het bijna niet te geloven, maar ik sta weer buiten. Met een sticker! De laatste horde genomen En inmiddels ongeveer drie uur verder. Maar pics or it didn't happen:

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/e29ec89e-cd9e-4901-8a83-b8c4fea5b5ec.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140701_165538.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140701_165457.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/08161923-c54a-4099-98f6-e9dc1cdad050.jpg)

(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20140701_165406.jpg)

De Dekra laten komen had me 50 euro en 3 uur gescheeld, maar het was een mooi avontuur. Heb trouwens nog even nagemeten, de aanlaslippen zitten 11,5cm boven het wegdek, de band is 9 cm hoog. Dus mocht er een band aflopen (worst case), dan heb ik nog 2,5 cm over tussen lip en wegdek. Niet veel, maar genoeg. 12 of 13 inch velgjes zou daar natuurlijk wel verschil in maken, de laslippen inkorten kan ook nog.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juli 04, 2014, 06:43:18 AM
super cool
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juli 06, 2014, 08:11:39 AM
(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/camplet/308D8B79-67AB-482C-8F56-0E5AFDDFD5A7_zpsumf4vdbx.jpg)

hij is ondertussen ook klaar maar vergeten foto's te trekken... ik ga mijn schokbreker bar alleen  laten galvaniseren na de vakantie
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juli 06, 2014, 11:53:34 AM
Ben wel benieuwd naar de foto's. Die dempers van jou hebben dezelfde specs, maar ogen een heel stuk compacter. Hoe heb je dat 13 inch wiel trouwens in de reservewielkorf gekregen? Dat past bij mij niet. Hoeveel ruimte heb jij boven en achter over tussen wielkast en band als het karretje op de wielen staat?
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juli 06, 2014, 07:14:28 PM
ik heb wat ingekort en wat verlengt tot het paste... beetje klooien dus
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juli 06, 2014, 07:16:08 PM
en btw heb andere spacers moeten steken 40 mm want de wielen kwamen tegen de wielkasten...
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op juli 06, 2014, 10:10:10 PM
Maar dat hangt ook een beetje van de gekozen velg af. Camplet heeft een ET-waarde van -10. De naaf zit dus achter het midden van de velg. Autovelgen hebben doorgaans een (hoge) positieve ET-waarde (vooral Opel!), daar zit de naaf dus vrij ver tegen de buitenkant van de velg. Die spacers zijn dus niet altijd nodig, de 12 inchers die ik heb gevonden hebben een ET0. Ik twijfel alleen over de in de kast beschikbare ruimte en de uiteindelijke winst. De wielomtrek wijzigt uiteindelijk maar zo'n 6%, niet superveel.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op juli 14, 2014, 09:13:41 PM
W(http://img.tapatalk.com/d/14/07/15/nebyqyte.jpg)

In Denemarken met ATSsen en schokbrekers
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: mischa72 op augustus 20, 2018, 10:55:58 AM
Oud verhaal, nieuwe vraag: Waarom heb je de schokbrekers aan de voorkant gemonteerd? Mogelijk had je ze aan de achterkant op het frame kunnen zetten.

Waar had je overigens de onderdelen vandaan gehaald?  I:

Groeten,
Mischa
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: herrwillem op augustus 20, 2018, 12:20:47 PM
aan de achterkant net minder plek door de swing arm waar het wiel aanhangt..

spullen heb ik gekocht via eBay en trailerplus
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: FriedelP op augustus 20, 2018, 12:30:40 PM
Ik geloof ook niet dat het mag naar de achterkant toe voor de tempo 100 keuring.


Ik had schokdempers van AL-KO den daar stond toch expliciet bij vermeld dat ze naar voor toe moesten gemonteerd worden om correct te gemonteerd te zijn en te werken.
http://www.boottrailers.nl/attachment.php?id_attachment=21 (http://www.boottrailers.nl/attachment.php?id_attachment=21)
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: mischa72 op augustus 20, 2018, 01:18:55 PM
Bedankt voor de snelle reacties  WW
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op augustus 20, 2018, 01:36:57 PM
Citaat van: mischa72 op augustus 20, 2018, 10:55:58 AM
Oud verhaal, nieuwe vraag: Waarom heb je de schokbrekers aan de voorkant gemonteerd? Mogelijk had je ze aan de achterkant op het frame kunnen zetten.

Waar had je overigens de onderdelen vandaan gehaald?  I:

Groeten,
Mischa

Aanhangerdempers dempen op de uitgaande slag, anders dan bij een auto. Ze moeten dus op trek gemonteerd worden. Aan de swingarm moet een arm gelast worden die aan de demper komt te zitten. Naar boven toe is daar te weinig ruimte voor, naar onder meer. De binnenzijde van de wielkast zit aan de bovenkant in de weg. Achteraf gezien had ik de aanlas-lippen wel iets kunnen inkorten. In geval van een lekke band blijven de dempers nu nét boven de grond. Daar had ik iets meer speling kunnen creëren. Onderdelen kwamen in ons geval bij Wiedemann vandaan. https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: henkt op augustus 23, 2018, 06:49:48 PM
Wat ik nog steeds niet begrijp waarom er aan een torsieas schokdempers moeten. Is dit alleen maar omdat de Duitsers vroeger de regel hebben opgesteld toen torsieassen nog niet werden gebruikt en deze blijven handhaven? Of heeft het echt een reden?
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: stieven.struyf op augustus 23, 2018, 07:16:02 PM
Citaat van: henkt op augustus 23, 2018, 06:49:48 PM
Wat ik nog steeds niet begrijp waarom er aan een torsieas schokdempers moeten. Is dit alleen maar omdat de Duitsers vroeger de regel hebben opgesteld toen torsieassen nog niet werden gebruikt en deze blijven handhaven? Of heeft het echt een reden?
Ik heb een antislingerkoppeling en dat dempt enorm. Veel stabieler dus ik kan me in inbeelden dat schokdempers ook een belangrijke impact kunnen hebben op het rijgedrag.


Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: Theu op augustus 23, 2018, 08:08:12 PM
Schokbrekers breken de schok...
Een torsie as heeft, naar mijn best weten, hoofdzakelijk een verende werking. Met schokbrekers hangt de aanhanger aanmerkelijk rustiger en stabieler achter de auto doordat de verende werking sneller word gestabiliseerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: CEO op augustus 23, 2018, 08:17:44 PM
Citaat van: henkt op augustus 23, 2018, 06:49:48 PM
Wat ik nog steeds niet begrijp waarom er aan een torsieas schokdempers moeten. Is dit alleen maar omdat de Duitsers vroeger de regel hebben opgesteld toen torsieassen nog niet werden gebruikt en deze blijven handhaven? Of heeft het echt een reden?
Vroeger? De torsieassen bestaan als wat langer dan de tempo-100 keuring.
Maar een torsieas veert.

Maakt allemaal weinig uit: als je de sticker wilt, moet je aan de spelregels voldoen.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op augustus 23, 2018, 09:46:42 PM
Schokdempers horen inderdaad bij de spelregels. Verder doen ze niets en ze hoeven ook niets te doen. Technisch worden ze niet gecontroleerd namelijk. Effect op een vouwwagen is tamelijk marginaal, dat ding haalt ze vering al meer uit de banden dan uit de torsieas. Onze dempers schrapen het vuil er maar amper af in een vakantie. En dan zijn we toch snel 3000 km verder, inclusief b en c wegen.
Titel: Re: Camp-let Tempo 100
Bericht door: sanderv op augustus 23, 2018, 09:49:17 PM
En we hebben meteen een mooie balk waar de sjorband over de fietsen aan vast gaat  :P